EXPRESSIONISTISCHE BEELDHOUWKUNST KERKMUZIEK Arie en PIANOMUZIEK van HAY DN en SCHUMANN ZONDAGSBLAD ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1959 Een wereld van angst en strijd IN mijn beschouwingen heb ik er herhaaldelijk op j n D~. m n (p IfOrlt&n gewezen, dat diepe omwentelingen en psychische Jw f\wf fXCJf I emoties te allen tijde en overal een atmosfeer schep pen, die gunstig is voor het ontstaan van expressio- TJOÉ KUNNEN wjj deze kunst reikbaar zpivere oer- nistische kunst. Geen wonder, dot men in de vroege alsexPVe?sié...interpreteren? chr.steiijke geest. the barn, 't is ,-oii know... zegt de 1° na»en kinderen i een mengelmoes i Engels tegen Arie de bus uit de stad gekomen om Teren te halen. Arie Dof. een typische stads- m igrant. zit in de put. En als lii.i de stal loopt, denkt hij: het de merkwaardigste scheppingen kan vinden, die, pubï?ek! vreemd en indrukwekkend, alleen te begrijpen zijn, als uitstralingen van innerlijk beleven, strijd en emoties, zowel van de scheppers, als van het publiek van deze tijden. De wegen der kunst zijn onuitputtelijk. Zelfs het meest eerlijke en trouwe naturalisme zoekt en vindt ontelbare verschillende toekomst, zowel hi wegen om zijn doel te benaderen. Hoe meer is dat het geval, als later in het hiernamaals. individuele gevoelens en eigen 's groot, rs, moet steeds als beeldhou die deze kunst moesten scheppen, en haar ook hebben begrepen? Wat ons deze suggestieve en vreemde vormenwefeld openbaart is niet alleen spanning, maar voor al angst en strijd Naast hun diep ontzag voor het goddelijke, zijn deze mensen vervuld van een kwellende onzekerheid i stijl opnieuw ontdekken. het tijd- liddeleeuwse Zo gebeurde dat ook perk, dat wij het plegen te noemen. (11de en i2de Chr.) Na de eerste be- kerken zelf. i in de plastiek. tale van de vroeg- /ersiering der eerste plaats langrijke opleving der cultu» de karolingische tijd. die aan de De ernstige, westerse barbaren voor het eerst tuur der voor een zeer gepolijste, ietwat hoofse maar op de grote antieke be schaving gebaseerde cultuur en kunst heeft geschonken, i daarom ook „karolingische renaissance' genoemd!! is later bij de opvol- zelfs anarchistisch-vrij, gers van Karei de Grote een derdelen van de kerk. minder evenwichtige, minder ge- Niet ,lechts op de vele een^ geheel nieuwe kunst djg klassieke bronzen deuren ♦H™? den w,i een grote reeks boei de kleine reliëfs, die een sc straf en vergelding staan dreigend ,9n- onheilspellend voor heh. Men moet. om deze psychische toestand beter te begrijpen slechts aan de historische maSsapsychose dgnken. die de Christelijke wereld rufr in het jaar 4000 n. Chr. als demie teisterde en h^lf waan- nnig maakte. Dë apojealiptische ...ut.. voorspelling van het Johannés- kerken evanBelie in ni*t a*hooi io. rijk en overvloedig versierd, zo vel met plastische ornamenties els met figurale voorstellinger. Het plastisch leven overwoekert, schijnbaar zonder systeem, soms polijste, i een hoogtepunt betekent schien het meest originele en 1 langrijke is. wat de wester kunst der middeleeuwen schiep. Versmelting versierd. TN DEZE kunst voltrekt zich de eerste grote versmelting van zeer heterogene overleveringen uit het verleden. Antiek-Romeinse, by- gade van de kerk. al: zantijns-Griekse en Iers-Keltische reusachtig reliëf, elementen doordringen elkaar. Oud en nieuw, hoog-beschaafd en primitief bevruchten elkaar, en vormen een boeiende, rijk geva rieerde kunst, die nooit uniform, nooit verstard is. die overal ver schillend en verrassend blijft. Om dieper in de geestelijke materiële wereld van deze t door te dringen, helpen rijkste voorbeelden. Ook hier wemelt het van vreem de fabeldieren, van fantastische wezens, ook hier chaotische ver warring der vormen, zodat wij soms aan de Ierse miniaturen de boek-illustraties. vooral moeten denken. Maar een groot die van het z.g. „Ottonische" verschil is. dat wat hier leeft, be- tijdperk (10e en 11e eeuw). Maar weegt en zich uitleeft, mensen, nog rijkere en meer diepgrijpen- beesten, duivels en engelen ?ijn. .even. gevoe- die hoe merkwaardig vervormd tuurlijk ook. toch stéeds iets vertel len, iets voorstel len. en de reële wereld nooit ge heel verlaten. het duizendjarig wereldondergang en. het Laatste Oordeel te verwachten zijn, heeft de spanning in heel Europa om de jaarwisseling van 999 tot 1000. tot het kookpunt opgevoerd. De beschrijvingen van "deze hysteri sche massa-angst door de ver wachting van het Laatste Oordeel bewijzen, hoe sterk, hoe realis- soori tisch. maar hoe kinderlijk-fantas- :n, een tisch deze mensen het Christendom voudige zich eigen hebben gemaakt. Weinigen, grote denkers en $u- geesten uitgezonderd, nuren en stenen^por|aleh rijk g schoonheid. e„ da „'„ijsi' sswüü tisch tapijt, dat hét vlak tot aan Wat,z® begrepen is heel iéts de kleinste hoek toe bewogen en dei[s: levendig maakt. Hierin biedt t,ek. Frankrijk de .JMMIGRANTENMIJMERINGEN" IN CANADA een tweedehands auto. De doml- j nee en de ouderling hebben het vaak moeilijk op huisbezoek. Aan- j oassing of integratie, eenz heid. onwil, taalmoeilijkhedei is niets nieuws onder de zo zijn de omsandighedi icdige het Tussen angst extase wordt nu de en hun menselijke ziel ge- wilden vangen, zij moet i haar vechten tegen de boze machten, die haar bedreigen, er. vervolgen, van bqi- zelfs nog van bo ven. Het boze is alom tegenwoordig, eranderd sedert eeuw geleden. Klein wonder j_IET IS EIGENLIJK een klein wonder dat er nu reeds in Ca- nada een n de Nederlandse Laai geschreven bundel vertellingen kon verschijnen. Tekén. dat onze I landgenoten daar al aardig geac- alg het onbekende hier- Hun namaals, maar voor- rfp al in de eigen zieL driften en ons lichaam vijanden, onze strijd is onophoudelijk, wij aSsapsychose komen nooit tot Arie Dof bleek de juiste nian te jn om deze schetsen te schrijf ?n. Ik denk aan zijn vertelling ter de Kerk-picnic Een grote 'tocht van auto's met politie j .Eenmaal zich - i het j ote Innerlijke storm /"AVER dit alles spreken deze extatische asketisch vergees- „biblia pauperum" prentenboek voor di gelovigen, die hier zowel de bij belse verhalen, als de levensge schiedenis van lokale heiligen hebben"i rgees- telijkte figuren, allen als het wa re door een innerlijke storm be- re vriend en weldoener de ku wogen, hun gewaden tonen een Door de zo reële voorstelling, zelfstandige, dynamische opge- wel van hun angsten mystieke t Een liefde in filmland, door Paul Tabori. vertaald door Jan vin Rheenen. Uitgave J. H. Gottmer, Haarlem. Temidden van zedeloosheid bandeloosheid, gangsterdom en wal _ies meer zij oloeit in de wereld van het witte doek een liefde op tussen andete soort mys- _J indere bovenzinnelijke latende angst interessante wereld, dan die van de psychoid- zo machtige Boze. de expressies S.O.S.-Noordpool S.O.S. Noordpool, door Fred hij in de nacht van de vijftiende Hildénbrandt. UitjaVe Ad M. april 1928 starten kan. wonden lijnornamentiek die hun lichamen wegcijferen, hun gelaat Vrijd en verlicht, ze ijn gezui- - gespannen, hun geert is niet verd en verheven. Niet alleen de 11te" n.t is riemnnpn6 f W1'?6 kunstenaar van deze uid- maar het gegeven van deze roman, die u j jnzerï ?m ook de toeschouwer kont door het zo wein.g positiefs en zo erg veel me duivels die de ar- realiseren van wal in hun geest negatiefs bevat, dat men hem landverhiïizei me. zondige mensenziel m hun ,aaft - klauwen krijgen, deze kwelgees- t°t ®e" soort Catharsis ten. die de straf na het oordeel uit- Dl,: 1S de beloning, dit is de toe openbaren de nimmer na- vlucht, wij zouden het v indaag zo ijd tegen de uitdrukken: van het afr ageren. En als een bevrijdence, hemel se hymne klinkt de m ijestueuzè Christusfiguur boven d? smarte lijk strijdende, zichzelf zoekende menselijke ziel uit. kinde een onooglijk gebomv- ilecht licht. De domi- in zijn handen klappen eer hij kon beginnen. „Zijn preek was overigens goed en welbestu deerd. Over het getal 666. Wa Lezer, ik heb iets geciteerd uit een alleraardigst boekje, geschre ven door een Hollandse immi grant in Canada. Arie Dof (zeer waarschijnlijk een pseudoniem». De auteur tekent zijn broeders niet in zwart-wit. doch spaart ze evenmin.. Het geheim van de ma nier waarop Arie Dof. zo maar langs zijn neus weg. de broeders en zusters typeert, ligt in zijn lief de voor deze mensen en in zijn humor. Vele typen passeren de revue: ook in Canada zijn er huis genoten des gelpofs die nooit thuis zijn. „Verenigings-robots". De begrafenis van een oude ndverhuizer (een „old-timer" kan lezen. Men wordt eigenlijk een feestdag. Mensen, wat een piooiê dag was ïield men j of de dommee te "dogmatisch of te veel Verbondsmatig was. Inte- I gendeel. met grote eenparigheid was men h?t erover eens dat de I dominee mollig was Ook de scri ba. een tweehonderdponder in zwembroek was het aankijken waard. Boven zijn veelkleurig broekje vertoonde hij een spier wit bovenlijf, waardoor hij enigs zins op een blanke engel geleek." „Om vier uur plofte, als een j rijpe appel, de v trouwde middag I kan heus wel wat beters vinden, der beduvelen bij het kopen :cn klimpartij voor ge- mannen. De rest van de iracht hij (met verstuik te voet' door. liggende aan het strand, de badgasten beoordelend naar hun financiële draagkracht." „Die rjacht hebben vele kerkle- ,ien bitter geleden. Ik ben nu aan het vervellen." Wie wil weten hoe het leven van onze geestverwanten in Ca nada zowel in de stad als op het land reilt en zeilt, kan ik de lec tuur van dit boekje aanraden. Het is zeker iets voor onze bibliothe ken. Uitgevers zijn Guardian Pu blishing Co Ltd. Hamilton. Onta rio. Canada. Arie Dof brengt een gezond clé ment in de Amerikaanse en Ca nadese christelijke lectuur. Hij weet dat zonder humor hgt leven niét gedijt. P. J. RISSEEUW DR. M. REVESZALI XANDER Boekerij, De Npordpool heeft al van de Rome juichte, De Vierde Engul en Goedgeluk moei subjectieve siemmingen weren ORGELSPEL IN DE EREDIENST oudste tijden af een grote pool werd trekkingskracht op de mensheid lan9 daarna beg. weg. die de expeditie uitgeoefend. beeldhouwers wijdèren zich nooit Umberto Nobile van Spitsbergen Gebeurtenissen van de twintiqe, zo vér van de na- uit een tocht naar Alaska viu Jaren maakte. dat de- de Noordpool, waarvoor hij de Noord- doch niet De Wereldbibliotheek t? c dam heeft twee bijzond een Wens- verhalen aan haar led. i nobile boden als premie. Goedge- ze onherkenbaar wordt. Ze ziin nooit abstract uiter- Italiaanse generaal het dènk- ste "zirT van het &ee*d niet meer met een lucht- bedekt woord, zoals de schip de Noordpool te verken- wordt i Ierse meesters. nen en er de vaderlandse vlag getekend. Het Wild en schrik- planten. Bezield door dit idee "••ekkend als soms siaagt hij er ten slotte in de TJET IS ALTIJD interessant van meerdere zijden gedachten over bepaalde belangrijke onderwer pen te lezen. Zo vonden we in de Hausmitteilungen Amster- van de bekende Walcker-kerkorgelfabrietc uit Lud- r fnooie wigsburg (een viermaal per jaar verschijnend boek- 'e met G°ede artikelen en waardevol fotomateriaal) rtikel van Gregor Klaus uit Weingarten onder ster Marie Afrikaans) en „De vier. Ie engel" wuier overnemen, wel onderstrepend dat het de van Johan Daisne. Hei verhaal rk. liturgie betreft. De kerkmuzikale vernieuwing Marie Rothmann «met een in de protestantse en de rooms-katholieke kerk Gregor Klaus bijzonder die met hoon en schande dam in dfc Kaapprovincie» en roept n Rome terugkeerde een prachtige sfeet op. Men voelt dil boeit ten poefen uit "cb -als. het "'"e seh"' P documi De mejis Nobile, wiens beslis- luchtschip, de Norgége- singen streng door de Italiaanse irüëiding van Jan Gresh( ff) speelt madkt het artïkêï bruikt. Sindsdien verlaat de publieke opinie veróordeeld zijn zich af in de streek rond Stellen- (Ucei ook Italiatot zijn beschikking te want het hele gamma de monsters die voorstellen spontane realiteits- technici en geleerden stellen meenschap opgenomen, jandei de schrijfster tot allérlei psychol" t-u.» „lensehjke grootheid en gische verwikkelingen behoefde 1 menselijke kleinheid geworden komen. De Vlaming D; laat toch krijgéh, zomede de steun igenschappen, dat zich de overheid. Kloeke officieren, hoogste nood openbaart, vinden tP/*hnini O ri nn 1 no t-r» a n t.tnllo.r ii.a v M JC SITeeK. CdUC K rmende of vuld, zodat 2jch te zijner beschikking, zodat killende fragmenten in terug. treerd. len zijn bijzonder knap geiTu; dood van de rijke man. Een zuilkapiteel in de kerk van Véze- ly. De ziel t an de boze rijkaard, i de vorm tan een kind uit zijn mond opstijgend, wordt door twee izcnde duivels gepakt. Onder bed van de rijkaard zijn twee ze toch menselijk te benaderen zijn, hoe onmenselijk ze ook mogen ver schijnen. Daarente gen zijn de Ierse fantasiegedrochten totaal abstract, ver van elke realiteit, alleen hun dyna- Dè schrijver gaat allereerst pre- gemeenschappe- cies de oorsprong van de liturgie l'jke belijdenis van na en de daarin geplaatste mu- geloof in God- ziek Het Psalmgezang noemt hij d^. l'1 ucgm. een brug van het oude naar hei d w z- Ult d® steeds nieuwe testament Ook beklem- toont Klaus het objectieve karak- ter van de liturgie, welke objecti-' viteit ook in de muziek tot gel ding moet komen „Voor de sub jectiviteit is er geen plaats moeting met Chris- in de liturgie, vangt de gelovi- christen de '"jjë geest van het ge- Verheven traditie j^jAAR VIA NAALD EN PLAAT OOK nog iets ander verbindt deze kunst met éigen groot verleden, met de ver heven tradities, die de eerste classici van de christelijke kunst, in de scheppingen der byzantijn se meesters (van de 6de eeuw n. Chr.) ons als erfdeel achterlieten Een traditie, dié eeuwen lang in de religieuze kunst gehandhaafd - bleef. Dit is het principe, dat de Bij het lezen van drie der laat- opperste goddelijke figuren ancjers ste Boekvinken kan men consU- behande)d e„ andefs geplaatst ■orden dan de andere voorstellin- IN DE TIJD van Haydn èn Mozart was de compo nist nog gewoon hand werksman. Hij leerde het vak, schreef muziek over, componeerde op opdracht broodheer. De muziek Drie Boekvinken dachten, geen literaire inmenging. Wie b.v. de Pianosonates Haydn hoort, zal geen enkele associatie krijgen met een bepaald, waann O1®" - - om- l- Sevoclens kan vinden, Inhoudloos zijn die pianowerken van Haydn beslist niet. Aeem b.v. zijn „Andante cpn varia :ioni" in f-moll. waarin men ver; chillende loof. Dat is alleen mogelijk als die niet afhankelijk is van tijdelijke sub jectieve stemmin gen van de leiding gevende figuren. In de voorbije eeuwen werd steeds meer de mens en het per soonlijke. het sub jectieve gevoel dus, in het middelpunt gesteld. hetgeen ook in de liturgie tot uitdrukking svilde komen. De li turgische beweging. buiten de muziek staand onderwerp. Het is muziek i ccji zelf, een ongecompliceerd en volkomen logisch geconstrueerd spel persoonlijkheid' met noten. Haydn demonstreerde j zijn pianowerken. i dramatisch leven voltrekt. De in. dat de Arbeiderspers (Am sterdam) haar traditie van naar- gcestigheid en negativisme, die tot de vaste .kenmerken van deze overigens aantrekkelijke deeltjes „literatuur in miniatuur" gaat behoren, niet zonder meer laat glippen. „Anna en haar vader" is overi gens een goed debuut van Marga- retha Ferguson. Het bundeltje Ze astèe- vat verschillende knap geschre- voorgeschreven plaats ven verhalen. Ook in „De dren- °n or kelingen" van Ferdinand Langen P03.1*! vindt men van vakmanschap ge tuigende vertellingen. Het derde boekje is echter het vergeestelijkt dan alle deren. Ze hebben een bovenaard se majesteit ze stralen een afwij zende heiligheid uit. Hun abnor- ma%l grote handen en ogen, hun heeft het visuele een grote rol ge- Se aren verh°8en d®ze speeld bij Debussy: het rustig /oortzwepimeri vs dan plotseling hebben ze steeds de Pianosonates Poissons d'Or" Haydn. Die sonates moet men DECCA heeft een aant; Débussy, d^n niét als noodzakelijke uitingen pianowerken op de plaa zoals b.v. bij legd in een veriolkmg was. Mozarl meesterpianist Wilhelm cas veei meer met het klavier igeb. 1834), nl. do So: ales no. ■erbonden dan Haydn. die zijn Pi- 52 in Es-dur. no. 48 in 4-dur en stuk als muziek wél waarderen, anosonates slechts schreef op be- no. 34 in e-moll. alsmede de Fan- volledig begrijpen niet. Hier stelling of na daartoe door ande- tasia in C-dur en Ands nte met zijn gestimuleerd. Zo variaties in f-moll. (30 m lang- speelplaat LXT 5457). V'elk een verrukkelijk spel licht wat vlak opgenomen, maar het spel is glashelder. T_fOE GEHEEL anders is het I pianowerk van Robert Schu- geen sprake van muziek alleen terwille van de muziek. Bij Sehu- van de vorige eeuw begon, heeft mami zong een ziel, gekweld of weer de juiste houding doen terug- vreugdevol. zich uit. Achter Schu- vinden en in dit verband hebben mann's muziek voelt men ook wel de laatste pausen ook richting- de eigen persoonlijkheid, maar te- gevende verklaringen gedaan over vens voelt men er een ideeën-ach- de houding van de muziek in de tergrond achter, die men bij liturgie". Gregor Klaus vermeldt hierbij Woord rn muziek in de kc gesymboliseerd door kansel t orgel. Een blik in de Walburgsker jpleC,^ttg"' leen door de titel heeft dit Mozart het geval werkjé een literaire achtergrond. Zonder dié titel kunnei Haydn mist. Wie jaren terug dé Walt Disney-filin „Fantasia" heeft enkefe" punten""uit"heT Motu" Pi gezien, zal enigszins begrijpen wat prio van Paus Pius X (\an ik bedoel. Bij de romantici ver- waarin de muziek een ve khaus b'ndf men^ al^gauw een ^bepaald bestanddeel van de liturgie bepaalde genoemd, voorstelling die zich in wezen en in 'vertolking Zo b v. de grote Fantasia in ver houdt van het wereldse karak- C-dur Op. 17 van Schumann, een ter Als ideaal wordt daöri de li voorgeschre -schema. Ze zijn deel van irgie. niet vrij. niet persoon- -ïaar kanonisch-gebonden. De grootste tegenstelling tot zul- i de kerk schrikt worden door een hand bij Genzinger. echtgenote opmerkelijkst. De veelzijdige Rein ke voorstellingen en figuren. Blijstra heeft thans dialogen gi fantaseerd tussen tijdgenoten van Perikles en die doorweven met een gesprek tussen de schrijver A. en ziin vriend B Aan de vorm van Anaxagoras" moet men even wennen, maar al spoedig door hun a; raakt men geboeid door de rijk- hun verrassen dom aan gedachten en de knap- riatie. Ze zijn pe probleemstellingen. Vooral de tisch. dan de ontelbare kleine popu laire en vrije plastiscne dekora ties van de zuilenkapitelen en pij lers. Ze duiken overal op, m don kere hoeken en op grote hoogte, :n. maar treffend ssieve expressie, eigenaard en va- ontaan. ondogma- onduideliik te »e- schrikwekkend losbandig. Het spinet van Mozart het aquariumglas of door stukje brood, dat in het water van de vijver wordt gegooid. Dan weer het schichtig door elkaar Haydn paste dan zijn eigen krioelen en bovpnal dé mooie Maria goudglans van de visjes. Het is eèn ni alles in het muzikale getranspo- lijksle' neerd. maar het blijft a priori een buitenmuzikaal gegeven. Eigenlijk is het dus hier niet dé kunst van de tonen die boeit, maar de taal van de tonen, die iets yertelt. Niet altijd is die taal van de tonen het belangrijkste geweest. Dat is eigenlijk eerst bij Beetho ven begonnen. Toen kwam er een ideeën-ondergrond, die de muziek voedde. Beethoven, is eens te recht opgemerkt, bouwde niet en kel een vorm op, hij bouwde een idee uit en zijn compositie ein digt veelal met de volledige ver werking van de ideè. Beethoven k dat aan Liszt is opgedragen, steld het gregori De Beethovenherdenking te Bonn kerkmuziekstuk in 1835 was de eigenlijke aanlei- schrijven en Schu- betitelde de drie delen van Peter Leopold von Genzinger tenmuzikale gegevens, o idergaat kel wer^ met Ruinen, Triomf- uitstekend pianiste en een men alleen de schoonhei-: van de en sterrenkrans Zo feite veel beter bij muziek. Backhaus speelt alles pa- schreef hij o.m. Pianosonates de goudvissen Prinses Maria Esterhazy en hevig opge- zijn jonge vriendin Marianne reiend en technisch vplnuakt, Anna Keiler, met wie hij der echter de eigen aard dus het al te aangenaam huwe- teken van Haydns persoonlijkheid. kerkelijk en liturgisch als het het gregoriaanse gezang be nadert. Ook de zgn. klassieke po lyfonie van de Palestrinastijl be zit deze eigenschappen en is nauw met het gregoriaans verbonden. De kerk staat echter ook altijd open voor de moderne muziek. deze muziek overeen- Het is alsof deze kleine plastiek- jes een eigen géheim leven zou den leiden binnen de plechtige, strenge ruimtecompositie van een romaanse kerk, onafhankelijk van -het geheel, en van de andere de- stelde de immateriële inhoud Op Slot Breitenburg bij Itzehoe koraties. Een leven van sprook- het centrum van het muzikale ip Slceswijk-Holstcin bevindt zich jes, vgn wilde fantasieën en on een spinel, waaraan Mozart zijn getemde driften. Hun zin en bete opera „Die Zauberflöte" heeft kenis is vaak onduidelijk, hun gecomponeerd. Omstreeks 1800 vormen zo chaotisch, dat een kwam het instrument in het bezit nauwkeurige ikonografische uit- de graaf von Breitenburg. Op legging van hun inhoud vaak scheppingsproces: hij wa ste bij wie de inhoud en niét de vorm het essentiële in dé muziek periode vóór Beethoven muzikaal nirwana was, want dat bestaat niét. Muziék is altijd het slot worden ook documenten moeilijk, zo niet onmogelijk is. bewaard, waaruit duidelijk blijkt. Men heeft onwillekeurig de in- dat men hier wel degelijk met druk. alsof ze hier in het half- het spinet van Mozart te doen duister een soort verstoppertje spc- vorm voor inhoud. Maar de heeft. Het instrument wordt thans len, als ondeugende kinderen in houd heeft niet altijd gepreva- gerestaureerd. zodat het het vol- een gewijde ruimte, hopend, dat leerd, de inhoud van de thema's gende jaar bij de concerten op ze toch niet van nabij bekeken heeft niet altijd evenveel waarde Slot Breitenburg weer bespeelbaar zullen worden, en zo zich vrij (jur- éehad, d.w.z. waarde als muzjek. zal zijn. ven uitleven! heel sterk voorbeeld daar- Schumann zelf zich al reet een voorstelling. Maar daar naast heeft deze Fantasia nog eer diepere psychologische inhoud: zijn grote liefde voor Clara Wieck komt met de vormt de sterke, haast patheti- dienst en noch muzikaal noch in sche gepassioneerdheid van dit de uiterlijke vorm het wereldlijke werk. Schumann moest heel wat in de kerk haalt". En in de Con- beproevingén doorstaan voor hij stitutio van Paus Pius XI i uit met Clara kon trouwen en dat is 1928' wordt gezegd: De kunst in wel heel duidelijk neergelegd m het godshuis is niet doel op zich deze (te» lange Fantasia. zelf. maar heeft een dienend ka- DECCA heeft ook dit werk op rakter. De muziék en werke- de plaat vastgelegd in een'vertol- lijk niet alleen de liturgische Bf* achtige kunst als zich losmaken van het kerkelijke gezang en van dé liturgie en in ae plaats van het meer vocale ka rakter der kerkmuziek kwam er een instrumentaal-orkesfrale suil, waarbij het orgel een naboots.ng werd van het moderne orkest ca het instrument zich dus van zich zelf vervreemdde en leidde tot een inzinking van de orgelmuziek en koraal: Een deTIorgeJb,ouw":.1 i„ Heel belangrijk voor de kerkor ganist ncfenit Klaus de kunst van de improvisatie. De organist moet zich kunnen uitdrukken op een wij ze, die past bij dat bepaalde mo ment .Vele graag gehoorde en graag gespeelde stukken uit de zgn. klassieke orgelliteratuur kun nen niet als liturgische muziek aangezien worden, zonder daarmee de muzikale of artistieke waarde vart deze muziekstukken te verklei nen. De organist zal zich zijn zui ver dienende functie bewust moe ten zijn. Muziek zondersamen hang met het geheel is er in de liturgie niet. ook niet als het woordloze muziek is. Het orgel spel moet streng gebonden zijn king chen (geb. 1926), met als toegif- ze zich voegt ten de Toccata Op. 7 en de Ara- bèske Op. 18 van Schumann (30 cm. langspeelplaat LXT 5438). Schumann stelt wel hoge eisen aan de virtuositeit van zijn ver tolkers. maar hij kon dat doen want zelf was hij eens een groot virtuoos en zijn vrouw Clara was een der befaamdste pianisten van die tijd. Ook de Toccata de orde van God". het i tikel het gesproken of gezongen woord. Koraalgebonden, cantus fir- musgebonden spel is het meest ideale. Ook het esthetische ele- rgelspel mag niet genomen door de over de plaats vi_-. de liturgie. Klaus schrijft hi 'en we onderstrepen dit voor alle kerkorganisten die ten in subjectieve gevoelsstem- mingen de toon van het orgel te gevoed worden door allerlei beschouwing kale herinnering, maar alleen uit el ir. de liturgische melodieënschat. Be- over heerst de organist deze kunst der raag improvisatie niet, dan zal hij zich •ach- een keuze moeten doen uit stuk ken die hiermee overeensterh- zijn objectieve zeldzame poëtische ver- waarbij allerlei persoonlijke ge- olkingen van Ju- voelsstemmmgen al direct uitge- technisch boven sloten zijn. Het orgel, dat reeds de kritiek verheven, maar bij de *'an d® af een plaats in meer verstilde gedeelten had ik de. kerk hee": behield deze plaats toch ook graag in het spel wat f 0?z.e Klaus da" meer verstilling gehao, speciaal heel kort de ontwikkeling van het in de Arabeske Niettemin spel orgel nagaaL komt lrtot de clusie. dat die altijd even goed i CORN. BASOSKI langer hoe meer ,-ikkeling i geweest. „Hoe ging het orgel Ten slotte stelt Klaus heel dui delijk dat de orgelbouw ten nauwste samenhangt met de or gelmuziek. zoals die in de ere dienst klinkt. „De orgelbouw heeft rekening te houden met de litur gie, opdat liturgie, woord, zang en spel een innerlijk verbonden een heid vormt*»". Wé hebben maar een kleine keuze gedaan uit de uitspraken van Klaus, maar wel licht waard voor onze kerkorganis ten om eens te overdenken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 10