CHRISTFUJK Heroriëntering van de zending noodzakelijk Kerk stimuleert ontstaan van een middenklasse Eert woord voor vanda Lutherse kerk in Polen kampt met achteruitgang Ontsnapt langs Krakatau Kanttekeniï J Herleving van de met- christelijke religies voor de zending grote gevolgen. Over deze veranderingen heeft de protestantse bisschop Lesslie Newbigin onlangs voor de Noord- amerikaanse commissie uan de Internationale Zendingsraad een rede gehouden, waarvan wij uia „Hervormd Nederland" een deel hieronder overnemen: Wanneer ik herinner aan enke le nieuwe feiten in de situatie van de Christelijke Wereldzending, dan noem ik ten eerste de kentering in het culturele getij. De grote tijd van uitbreiding in de zending viel samen met de culturele, poli tieke en economische expansie van de westelijke blanke rassen over alle delen der aarde, en wat daar nauw mee verbonden is. Deze tijd is voorbij, en voor de zending die niet langer geassocieerd wordt met de dominerende culturele machten, is een geheel nieuwe si tuatie ontstaan. Zij zal moeten le ren tegen de stroom in te wer- Ten tweede is daar de her-le ving van de niet-christelijke gods diensten. De moderne Hindoe rea geert niet langer op de christelijke boodschap. Hij is ervan overtuigd dat alles wat de andere godsdien sten te brengen hebben in zijn eigen rijke godsdienstige traditie kan worden opgenomen zonder die in essentie te veranderen; dat het Christendom waarheid heeft, maar dan toch slechts een deel van de waarheid. Steeds beslister stelt hij, dat de religieuze traditie der Hindoes het antwoord biedt voor de nood der mensheid, de basis voor de nood der mensheid, de ba sis voor een mogelijk vreedzaam samenleven. Een dergelijke aansprak wordt ln andere vormen gemaakt door het Boeddhisme en de Islam: het Christendom is vandaag zeker niet de enige godsdienst met zen dingsopdracht! Ontbrekend verband Ten derde is er de geboorte van de „beschaving", beheerst door de wetenschap en techniek van het Westen, en die alle delen der aarde onweerstaanbaar mee trekt. Dit is voor iedereen duide lijk, maar opmerkelijk is, dat dit zich verspreiden van westerse we tenschap en techniek samenvalt met een afwijzing van het weste lijke culturele en politieke leider schap. Ten vierde: het christendom is er. hoewel deze moderne weten schappelijke beschaving in zijn eigen huis ter wereld kwam, niet in geslaagd met deze nakomeling tot overeenstemming te komen. Merkwaardig in dit verband, dat India geen conflict tussen we tenschap en godsdienst heeft ge kend: dat het pantheïsme der Hindoes blijkbaar gemakkelijker plaats bood aan de moderne tech niek dan het Bijbels geloof die de ze het leven schonk. Met grote nadruk moet erop worden gewe zen, dat op het moment waarop de uit de westerse christelijke tra dities voortgekomen cultuur de wereld ging beheersen, de eenheid met het bovennatuurlijke geloof, dat het tot leven had gebracht, verbroken werd. Als laatste „grote feit van onze eeuw" en als vrucht van het werk der zending, is er een grote fa milie van kerken, die in bijna al le landen ter wereld ten minste enige invloed hebben, en die zich in toenemende mate solidair tonen in de taak der wereldzending. Wij moeten leren ons hele den ken over zendingswerk van de grond af te herzien. Zending is niet meer een operatie met als basis Europa, maar een beweging die overal haar basis heeft, waar ook de Kerk bestaat. Men kan van dit verschijnsel spreken afgaande op de meest op vallende uitwendige kentekenen ervan. De techniek van produktie, transport en communicatie vindt men overal ter wereld, en erach ter, hoewel minder duidelijk waar neembaar. de ^moderne methoden van handelsorganisatie. Maéir op een dieper vlak liggen vragen die de hele natuur en bestemming van de mens aangaan, die gerezen zijn door botsing van oude niet- christelijke culturen met de chris telijke traditie van het Westen. Waarom kunnen de nog maar pas vrijgeworden Aziatische volken on mogelijk terugvallen op oude be stuursvormen? Omdat zelfs de meest ongeletterde boer weet dat een regering verplicht is het hoogst mogelijke peil van veilig heid, gezondheid en geluk voor al le burgers te verzekeren; dat zij daartoe niet alleen wet en orde moet handhaven, maar ook pro gramma's moet opstellen. Deze overtuiging is een produkt van de invloed die de westerse christelij ke traditie op hen had. Andere tijdivaardering Wanneer wij denken aan „één wereldbeschaving", dan hebben wij te maken met een heel li chaam van denken en werken, be heerst door het geloof dat de mens de natuur en de geschiedenis kan- beheersen en voor zich en zijn kinderen een betere wereld kan scheppen. Nu gelooft men dit aan beide zijden van het „ijzeren gor dijn". vergetend dat men zó de wereld scherp tegenover de oude oosterse overtuigingen stelt, die tot dusver door de meerderheid der mensen werd aangehangen. De geschiedenis der mensheid wordt daar in cyclische en niet in lineaire termen geïnterpreteerd, als een proces dat steeds op zich zelf terugkeert en niet als een voortgaande lijn, gericht op een doel. De lineaire wijze van den ken zal weer deel van het men selijk denken moeten worden, zelfs in de oude oosterse landen. Het gebruik van een lineaire ka lender, die geen begindatum eist. wordt noodzakelijk. Dat data nu bijna algemeen be rekend worden van de geboorte van Christus af is natuurlijk, en geen toeval. Ën in feite is het he le geloof in de geleide ontwikke ling gebaseerd op een geseculari seerde vorm van christelijk ge loof in het Koninkrijk Aan God. Eén wereldbeschaving houdt in: één wereldgeschiedenis. Dit is van beslissend belang. Er zijn altijd volken zonder ge schiedenis geweest, volken die niet geloven dat de menselijke gebeur lijkheden naar enig doel leiden en die er dus geen aantekening van houden. Waarschijnlijk heeft het grootste deel van het menselijk ras in deze non-historische condi tie geleefd, die samengaat met het gebruik van een cyclische ka lender. Er zijn nog volken met een geschiedenis-der-stam: maar van wereldgeschiedenis kan pas sprake zijn bij enig geloof om trent de richting waarin het men selijk ras als geheel zich beweegt. Het is geen toeval dat steeds meer volken een kalender aanne men waarin de gebeurtenissen be rekend worden op één lineaire tijdschaal vanaf de geboorte van Christus. Want de drijvende kracht die volken onweerstaan baar in één wereldgeschiedehis be trekt, is een geseculariseerde en verwrongen vorm van de chris telijke toekomstverwachting. Presbyteriaans congres in Sao Paolo Dam tegen communisme en dictatuur De eeuw van de dictatuur schijnt voor Zuid-Amerika ten einde te lopen, althans naar het inzicht van dr. Alfonso Rodri guez, die gesproken heeft tijdens de wereldconferentie van de Ge reformeerde Wereldbond in Sao Paolo. Ook gaf hij als zijn mening te kennen dat de meest revolu tionaire ontwikkeling van Zuid- Amerika het ontstaan van een burgelijke middenklasse Dr. Rodriguez is jarenlang president geweest van een Theologisch Semina rium in Zuid-Amerika en woont tegen woordig op Cuba. Hij sprak sociale groei van een middenklasse een dam opwerpt tegen het voor zorgt dat de „bomen der dictato ren niet tot in de hemel opgroeiden." Met overtuiging geeft de christelijke kerk zich voor het ontstaan van deze middenklasse. Zij steunt haar strijd voor politieke vrijheid en sociale ge rechtigheid. Nooit moet het Zuidamerikaans protes- testantisme naar haar statistieken de minderheid het culturele leven sterk beïvloedt. Zuid-Amerika is een open terrein voor de kerk. die niet slechts gebruik moet maken van de prediking en de zielszorg van het christelijke onderwijs en charitatieve arbeid, maar ook van de radio, de pers, de televisie en de film om het evangelie uit te dragen. Advertentie UW LAATSTE KANS Afgewezen candidaten die toch nog het A'erlangde diploma willen halen doen verstandig een prospectus aan te vragen bij: RESA HILVERSUM Bekende Schriftelijke Cursus) H.B.S. Gymnasium Mulo A en B Subsidiëring gesproken kranten en boeken voor blinden De staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft een commissie ingesteld, in verband met de subsidiëring van gesproken boeken en gesproken tijdschriften \'oor blinden. De commissie zal hem adviseren met be trekking tot vraagstukken van techni sche aard. die met het vervaardigen, het vermenigvuldigen en het versprei den van gesproken boeken en gesproken tijdschriften voor blinden samenhangen. West-Duitsland gaat weer boter invoeren Gedurende het gehele jaar heeft West- Duitslarid tot nu toe slechts een onbete kenende hoeveelheid boter ingevoerd. Thans echter hebben de autoriteiten een aantal inschrijvingen geopend ten be hoeve van de import van een niet nader aangegeven hoeveelheid verse boter. Deze inschrijvingen zijn onder te verde len in drie groepen. De eerste betreft de landen van de E.E.G., de tweede de landen van de kleine Vrijhandelszone en de derde de landen van het Oostblok, alsmede enkele overzeese landen. Vol gens de bepalingen van het E.E.G.-ver drag zou West-Duitsland boterinvoer uit de E.E.G. tot een totaal van cp. 9000 ton, dat is 3Cr van de nationaleproduktie, onbelemmerd moeten toestaan. De totale invoerbehoefte van dit jaar is in West-Duitsland becijferd op ca. 17.000 ton Op 11 augustus moeten de vaste offer- i->„. Voorde rHS-vissers, de hengelaars "V?oeéwST8opnd":.STn!X3vi«|btl «cht en ontij, heeft een Hengele, zullen worden uitgegeven, zijn geldig tot sche sportzaak een automaat laten 15 oktober construeren, waaruit de vroegerds De Kaasbeurs van Leeuwarden bracht j die bij het ochtendgloren uit vissen vrijdag voor alle soorten kaasprijzen diegaan, levende maden en wormen kun- onveranderd waren in vergelijking met!nen trekken. die van de voorgaande week. Vorige jjet levend aas zit in plastic doos- luchtgaatjes zijn voor-weken een aantal statistieken gepu- "zien. De automaat bevat voorts ande- bliceerd, die betrekking hebben op het Maden-automaat in Hengelo Ook de algemene secretaris van de World Presbyterian Alliance, dr. Pra- dervand. heeft gesproken en speciale aandacht geschonken aan het recht op godsdienstvrijheid. Hij zag een langzame verbetering optreden in Columbia, maar legde er de nadruk op dat de hervormde kerken in Spanje nog steeds alle elementaire rechten worden onthouden. Dr Pradervand sprak ook over de ver houding van de confessionele wereld organisaties tegenover de kerken van een andere structuur en belijdenis. Hij was van mening dat de grenzen tussen de confessies overschreden moesten worden en juichte het bij voorbeeld toe dat de Schotse Pres byteriaanse Kerk spreekt over de noodzakelijke eenheid der kerk met bijvoorbeeld de anglicanen. Deze Qonferentie van de World Pres byterian Alliance, een confessionele wereldorganisatie waarbij 76 presby teriaanse en gerefornvrrde kerken zijn aangesloten, vergadert tot 6 aug. Van Nederlandse zijde nemen onder andere prof. dr. Bronkhorst en dr. E. Emmen aan de besprekingen deel. Predikantsplaats voor werk Rome-Reformatie in 's-Gravenhage Volgens het Hervormd Persbureau zal aan de Haagse centrale kerkeraad bin nenkort worden voorgesteld een predi kantsplaats te stichten voor een predi kant, die de opdracht krijgt om het werk van Rome-Reformatie ter hand te nemen en tevens de geestelijke verzorging van het Rusthuis der hervormde gemeente. Catecheten preken in Oost-Duitsland door predikantentekort Op menige kerkdeur in het commu nistische Oost-Duitsland kan men 's zon dags lezen: heden geen dienst. Niet omdat de kerkdiensten dan verboden zouden zijn, maar eenvoudigweg omdat er zo bijzonder veel gemeenten vacant zijn. Er zijn geen predikanten voldoen de beschikbaar er zijn er gevlucht naar het westen (al is dat door de kerk leiding verboden) en er worden te wei nig predikanten opgeleid. Dit schrijnende gebrek aan voorgan gers heeft het ambt van catecheet weer tot nieuw leven geroepen. Leken, die door de week hun normale werk hebben, trekken nu 's zonda langs om het Woon De Oostduitse kerk kent nu meer aan 25 van dergelijke catecheten. In specia le cursussen worden ze voorbereid voor hun belangrijke werk. Daar praat men dan over de liturgie (in de evangelische kerk vaak zeer belangrijk) en over hel preken. Dank zij de catecheten kunnen dus in allerlei afgelegen plaatsjes, die anders geen woordverkondiging zouden krijgen, normale kerkdiensten gehouden worden. Maar er is meer. Door deze arbeid van de catecheten heeft de plaatselijke ge meente meer inzicht in haar eigen taak gekregen. „Dominocratie" is geen ge vaar in deze kerken men moet het door de week zelf doen. Juist door de ze losse band met een voorganger, blijft de gemeente enerzijds niet versto ken van de evangeliebediening en an derzijds komt de gemeente zelf aan het Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar aBrummen (vac. S. Pennekamp): A van der Veen te Joure. Bedankt voor Hedel: P. de Jong te Kootwijkerbroek; voor Utrecht (wijk- gem. Oog in Al) (toez.): J Germans te Enschede; voor Huizum: R. Strijker te Emmeloord. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen naar Schiermonnikoog: J. A A. de Boer, kand. te Naarden. Bedank t voor Domhui g-Westkapelle, Staa' aan 't Haringvliei: de 1 Naarden. I- Hebt het goede voor met alle mensen. Dat kan een Ji| procent humanistisch advies zijn. leder zal het beamef, het misschien maar beter over de praktijk te zwijgen). 1 ten het: er zal vaak geantwoord worden: „Als de men| ook maar eens met mij het goede voor hadden Ouj is het advies een recht christelijk advies. Paulus b.v. hè gegeven aan zijn vrienden in Rome. Verschilt het ten\ wel van dat grote gebod, dat Christus eenmaal gaf en uv het tweede gedeelte luidt: ..Heb uw naaste lief als u zelf goede voor hebben met alle mensen is een enorm brej dracht. Als het mensen zijn, die wij graag mogen, doen vanzelf. Maar als wij iets tegen hen hebben, als zij ons gezind zijn en ons hei leven alleen maar zuur proberenL ken, dan wordt het moeilijker. U dacht toch niet, dat hr] om alle mensen, die u goed gezind zijn en die u hoogacht is het geen kunst! Maar nu wordt er van u zelfverlood gevraagd. Die en dat moet u vooral goed bedenken -4» mogelijk is, als u gelooft, dat God met u het goede uoorf En u zult toch niet willen beweren, dat Hij nooit enigs tot klagen over u heeft! fj Prot. kerkvergadering O O wilde geen uitspraak doen in zaak „Smits" Volgens een bericht in het „Ge reformeerd Weekblad" heeft de pro vinciale kerkvergadering van Zuid Holland gereageerd op de brief var de hervormde classis Doorn n.a.v. d< zaak-Smits. Daarin spreekt zij uit dat zij van mening is dat deze kwestie door de Generale Synode behandeld moet worden, omdat het geen dienst doende predikant betreft. De classis Doorn richtte zich enige maanden geleden tot de generale sy node van de Nederlandse Hervormde Kerk om zich ondubbelzinnig uit spreken over het geruchtmakende tikel dat prof. dr. P. Smits schreef in het vrijzinnige blad „Kerk en reld" onder de ttel „Waarom stierf Jezus?" Daarin ontkende hij n meest krasse termen de bijbelse kelijkheid van de verzoening en plaatsvervangend sterven van Jezus Christus. Ook een wijkgemeente van Amersfoort had adhesie betuigd aan hel schrijven van de classis Doorn, terwijl de cen trale kerkeraad van Rotterdam-Vree wijk. zoals wij enige dagen geleden meldden de synode verzocht had dr. P. Smits de toegang tot de hervormde kansels te ontzeggen. De generale synode had de zaak in han den van de provinciale kerkvergade ring gelegd, omdat deze in eerste in stantie een leertuchtuitspraak moet doen. Door te stellen dat het hier niet gaat om een dienstdoende predikant heeft deze kerkvergadering zich ech ter aan een eigen uitspraak onttrekken en de uiteindelijke verantwoordelijk heid weer verschoven naar de synode. Vaticaan wijst de wonderverhalen af In Vaticaanse kringen toont men zich wat bezorgd over het toenemen de laatste tijd van verhalen over „wonderen", waarvan gelovigen zeg gen getuige te zijn geweest. De jongste mare komt van Rosolini op Sicilië waar zich een Christusbeeld bevindt dat volgens de stellige beweringen van vele mensen meermalen met de hand een soort zegenend gebaar zou hebben gemaakt. „Men dient goed te beseffen", aldus verklaarde naar aanleiding hiervan een hoge prelaat van de Romeinse curie op het Vatikaan, „dat hysterie en bijgeloof, waarvan dergelijke halen getuigen, door de kerk juist het sterkst veroordeeld worden". De pre laat wees er in dit verband op dat er in de laatste jaren verhalen over wel een veertigtal zogenaamde verschij ningen van Maria de ronde hebben gedaan, maar dat slechts drie van die gevallen van kerkelijke zijde als ge loofwaardig werden beschouwd. Dat de opgeschroefde Maria-cultus derge lijke bijgelovigheid stimuleert wordt er niet bij gezegd. Veel kerkhoven, weinig kerken week was de handel kalm, thans Avas oei- kAvalificatie redelijk. De grond daarvoor j JJ^'n is o.a. de grotere belangstelling zijde In Warschau zijn in de afgelopen de Westduitse importhandel. re visartikelen. Gistermiddag werden De boterprijs werd met 12 cent per kgl de eerste wormen er uit getrokken. verhoogd. De produktie ligt niet meerj zo ver beneden vorig jaar als maanden achtereen het geval geweest is. De voor-1 de melk blijft aanzienlijk boven die van raden in de koelhuizen blijven betrekke-1 vorig jaar. lijk beperkt. Op 18 juli bedroegen zij I Volgens voorlopige gegevens leverden 4.252 ton tegen 16.721 ton op 19 juli van veehouders in de week van 12-18 juli het vorig jaar. I 139.100 ton melk af. Dat is ruim 2% meer De produktie van volle gecondenseer- dan in de voorgaande week. aantal Luthersche kerken, kapellen kerkhoven in Polen. Volgens dit be richt bevinden zich in Polen nog slechts 287 kerkgebouwen en kapellen tegen meer dan vijfhonderd kerkho- 91 „Nee, maar deze man was het wel, en -dat zou ons allen het leven hebben gekost. Hij greep naar een revolver. Farnholme keek woedend naai- Van Effen. „Ik heb een te lange reis achter de rug om op een dergelijke manier de dood te_ vinden, met drie machinegeweren op mij gericht." „U bent een verstandig man." klonk het vrien- delijk-goedkeurend. „U kunt inderdaad niets doen Nee. zij konden werkelijk niets doen. besefte Ni- colson hulpeloos. Hoegenaamd niets. Hij voelde een ontzettende bitterheid in zich opkomen, zo sterk, dat hij haar kon proeven in zijn mond. Dat zij het zover hadden moeten brengen, zoveel hadden moeten door maken, ja zelfs het onmogelijke, ten koste van vijf mensenlevens, en dat dit nu het eind van alles moest zijnHij hoorde Peters stemmetje achter zich, en toen hij zich omdraaide, stond het kereltje in de stuurstoel en bekeek de Japanse officier door de openingen tussen zijn gespreide vingers, niet be paald bang, doch alleen maar wat schuw en ver baasd. En opnieuw voelde Nicolson bitterheid en wanhopige woede m zich opkomen, als een niet te stuiten stroom. Hij was in staat een nederlaag te aanvaarden, maar de tegenwoordigheid van Peter maakte die nederlaag tot iets ondraaglijks. De twee verpleegsters zaten aan weerskanten van hem. Lena's donkere, zwarte ogen waren groot van angst; de blauwe van Gudrun getuigden van een wanhoop en verdriet, die maar al te zeer zijn ei gen gevoelens weerspiegelden. Vrees ontdekte hij niet op haar gezicht, maar boven haar slaap, waar het litteken het haar raakte, zag hij haar bloed snel kloppen. Langzaam deed Nicolsons blik onwillekeu rig de ronde door de boot. en op alle gezichten stond hetzelfde te lezen: angst, wanhoop en doffe berusting. Nee, niet op alle Dat van Siran was als altijd volmaakt zonder uitdrukking, terwijl McKin- nons beweeglijke ogen snel van de reddingboot naar het Japanse schip gleden, en weer terug; Nicolson vermoedde dat hij zon op mogelijkheden voor een met zelfmoord gelijkstaand verzet En de brigade generaal scheen zich, vreemd genoeg, om niets te bekommeren: hij had zijn arm om de smalle schou- door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Bob Limburg) ders van juffrouw Plenderleith geslagèn en fluister de haar wat in het- oor. „Een treffend en ontroerend toneeltje, niet?" De Japanse officier schudde quasi-verdrietig het hoofd. „Ja. heren, de menselijke hoop is nu eenmaal ver gankelijk. Het wordt mij bijna te machtig als ik u daar zo zie zitten. Bijna, zeg ik. Overigens begint het dadelijk weer te stortregenen." Hij keek naar de zwarte wolken, die opnieuw kwamen aandrijven uit het noordoosten, en naar het dichte regengordijn, dat, geen halve mijl meer van hen verwijderd, de donker wordende zee géselde. „Ik heb er een diep gewortelde antipathie tegen doorweekt te worden, vooral wanneer het volkomen onnodig is. Ik stel „Al die voorstellen. dat Nicolson draaide zich met om. toen een zware, toornige stem dit luidkeels ach ter hem uitriep. Hij zag Farnholme rechtop staan; zijn ene hand omklemde het handvat van zijn Gladstone-tas. „Watwat gaat u beginnen?" vroeg Nicolson. Farnholme keek hem aan, maar zei niets. In plaats daarvan begon hij te glimlachen. De wel ving van zijn bbvcnldp onder de witte snor was een meesterlijk stukje van onverschillige minachting. Daarna keek hij op naar de Japanse officier, die hoger stond dan hij, en wees met de duim in de richting van Nicolson. „Wanneer deze-dwaas iets idioots doet of mij op enigerlei manier probeert te weerhouden, schiet Nicolson staarde hem stomverbaasd en ongelovig aan en keek vervolgens naar de Japanse officier, bij wie geen sprake was van ongelovigheid, en zelfs niet van verrassing, alleen maar van een tevreden grijns Hij begon vlug te spreken in een taal. waar van Nicolson geen syllabe verstond, en Farnholme antwoordde hem. vlot en vloeiend in dezelfde taal. En voordat Nicolson besefte wat er gebeur de, had Farnholme een hand in zijn tas gestoken, haalde een revolver te voorschijn en begaf zich naar de rand van de boot. met zijn tas in de ene hand en zijn revolver in.de andere. „Deze heer hier heeft gezegd, dat wij welkom wa ren." Farnholme glimlachte tegen Nicolson. ,,1'k ben bang, dat dat alleen maar voor mij was bedoeld, als welkome en, zoals u ziet, geëerde gast Hij wendde zich tot de Japanner. „U hebt zich kranig gehouden, uw beloning zal groot zijn." Toen ging hij weer over in de onbekende taal het mpest ■wel Japans zijn. daar was Nicolson vast van over tuigd en het gesprek duurde ongeveer twee mi nuten. Opnieuw keek hij naar Nicolson. De eerste zware druppels van de volgende stortbui begonnen op het dek van de torpedoboot te ratelen. „Mijn vriend hier stelt voor. dat u bij hem aan boord komt als zijn gevangene. Maar ik ben er in geslaagd hem te overtuigen, dat u veel te gevaar lijk bent en moet worden neergeschoten. We gaan nu naar beneden om op ons gemak te overleggen, hoe wé ons precies van u zullen ontdoen." Hij wend de zich tot de Japanner. „Laat hun boot achter aan uw schip vastmaken Het zijn desperado's, en ik raad u absoluut af ze langszij te houden Kom, vriend, laten we naar beneden gaan. Maar nog één ogenblik ik zou bijna mijn goede manieren ver geten. De vertrekkende gast moet zijn gastheren nog bedanken." Hij maakte een ironische buiging. „Kapitein Findhorn, mijnheer Nicolson. hartelijk dank. dat u mij hebt meegenomen. Dank voor de genoten hoffelijke behandeling, en vooral voor de accuratesse en bekwaamheid waarmee u de ontmoe ting tussen mij en mijn vrienden hebt tot stand ge bracht." (Wordt vervolgd) daar bevinden zich tenminste nog 26 kapellen. Het grote verschil in het aantal kerk hoven en kerken dat zich in Masoeren openbaart, doet zich ook rond War schau voelen. Daar bezit de kerk na melijk 94 begraafplaatsen tegen slechts 35 kerkgebouwen en 20 kapellen. Als we het aantal kerkhoven niet mee tellen, waarvan het onderhoud ook reeds veel zorgen baart, blijven m totaal 607 kerkgebouwen, kapellen en pastorieën over die door 122.125 doop- en belijdende leden moeten worden onderhouden. Ondertussen is het aan tal leden nog weer kleiner geworden en daarmede de lasten van onderhoud nog weer verder onevenredig gestegen. Terwijl de Rooms Katholieke Kerk zich in Polen goed weet te handhaven ondanks alle moeilijkheden, en ook de Baptisten en de Vergaderingen van Gelovigen niet of nauwelijks achter uitgaan. schijnt deze Poolse Lutherse Kerk meer dan enige andere met ledenverlies te kampen te hebben, ook al omdat vele Lutheranen vanuit Polen in de loop der jaren naar West-Duits land gevlucht zijn. DE ROL VAN DE BOUWKOSTEN YF/AKEN tegen een verdere ver- gebieden al niet weer „zwaik hoging van de bouwkosten zal nen worden betaald, ni»k« in grote lijnen betekenen het voor komen van een nieuwe overspan ning van de bouwmarkt tengevol ge van het woningtekort. staande de vorig jaar inge?i c.a.o. sanctie-bepalingen |il tegen het uitbetalen van „r lonen. Er zal gestreefd moeten worden Hoewel dit alles tot grote naar een evenwicht op de arbeids markt. De bouAvproduktie zal daar toe afgestemd dienen te Avorden op VS tigheid maant, wekt anderzijR strakke vergunningenbeleid») inister Van Aartsen goedi de bouwcapaciteit, en deze afstem- wachtingen, ming zal dan regionaal dienen te We laten hier enkele voorlr geschieden. Dit afstemmen zal volgen. Tot 22 juni van db weer in belangrijke mate neerko- waren bijna 50.000 premiewoJf men op het tempo, waarin bouw- aangevraagd, maar op die »t vergunningen worden verstrekt; waren nog maar ruim 20.# een tempo dat voor elke provincie gunningen toegekend. Voor hl verschillend kan zijn, al naardat le jaar 1959 zullen volgens di de omvang is van de produktiefac- toren ln de betrokken gebieden. De Sociaal-Economische Raad Dit betekent, dat de ministt» heeft in zijn advies aan de rege- niet laat beïnvloeden door hef1 ring drie criteria genoemd voor het tempo, waarin bouwvergunnin gen moeten worden afgegeven. Bij dit tempo zal begroting slechts 38.000 preij ningen kunnen worden toegeic spelen: de neiging bij de sale aanvragen, maar gewod tempo van afgifte aanhoudt, bouwmarkt en de rijksbeg, rol moeten toelaten. Ook de betere kanstS ie- de particuliere bouw in hetb de beloningsnormen van de uitzicht zijn gesteld, behoevet" c.a.o. ruim of beperkt toe te pas- de menii^ van de minister sen, voorts de ontwikkeling van de nog dit jaar gerealiseerd te j produktie per werknemer op ver- den, wanneer hierdoor de 'b gelijkbare werken onder dezelfde ning op de bouwmarkt in dei omstandigheden, de index van de gewerkt zou worden. Een aannemingssommen, en ten slotte ringsperiode telt immers nor het verloop van de regionale werk- vier jaren, loosheid. Qm overspanning tegen te Minister Van Aartsen wordt hier wordt op het ogenblik ook met zijn vergunningenbeleid niet afgeremd in de sectoren bui voor een eenvoudige opgave ge plaatst. Regionaal zijn er inder daad reeds spanningen op de ar beidsmarkt. De huurverhoging van 20 pet. zal bovendien de animo tot °P sommige ogenblikken za bouwen bij velen ongetwijfeld ver sterken, want de betere huren ma ken de woningbouw immers renda beler. In de huurverhoging op zich- 'nk om spanningen op de zelf zit de kans van verdere ver- markt beteugelen groting van de vraag naar wonin gen en tot verdere stijging van de prijzen. Voorts is men er niet zeker van, of op het ogenblik in enkele knel- woningbouAv. Vooral de ovei bouw en de sector handel keer ondervinden hiervan de hard beleid gevoerd moeten, den, maar dit zal dan noodzakelijk beleid zijn. Nöoè huurverhoging, die het Nede se volk gaat betalen, haar i doen behouden. Gaarne spreki ons vertrouwen uit in het van de nieuwe minister van huisvesting en bouwnijverheid. GEVAAR AAN ACHTERDEUR 'J'ERWIJL in Genève gepoogd krachten van het land zouden wordt, een frontale aanval op den opgenomen. Het heeft lat een van de belangrijkste voorposten duurd, maar vorig jaar is het van het Westen af te slaan, dreigt delijk zo ver gekomen, er gevaar aan de achterdeur vrije wereld. Het lijkt er op, dat de vrijheid en onafhankelijkheid Enkele maanden geleden is gebleken, dat deze troepen als o deel van het Laotische lege het kleine vorstendom Laos wordt staat in de staat vormden i bedreigd door communistische strijd krachten, die geleid worden van uit het Chinese wingewest Noord- Vietnam. Hier begint zich de voortvarendheid te wreken, Avaarmede de Franse pre mier Mendès France in 1954 in Genève met de communisten een overeenkomst op gemakkelijke con dities heeft gesloten. Bij die gelegen- gering van Laos nam gelukki tijds maatregelen om te voorkd dat zij een greep naar de macht! den doen. Het geen protesten! Russische en Ccinese zijde tot gj had. Het grootste gedeelte van de cof nistische strijdkrachten wist tel komen aan omsingeling dooi1 loyale Laotische troepen i uitgeleverd aan de veroveraars van Ho Tsji Minh, maar werden ook de staten Zuid-Vietnam, Cambodja en Laos aan hun lot overgelaten. Sinds d» Franse terugtocht nit Indo- V""" vhor.eEsen China ziin Her. staten „„.el e„ .Ie*. het vrees, dat Laos een tweede Viel zal worden neemt met de dag t| Laos Avil de kwestie nu aan de] enigde Naties voorleggen. Een china zijn deze staten geheel op zich zelf aangeAvezen. als zij Avorden aan gevallen. Volgens het te Genève sestoten akkoord mochten rij rich cViihenonderd'ëvöet' met bij enigerlei militaire organi satie aansluiten. In Laos lagen de verhoudingen het moeilijkst. Daar bevond zich een grote verzetsgroep, de Pathet Lao, die alweer voljens dat Gencefse 7„~ gevaarlijk^ makïn" akkoord in de geregelde strijd- te hopen, dat de A'olkerenoq satie onmiddellijk ingrijpt. Niet alleen, omdat Laos bij i wordei lopen, maar ook en vooral, o« resident Ngo Dinh Diem van i ietnam overweeet, ziin goedl de troenen naar Laos te rendeij dat zou de situatie noe erecompliil Billv Graham gaat naar Zuid-Amerika Billy Graham heeft besloten in de winter van 19601961 een aantal gro te evangclisatiesamenkomstcn te hou den in Zuid-Amerika. Inmiddels zijn in de hoofdstad van Peru, Lima, de voorbereidingen reeds begonnen. Vrijwel alle kerken en zendingsorga nisaties, die in Lima zijn vertegen woordigd, hebben afgevaardigden naar een eerste bijeenkomst gestuurd. Enkele maanden geleden Jehova's Getuigen begonnen congres Ongeveer 2000 Jehova's getuigen uit de vijf noordelijke provinciën wonen in Hengelo een „Wachttorencongres" van deze organisatie bij. Velen zijn ondergebracht bij geloofsgenoten in Hengelo. Enschede en Almelo. 600 an-,. -.-.o deren kamperen op de sportvelden rond het stadion Veldwijk, waai in he ,n Europese zendelingen. Een aantal congres wordt gehouden. Daar heeft Amerikaanse zendelingen probeerden het men keukens, cafetaria's en ruimten .Grahamconflict". dat in Amerika de voor administratieve diensten ge- straffe fundamentalisten gekeerd heeft bouwd. 1 tegen de overige orthod'oxe protestanten, I omdat Graham samenwerking zocht bin- De congresgangers zullen de komen- nen het kader van de oecumenische be de dagen luisteren naar 30 toespraken, veging, naar Peru over te brengen. Het waarin Avordt aangespoord tot activi- sevolg was een scheuring in de Pe- teit en waakzaamheid. Morgjn vindl ''aanse Kerk. in het zwembad „De Waarbeek" eer Nu Graham echter zelf naar Zuid-Ame- doopplechtigheid plaats waar men on 'ka kom? ziet het er naar uit dat uit- fop*»"*» verwacht. Ho. j«°S?s.Vn" Salarissen docentei opleidingsscholen kleuterleidsters De bijzondere commissie voor ga niseerd overleg voor de leerkrachten] de opleidingsscholen voor kleuterleidl is in vergadering bijeen geweest. Bd deld werd de ontwerp-salarisregi voor de aan de opleidingsscholen bonden docenten De besprekingen l dit onderwerp konden worden afgeslt Hoewel bij vertegenwoordigers vail personeelsorganisaties tegen enkele derdelen bezwaren bleven bestaan, het regeringsvoorstel over het algen door hen worden aanvaard, zo deel persdienst van het departement val k. en w. mee. I De beeldhouwster Germaine Rid donderdag op 55-jarige leeftijd Montpellier, Avaar zij zich enige tijd leden om gezondheidsredenen had tei getrokken, overleden, Bekend van 1 o.m, het Christus-beeld v«n de k Assy in Opper-Savoye en de I i- Quichotte. die voor het Franse pavilj op de Expo te Brussel stond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 12