De kolos van Aardenburg is duizend jaar oud GEESTELIJK LEVEN. Geschiedenis op de gramofoonplaat Husica Sacra QSBDUN en de bijbel Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 4 JULI 1959 Bijbel een kostbaar bezit (I) Vijftien jaar geleden, toen Britse en Canadese strijd- br»rd«ïndeh„?\NeSïr2rh«VrCLtadie "chwuw "X k Aarden>?urS la« le dromen °nd« da die zelfs de vrucht- thans in de Canadese stad Edmonton woont, de fa- bare ërond van het landelijk Zeeuws-Vlaanderen had gebakken tot miiiebijbei in een betonnen kolenopsiagpiaats. Het be- een harde korst. Een paar vakantiegangers zochten een ogenblik - L0rtr!tXnUroerd^rkenrr„,„nd„^kB™:S;e^trz;e": verfrissing bij een glas ijskoude limonade onder een parasol op een Echt VOOrbeeld k,enterrasje. Achter hen klikten de ivoren ballen tegen elkaar op het hadden3veroverd^ wfs®Cijsouw" d^Bilb""t«ugSt te biljart in de schemerig donkere gelagzaal waar twee mannen elkaar wZïït hij bewaart hem thans als een kostbaar probeerden te overtroeven met meesterstoten. De winkelstraat lag SCtiCldG'0OttiiGl( ikel vaderland. vinden Het boek door de Nederlandse drukke: „Het heeft heel wat voeten i bel weer schoon te maken en te hersteken, maar nu arhtio lrnplH, is hij weer zo goed als nieuw." vertelde de heer Hf k0ekJ cijsouw een Canadese verslaggever. De bijbel weegt Alleen aan de oostkant van het stadje was wat vertier. Enkéle 1 .het bezit van kermisklanten waren bezig hun tenten op te bouwen en zware land- verdween ook de heidense gods verlaten in het felle licht en in de etalage van de oude bakkerswinkel Jacob en Hendrik^eur. uit "In den Soeten Suykerbol" die hier trots de naam van ,,Den gou- arde gehad de bij- den eikel" draagt, lagen de Aardenburgse kikkerbilletjes een anijs- .m-ctoiion -1.chocoiacje bestreken te smelten. ongeveer elf pond en is sinds" 1772 i.. de familie Cijsouw. De eerste handtekening familieregister is die van Jacob Sonnerville, de c overgrootvader van de tegenwoordige bezitter. Bijbel een kostbaar bezit (II) het een paar dagen de tentoonstelling van de Zeeuwse Maatschappij van Landbouw haar linnen deuren zou openen. voorstellen dat de heer Cijsouw zijn We kunnen bijbel met enige trots laat der dure bijbel kan een even kostbaar bezit zijn, niet om er mee te pronken maar om er uit te le- Velen hebben in de concentratiekampen de losse pa gina's met grote zorg en toewijding bewaard en steeds niet veel meer te lezen herlezen tot „ao overgebleven. Ook zij toonden hun bijbel, maar niet s'aan met trots. De stukgelezen blaadjes wilde niemand Zij toonden hun bijbel in hun leven. Maar niet de vlijtige mierenhoop van een ten toonstelling had ons naar dit kleine stadje met 4000 inwoners ge trokken. V/e waren op weg naar een kerk, die duizend-jarig be- zou gaan vieren. - In Aardenburg doen Een bijbel in de kast, op een standaard, in prach- de kerken niet voor In.» if Jn mKl ?°uden sïot en verguld op elkaar onder. Er staat snee is een Kostbaar bezit; maar kan volkomen bui- oon ten het leven staan. een 0rote rooms-katho- Welke plaats neemt de bijbel eigenlijk in ons leven in? De psalmist, die eens de 119de psalm componeer de, kende Gods Woord als een kostbaar bezit, waar van hij in alle teksten op een na steeds weer ge tuigenis aflegt. Een leraar van ons zei wel eens. dat de mens als een spons moet zijn, die het water van Gods Woord gulzig in zich opslurpt. Neemt de bijbel ook die plaats bij ons in? Is de bijbel werkelijk een kost baar bezit voor ons leven en niet slechts voor onze boekenkast? lieke kerk, die ervan droomt een kathedraal te zijn, maar in haar wanpracht getuigt van de smakeloze bouwstijl uit de vorige eeuw. Midden tussen de huizen verrijst dan in eens de hervormde Sint Baafskerk, die de ge schiedenis met kracht over zich heen heeft voelen gaan en iedere Orthodoxe lafaard Shirley MacLaine ls een van de ndeuwe groten van het witte doek, Hollywood-stijl. Mensen die het weten, nemen aan, dat zij het begin is van een geheel nieuw soort filmster, die het Mansfield-Monroe type spoedig zal verdringen. Shirley laat zich gemakkelijk iets uit de mond vallen en achter die onverwachte gezegden van haar ligt soms een wereld van betekenis verscholen. Zo vroeg- onlangs een journalist haar wat zij dacht van gods dienst. Zij antwoordde met één zin: „rk ben een orthodoxe lafaard." In die ene zin bepaalde Shirley haar theologische en haar eüiische positie. Ze is niet goddeloos, ze is zelfs niet vrijzinnig, neen ze aanvaardt de grondwaarheden van de Bijbel alleen, ze leeft er niet naar en dat weet ze. Hoevele Shirley's lopen er niet in de wereld rond. Men sen die goed orthodox zijn, maar als het gaat om de practische verwerkelijking van hun geloofsleven niet de toepassing toekomen. Zii zijn als de Joden- Mnc "u 1 Daniël niet voor hun en verzinken in Gods bezetting en verwoesting manmoedig heeft ge trotseerd. Rond haar muren hebben de Duit sers gelopen met hun diepe helmen, de Fran sen met hun lichte kepies, de soldaten van prins Maurits, de Hoe ken en de Kabeljauwen. De fundamenten herin neren zelfs nog aan de tijd van de Noormannen. Het is Aarden burg eindelijk ge lukt om een kerk duizend jaar traditionele or overgebleven. De monniken, die zo hard werk ten aan de inpoldering, hadden een eigen kapel nodig en sticht ten naast de parochiekerk een eigen St. Baafskapel. Waarschijn lijk werd de eerste steen gelegd in 959. Nog altijd herinnert een klein gedeelte onder de klokken toren aan'dit eerste schamele be gin. De kapel groeide uit tot een kloosterkerk en werd in nog latere tijd zelfs een moederkerk met een kapel. Bloei In de 12e. 13e en 14e eeuw be leefde Aardenburg de grote bloei. In de Mariakerk stond een beeld van de door de rooms-katholieken aangebeden „heilige moeder". Op een goede dag kwam het verhaal in de wereld, dat Maria een ge- te kweken. Bijna meentesecretaris, die vals be- was het al eer- schuldigd was, op de dag voor de terechtstelling had geholpen. Ze hem verschenen, en had inktpot en pen bezorgd. der gelukt, want hei stadje heeft in de loop der geschiedenis nog een tweede kerk bezeten, die het ook tot Reeds duizend jaar lang beheerst de St. Baafs-kerk het stadsbeeld van het kleine Aardenburg. I foto K.L.M.-Aerocarlo N.V.) zodat hij nog juist op tijd zijn verweerschrift had kunnen opstel- de zogenaamde Scheldegotiek op len. een Romaans grondplan verscheen r.- -'erd vrijgelaten en een gotisch, koor. In 1333 werd Zeeuws-Vlaanderen echter Maurits heeft echter roet in het eten gegooid. Zijn soldaten hebben het stadje ver overd en er niet veel in heel ge- Restouratie ui/u, lui.' uc, yjxjk.schonk de kerk een Mariabeeld. de neaenhonderd Sinds die tijd stond Aardenburg vanuit België aangevallen iLr heeft ae- bekend ?ls de van „Maria geheel Aardenburg werd toen hr-nnht p,;.. de inktpot". Duizenden pel- woest. Het stadje is de moord- oracni. rrins gnms kwamen van heinde en plundertocht nooit meer te boven ver. om haar wonderen af te5sme ken. Het heidendom, 'dat met de Noormannen vertrokken was. kwam in een verschristelijkte vorm via de achterdeur weer bin- In de dagen van de hervorming nen. In de dagen van de tachtig- ging de kerk in reformatorische jarige vrijheidsoorlog hebben de handen over. Haar eerste leden Bruggenaren het beeld gestolen in de nieuwe tijd waren veelal hu- Het bestaat: nog altijd, maar wil genoten. Ook zij lieten zich niét këijnelijk bij haar dieven geen onbetuigd en begonnen een grote w-onderen meer doen. restauratie die van 1647 tot 1649 De Sint Baafs kerk was inmid dels uitgegroeid tot een parochie kerk. Zij werd vergroot en ver fraaid. NaasUhet Romaanse schip dat een prachtig voorbeeld is van Op de pl aals waar eens het heider plaats i ond, verrees, toen de Noorn verdreven, de Sint Baa Dezer dagen is een merk waardig stuk Joodse geschie denis vastgelegd voor het nage slacht. Er komen geen feiten en geen data bij te pas. Toch is het een stuk geschiedenis, dat van uitzonderlijk belang is en bijna geheel was vergeten. Het gaat hier om de muziek van de synagogale eredienst. De zang in de Joodse synoden van Nederland, speciaal in die van Amsterdam, neemt een bij zondere plaats in. Veel van de hier gebruikte liederen zijn elders in de wereld geheel onbekend. In Amsterdam hebben namelijk eni ge tijd voorzangers gewerkt, die tevens componisten waren en zich geheel wijdden aan de muziek in de synagoge. Het was een gigantisch werk om deze liederen terug te vinden De muziek was geheel verloren gegaan en men had slechts hou vast aan mondelinge overleverin gen. Door een bezoeker aan de vooroorlogse diensten waren ech ter enige liederen summier opge tekend. De huidige chazzan van Amsterdam, dr. Hans Bloemen- daal, heeft deze gegevens gebruikt om de liederen te herschrijven. Op een plaat die werd uitgege ven door Phonogram (ESC Bm 48-55) zijn thans van enige voor oorlogse voorzangers-componisten toonzettingen vastgelegd van eni ge eeuwenoude teksten, die op vrijdagavond en tijdens de sabbat morgendienst werden gebruikt. Nog nimmer waren deze liederen op de plaat verschenen of in ge- uitgegeven. toen verwoest. De jonge Sint Baafskerk bleef staan en ging over in hervorm de handen. De plaatselijke hervormde predikant, ds. L. S. Blom. is trots op zijn standplaats. „Waar", zei hij ..in Nederland kan men m de geschiedenis terug gaan tot ver vóór Christus? Er zijn bevolkingsresten gevonden." die tot in de schemer verre oudheid terug g trots vertelde hij dat ii je het evangelie gepredikt toen geheel Nederland nog ban lag van het heidendom. Van Bethlehem tot Pinksteren duurde. Uit die tijd dateert de to ren, zoals hij nu weer opnieuw ge restaureerd is. Die restauratie was hard nodig want ook in onze tijd werd de kerk weer grondig verwoest. Hij werd gebombardeerd met veldge schut, de toren werd doorzeefd met granaten en op een winderi ge kerstnacht in 1945 waaide hij Nu, na de restauratie, is eigen lijk niemand meer rouwig om dit feit. De kerk was" ook^n de vdrï- ge eeuw ook al zogenaamd geres taureerd, maar eigenlijk geheel bedorven. Nu werd de restauratie opnieuw ter hand genomen en de kerk staat er nu weer in al zijn n getuigenis, dat ook Zeeuws-Vlaanderen uit herrezen. wijk vooral heeft in Aardenburg een góede klank gekregen omdat de hervormde-gemeente een be drag van niet minder dan 25.000 gulden beschikbaar stelde. Zo beschikken de 4000 inwoners van het kleine stadje nu over een eeuwenoud monument, dat in prachtige staat hersteld ls. Slechts, de achterkerk wordt ge. bruikt voor. de diensten, de voor- kerk zo hu en dan voor een ver gadering. Tegen Pasen stroomt geheel Zeeuws-Vlaanderen naar de Sint Baafskerk om de jaarlijk se: opvoering van de Mattheus- passion bij te wonen, maar de meeste Inwoners van Aardenburg laten dan verstek gaan bij dat cultureel gebeuren. Maar ook 'al kómen zij op de trouwe hervormde gemeenteleden na niet vaak in de kerk, toch blij- ven zij trots op-hun Sint Baaf en zij zijn dankbaar dat de kerk op nieuw rijst boven1 de lage huizen. Reeds duizend jaar hebben de in woners van Aardenburg om de kerk geslenterd en wat hen be treft mag zij ook de tweede dui zend jaar vol maken. Het juni-nummer van Musica Sacra (Tijdschrift voor kerkmu ziek, uitgave van de Luth. Werk groep voor kerkmuziek, Frans Halslaan 32, Hilversum) bevat een bijzonder interessant artikel van dr. Hans Joachim Moser over „Kerkmuzikale blik op Georg Friedrich Handel" en dr. Enzio Forsblom vervolgt zijn serie „De liturgische taak van het orgel en de consequenties voor de orgel bouw". Heel duidelijk wordt hier in gesteld, dat de tijd van deca dentie in de liturgie samenvalt met de decadentieperiode van het orgel. Het orgel verloor toen niet alleen zijn zelfstandige liturgische functie, maar ook zijn eigen ka rakter en werd een slechte kopie van het orkest. Wat de klank be treft kregen ,,de registers de nei ging tot vaagheid en gebrek aan vaste omlijning en de taak van het orgel (als men daarvan ten minste nog spreken kon) was om een. subjectivistische gevoeligheid te wekken." Tevens wordt er in dit nummer geschreven over Ame rikaanse koren die in ons land op bezoek komen. het leven genoten, kelijk door de Oosteuropeanen is overgenomen. De plaat Sabbat begint met een compositie van de vermaarde Am sterdamse cantor I. E. Marokke. die van 1926 tot aan de dag van zijn deportatie op 26 mei 1943 voorganger was van de Grote Sy- - nagoge. Van hem wordt de toon- dicaal dat hij zetting gezongen op de tekst Koul „Wij zien de chaos, w in". Vol de mensenwereld verkeert, dit stad- de goddelijke mogelijkheid werd in Bethlehem gerealiseerd; Wij zien de opstand van de óude glorie mens zelf, maar verder dan Gol- Bqyo gptha kan dat niet gaan; Wij zien de vasthoudendheid, Het eerste zendingswerk gaat te. waarmee de mens in de zonde Hulp blijft, Gods genade heeft ons Pasen gegeven; Hoewel Aardenburg als een ver- zien de menselijke dwars- geten stadje ligt tussen uitgestrekt aar 'toen hli drijverij in de gemeenschap, te velden waar de landbouwma-= wilde jacht- maar de belofte van Pinksteren z'$h wei,v,"h; partij teruggekeerd, thuis de lui- is treker. Un a .Hl.Tam.eirSf ken gesloten vond, omdat zijn 'Jezus Christi'. a. !s 3et meest gemechaniseerde, vrouw onverwachts was overleden en de kracht punt achter dit soort „ttL jekcring was zo ra- y het midden euw. In het stadje Gent groot zakenman, Bavo, tot bezinning gekomen. Hij had vende i Zijn bekering t hij van dat ogenblik af de spilfiguren werd van God "doet de zending. Hij steunde de eerste zendingsreis van Eligius en Amandus. die in 643 het eerste beter kerkje bouwden in Aardenburg bijnaam de N°S altijd leeft dc herinnering genoemd jj jfi de belofte i s "zeker. is n t Jezus Christus is Heer, de ernst ^„dbouwgebied van geheel West- - kracht van Gods konink- Europa heeft geheel Neder land meegeholpen aan de- her- D. T. Niles- in 1947 bouw van dit monument. Rijs- Has'jeim (de stem dé woestijn beven) uit de vrij dagavond-liturgie." Ook van chaz zan Isaac Heymann, bekend was onder Gneser chazzan - naar zijn geboorteplaat.- wordt een compositie ten gehore ge bracht. Hij leidde van 1856 tot 1906 de diensten in de Grote Sy nagoge en heeft veel liederen ge componeerd, waarvan de bekend ste op teksten van de rabbi Salo- - -. - - T - mn Haihvv Aiirahpt* nit rip 7pi- toen.de jaartelling haar eerste - De Haagse notaris H. J. Zweers mo naievy AiKaDets un ae zes duizend jaar bijna had volgemaakt die nauw betrokken was bij de tiende eeuw. uok liederen van de werden zij verdreven. De monnik- Osborn-samenkomsten die vorig ken keerden het eerst naar Gent jaar in zijn stad werden "gehou- terug. Van daaruit gingen ze hut) den, dient de tegenstanders van vroegere bezittingen bekijken. De deze vorm van gebedsgenezing dmgeving van Aardenburg was van antwóord en wil bewijzen een prooi van het water gewor- dat Osborn wel bijbels verant- macht begon- woord heeft gesproken. Hij deed i deze man voort van de kerk. de Heilige Bavo t ook in het streekwoord vo herfst die daar Baomesse (Bav mis) wordt genoemd De komst van de Noormanni deed de christenen echter we vluchten uit Aardenburg. H stadje werd plat gebrand en pi toen.de jaartelling haar eerste duizend jaar bijna had volgemaakt bij de massajeugd j Kleine ontploffing A;EE, ik zal nooit weten wie me die avond heeft opgebeld. Ik zal ook nooit vergeten wie de volgende was, want die diende zich meteen aan, toen ik 'n beetje ontmoedigd en onzeker de hoorn neerlegde. Jtrrrèè-ngg l" zei die telefoon toen onmiddellijk, en ik meende dat ie geprikkeld klonk vanwege minstens vijfminuten vruchteloos wachten. Op hetzelfde moment had ik mijn hoorn al opgenomen en zei zoet.; „Ja, mei MiebeiWant ik had toch echt ergens het gevoel dat het voorgaande gesprek opbouwender zou zijn verlopen als ik toen ook meteen kleur bekend had. Ik' had trouwens ook het gevoel dat het er allemaal niet toedeed, wat ik zei, en dat gevoel werd versterkt toen de man want het was weer een man mijn naam en hele stem geluid voor kennisgeving aannam en zich ijlings in zijn persoonlijke problematiek stortte. Osborn en de Bijbel, door .J. Zweers, uitgave J. N. Vo hoeve, Den Haag. latere chazzans A. Katz Schlessinger worden uitgevoerd Al deze voorzangers waren uil Oost-Europa, afkomstig. drukte grijk Dr. HANS BLOEMEN DA AL De chazzan of voorganger is een belangrijke figuur in de Jood se eredienst. Hij is doorgaans zan ger en componist. De zang wordt niet begeleid door instrumenten; één man. soms begeleid door een klein koor „zingt de virgaderde gemeente naar God toe." Zijn taak is zwaar. Niet allzen moet hij vele melodieën kennen, ook zijn Geen zwakte Op de Grote Verzoendag zelfs bij na een heel etmaal. Niet de rabbijn leidt de ere dienst, maar de chazzan. Als er bij de Joden van een „geestelij ke" gesproken zou kunnen wor den is hij het. Oorspronkelijk no digde hij de synagofebezoekers uit om voor te gaan in de dienst en de Hebreeuwse gezangen te uithouden es ver moeen i'eciteren. Maar op de duur ken- uitnouaingsvermogen den z„ nQch dg woorden noch de melodieën cn werd hij zelf belast met het leiden van de zang. Zijn taak is veelomvattend en hij is dan ook niet meer weg te' denken uit de synagogale ere dienst. Hij moet over een goede stem beschikken, want zijn lied- moet oproepen tot aandacht en in- De kern van de liederen is al heel oud. Volgens de musicolo gen hebben de meeste gezangen eén gemeenschappelijke stam. In de duizenden jaren van bal lingschap hebben deze liederen echter veranderingen ondergaan. Er ontstonden afwijkingen; ze werden beïnvloed door de muziek van de niet-Joodse omgeving en zo zijn ze nu soms specifiek voor de landen, waarin ze worden ge zongen. Oost-Europa Ook Nederland en speciaal Am sterdam heeft zodoende zijn eigen melodieën gekregen, vooral om dat de Amsterdamse chazzans L-oM,. HG u„„„ nieuwe wegen zochten en eigen d h mel°d'e®n componeerden Opmer- De huidige chazzan, de tenor dr. Hans Bloemendaal is een van de weinige Nederlanders die dit ambt beoefent. Hij is eigenlijk chemicus van beroep. In het Am sterdamse Anthoni van Leeuwen hoek-huis verdiept deze chazzan zich dagelijks in de problemen van de kankerbestrijding. Kloosterkapel dit, omdat „het schrijven sommige' predikanten in dagblad en1 kerkelijke pers „erger-1-" heeft gegëven aan niet do_ De plaatselijke gemeenschap tisch onderlegde zieken". De heer die altijd nog heidens was geble- Zweers citeert veel tijdschriften- ven en de eerste Maria-kerk artikelen; hij geeft antwoord op slechts aan de rand van de stad een aantal zeer overdreven aan duidde koos als één man voor het vallen op Osborn en de zijnen, christendom. Met de Noormannen HUMORLOOS VOLK Ds. A. Dronkers in „Hervormd Nederland' Kükt u^pen Jehovah's zal zijn geschrift waarschijnlijk overtuigen die overtuigd zijn. Misschien komt dit dan omdat zij," zoals Zweers zegt, „meer ver trouwend op een door studie yer- kregen inzicht dan gevoelig voor een geestelijk gebéuren dat "bui ten de officiële kerken omging" toch niet willen geloven. Mis schien ook, omdat de schrijver, toch niet helemaal begrepen heeft' wat de tegenstanders bewógèn heeft om deze samenkomsten af niet dogma- te wijzen. De schrijver vermoedt een vooroordeel bij zijn tegen standers en is daarom bevooroor~ deeld waardoor een echte discus sie niet tot stand- is gekomen. - lgemeen gesproken Het boek is inmiddels reeds nv tweede druk verschenen. Kennelijk laten dus velen zich door de ker kelijke „negatieve" commenta ren niet weerhouden om met be langstelling kennis te nemen van deze vorm van gebedsgenezing. Uit de VOLKSWIJK Waler schip c Op i hel dc kapile BURGERLIJK Calvyns kerkorde was gebaseerd op de krachten van de wordende hurgerlqke same Eeuwen lang hebben degelijke burgers con gevormd en de menigte opgevoed. Deze „Hü havenhoofd loods, dat gaat keerd", riep hij. De loods cc stond «lil op zijn plaats en deed n Slechts zei hij tot dc kapitein: komt wel, kapitein." Het niets van dc loods kwam voort uit zeker heid en kracht. Hij beheerste di situatie. Dat gaf hem de innerlijk) rust om tc wachten. En dit wachter is lankmoedigheid. Er gebeuren soms verschrikkelijk) dingen zonder dat God schijnt in ti grijpen. Dit kelijk (J. en E.-Kernblad) legd een stijl hebben die hoofdza- tot herstel Het presbyteriaal- LEVENSRITME „Tijd en Taak" het onafhankelijk weekblad voor evangelie en socialisme over zondagsheili ging: In ons land voert de strijd om de zondagsheiliging lot merkwaardige en soms zelfs tot dwaze consequen ties. Nochtans heeft het veilig willen stellen van die ene dag met waardevoller dingen te maken dan velen wel eens denken. De moderne mens raakt nl. zjjn le vensritme kwgt en komt dikwijls niet meer toe tot diep uitrusten en een zich bezighouden met achter gronden. Het is een uitermate gevaarlijke zaak, wan neer wij in een zinloze haast altijd maar weer weg- luchten van de pauzes, die ons geschonken worden zif» of.haar „Wachttoi ■ende blik aan u voorbij schijnt veershouding, die de J.G. zich als een tweede natuur leeft aangenomen, waardoor het gesprek bjj voorbaat ot onvruchtbaarheid gedoemd schijnt. Generaliseren s gevaarlijk: maar ik waag het te zeggen, dat de f.G. een nogal humorloos volk zijn, zo overtuigd van iet recht van eigen inzicht en zo weinig bereid tot :elfkritdek, dat je er niet verder mee komt Vier punten „Piepers", zei de man enthou- siast, het in 't midden latend of dit een wachtwoord of zijn eigen naam was, „Piepers. Het gaat over die peuters van Prik- t kei. U weet wel, Pim en Pien. t Die bennen in Putten. Partekelier zogezegd. Maar nou kennen ze daar niet blijven. Nou moeten ze naar huis en beter vandaag dan morgen, maar morgen zal wel moeten. Maar wie moet dat nou betalen?" i Tsja wie moet zoiets betalen? Vooral als je de achter- gronden weet, is die vraag moeilijk te beantwoorden. Want de piekerende Piepers had me sneller ingelicht dan hijzelf kon i weten of vermoeden Omdat Pim en Pien Prikkel deel uit- i- maken van één der vele clubjes waarover ik mijn zorgen uit- strek en omdat genoemde Pim en Pien daar inderdaad gerui- t me tijd ontbroken hadden en al verder omdat deze Pim en Pien op de nominatie stonden om door mij persoonlijk of- schoon niet partekelier zogezegd uitgezonden te worden naar een kamp waar men zou trachten enige orde en regelmaat in hun nog al gecompliceerde leventjes te brengen. Hoe ge compliceerd hun levens ondertussen waren, werd me pas uit de mededelingen van Piépers duidelijk, en wel in dezelfde ma- r Ie als: waarop hij me deed horen dat de letter „p" bij hem de voorkeur genoot. Lieve mensen: elke p plofte door die telefoon heen als een springende ketel, en voor het gemak maakte hij van demeeste b's ook nog maar p's. Maar dat is bij komstig. „Ja weet U". zei Piepers onderwijl verder. „U zal die kin deren niet persoonlijk kennen, maar het zijn kinderen van een arme weduwvrouw. Nou benne ze partekelier met vacantie ge gaan. omdat die stumperds nooit krijgen we ze nou terug? En no eens gaan halen, dan benne ze moet ik even vijfentwintig guldi juist een paar dagen zonder morgen NIET PRIJKEN Ds. J. J. Buskes jr. in In de Waagsch ■over Billy Graham die zijn afkeer uitsprak i de vele vrijende paartjes in Londen: Nee, ik krtYi.Billy Graham in zjjn prjjzeu van Mo uaol lakejtvan Londen onmogelijk volgen. Is het dat"hïj zïch' inde 'erheid dtyidi I déi- vrijende paaitjes verheid tob o vrijende"paa tr griezelig. Wi erkondiger ar, dat 'tyij «preken n de parken irtje. schap nu uitgesproken optreden deling? Waarom in vredesnai in Londen en Moskou op zc tdekken, cn over die i zwijgen, als w\j er tdekken? Ik vind het zo'n evangelist toch blyde en bevrijdende bood- gaat iiiddernachtzt Ik ben blij, dat er voor onze jongens en meisjes, die thuis geen kans hebben, nog parken zijn, waar zjj in de goede zin van het woord hun hart kunnen op halen. De aartsbischop van Canterbury1 ,t heeft in een Anglicaans blad vier punten opgenoemd, waaraan een geestelijke zich heeft te houden bij het geven van een oordeel over 1 politieke problemen, r Hij moet er allereerst om den ken, dat hij als christen de spe- it cifieke opdracht heeft om te ver- Daaruit volgt ten tweede. zich nimmer in honende laatdunkende bewoordingen over de meningen van andersden kenden mag uitlaten. De aartsbisschop stelt verder, dat een geestelijke met gezag, moet optreden, wanneer er pro-, blemen aan de orde zijn. waar over de christenen gelijk denken. Hij wijst op de rassenscheiding en de oorlog als uitingen van het boze in de wereld. Tot slot moet de geestelijke er op toezien, dat van een kwestie tenminste alle feiten bekend wor den Hij mag daarbij nooit verge ten dat een zaak altijd twee kan-" - ten heeft. schieten. Maar dat geld eroyer opbellen bij de bank gaat maar om een voorschot, i deren niet langer houden en wezenloos naar ze, en dat is ee „Nee", zei ik hard, wat hebben, i dacht ik: als ik naar weer terug, n hebben want ik loop zelf ik kan het niet seef als een brandkast. Je ken en dat komt altijd goed. Het laar die mensen kennen die kin- d'r moeder verlangt d'r eigen n arme weduwvrouw, ziet u weduwv geweest en ze is twee jaar geleden weer hertrouwd. En die man is er ondertussen weer vandoor gegaan en toen is er een andere man in huis gekomen. Goed. dat zijn allemaal mijn zaken niet. Maar die andere man. die voor de tweede in de plaats gekomen is, die heeft zijn eigen gezin in de steek gelalen. En luister nou eens goed. meneer Piepers, die andere man, die zijn eigen gezin in de steek gelaten heeft, die heet Piepers. En die Piepers dat bent u. En u loopt niet een paar dagen zonder werk, maar u loopt al een eeuw zonder werk. U loopt gewoon weg als u werk ziet. En dat u die kinde ren nou terug wilt halen, dat ls alleen maar omdat u weet dat ze van de week door ons uitgezonden kunnen worden, en dan bent u hen lekker weer opnieuw kwijt. En dat ze parte kelier uitgezonden waren, daar is ook al weer geen klap van waar. want ze zijn met een ander jeugdhuis op stap gegaan. Een jeugdhuis, dat kinderen zo maar in het wilde weg bij particulieren onderbrengt, en dat niet eerst eens diepgaand in formeert of die kinderen soms al door een andere organisaüe worden benaderd En ik hapte naar adem en had nog veel veel meer op mijn hart en was juist van plan cm aan een bij tende volgende tirade te beginnen. Het was niet nodig Piepers plofte verpletterd in de prak aan de andere kant van de lijn. Tenminste dat hoop ik. In elk geval kwakte hij de hoorn op z'n toestel en was uit de MIEBEL. ether verdwenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19