CHRISTFUJK Een woord voor vandaag Vluchtelingen jaar ook uitdaging aan ons volk Giro 195960 Kanttekening Humanistisch verbond: geen recht op zendtijd Anglicanen en methodisten bouwen samen een kerk Atoombewapening blijft een probleem voor Duitse kerk Ontsnapt j langs Krakatau Jona, de man, die tegen zijn zin ten slotte de grote stad Ninevé l\et oordeel aanzegt, wordt kwaad, als hij merkt, dat de bevolking luistert en God de stad laat voortbestaanEn hij. wordt opnieuw heel boos, als de wonderboom, waaronder'hij van de felle zon weinig last heeft, ineens verdort. Dan is hij zo levensmoe, dat hij God vraagt er maar een eind aan te maken. En hij denkt nóg, dat hij alle gelijk aan sfijn kant heeft. Hij zegt tegen God, dat hij alle reden heeft om boos te zijn, En dan staat daar in de Bijbel een staaltje van het grootste goddelijke geduld beschreven. Jona krijgt niet de mededeling, dat God er dan inderdaad 'een eind aan zal maken, maar hij krijgt een vraag te beantwoorden, waarop eigenlijk geen ant woord behoeft te worden gegeven, Zou ik Ninevé niet sparen en wèl die boom, waarvoor gij, Jona, geen moeite hebt ge geven? zo vraagt God. Of Jona de les geleerd hééft wordt orfi niet verteld. Maar de les is actueel! Klagen wij niet steen en been, als, door welke al of niet verklaarbare omstandigheden ook, ons comfort ons wordt afgenomen? En zijn wij werkelijk blij, als anderen, die wij al lang hadden opgegeven, worden gered? Nee, dat is niet „de moraal van het verhaal", maar de diepe sin, die God in deze geschiedenis van Jona legt! Cijfers spreken reeds boekdelen ENIGE DEINING Kritiek op betoog van ds. Landsman T/FRLEDgN week doiiderdag namen, tPÜ uit „Hervormd Nederland" een artikel van ds. F. H. Landsman over, waarin deze pleitte voor een gelijke behandeling van de humanis tische volksgroep, in dit geval tri het bijzonder op radiogebied- In „Koningin en Vaderland" komt ds, H. G. Groenewoud nu tegen het artikel van ds. Land man in verweer, een betoog d-at wij hierbij verkort willen overnemen. Ds. Landsman riet in hst hu manisme <?ok al verwerpt hij het principieel een bondgenoot die met ons op de bres wil staan in de strijd tegen de ontwaarding van de mens. ik ben hier niet zeker van. Als argument zou ik, om te be. ginnen willen aanvoeren, wat N. Berdjajew schrijft over het huma nisme. „Dikwijls heb Ik getracht aan t« tonen, dat het humanisme zich onvermijdelijk moet veranderen in anti-humanisme en dat zijn laatste consequentie de loochening van de mens is". „Daarom ver. mag het humanisme de anti-hu. manistiBche stromingen ook geen weerstand te bieden en bet pro ces der ontmenselijking niet te Hiernaast echter zou ik er ook op willen wijzen, dat het huma nisme een geloof in de mens is. Voor een Christen Is de mens een zondig wezen, wiens hart bedor ven is en uit wien alle kwaad voortkomt. Op deze mens vestigt de humanist ziin vertrouwen, En dat betekent, dat deze mens ver. godd«liikt wordt. Daarom heeft het humanisme niet de minste garantie* dat het het kwaad dat de ontmenselijking in de hand werkt, het hoofd zal kunnen bieden. Daarom kan een Christen het ook niet als bondgenoot erkennen, zelfs niet als medewerker. Gewetensvrijheid Nu ls het humanisme eenmaal een geestelijke stroming in ons volksleven. En het spreekt van zelf, dat de overheid die we heb ben, deze ook in de vorm van een georganiseerde groep, heeft te Het is de vraag of men dit kan verdedigen met een beroep op de gewetensvrijheid. Dit woord ge wetensvrijheid is een van die vele woorden, die in onze tijd van neu traliteit ontledigd, van inhoud be roofd, zijn. Wat is gewetensvrij heid? De vrijheid om God naar Zijn woord te dienen. Dit is juist niet een vrijheid die het humanis me wil of kan opeisen. Wat wij tegenwoordig gewetens vrijheid noemen, is in wezen: vrijheid van overtuiging. Welnu, de moderne neutrale staat moet natuurlijk deze vrijheid van over tuiging voor iedereen eerbiedigen. Ook al zit hierin voor deze staat een probleem. Immers, als men de vrijheid van overtuiging eerbiedigt, waar. om dan een bepaalde politieke par tij verboden? Waarom een partij, het practisch uitvloeisel, verboden terwijl men de wortel, het gees telijk beginsel, eerbiedigt? De" mo derne gedachte van gewetensvrij heid brengt dus een innerlijke tweespalt en een gevaar mee. Vanuit de theocratische gedach te wordt het nog veel moeilijker. Want theocratisch gezien is liet humanisme een moderne vorm van religie en als het dat niet is. dan is het religieus nihilisme. In elk e-eval ontkent bet, dat God re geert en dat Zijp wil gehoor zaamd moet worden- Radiozendtiid Nu erkent ds, Landsman voor de humanist het recht op ..toeken ning van eigen zendtijd voor re gelmatige humanistische uitzen dingen", De Wet zou daartoe de mogelijkheid moeten scheppen. Nu meen ik. dat het bestaan van verschillende omroepvereni gingen bewijst dat de Wet de mo gelijkheid tot verscheidenheid van uitzendingen biedt. Ook voor het Humanistisch Verbond staat de mogelijkheid open. een radiover eniging te stichten, zoal6 bv, V.P.R.O, en N.C.R.V, hebben ge daan. Dat zal OITI verschillende re denen echter wel onmogel'ik ziin, Dan komt de and°re mogelijk heid. dat de overheid het Huma nistisch Verbond als de kerken zou behandelen en er dus zendtijd voor beschikbaar zou stellen Ogenschijnlijk lijkt dit billijk. Maar met deze radio-uitzendingen wil het Humanistisch Verbond niet overheidsinstantie noch kerk wor den. Het blijft een particuliere vereniging van mensen, die op deze manier bet volk willen die nen. Maar waar komt dan de grens te liggen? Zullen straks niet" ver schillende andere verenigingen het recht van zendtijd kunnen vra- gaarne van de radio gebruik i ken om tot het volk te spreken. Hier komt echter iets bij. Wil het Humanistisch Verbond als .ra diovereniging optreden, dan kan het delen in de rechten van de radioverenigingen. Maar vraagt het voor zich zendtijd, dan zullen de radioverenigingen die tijd moe ten afstaan. En dan zal de over heid nauwkeurig moeten omschrij ven voor welk soort uitzendingen deze zendtijd mag worden ge bruikt, Dit is nu sinds geruime' tijd een zaak van discussie tussen kerk en omroepvereniging. Verhouding met kerk Ook de kerken hebben zendtijd gevraagd en verkregen. Waar voor? Voor kerkelijke uitzendingen of alleen voor kerkdiensten? Wat mag de kerk uitzenden? Zal ze met haar uitzendingen niet het terrein van de omproepvereniging betreden? Welnu als ook het Humanistisch Verbond zendtijd aanvraagt, wordt het nog moeilij ker. Wat voor soort uitzendingen mag zij dan verzorgen? Dit zal bij de' Wet nader' moe ten worden omschreven en dus be paald, ook beperkt, Immers, zou het Humanistisch Verbond mo gen uitzenden, zonder dat aan de aard der uitzendingen beperkingen waren opgelegd, dan zou het, zon der dat te zijn, als omroepvereni ging optreden. Een omschrijving van de aard der uitzendingen van het Humanistisch Verbond zou uiteraard bijzonder moeilijk rijn. Men zou hier in geen geval van kerkdiensten of Godsdienstige uit zendingen kunnen spreken. Er zou iets anders moeten kun nen: een andere zaak en een an dere formulering. Gesteld dat men die vond, dan kreeg men de situatie dat het Humanistisch Verbond wèl ande re uitzendingen zou mogen verzor gen dan kerkdiensten, terwijl de kerken afleen maar kerkdiensten zouden mogep verzorgen- - Dit zou ongelijkheid scheppen, licht onbillijkheid genoemd. Want hier komt nog dit bij. Als de kerken recht laten gelden op eigen uitzendingen ontlenen ze dat recht aan het fëit dat zij ker ken zijn, organisatorisch van een geheel andere aard dan elke an dere vereniging. Wanneer nu het H.V. een'gelijk recht wordt toegekend, dan sluit Natuurlijk kan de moderne neutrale staat, die de kerk niet als kerk erkent, deze gelijk schakeling gemakkelijk voltrek ken. Maar de theocratische vi sie moet ernstige bedenkingen hiertegen oproepen. Met het prijsgeven van deze uitzonderingspositie door de kerken zou men in feite af stand doen van het uitzonde ringskarakter der kerk. En dat achten wij te bedenkelijk dan dat wij de vraag van het „recht" van het H.V. kunnen bijvallen of steunen. "J/OOR DE NOOD van de vluch telingen in de wereld is jl, zon dag in de kerken van Nederland gebeden, Gebeden voor het lot van de honderdduizenden vluchtelin gen, die deze wereld nog kent. Vluchtelingen, die met name het komende jaar, dat immers het wereldvluchtelingenjaar zal zijn, geholpen moeten worden, Het Nederlands comité, dat enkele we ken geleden door koningin Juliana werd geïnstalleerd, doet een beroep op het Nederlandse volk om de ver schillende acties, die nu op touw zul len "'orden gezet, te steunen. Het giro nummer van het comité draagt de zelfde cijfers als bet jaar waarin het wereldvluchtelingenprobleem zo ver mogelijk uit de wereld moet worden geholpen: 195960. Cijfers Wij hebben vaak nog geen idee van de werkelijke nood der vluchtelingen. Al leen de aantallen al zijn schrijnend groot, Ir, Europa zijn er 135,000 vluchtelingen, waarvan er 33000 in kampen en de overigen in onofficiële kampen pi daarbuiten verblijven. Noord-Grieken land heeft 1300 vluchtelingen, In Tu nesië en Marokko zijn er een 180,000- In het Midden-Oosten bevinden zich meer dan een miljoen vluchtelingen, voor een belangrijk deel in kampen. Jordanië heeft er 570.000, de streek rondom Gaza 340,000, Libanon 125.000 en Syrië meer dan 100.000, In China zijn ongeveer 10.000 Europese vluchtelingen. Meer dan een miljoen Chinezen verblijven tenslotte als vluch telingen in Hongkong. H ulpprogramma De Hoge Commissaris voor het Vluchte- lingenwezen heeft een uitgebreid hulp programma opgesteld, dat het komen de jaar verwezenlijkt kan worden. Voor de 32.000 vluchtelingen in de Euro pese kampen bestaat een „Camp Clea rance Prograr Men verwacht met de uitvoering hiervan tegen het einde van 1960 gereed te zijn. Hiervoor is echter een bedrag nodig van mcir dan twaalf miljoen gulden. In Tunesië en Marokko is voornamelijk gebrek aan voedsel. Hier rekent op een uitgave van tien miljoen dén, Palestina vraagt zowel hulp op korte is meer dan 120 miljoen gulden eist. Voorts voor extra woningen nóg eens een vier miljoen, Ook de hulp in China zal miljoenen guldens gaan kos. Ieder land kan nu in dit vluchtelingen- jaar zijn eigen object uitkiezen. Zo is b.v. een 600.000 gulden voldoende om een kgmp van 100 vluchtelingen te kunnen opruimen. Met honderdduizend gulden kunnen 20 gezinnen weer een eigen huis krijgen. Zo kan ook Nederland het komende jaar veel doen om de nood der vluch telingen, die voor ons vrije land mede een ereschuld moet zijn, te lenigen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepbaarstelling: C van Herwaar den, Boekweitstraat 2ga, Rotterdam-Zd,; W. A. G. Meeuwge, Oudedijk 259, Rotter- dam- GEREF. KERKEN Beroepbaar: de classis Almelo heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard de heer H, Makkinga te Almelo, die terstond een beroep in ovqrwéging zal nemen- GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Ferwerd-Hellum; A. Kooy te Driebergen, Beroepbaarstelling: De classis Dor- drecht-Gorinchem heeft hedenavond praepatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer C, A, Versluis, Mid delweg 163, Nicpw-Lekkerland,, dje een beroep terstond in overweging zal ne- CHR. GEREF. KERKEN Greenhill geen blauwdruk zegt Church Times In het kleine Engelse dorpje Greenhill zijn de 2000 inwoners tot de conclusie gekomen dat het tijd werd om een kerk te bouwen. Omdat de methodisten en angli canen beiden een gebouw nodig bedden, hebben zij de hoofden bij elkaar gestoken en besloten dat beide kerken samen zullen wer ken in een gebouw. De nieuwe kerk zal op grond komen te staan van de methodisten terwijl belde kerken gezamenlijk een deel van de onkosten zullen dragen. De plaatselijke gemeente verstrekt boven dien een subsidie. De methodisten zul len de officiële eigenaar zijn van het gebouw, maar de kosten van het on derhoud zijn voor gezamenlijke reke- De diensten zullen door iedere kerk orr de zondag worden gehouden, de kerk die geen ochtenddienst heeft op een bepaalde zondag heeft dan een avond dienst, Er zal een gezamenlijk 2on- dagssehoo] komep en beide ke" zullen gebruik maken van hèt m> dlstische gezangboek. Nieuw voorstel uit Hessen christenen. - Met name zijn momenteel de taken en verantwoordelijkheden van de legerpredikanten in het nieuwe West- duitse leger in discussie. In de kringen van de Evangelische Kirche in Hessen-Nassau is nu een standpunt over deze kwestie geformu leerd, dat door de leiding van de kerk daar is overgenomen en is voorgelegd aan de leiding van de Evangelische Kirche van geheel Duitsland. Zoals men weet is Martin Niemöller, een van de meest vooraanstaande „derde-weg"-figu- ren ln de Bondsrepubliek, een leidende figuur in de kerk in Hessen. Volgens het voorstel van de Hessische Kerk moeten door de Evangelische Kir che met de staat de volgende regelingen getroffen worden: 1 Wanneer een soldaat het gebruik van atomaire, bacteriologische en chemi sche wapenen als ongeoorloofd be schouwt en dientengevolge weigert met deze wapenen te strijden, mag dit hem niet als strafbaar worden aangerekend, naar een andere eenheid aan oen ge- Het moet een soldaat mogelijk worden gemaakt om b.v. door overplaatsing wetensconflict te ontkomen, 2 Een dienstplichtige die hoewel hij vroeger geen pacifist geweest zou zijn op grond van de ontwikkeling van de atoomwapenen elk treffen tussen twee stoten thans zedelijk niet geoorloofd o Legerpredikanten moeten soldaten die zich in zulk een gewetensconflict tot hun zielszorgers wenden, helpen om in deze zaken tot. helderheid te komen, Zij hebben daarbij het recht de soldaten op het onder 1) en 2) gestelde te wijzen en ook om hen te adviseren een bevel te weigeren, wanneer zij van mening zijn, dat dit onrecht ten gevolge heeft. 4, De legerpredlkant is bij de uitoefe ning van zijn functie geheel van de staat onafhankelijk. Wanneer een leger predlkant echter tot de overtuiging idracht als legerpredikant teruggeven, el zal een legerpredikant de meer malen door de oecumene (bedoeld is de Wereldraad van Kerken Red.) en de Evangelische Kirche geuite afkeer van het gebruik van massavernietigings- middelen eerbiedigen. riment worden de twee kerken ge dwongen alles samen te doen (uitge zonderd het Heilig Avondmaal), en er is een streven om elkanders dienst te bezoeken. Dit laatste feit, met het voorstel om een gemeenschappelijk zondagsschool te stichten, brengt ons in conflict met bepaalde principes be treffende eenheid. Hoe groot bet on geduld ook mpge zijn in bepaalde krin gen van de kerk door het falen van de gesprekken over eenheid tussen de kerken, Greenhill mag toch geen blauwdruk worden," Het blad vervolgt dan: „De kerk is niet en is het ook nimmer geweest zo maar een kerk tussen verschillen de christelijke kerken. Zij is de unie ke Kerk van Engeland. De groeiena'e gewoonte om haar op een lijn te plaatsen met „andere kerkgenootschap pep" is alarmerend". Zolang dit de officiële gedachte is var de Kerk van Engeland en zij zichzelf hoog verheven boven de andere ker ken blijft voelen op alleen maar his torische gronden en dus de andert kerken behandelt als lastige parasie ten, zal er van eenheid wel niet veel komen in Engeland. Maar misschien is het practisch verlangen naar heid op de duur wel sterker dan het „standsgevoel" bij de anglicanen. Dan is Greenhill toch een profetische zwa luw, al maakt hij geen zomer. l\u het magmag het niet Hervormde synode vraagt: „Vaardig vrouw niet af" De Generale Synode van de her vormde kerk heeft een brief geschre ven aan de kerkeraden waarin advie zen zijn opgenomen over de afvaar diging van vrouwelijke predikanten naar de meerdere vergaderingen. Vrouwelijke predikanten kunnen sinds kort naar deze vergaderingen afge vaardigd worden. Aangezien echter hierop ook vertegenwoordigers aanwe zig zijn van kerkeraden, die de vrouw als ambtsdraagster niet hebben er kend, adviseert de synode de kerke raden, die een vrouw wensen af te vaardigen,.van dit recht geen gebruik te maken. In de brief worden de kerkeraden, die de vrouw niet als ambtsdraagster erken nen er op gewezen, dat nu naar de nieuwe kerkorde - sinds juni 1958 - de vrouw op- de kansel is toegelaten, het noodzakelijk is om, wil men een toe stand van wetteloosheid voorkomen, de opvattingen van de andersgezin- den te eerbiedigen, Benoemd tot onderwijzeres aan de school met de Bijbel te H, I. Ambacht: mej. A, Schouten te H. I, Ambacht; aan de Sonnevancksehool te Harderwijk: mej. A. Bo6 te Utrecht; aan de chr, nat. school te 't Harde: mej- J. H. van Wermeskerken te Bussum. zonder slaap Ie verwekken Prof. Waterink naar Zuid-Afrika Prof. dr- J- Waterink, hoogleraar aarj de Vrije Universiteit, is naar Zuid-Afn- ka vertrokken om gedurende twee maanden gastcolleges te geven aap de ehr. universiteit te Potchefstroon. 85 „Die had hij in zijn tas ritten, en de geallieerden zouden er een fortuin voor hebben gogeven. De Jappen wisten dat hij deze bezat, en hadden een fantastische prijs op zijp hoofd gezet dood of le vend eneen niet minder hoge beloning uitgeloofd voor de terugbezorging of de vernietiging van deze lijst. Op de een of andere manier schijnt SLran van het een en ander lucht te hebben gekregen, en daar was het hem nu om te doen. Hij heeft zijn belo ning nu verdiend, maar ik zweer, dat hij haar nooit levend in ontvangst zal nemen," „En daarom had Bekker, of hoe hij anders mocht heten, zich vermomd?". „Het was een idee van mij", bracht Farnholme er met moeite uit, „Ik dacht nog wel dat ik het bij zonder knap had bedacht. Mohammedaanse priesters zijn geen haar minder dan andere priesters maar een afvallige, whisky drinkende priester wordt door iedereen veracht en gemeden. Ik heb mijn best ge daan de liederlijke dronkaard te spelen, die zo'n ty pe tot zijn vrienden kiest. Maar we zijn nog niet •handig genoeg geweest en hadden dat waarschijn lijk ook nooit kunnen zijn, want zijn signalement en bevej tot aanhouding waren door de geheie archipel bekendgemaakt." „Dan heeft hij du6 zelfs nog geluk gehad, dat hij het tot hier heeft weten te brengen." meende Ni- coison. ..Dat is dus de reden waarom de Jappen ori6 met alle geweld in hun macht wilden krijgen?" „Dat Ugt er nou toch wel dak genoeg op!" Ongeduldig schudde Farnholme het hoofd en keek Stram weer aan. De woede was uit zijn ogen ver- deer AUSTAIR MAC LEAN I (vertaling Reb Limburg) ion- „Gefeliciteerd. Farnholme! Ik maak U mijn compliment!" Nicolson keek nieuwsgierig naar hem en wendde zich toen weer tot Farnholme: „Waar heeft hij,,het „Hoe kan ik dat nou weten?" antwoordde Éarn- holme ongeduldig. „We verdoen onze tijd, Nicolson. Geef me de revolver!" „Nee," „Waarom nou niet? Wees toch niet dwaas, man! Het leven van geen van ons is een steek waard zo lang die kerel zich nog vrij kan bewegen in deze boot-" „Dat is zeer wel mogelijk," gaf Nicolson toe „Maar verdenking, hoe sterk die ook moge zijn, is nog geen bewijs. Zelfs Siran heeft recht op een be hoorlijke berechting." Farnholme was compleet ten einde raad, „Begrijp je dan niét dat die eigensardlge Engelse opvattin gen inzake recht en „fair play" op hun tijd en hun plaats zin kunnen hebben, maar dat het hier en op dit ogenblik noch de tijd, noch de plaats daar voor is? Het gaat hier om een kwestie van laven of dood." Nicolson knikte. „Siran is nou niet bepaald een gentleman. Ga alsjeblieft weer op uw plaats zitten, generaal. De veiligheid van de anderen hier in de boot gaat me ook nog wel wat aan het hart. Snij een van de werplijnen in drieën, bootsman, en bind die drie daar vast. Het is niet erg ais de touwen wat knellen." „O nee?" Siran trok de wenkbrauwen op. „En als we nu eens weigeren ons aan deze behandeling te onderwerpen?" „Hou je nou maar koest," antwoordde Nicolson onverschillig. „Anders krijgt de generaal de revol ver toch nog." McKinnon kweet zich op grondige wijze van de hem opgedragen taak en schepte er een grimmig welbehagen in de touwen extra strak aan te halen Toen hij gereed was, had hij het drietal met de han den en voeten zo stevig aan elkaar gebonden, dat zij vrijwel geen vin meer konden verroeren, en het Uiteinde van de drie touwen bovendien nog weer eens aan een oogbout vastgemaakt. Farnholme had zijn protesten gestaakt, maar het viel op, dat hij toen hij zijn plaats naast juffrouw Plenderleith weei innam, aan. haar andere kant ging zitten, tussen haar en de achtersteven, zodat hij haar en de boeg tegelijk in het oog kon houden, Zijn karabijn, lag naast hem op de bank. Toeh McKinnon gereed was met rijn arbeid', kwam hij weer naar de stuurstoel en nam naast Ni colson plaats Hij haalde de waterschepper en de maatbeker voor de dag om het ochtendrantsoen wa ter uit te delen," doch wendde zich plotseling tot Ni colson. Er praatten een stuk of zes mensen tegelijk in de. boot dat zou wel gauw ophouden war de zon maar eenmaal boven de horizon was—, dat zijn op zachte toon uitgesproken woorden een goede halve meter verder niet meer te horen wé ren. „Het ig een wanhopig lang eind naar Port Dai win, stuurman," zei hij dubbelzinnig. Glimlachend haalde Nicolson even de schouders op, maar op zijn gezicht stond diepe bezorgdheid te lezen. „Jij ook al, bootsman? Misschien was mijn beslissing onjuist. Ik ben er zeker van dat Siran nooit voor een rechtbank za] komen, Maar ik kan VOWEL binnen als buiten onze Stoer zijn ook de kwalificaties waar- j kring is enige deining ontstaan mee men zicb togen onze critjek zoekt zo luiden de eerste woorden van te verweren. Onze voorlichting heet: het vandaag verschenen nummer van „van partijpolitieke aard", want „bij De Gids, orgaan van het Christelijk enig nadenken moet het ons duide- Nationaal Vakverbond in Nederland lijk zijn dat wij op ontoelaatbare Het gaat uiteraard over het adres wijze politiek (en dan nog wel partij-1 dat de drie vakcentralen, kort voor politiek) en vakbeweging hebben het debat over de sociaal-economi- vermengd". Eigens anders wordt van sche nota, aan de leden van de ons verteld dat wij niet op de hoogte! Tweede Kamer meenden te moeten zijn en onszelf op verkeerde wijzej richten. Dat „binnen onze kring" laten voorlichten (terwijl de inhoud slaat op enkele bij het C.N.V. aan- van het adres toch „zo helder als gesloten bonden, die hun ontstem- fflas was voor ieder die lezen kan"), ming over dit adres niet onder stoe- weer ergens anders heet onze voor- len of banken hebben gestoken, Ze lichting „vermakelijk" en tot slot| worden in dit Gids-artikel niet met wordt dan verteld dat wij kennelijk, name genoemd die eer genieten geschreven hebben „in grote haast wèl de bladen van ons concern die en op basis van onvoldoende kennisj de „deining buiten onze kring" op van de werkelijke situatie", hun rekening hebben. De lezers van De Gids zullen nu wel Het is een stoér artikel geworden, geen verheffende indruk van onsi naar omvang en naar inhoud. We hebben. Want deze schrijver in De citeren: Gids heeft nagelaten om zelfs maar „De christelijke vakbeweging had een korte samenvatting te geven van geen band van vertrouwen met het hetgeen wij hebben geschreven Hier socialistisch-rooms-protestanse kabi- en daar heeft hij een flard van een) nct-Drces en heeft ook geen band zin uit onze artikelen gelicht en van vertrouwen met het rooms-pro- daaraan zijn vernietigende kwalifi-J testants-liberale kabinet-De Quay en caties vastgeknoopt. Van die handig- zal evenmin een band van vertrou- heidjes zoals ze in een debat wel ge wen krijgen met welk kabinet, bruikt worden, maar die in de jour-t dan ook. nalistiek gelukkig nog maar weinig Waarom? Omdat de christelijke vak- ingang hebben gevonden. Laten wc| beweging geen politieke partij maar er dit van zeggen: journalistiek is: vakbeweging is. Elk kabinet, van ook een vak dat geleerd moet wov- welke kleur het ook is, beoordelen den en perscthiek is een onderdeel1 wij naar zijn daden. En iedere mi- van dat vak! nister, tot welke partij hij ook moge Wat ons betreft we zullen deze behoren, beoordelen wij eveneens schrijver niet op het heilloze pad naar zijn daden. Dat hebben we tij- volgen. We hebben het artikel met dens de kabinetten-Drees gedaan en grote aandacht gelezen en het lijkt dat zullen we ook tijdens het kabi- ons nuttig bij het hierboven aapgc- net-De Quay doen. We zijn niet van haalde citaat, dat gaat over die baud plan op dit punt ook maar één mllli- van vertrouwen, een enkele opjjier- meter van koers te veranderen want king te maken. Omdat dit de kern dat zou dé ondergang van de chris- van de zaak is. telijke vakbeweging." SOLIDARITEIT een jon- FE zijn in deze wereld vele tegen- jongen geen meisje is i stellingen die elk voor zich span- gen! ningen oproepen. En ieder mens is Deze gekheid terzijde het is een opgenomen in het krachtveld van ernstige zaak. Want wie deze tegen-, vele van die spanningen. Hij wordt stellingen tot in het absolute door^ gedwongen om in veie van die tegen- voert, die loopt de kans een richting stellingen een keus te maken en die uitgedreven te worden die men dwang is er te meer naar mate men eigenlijk helemaal niet uit wil! We er meer bij betrokken is. Als wereld- zijn begonnen met te zeggen cla( burger maakt men zijn keuze tussen er in deze wereld vele tcgenstellin- oost en west, als burger van éen land gen zijn, maar dat er slechts, één maakt men zijn politieke keuze; als tegenstelling beslissend is: vóór oi mens in de maatschappij wordt men tegen Christus. Bezie nu het leven gesteld tegenover de tegenstellingen om u heen zoals dat in Nederland tussen rijkdom en armoede, heeft wordt geleefd. Wat is het grote ge- men te maken met de verhoudingen vaar dat het christendom bedreigt? werknemer—werkgever, met de ver- Dit: de vermaterialisering. Het zo houdingen ook tussen staat en maat- intens bezig zijn met de zorg voor hei schappij. En ver boven dit alles uit aardse dat het eeuwige volkomen in ligt er de beslissende tegenstelling: het gedrang komt. De auto, de scoo- „Wie niet met Mij is, die is tegen ter en de bromfiets zijn meer ii Mij" het maehtige woord van de handen dan de Bijbel en televisie- Koning van hemel en aarde dat nie- en filmster zijn hëel wat liever gc mand naast zich neer kan leggen. ziene figuren dan de dominee. Er In al die tegenstellingen, die vaak dan kan men de schuld zoeken bij even zoveel botsingen zijn van be- de kerk, bij de dominee of waar dan langen, moet de mens zijn weg zoe- ook de grootste schuld ligt bij ons ken en het is geen eenvoudige opga- zelf. Wij ziin gegrepen door dé tijd ve. In het artikel in De Gids dat wij geest. Die tijdgeest trekt ons yal hierboven noemden, vinden we daar God af en de greep van die tijd iets van terug. Sprekend over het geest is niet in de laatste plaati onderscheid tussen vakbeweging en door het socialisme zo sterk gewor- politiek staat er: „Dat kan tot gevolg den. Zonder ook maar iets te korl hebben dat men als lid of als be- te willen dóen aan de goede be stuurder van de christelijke vakbe- doelingen van christen-socialisten weging in botsing komt met de opvat- zien wij in dc socialistische leer eer ting van een Kamerlid of van een van de felste bestrijders van hel minister op wie men als burger van christendom zoals dat in Nederlanc het Nederlandse volk heeft gestemd, tot ontwikkeling is gekomen. Men kan dit dan betreuren en wij Daarmee is uiteraard niet gezegd voelen er veel van mee maar dat dat alles wat het socialisme wil „an mag ons als christelijke vakbeweging ti-christelijk" is en evenmin dat ej toch niet- weerhouden een onafhan- niet op zakelijke punten samenwen kelijk standpunt in te nemen." king mogelijk is. Maar als die sa Het klinkt logisch maar is het een menwerking zo ver gaat dat daar juiste redenering? Loopt men zo niet mee het streven van andere groepe- het gevaar dat men alles gaat op- ringen om aan het verkeerde vat splitsen in de tegenstelling, waarmee de socialistische invloed een halt tol de vakbond naar haar aard te maken te roepen, gedwarsboomd wordt, dat heeft namelijk die tussen werkgever is er iets mis. En zo ligt de situatii en werknemer? naar ons gevoelen nu in Nederland Het is duidelijk dat hier het grote In de politieke sector hebben dl gevaar schuilt. Het gevaar waaraan .christelijke partijen elkaar gevondei de politicus niet ontkomt als hij al- en is het socialisme in de oppositii les „politiek" gaat zien, waaraan de gedreven. Christenpolitici traclitei vakbondsleider niet ontkomt als hij het materialistisch getij te doen ke alles in het vlak werkgever-werkne- ren en uitgesproken op dat moei mcr gaat zien, waaraan de man van lijke tijdstip keert de christelijk» wetenschap niet ontkomt, waaraan in vakbeweging zich samen met de so feite geen mens ontkomt. Dan gaat cialisten tegen die christenpolitici! de politicus de mening van een vak- Met op zichzelf respectabele redene bond zien als „rood" of „liberaal" ringen daar niet van. Maar mei en dan gaat de vakbondsleider de voorbijgaan aan de solidariteit tus mening van een minister zlien als sen christenen die men juist óp dal „het werkgeversstandpunt" en wel- moment had moeten tonen. Die o] licht de mening van een opposant dat moment had moeten uitgaan bo van die minister als „het werkne- ven de „arbeiders-solidariteit"Dal mersstandpunt". Men ziet van el- mag men zeggen dat wij politiek er kaar de werkelijke motieven niet vakbeweging door elkaar vermen meer en zo komt men tot de gen het zij zo. Als die. vermengim haast verbijsterende opmerking dat nodig is om de afval van God va er nooit een band van vertrouwen zo grote groepen van bet Nederland kan bestaan tussen een vakorgani- se volk te keren, dan zal men al satie en een kabinet, omdat de vak- christen over die bezwaren moetei beweging geen politieke partij maar heenstappen. Zelfs als men daardoo! vakbeweging is. Een uitspraak die persoonlijk onrecht zou lijden, onwillekeurig bij ons deze woorden Christelijke politiek en christelij in gedachten roept dat er geen band ke vakbeweging hebben één woord van vèrtrouwen kan bestaan tussen je gemeen: christelijk. Ter wille var een jongen en oen meisje omdat die het Nederlandse volk: laat men ds gemeenschappelijke beseffen herri niet doden, nog niet tenminste.' (Wordt vervolgd) Ds. Hegeman als gastpredikant naar de V.S. Ds. C. Hegeman.' predikant bij de ge- reformeerde gemeente van Genemui- den. die zes jaar predikant is geweest te Sioux Center, lowa.'in de Verenigde Staten, heeft een uitnodiging ontvangen om enkele maanden als gastpredikant paar Amerika te gaan. Ds. Hegeman heeft van zjjn kerkeraad toestemming ontvangen en is voornemens met zijn gezin 18 aug. a.g met de „Statendam" naaf Amerjka te vertrekken Hij zal de meeste zondagei^ in zijn oude gemeen te voorgaan, en! als deputaat van de generale synode én adviseur voor het emigratiewèrk TliCanada besprekingen Waarheid en Eenheid hreidt uit met een uitstekende rubriek Het kerkblad „Waarheid en Eenheid' hst „Orgaan voor het gereformeerq leven", waarvan dr. J- Schelhaas va Amsterdam de hoofdredacteur is. en d? vaak genoemd werd het blad vén- bezwaarden" in de Gereformeerde Kei ken, heeft aan de rubrieken een zee uitvoerige en goed verzorgde rubrie! Kerknieuws toegevoegd, die een spiegl wil zijn van al wat in het kerkelijk levé zowel plaatselijk als landelijk gebeurt. Het blad, dat niet tot de meest gelezé kerkbladen behoort, maar steeds ee eigen geluid heeft laten horen, wil in a toekomst meer en meer een algtmeé karakter krijgen, zonder dat aart. h( oorspronkelijk doel van het blad tokof wordt gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2