CHRISTELIJK Alle Duitse kerkklokken kondigden Kerkedag aan Verstaanbaarheid niet ten koste van de kern Plaats van de gemeente in het volle leven VenitcJk Een woord voor vandaac Kanttekening Aantal zittenblijvers in W.-Duitsland heel groot ROXASECT doodt Ontsnapt langs Krakatau VITELLA Doopsgezinde discussie over het ivezen van het evangelie Dat ook in Doopsgezinde krin gen dezelfde vragen aan de orde komen die leven in de Hervormde Kerk, blijkt uit een discussie die gevoerd is m het Doopsgezind Weekblad". Daarin reageert de Hoornse predikant ds. W. Broer op een artikel van ds. C. F. Briisewitz, waarin deze zich uitsprak over de verzoe ning. Hij gaf daarbij een stand punt weer, dat veel lijkt op het standpunt van prof. dr. P. Smits in het vrijzinnige weekblad „Kerk en Wereld." Brüsewitz zegt: het Evangelie moet toch verstaanbaar zijn. Ak koord! Het gaat om het „verta len". waar wij elke zondag voor staan en onze moeite mee hebben. Stellig zullen wij hier zo ver mogelijk in moeten gaan maar ook geen stap verder. Hier zijn wel degelijk grenzen die niet die waarheid gaan verkorten om dan voor dat verkorte, ver doezelde Evangelie mensen te gaan winnen dat heeft geen zin. Wij kunnen m.a.w, niet de ergernis uit het Evangelie wegne men om 't acceptabel te maken hen, die zich daaraan sto ten. En: het Kruis is ons een erger nis. zolang Gods Geest niet met ons is: het Kruis, waaraan al het werk der genade en der verzoe ning voor ons werd volbracht. Ik *og du»: preek zó modern en zó remeei «J se maar kunt maar laat dit nooit gaan ten koste van de kern, het wezen, datgene waar ons geloof en ons heil mee staat of valt: het Kruis der verzoening door het plaatsvervangend lijden en sterven van Jezus Christus. Nu geloof ik eigenlijk ook niet, dat het in Brüsewitz' betoog al- ook helemaal geen uitgemaakte zaak. dat zijn ethische categorie- en de mens van deze tijd méér zouden aanspreken dan wat hij. enigszins denigrerend noemt „ju ridische of ritualistische vergelij kingen". Hier valt in elk geval op te merken, dat al de eeuwen door deze, in zijn ogen zo abjec te wijze van spreken over d# ver ken. Ook is het bepaald niet dat het hier slechts zou gaan om latere dogmatische schema's en constructies, die in de Bijbel self geen rol spelen. Tendens BRÜSEWITZ is hier ni«t geheel vrij van diezelfde tendens, die we in de moderne theologie zo sterk zien en die we, eerlijk ge zegd, verouderd dachten: een scherpe scheiding tussen de ethi sche Jezusprediking van de Bijbel én de latere menselijke verdogma- tisering door de Kerk. Zo is bij beiden het resultaat dan ook vrijwel identiek: het libe rale Jezusbeeld, ais navolgens waardig exempel ligt niet zo heel ver af van Brüsewitz' uitspraak ..dat ons leven in Christus geof ferd is, versta ik niet anders dan dat ik zo gehoorzaam mag zijn als Hij". Hier wordt niet alleen de klok der theologie een halve eeuw of meer teruggezet (dat hóeft nog niet noodlottig te zijn!) maar hier wordt, naar mijn in zicht, de volle bijbelse Christus prediking verarmd en verschraald ethisch-religieus principe, kunnen vinden. over het zó machtige Jesaja 53 <.,het Evangelie in het Oude Tes tament "i zouden wij dan moeten zwijgen en op de lijdenszondagen zouden wij de gemeente niet meer mogen troosten en opwekken met die geweldige woorden: ..om onze overtredingen werd Hij doorboord, om onze ongerechtigheden verbrij zeld, de straf, die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing ge- een theologische zwakheid, haar diepste oorzaak vindt in feit, dat hij wel oog heeft weinig het Gods liefde, Zijn gerechtigheid. En toch zijn deze beide er in de Bijbel evenzeer, even sterk. God is daar niet minder heilig en rechtvaardig dan Hij barmhartig is. Van de ..Nederlandse kerkva der" Gunning is het veel-geciteer- de en m.i. zeer diepe woord: „de toorn Gods is de spits van de vlam zijner liefde". Bijbels is: God is heiligheid èn God is liefde. Alleen tegen deze achtergrond der volle bijbelse openbaring kunnen wij de zin van de verzoening m en door Christus verstaan, in zijn beide aspecten: het offer, dat God brengt èn het offer, dat aan God gebracht wordt. Bijbels WU doopsgezinden hebben van ouds de naam (of alleen maar de pretentie?) niet leerstellig, maar bijbels te willen zijn. Ik zie daartussen zozeer geen tegenstel ling maar goed: laten we dan maar alléén bijbels zijn! Maar dan ook goed-bijbels! Dan niet gaan schiften en keuren en niet vanuit een vooropgesteld Gods- en mensbeeld aanvaarden wat ons ligt en verwerpen wat ons niet past. En zeker niet uit de Bijbel wegretoucheren die zó centrale prediking van „de getrouwe Zalig maker, Jezus Christus, die met Zijn kostbaar bloed voor al onze zonden volkomen betaald en ons uit alle heerschappij des duivels verlost heeft". dat in de Bijbel nergens Voorstel ITZ komt da voorstel de „oud-testamentische offergedachte.... te laten verdwij nen". Ik vind dit een zeer verwer pelijke suggestie. Trouwens, zegt Brüsewitz. de profeten moesten ook al niet veel meer hebben van die offercultus ja, ook dit is een bekend dog ma van de moderne theologie (Volz. e.d.). de ethische religie van de profeten als reactie tegen het cultische maar ook de dog ma's van het modernisme stroken niet altijd <met de waarheid! Ze ker sommige profeten hebben gewaarschuwd tegen een ver keerd, uitwendig verstaan en daardoor misbruiken van de offer dienst maar deze zelf. als een door God gegeven instituut heb ben zij nooit aangetast. Kortom er blijft van de Bij- belinhoud niet zo heel veel over. als wij daar maar uit zouden gaan schrappen al die plaatsen, die spreken over Jezus' verzoenend sterven. Zijn plaatsbekledenc^ lij den, Zijn volmaakte offer. Zelfs „GIJ ZULT MIJN VOLK ZIJN" zigen waarschuwde, dat zij het samen- niet mochten zien als een eiland, r als het vasteland waar in het verborgen de beslissingen vallen. God verwacht van zijn volk, zo _._r hij met zijn wat schorre stem uit, dat wij de nood niet godsdienstig gaan weg praten, maar van de verantwoordelijk heid tegenover medemens kennis ne- nen, ons solidair met hen verklaren en REL IN ACHIM Schietlustige Pastor blijft in functie De rel rondom Pastor Buck uit Achim, waaraan in Duitsland nogal veel publiciteit is gegeven, is door de uitspraak van het Landeskir- chenambt te Hannover volkomen ontzenuwd. De Pastor werd niet, zoals enkele lieden hoopten, uit zijn ambt ontzet. Half juli deed de Pastor mee aan een schuttersfeest, dat werd georganiseerd door de schuttersvereniging te Achim. Dominee deed het uitstekend. Hij wist het meesterschot te plaatsen en. naar plaatselijk gebruik, werd hem met het nodige eerbetoon de schuttersketting om gehangen. Enkele gemeenteleden konden dit niet ziJ op I middel om dominee een hak te zet ten. En dat gelukte Zij dienden bij het Landeskirchen- amt te Hannover een klacht in. dat de Pastor zich misdragen had door aan een schuttersfeest deel te nemen, ter wijl in «en naburig dorp, dat onder de hoede van dominee Buck viel, drie bij het baden verdronken kinderen nog niet het hoge kerkelijke college onderzocht, dat zelfs een bespreking met de schut tersvereniging arrangeerde. Kwaadwillende lieden strooiden toen reeds het gerucht rond, dat dominee een verbod was opgelegd om ambtshandelin gen te plegen en om te preken, terwijl hij ook de schuttersketting moest af- Eon voorbarig roddeltje, want het Landesklrchenamt, concludeerde, geen aanleiding te: vinden om ook maar enige maatregel tegen Pastor Buck te treffen. helpen om de nood te le- Heerlijk na een bad (Van een onzer verslaggevers) TTET rooms-kathoJ.ieke Beieren heeft de protestanten, die in Mün- chen de negende Duitse Kerkedag komen bijwonen, met een paraplu-parade ontvangen. Een drenzende regen doordrenkte de 40.000 bezoekers die reeds de eerste dag de stad binnenstroomden, en dreigde de groots opgezette openluchtbijeenkomst letterlijk in het water te doen vallen. Ongeveer een uur voor het begin van de mid dagbijeenkomst werd het echter droog, hoewel de lucht bleef dreigen. Zestigduizend bezoekers verzamelden zich toen op de Königs- platz om de eenvoudige godsdienstoefening waarmee de Kerkedag die vijf dagen duurt werd geopend, bij te wonen. Voor de negende maal in tien jaar tijds komen de Duitse gelovigen uit alle delen van het land, en zelfs uit de gehele wereld bijeen om samen te luisteren, denken en spreken over de practische aspecten van het ge loofsleven. Voor het eerst in jaren dreigde deze Kerkedag een vrijwel geheel Westduitse zaak te worden omdat de regering van de D.D.R. de bevolking van de Oostzone geweigerd heeft visa te verstrekken. Slechts duizend vertegenwoordigers verschillende classes en districten mochten door het ijzeren gordijn naar het westen komen. De voorzitter van het Kerkedagco- mité, dr. Reinhold von Thadden- Trieglaf, sprak in zijn begroetingswoord echter niet over de negatieve kant van deze politieke situatie, maar stel- de dat er ook een gemeenschap is on danks de scheiding. Hij sprak zijn vreugde er over uit dat toch nog dui- zend vertegenwoordigers van de Oost zone mochten/ komen, en zag achter hen de tienduizenden staan dii visa kregen. Drvan, Thadden-Trieglaf hoopte, dat zij rijkelijk aan het woord zouden kun nen komen, omdat zij moeten spreken namens de broeders die thuis moesten blijven. ..Zonder hun getuigenis. hur raad en hun vermaning te hebben ge hoord kunnen we hier niet de gehele waarheid Gods ontvangen." Er moet wederzijdse steun zijn. KLOKKEN Om half vijf begonnen in alle ste den en dorpen van Oost- en West- Duitsland de klokken te beieren. Op de Königsplatz hadden zich toen al tienduizenden verzameld. Op de ere tribune bevonden zich verschillende ministers van de Bondsrepubliek, de bisschoppen LUje en Dibelius, verte genwoordigers van de Wereldraad van Kerken, en van tientallen ver schillende buitenlandse kerken. De dienst werd geleid door de bis schop van de Evangelisch-Lutherse kerk van Beieren, dr. Hermann Dietzfelbin- ger, die opriep tot een radicaal geloofs leven. Het grootste verdriet, dat God moet doormaken wordt niet veroorzaakt door ongelovigen, maar door de middelmati- gen, de lauwen. Hij sprak over het volk van God, dat in het Oude Testament reeds iets van Gods heiligheid mocht en moest open baren. en zei dat het Duitse volk nog al tijd met schaamte moet terugdenken aan wat zij Gods volk heeft aangedaan. In het Nieuwe Testament vond hij Gods Volk in de gemeente, waarvan ge zegd wordt: „Zalig zijn zij." Er is een schoonheid in de christenheid, die niet van binnen uit komt, maar door God haar gegeven, is. Hij sprak als zijn hoop uit dat het overvolle programma duizenden zou brengen tot gehoorzaamheid aan Gods woord, De tweede spreker was de voorzitter van het Kerkedag-comité. die de aanwe- dapper nigen. THEMA Het thema van deze negende kerkedag is: „Gij zult Mijn volk zijn." Viel in Leipzig (in de Oost zone) in 1954 het accent op de ver wachting (Wees blij en hoop) en in Frankfurt in 1951 op de per soonlijke verhouding tot God, (Laat u verzoenen met God), dit maal valt het in het bijzonder op de plaats die de gemeente in het nationale, dagelijks, economische en culturele leven inneemt. Aan de Kerkedag ging een aparte Kinderkerkedag vooraf. Meer dan vier duizend kinderen waren uit geheel Beieren in München bijeengekomen om op hun manier zich op het the te bezinnen. Tevens4 werden op de dag voor Kerkedag de prijzen bekend gemaakt van de prijsvraag om een echt modern kunstwerk te maken dat betrekking heeft op Pinksteren. Ongetwijfeld heeft deze prijsvraag eraan meegewerkt de kunstenaars te bepalen bij dit moeilijke onderwerp. We komen hierop in ons Zondagsblad nog nader terug. Uit de 250 inzendingen werden drie schilderijen en een litho gekozen, ieder op een geheel eigen maniei thema proberen uit te beelden. Wat de één leiding noemt, noemt de ander verleiding. Als d dienstknechten van de overpriesters en farizeeën in Jeruzale\ bij hun opdrachtgevers terugkeren zónder Jezus, Die ze hai den moeten grijpen, maar naar Wie ze alleen maar hadde geluisterd, omdat ze nog nooit iemand zo hadden horen sprt ken, ivordt hun in het gezicht geslingerd: „Zijt gij soms ooi verleid?" Misschien hebben die dienstknechten later besef dat deze ontmoeting met Jezus leiding van God is gewees Op dit moment spreken de kerkelijke leiders van die dagi maar van verleiding. En dat is een enorme belediging v Jezus. Want verleiden is: iemand op het verkeerde pad brt gen. Verleiden is negatief, het omgekeerde van leiden. Jez\, is de Leidsmanvan dienstknechten en heren. Zijn grol tegenstander is de grote verleiderde duivel. Het gaat hit om de beslissende tegenstelling en de beslissende keuze. Wj| Jezus ervan beschuldigt de mensen le verleiden kiest voor dl duivel. En wie niet Jezus als zijn Leidsman erkent, heeft ii beginsel voor de duivel gekozen. Is dat een zwart-wit-redi nering? Wie dat zegt, kent de Bijbel niet. EISENHOWER IN VOORBEREIDING KORSTJES TOELATINGSEXAMEN ZEEFT NIET UIT slist niet het geval i weet, is door Eisenhower li >r de laatste oplossing gekol^ hij ontmoet zijn Europese vrien ontmoetingen die er tussen Eisen- straks ook namens zijn bondgenote hower en Chroesjtsjef zullen plaats met hem praat, hetgeen nochtans btf3 hebben zijn er oorzaak van, zo het een en ander in beweging is Zo gekomen. feite Trouwens, Eisenhower zelf heeft nog eens weer verzekerd, dat het zijn den de een na de ander, bedoeling was en is, dat het front Dit alles houdt uiteraard rechtstreel van verstarring doorbroken zal wor- verband met de aard van de ontmoejl den. ting, die er straks zelf tussen Eisen]1 de verstarring hower en Chroesjtsjef zal plaats heb ben. Van de aard dier ontmoeting is het begrijpelijk, dat aanvankelijk kan men zich metterdaad nog geet enige verwarring is ontstaan. Men juist beeld vormen. Is het zomair bezie de eerste reacties onder de po- een informeel gesprek? Zal het nieta.. litini in het nude Eurona. en ware hebben van besprekingen, laat stuË onderhandelingen? het oude Europa, men pessimistisch gestemd, dan men al kunnen vrezen, dat de aan- De moeilijkheid is, dat men zo moei gekondigde toenadering tussen Eisen- lijk de scheidslijnen kan aangeven: hower en Chroesjtsjef tegelijkertijd ait is nog alleen i heeft geleid tot verwijdering onder Amerika's bondgenoten. Daar is de kwestie van de rondreis, daar begint de bespreking. Zekffci geldt dit ten aanzien van een grilljp man als Chroesjtsjef is. die Eisenhower, voorafgaand aan zijn Wij blijven bereid, van dit alles h« ontmoetingen met Chroesjtsjef wenst beste te hopen. Maar het is niet verjti te maken naar zijn vrienden hier. wonderlijk, dat er bij verscheiden Hij is dagrbij duidelijk met de beste Europese politici nog gevoelens va»J bedoelingen bezield. Zijn bezoeken onzekerheid leven. Hoe zal het gaan,1 aan hen zullen juist uitdrukking moe- straks, die twee groten t#-jt< ten geven aan de blijvende verbon- gcnover elkaar staan? denheid. Maar de verhoudingen lig- Eisenhower bereidt zich in deze we gen ook in het diplomatieke vlak wel ken op de ontmoeting voor. Hij heelt eens moeilijk en teer, en «o ook bij tich daartoe in een betrekkelijke een deze bezoeken. zaamheid teruggetrokken. Er staal Moet Eisenhower zijn vrienden in 0ok veel op het spel. Zelden is hel Europa te zamen en tegelijk ontmoe- belang der wereld in zo weinige fi-! ten? Ja, zegt de Duitser Adenauer, guren geconcentreerd geweest. want dat demonstreert ten overstaan is het teveel gevraagd, wanneer wljj van Rusland de eenheid. Neen, zegt elkaar beloven, Eisenhower in zijn - de Fransman De Gaulle, want zulks voorbereiding te steunen met ons ge- sou Chroesjtsjef toch nog de mening bed? PEKINGS TREK AAN DE BEL Vooral in de derde klasse (Van onze correspondent in Bonn) De onderwijzerswereld in West- Duitsland maakt zich zorgen. Het aantal zittenblijvers onder de leer lingen van de gymnasia wordt met het jaar groter en niet meer dah twee procent van hen, die toegela ten werden, haalt het eindexamen. Het vakblad van het Westduitse lera- rengenootschap heeft enkele cijfers over het leerlmgenverloop op de gymnasia n hbs., zoals wij die kennen, bestaat de Bondsrepubliek niet) het licht doen zien. Het percentage zittenblijvers, dat tenminste een keer in de negen jaar durende cursus doubleert, bedraagt 32.9 procent. De meisjes brengen het er daarbij be ter af dan de jongens. Onder de man nelijke scholieren blijft in de loop van de negen klassen (sexta, qu-nta, quarta. unter-tertia, over-tertia, unter-secunda, ober-secunda, unter-prima en ober-pri- 41.5 procent minstens eenmaal zit ten (ook twee- en zelfs driemaal double ren komt voor). Onder de vrouwelijke leerlingen bedraagt dat percentage maar 23-2 procent. vliegen, muggen en andere Insecten i krin- 101 „Die van boom tot boom zwaaiende Tarzansva" het witte doek geven je een totaal verkeerd beeld van de manier waarop men zich in het oerwoua voortbeweegt. Ik gelgof dat er aan dit pad t eind komt. We lopen toch hoop ik met m e setje rond, stuurman?" „Dat kan best zijn."' meende Nicolson „IkhW hele dag de zon nog niet gezien, en het gebladerte boven ons hoofd is zo ontzettend dicht, dat je zelfs de lucht ternauwernood ziét. We zouden dus even goed naar het noorden of oosten kunnen lopen als naar het zuiden of het westen. Maar toch geloof ik dat niet. Ik vermoed dat dit pad weer aan het strand zal uitkomen." t „Laten we dan maar hopen, dat u gelijk zult krij gen antwoordde Vannier somber. Toch zat hij be slist niet in de put. Terwijl Nicolson keek naar zijn magere, door de zon gebruinde gezicht met de nu wat te ver uitstekende jukbeenderen en de vastbe sloten mond met de met blaren overdekte lappen, kwam hij tot de copcjusie dat de ontberingen van de laatste weken Vannier totaal hadden veranderd en hem van een aarzelende, besluiteloze jongen naa- den doen rijpen tot een geharde man. die wist wat hij wilde, en zich bewust was geworden van nieu we krachten en onverwachte mogelijkheden ie mand die men met graagte aan ?(jn zijde had. Jien of twee minuten verliepen in een volmaakt zwijgen, dat slechts werd onderbroken door hun geleidelijk wat meer tot rust komende ademhaling en door het eentonige gedrup van water in het grt>la- derte. Toen verstarde Nicolson opeens en tikte Van- nier met zijn linkerhand waarschuwend op de scbou- éer Maar dat blaak niat maar mails te dfi sijl ook deze had het geluid gehoord en k#am onmiddel lijk geruisloos overeind. Secondenlang bleven ae twee mannen achter de boomstam staan wachten Het rumoer van stemmen en de gedempte voet stappen op het met bladeren bedekte voetpad kwa men voortdurend dichterbij, al kon je de 1nadere.n- den nog niet zien, als gevolg van een boont d.e deer ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Fob Limburg) het pad een paar meter verder maakte, waardoor de mannen, die daar aankwamen, pas op het aller laatste ogenblik te voorschijn zouden komen. Maar daar was nu eenmaal niets aan te doen. Vlug keek Nicolson om zich heen, of er niets beters was waar achter zij zich konden verbergen, maar hij vond niets, zoaat zij met de boomstam genoegen moes ten pemen, en daarachter dan ook bleven staan wachten. De naderenden naar de stemmen te oor delen. schenen het er maar twee te zijn konden best Japanners zijn. Zelfs ip zijn zak klonk het klik ken van de pal van zijn revolver onnatuurlijk luid in de stilte van het bos. Een maand geleden zou hij er voor zijn teruggedeinsd om iemand vanuit een hinderlaag neer te schieten maar dat was dan ook een maand geleden Opeens kwamen de naderende mannen de bocht in het pad om en waren nu geheel zichtbaar. Het bleken er drie te zijn. en geen twee; maar het waren vast geen Japanners, zoals Nicolson opge lucht vaststelde. Opgelucht en met enige verba zing. want onwillekeurig had hij zich de inboorlin gen van deze streek voorgesteld als driekwart naakte wilden met speren en blaaspijpen. Twee van de drie i echter gekleed jr- tingen, was h«t geweer dat de oudste van het drie tal bij zich had. Maar hij liet zich daar niet door van zijn stuk brengen, wachtte tot zij nog slechts drie meter van hen waren verwijderd en ging toen midden op het pad staan, de revolver richtend op de borst van de man met het geweer. Deze reageerde onmiddellijk: middenin een stap bleef hij staan; zijn gerimpelde bruine ogen flikker den onder de strooien hoed, en het lange geweer kwam met een ruk omhoog, terwijl de linkerhand de loop beetpakte. Maar de jongeman naast hem was hem toch nog te vlug af, en zijn pezige hand drukte de loop van het wapen weer naar beneden, terwijl hij op de uitdrukking van verrassing en toorn op het gezicht van de oude baas reageerde met kor te, scherpe woorden. Deze knikte moeizaam, keek een andere kant uit en liet het geweer zakken, zo dat de tromp bijna de grond raakte. Daarna mompel de hij iets tegen de jongeman, die knikte en Nicol son vijandig aankeek, hoewel zijn gezicht overi gens rustig en effen stond. „Begrijpt u Nederlands?" „Nederlands? Nee, helaas niet." Nicolson haalde de schouders op, aangezien hij hem niet verstond, i keek^Vannier snel aan. „Neem hem zijn geweer ngeman sprak de woorden langzaam en moeilijk uit. Hij keek Ni colson nog altijd aan, maar zijn ogen stonden nu meer achterdochtig dan vijandig. Toen deze ech ter wat hoger kwamen dan Nicolsons ogen. begon hij te glimlachen, wendde zich tot de oude man naast hem, zei daar snel iets tegen, en keek toen Nicolson weer aan. „Ik vertel aan mijn vader dat u een Engelsman bent. Ik ken die pet, van u. Na tuurlijk bent u een Engelsman!" „Dit hier?" Nicolson wees op het distinctief op ijn uniformpet „Ja. Ik woon in Singapore." Hij maakte met zijn hapd een vaag gebaar in noordelijke richting. „Al bijna twee jaar lang. Ik zie dikwijls Engelse scheepsofficieren. Wat doet u hier1" (Wordt vervolgd) Dit betekent overigens niet, dat de Westduitse meisjes zoveel betere of in telligentere leerlingen zijn dan de jon gens. Het betekent echter volgens het vakblad wèl, dat vanwege de eerzucht vele ouders leerlingen op de gymna sia komen, die er eigenlijk helemaal niet thuishoren en beter een andere opleiding hadden kunnen volgen. Vele Duitse ouders geloven blijkbaar dat hun kind straks niet zal meetellen, als hij geen gymnasiumdiploma heeft. Leerplicht De meeste gymnasiasten "blijven in de eerste vijf klassen, dat wil zeggen tot iet de ober-tertia, zitten: 16,7 pro cent al in de eerste klasse en 23 pro cent in de derde. Dit hoge percentage in de derde is vooral te wijten aan de om standigheid. dat er in dat schooljaar een tweede taal aan het lesrooster wordt toegevoegd die vele scholieren niet kun- m bijhouden. Tussen de 75 en 90 procent van de leerlingen verlaat het gymnasium na de vierde klas. omdat dan meestal de wettelijk voorgeschreven leerplicht is vervuld. Tot en met de 14-jarige leeftijd is schoolbezoek wettelijk voorgeschreven 'n Duitsland. Geen zeef Volgens het leraren-vakblad bewijzen l deze cijfers, dat het toelatingsexamen geen zeef is, die de onvoldoende be gaafde scholieren van de overvolle gym nasia weghoudt. Het examen kan slechts -r en dan nog ln beperkte mate de kennis van het moment vaststellen, maar toetst de scholier niet op eigen schappen zoals vlijt, ambitie, aanpas singsvermogen. interesse, uithoudings vermogen, en dergelijke factoren, die voor een vlotte schoolstudie van even groot belang zijn als parate kennis. De adspirant-lcerlingen worden voor dit toelatingsexamen behoorlijk gedrild, maar daarvan blijkt meestal weinig over te zijn als zij zich een plaatsje In de sexta veroverd hebben en hun gymna siale loopbaan is begonnen. Vooral on der d< jongens niet. Gebleken is, dat de meisjes over het algemeen meer houdingsvermogen en concentratie be zitten, hetgeen haar vooral in de hogere klassen goed van pas komt. Beroepingswerk den. kandidaat te Rotterd Aangenomen naar Almkerk: I. J Wis. se te Grijpskerke (Zld.). GEREF. KERKEN Beroepen te Valthermond: W. Hoog- steen, kandidaat te Driebergen. BAPTISTEN GEM. Bedankt voor Enschede (vac. B. Fa- brie): R. Reiling te Rotterdam. Advertentie W/AAR óók beweging is ontstaan, Men neme nu deze communistisch» is in het Verre Oosten. Daar heb- invasie in de staat Laos. Nauwelijk; bén, op him wijze, de communisten valt aan te nemen, dat zij op dit een zekere verstarring doorbroken tijdstip aan de Russische machtheb- door een invasie in te zetten tegen bers welgevallig is. Want het moei de staat Laos. deze laatsten duidelijk zijn, dat zij de tijden heen het oog gericht hou- Maar dan dringt zich ook de vraaj den op de landen om hem heen, Ian- op, of hier Peking in het geweer den die hij, vanuit zijn overtuiging, gekomen de kwalijke zegeningen wil aandoen ming van zijn eigen levens- en pijbeschouwing. Het is nauwelijks aan te feite zonder de instem- Moskou. Zou Peking er aatschap- misschien behoefte aan hebben ge voeld om, ten overstaan uiteraard men, dat van Amerika, maar merkwaardiger- nen mocht ziet over het hoofd, hoe met de toenadering tussen Moskou n Washington kan instemmen. Het s bovendien de vraag, of het in deze leid. En die concentratiepunten zijn voorgenomen toenadering zelfs maar blindelings en nauwgezet tot uitvoe- iets zonder Peking ondernomen, ring worden gebracht. Enkeie concentratiepunten, zo schre ven we, en metterdaad, het zijn er meer dan één. Naast Moskou is er nu ook Peking, en de deskundigen op het gebied van het communisme plegen ijverig studie te maken van de vraag, in hoeverre er tussen deze beide concentratiepunten harmonie bestaat, en vooral in hoeverre tussen deze beide een grotere of kleinere mate van verwijdering moet of mag worden aangenomen. Peking op tamelijk ondubbel zinnige wijze heeft laten blijken, dit niet te kunnen waarderen. In zulke gevallen heeft de Aziatisch# communist eigensoortige methoden om van zijn ontstemming te laten blijken. In het kader van deze me- tliodcn past de onrust, die hij nu in het Verre Oosten rondom de staat Laos wekt. Tweeërlei resultaat bereikt hij daar mee. Hij prikkelt de Amerikaan: en hij brengt de Rus in herinnering, dat hij er ook nog is. CUMULATIE WORDE TEGENGEGAAN J_JET verheugt ons, dat ook onze buiten die eigen branche heel wel regering, dit in antwoord op gen uit de volksvertegenwoordiging, te kennen heeft gegeven, ook harer zijds bezwaren te hebben tegen be- een goed bezoldigde werkkring i den kunnen vinden. Wij willen die onvolkomenheid wij de nieuwigheid van de ma- paalde financiële regelingen, zoals terie, die destijds geregeld moest deze bij de Europese lichamen be staan. Het was in enkele gevallen ook al te dwaas. Daar is bijvoorbeeld de be paling, dat zij die deel hebben uit gemaakt ook nadat worden. Maar het blijft een bedenke lijke leemte in de gedachtengang, en het is van die leemte, dat i der omstandigheden duidelijk wordt geprofiteerd. Europese commissies Een en ander kan niet bevorderlijk zijn afgetreden nog ge- heten aan het aanzien van de Euro- durende drie jaren de helft ontvan- pese commissies, die het vaak toch gen van het op zichzelf reeds forse al moeilijk genoeg hebben inkomen. Men noemt dit een overbruggings regeling, maar van deze regeling integreerd tc raken, hebben ook geprofiteerd oud-leden Vandaar onze voldoening, die al terstond een andere, eveneens regering kennelijk geen moeite heeft i harte met de bezwaar- lors bezoldigde, werkkring gevonden gehad c instant pudding 38 ct per pakje hadden, en dus geen behoefte had den aan overbrugging. De aanvankelijke motivering voor deze regeling was op zichzelf respec- den in te stemmen. Dit moet anders en beter geregeld worden, in dier voege dat deze nu weinig sympathiek aandoende cumulatie van „over- tabel. Zij bestond hierin, dat wie van bruggingsgelden" en van inmiddels ?en commissie deel had uitgemaakt uit anderen hoofde te ontvangen ln- ,-edurcnde drie jaren niet in dezelfde komsten binnen alle perken (lelijkheid wordt gehouden. De zaak heeft kennelijk de aandacht van onze volksvertegenwoordiging. Zij zal haar wel houden, tot de nieu- .branche" werkzaam mocht zijn. De regeling had dus haar goede kan ten, maar was bepaald niet water dicht. Want er was blijkbaar niet aan gedacht, dat de betrokkenen ook we regeling is bereikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2