me BAROKMUZIEK uit Engeland Italië HET STENEN en ZONDAGSBLAD ZATERDAG 1 AUGUSTUS 1959 ROMAN VAN HARRY MULISCH KNAP MAAR ONAANVAARDBAAR JN „De mensch en zijn wereld" heeft J. H. Bavinck erop gewezen dat de wereldgeschiedenis alleen begre pen kan worden vanuit het historische feit van de zondeval. Alles wat ver der met de mens gebeurt en ook alles wat de mens doet, het hangt samen met deze ontzaglijke werkelijkheid, dat de mens schepsel van God is en dat hij gevallen schepsel is. Met an dere woorden: alle zijn in de tijd is alleen te verstaan vanuit de oertijd. De wereldgeschiedenis blijft een gesloten boek voor die mens, die haar niet ziet in het licht van wat aan de grondslag van alle gebeuren ligt." Wie dit aanvaardt, moet geloof ik de nieuwe roman van Harry Mulisch, ,,Het stenen bruidsbed" alleen daarom al afwijzen. Want juist de uiterste consequenties van de zondeval: Attila. Djenghiz Khan. het Hitlerregime, de Joden moord, om bij dit boek te blij ven, worden door de hoofdper soon (.met wie Mulisch zich ken nelijk in grote mate vereenzel vigt) verwezen naar de anti-his torie: „mannen die nooit hebben bestaan". En in één adem met Hitier noemt de hoofdpersoon zichzelf. Is dat soms een poging tot rechtvaardiging? Mulisch schrijft over de massamoorden: ..Hekatomben aan het niets, bran dend in een eeuwige, dode ruim te buiten de geschiedenis. Wa'. prachtig!" (spatiëring van hemzelf). Tandarts TJET boek gaat over Norman 1 s- Corinth. een Amerikaanse tandarts, die een uitnodiging ont vangt voor een Oostduits (dus communistisch) congres in Dres den. Hij aanvaardt deze tijdens Was ik het waard? Lillian Roth, de filmactrice en cliansonnière. heeft enige tijd ge leden al de aandacht op zich ge vestigd door haar boek „Morgen zal ik huilen", een zelfbekente nis. Zij heeft daarin haar eigen leven geschetst, een leven dat ka pot dreigde te gaan aan de al cohol. Ze is ervan genezen en heeft zich toen voor de mensheid geworpen. Nu is ze met een tweede boek ui'gekomen, nadat ze opnieuw be kendheid had gekregen als „De- keerde alcoholiste". In dit twee de boek. dat in ons land ver scheen onder de titel „Was ik het waard?" (vertaling van ..Beyond my worth"", vertelt Lillian Roth over het werk dat ze na haar genezing moest doen. ..Mensen wendden zich tot mij om hulp. niet beseffende dat ik ook van menselijke zwakheden te lijden had. ft'^ar wonder genoeg, schon ken ze mij hun kracht tegelijk met hun angsten", aldus Lillian Roth Lillian Roth is inderdaad iemand d'e haar „brood heeft uit geworpen op het water" en die in haar leven niet de weg van de minste weerstand koos. Maar in dat leven vindt zij juist de op dracht. ..Niemand van ons kan ontkomen aan zijn verantwoorde lijkheid j-gens God voor het ge bruiken van de talenten die hem geschonken zijn. Er is hierbij één gedachte die ik het meest bewust koester, nl.dat we nooit alleen zijn op onze tocht". Het is de conclusie van een vrouw van de wereld, die velen kan beschamen. Het boek. verschenen bij Uitg. Mij. Pax te Den Haag en ver taald door dr. Louis Knuvelder. is een doorlopend danklied Het is geen literair toonaangevend boek geworden, maar een eerlijk en aangrijpend getuigenis. draagt de vloek: dat blijkt wel ,uit zijn roman. Maar het is een vloek van Godswege. En deze vloekdrager. deze Adam. gaat als priester het heiligdom binnen, dat is opnieuw het paradijs. Hij verliest het jaartal dat zijn le ven in de historie fixeert. hij stijgt ver boven de historie uit. hij daalt weer af In de oertijd en schrijdt weer binnen in het paradijs. Christus als offerlam en priester, tweede Adam, tegelijk. of „in idanig vervloekt. Adam"3 en als of ,.ln Christu: gezegend, een nieuw.. rpen' inens. Ver boven de geschie denis is de werkelijkheid van het kruis. Alleen daar wordt dc doem kebroken. En alleen kunst die daarvan weet heeft, heeft zin. W. F. STAFLEU het McCarthy isme gevaarlijke uit nodiging. Dresden trekt hem nl. om een andere- reden Wellicht kan hij daar terugvinden wat hij sinds 1945 kwijtgeraakt is en dat is in feite zichzelf. Hij nam als militair deel aan een Amerikaans bombardement op deze stad. De vernietiging van Dresden in 1945 was zinloos: de oorlog was fei telijk al beslist; het was een lou ter agressieve daad. Mulisch legt een (niet nieuw) verband tussen agressiviteit en erotiek: ..het stenen bruidsbed" is de stad Dresden, en het kortstondige avon tuur dat Corinth tijdens het con gres met een Oostduitse vrouwe lijke gids beleeft, is al even zin loos en wreed als het bombar dement. Corinth stuurt het zec-i bepaald op deze affaire met Hol la Viebahn aan en laat de vrouw de volgende dag al even welbe wust in de kou staan In deze erotische belevenis herhaalt Co rinth als het ware het bombar dement op de stad. maar he: is een stenen bruidsbed, er is alleen een bronst-da-ad, „Attila's bronst voor Aquileia in de dode tijd bui ten de geschiedenis"; er gebeurt niets, het is anti-historie. Toch zijn er sporen van wroe ging: in de door een volksmenig te afgestrafte seksmaniak projec teert Corinth zijn geweten. En is dat schuldgevoel er ook niet als hij het verhaal hoort van een vrouw uit Dresden, over het bom bardement waaraan hij medeschul dig was? Hij bloosde maar Mulisch trekt onmiddellijk terug: iets anders bloosde, hij niet. hij voelde niets, dacht niets, hij schaamde zich omdat hij bloosde en bloosde. Maar even later toch weer: ..of ik mij niet goed voel. Voelde ik mij maar -.lechi dan voelde ik mij". Dat is het eigenlijke van dit lijden: Co rinth wordt gekweld omdat hij eigenlijk geen schuldgevoel hééft Als de ciisis voor Corinth in Dresden voorbij is. is men be nieuwd hoe hij eraf gekomen is. eenstemmmg' in hem. Dan komt hem een Westduitse collega. Schneide: nahn. :n gedachten. Prompt ijlt hij midden in de nacht in de auto naar hem toe om hem een pak slaag te geven. Waar om? Schneiderhahn had erop ge zinspeeld dat hij kampbeul was geweest. Aanvankelijk geloofde Co rinth dat. maar ineens was hem duidelijk geworden dat Schneider hahn inderdaad, zoals hij later beweerd had, aan de goede kant had gestaan. Hij was ..een recht schapen leugenaar Maar daar mee verval: voor Corinth de laatste reden om het bombarde ment goed te keuren: er waren immers concentratiekampen en mocht tegenover zoveel geweld geen geweld gebruikt worden" En (Va kunstredacteur) weet wel dat vloeken, zuipen en hoereren in veel moderne romans zo gewoon zijn dat je er haast aan zou wennen, maar hei erge is dat dit blijkbaar vanzelfspre kend bij het leven hoort, dat "het aanvaard wordt als normaal. En. •.om op het begin van dit arti kel terug tekomen, ik geloof aat Mulisch faalt in het belangrijk ste De geschiedenis ligt tussen oertijd en eindtijd- en wordt door beide bepaald. Órh het nog eens met Bavinqk te zeggen: ..In de geschiedenis kan zich alleen ver werkelijken dat. wat in de oer tijd openbaar gejyór-den ;ttende. de alles ontwrichten de afval Van God, en daartegen over de heerlijke werkelijkheid van Gods genade. Er is 'van de vloek van Gód in de ir ,öat is het raadsel van hem.' \fOOR de elfde maal zal er dit jaar -in Het Prinsenhof te Delft een Oude Kunst- en An ti beurs worden gehouden. Van 26 augustus tot 16 september is er dan voor miljoenen guldens aan antiek ondergebracht in het .Pelftoe mMseum. Uit alle delen •vctri- de wereld komen verzame laars'en'handelaars om hun be zit te verrijken. En zij die niet kunnen kopen gaan toch in Delft kijken, tbillen toch die kostbare verzameling zien van de 27 han- delaren in oude kunst en antiek. Om dat elk jaar weer op ee hoog niveau voor elkaar te kri. iciu Sen is een organisatie nodig, d" iets klinkt als een klok. Er is dan ook ORGANISATOR VAN DE ANTIEKBEURS CULTUURCENTRUM IN LEIDSE BOERDERIJ DE HOFSTEE Deze dimensie, boven de ichiedenis. anders genoemd: religie, mist Mulisch. De ïr iriririrü-ü-tx-Ci-trlftr-Cr-Crtc-ir-a-irii-trifüicir Een kijkje in de benedenruimte i an de stal van De Hofstee te Leiden, met een deel van de -i.a 'n Stichting Oude Kunst- en An tiekbeurs. waarvan prins Bern- hard beschermheer is. Er is ook ge- elk jaar weer een Antiekbeurs-be de stuur gekozen uit leden van de ens Vereniging van Handelaren in Oude Kunst in Nederland Maar de werkelijke organisatie draai' toch eigenlijk om één man: Mar cel B. Keezer uit Leiden. ken heeft. De werkzaamheden van Marcel Keezer aan de beurs beperken zich werkelijk niet tot de periode van 26 augustus tot 16 septem- beiReeds lang is Marcel Kee zer bezig met de organisatie en reeds nu zit hij regelmatig in hei buitenland om de buitenlandse an tiquairs in .te lichten over wat er op de 11de antiekbeurs zal komen. Met een enorme kennis van za ken vertelt hij over de kunstvoor werpen. welke speeches hij steeds gepaard laat gaan met lichtbeel den en stelt Marcel Keezer in staat eigen werk naast het werk voor de antiekbeurs te doen, zon der daarbij gebruik te moeten m.>- ken van zijn privé woning. In dé grote stenen stal heeft Mar Kees der veel moeite ruiten in het dak kunnen worden gemaakt. Helaas, toen Marcel Keezer vier iaar ge leden de Hofstee betrok werd hem door de gemeente al toegezegd, dat die stalzolder voor hem vrij gemaakt zou worden. Driemaal per week is de zolder nu in ge bruik dbor een r.k. jeugdgroep. Rondom de Kroon Mevrouw Henriëtte L. T. de i- Beaufort was aangezocht een bio- I grafie te schrijven van koningin Juliana bij haar vijftigste verjaar dag. De kundige schrijfster heeft dit. zoals zij in haar inlei- j ding op deze bundel historiële ver- tellingen meedeelt. toen niet I aangedurfd. Wel is zij echter gaan nadenken over de betekenis van de Kroon in de historie in hel algemeen en in ons volksle ven in het bijzonder. Daaruit is deze bundel „Rondom de Kroon", omvattende zes vertellingen ont staan en De Bezige Bij te Am sterdam heeft er een aantrekke lijke uitgave van gemaakt. Het zijn zo maar losse schetsen; niet alle even belangrijk en we tenschappelijk verantwoord. Zij heten achtereenvolgens: Absoluut koningschap. Constitutioneel ko ningschap. Het prinsdom Orange. Soestdijk, Het gesproken woord (redevoeringen van koningin Wil- helmina, koningin Juliana en prins Bernhard) en Oranje als symbool. Deze titels spreken voor zich zelf. Het is zo maar een willekeu rige selectie uit een onmetelijk uitgebreide stof. Noem dit boek echter geen historisch allegaartje, want met name de hoofdstukken over Het prinsdom Orange, en de wordingsgeschiedenis van het paleis Soestdijk zijn voorbeelden van een zeer nauwgezette en des kundige historische arbeid. Hier is vruchtdragend onderzoek gepleegd. Een origineel boek. dat men. eens een bijzondere aandacht moot schenken. Toneel in Finland Het jongste nummer van het tijdschrift World Theatre, uitge ver voor Nederland: Elsevier, heeft zijn zomernummer ditmaal voor een groot deel gewijd aan het toneel in Finland. Het is uiterst interessant kennis te ne men van wat er op het grote to neel in het schaarsbevolkte Fin land omgaat. Als men de bijdra gen van J W. Curvin, Reino H. Oittinen. Eino Krohn en Verneri Veistaja gelezen heeft, weet men dat niets aan het theater in Hel sinki ontgaat. Alle werken der to neelgroten worden daar en dik wijls bijzonder origineel opge- aardevolle kunst- Exposities i kleurendia Ideale man Duizenden Marcel Keezer is bij die vangrijke organisatie altijd de zelf,. Het EIGENLIJK is Marcel Keezer de ideale man voor zo'n or ganisatie, niet alleen door zijn or ganisatietalent. maar ook door zijn artistiek gevoel en zijn kennis van zaken. Men zou kunnen zeggen, da! Marcel Keezer „nourri dans le Hij stamt nl alsof hij met opslag het geheel 0U(j antiquairsgeslacht. Zijn groot- overziet, zonder vader had een grote antiquairs- uiterlijk tekenen zaajr in Amsterdam en Marcel van zenuwen ol Keezer werd met de oude-kunst opwinding te ver- en de antiek opgevoed. Een veel omvattende kunstgeschiedenisstu- dic in Parijs heeft hem tot de kennis en tol de werkelijke liefde gebracht. Daarnaast bekwaamde permanent stof en kalk geruimd moet worden en er zelfs wel glas platen van hem zijn gesprongen. Het zon bijzonder prettig zijn als er spoedig voor die jeugd- ARCEL KEEZER wil echter groep een andere speelgelegenheid nog meer. Hij wil van de zou "orden gevonden. Dan zal Marcel Keezer niets nalaten om De Hofstee werkelijk internatio naal bekend te maken en een goe de naam te laten krijgen op het gebied van kunst. Leiden heeft zo'n cultureel centrum wel nodig en de ligging van De Hofstee is zo. dat de boerderij van alle kan ten te bereiken is. De organisa tor van de Antiekbeurs zal dau ook kansen krijgen als organisa tor van een eigen kunstcentrum, van een Lcids kunstcentrum. oerd; terwijl ook tal re Finse plaatsen druk aan to neel doen, tot zelfs Kemi in het rgadert, speelt. stof hoge noorden toe. Trouwens Fin- Onder die omstandig- land heeft ook veel en goed to neel van eigen bodem. In de internationale toneelkro- niek is thans ook een grote bij drage over het toneel in ons land opgenomen. Het valt altijd op, dat wij 'op toneelgebied geen slecht fi- güur slaan: hoewel dat „van eigen bodem" ondanks Claus nog wel heel povertjes is. heden is. het voor Keezer ook haast onmogelijk een tentoonstel ling beneden te houden, daa De Zwaan boerderij De Hofstee een cultu reel centrum van Leiden maken. Ln de benedenruimte, waar zijn eigen verzameling staat, heeft hij al enkele exposities gehouden, o.a. van de Haagse kunstschilder Lou is Meys. Maar de benedenruim te is niet de meest ideale gele genheid voor een tentoonstelling. De door Keezer aangebrachte lichtinstallatie is mooi. maar voor een werkelijk goede expositie n er ander licht nodig. Dat licht zou hij kunnen vinden in de grote bovenruimte van de stal, een enorme zolder, waar zon door Marguerite De Zw J9 Steen. Uitgave Zuid-Hollandsche Uitgevers Mij, Den Haag. Het gegeven voor deze ron een „duel" tussen twee om de grootste plaats in het hart van een vijftienjarige jongen, is op «en weinig overtuigende ma nier uitgewerkt. Dc schrijftafel is soms irritadt ouderwets en er valt veel aan te merken op de vertaling van M. L. Ohl. De Zwaan is bepaald geen boek dat bij de lezer een waardevolle he rinnering achterlaat. ivonder deze niets verge- ^ij zich als pottenbakker. bereid tot genaam gespi altijd Die ijzeren hem in de goed te pas geko- Marcel Keezer bewegen trok hij in de molen De Valk in Leiden, waar hij m 1949 inrt een Srote tentoonstelling van eigen ceramiek hield In 1950 ls kwam hij als administrateur en or- •log ganisator bij de Oude Kunst- in het illegale werk begaf. wil heeft vader Antiekbeurs. Die oude molen De Valk liteindelijk te klein voor ft' Keezer. die inmiddels trouwde erd hij ook nodig de antiekbeurs, waar hij met zo veel verschillende en uiteenlopende meningen te ma- kinderen is. Na veel moeite kreeg hij ten slotte van de gemeente de fraaie boer derij ..De Hofstee" aan de Haag- ■veg 92 in Leiden. De boerderij zelf gezelschap gehouden Van Gevederde vondeling, door C-la- wist te houden, tot hij van ouder- ra Kipps. Uitgave De Tijd- dom stierf. Beide feiten zijn voor «strnnm i nrbm, ecn wilde vogel hoogst ongewoon. In de tijd van de Duitse bom- r,.. bardementen op Londen heeft Cla- Dit is de merkwaardige levens- rence menigeen met zijn kunstjes geschiedenis van een mué die afleiding bezorgd en versteld doen metterdaad ..huis -mus is ge- staan van zijn vermogen, onge- Meer dan twaalf jaar heeft woon muzikale liedjes van acht geldt in het bijzonder voor Ijspa leis. ook qua vertaling en presen tatie ver uitreikend boven de mid delmaat. zeldzaam ..Clarence" zijn meesteres dc tonen te fluiten' Britse schrijfster van het boekje Het verslag gezelschap gehouden. Van die mussenbestaan. oorlogsdag af dat zij hem vond Kipps geschreven uit een gevoelig m leven hart, is voor de leek charmant; de vogelliefhebber daarnaast als hulpeloos nest jong het eind de het bsgin: Dresden üs voorbij, en daarna is er alleen een uitgestorven vlakt.;. Knappe roman HARRY MULISCH, de jonge schrijver die reeds drie litera tuurprijzen verwierf en dit boek in opdracht van O. K. en W. schreef hij maakte voor een an dere roman in 1956 een reis naar Dresden), heeft een knappe ro- man geschreven; dat lijkt me hut ten kijf', al vond ik de grapjes in de drie quasi-homer.scne zar- gen tussen dc hoofdstukken lich telijk ridicuul. Maar belangrü-" kcr dan dat het knap en fasci nerend en raak en meesterlijk is. lijkt mij dat dit boek verschriK- keiijk en - ook walgelijk is. Ik VIA NAALD €N PLAAT HOOIBOUW De hooibroei-koortsighete zomermiddagprill En zoemt als zware, honingzoete hommels ln het geweldig grasgroen areaal van stilte Terwijl, een gele stapelwolk, de gouden koets der polders. De hooibrik traag en deinend huiswaarts dommelt Hoog op de wagen en in hooi gebed hef, bperekind Strooblond en rozenrood in licht en wind En op de bok de boer, dwerg-klein in 't pyilend hooi. geschr het paard daarvoor van trekkracht rilt 'e zweepslag trilt n stromende voren Een ruggegraat van toi Dat in z'n oogwit rolt en in z n ru Tot plotse bries van spieren waar Vluchtig verdampend in de robdbr En overal omheen, stoppelbaardigen kaal uw [schapen geschoren De gele schaapsc-heerderslanden vol hooioppers, magische! a [maangele tempels. Gouden m.olshopen aan lange snoeren, tot op de drempel J Der horizon, ginds aan het uiterst eind der weiden Geheimzinnig achterland, waarheen geen wegen leiden Eh hoor nu de stilte omspelerfd het zingend zigzag der zeisen Die blinken in 't sidderend licht, én 't ruisend garen [der rijven Onder het diep- en daggeldersblauw habijt van de hemel Waarlangs de wolken bewegen m 't trilgouden lichtgewemel .'lis witte oorkonden Gods. de opdracht des levens dragend, Zoals in de Schrift en op 't hoekig boerengezicht [staat beschreven: GAAT HENEN, BEBOUWT DE AARDE. HENK KOOIJMAN J-fET muziekleven in de 17de eeuw werd eigenlijk maar door één man beheerst Henry Purcell. Deze componist had maar 'n zeer kón leven: hij werd in 1659 geboren en Stierf in-1695. Men schrijft zijn vroege dood toe aan de höudüig vq.n zijn echtgenote. Deze zou hem namelijk i 's nachts het'd^uis. ontzegd hebben en hem hebben gedwongen buiten te overifachten. Daardoor liep Purcell een longontsteking op. Of het verhaal waar is. weet ik niet. Wel staat er in Purcell's testament een dag voor zijn dood opgemaakt dat hij zijn ..loveing wife* tot'enig erfgenaam heeft benoemd. Maar ja. zo zijn de mannen nu éénmaal: altijd spreken van hun geliefde echtge note. ook al is. het een helleveeg. Dat hij een.- Wérkelijk gelukkig huwelijk heeft gehad valt evenwel te betwijfelen Bovendien stierven van zijn zes .kipderen er drie tij dens zijn leven. De overlevende kinderen waren de zoon Edward, een organist die. irt 1740 stierf, de dochter Frances die de dichter Walsted trouwde én in 1724 stierf en de dochter Mary Peters, die in 1693 geboren werd en over wie Verder niets bekend werd. Pur cell's weduwe „Overleefde hem tot 1706. Er schijnt verder geen na geslacht van P.urcfell te zijn. Over zijn karakter valt eveneens weinig te zeggejv Purcell schijni een zeer beschaiden mens te zijn geweest, die vefel hield van gezel: ligheid. vriendschap en een pittig drankje. Dit laatste houdt niet in dat Purcell qjcobolist was. maar alleen dat hij van een goede wijn hield. Hij durfde te leven en hij genoot van' het leven. Op zichzélf is dal helemaal niel bijzonder, zéker niet in Purceli'S tijd- Kon men van Bach niet het zelfde zeggen? En uit beider mu ziek is,dat op>,te maken De mu ziek van Bürcell heeft de echte sprankelmg van de barok, heeft het beweeg van iemand die met het leven op goede voet staat. En dat maakt zijn muziek zo be koorlijk. juist ook weer in deze tijd. waarin er zoveel mensen zijn die het leven zo moeilijk aa nen en problemen zoeken geen problemen zijn. Eigenlijk wordt er maar muziek van Purcell uitgevoerd. Aeneas" enige bekendheid kreeg Men kent hier een enkele anthem Het is heel jammer dat Purcell's van hem (..Rejoice in the Lord al- ook leerzaam. Vooral leefgewoonten herstel- van krachten registreert. dair nder plaatje en wel van vaarop zijn opgenomen :o Maria Man- oedelijk leefde die PHILIPS, twee Concerti de. Italiaan Fr fred. :n ze meer nog dan 'de van an Sweelinck aanspreekt tijd. Het is de Engelse zijn hoogste vorm. Is het Musici (45-toerenplaat AE 4Ó91C2'. te zeggen dat Purcell's Over Francesco Manfredim is niet zo erg veel bekend geworden Hij was hoofd van de Vioolschooi Bologna, alsook kapelmeesu Wie zich in het dierenleven wil verdiepen, maar niet goed. weel hoe daarmede aan te vangen om dat de literatuur hem te lijvig dan wetenschappelijk is. wordt Frank Distel en de schat in de ruïne door Arie van der Lugt. Tekeningen van Hans Borrebach. Uitgeverij Forehol- te te Voorhout. Weer een spannend jongens boek over Frank Distel en zijn .-ai waar tü vrienden Bram Verwoerd en Jan het frannant 0veldlik- In de Paasvakantie net trappant gaan zi- met de Triton» een rejs maken naar Terschelling of Ame land. Zij komen echter terecht op het eiland Memmertsand waar zij een „onbewoonde" ruine vin- in het wild den. Wat zij daar beleven ien het Burton. ,s heei wat en vooral spannend' Amster- kunnen jullie zelf lezen in het boek Er komen nog meer boeken 'er Frank en zijn vrienden! muziek vaak veel origineler Handel? T 'OISEAU LYRE heeft de mu- ziek van Purcell ook heront dekt en er een plaat van uitge bracht. die ik zelf een van d"e meest waardevolle van mijn dis cotheek noem. Waardevol ziek tol 1737. Deze Concerti door dit boekje, zeker in de juiste w orden gespeeld door hel befaam- nchting gedreven. In nog geen 65 de Italiaanse kamerensemble 1 bladzijden volgen de verrassende onthullingen elkaar snel op. c Bondig en boeiend leidt Burton zijn lezers de wondere wereld binnen. Hij doet het deskundig. 0..„, zonder ook Monaco en Pistoja. Hij schreel begrijpelijk te worden Nergens de rjjpere jeugd atoria. triosonaten, concerti TSC. T3.v^r.: w?' ,Yoelt schreven verhaal' zonder met de nodige spanning. Eigen haard is moord waard, door Craig Rice. Uitgave H. J. Paris N.V.Amsterdam. Het is moeilijk om dit boek een predikaat mee te geven, om dat het et midden houdt tussen detective. vlot ge- steeds dat hij bewust stimu leert tot het zelf verkennen wiio. barok en zoals I Musici die ze"Con - de vaderlandse fauna, ooral certl Op. 3 no. 2 en 3 spelen komt ...Dit boek achten wijook De dat wel heel sterk tot uiting. De geest dezer muziek is nergens se- - langedaan. Alles beweegt, schikt alles speelt haast argeloo Dit boek achten wege de instructieve" foto's keningen in het bijzonder ge- belangstellende jonge- leidt de Philomusica of London als solisten werken mee de so praan Jennifer Vyvyan, de tenor Williem Herbert, de bas Hervey Alan en de trompettist Den-nis Egan. Uitgevoerd worden vocale delen uit Purcell's 'opera „The Tempest" de Sonate voor trom- •ret en strijkorkest (enkele jaren geleden ontdekt in de bibliotheek van York Minster door Richard Newton), twee instrumentale de !en uit de toneelmuziek voor „The Virtuous Wife" van D'Urfey en d< sopraan-aria „What shall I do?" ,iit de opera „The Prophetess oi The History of Dioclesian". (30 cm-plaat OL 50171). Dit is Purcell ten voeten uit. of beter, dit is een uitvoering die de muziek uit die tij'd volkomen recht laat wedervaren. Ook de so listen zijn van een subcrklasse. die precies weten hoe de barok muziek moet worden gezongen. Speciaal de tenor William Her- bert in ons land bekend door zijn medewerkingen aan de Ned Han'deiveremging is onvergelij kelijk mooi en stijlvol in zijn zang. Een plaat die alle barok- muziekliefhebbers moeten bezit- Hè^l fijn- P'01 zinnig hebben I Musici de accén ten aangebracht. Werkelijk een juweel van een plaatje, opgeno- Musikalische 'Edei- als het begin steiri Ijspaleis, door Edna Ferber. haard Vertaling M. G. Schenk. Uit- kunnen gave Hollandia, Baarn. lijke pe CORN. BASÓSK1. Edna Ferbef beschrijft het dy- ki"deren ilci 1 namische proces van een ontwa- rnim"lt ""■"•i kend Alaska in een boeiend ver slag van en -rondom het leven van een jonge vrouw. De situatie waar in deze zich geplaatst ziet is uniek maar door de pen van Ed na Ferber kj-ijgt het toch een ze kere vertrouwdheid. De vlotte erf pittige schrijftrant en de typische kleine details ge- j - ouderlijke bekoring al wat slachtoffers vallen. Toch heeft >!c geschiedenis niet het fas cinerende van een thriller. al wordt er heel wat met revolvers gewerkt. Het verhaal is zeker on derhoudend en hier en daar be slist ook humoristisch. Het enige bezwaar, dat wij tegen „Eigen j i'd" zouden de opzette- moord muziek in ons land nog inkele liederen waarloosd wordt. Jammer, omdat kunst die me hoe langer hoe n trumpet" en het heerlijke springlevende Jijke pedagogiek als de auteur de ilcmaar in een enkele gezellige ontbijten en al even smakelijke diners laat klaar maken. Want dat mo Dn we eerst ideren op deze i Arnhem. het van de schrijfster. De fris gen verlenen het boek een zui verheid, het best te vergelijken met de puurheid van het kli maat van Edna Ferbers zo gelief de Alaska. Kattenkwaad, door Dorecn To- vey. Vertaling M. L. Ohl. Uitga ve Ad. M. C. Stok. Forum Boe kerij, Den Hasg. lief gaat worden - het motief, door Edna Ferber zU11- Ken Siamese kat speelt dankbaar aanvaard om alle pro- de hoofdrol. Het echtpaar Tovey blemen van de maatschappij in heeft hem gekocht om een eind te Alaska kort voor de verheffing maken aan de muizenplaag. De tot staat te reconstrueren, als Siamese kat laat evenwel al ras het ware toegespitst in de karak- duidelijk blijken, dat hij baas :n ters van de twee grootvaders, de huis wil zijn. Er volgen een serie ene hard en zakeDjk. de andere '-vilde avonturen. Dorecn Tovey idealistisch vechtend voor geeste- weet het dierenleven goed te ob- lijk geluk. serveren en weer te geven alsof [net de levensloop van een mens

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 12