CHRISTELIJK Kqü Humanisten hebben evenveel rechten als andere burgers Gemeente niet bezig met Mars maar met Gods troon Duizenden in Ahoy bijeen Maar duizend Oostduitsers naar Kirchentag in Miinchen Verzekeringsagenten 40 jaar ehristelijk georganiseerd Ontsnapt j j langs Krakatau r~ Pleidooi van ds. Landsman in „Hervormd Nederland" V- JN >rHervormd Nederland." van verleden week schrijft ds. F. H. Landsman over de positie van de humanisten. Hij doet dit n.a.v. een manifest dat een aan tal vooraanstaande landgenoten hebben doen uitgaan over de h.i. noodzakelijke gelijkberech tiging van de humanistische volksgroep. Men vergelijke hier bij ook het rapport van het college van advies van de anti revolutionaire. partij over de humanistische geestelijke ver zorging". Is het niet een ietwat vreemd geval dat, zoals dezer dagen uit krantenberichten is gebleken, ook enkele hervormden, waarvan de meesten verantwoordelijke plaat sen innemen in het maatschappe lijke en, kerkelijke leven, de ge dachte blijken te onderschrijven, dat ,,de humanistische volks groep, evenals andere groepen, er recht op heeft, in de gelegenheid te worden gesteld, diegenen die daarop prijs stellen, met haar werk, ook via de radio van dienst Zij bepleiten: ,,de toekenning van eigen zendtijd voor regelma tige humanistische uitzendingen en spreken de wens uit, dat daar toe in de wet de mogelijkheid zal worden geschapen," Het is niet de eerste maal dat de vraag naar de plaats van het H.V, en van andere humanisti sche organisaties in ons maat schappelijke en culturele leven, in het geding is. Geestelijke raadslieden Zo is het b.v, enkele jaren ge leden een moeilijke beslissing voor de betrokken overheidsin stanties, en indirect ook voor de kerken, geweest of de ..geestelij ke raadslieden" van. het H.V. op soortgelijke wijze als predikanten en aalmoezeniers zouden moeten worden toegelaten tot huizen van bewaring en gevangenissen. Dit is hun, met enkele nog om streden beperkingen, ten slotte toegestaan. Zulks wordt ook door een gezaghebbend man uit gere formeerde kring als prof. mr. I. A. Diepenhorst in een, dezer da gen verschenen, zeer lezenswaar dige. brochure verdedigd. Maar wat men thans van de zij de van het H.V. vraagt is eigen lijk van nog wijdere strekking. Tot nu toe hadden alleen de kerken een uitzonderingspositie in ons radlobestel, dat overigens geheel op het stelsel van de par ticuliere in de toekomst mis schien een publiekrechtelijke posi tie verkrijgende omroepvereni gingen gebouwd is. En ook in het ontwerp-radiowet, dat binnen afzienbare tijd in de Tweede Kamer aan de orde ,zal komen;'is dit'zo gebleven. Men zou zelfs kunnen zeggen, dat dit systeem nog consequenter dan tot nu toe het geval was, doorgevoerd is. Alleer. de kerken krijgen, hoe wel ze geen „omroepvereniging" zijn of willen vormen, zendtijd en dan nog alleen voor het uitzenden van „kerkdiensten."! Ook een geloof Het H.V. is geen' kerk 'geen kerk zijn.. Het pleit dan ook voor eigensoortige rechten en wil alleen een formele gelijkstelling met de kerken wat betreft de ver. krijging van zendtijd voor uitzen dingen, die ten doel hebben geest verwanten geestelijke steun te ge ven en de humanistische levens- en wereldbeschouwing te verbrei- Hoe moeten we daar als chris- tenen tegenover staan en hoe moe ten ons inziens volksvertegenwoor diging en regering op deze huma nistische aanspraken reageren? Dit is geen eenvoudige vraag. Het humanisme is óók een „ge loof". Maar geen geloof in de christelijke zin. Geen vertrouwen op God,. geen voor waarachtig houden van Zijn Woord, geen aan vaarding van het Evangelie. Wèl één geloof in de rrj e n s. al thans in de oneindige waarde van de menselijke persoonlijkheid. Wij- spreken nu over d i e vorm van humanisme, die in het H.V. aan het woord komt en die onge twijfeld het stempel draagt van de cultuur waarin ze fis gewor teld en waaruit ze is voortgeko- Moet het humanisme dus als "een „geloof" gewaardeerd worden en mag het als één van de krach- gende nihilisme, dit neemt niet weg dat het christelijk geloof het als een vorm van „ongeloof" zal moeten blijven wederstaan Maar hiermede is nog niet ge zegd dat dit zou betekenen dat dit ..wederstaan" tot consequen- LeT,zou moeten hebben dat wij het H.V. overal waar het zich in staat en maatschappij zou willen laten gelden, de voet zouden moeten dwars zetten. Gewetensvrijheid de Nederlandse samenleving" 3) komt een passage voor. die in dit verband wel uiterst belangrijk Ze luidt: „Vrijheid van ge weten, geloofsovertuiging en medeverantwoordelijkheid voor de vrijheid van de ander zijn verworvenheden en waarden, die wij als christenen tezamen met niet-christenen in het staat kundige en ook in het maat schappelijke leven hebben te verdedigen en te verdiepen. Met het oog op onze verant woordelijkheid voor deze waar den mogen wij ook als christe nen geen moeilijkheden in de weg leggen aan de humanisten, als zij een eigen plaats vragen voor hun zorg aan de mens' in de strijdkrachten en od ande re plaatsen in de samenleving Tot die „andere plaatsen in de samenleving" behoort ook de ra dio- en televisie-studio. En daarom kunnen we tot geen andere conclusie komen dan dat Wij als christenen, hoewel in be ginsel het humanisme van het H.V als ongeloof afwijzend, hef niettemin op tweeërlei grond als levens- en wereldbeschouwing die eigen plaats en rechten in het openbare leven vraagt, zullen heb ben te aanvaarden: ten eerste om dat de overheid de gewetensvrij heid heeft te eerbiedigen: ten tweede omdat het H.V. met ons op de bres wil staan in de strijd tegen de ontwaarding van de Dit wil niet zeggen dat wij het H.V. zouden aanvaarden als een soort „kerk" voor de „buitenker kelijken". Nog minder dat wij ermee zou den instemmen als geheel de „niet-christelijke" sqetor van on ze samenleving tot het legitieme erfd-ei van h-h"» - -o.» worden geproclameerd. Wij hou den vast aan de kerstening van de samenleving in de zin van de reformatie. Maar juist dit ,,in de zin van de reformatie" houdt in dat wij prijs stellen op een erkenning van en steun aan de Kerk en haar arbeid door de overheid maar te gelijk een soortgelijke erkenning en steun vragen voor een geeste lijke stroming, die zulk een eigen piaats in ons volksbestaan heeft verkregen ais het humanisme. 40 jaar Zoeklicht-arbeid (Van een onzer redacteuren) Dat Johannes de Heer na de tweede wereldoorlog terecht be sloot zijn blad „Het Zoeklicht' opnieuw te laten verschijnen, werd gisteren wel bewezen in de Rotterdamse Ahoy'hal. Enige duizenden Zoeklicht-lezers waren daar samen vergaderd om fees telijk het 40-jarig bestaan van het blad te vieren. En een blad dat in staat is om zonder enige andere organisatorische band zoveel mensen bijeen te brengen, moet wel een zeer bijzondere plaats innemen in de harten van zijn lezers. Voor velen was het waarschijnlijk verrassing dat die 93-jarige hoofdredac teur nog kras genoeg was om de aan wezigen welkom te heten. Spontaan be gonnen de bijna 3000 bezoekers te zingen „Dat 's Heren zegen op u daal'." toen Johannes de Heer geholpen door zijn zoon op het podium verscheen. Telkens weer na de verschillende samenkomsten kwamen oude bekenden hem d'e hand drukken uit dank dat zij, vaak vele jaren geleden, door zijn prediking of artikelen tot waarachtig geloof waren gekomen. Terecht noemde de vrije-evangeli- sche predikant van Amsterdam ds. P. J. Mietes hem dan ook de bezie lende figuur van de Maranatha-be- weging. Iemand had Johannes de Heer onlangs een „geestelijke dilet tant" genoemd, maar dat vond deze spreker een erenaam want een dilet tant is Iemand die zich ergens in ver lustigt. De middagvergadering stond onder het thema: „Het vrederijk komt, want d'e Vredekoning komt." De eerste spreker, ds. W. Harkema van 's-Gravenhage stelde reeds dadelijk vast dat het geloof d'e mens een wereldbeschouwing geeft, die d'iametraal staat tegenover de opvat' ungen Van de wereld. Terwijl de mens buiten God steeds hoger wil klimmen, verwacht de gelovige alles van boven. De Geméente is niet bezig met Mars of maan. ipaar vindt zijn wereldbeschou wing bij de troon van God. Consequenties Vaak is Johannes de Heer verweten dat hij teveel nadruk legde op de toe komst en de gelovige voor vandaag in Er mogen maar duizend Oostduitsers naar de Kirchentag heeft de Oostduitse regering dus de Evangelische Kirche dw naar de vorige Kirchentag in Frankfurt (1956) gaan, zal ditmaal de Kirchentag Miinchen. Weer gezeten. Terwijl dan 15.000 Oostduitsors konden grotendeels een Westduitse gelegenheid wor den. Tenminste wat het aantal deelnemers betreft. Want in deze duizend Oost duitsers zullen de bezoekers van de Kirchentag zich verbonden weten met de kerk achter het IJzeren Gordijn, die aan zovele beproevingen bloot staat. Het is nog niet zeker of de predikanten cn de sprekers uit de DDK by deze duizend gerekend worden. Is dit niet het geval dan zal elke gemeente nog twee a drie vertegenwoordigers naar Miinchen kunnen sturen. Het contact met de Oostduitse medegelovigen was altyd één van de meest in drukwekkende dingen van de Kirchentag. De organisatoren van de Kirchentag zyn dankbaar, dat in leder geval nog een aantal Oostduitsers de reis naar Miinchen zal mogen maken. Daarmee wordt tenminste voorkomen dat deze manifestatie- van de gehele Evangelische Kirche tot een louter Westduitse aangelegenheid zou degraderen. het duister liet wandelen. Deze toogdag heeft ó'eze critiek echter totaal ontze nuwd. Steeds weer legden de sprekers er de nadruk op dat de toekomstver wachting consequenties heeft voor het leven van alle dag. Ds. W. van Petegem van Bussum stel de dan ook met nad'ruk vast dat de hoop op de komst van Christus ons tot sterke christenen maakt, omdat God de zulken reinigt; dat die hoop blijdschap schept en door die hoop d'e heerlijkheid van God in een mensenleven baan breekt. De eigenlijke toogdag, waarvoor men sen van heinde en ver waren gekomen werd besloten met een vroege avondsa menkomst waarin sterk d'e nadruk werd gelegd op het verlangen van God om de kracht van het komende Vrederijk nu reeds waar te maken in de harten van De evangelist Jb. Klein Haneveld riep de aanwezigen, in een warm pleidooi dat met intense aandacht werd gevolgd, op om gehoor te geven aan Gods roepstem. Wereldvrede komt niet uit vergaderingen van mensen maar door een invasie uit de hemel van de Ruiter op het witte paard. Ook al hebben wij God de rug toege keerd wil Hij ons toch Zijn liefde openbaren. Toen ds. Mietes aan het slot vroeg wie er naar verlangde om tot vrede met God te komen, kwamen een groot aantal mensen naar voren. Lichter Even over zeven uur stroomden velen diep onder de ind'ruk de Ahoy'hal uit om naar huis te gaan Enkele dames droegen pakjes. Zij hadden tussen de samenkomsten geprofiteerd van de juist begonnen uitverkoop. Maar ook velen gingen kennelijk lichter naar huis. Het evangelie had zorgen en zonden wegge nomen. Deze toogdag betekende voor velen een nieuw geestelijk begin. Speciaal voor Rotterdam werd er om acht uur nog een evangelisatie-samen komst belegd waar ds. A. van Gent en Jb. Klein Haneveld spraken. Het I.J.E.- koor van Overschie, het Muziekcorps van Rotterdam 1 van het Leger des Heils en Johnny Buurman verleenden hun mu zikale medewerking. Ook deze samen komst werd uitzonderlijk goed bezocht. Beroepingswerk Prinsekerk) (toez.): dr. G. Huls da; te Hoogeveen )vac. dr. J. W. Beere- kamp): W. Bloemendaal te Zevenhuizen (Gr.); te Veessen itoez.): J. Weernekes, vic te Warns veld: door de Generale Sy node als predikant voor buitengewone werkzaamheden (secretaris Bond voor Evangelisaties in en t.b.v. de Ned. Herv. Kerk): P. Verdam te Bee.tsterzwaag. Benoemd tot vic. te Meppel: Th. M. Loran, kand. te Driebergen. GEREF. KERKEN Benoemd tot hulpprediker te Linscho- ten: B. Hagenaar, a.s. cm. pred. te Bols- ward, die deze benoeming ook heeft aan genomen. te Noordeloos en P. van Zonneveld, kand. te Bussum. Beroepen te Den Heló'er: T. Harder, .kand. te Leeuwarden; te Leerdam: P. v. Zonneveld te Bussum. DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP Aangenomen naar Amsterdam: H. D. Woelinga te Dordt-Breda. BAPT. GEMEENTEN te Almelo: J. Ketelaar te Ds. J. B. Bel overleden Op 66-jarige leeftijd is gisteravond i: Krabbendijke overleden ds. J. B. Be predikant bij de gereformeerde gemeente Ds. Bel was één van de belangrijke fi guren van de gereformeerde gemeenten. Hij werd pas op latere leeftijd leerling van de theologische school van de geref. gemeenten, In 1942 werd hij bevestigd als predikant te Dirksland. Vandaar ver trok hij in 1949 naar Krabbendijke. Binnen de kringen van de gereformeer de gemeenten heeft ds. Bel een groot aantal funciies mogen bekleden. Hij was o.m. curator van de theologische school en deputaat voor de zending en voor de emigratie. Voor de gereformeerde gemeenten be tekent het overlijden van ds. Bel een ge voelig verlies. Het aantal dienstdoende predikanten bij deze gemeenten is daar door gedaald tot negentien. Wel zal met de a.s. bevestiging van de kandidaten P. Blok en C. Wisse dit aantal binnen kort weer tot een en twintig kunnen Verzekeringsboden vragen meer loon (Van onze sociaal-economische redactie) Op 1 juli 1919 werd de Neder landse Christelijke Bond van Ver zekeringsagenten en Ziekenfonds boden opgericht. In 1951 ging deze bond een fusie aan met de Neder landse Christelijke Beambtenbond. En thans bestaat de vroegere zelf standige organisatie als beroeps groep binnen deze N.C.B.B. Gisteren kwam de beroepsgroep in algemene vergadering in het Groothandelsgebouw te Rotterdam bijeen, mede ter viering van het feit', dat gedurende veertig jaar de verzekeringsagenten in Nederland ook christelijk georganiseerd zijn. De voorzitter, de heer W. Bakker uit Utrecht, bracht in zijn openingsrede de geschiedenis van de bond in herinnering, n het begin is er vooral gestreden te- jen de maatschappij Olva. die opge richt werd door de neutrale organisatie van tussenpersonen met het doei agen ten, die bij hun eigen maatschappij on enigheid hadden gekregen, bij de Olva onder te brengen. In de dertiger jaren heeft men zich het bijzonder" teweer gesteld tegen het zogenaamde „uitspannen" en men slaag- gentlemen's Voor de totstandkoming van de Wet ssurantiebemlddeling deed vooral het bestuurslid de heer J. K. Rietdijk ven dienstclijk werk, aldus de voorzitter.. In deze bijzondere vergadering was ook Dorzitter, de heer R. Gaasteriand. Verwelkomd werd voorts de heer W. Barnard uit Rotterdam, die veertig jaar geleden mede-oprichter van de bond is geweest. In de huishoudelijke vergadering werd gisteren veel nadruk gelegd op de nood zaak van verbetering der lonen voor de ziekenfondsboden. Adv i KORTE INHOUD VAN HET VOORAFGAANDE Het was die merkwaardige groep vluchtelingen uit Singapore, ondanks alle aanvallen van de Japan ners, gelukt uit hun handen te blijven. Eerst was de vrachtschuit „Kerry Dancer" tot zinken ge bracht, later de trotse tanker „Vlroma" en zelfs de aanval door een Jappen-onderzeeboot op de redding boot was afgeslagen. Waarom hadden de Japanners het zo op deze kleine groep weerloze schipbreuke lingen gemunt. Op het kleine eilandje, dat met de grootste moeite bereikt werd, ontstond weer een nieuw en verwoed gevecht- Ging het om het geheim dat brigade-generaal Farnholme met zich voerde? Was het iets anders? Zij bleken telkens weer in de bijzondere Japanse aandacht te staan. Door een list wisten de schipbreukelingen na het gevecht met de duikbootbemanning het eilandje te verlaten en koers te zetten naar de kust van Sumatra. 77 Zulk een rookgordijn houdt gewoonlijk vier a vijf minuten stand, maar dat was meer dan voldoende want de vier mannen, die de tweede reddingboot met omwoelde riemen naar de noordkant van het eiland brachten, waren daar reeds een .volle minuut voor de kartets met een zacht gesis uitdoofde. De duikboot bleef roerloos liggen waar ze was. Nicolson manoeuvreerde de boot rustig langs een stuk steile oever in de diepe noordelijke inham, waar Farn holme. de priester Achmed. Willoughby en Gor don reeds bij een hoge stapel- gladde, ronde stenen op hém stonden te wachten. Willoughby had er op gestaan, dat de luchttanks zouden worden verwijderd zijn machinistenziel kon de gedachte niet verdragen dat men daar ook nog gaten in zou kunnen slaan. Dat zou wel wat tijd kosten met de weinige gereedschappen waarover men beschikte, en er zou licht voor nodig zijn om bij te werken, terwijl het onvermijdelijk ook heel wat lawaai zou veroorzaken. En de duikbootcomman dant zou het elk ogenblik in zijn hoofd kunnen ha len een snelle inspectietocht rondom het eiland te maken en daar zijn zoeklichten op te laten spelen. Doch dat risico moesten ze dan maar op de koop toe nemen. Snel werden de stoppen uit de bodem gehaald, en de mannen gingen in een razend tem- door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Bob Limburg) 5 Middags richtten tijdens illende organisaties hartelijke woor- van gelukwens tot de jubilerende beroepsgroep, Namens het C.N.V. sprak de heer H. Plomp, namens de Nederlandse Christelijke Beambtenbond de heer A. Niemantsvèrdriet en voor de Nederland- Vereniging ter Bevordering van het Levensverzekeringswezen werd het woord gevoerd door de heer W. Kalff, directeur van de Onderlinge Levensver zekeringsmaatschappij 's-Gfavenhage. Een woord voor vandaag U bent misschien al met vakantie geweest of u gaat binnen kort. Liefst (want dat is tegenwoordig mode) naar het buiten land. U kunt zich dan toerist noemen. U moet dan niet vet geten (dat gebeurt nl. wel eens), dat u dan onderworpen 'ij: aan de daar geldende wetten en voorschriften. Dat is nogc voor de hand liggend, maar om moeilijkheden te voorkomei is het goed. dat u het zich voortdurend realiseert. Is het u n eens opgevallen, dat in Psalm 119 ook eep toerist, een vreem deling aan het woord is, juist in verband met die wetten e geboden? Daar staat nl. dit: „Ik ben een vreemdeling oi aarde, verberg Uw geboden niet voor mij." Vreemde combi natie? Gezien het bovenstaande toch niet! Vreemdelini toerist, dat is: u bent er maar tijdelijk, uw woonplaats, «3 huis, is elders. En uw adres hier op aarde is als het ware eet teken van, een verwijzing naar uw definitieiw woning strak ivaar uw uiteindelijke bestemming ligt. En dan vraagt dj man uit Psalm 119. of God toch Zijn geboden niet voor 7ierj wil verbergen. Of God hem duidelijk Zijn wil bekend to| maken. Wie dat 'echt meent, behoeft zich over het antwoorl op de vraag niet bezorgd te maken. „Heb Mij lief boven alle] en uw naaste als uzelf", zo luidt dat antivoord. En de Bijbel zal dan zeer concreet aangeven hoe dat moet. Laat de toerid die Bijbel nooit, uit nonchalance of omdat hij hem een oven bodige ballast vindt,vergeten po aan het werk onder een vrijwel volmaakt stil zwijgen. De stenen werden va-n de stapel naar de boot doorgegeven en daarin op de bodem gedepo neerd, waarbij men zorgvuldig oppaste, de gaten niet af te dekken, waardoor het water reeds naar binnen gutste. Na een paar minuten zei Nicolson zachtjes wat tegen Farnholme, die snel het heuvel tje opliep. Een paar seconden later begon hij met geregelde tussenpozen schoten te lossen in de rich ting van de duikboot, opdat het geknal daarvan de metaalklank zou overstemmen van de slagen die aan de noordkant van het eiland weerklonken, toen Nicolson en zijn mannen de gele metalen luchttanks lossloegen en verwijderden, al lieten zij er voldoen de zitten om de boot weer gemakkelijk te kunnen lichten. Hoe -meer stenen zij in de boot laadden, hoe ho ger het water steeg. Ten slotte stond het aan bei de kanten gelijk met de bovenste rand van het dol- boord, waarna een paar laatste stenen de boot, die door een paar touwen in evenwicht werd gehouden, langzaam rechtstandig in het water deden wegzin ken, waarna ze vijf meter diep op een vlakke Srindbodem kwam te rusten. Toen de mannen op e terugweg wa-ren naar de kom op de lage heuvel, zagen zij van de oostpunt van het eiland een vuur pijl opstijgen, die naar het noordoosten afboog. Van nier had het juiste ogenblik gekozen; wanneer de duikboot daar een onderzoek zou willen instellen, zou ze daar alles even rustig en verlaten aantref fen als het op de andere punt ook was geweest. Een tweede voordeel was, dat de bemanning nu helemaal de kluts kwijt zou zijn en de meest tegen strijdige veronderstellingen zou maken, hetgeen de volgende morgen reliëf zou geven aan de voor de hand liggende veronderstelling dat de nog levende schipbreukelingen op het eiland hun te slim af wa ren geweest en er in de loop van de nacht vandoor waren gegaan. En dat was dan ook de conclusie waartoe zij de volgende morgen onmiskenbaar kwamen. Het was een grauwe ochtend met een geheel bewolkte lucht. De wind was bezig aan te wakkeren, en er viel geen spoor van de zon te bekennen. Zodra het Licht werd, konden de op verschillende punten op het ei land goed verdekt opgestelde waarnemers zien, hoe de mannen in de commandotoren door de kijkers tuurden de duikboot had zich in de loop van de nacht een flink eind van de kust verwijderd en hevig tegen elkaar begonnen te gesticuleren. Kort daarna kon men het geronk van de dieselmotoren ho ren en kwam de duikboot in beweging voor een snelle tocht rondom hel eiland. Ter hoogte zestal schoten op, die ruimschoots voldoende waren om haar in een onherstelbaar wrak te verande ren. Nauwelijks was de laatste granaat in het on diepe water ontploft of de zware dieselmotoren kwamen weer in volle actie, en de duikboot zette met grote snelheid koers naar het westen om een onderzoek in te stellen op de twee eilandjes. Een half uur later was zij achter de zuidelijke horizon verdwenen. Roerloos en levenloos lag de reddingboot op het spiegelgladde water, waarop geen rimpeltje was te bekennen. Niets bewoog zich,' zélfs niet het geringste briesje bracht ook maar een schijn van rimpeling in de glinsterende, staalblauwe, metalen zeespie gel, die met een genadeloze precisie tot zelfs de kleinste bijzonderheid weerkaatste van de over el kaar hen grijpende planken in de zijkanten van de boot. Een levenloze boot op een levenloze zee in een levenloze, ledige wereld. Een ledige zee, een ein deloos, glinsterend vlak, dat zich in alle richtingen mei, in de nevel verloor. Geen wolkje 1 al sinds drie volle dagen te bespeuren geweest. Een ledige, verschrikkelijke hemel, majestueus in zijn wrede onverschilligheid, des te Iediger door het verblindende zonlicht, dat als uit een vurige oven neerstortte op de smoorhete zee daaronder. (Wordt vervolgd) Confrontatie van KarJ Earth met Calvijn Op „De Witte Hei" te Huis ter Helde houdt de studentenvereniging Civltas Studiosorum in Fundamento Reformato haar jaarlijkse zonierconferentie; dit maal met als thema: De Heilige Schrift. Dinsdag refereerde ds. H. Goedhart. U- i"1 - rnvi nri/cl1:i nl !-■ Rotterdam, over De geloofwaardigheid van de Heilige Schrift, Met Calvijn fundeerde hij deze in het zelfgetuigenis van de Heiligt Geest (2 Tm. 3 16 en 2 Petr. 1 21), in afwijzing van de ontwikkeling na Calvijn, die door insluiping van scholas tische elementen in de theologie zich verstrikte in allerlei inspiratietheorieën Belangwekkend in sprekers betoog wat de confrontatie van Barth met Calvijn waarbij hij naast waardering voor hei centraal staan van de .soevereiniteit Gods in Barths theologie, blijk gaf ge varen te - bij Barth Woensdag word n.a.v. een referaat van dr. J. M. Hasselaar te Utrecht diep gaand gesproken over Barths schriftbe schouwing. zoa's hij deze'geeft in zijn Kirchliche Dogmatik. Het Woord Gods is God zelf. Het getuigenis van de Schrift wordt tot Woord Gods door de Geest. De eenheid van Woord en Geest valt samen in de Openbaring Gods. Dat het getuigenis van de Schrift Gods Woord is en wordt ontlenen we aan de Heilige Schrift zelf. Dit is de gesloten cirkel van het gezag en de vrijheid van de Schrift tegelijkertijd. Het openbarings karakter moet niet in mindering worden gebracht op haar menselijkheid, welke het goddelijk gehalte accentueert. Op deze wijze is er een zeer legitieme ruirr Kanttekening WILS VEEN VAN DE BAAN Men zal zich herinneren dat op 1 november 1958 de toenmalige minis ters Struycken en Witte bij de Tweede Kamer een nota hebben in gediend, waarin zij de bouw van een nieuwe stad, Wilsveen, op het grond gebied van de gemeenten Leid- schendam en Zoetermeer bepleitten. Een week geleden verscheen het rapport van de uit 14 leden bestaan de bijzondere commissie van de Tweede Kamer. De commissie heeft op 27 en 28 april 1959 hearings ge houden. Daarbij bleek, dat slechts de vertegenwoordigers van de ge meentebesturen van 's-Gravenhage, Nootdorp, Rijswijk en Voorburg voorstanders waren van het plan- VVilsveen; tegenstanders van het plan ontmoette de commissie bij de ver tegenwoordigers van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, het Land bouwschap, de gemeenten Alphen, Bodegraven, Delft, Gouda, Leiden, Leiderdorp, Leidschendam, Pijnac- ker, Woerden en Zoetermeer en bij de Kamer van Koophandel en Fa brieken van Gouda en omstreken. De vertegenwoordigers van de ge meente Wassenaar namen een neu traal standpunt in. Voorstanders van het plan-Wilsveen waren dus slechts de initiatiefne mers van het plan, te weten de ge meentebesturen van 's-Gravenhage, Nootdorp, Rijswijk en Voorburg. Welke bezwaren hadden de tegen standers? Het meest gedocumen teerd treft men in het rapport en in de bijlage, waarin de standpunten van voor- en tegenstanders kort Wor den samengevat, de bezwaren van Gedeputeerde Staten aan. Met zorg vuldig opgesteld cijfermateriaal be strijden Gedeputeerde Staten de be volkingsprognose van de commissie „Westen des Lands", waarop de ministers de noodzakelijkheid van een nieuwe stad van rond 100.000 inwoners baseerden. Doch zelfs aan vaardend de economische prognose van deze commissie, oordeelden Ge deputeerde Staten een nieuwe stad niet nodig, omdat dan nog de be staande stedengroep voldoende ruimte biedt. Ook deze gedachte is weer ondersteund met breed cijfer materiaal. Geheel subsidiair hebben Gedeputeerde Staten, als hun stand punt zou worden verworpen, gepleit voor een nieuwe stad Reijens op het grondgebied hoofdzakelijk van de gemeente Pijnackcr. De andere door de commissie gehoorde lichamen hebben uitbouwen van be staande kernen bepleit, waarbij de gemeente Pijnacker vanzelfsprekend pleitte voor het plan-Reijens. De Kamercommissie geeft slecht/ een voorlopige opinie, maar deze ij toch wel ongunstig voor de bom van een nieuwe stad. Ten gunsti van het plan-Reijens het gehei' subsidiaire plan van Gedeputeerd! Staten werd slechts een enkeli stem gehoord. Dit plan zal dus wt! geen levensvatbaarheid hebben. Maar ook het plan-Wilsveen h*et de commissie zonder enthousiaanii ontvangen. Vele leden waren voort! hands van mening, dat tegen dj stichting van een geheel nieuwe stal tal van ernstige bedenkingen waret aan te voeren. Het zal de noodzal kelijke expansiemogelijkheid vat andere gemeenten aantasten. Dj bouw van een nieuwe stad zal enoi me investeringen eisen. Is het ge wenst of verantwoord aldus den „vele" leden een belangrijk dee van Nederlands investeringsmogti lijkheden op deze ene kaart li zetten? De bouw van een nieuw stad, eenmaal begonnen, kan be zwaarlijk worden stopgezet, ook in dien bepaalde omstandigheden eet stopzetten verantwoord zouden nu ken. Men kan dan niet meer terui Voorts klaagde men in de Kamer- commissie over de uiterst summien toelichting van de regeringsnota ei het gebrek aan gegevens. Tegenover deze zeer kritisch gr stemde „vele" leden treft men geei klanken, die warm voor Wilsveei pleiten. Onze conclusie is: Wilsveei is op de lange baan of voorgoed vai de baan. Merkwaardig is, dat de Kamercom missie twee nieuwe gedachten we met instemming begroet. De ene ii de bouw van nieuwe woonwijken oj het vliegveld Ypenburg. De tweedi is uitbreiding van Zoetermeer, vai de huidige kern van Zoetermeer uil Wij geloven dat de gemeente 's-Gra- venhage wijs zal doen niet sta' vast te houden aan haar plan-Wils veen doch zich werpt op een vai de andere mogelijkheden, al zijl deze dan niet zo spectaculair als h(J bouwen van een nieuwe stad. Aanzienlijke uitbreiding van het br staande Zoetermeer, waartoe de gi meenteraad van Zoetermeer bereil is, zo nodig met behulp van Haagsi technici, is toch veel eenvoudige dan de bouw van een gloednieuw stad door een „districtsbestuur' waarin ook gemeenten als Nootdorp, Voorburg en Rijswijk zitting zoudet hebben/wélke toch eigenlijk met d( stadsbouw op het gebied van de ge meente Zoetermeer weinig of niet' te maken hebben. BENOEMINGEN Benoemd tot onderwijzeres aan de chr ULO te Zoetermeer: mevr. E. En- gelbert van Mill te Soest; aan de Reho- bothschool te Huizen: mej. N. van Soest te Bussum; aan de Herv! school te Ha pert: mej. G. Helmond te Haarlem: aan de W. Hóvyschool te Beverwijk: mej: G. Deerenburg te Amsterdam; aan de prot. chr. school te Nijmegen: mej. J. de Boer te Pernis: aan de Herv. school te Angeren: mej. C. Huydink te Nijme gen; aan de CVO-school te Delfzijl: mej. F. E. Tack te Nijverdal. Benoemd tot onderwijzeres aan de Pieter Vermeulenschool te IJmuiden- Oost: mej. T. Korteweg te Dordrecht; aan de christ. school te Veenhuizerveld (gem. Putten): mej. A. van Maanen te Hilversum Benoemd tot onderwijzer aan de chr VGLO-school te Beverwijk: K. de Har- tog te Wilnis; aan de Marnixschoo) te Zwolle: A. J. Konings te Gorinchem; aan de Kon. Wilhelminaschool te Rijns burg: G. Oortgiesen te Neede: aan de Geref. school te Wolvega: W. de Vries te Niawier; aan de chr. ULO te Doorn: H. W. Konijnenburg te Tiel: aan de chr. nat. school te Zierlkzee; W. v. d. Vélde te Chaam en E. J. Brouwer te Den Haag: aan de Groen van Prinsterer- school te Gouda: S. Lannema te Vinken veen; aan de school voor CVO te Delf zijl: K. Minnema te Gieterveen (Dr.); aan de chr. nat. school te VeenendaaL H. Strating te 's-Gravenhage. Benoemd tot onderwijzer aan de chr. ULO te Loppersum: G. Muis te Har- dinxveld en H. Boven te Loppersum: aan de school met de Bijbel te Lunte- ren (Kruisbeekweg)G. van der Brink te Ede: aan de christ. school te Schoo- nebeek: J. B. Bennemeer te Eist (Gld); aan de chr. school te Rotterdam Matth. dijk)J. G. den Boom te Gou- DAHPO te voor het critisch onderzoek. Ge vraagd naar de relatie van de Bijbel als empirisch gegeven en Gods Woord, betoogde de referent dat alle menselijk' woorden in de Bijbel, waarvan er geei ter aarde valt, een dienende fuqcti hebben t.o.v. het Eigenlijke, nl. Chrir tu„ hét Woord Gods. Vandaar moet di Bijbel van Schepping tot eschatologie, -gezien worden vanuit Christus. In september weer linie collecte Voor de 81ste maal zal in septem oer de jaarlijkse Unic-collecte worde gehouden. Ook dit jaar zal men dui weer van zijn dankbaarheid kunnen ge- ;u,1£?n voor wat ons volk in het chris telijk onderwijs ontvangen heeft. Het volkspetionnement van 1878, ge volgd door een hoogst onrechtvaardig! schoolwet, gaf aan de voortrekkers vai de schoolstrijd de gelegenheid de Unlf collecte in te zetten als een machtli middel om tegen alle druk in de school we* dC toch op" en u,t te bofr Het is bepaald onjuist te menen dal de Unie-collecte thans niet meer nod» Z0ld ,zljl?.-We] is ei' voor vrijwel he'- gehele bijzonder onderwijs gelijkstellinf bereikt, maar er blijven nog zoveel arr! dere taken over die wegens geldgebrel met aangevat kunnen worden. Zo ontvangen vele chr. BLO-schole$ nog bij lange na niet genoeg subsidii om de uitgaven te dekken. Ook he'. schippersonderwfjs kan niet worden ver-! zorgd zonder belangrijke steun van par-; tieuliere zijde. Voorts worden de gelden van de Unie-; collecte gebruikt voor de uitbouw vat de christelijke pedagogische voorlich ting en de instandhouding Van een bi-1 bliotheek ten dienste van het christelijk onderwijs, Niet in de laatste plaats zijn groti bedragen nodig voor de christelijke scho en m het buitenland. Er ligt voor ons and ook een verantwoordelijkheid vmr het christelijk onderwijs in Indonssiü Ti Suriname, in België en in Frankr.jk Ook de chr. scholen in de „emigratie- 'anden" hebben dringend financiële hulp nodig. In 1958 bracht de Uniecollecte meen I dan 400.000 op. Het bestuur van de 'Jme „Een school met de Bijbe." re-I 'kent voor dit jaar op eenzelfde bed'agj Nieuwe secretaris van de ARJOS „„..-dit vcn iiiiii-icvoiurionaire jonge- op studieclubs, de ARJOS, is benoemd! Ie heer F. Kors te Amsterdam. De ïeer Kors volgt in deze functie de heer A- H. Mulder op Hij zal zijn werk voor de ARJOS op 1 september a.s. aanvangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2