CHRISTELIJK
Vakantie in de schaduw
van morgen
Bedrijfsleven uit wensen
inzake mammoetwet
Meer belangstelling voor het
kweekschoolonderwijs
Audiovisuele
dienst voor
vormingswerk
Eert woord voor vandaag
Kanttekening
Rooms-katholieken trouwen
minst buiten eigen kring
Ontsnapt
langs Krakatau
Bisschop De Blank wil
zijn ambt neerleggen
Als
we onze agenda
de baas zijn
In het weekblad. „De Wekker"
van de Christelijk Gereformeer
de Kerken verzorgt ds. J. H.
Velema de rubriek Voor de
lens". In een van de laatste num
mers heeft hij zijn aandacht ge
richt op de vakantie, die in het
leven van de Christen wordt be
ïnvloed door zijn geloof:
Vakantie is het slagwoord van
deze weken. Waar u ook komt en
wat u ook doet telkens stuit
u op de vakantie. In de winkel en
op het kantoor, in het bedrijf of
in de kerk op allerlei wijzen
komt u aan de weet dat het va-
kantietijd is, voor het geval u
zelf nog niet met vakantie mocht
geweest zijn of zelfs aan vakantie
niet denkt.
We juichen zelf op de val
reep van de vakantie staande
de vakantie hartelijk toe. We zijn
dankbaar, dat het maatschappelij
ke leven zo is ingericht, dat van
daag ieder recht heeft op vakan
tie. Er zijn ook andere tijden ge
weest! Trouwens, het tempo van
deze tijd vraagt ook om vakantie.
Zonder vakantie zouden er nog
meer slachtoffers van het tijds-
tempo vallen, die dan noodge
dwongen met vakantie zouden ge
stuurd moeten worden.
Alleen het is wel van beteke
nis dat we onze vakantie op de
juiste wijze gebruiken. Niemand
zal beweren dat iedere vakantie
ganger dit doet. Wie in z'n vakan
tie zoveel mogelijk kilometers wil
maken en van de ene naar de an
dere plaats holt en vliegt, zal ver
moeider op z'n basis terugkeren
dan hij is weggegaan.
Maar er is ook een andere, ver
keerde manier van vakantiebeste
ding.
Struisvogelpolitiek
DAN meent men dat vakantie
betekent: aan niets anders
denken dan aan wat zich momen
teel aan je voordoet. Tracht je
werk te vergeten. Bekommer je
niet om wat na de vakantie weer
aan de orde is. Geniet er nu van.
Pluk de dag.
Dat lijkt verbazend veel op
struisvogelpolitiek. Deze woestijn
bewoner steekt immers ook de kop
in het zand, als het gevaar nadert,
in de mening dat hij dah buiten
schot is en het gevaar hem geen
kwaad kan doen.
Zo mag een christen, geloof ik,
niet vakantie houden.
We mogen het werk laten lig
gen en iets anders doen dan we
gewoon zijn.
We behoeven ons niet te laten
opschrikken door de telefoon en
voor de macht van de post niét
te buigen. Onze agenda zijn we in
de vakantiedagen de baas.
Maar dat betekent niet: laat u
in die dagen of weken maar le
ven. We.hebben juist vakantie met
het oog op ons werk.
We houden vakantie om uit te
rusten van en ons voor te berei
den óp ons werk.
Dat betekent: afstand nemen
van je dagelijks werk. De fouten
die gemaakt zijn, erkennen en te
gelijk je zelf beproeven op de lief-
werk. Als het goed i^
Bezinningstijd
VAKANTIETIJD is bezinnings
tijd Daarom allerminst een
tijd, waarin we vakantie kunnen
nemen van de geestelijke dingen.
Dat is feitelijk een bedorven va
kantie. Het gaat er juist om dat
ook in de geestelijke dingen de
sleur gebroken wordt, die in ons
drukke leven zo oppermachtig kan
zijn. Dan is uw vakantie goed wan
neer ge u zelf terugvindt, door
dat ge de Heere vindt of opnieuw
We houden vakantie in de scha
duw van morgen.
Morgen, als weer nieuwe ar
beid roept.
Morgen, als we misschien nog
meer dan vroeger geconfronteerd
worden met allerlei problemen,
die we maar niet kunnen oplos-
Morgen en u denkt aan de
toekomst. Waar gaan we heen met
de kerk en het kerkelijke vraag
stuk? Zijn we klaar met het con
stateren en desnoods betreuren
van de kerkelijke verdeeldheid?
U ziet de tweeërlei gevaren in de
ze maanden: enerzijds het zich la
ten meeslepen door een eenheids-
roes en anderzijds het zich bij
voorbaat vastbijten in eigen ker
kelijke posities.
Rustig worden
yAKANTIE houden is in de
schaduw van morgen daarom
temeer nodig om rustig te wor
den, om niet direct van uw stuk
gebracht te worden,, om onder de
zegen des Heeren "die innerlijke
levenshouding te krijgen of her
krijgen, die achter de schaduw
van morgen het licht van de ko
mende Dag ziet.
Ja, dat is de beste vakantie.
De schaduw van morgen legt
zich over heel het leven, ook over
uw vakantie, als u het ziet.
Maar uiteindelijk leeft de Kerk
in het licht van Christus' weder
komst de Dag, zoals het typè-
het Nie
Testament
staat.
En wie in dat licht vakantie
houdt, waardeert de kostbare rust
van zijn vakantie-tijd, omdat hij
weet: het zal straks, morgen",
met die rust zijn gedaan. Maar
hij gaat weer rustig terug naar
de arbeid in maatschappij, staat
of kerk, achteraf of in de voorste
rijen, want het licht schijnt over
al. Christus wandelt langs de we
gen der wereld en der kerk, van
werk en vakantie, van overstro
mingen in Oostenrijk en benau
wende droogte in ons land Zijn
toekomst tegen.
Meer aandacht voor commerciële vakken
Adres van 34
Kamers van
Koophandel
VIERENDERTIG Kamers van
Koophandel en Fabrieken
hebben een brief gezonden aan de
Tweede Kamer, waarin enkele
wensen worden genoemd tot wijzi
ging of aanvulling van het ontwerp
van wet tot regeling van het voort
gezet onderwijs, de zg. mammoet
wet. Zij vragen vooral meer aan
dacht voor Commerciële vakken en
intensievere bemoeiingen van han
del en industrie met het onderwijs.
De Kamers achten het wenselijk, dat
zijzelf, of andere organen van handel
en industrie, de gelegenheid krijgen ad
vies uit te brengen bij alle algemene
maatregelen van bestuur in onderwijs
zaken waarbij de belangen van het be*
drijfsleven betrokken zijn. Zij wensei
voorts, dat het contact tussen onderwij,
en bedrijfsleven dat het laatste de
cennium zeer versterkt is verder ge
stimuleerd wordt en waar mogelijk wet
telijk wordt vastgelegd.
De Kamers vragen zich af, of het
wenselijk is de cursusduur van het
atheneum tot zes jaar te verlengen.
Reeds nu is de klacht van het bedrijfs-
Morgen en u denkt aan ons
eigen kerkelijk leven, dat in het
teken van de generale synode
komt te staan. De afgevaardigden
zullen bij thuiskomt van vakantie
kunnen gaan beginnen aan het
doorwerken van de stukken.
Uit middelbare milieus komt het meest
C.B.S.-cijfers
Van de in 1957 tot de kweek
scholen toegelaten leerlingen was
64% afkomstig uit de middelbare
milieus. In 1950 was dat 57%. Het
aantal toegelatenen afkomstig uit
lagere milieus bedroeg in beide
jaren ongeveer 1.100. Daar de be
langstelling voor het kweekschool-
onderwijs onderwijl toenam, bete
kent dit echter, dat het aandeel van
deze groepen terugliep van 31 naar
24%.
Dit wordt meegedeeld in een
derwijspublikatie van het Cenl
bureau voor de Statistiek: „Stati:
Roemeense rabbijnen
onder zware druk
Onderwij s-
benoemingen
de lagere
Nederlands Instituut voor Efficiency,
Jaarboekje 1959. Adres Prins Hendrik
plein 17, Den Haag.
Koning der haaien. Onderwater jacht
in de Indische Oceaan, door Franco
Prosperi. Nederlands van drs. H. J. de dient
Op last van rfe Roemeense regering
moeten de rabbijnen in Roemenië
predikaties van leer trekken tegen hen
die naar Israël willen emigreren. Israël
dient te worden afgeschilderd als een
land van zondaars. Bij de opdracht be
vonden zich, zo is in Wenen bekend
gemaakt, afschriften van brieven die
geschreven zouden zijn door Roemeense
Joden die enige maanden geleden Roe
menië voor een bestaan in Israël hebben
geruild. In deze brieven wordt de Joden
aangeraden in Roemenië te blijven,
daar de strijd om het bestaan in Israël
schier onmogelijk is. Op bevel van de
regering in Boekarest moeten deze brie
ven in de synagogen worden opgehan
gen. Anderzijds heeft een rechtbank te
Boekarest rabbijn Purtogal en zijn zoon
tot langdurige gevangenisstraf veroor
deeld op beschuldiging van verraad van
de staat en spionage Rabbijn Purtogal
heeft zich sinds het einde van de tweede
wereldoorlog beijverd Joodse kinderen
die tijdens het nazibewind door niet-
Joden waren gered op te sporen om hen
in het Jodendom te onderwijzen. Voor
tweehonderd van hen heeft hij een te
huis opgericht. Enige maanden geleden
kreeg rabbijn Purtogal van de Roemeen-
se regering toestemming naar Israël teGiessendam; aan de christelijk lagere
door Francoemigreren. Hij wenste dat echter alleen school te Sleeuwijk mej. H. J. Brouwei
ifgeschilder als een te Raamsdonksveer;
van de onderwijzersopleiding 1957-'58
1958-'59, waarin opgenomen gege
vens over de herkomst der toegela
ten leerlingen".
Gemiddeld blijkt thans 2,7 pet. der
17-jarige jongens en meisjes de weg
naar de kweekschool te vinden. In
Groningen en Drenthe is dit echter
3,2 pet. en in Friesland 4,5 pet. On
geveer een achtste van de aanstaan
de onderwijzers en een kwart van. de
aanstaande onderwijzeressen is in het
bezit van een middelbare school-di
ploma (hbs of mms).
Weer omhoog
Het aantal leerlingen der kweek
scholen steeg wederom en wel van
17.231 in 1957-'58 tot 19.135 in 1958-
'59, het aantal toegelatenen van
4.608 tot 5.671.
In 1958 behaalden 3.504 leerlingen
de akte van bekwaamheid als onder
wijzer en 1.427 die als volledig be
voegd onderwijzer (vroeger: hoofd
akte), herexamens niet meegerekend.
Van de eerstgenoemden vervolgden
2.291 hun studie in de 3e leerkring,
terwijl 1.213 (waarvan 1.160 meis
jes) zich voor een functie bij het la
ger onderwijs beschikbaar stelden, al
dus het CBS.
Benoemd tot Ieraar: ia6Clc
landbouwschool te Workum G. Hoekstra
'i Makkum.
Benoemd tot onderwijzer: aan de Her
vormde lagere school te Amsterdam-
st R. C. Schuurman te Amsterdam;
i de lagere technische school te Wehe
H, J. Penterman te Deventer; aan
de chr. lagere school te Niawier H. J.
M. PatbCrg te Delfzijl; aan de chr. nat.
school te Surhuisterveen J. Bakker te
Kiehvindeweer; aan de Hervormde lage
re school te Bergen op Zoom J. Log
gers te Bergen op Zoom.
Benoemd tot onderwijzeres: aan de
Hervormde lagere school te Bergen op
Zoom mej. W. M. Gijzel te Hardinxveld-
leven, dat academici, die een loopbaan
in het bedrijfsleven kiezen, daarin op
een te laat tijdstip binnenkomen. Het
streven moet er daarom volgens de
Kamers op gericht zijn (indien het par
lement deze verlenging aanvaardt) de
studiestof niet te verspreiden over die
zes jaar noch de studie te verlichten,
maar juist het inzicht te verdiepen. Nu
het atheneum zuiver als vooropleiding
voor de universitaire studie wordt ge
zien, moet de mogelijkheid geschapen
worden de academische studie te be
korten, zodat de totale studieperiode
niet langer wordt dan zij reeds is.
Zelfstandig
De Kamers zeggen voorts over
plannen om In het vervolg slechts athe
nea in te stellen met een afdeling a en
b, dat het wenselijk is in de wet de
mogelijk open te laten voor de vestiging
van zelfstandige athenea a of b, om
dat in het huidige systeem van hbs-
en de zelfstandige hbs-a een bijzonde
re positie inneemt, daar deze van de
eerste klas af op het economisch en
administratief onderwijs ingesteld is.
Niet wenselijk achten de Kamers dat
op de athenea onderwijs in het Latijn
wordt ingevoerd. Eenvoudige kennis
van het Latijn achten zij nutteloos. De
betekenis van bepaalde Latijnse woor
den of uitdrukkingen, die intellectuelen
als gewenste aanvulling op de moeder
taal moeten kennen, kunnen volgens
hen op eenvoudige wijze bij het vak
Nederlands worden ingevoegd. Zij zou
den voorts gaarne zien, dat aan het
atheneum a ingevoerd wordt het vak
handelswetenschappen, waarin bedrijfs
economie, bedrijfsadministratie, orga
nisatie van handel, statistiek, handels
recht e.d. wordt onderwezen.
De Kamers ,zijn voorts ten aanzien
van de huidige handelsdagscholen van
mening, dat deze, om de leerlingen
een goede algemene vorming te kunnen
geven, moeten worden omgezet in scho
len voor hoger algemeen vormend on
derwijs met 5-jarige cursus. Over de
huidige handelsavondscholen zeggen de
Kamers, dat deze naar hun opvatting
in de nieuwe opzet teruggevonden moe
ten worden in de driejarige school voor
middelbaar algemeen vormend onder
wijs, gevolgd door twee jaren middel
baar economisch en beroepsonderwijs.
Kerk sta achter
overtuiging van
de enkeling
Ieder, die meent naar overtuiging en
christelijk geweten in verzet te moeten
komen tegen d- staat, moet de garan
tie hebben, dat de kerk hem daarin niet
alleen laat, ook al heeft de meerder
heid een andere mening.
Aldus een uitspraak van de Hervorm
de of Gereformeerde Wereldbond, uit
gesproken op zijn congres te Sao Pau
lo (Brazilië) aar het slot van de beraad
slagingen over de verhouding tussen
kerk en staat. In de conclusies over het
debat wordt onder meer opgemerkt:
„De kerken dienen haar leden te wij-
;n op de duidelijke oproep van Chris-
is om ook in' het sociale en politieke
leven zich aan Zijn dienst te wijden.
Niet alleen onder het kerkdak, maar
ook in staatsdienst en bedrijfsleven
heeft de christen zijn Heer te dienen.
De kerk kan slechts aan de staat eisen
stellen, als zij met haar wedijvert in
gerechtigheid en vrijheid en barmhar
tigheid schenkt aan mensen van alle
assen en standen."
De kerken worden ervoor gewaar
schuwd de macht van de staat niet te
gebruiken om iemand tegen zijn over
tuiging in tot iets te dwingen. De chris
tenen, die een openbaar ambt bekleden,
wordt gevraagd te denken aan de ar
men, de gevangenen, de zwakken en uit
gestotenen van de maatschappij.
Ber<
oepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ommen: J. N. de Ruiter
te Leiden.
Bedankt voor Houten (U.)P. de Jong
te Kootwijk; voor Hoogeveen (derde
pred'. plaats): W. Bloemendaal te Zeven
huizen (Z.-Holland).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Aalten (vac. J. van Wijn
gaarden): J. Rinzema, evangelisatie
predikant te Baarn.
Aangenomen naar Goor: F. H. Veen-
huizen, kandidaat te Huizen (N.-JIol-
land), die bedankte voor Tholen-Poórt-
vliet en voor Schildwolde; naar Krim
pen aan de Lek/Krimpen aan den IJs-
sel: H. Lijesen, kandidaat te Bever
wijk, die bedankte voor Munnekeburen,
Reitsum, Westeremden en voor West-
Terschelling-Midsland; naar Buenos
Aires: R. van Benthem, aanstaand mis
sionair predikant op Soemba; naar
Zaanslag: M. den Boer te Voorschotén.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Sneek: M. Rebel, kandi
daat te Hilversum en W. van 't Spijker
te Drogeham.
Aangenomen naar Kornhorn: T. Har
der, kandidaat te Leeuwarden, die be
dankte voor Den Helder, de Krim (O.),
Oud-Beijerlanó' en voor Wildervank.
Aangenomen naar Rozenburg: H. P.
Brandsma, kandidaat te Sneek, die be
dankte voor Aalsmeer.
Te Hilversum is de stichting audio
visuele dienst van de oecumenische
raad van kerken in het leven geroe
pen. Het doel van deze stichting is, au
diovisuele middelen zoals geluidsband
en klankbeeldstrook dienstbaar te ma
ken aan het jeugdwerk, het vormings
werk en het evangelisatiewerk van de
in oecumenisch verband samenwerken
de kerken. Het initiatief tot oprichting
is uitgegaan van het I.K.O.R. en de Oe
cumenische stichting filmcentrum. Ook
het filmstrokenbureau van de Neder
landse Hervormde Kerk en de protes
tantse stichting ter bevordering van hel
bibliotheekwezen en de lectuurvoorlich-
ting in Nederland behoren tot de op
richters.
Door een subsidie van het 1
Bernbard-fonds is de stichting in di
legenheid gesteld, apparatuur aa
schaffen. Deze zal o.a. gebruikt worden
voor de vertoning van de kleurendia-
reeks ,,De eilanden wachten", die han
delt over het zendingswerk op het Men-
tawi-eilanden, een eilandengroep ten
westen van Sumatra en de Indische
Oceaan.
Conferentie over de
streekontwikkeling
In het conferentiecentrum „Woudscho-
ten" te Zeist zullen van 24 tot en met
26 september de najaarsstudiedagen van
het Instituut voor Bestuurswetenschap
pen gehouden worden. Het onderwerp
van de studie is: „Problemen van de
streekontwikkeling". Onder meer zal de
taak van de overheid in de regionale
ontwikkeling worden besproken.
De vergaderingen zullen worden voor
gezeten door prof. dr. P. A. van Poel
je, voorzitter van het bestuur van het
organiserend instituut. De inleiders zijn:
prof. dr. W. Banning te Driebergen, drs.
F. J. J. H. M van Os, hoofd van de
afdeling regionale industriële zaken van
het ministerie van economische zaken,
de heer A D. W. Tilanus, directeur van
de stichting Gelderland voor maatschap
pelijk werk te Arnhem en de heer P.
B. M. Alberts, burgemeester van Ruc-
Het was wèl de sensatie van de dag daar bij Jeruzalem, aan
de voet van de Olijfberg. Kerkelijke leiders, mannen van groot
gezag, omstuwd door een op sensatie beluste menigte, brachten
een vrouw naar Jezusde profeet, die zoveel van zich horen
deed. Zij was ontmaskerd, op heterdaad betrapt bij het plegen
van overspelReken maar, dat binnen een paar uur ieder
een wist wie het was. En dat de reacties varieerden van „het
verwondert me niets van haar" tot „dat had ik nooit achter
haar gezocht". En dan moet „de wet" worden toegepast. Die
schrijft voor: stenigen. Alleen zijn die schriftgeleerden en fari-
zeeën wel benieuwd wat Jezus ervan zeggen zal. Eerst zegt
Hij niets. Hij schrijft alleen met de vinger op de grond. Maar
dan, als er al iets triomfantelijks zichtbaar wordt op de ge
zichten van de omstanders, als in velerlei toonaard de vraag
aan Jezus wordt herhaald wat er met de vrouw moet gebeuren,
richt Hij Zich op. En dan klinkt, striemend en vol ingehouden
toorn, van Zijn lippen: Wie van u zonder zonde is, werpe het
eerst een steen naar haar." Meer niet. Maar er vliegt géén
steen Eén voor één druipen ze af. Tot Jezus alleen overblijft i
met de vrouw. Een kort gesprek volgt. „Vrouw, waar zijn zijl
Heeft niemand u veroordeeld?" „Niemand Here!" „Ook Ik I
veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!" Dat
is alles. En het is genoeg.
SLACHTOFFERS VAN COMMUNISME
jyjARX verwachtte, dat het socia- beginsel is de overwinning reeds be-
lisme de religie vanzelf zou doen haald.
verdwijnen. Met de verandering
de produktieverhoudingen -
derbouw" zou ook de
bouw" de denkbeelden
Aan Chroesjtsjefs voorspelling, dat
le „on- het communisme de wereld zal be-
boven- heersen, moet men ook overigens
reli- niet al te veel waarde hechten. Hij
Publicatie Geref. Sociologisch Instituut
Jongh. Met 28 foto's en 16. tekeningen, te doen als ook zijn kinderen verlof te Beverwijk mej. A. Lijesen te Bever- de
In een studie over de frequentie
van het kerkelijk gemengd huwelijk
ons land, gepubliceerd in de laat
ste kwartaaluitgave van de stichting
Gereformeerd Sociologisch Instituut,
concludeert drs. C. Boekestijn, weten-
chappelijk ambtenaar voor de socia
le psychologie aan de Vrije Univer-
oiuuwci stteit te Amsterdam, op basis van de
de Chr^Ulol gegevens der volkstelling 1947, dat
is-katholieken het minst bui-
Uitgave C. de Boer Jr., Hilversum. I kregen, Daarop volgde de
I ten eigen kring huwen, daarna de 1
98
Nicolson liet zich op de knieën vallen en be
tastte de lichamen en de gezichten van degenen
die op het strand lagen. Maar geen Peter en ook
geen Gudrun bevond zich onder hen. Hij sprong
weer overeind, duwde waggelend iemand opzij die
hem in de weg stond, rende als een waanzinnige
de golven weer tegemoet en werd voor hij het
wist door een naderende roller neergeworpen. Als
een kat was hij een ogenblik later weer overeind;
hij voelde nu geen spoor van vermoeidheid meer.
Hij was er zich vaag van bewust dat er iemand
achter hem aan. de zee in kwam geplonsd, maar
wijdde daar verder geen aandacht aan. Toen hij
zes stappen had gedaan, zo groot als zijn benen
ze maar konden nemen, sloeg er iets met een ge
weldige, hem bijna verdovende kracht tegen zijn
knieën. Het was de boot, die ondersteboven kwam
aandrijven. Hij maakte een buiteling door de lucht
smakte met een schouder tegen de kiel aan en
kwam aan de andere kant plat op zijn rug in
het water terecht met een kracht die hem bij
kans de adem benam. Maar een ogenblik later
snelde hij alweer verder het water in, voortge
dreven door een angst en een nameloze woede, zo
als hij die nog nooit eerder had gekend. Bij
iedere stap voelde hij snijdende steken van pijn
in borst en benen, maar hij dwong zich onbarm
hartig verder te gaan, alsof de pijn en de be
nauwdheid in het geheel niet bestonden. Na twee
stappen botste hij weer tegen iets aan. Maar nu
was het iets zachts, dat meegaf. Door de schok
schoof het weer zee in, maar werd gegrepen door
een volgende golf die kwam aanrollen. Hij bukte
en kreeg een rok beet, tilde zijn vrachtje omhoog
en zette zich daarmee schrap tegen de woedende
golven.
„Gudrun?"
Johnny, o, Johnny!" Zij klampte zich aan
vast en hij voelde hoe zij beefde.
„Peter! Waar is Peter?" vroeg hij met
drang.
door ALISTAIR MAC LEAN
(vertaling Pèb Limburg)
„O, Johnny!" Zij was haar gewone zelfbeheer
sing totaal kwijt, en het kwam eruit als een
klacht. „De boot sloeg om enen....".
„Waar is Peter?" Zijn, vingers klauwden diep in
haar schouders terwijl hij haar door elkaar schud
de. Zijn vraag kwam eruit als een woeste, wan
hopige kreet.
„Ik weet het niet! Ik wéét het niet! Ikik
kan hem nergens meer vinden!" Zij rukte zich
los. dook zijdelings het water weer in, dat kolkend
en ziedend tot aan hun middel reikte. Hij kreeg
haar weer beet, rukte haar overeind en draaide
zich om. Het bleek Vannier te zijn. die achter
hem aan was gekomen; hij stond vlak achter
hem. Hij duwde hem het meisje in de armen.
„Breng haar aan land, Vannier!"
„Ik ga niet! Ik doe het eenvoudig niet!" Met
alle kracht die in haar was verzette zij zich te
gen Vannier, maar veel energie had zij niet meer
over. „Ik ben hem kwijt! Ik ben hem kwijtge
raakt!"
„Heb je me verstaan. Vannier?" vroeg Nicolson,
terwijl hij zich alweer omdraaide. Zijn stem klonk
sleurde het half hysterische meisje met zich
mee door de branding-
Telkens weer opnieuw dook Nicolson in het wit
te water en grabbelde als een wanhopige over de
bodem van de zee. Maar telkens was het opnieuw
vergeefs en kwam hij voor de zoveelste maal
met ledige handen boven. Eén keer dacht hij, dat
hij het kind had gevonden, maar het bleek slechts
een ledige tas te zijn. Woedend smeet hij die
weer in het water en ploeterde nog verder de
branding in, tot hij bij het brok koraal kwam
dat hun zo noodlottig was geworden. Het water
reikte hem nu tot aan de schouders. Hoe vaak
hij al kopje onder was geweest wist hij niet eens
meer. In ieder geval had hij een massa water
binnengekregen. Maar voortdurend bleef hij de
naam van de kleine jongen uitschreeuwen, als was
het een krankzinnige litanie;, terwijl hij zijn uitge
putte lichaam tot een bovenmenselijke krachtsin
spanning opzweepte. Hij was nu bijna gek van
een zo wanhopige angst, als hij zich nooit had
kunnen voorstellen in het hart van een man. Er
waren nauwelijks twee minuten verlopen sinds
het omslaan van de boot, hoogstens drie en hoe
wel hij de waanzin meer dan nabij was, begreep
hij toch maar al te goed dat de kleine jongen
zo lang niet in leven had kunnen blijven in een
onstuimig water als dit. Maar daar wilde hij een
voudig niet van weten en hij dook opnieuw door
de schuimende branding naar de grindbodem.
Maar hij vond alweer niets onder noch boven wa
ter. Er was niets dan wind, regen, duisternis en
het zware gedreun van de branding En toen hoor
de hij het, opeens, hoog en helder boven het ru
moer van wind en zee uit.
Het zwakke, dodelijk benauwde kreetje van de
kleine jongen kwam van rechts, ongeveer dertig
meter verder. Hij draaide zich om en plonsde er
op af, inwendig vloekend over het diepe water
dat hem tot een hopeloos slakkegangetje veroordeel
de. Weer riep het kind, nu geen twaalf meter
meer van hem af. Nicolson riep terug en hoorde
een mannestem antwoorden. Een ogenblik later
was hij bij hem: een forse man, bijna even
groot als hij zelf, stond in het water, met het
kind hoog opgeheven in zijn armen.
(Wordt vervolgd)
den van de gereformeerde gezindte,
vervolgens de Nederlands hervorm
den en de onkerkelijken. Behalve bij
de laatsten trouwen telkens meer
vrouwen uit een bepaalde gezindte
met een man van een andere ker
kelijke groepering dan andersom,
Dit houdt volgens drs. Boekestijn
verband met het in de kerken aan
wezige vrouwenoverschot.
Het aantal gemengde huwelijken is bi;
een tweede of volgende huwelijk vooi
alle gezindten relatief veel hoger dan
bij de eerste huwelijken.
Het .meest trouw aan de eigen ker
kelijke gezindte bij het aangaan van eer
huwelijk, zijn de vier noordelijke pro
vincies van ons land met uitzonderin
gen van de rooms-katholieken in Gro
ningen en de Nederlands Hervormden
in Groningen en Friesland.
In de provincies Noord- en Zuidholland
en Utrecht zijn de cijfers van de ge
mengde huwelijken zeer hoog, een ge
volg van de invloed der grote steden
Deze hoge cijfers vindt men voor de
rooms-katholieken in Rotterdam en voor
de Nederlands Hervormden en de Gere
formeerden in Amsterdam.
Bij het nagaan van de vraag, met
wie men huwt als een gemengd huwe
lijk tot stand komt, blijken de rooms-
katholieken geen voorkeur te bezitten
voor een protestant boven een onkerke-
Eerder is volgens drs. Boekestijn het
tegendeel het geval.
De Ned. Hervormden vertonen
duidelijke aversie tegen een huwelijk
met een rooms-katholiek. Zij v
nen geen voorkeur voor de groep
rige protestanten (dus vooral de gere
formeerde gezindte) boven de onkerke-
Zij sluiten veel vaker een huwelijk
met een onkerkelijke dan met een
rooms-katholiek.
De Gereformeerden tonen een dui
delijke voorkeur voor de groep overi
ge protestanten (dus vooral de Neder
lands Hervormden) boven de onker
kelijken.
Zij geven blijk van een grote aver
sie tegen een huwelijk met rooms-ka
tholieken en huwen dan ook met de
niet meer geloven. Zij willen aan die vaarden.
verdwijning ook gaarne medehelpen Toch moge niemand uit het oog ver
door gewelddadige onderdrukking, liezen, dat het communisme zelfs «n
Zij vrezen met name de invloed van Westerse landen bondgenoten heeft,
de christelijke kerken. Zij durven de Openlijke bondgenoten in de com-
geestelijke vrijheid niet s
munistische partijen. Maar potenti-
De Russische dictator Chroesjtsjef e'e bondgenoten binnen de ontkers-
heeft onlangs verklaard, dat het
munisme de gehele wereld
beheersen. Dan zou zich ovoral een
vervolging van de Christenbelijders,
van Joden en Mohammedanen inzet
ten. Zelfs de aanhangers der heidense a' ^an slechts
religies zouden, zoals reeds China >bIo®d en tranen'
bewijst, niet aan onderdrukking ont- worden.
tende massa's. Deze zullen op den
gaan duur £een of slechts zwakke weer-
I een stand kunnen bieden aan de commu
nistische propaganda, die een aards
paradijs in het vooruitzicht stelt, ook
de weg van
verwezenlijkt
komen.
De ontkerstening moet in Gods
het Evangelie. Door
gatcu ia iici, nciciuuMiuui 13 mei
in zijn banden. Hij heeft seen weet chnstelnk onderwijs. Door weten-
i de kracht die schuilt in een lc-
schappelijke arbeid. Door toegewijd
vend christelijk geloof, dat stennt op "'f1rk »P sociaal en politiek terrein,
de beloften, van Christus: „Ik hen christenen hebben hier een hei-
lige roeping te vervullen. Met geest
drift bezield. Grote waarden zijn in
gevaar; dat moet steeds meer beseft
worden.
Er zal wel verdrnkkins komen, maar Komen er dan ,och (ljden Tan
de eindoverwinning is aan de opge- daD „y ,oï|
stane en verheerlijkte Verlosser. In trouwen op de bewaring, die chris.
tus aan de Zijnen heeft beloofd.
Anglicanen vechten tegen apartheid
Als tenminste
premier Verwoerd
dit ook doet
De aartsbisschop van Kaap-
stadi Joost de Blank, heeft in de
afgelopen week aangeboden zijn
ambt neer te leggen en uit Zuid-
Afrika te vertrekken, om tot een
ontspanning te komen - in de
steeds groeiende tegenstellingen
tussen deze bisschop en de Zuid-
afrikaanse regering over de
apartheid. Er zit echter een
maar" aan dit voorstel. Hij wil
dit alleen doen als de premier
van Zuid-Afrika, dr. Hendrik
Verwoerd, ook zijn ambt neerlegt
en naar Nederland terugkeert.
De anglicaanse aartsbisschop deed dit
aanbod in een brief gericht aan zijn
gemeenteleden in het kerkblad „Good
Hope." Hij beweert daarin dat de
apartheids-politiek van de regering
de toekomst van het christendom
Zuid-Afrika op het spel zet.
„Het breekt mijn hart, schreef bisschop
De Blank, „om dit aanbod te doen.
maar ik wil dit offer graag brengen,
als daardoor het land weer zou terug
keren tot een beschaafde en gezon
de levenshouding"
Volgens de bisschop is de „krachtig
gevoerde apartheidspolitiek" volgens
de overweldigende meerderheid van
de christenen in de wereld niet al
leen onchristelijk, maar zelfs anti
christelijk.
Hij wees de gedachte af dat Zuid-Afri
ka de banier van de christelijke be
schaving in hel Zuiden draagt, er
meende dat het veeleer op weg is om
zich onverhoeds met dt zwijnen var
het land der Gadarenen in het ravijn
te storten.
Als het christelijk geloof in de «Unie
wordt uitgeblust, zal Zuid-Afrika geen
toekomst hebben. Daarom is de chris
telijke toekomst van Afrika veel be
langrijker dan haar politieke of eco
nomische, zei hij.
Vorige week heeft ook prof. Arthur
Keppel-Jones, een historicus aange
kondigd dat hij het land zal verlaten.
Hij heeft een professoraat aangeno
men in Canada omdat: „Ik geen a'eel
meer wens uit te maken van deze
krankzinnige structuur."
Kruiswoordpuzzel
zen minder dan met buitenkerkelij
ken. De invloed van de onkerkelijken
doet zich in veel grotere mate gelden
bij de protestanten dan bij de rooms-
katholieken. Met name geldt dit voor
de Nederlands Hervormden.
Horizontaal: 1. treurspel; 5. dier; 9.
telwoord; 11. water in N. Brab.13. mu-
ziekoefening; 14. vreemde munt (afk.);
15. gewoonterecht (Indonesië)17. ake
lig, 19. boom, 20. huid, 22. van elke
evenveel (op recepten), 23. zoon van Ja
cob en Lea, 24. oud muntstukje van 2
duiten, 25. opening, 26. bijl, 28. aard
soort, 30. venster, 32. meisjesnaam, 33.
slede, 34. alvorens, 37. sint (afk.), 38.
eertijds, 40. vis, 41. gestold dierlijk vet,
Verticaal: 1. ineengedrilde vezels, 2.
uitroep, 3. noodzaak, dwang, 4. voor
voegsel, 5. slaapt men op, 6. iemand de
achting geven, welke hem toekomt, 7.
bekende afkorting, 8. aarde, grond, 10.
bedrogene, gefopte, 12. vogel. 14. gem.
in Groningen, 16, persbureau, 18 bijb.
figuur, 20. over, langs, 21. niet vast, 25.
adellijke titel, 27. oprolbaar zonnescherm
Indonesië), 29. houten klepper, 31. tij
ding, 32. palmboom, 35. pret, 36 ik
(Lat.), 38. dag der week (afk.), 39.
rijksgrens (afk.).
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. mast, 4. Oslo, 7. pom-
Onder de gereformeerde gezindte
wordt in deze studie verstaan, de leden
van de gereformeerde kerken („syno
daal" en i,vrijgemaakt"de christelijk
gereformeerde kerken, de gerefor
meerde gemeenten en de oud-gerefor
meerde gemeenten. Een huwelijk tus
sen leden van verschillende kerkge- toendra, 13, adelaar, 16. neger, 19 pos,
nootschappen binnen dezelfde gezindte 20. alm. 23. omdat, 25. opera, 26. arme,
werd niet als gemengd huwelijk ge- 27. Ane, 28. kei, 30. stom, 32. ets, 34'
ekend. I ver
poen, 10. store, 12. oraal, 14.
17. adé, 18. esp, 20. are, 21. orgel,
22. dos, 24. moa, 26. arm, 27, ark. 29.'
pas, 31. raden, 33 Evert, 35. atelier, 36.
erts. 37. raam.
Verticaal: 1. mist, 2. spons, 3. tor, 4.
6. oele, 8. mee, 9. oot, 11.