CHRISTELIJK Waarheid over de dood wordt mens onthouden Commissie moet verhouding tot I.C.C.C. bepalen Calvijn-herdenking valt samen met bedevaart Een woord voor vandaag Herv. kerk voor nieuwe taken op Rozenburg Ontsnapt l langs Krakatau Kanttekening We elimineren de dood uit ons bewustzijn WORIGE week schreef ds. J. J. Buskes Jr. in het blad Tijd en Taak" over het recht van de mens om te leven en te sterven. Deze week vervolgt hij zijn artikel over de noodzakelijk heid dat de mens rich op 2ijn sterven moet kunnen voorbe reiden. Hij herinnerI zijn lezers eraan dat in de Middeleeuwen een groot aantal sterfboeken werden geschreven. Het oudste daarvan is wel „Ars bene moriendi". Ds. Buskes vervolgt: DE kerk heeft aan dat op zich zelf allerminst christelijk bezig zijn met de dood aangeknoopt De sterfboeken zijn er het resultaat Wij durven niet beweren, dat de moderne mens angst voor de dood heeft Dat heb ik lange tijd ge dacht. maar mijn werk in de Am sterdamse ziekenhuizen heeft mij anders geleerd. Wanneer de mens aan de grens van het leven komt te staan, is het zeker geen uitzon dering dat een onbestemde angst hem overvalt. Soms in de vorm van een vreselijk zelfverwijt, dat op komt uit een vermoeden, dat hij op de een of andere wijze verant woording zal moeten afleggen, en uit een besef, dat hij onmogelijk staan kan voor de consequenties van zijn daden. Een volstrekt niet- gelovig man, die wist. dat hij ster ven ging. zei in grote angst tegen „help mij sterven, mijn hele het onbe- leven vliegt mij Soms in de vorm definiëren vrees kende, dat komt. Angst rTOCH heb ik het gevoel, dat de ■l moderne mens in zijn leven de angst voor de dood niet kent. Hij kent veeleer een angst voor het leven De vraag, of wij bereid zijn te sterven, wordt ons. behalve in enkele zwaar orthodoxe streken overhoop. De zinloosheid leven is voor velen een absolute zekerheid, die het hun onmogelijk maakt, gelukkig te zijn en van het leven te genieten, al heb ik wel eens gemerkt, dat juist zij die veel over de zinloosheid van het leven spreken en schrijven, in de regel grote levensgenieters zijn. Ik denk dan ook meer aan de genen die er niet over spreken of schrijven, maar voor wie de zin loosheid la grande préoccupation van hun leven is. Een van hen zei pi ij eens: „ik vind het leven ver schrikkelijk", Wij hebben de dood uit het leven weggewerkt, trachten dat althans te doen, Dat geldt zeker van de grotestadsmens. Welk een afstand tussen een begrafenis in mijn eer ste gemeente op Texel, een klein dorp. en een begrafenis in Amster dam Hoe weinigen weten, wat zich achter de muren van een zieken huis afspeelt. Voorbereiden OP de conferentie van het Neder lands Gespreks Centrum werd de vraag, of de arts verplicht is, tot elke prijs het leven van zijn patiënten te verlengen, aan de orde gesteld. In de discussies bleek dui delijk bij de inleidingen trou wens ook al dat onze levens- en wereldbeschouwing bij de beant woording van deze vraag een grote rol speelt. Moet een patiënt op de naderende dood worden voorbereid? Volgens dr. Faber is de arts op dit punt in de regel terughoudend uit vrees, dat het de patiënt kwaad zal doen te weten, dat zijn einde komt De geestelijke is volgens dr. Faber in de regel meer doordron gen van de noodzakelijkheid, dat de patiënt voor zijn dood nog een geestelijke ontwikkeling moet door maken en behoefte heeft, bepaalde dingen uit te spreken. Door de technische behandeling van de patiënt, waarbij deze meer als lichaam dan als mens wordt beschouwd, wordt dit feitelijk een onmogelijkheid. Dr. Faber vindt dit onjuist. Hij voerde het pleit voor de ware euthanasie als een positief innerlijk proces, om zich van en uit het leven los te maken en zich op het sterven voor te bereiden. Bewust sterven NIEMAND zal waarschijnlijk het recht en de plicht van de arts. om verdovende middelen toe te dienen, om de pijn weg te nemen, hoe afschuwelijk er door mensen geleden wordt, kan slechts dank baar zijn, dat de medische weten schap in staat is, heel veel pijn weg te nemen of in elk geval te verzachten. De meesten van ons zullen zich, denk ik, onmogelijk kunnen voor stellen, dal zij, als minister Keu- chenius, de dokter zouden verzoe ken, hun geen verdoving meer toe te dienen. Keuchenius verzocht dat aan zijn dokter, Hij wilde bewust sterven, zoals hij bewust geleefd had. Bij Keuchenius was dat geen stoïcisme, maar christelijk geloof. Er liggen hier vele vragen, waar op een definitief en in alle omstan digheden geldend antwoord nog door niemand gegeven werd en naar mijn overtuiging ook door niemand gegeven kan worden. Toch waag ik de opmerking, dat naar mijn ervaring en overtuiging de mens van tegenwoordig ten on rechte weinig kans krijgt, zich op hel sterven voor te bereiden. De waarheid over de komende dood wordt hem veelal onthouden en in de meeste gevallen worden hem zoveel verdovende middelen toegediend, dat hij sterft zonder het te weten. Armzalig Wij hebben het nu eenmaal ver gebracht in de kunst, de dood uit het bewustzijn te elimineren, Dat heeft ten gevolge, dat er van een ars bene moriendi, van de kunst om op de rechte wijze te sterven, weinig is overgebleven. Ik kan dat* onmogelijk een zegen vinden en ben dan ook geneigd het pleit te voeren voor het recht van een mens. om zich op het sterven voor te bereiden. Niet, omdat ik op een ouderwetse manier zo'n grote waarde aan het sterfbed hecht, maar wel, omdat ik de wijze waarop de meesten sterven on bewust en zonder enige voorberei- - armzalig en triest vind, in een mens onwaardig. J. J. BUSKES ding - Synode Gereformeerde Gemeenten Op de Generale Synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Amerika is een commissie benoemd om de Sy node voor te lichten over* de I.C.C.C. In het vervolg zal c.en predikant, die binnen de drie jaar een beroep ontvangt, toe stemming moeten hebben van de classis om het beroep aan te ne men. Eerst i 24 en 25 j i pas de synode werd ni te Utrecht gehouden een verslag, dat door het n verzorgd werd. Vertegen- Advertentiën Hoe KNOBBELS aan de grote teen te bestrijden. Knobbels of pijnlijke Gelukkig product aat snei verncntini brengt Het is de beroemdi Dalet Balsent DALET BALSEM heeft eei zijn hinderlijke ludige 1) verjaa s) heft i opzwelling. Neem de proef BALSEM, haar i Bij apothekers i pijn: de hinderlijke „IJsselmonde geen genadeoord" woordigers van de pers werden op de synodezittingen niet toegelaten. De synode werd namens de roepen de gemeente van Vlaardingen geopend door ds. H. Rijksen van Vlaardingen Tot leden van het moderamen werder. gekozen ds. L. Rijksen van Rotterdam, praeses. ds. A. Verhagen te Gouda en Blok te Rijssen, assessoren, ds n Dam te Rotterdam-Zuid en het Tweede Kamerlid D. Kodde, scribae en N. W. Schreuder. quaestor. Besloten werd onder meer dat predi kanten die nog geen drie jaar een ge meente dienen en toch een beroep ont vangen dit beroep slechts mogen aan nemen met toestemming van de classis. Vertrekt een predikant toch eerder dan zal de nieuwe gemeente de vorige de gemaakte onkosten redelijk moeten goeden. Ook binnen deze groep van gemeen- j (K. 3434-347 ten leeft het verlangen om meer con tact te hebben met andere kerken. Er werd een commissie benoemd die een uitvoerig rapport zal moeten uitbrengen over de I.C.C.C. Kennelijk willen de Gereformeerde Gemeenten dit rapport afwachten eer zij zich bij deze oecume nische beweging officieel willen aanslui- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Breukelen: J. N. de Rui- er te Leiden: te Vlaardingen (vac. W. Sierag) D. Noordmans te Ommelander- wük-Zuidwending; te Brummen (vac. S. Pennekamp): A. v. d. Veen te Joure; te Beuningen: H. J. de Ridder, voorheen zendingspredikant, wonende te Bussum. Bedankt voor Ee (Fr.): W. F van der Staat te Bierum. GEREF. KERKEN Beroepen te Vreeland: W. H. Zuidema te Amsterdam Bedankt voor Ferwerd: J. N. Nara- niensma te Roodeschool. Beroepbaar. Ds. A. de Bruin, missio nair predikant van de gerei. kerk van Rotterdam en de Javaanse kerk te Poei- wokerto (Indziet zich genoodzaakt van de terugkeer naai zijn arbeidsveld in Indonesië af te zien. In verband daar mee is hij vanaf heden in Nederland be roepbaar gesteld. Zijn adres luidt: Van Stolkweg 9a, Scheveningen. Kand L. Zwaan, laatstelijk hulppre diker bij de geref. kerk van Londen is in Nederland teruggekeerd en m.i.v. 6 juli beroepbaar. Zijn adres luidt: Burg. Van der Boschstraat 17, Amerongcn De taal ontwikkelt zich met het volk. Wie nu nog spreekt of schrijft in de stijl en met de woordkeus van een eeuw ge leden, wordt uitgelachen. Er zijn overigens nog genoeg woor den, die niet veranderd zijn. Soms is wel de betekenis van een woord veranderd: wij bedoelen er iets anders mee dan onze voorouders. Is er misschien iets dergelijks aan de hand met het woord bekering? Is dit woord wellicht gedevalueerd? Paulus, in zijn grote rede in Athene, gebruikt het woord ook. Hij zegt: ..God verkondigt, met voorbijzien van de tijden der onwetendheid, heden aan de mensen, dat zij allen overal tot bekering moeten komen". Dat woord is voor ons opgeschre ven, omdat hH hyper-actueel blijft, omdat een goddelijk ver zoek nooit veroudert. Heden ook vandaag; allen ook u, die dit leest; overal ook daar, waar u woont. Wat bekering dan is? Afkeer van het „ver-keerde", inkeer tot ons-zelf, te rugkeer tot God. En dit is méér dan een woordspeling: wie echt weet wat berouw is ondervindt in de praktijk, dat de bekering alles te maken heeft met een keerpunt. Wij waren op de verkeerde weg, wij hebben dat ontdekt, wij zijn nu op de terugweg. Inwendige zending (Men schrijft ons uit IJsselmonde) Westzeedijkse mannencongregatie T daarheen de jaarlijkse bedevaart wil In Mariaoord te IJsselmonde organiseren. Maar Is het nu beslist wordt tegelijk met een bedevaartnoodzakelijk dat dan het gehele dorp als Maria-oord wordt genoemd0 Dit een Calvijn-herdenking gehou- g£iat ons te ver, den. Onze aandacht werd geves- w'j zouden dan ook nog een beetje ticrH .in ViPt nlsn dat rlnnr Hp lrekejling willen houden met de mensen tiga op net pian aat aoor ae die in iJsselmonde wonen. Het is toch Rooms-Katholieken is opgevat!goed christelijk om met de overtuiging om zondag 5 juli aanstaande een y,an een bevolking rekening te houden. J j I Voor verreweg het grootste deel der be- bedevaart te ondernemen naar volking is IJsselmonde een geliefd dorp het genadeoord IJsselmonde. Daar wordt op diezelfde zondag middag in de Hervormde Kerk een Calvijn-herdenking belegd. De Rooms-Katholieken hebben niet de bedoeling naar deze Calvijn-herdenking te pelgrimeren. Zij gaan naar het gena deoord IJsselmonde En dat niet omdat in het sinds de 16e eeuw Hervormde IJsselmonde het getuigenis van Gods genade in Jezus Christus wordt verkon digt en in de annalen pastoor Janz staat geboekstaafd als de eerste bedienaar van dit Evangelie overeenkomstig de Heilige Schrift. Onze Rooms-Katholieke medeburgers uit deze stad hebben de noodzaak ontdekt naar het genadeoord van Maria. Hulp der Christenen, in IJs selmonde te trekken. Naast de jaarlijkse hulde aan de moe der Gods wil men haar bijzondere voor bede inroepen voor het welslagen van het aangekondigde wereldconcilie. Tot deze geloofsdaad worden niet allen de leden der Mana-congregaties maar ge heel „katholiek Rotterdam" opgeroepen Tegen deze pretentie van de Rooms- katholieken uit IJsselmonde en uit ge heel Rotterdam menen wij te moeten protesteren. Zonder vrees voor anti papisme mag men toch nog wel enige reserve hebben tegen de annexatie een heel dorp als genadeoord. Ieder weldenkend mens gunt de roomse deburgers de volledige vrijheid van godsdienst. Maar wij vragen ons af' of het werkelijk noodzakelijk is vooi beleving en uitoefening van d'e rot godsdienst een dorp zo geheel voor zich op te eisen. Niemand zal er bezwaar tegen hebben dat door de roomse gelovigen de r se kerk van IJsselmonde als een bijzon der genadeoord van Maria Hulp der Christenen wordt beschouwd en di aangenaam heeft het met Maria weinig of niets Deze dorpelingen met hun overwe- ;cnd protestantse overtuiging zullen de- ;e naam zeker niet dankbaar overne- nen Zij zijn voor een deel toch altijd dankbaar voor de doorwerking van de reformatie en willen ui een andere ge nade roemen dan in die van Maria. Hulp der Christenen, Zij zullen zeker de pelgrims niets m de weg leggen. Met enige bevreemding zullen zij de stoet bedevaartgangers door de straten zien trekken. Misschien vin den zij er een aanleiding in om zeker nu de Calvijn-herdenking te gaan bij wonen, Niet als demonstratie! Daar heb ben zij geen behoefte aan, maar wel om te getuigen van het blijde Evangelie van Gods genade in Jezus Christus en om de man te gedenken die zoveel heeft betekent voor de hervorming in Neder- Besloten werd om het Gereformeerd Sociologisch Instituut te vragen wat de kosten zijn van een onderzoek in ver band met de Deltaplannen en de Rand stad Holland. Men is zich in deze gemeenten be wust van de nieuwe mogelijkheden en kansen, die worden geboden. Kennelijk wil men graag meer naar buiten tre den. want besloten werd de Inwendige Zending die voorheen uitging van de Particuliere Synode van het Zuiden tot een taak van de Generale Synode te maken. Ds. A. Vergunst en ouderling J. Riet veld werden verzocht na te gaan hoe de verhouding is van de prekenbundel „Uit de schat des Woords" tot de sy node. Men wil weten of de synode de verantwoordelijkheid draagt voor het geschrevene of de schrijvers van de bundel. Benoemingen Tot deputaten voor de zending wer den in de plaats van ds. J. B. Bel, die wegens gezondheidsomstandigheden niet meer verkiesbaar was. en ds. L. Kie- boom, die naar Amerika was vertrok ken. benoemd ds. A. Elshout en ds. C. Hegeman. Als curator van de Theologi sche School werd in de plaats van wij len J. de Kok benoemd ouderling N. W zal bestaan uit ds. Hegèmi Rijksen, ds. H. Rijksen. ds Kersten, ds. Vergunst en ds. Zjjderveld. Tot leden voor de nieuwe Cómmissie voor de In wendige Zending werden benoemd ds. Hegeman. ds. E. F Honkoop en ds. H. Rijksen. Een aantal agendapunten werden aan gehouden lot de volgende zitting van de synode, die op 30 september weer bij- VRIJGEM. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Almkerk-Werken- dam: J. Smelik, kand. te Groningen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Noord en te Enkhuizen: C. Wisse, kand. te Tholen; te Zoutelande-Westkapelle en Woerden: kand. P. Blok te Rotterdam. Reorganisatie van Evangelische kerk in Duitsland De Evangelische kerk van Berlijn- Brandenburg heeft lot een reorganisatie besloten, welke van kracht wordt indien de kerk door politieke gebeurtenissen zou worden verdeeld. De kerk van Berlijn-Brandenburg heeft twee derde van haar leden in Oost-Duits- land en Oost-Berlijn en een derde ln West-Berlljn. De bevoegdheden van de provinciale synode zulen aan regionale synoden wor den overgedragen indien het niet meei mogelijk is dat alle leden van de pro vinciale synode op één plaats bijeen komen. Elke regionale synode mag een eiger Leiding voor haar gebied vormen en eer plaatsvervanger van de bisschop benoe men indien deze laatste zijn bevoegd heden niet meer kan uitoefenen. De geestelijke eenheid van de kerk biijft door het besluit onaangetast, aldus kerkelijke functionarissen Advertentie MULO A en B Verkort Mulo voor P. T. T. en N. S. De kortste en voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus) Een eiland in omwenteling Rapport van Ds. Rinzema treedt af j als evang. predikant Ds. J. Rinzema, qvangelisatiepredikant in algemene dienst'van de geref. kerken heeft van de generale synode m.i.v. 1 september a.s. op zijn verzoek onthef fing gekregen van deze opdracht. Ds Rinzema werd o'oor de generale synode van Assen (1957) tot tweeede evangelisatiepredik3nt in algemene dienst benoemd Het lag oorspronkelijk in de bedoeling dat ds. Rinzema later a's. W. A. Wiersinga zou gaan opvolgen. Ds. Rinzema wenst echter weer aan een plaatselijke kerk te worden verbon den. Een eventueel beroep zal hij in dit verband gaarne in overweging nemen rakter droeg en waar de landbouw het voornaamste middel van bestaan was. De Hervormden zijn er in de meerder heid. gevolgd door de Gereformeerden. Temidden van het Nieuwe Waterwegge bied en Voorne-Putten nam het een enigszins afzonderlijke en eigensoortige plaats in, die door de komst van Botlek en Europoort en de invloed van de Randstad en Delta-ontwikkeling ingrij pend zal worden gewijzigd. In de toekomst zal een groot deel van de boeren en landarbeiders van het eiland verdwenen zijn. In hun plaats zullen zich de bedrijfsleiders, technici, tekenaars, monteurs, lassers, bankwer kers. kraandrijvers, stokers en hand langers vestigen Blijkens een mededeling van de Her vormde predikant te Rozenburg waren tot medio november vong jaar 25 ge- eiland Rozenburg voltrekken en oo"™SntV™,nheKSbLsb°?BoVk)" gï' de gevolgen daarvan. sociologisch instituut "l^ERSCHENEN is een rapport door het sociologisch in stituut van de Ned. hervormde Kerk te Utrecht samengesteld in opdracht van de commissie voor de Deltazaken vanwege de Ned. Hervormde Kerk over de om wentelingen, die zich op het Het rapport geeft o.a. een overzicht an het „oude" Rozenburg, een eiland, [at een overwegend landschappelijk ka- Een mens zou geen i 67 vos meer zijn gcwee.l w,„. hij weerstand had kunnen bieden aan de im pulsieve, maar onweerstaanbare behoefte om naar die twee raketten te kijken, die daar hoog in de lucht ontvlamden. En de Japanners waren ten slot te toch óók mensen. Als éen man draaiden zij zich om als marionetten in de hand van een Jan Klaas sen, teneinde naar boven te kijken en als een man schoten zij er op die manier het leven bij in. met hun rug half naar de reddingboot toegekeerd, en met het hoofd achterover in de lucht starend. Het geknal van de automatische karabijnen, ge weren en pistolen stierf uit; de echo's verklonken over het spiegelgladde water in de verre stilte, en Nicolson riep iedereen toe plat in de boot te gaan liggen, Nog voor hij zweeg, kwamen twee dode zee lui van het hellende dek van de duikboot naar be neden rollen en ploften op het achtereinde van de reddingboot neer; de ene bleef bijna op he-t dolboord hangen, en de andere stevende regelrecht op _de kleine Peter en de beide zijn levenloze armen en heen benen. Gelukkig was McKmnon bij, en de twee tegelijkertijd. Een sseconde verliep, een tweede, en een derde. Nicolson zat in gespannen verwachting op zijn knieën naar boven te küken. Hij kon geschuivel van voeten en het haastige, hoge gemurmel van stem men horen, echter het schild van het grote kanon. Er verliep weer een seconde, en nóg een. Zijn ogen gleden langs hel dek van de duikboot: misschien leefde daar nog iemand, die nog altijd hunkerde naar een roemrijke dood voor zijn keizer Nicol son twijfelde geen ogenblik aan de fanatieke moed van de Japanners. Maar alles bleef stil, doodstil. De officier hing slap over de commandotoren, de re volver nog altijd in de bungelende hand geklemd Nicolsons kogels hadden hem getroffen en de twee anderen waren naar binnen gevallen. Vier vor meloze gedaanten lagen op een groteske hoop aan de voet van de commandotoren. Van de twee man nen bij het lichte juchtafweerkanon merkte men niets meer: de automatische karabijn van Farnhol- me had hen overboord doen slaan. De spanning begon ondraaglijk tc worden. Nicol son wist, dat net grote kanon niet laag genoeg kon richten om hen te raken, maar hij herinnerde zich ïipleegsters en weer zwaaiende .r nog net bijtijds plonsen weerklonken bijna door AUSTAIR MAC LEAN (vertaling Bob Limburg) scheepskanon vlak boven iemands hoofd Misschien zou de schok van de ontploffing degenen die er vlak onder zaten noodlottig kunnen worden, men kon het nooit weten. Opeens begon hij zachtjes te schelden om zijn stommiteit en wendde zich snel tot Willoughby. „Breng de motor aan de gang. tweede' En dan achteruit, zo vlug als je kunt. De commandotoren kan ons dekken tegen dat kanon, wanneer we. De rest ging totaal verloren in het gebulder van het kanon, dat opeens werd afgeschoten. Een ge bulder was het eigenlijk niet. eer een geluid al: van een vlakke, felle zweepslag, dat de trommel vliezen op onbarmhartige wijze geweld aandeed en bijna verdoofde, zo intens was het. Een lange rodi vlarn kwam als een boosaardige tong uit de loop van het kanon te voorschijn en reikte bijna tot in de boot. De granaat plofte in zee en deed eer dicht gordijn van fijne waterdruppeltjes neerdalen, terwijl een zuil va.n wel vijftien meter omhoog steeg. Maar toen het geluid was weggestorven, dc rook was opgetrokken, en Nicolson als een wanhopi ge zijn totaal versufte hoofd heen en weer schudde, drong het opeens tot hem door, dat zij allemaal nog leefden, en dat men op de duikboot als bezete nen bezig was het kanon opnieuw te laden. Hij wist dat het kritieke ogenblik was gekomen. „Vooruit, generaal!" Hij kon zien hoe Farnholme overeind kwam. „Wacht tot ik het sein geef." Hij keek snel in dc richting van de boeg, toen daar een geweerschot knalde. -.Dat Is mis!" Van Effen had gruwelijk het land. ..Er keek zo Juist een officier over de rand van de commandotoren." „Houd uw revolver gereed tot schieten," beval Ni colson. Hij hoorde de kleine Peter kermen van angst en begreep dat deze geschrokken moest zijn van het schot uit het grote kanon; zijn gazicht trok hevig, toen hij Vannier toeriep: „Vierde! De noodseinen Neem een paar magnesiumfakkels en gooi die dan in de commandotoren, Dat kan ze daar dan weer even bezighouden." Ononderbroken luisterde hij intussen naar de be wegingen van degenen die het kanon bedienden. „En houdt allemaal de toren en de luiken voor en ach ter in de gaten." Opnieuw verliepen er ongeveer vijf seconden, en toen hoorde Nicolson het geluid waarop hij had ge wacht. het schuren van een granaat in de broek, waarna het sluitstuk weer op 2ijn plaats sprong ..Vooruit maar!" riep hij kortaf. Farnholme getroostte zich niet eens de moeite om de karabijn aan de schouder te brengen, maar vuurde met de loop onder zijn arm, schijnbaar zon der ergens op te mikken. Dat had hij niet nodig: hij was zelfs nog beter schutter dan hij had be weerd. Hij loste ongeveer vijf schoten, meer zeker niet, en deed alle kogels nauwkeurig in de loop van het kanon verdwijnen Toen de laatste kogel de ont- stekingskop van de granaat trof en deze explodeer de, liet hij zich vlug als een steen op de bodem van de reddingboot vallen. Hoe hevig de knal en de schok van zo vlakbij ook mochten zijn. de ont- oloffing van de granaat in de loop klonk merkwaar dig dof, al waren de gevolgen maar al te duidelijk zichtbaar. Het gehele grote kanon sprong van zijn affuit, en de wegspringende brokjes metaal kletter den kwaadaardig tegen de commandotoren en flo ten over het water, dat in een onregelmatige kring rondom dc duikboot opspatte. De soldaten die het kanon hadden bediend, moesten dood zijn geweest, voor zij het wisten, want de hoeveelheid spring stof die op een armslengte van hun gezicht de lucht vloog, was groot genoeg om een brug mee op Nicolson was alweer „Ik naalvlammen schoten ln een boog door de lucht kwamen precies in de commandotoren terecht, zo- lat de opstaande randen van de luiken scherp af staken tegen de rode gloed. Goed gedaan, vierde. Je bervt de held van de dag vandaag." (Wordt vervolgd) Van de westpunt (Europoort) aantal 12. terwijl daarenboven enkele gezinnen in het westen reeds hun wo ning moeten verlaten wegens de Euro- poortwerken De protestantse bevolking op Rozen burg zal in de komende tijd andere godsdienstige opvattingen moeten gedo gen en dienen te verwerken, aldus het rapport. De eerste ontvangavond, welke door het gemeentebestuur werd belegd en waar de burgemeester, de gemeente architect en de Hervormde predikant de nieuwgekomen inwoners toespraken, was een eerste poging om tot wederzijds begrip en samenwerking te komen. Geen spanningen Blijkens mededeling van de Hervorm de predikant hebben dc veranderln gen het wegtrekken van de oude be volking en het zich vestigen van eer nieuwe tot nu toe geen ongezonde spanningen in de Rozenburgse samen leving of binnen de Hervormde Ge meente teweeggebracht. Dit wordt enerzijds toegeschreven aan de structuur van de „import", die over wegend uit jonge gezinnen met kleine of schoolgaande kinderen bestaat, bij dus de oudere jeugd met de plotse linge inbreng van een eigen problema tiek nog ontbreekt, terwijl anderzijds Rozenburg al langere tijd geen eng be sloten eilandgemeenschap meer was ten gevolge van de trek van vele Rozen burgers naar de grondwerken en de in dustrie buiten het eiland. ZoweJ in de amenleving als in de Hervormde Kerk is en wordt gewerkt aan een zekere openheid voor de „vreemdelingen" die over de opvang, ontvangst, opname en gelegde contacten goed te spreken zijn Ook komt het voor, dat nieuwingeko- menen naar de kerk gaan op Rozenburg, waar zij dit elders achterwege lieten De Hervormde kerkeraad ziet als zijn taak allereerst het werk in de arbei derskampen rondom de Europoort, bij j. bij de opbouw der be de Botlek drijven. Naast dit werk van tijdelijke aard ligt het blijvende voor zeevaren den en binnenschippers. Voorts zal er op pastoraal, kerkelijk, maatschappelijk jeugdgebied een vermeerdering van ILLUSIES O ET atheïstische Marxisme, dat in Rusland nog als echte weten schap wordt beschouwd, ook al is het door Lenin gereviseerd, kende niet het bijbels zondebegrip. Het hield ook bij zijn toekomstbeschouwingen met het feit der zonde geen rekening. Het dacht er niet aan om op de bodem van alle vragen de zondeschuld der wereld te zien. Natuurlijk ontkende het niet, dat er in heel het volkerenleven veel kwaad geschiedde, dat er met name ook veel sociaal onrecht werd gepleegd. Het zag wel, dat personen en volken met elkander in vijandschap leefden, dat er geroofd en gemoord werd, dat de alkohol veler leven verwoestte, dat de prostitutie haar slachtoffers bij duizenden telde. Maar al deze euvelen vonden, volgens Marx en zijn medewerkers, hun oorzaak niet in de afval van God, niet in het zon dige mensenhart, maar in de pro- duktieverhoudingen, in de heerschap pij van het „kapitalisme". Met de produktieverhoudingen zouden ook de mensen veranderen. In casu ten goe de veranderen. Nu is, volgens dezelfde Marx, het „kapitalisme" eerst in de loop der geschiedenis ontstaan. Hij sprak dan ook van een „vóór-kapitalistische" periode. Werd daarin niet geroofd en gemoord? Kwam daarin zelfs de sla vernij niet voor? De eerste mensen leefden niet onder een „kapitalis tisch" regiem. Maar sloeg Kaïn niet zijn broeder Abel dood? De evolutiegedachte werd aan vaard, ten einde veel van het gebeur de in de oude tijden te verklaren. De uit de dierenwereld opgekomen mens kon eerst langzamerhand een wat hoger peil bereiken. Maar is die „evolutie" ooit zover gevorderd, dat de mensen niet meer roofden en moordden, geen onrecht meer be dreven? Men weet beter. Wel is er volgens de marxistische geschiedbeschouwing zekere voor uitgang. Op grond van zijn wijsbe geerte zag Marx het zó: de oor spronkelijke toestand, waarin het mensdom leefde, was een onvol maakte vorm van communisme. Maar daarin lag de kiem der ont binding verscholen. Het oude, on volmaakte communisme kon geen stand houden. Het sloeg om in zijn tegendeel. Historisch noodzakelijk ontstonden de perioden van de pri vate eigendom en de tijd van het „kapitalisme". Maar ook deze ont wikkelingsfase zal weer voorbijgaan, is zelfs al aan het veranderen, dank zij de klassenstrijd, die de locomotief der geschiedenis is. Eerlang slaat het individualisme om in zijn te gendeel: het collectivisme. Straks komt de grote omslag, die ons zal brengen een klassenloze maatschap pij. Dat schijnt dan de eindfase te zijn. Maar hoe staat het dan met de voort durende beweging? Is er in de maat schappij der toekomst geen ontwik keling meer? Is er, als er geen „klas sen" meer zijn, stilstand? Het is alles onhelder. Maar zoveel staat voor de marxis- tisch-,,gelovige" wel vast, dat de van hel „kapitalisme" verloste mens in een soort paradijs zal leven. Allerlei euvelen, die hem nu nog hinderen, zullen verdwijnen. Geen jalouzie meer, geen pogen om omhoog te klimmen en een ander te overtroe ven. Geen prostitutie meer. Geen dronken lieden meer. Marx zelf heeft over de maatschappij der toekomst weinig gezegd. Maar zijn volgelingen zoveel te meer. In geschriften, redevoeringen en ge dichten werd een paradijs geschil derd. Maar er is in de latere jaren wel ontnuchtering gekomen. De Russen leven niet meer onder een „kapi talistisch" regiem. Zijn zij daarom bevrijd van de euvelen die elders worden aanschouwd? Het lijkt er niet op. De onderdruk king is er nog, zelfs in ernstige ma te. De sociale tegenstellingen zijn niet verdwenen. Nieuwe „klassen" zijn ontstaan. Misdaden kwamen veel vuldig voor. Prostitutie tiert nog. Dronkenschap zelfs de dlktator moet klagen over de omvang, die het kwaad heeft genomen. Vergeten is door de marxistische denkers, dat „uit het hart komen boze overleggingen, moord, echt breuk, hoererij, diefstal, leugenach tige getuigenissen, godslasteringen". Maatschappelijke veranderingen al léén maken de mens niet innerlijk vrij van het kwaad, van hebzucht en andere zonden. Dat kan slechts ge schieden door Gods genade, door we dergeboorte. En zó groot is de macht der zonde, dat ook de tot God be keerde telkens weer nederlagen lijdt in de strijd tegen het kwaad, als hij niet waakt en bidt. Hiermee wordt niet ontkend, dat be paalde maatschappelijke misstanden het kwaad kunnen voeden en dat de wegneming daarvan ook geestelijk en zedelijk van betekenis is, althans kan zijn. Maar het socialisme, nog steeds door het Marxisme beïnvloed, doet leven bij illusies, omdat het de zondewer- kclijkheid uit het oog verliest, in elk geval de kracht daarvan onderschat. HET TEMPO VERSNELLEN LJET departement van sociale zaken heeft medegedeeld, dat in som mige delen van ohs land de arbeids markt tekenen van overspanning ver toont cn dat hier en daar een tekort aan arbeiders geconstateerd kan wor den. Tegen overbesteding wordt dan ook reeds gewaarschuwd. Tot die landsdelen behoren niet de drie noordelijke provincies. Daar is helaas de werkloosheid nog om vangrijk. De percentages bedragen in Drente 8,5, in Groningen 5,8 en in Friesland 5. Tijdelijke werkloosheid is er vrijwel overal. Maar hoezeer het Noorden in ongunstige conditie verkeert, kan een vergelijking met het Westen en Lim burg demonstreren. In Zuid-Iiolland en Utrecht bedraagt het percentage 1,3 in Noordholland 1,5, en in Lim burg 1,2. Nu moet men daarbij nog in aan merking nemen, dat de seizoenbe- drijven, die in hel Noorden veel voor komen, thans een drukke tijd heb ben. En toch zijn zij niet in staat om de werkloosheid tot een lager percentage terug te dringen. Het Noorden heeft een groot blij vend tekort aan werkgelegenheid. Misschien zegt deze of gene: laat de arbeiders zich dan naar he't Westen begeven, daar is immers de arbeids markt reeds overspannen. Maar vooreerst is deze verplaatsing thans vanwege de woningnood niet op enigszins brede schaal mogelijk. En in de tweede plaats is het stellig niet wenselijk, dat de bevolking zich al meer concentreert in het Westen, ter wijl in. het Noorden de dorpen leeg lopen. Neen, dus moet met energie de in dustrialisatie in de noordelijke pro vincies aangepakt worden. In ver schillende rapporten is het pleit ge voerd voor industriespreiding. Maar praktisch is er nog te weinig tot stand gekomen. Men mag wel niet zeggen: er gebeurt niets. Delfzijl, Drachten, Emmen bewijzen het te gendeel. Maar er kan over een te langzaam tempo geklaagd worden. De minister van economische zaken heeft overleg gepleegd met de com missarissen der Koningin in de noor delijke provincies. Moge dit overleg het begin zijn van een werkplan, dat met zekere spoed gerealiseerd kan worden. Het rijk zal ongetwijfeld hulp bieden. Maar het is ook nodig om onder de industriëlen belang stelling te wekken. De welvaart van heel Nederland zal erbij gebaat zijn, indien de noorde lijke provincies met een nijvere be volking allengs kunnen komen op een hoger niveau. De industriëlen, die zich in de latere jaren daar reeds ge vestigd hebben, zijn over de pres taties van de arbeiders, die voorheen in dc landbouw, in veenderijen cn bij ontginningen werkten, zeer te vreden. Moge het tempo der vestigingen ver sneld worden. En mogen ook de voorbereidende werkzaamheden der gemeenten met élan worden aai)* gevat. Vele gemeenten zullen daarbij financieel door het rijk geholpen moeten worden. de arbeid komen door toeneming van het aantal Hervormde leden en van het aantal buitenkerkelijken. Vervolgens moet aandacht gevraagd orden voor initiatieven, die door de kerk ontwikkeld kunnen worden, b.v. op het gebied van het vormingswerk onder de bedrUfjeugd, beroepskeuzevoorlich- Ing en andere activiteiten. Tenslotte zal tjschollng van de predikanten op Ro zenburg op het gebied van industrie- vraagstukken nodig zyn, zoals dit ook reeds is geschied in andere industrie gebieden in ons land. VAN HER EN DER Het zendingsgenootschap van de Luther se kerk van Noorwegen viert zijn 100- jarlg bestaan. Dit zendingsgenoot schap telt momenteel 330 zendlnge- werkers, die allen werken op zendings- terreincn in Afrika en Azië. Met dl* aantal zendingswerkers is dit genoot schap het grootste Lutherse zendings genootschap ter wereld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2