CHRISTFUJK Vrouwen brengen in 1959 3 ton bijeen voor de V.U. „Vierde mens" is eeuwenoud al Kanttekening Vrije Evangelischen willen Theologische Schooldag Bartimeus vierde feest met lege kas YA, Ztw Gajtx&te /veeë YA2HICA Ontsnapt j langs Krakatau Overpeinzingen van straatprediker Baas HE heer N. Baas, de bekende vroegere straatprediker uit Amsterdamheeft de leeftijd der sterken reeds lange tijd geleden bereikt. In het christelijk-sociaal orgaan „Patrimonium" geeft hij echter nog zeer geregeld zijn be spiegelingen, getiteld: „bij stuk- kenzak en theeblik." In Patrimonium van 19 juni jl. schreef de heer N. Baas een artikel over de z.g.n. vierde mens", die in dit post-christelijk tijdvak zou leven. Hij zegt over deze „vierde mens" dan het volgende: „Mag ik mij even voorstellen, ik ben de vierde mens" zei de heer. die in de gelede tram voor mij opstond om mij zijn zitplaats aan te bieden. „Dat dacht ik al", luidde mijn antwoord, „want u ziet er zo gewóón uit. Mag ik vanavond eens aanlopen om na der kennis met u te maken. Ik heb zoveel over u gelezen en ho ren spreken, dat ik u weieens rustig en face en en profiel (in het gelaat en van terzijde) wil gadeslaan en u wil leren kennen. Ik heb namelijk steeds gedacht, dat u onder de lampekap van een studeerkamer geboren was, maar nu blijkt mij, dat u werkelijk be staat." i De vierde mens schudde het hoofd. „Vanavond gaat niet, der de mens", repliceerde hij. „want dan moet ik de trap schrobben als hulp voor' rr'jn vrouw." Pech schrikt mij niet af. „Morgenavond dan?" probeerde ik. Maar het was weer mis. „Neen, derde mens. dat gaat evenmin, want dan ga ik met mijn kinderen naar het hervormd jeugdcentrum. Als u ech ter„Stop maar", viel ik hem in de rede, „het is niet meer no dig. U is waarschijnlijk niet zo „Dortsch" (gereformeerd), maar even „derdtsch" .als ik zelf ben." Dit is natuurlijk niet gebeurd, maar het had gebeurd kunnen zijn. U vraagt, wat ik met deze verdichting op het oog heb? Ik zal het u zeggen. Onder „dé vierde mens" verstaat men geen kwart-mens, hij is compleet van top tot teen. Op zijn hoofd draagt hij, indien hij tenminste een man is. waarschijnlijk een pet van rib fluweel „om in de mode te blij- Reeds dit hoofddeksel toont i. dat hij erg gewoon is. Even wel, het komt er op aan wat on der die pet zit. Dat moet niet best zijn volgens de geleerden. Nu, dat wist ik al van mijn ouders, van meester op de school met de Bijtel, uit de kerk en van de ca techisatie. Tot zover is er dus niets iws aan die vierde mens. Men duidt echter met-dit begrip de te genwoordige generatie aan, die voor een groot deel "opgegroeid is zonder band aan kerk en gods- - dienst. - Die geen heugenis meer heeft aan biddende grootouders, an een godvruchtige moeder enz. „De derde mens" d.— z. de ou dere generatie was fanatiek libe raal of fanatiek socialist, fel te- „de fijnen" of althans tegen „de fijnigheia" (op loffelijke uit zonderingen na). Hij wierp altijd een balletje op over de onredelijk heid van de Uitverkiezing of van het gezag der Heilige Schrift, hij sprak over de evolutie alsof het Maar de vierde mens laten al deze dingen Siberisch. Evenmin weet hij iets van de sociale strijd af, niets van de idealen die Kuy-' en Sikkel, Talma en Slote- maker de Bruïne, Troelstra en* van Zutphen bezielden en die Kater en Poesiat maakten tot stichters van het werkliedenver bond „Patrimonium". Neen, de vierde mens is (zo men zegt) al- leen maar een platte realist. Nu .'aar hebben wij allemaal veel /an, dit was reeds zo in de da len van Paulus en Jacobus en het s dus niets nieuws. Maar dat de dusgenaamde vier- le mens geen hogere vragen zou kennen al dan niet „verdron gen" wil er niet bij mij in, dat kir t ook niet met de feiten. Denk eens aan Hongarije en over weeg daarbij, dat daar, in Mid den-Europa de nozem voor het eerst is gesignaleerd. 3e nozem" is de onverschilli ge knaap, die geen band kent aan gezin, kerk, sociale organisatie en politieke partij. Die zijn geld beurt, dit op straat uitgeeft en van geen enkel ideaal meer weet. Men behoeft waarlijk geen ge schoold psycholoog te zijn om in zien, dat deze houding enkel ir pose is. Ware dit niet liet geval, dan zouden er geen spij- y broekspijpen bij te pas ko- Al deze uiterlijkheden manifes teren, dat de nozem op de loop 'is voor God en voor zichzelf, dat hij de band ook aan het politiek en sociaal verleden niet kan bre ken al rukt hij nog zo hard. Laait in Boeda-Pest de strijd voor de vrijheid op een zeer elemen tair menselijk ideaal dan wordt de nozem ineens een held, die met z'n blote handen vecht tegen tanks. Veertienjarige jongens en meisjes stonden onbewogen voor het vuurpeloton der Mongolen, om dat een eeuwenoud ideaal feller in hen brandde dan het kruit op de vuurpannen der Kadar-slaven. Om een ander feit te noemen: in Oost-Duitsland is het aantal ca techisanten hoger dan bij ons. De schuld ligt voor een deel alleen maar daarin, dat wij de jeugd en ook de ouderen niet pakken en be zielen kunnen. Dit geldt voor an dere richtingen evenzeer, maar ik bepaal mij tot onze kerkelijke, christelijk-sociale en politieke ac tie. In het algemeen maken wij twee fouten. Of wij zijn zo razend-knap dat niemand onze pennevruchten leest noch het in zijn hoofd zou krijgen om ons te gaan beluiste ren. Of wij spreken zo lief en op pervlakkig, dat het een zeker pu bliek een tijdlang trekt, maar hun kraakbeen geeft inplaats van ste vige botten. Radicaal Het wordt de hoogste tijd, dat de preken feller worden en ont- dekkender, onze dagbladen ge spierd en minder knus, onze ver gaderingen geladen en dat wij spaarzamer worden met onze ont spanning. Alleen een radicaal e- vangelie zal een kracht zijn in ons volksleven. Grote mannen (in de zin van volksleiders) kunnen wij niet maken en wij mogen nie mand verwijten dat hij dit niet is. Maar wij kunnen er wel om bidden. Ik bid dagelijks om man nen als Lukas Lindeboom (de è- vangelisator der Zaanstreek) en Kuyper (de bespeler van het kla vier der volksconsciëntie). Om sociale strijders als Talma, een man, die zich midden in het strijdgewoel wierp. Ook om figu ren als William Booth, ondanks alle bedenkingen die ik tegen zijn leer en autocratisch optreden heb maar die ik eer als een gehar nast strijder Gods en als een man clie zijn ziel had overgegeven voor de Naam van de Here Jezus. U moet in het boek van dr. J. H. Gunning J. Hzn. „William Booth een strijder Gods" maar eens het hoofdstuk lezen „Het Engeland van William Booths jeugd" en u zucht niet meer over onze zoge wat an- spierder! claal gebied. Onze Heer heeft niet zulk een pessimistische kijk op de wereld als wij vaak hebben, Hij sprak van „velden, die wit zijn om te oogsten". Waar zijn dan bezield met vuur? Thans bijna drieduizend studenten EEN NIEUWE VOORZITTER JN rar. B. W. Biesheuvel heeft de heeft de politiek een slokop ge- Er zijn momenteel 107.423 da mes, die een V.U.-busje in huis hebben. Dat zij daar ook geregeld iets in doen. blijkt uit de op brengst. Bracht de voorjaarslich- ting-1958 138.000 op, ditmaal wijst de voorjaarslichting reeds het be drag 142.000 aan; maar het zal nog groeien, omdat tot heden niet alle afrekeningen binnenkwamen. Wanneer men weet, dat de na jaarslichting altijd hoger is, dan staat al vast, dat de dames dit jaar voor het eerst ƒ300.000 bijeen zullen brengen. die woensdag ter gelegenheid van de jaarlijkse Vrije Universiteitsdagen te Utrecht werd gehouden. Mevr, Engelkes noemde dit de jaai lijkse feestdag van de spaarsters. Zij verwelkomde speciaal mevr. S. Verdam- Okma, die indertijd het initiatief nam voor de instelling der V.U.-busjes. „BUSJESWERK" De organisatie yan het „busjeswerk". die langë tijd in handen was van mej. A. Lems, berust thans bij mej. A. Klaassen, daar mej. Lems onlang: het huwelijk trad. Er zijn vijfduizend dames, die plaatselijk de lichting de busjes verzorgen. Prof. dr. J. F. Koksma voerde als enige man in deze vrouwensamenkomst het woord. Hij vertelde iets voortgaande groei der Vrije Universi teit, die momenteel bijna drieduizend studenten telt en die inzonderheid de laatste jaren haar wetenschappelijke staf ziet groeien. Dezer dagen zijn r ge geologen tot hoogleraar benoemd, dat er alweer een terrein is, waarv men bij de Vrije Universiteit studeren Vergeleken bij de eerste veertig ja ren der V.U. (1880—1930) zijn er ge weldige veranderingen te bespeuren. Wanneer straks het massale ziekenhui! complex gereed is, zal de V.U. een va haar laatste stappen gezet hebben op d weg van een complete en goed geoutil leerde universit. Maar het zijn niet slechts de facul teiten en de gebouwen, die veranderen, Ook de studentenwereld is anders ge worden. Prof. Koksrria herinnerde in zijn studententijd vooral de vragen inzake geloof en wetenschap het gedach- tenleven beheersten. Tegenwoordig staat meer de morele vraag op de voorgrond: wat wordt er van de toekomst, nu de atoombom er is. Juist wanneer deze vragen leven, heeft de V.U. een taak van betekenis. Het mag niet zo zijn, dat het weten schappelijk onderwijs wordt gegeven de sfeer van het pessimisme, van 1 Bondsvergadering op Woudschoten Op de ochtend van de tweede vergadering van de Bondsverga dering van de Vrije Evangelische Gemeenten werden eerst de jaar vergaderingen gehouden van de stichting „Pensioenfonds en de „Stichting 1946", een aanvullings fonds voor hulpbehoevende ge meenten en weduwen van predi kanten. Besloten werd het minimumbedrag dat het Pensioenfonds uitkeert aan eme riti, die nog enige bijverdienste heb ben te verhogen. Tijdens de vergade- ring van de „Stichting 1946" werd be sloten om ook de Samosir-zending en de Binnenlandse zending ten behoeve van hun werkers tot de stichting toe te la- Er bestond onder de afgevaardigden een groot verlangen om te komen tot een jaarlijkse Theologische Schooldag. Deze dag zal In het vervolg gehouden worden op de woensdag van de Bonds vergadering, die in het vervolg reeds op maandagavond zal beginnen. Medegedeeld werd dat dit jaar 12 stu denten aan de school staan ingeschre ven. De studenten Pijlman en B. Bijl zullen, mits zij hun examens met goed gevolg afleggen na de kerstvacantie in de gemeenten mogen gaan dienen. Tijdens de rondvraag werd de moge lijkheid geopperd om in het vervolg het boekjaar van alle commissies en de Bond zelfte laten samenvallen met het kalenderjaar. Dit plan werd door het comité overgenomen en direct aan genomen. Dordrecht deed de suggestie om alle hoe is de sfeer in de ge de studenten voorkomen' Mevr. Kremer achtte i ring van de vioomheid In de gezinnen nodig Het bezield christen-zijn moet ei levensbehoefte wezen en de ouders d: nen hun kinderen te leren leven uit geloofswerkelijkheid. Daartoe behoort ook, dat zij weer heel bewust gaan in zien wélk een zegen er ligt in het chris telijk onderwijs. Mej. W. B. Schenkeveld voerde het woord als praeses van het vrouwelijk Zij verklaarde dat een isolement de studentenwereld ten opzichte maatschappij ongewenst is. In de Vrou wen V.U.-hulp zag zij een goed v beeld van levend contact tussen de demische wereld en een brede groep de bevolking. (Van een onzer verslaggevers) zinloze en uitzichtte» leven De oud,,., toon bij de wetenschappelijke vorming moet zijn: de zekerheid dat het God is, die alle dingen regeert. ONDERWIJS Mevr. A. J. M. Kremer-Heule te 's Gravenhage werkte in haar causerie „Het gaat om uw kinderen" de laatste opmerkingen van prof. Koksma nader uit. De liefde voor de Vrije Universiteit moet voortvoeien uit de liefde, die christenouders haast vanzelfsprekend hebben voor het christelijk onderwijs. Zij moeten zich dan niet beperken tot de lagere school of tot het middelbaar onderwijs. Ook bij de wetenschap be hoort de bijbel het laatste woord te spreken. Mevr. Kremerbetreurde het dat er ouders zijn3 die dit niet vol doende beseffen. Er is trouwens nog een andere kant aan deze zaak. De klachten over de studenten nemen toe, al worden deze. wel eens overdreven. Laten de ouders j kozen. Aan het echter nietvergeten, dat h-t ook hun I komst sprak ds. Van Andel de gebeden j jjjj j -yrjje Universiteit uit. WETENSCHAP Op dezelfde tijd warei Tivoli te Utrecht de wetenschappe lijke samenkomsten der Vrije Universi teit gehouden, geleid respectievelijk door prof. dr. D. ï^auta en prof. dr. P. R. Michaël. Hier spraken dr. W. H. Velema en dr. J. Janssens. 's Morgens had prof. dr. Gesina H. J. van der Molen een soortgelijke samenkomst ge leid. waar prof. dr. G. J. D. Aalders het woord voerde. 's Avonds kwamen vele V.U.-vrienden bijeen in de Oosterkerk te Utrecht, in de bidstond voor de universiteit. Hierin ging voor ds. G. van Andel, gerefor meerd predikant te Rotterdam-Charlois. Drie schriftlezingen, beantwoord tel kens door de gemeente leidden tot de meditatie, waarvoor ds. Van Andel de titel „Integratie en progressie" had ge- kinderen zijn, die daar studeren, d.w Advertentie Ds wereldvermaarde deodorant-stick regelt de ir 'U «inspiratie ffl 8 u Ü«l Sih&S voorkomt d< indif* tai-itlek Nieuw internaat, kerken en studio Christelijke Boeren- en Tuinders bond een nieuwe voorzitter gekregen. Een voorzitter met v langrijke organisatie feliciteren is. Mr. Biesheuvel is de opvolger van de door de dood aan de bond ont vallen Chris van den Heuvel, een man die om de grote gaven van zijn hoofd en zijn hart nog lang herinnering zal voortleven. Misschien zal de leiding die de heer stand, met een vlug begrip en vooral i Biesheuvel geven gaat hier en daar met een vuurvaste overtuiging best j een wat ander accent krijgen. De gebruiken, tijden gaan voort en nieuwe vragen De benoeming dienen zich aan. Eén ding zal er niet niet als veranderen: het uitgangspunt het beginsel. Mr. Biesheuvel heeft zich onder uoemd, die steeds meer van zijn tijd aandacht ging vergen. Wij zouden deze zo be- willen vragen: kon het bij een msa harte te alfs Biesheuvel wel anders? Zeker, wij willen wel aannemen, dat voor iemand als Biesheuvel de politiek een uiterst boeiende bezigheid is, maar aan de andere kant moest een man als hij ook wel vallen in de aan- onze dacht van de politiek. Ook daar kan helder ver- Biesheuvel ls verrassing gekomen. Er is ook niet, als bij de presidentsver kiezing op dezelfde dag in Duitsland, het nodige maar feitelijk onnodige landbouwproblematiek als weinigen, delijk. Zij had hem leren kennen cn Het is een ingewikkelde problema- waarderen als haar secretars. En zij tiek, maar Biesheuvel heeft haar had geen moeite om na het ontstaan door. Hij beheerst ook de internatio- van de vacature in hem haar voor- nale aspekten die zij heeft, en dat zitter te zien. zijn er in onze tijd niet weinige. Het is Het kon wel niet anders, of iemand Biesheuvel moest zich ook telijke sociale organisaties mag wor- gaan bewegen op politiek terrein. Hij den gelukgewenst. GROOT LAND, KLEINE WERELD ]^IEUW-( i groot land, sen Nederland en het gebied daar zo een kleine wereld. Tot op vrij grote de nieuwsorganen in ons land de hoogte zal dat wel niet anders kun- nieuwsvoorziening vanuit Nieuw- r wordt ook gepraat, weinig over wat daar zoal gebeürt goede eigenschappen leven, als tegenover de publiciteit immers Het lijkt er ruim, maa er gebrek aan ruimte. Vandaar dat er' r geestelijk is Guinea wel iets te hebben van de si tuatie zoals zij ook in ons land be en dan ge- stond vóór de ontwikkeling ruchten tot Nederland doordringen perswezen: allerlei geslotenheid, met wrijvingen en ?elfs van conflic ten. Ook nu weer. Na bijna drie we ken is het thans tot Nederland door allerlei verleidingen ook voor autoritair optreden. Wij betwijfelen, of er binnen de kring van het gezag zijn gezonden. Toch geen kleine zindheid L. maatregel, zo zouden wij menen. Hij Overigens blijft het een feit, dat men zou zich hebben beklaagd over een censuur op brieven daar. Wij schijnen zoiets maar bij toeval te moeten mo gen vernemen. Nieuw-Guinea lijdt onder de omstan digheid, dat, zelfs voor deze tijd van snelle verbindingen, de afstand tus- de openbaarheid wel kan afremmen, doch haar niet kan- tegenhouden. Wij zijn trouwens van oordeel, dat zij wel eens lastig kan zijn, maar dat zij in wezen ten nutte strekken zal. Ten nutte óók van Nieuw-Guinea. (Van een onzer redacteuren) Bartimeus, het christelijk instituut voor blinden en slechtzienden te Zeist heeft gisteren op nog feestelijker wijze dan in andere jaren zijn jaarver- verplichte bijdragen voor de Bond e verschillende commissies samen te n één bedrag als Bondscontributie. Dit zal ingaan per 1 januari 1960. In zijn slotwoord bedankte de voorzit- r van de Bond het scheidende comi té-lid ds. G. van Bruggen voor al zijn werk. Hij wees er op dat de Heer ook in het komend jaar trouw blijft en riep alle afgevaardigden op Hem en el' vast te houden in de sfeer en op fundament van het Woord. Benoemingen Als curatoren van de Theologische School werden de Rotterdamse predi kant ds. D. Visser en mr. C. L. Wie- ringa herkozen. In de commissie voor het Vrouwenwerk werd in de plaats de presidente, mevr. J. C. Schalk- wijk-Lubsen, die wegens gezondheidsom standigheden is afgetreden, als bestuurs lid gekozen mevr. A. Lissenberg- Waal uit Apeldoorn. 65 „Bedoelt u, dat we ons dus maar moeten over geven?" Nicolson begreep maar al te goed, dat er logica zat in de woorden van Van Effen, en hij wist dat de man geen vrees kende. Maar toch kreeg hij een vaag gevoel van teleurstelling. „Waarom zouden we regelrechte zelfmoord ple gen? Want daar komt uw voorstel vrijwel op neer." Va,n Effen zette zijn woorden kracht bij met een lichte vuistslag op het dolboord. „We kunnen dan later altijd nog proberen een betere kans te vin den om te ontkomen." „U kent de Jappen blijkbaar niet," antwoordde Nicolson vermoeid. „Dit is niet alleen de beste kans, die we ooit zullen krijgen, maar het is ook de laatste." ,,En ik zeg, dat dit allemaal nonsens is." Er stond nu vijandigheid te lezen fens gezicht. „Laten Nicolson," iedere lijn van Van Ef- over stemmen, mijnheer '"Hij"keek de boot rond. „Hoevelen zijn er „Hou je mond en zit niet te praten als zei Nicolson ruw. „Je bent niet op een politieke gadering. Van Effen. Je bent op Engelse koopvaardijvloot, gek!' schip ode schepen daarvan worden niet bestuurd door comités, maar staan on der het gezag van één man: de kapitein. En kapi tein Findhorn wil dat we weerstand bieden. En daar mee is de zaak afgedaan." „Is de kapitein daar vast toe besloten?" „Inderdaad." „Dan bied ik mijn verontschuldigingen aan en buig me voor het gezag van de kapitein." „Dank u." Niet helemaal op zijn gemak, hij wist door ALISYAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) Nicolson knakte afwezig „Hebben we dat type duikboot niet al eens eerder gezien, kapitein?" „Ik zou haast zeggen van wel," antwoordde Find horn langzaam. „Inderdaad!" Nicolson was nu ze ker van zijn zaak. „Een licht luchtafweerkanon op het achterschip, een machinegeweer op de brug, en een zwaarder kanon voorop, 3,7 of 4 inch, of zo iets, dat weet ik niet precies meer. Wanneer ze ons aan boord willen nemen, moeten we helemaal langs zij komen, waarschijnlijk onder de commandotoren. Geen van de twee kanonnen kan zo laag reiken." Hij beet op zijn lip en staarde voor zich uit. Over twintig minuten ls het donker, en tegen dat aanhoudt, is dat eiland halvi nijl Het i kan. zelf niet waarom, wendde Nicolson zijn blik r de duikboot, die nu geen mijl verwijderd, WÊÊM klei thans duidelijk zichtbaar 1 détails daargelaten. Het watervliegtuig nog altijd boven.-Nicolson keek kelde c. fronste de wenkbrauwen. „Ik wou dat die bemoeial weer naar huis ging," bromde hij. „Gemakkelijker maakt hij de zaken er zeker niet gaf Findhorn toe. „In ieder geval hebben we BjJ-i vijf minu- kleine kans. maar toch...." Hij keek weer door zijn kijker, tuurde naar de duikboot, en schudde toen langzaam het hoofd. „Ja, dat meende ik me ai te herinneren. Dat 3,7-duimskanon, of hoe zwaar het dan ook mag zijn, heeft een groot gepantserd schild om zijn bedienaars te beschermen. Waar schijnlijk een of ander type. dat met behulp van een paar scharnieren dubbel kan slaan." Zijn stem stierf weg en zijn vingers trommelden een heftige roffel op het dolboord. Afwezig keek hij de kapitein „Dat maakt de dingen wel ingewikkelder, vindt u niet, kapitein?" „Ik kan je niet volgen, Johnny." De stem van Findhorn klonk weer vermoeider. „Ik ben bang dat mijn hoofd nog niet helder genoeg is voor dit soort dingen. Maar wanneer je een idee hebt... „Dat hèb ik. Een waanzinnig idee, maar mis schien is het uitvoerbaar." Snel zette Nicolson het uiteen. Daarna wenkte hij Vannier, die de helmstok aan de zorgen van de bootsman toevertrouwde en naar hem toe kwam. „Je rookt niet, wel, vierde?" „Nee, stuurman." Vannier keek Nicolson aan, alsof er eentje bij hem op de loop was gegaan. „Dan begin je er vanavond maar eens mee." Ni colson graaide in zijn zakken, haalde er een plat blikje Benson and Hedges en een doosje lucifers uit te voorschijn en gaf die snel aan VannAer met een paar korte en bondige instructies. „Helemaal voor in, nog voor Van Effen. Vergeet niet, dat alles van jou afhangt. Generaal, een ogenblikje astublieft." Verrast keek Farnholme op, klauterde over een paar roeibanken en kwam naast hem zitten Nicol son keek hem een paar seconden zwijgend aan, en vroeg toen ernstig: „Kunt u werkelijk goed overweg met die automatische karabijn, generaal?" „Wat denk je wel, man, ja!" snoof de brigadege neraal. „Ik heb het ding zowat zelf uitgevonden." „Hoe goed kunt u er mee omgaan?" bleef Nicol son rustig aanhouden. „Bisley", antwoordde Farnholm kort. „Kampi oen. Niet meer en niet minder, mijnheer Nicolson." „Bisley?" Nicolsons wenkbrauwen gingen ver baasd de hoogte in. „Koninklijk scherpschutter" Farnholmes stem was totaal veranderd, en nu e- n rustig en bedaard als die van Nicolson „Gooi e.u blikje overboord en laat het dertig meter weg' rijven. Dan zal ik het bij wijze van demonstratie binnen de twee secon den doorzeven met mijn kogels." Zijn stem klonk za kelijk, en niet alleen dat: zij klonk overtuigend. „Geen demonstratie astublieft!" zei Nicolson haas tig. „Dat is het laatste wat we kunnen hebben Met het oog op de Jap mogen we zelfs geen voetzoeker laten afgaan. Ik zou willen dat u het volgende deed." Zijn instructies aan Farnholme waren al even beknopt en bondig als die welke daarna aan de overige inzittenden van de boot werden gegeven. Er was geen tijd meer voor uitvoeriger verklaringen om misverstand te voorkomen: De vijand had hen bijna bereikt. (Wordt vervolgd) gadering gehouden. Het was de 43ste jaarvergadering van de vereniging, maar tevens de vie ring van een achtste lustrum, om dat het veertig jaar geleden was, dat Bartimeus op zeer beschei den schaal met het onderwijs aan enkele blinde kinderen begon. Dat werk heeft zich uitgebreid vond gisteren zijn bekroning toen nieuw internaat, een centraal gelegen keuken, alsmede een moderne studio voor het opnemen van gesproken boe ken van de Christelijke Blindenbiblio theek officieel in gebruik genomen kon den worden. Tröm roeren Mr. Roosjen,. die een jaar. geleden de eerste steen voor het nieuwe internaat had gemetseld, behoefde thans niet de troffel te hanteren. Hij merkte echter op, dat het geld, dat Bartimeus had' gekregen door de Ned. Chr. Radio Vereniging was doorgegeven, omdat het Nederlandse volk op een verblij dende wijze had gereageerd op de door Johan Bodegraven zo voortreffe lijk geleide Goed-Zo-Actie. In zijn toe spraak gaf. mr. Roosjen het Barti meus een goede raad. „Wanneer u een eigen muziekcorps wilt oprichten, begint dan een grote trom aan te schaffen en deze te roeren, dan komt het geld er ook wel", aldus de N.C.R. V.-voorzitter. Professor dr. J. Waterink sprak een kort woord in verband met de ope ning de r geluidsstudio i het gesproken boek, typisch voorbeeld van Christelijke emancipatie, van Christelijke barm hartigheid, die jaren lang geleefd heeft onder de ban van humanistische opvattingen. Bij het beoefenen Christelijke barmhartigheid mag het accent niet leggen op hetgeen de mens niet heeft, maar op hetgeen hij wel heeft", aldus de Amsterdai hoogleraar, die er ten slotte op w dat de luisteraar van het gesproken boek geen passiviteit aan de dag legt, maar met de techniek en ie weten schap een eenheid heeft gekregen, die door het alomvattende werk van Je zus Christus tot stand werd gebracht. Nadat ds. A. de Vries, directeur var. Bartimeus een slotwoord had' gespro ken, begaven de genodigden zich-na het nieuwe internaat en de studio. Dr. H. J. Honders, em. predikant der Ned. Hervormde Gemeente te Wasse naar, thans te Sassenheim woonach tig, was de eerste, die in de spreek cel voor de microfoon plaats nam en daar Psalm 103 las. Via de band werd dit direct daarop doorgegeven, zodat de lezer met de genodigden zich van de onberispelijke weergave konden overtuigen. Dankbaarheid ln de morgenvergadering waren onder leiding van prof. mr. Diepenhorst de huishoudelijke zaken afgehandeld. Uit het financiële verslag bleek dat de exploitatie vier maaJ zoveel geld vroeg in 1958 als in 1950. maar het exploi tatietekort in die .jaren dertig maal zo groot werd. „We gaan hier nu geen klaagzang zingen, want dank zij het werk van velen, is het tekort over het afgelopen jaar weer weggewerkt", zo deelde prof. Diepenhorst mede. Nadat een klankbeeld over het werk van Bartimeus ten gehore was ge bracht, kon professor Diepenhorst overgaan tot het uitreiken van de prij zen aan de winnaars van de ledenwerf, actie en de schoolactie. Op ,11 juni bereikte de contributie-op brengst een bedrag van 100.000,—. Het was de oud-leerling Jacob Hus Beroepingswerk NED. HERV; KERK Beroepen te Zweeloo (toez.): J. van de Werf te Hem-Venhuizen; te Zoeter- .eer: J. van Dijk te Garderen. Aangenomen naar Metslawier-Nija- wier (toez.): L. K. Bos, vic. te Alphen aan den Rijn. Bedankt voor Nieuw-LekkerlancT: A. J. Timmer te Huizen (N.H.). Beroepbaarstelling: J. J. van Thiel, vicaris te Oldeborn,-Friesland, West- eind 2. Benoemd tot ziekenhuispredikant te Apeldoorn (Julignaziekenhuis)W. T. van de Windt te Hoenderlo. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Aalten (vac. J. van Wijn gaarden): A. L. Janse de Jonge te Oost- voorne; te Gorredijk: J. Berger te Koot- wijkerbroek-; te Maassluis: E. J. Duur- sema te Vorden. Bedankt voor Klundert-Zevenbergen: A. Verschoor te Vlissingen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Ermelo: M. S. Roos te Alphen aan den Rijn. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Amersfoort, Axel-Terneu- zen, Bodegraven, Emmeloord, Elspeet, Gorinchem, 's-Gravenpolder, Kruiningen, Lemmer-Markrfesse,.' Naald wijk-'s-Gra- venzande, Moercapelle, Poortugaal, Ril- land-Bath, Scherpenisse, Wolphaartsdijk, Zoetermeer en Amsterdam-Centrum: P. Blok, kand. te Rotterdam; te Rhenen: C. Wisse, kand. te Tholen. Discriminatie chr. vakbeweging in Afrika (Van onze sociaal-economische redactie) De christelijke vakbeweging Afri ka wordt bedreigd niet discriminatie. De Internationale Arbeids Organisatie, die thans te Genève vergadert, heeft besloten geen vertegenwoordigers van de vakorganisaties van gelovige' arbei ders in Afrika te betrekken bij de door het bureau in Afrika ',e voerenactivi teiten. Het Internationaal Ch-'stelijk Vakverbond, waarbij de Afrikaanse vakorganisaties van gelovige arbeiders zijn aangesloten, heeft hiertegen thans fel geprotesteerd. Genoemde organisaties in Afrika om vatten in bepaalde deler van dit con tinent de meerderheid der georganiseer de arbeiders! zij worden algemeen be schouwd als de meest onafhankelijke actieve vakbonden. Het Internationaal Christelijk Vakver bond zal alle middelen aangrijpen om deze miskenning van de vakbewegings- vrijheid ongedaan te maken. Hei vak verbond zal eveneens nagaan nf zijn be trekkingen met de Interna.ie Ar beids Organisatieherzien dienen te wor den. Het besluit, dat genomen werd door de raad van beheer van het In ternationaal Arbeidsbureau van de I.A.O., wordt beschouwd als i gevolg van het drijven van het socialistische Internationaal Verbond van Vrije Vak verenigingen om in alle landen ter we reld een monopolie te vestigen voor dt bij het verbond aangesloten socialisti sche organisaties. uit Katwijk aan Zee, die de ton vol had gemaakt. Onder luid applaus bood professor Diepenhorst deze oud-leer ling. die een volwaardige werkkring in een Leids bedrijf heeft gevonden, een pick up met platen van het Bartimeus koor aan. Mevrouw Vlag-Buurman uit Lisse, die 250 contributanten had ge wonnen werd een eet-thee- en ontbijt servies aangeboden, e winnaars van de schoolactie „Een kwartje voor Bartje" kregen een fon kelnieuwe fiets t w. Berend de Wit uit: Zomerconferentie van dc C.H.U. Op „Woudschoten" bij Zeist zal van 16 tot 18 juli de Zomerconferentie wor den gehouden van de Christelijk-His- torische Unie. Voor het eerst na de be vrijding zal de leiding daarvan niet berusten bij dr. Tilanus, de oud-voor zitter van de CHU, doch bij de secre taris mr. J. W. van Gelder uit Nieu- wer-Amstel. Kamppredikant is dit jaar ds. Ph. J. Stoutjesdijk te Hellen- doorn. Traditiegetrouw bespreekt de Unie voorzitter op de openingsavond de politieke situatie. Dit wordt zo de eerste Zomerconferentie-rede van mr. H. K. J. Beernink, die vorig jaar dr. Tilanus als voorzitter opvolgde. Vrijdagmorgen zullen twee sprekers een christelijk-historische visie ge ven op het kexmbewapeningsvraag- stuk. Dit zijn Z. Exc. lt.-gen. M. R. H. Calmeyer, staatssecretaris van defensie en ds. D. ter Steege, herv. predikant te Santpoort. Nadat men 's middags een trip heeft gemaakt naar de Hoge Veluwe, zal er 's avonds alle gelegenheid zijn tot dis cussie. Op zaterdagmorgen komt het vraag stuk van de voetbaltoto aan de or de,- Hierover refereren ds. F. H. Landsman, secretaris van de synode van de Ned. Herv. Kerk en de sport journalist H. P. Kuiphof uit Voor burg. Voor deelname kan men zich opgeven bjj het bureau van de CHU, Wasse- naarseweg 7 in Den Haag. Toogrlag in Rotterdam „Zoeklicht" bestaat veertig jaar Het blad Het Zoeklicht, dat opge richt werd door de evangelist Johannes de Heer, bestaat 40 jaar. Ter gelegen heid hiérvan wordt op 15 juli a.s. in de Ahoy'hal te Rotterdam een toogdag gehouden. De thans 93-jarige Johannes de Heer, die nog hoofdredacteur van het blad is, hoopt, als zijn gezondheid het toelaat, een welkomstwoord te spre ken. Ds. P. J. Mietes zal een herden kingsrede houden. 's Middags is er een getuigenisdienst, waarna nog enkele predikanten het woord zullen voeren. Speciaal bedoeld voor Rotterdammers is ten slotte een massale avondmeeting met als onderwerp Leven wij in het 25e uur? Het Zoeklicht wordt uitgegeven onafhankelijk van een kerk of kring tn 5 gewijd aan het onderzoek der schrif- ;n en de tekenen der tijden. Bisschop mag voor B.B.C. spreken over geboortebeperking de geboortebeperking. De Britse i ter van Posterijen, Ernest Marples, heeft zich met dit besluit gekeerd tegen het rooms-katholieke parlementslid Wil liam Teeling, di<- had gevraagd de uit zending geen doorgang te doen vinden, omdat velen in Groot-Britannië daar- >er gebelgd zouden zijn. Marples achtte het echter niet nood zakelijk in dit geval van zijn vetorechten tegen de B.B.C. gebruik te maken. De 46-jarige socialistische bisschop dr. Mervyn Stockwood zal het woord voe ren in een uitzending ter inzameling van gelden voor de Britse vereniging voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2