CHRISTELIJK De verlenging van het leven Hervormde Synode besprak herziening gezangboek Ver ka pte uitverkopen zijn uit den boze Een woord voor vandaag Kanttekening Baptisten vrouwen kwamen in Groningen bijeen Recht om te leven en recht om te sterven In de laatste samenkomst van het Nederlandse Gesprekcen- trum is de vraag aan de orde gesteld in hoever een arts ver plicht is tot elke prijs het leven van zijn patiënten te verlengen. In het blad „Tijd en taak" knoopt dr. J. J. Buskes Jr. zijn eigen opmerking vast aan die van de referenten. ke, steeds erger wordende". enkele maanden tot de dood voe rende aandoening lijdt, krijgt als complicatie een longontsteking. Vroeger kon men hier weinig of niets aan doen en sprak men wel in zo'n geval van longontste king als een Godsgeschenk. Men was blij dat de longontsteking aan het lijden een einde maakte. Met de moderne geneesmiddelen penicilline of andere antibioti ca kan men tegenwoordig long ontsteking vrij vlug wegwerken en is men dus in staat in het genoemde geval aan het leven van de patiënt een aantal maan den van overstelpend leed toe te voegen. Mag men de behandeling met penicilline in dit geval ach terwege laten? Dr. Verschure meent dat men dit mag als aan bepaalde voor waarden Is voldaan. De onge neeslijkheid van de primaire toe stand moet menselijkerwijs vast staan. Ook moet door consulten met collega's medisch-technlsch onderzocht zijn of er nog moge lijkheid van genezing is. De wens van de patiënt zelf moet al verder bij de beslissing een grote rol spelen. In geen ge val mag de beoordeling van de sociale waarde van de patiënt van invloed zijn. Evenmin de wens van de omgeving. Met de woorden: ..Ik sta voor het leven van een patiënt," kan een arts echter niet volstaan. Kunstmatig gerefor- sprak in eenzelfde geest. Hij zei dat het de taak van de arts is de situatie zo draaglijk mogelijk te maken. Verlenging van het leven kan soms een zeer kunstmatige ge schiedenis zijn. Men moet een stervende pntiënt vaak verdoven de middelen toedienen om zijn lijden te verzachten. Daarbij mag men zich niet laten terughouden door de vraag of de dood mis schien daardoor eerder zal intre- Dr. Schenk, humanist, betoogde dat de arts die zich zelf als de verdediger van het leven tot elke prijs beschouwt, de allures van een schrikgodin krijgt. Hij ver liest uit het oög dat hij een die nende taak heeft. Dr. Schénk her innerde aan de twee geboden uit de oudheid die de taak van de arts omschrijven, de twee gebo den van Hippocrates. Het eerste gebod luidt: Het heil van de zie ke is het hoogste goed! Het twee de: Men moet alles doen om hét leven te behouden! Tussen deze twee geboden bestaat een span ning. Dr. Faber stelde de vraag: Gaat het om het behoud van het leven in biologische zin of om het behoud van het zinvolle te- Vooral deze vraag zou ik naar voren willen brengen. De zieke is meer dan een medisch geval. De medicus mag niet uitsluitend een technicus zijn die een lichaam behandelt. Zulk een therapie is inhumaan. De patiënt is een mens. Met die mens moet de me dicus solidair zijn. En dat zal in bepaalde gevallen betekenen, dat hij die mens moet helpen afscheid van het leven te nemen. Geroepen i het Gesprekcéntrum de naar de verlenging van het le ven aan de órde heeft gesteld Mijnerzijds een enkele opmer king. Naar mijn overtuiging maar dat is een geloofsovertuiging worden wij allen geroepen om te leven. En wij kunnen slechts ho pen, dat wij allen deze roeping met blijdschap^ aanvaarden, nogal eens les: te leven, Wij mogen geen e aan ons leven maken. Met evenveel nadruk zou ik echter wiüen zeggen, dat wij op een ogenblik het recht hebben om te sterven. Ik ben geneigd dat recht een recht van Gods wege te noemen, een genade van God. Wij mogen teven ook het leven is genade maar wij mo gen ook sterven. Het verlangen van een arts het leven van zijn patiënten tot elke prijs te verlengen en te rekken, kan betekenen dat de arts aan zijn patiënt deze genade onthoudt. Ik zeg dit als dominee die veel zieken bezoekt. Als zodanig heb ik de grootste bewondering gekre gen voor wat de artsen kunnen, de grootste bewondering ook voor de wijze waarop zij vaak met in zet van alles voor het teven van hun patiënten vechten. W eerzinwekkend. WfANNEER men van dichtbij ♦V Ziet waartoe de artsen in staat zijn, kan men slechts bo venmate dankbaar zijn. Tegelij kertijd moet ik zeggen, dat het mij in bepaalde gevallen tegen de borst stuit, ja. dat ik het in die gevallen wel eens weerzinwek kend vind, dat en hóé men het leven van een patiënt die men in feite al afgeschreven heeft, tracht te rekken. Voor mijn besef over schrijdt de arts daarbij zijn be voegdheid en vergeet hij. zoals dr. Schenk zei, dat hij een die nende taak heeft. Het moet de arts te doen zijn om het behoud van het leven, maar dan toch om he* behoud van het zinvolle le- Natuurlljk zijn met deze op merking van dr. Faber niet alle vragen beantwoord, maar het is van belang dat dit gezichtspunt naar voren wordt geschoven. Het zal niet altijd eenvoudig zijn het ogenblik vast te stelten, dat neemt niet weg dat wij moeten erkennen, dat er een ogenblik komt waarop een mens van Gods wege het recht heeft om te ster ven. Als dat ogenblik komt is het een tekort aan eerbied voor de mens, wanneer een arts dan nog probeert het teven te rekken. Als dat moment komt, getuigt het al leen van eerbied voor de mens in diepere zin: van eerbied voor God wanneer de dokter het recht van de mens om te sterven erkent. dankbaarheid komt echter o„ dat de blijdschap ^.."de dankbaarheid een mens^ mogelijk worden gemaakt. T" Dan wuiuk uc PL.H plicht. Wij hebben in elk geval niet het recht om tegen de roeping Wégè - - ------ wordt de roeping I lr.„= Gods- te zeggen! De levens- Jaarverslag Kerk en Theologiebehandeld Gasten kregen het woord De Generale Synode der Neder landse Hervormde Kerk heeft van daag de toekomstige herziening van het psalm- en gezangboek be handeld, mede omdat de synode der Gereformeerde Kerken zo spoedig mogelijk een nieuwe bun del van honderd gezangen wenst aan te bieden. Men probeert nu de teksten van deze liederen in de bundels van beide kerken gelijk te doen zijn. De hervormde en gere formeerde commissies hebben er samen over vergaderd en revisie- voorstellen ingediend. Prof. Smélik, voorzitter van de com missie voor de gezangen zelde met nadruk, dat de bundel die thans door de commissie voor de Gereformeerde Kerken wordt voorbereid, niet het prototype is voor de herziene gezan- Senbundel voor de Hervormde Kerk, ie de hervormde commissie eerlang hoopt aan te bieden. Het gaat er ech ter óm, er voor te zorgen dat de liederen, die in beide kerken gezon gen worden, gelijk zijn. BI) de bespreking over de voorgestelde herziening doelde prof. Smelik mede dat met de hier aangeboden revisie de commissie ook met voorstellen voor nieuwe liederen zal komen, ook van berijmde bijbelgedeelten. Hij zei- de dankbaar te zijn dat na vele jaren dichters van groot formaat, te begin nen bij wijlen Martinus Nijhoff. zich in dienst van het kerklied hebben ge steld. Dr. J. W. Schulte Nordholt lichtte voorts toe dat het voorstel om het Wilhel mus in zijn geheel op te nemen, is ge daan omdat het Wilhelmus een lied is waarin het nationale in het chris telijke is ingebed. KERK EN THEOLOGIE In de middagvergadering behandelde de 6ynode het jaarverslag van de Raad voor de Zaken van Kerk en Christelijke textielhandelaren Urk twee dagen conferentieoord De Bond van christelijke detailhan delaren in textiel en mode-artikelen vindt dat het tijd wordt dat stunt verkopen en verkapte uitverkopen be teugeld of geheel verboden zullen worden. Dat zou een belangrijke ver betering zijn In het onderlinge verkeer, omdat er behoefte aan bestaat de seizóenverkopen zowel als de oprui mingsperioden in rustiger banen te leiden, heeft voorzitter J. Heeroma gezegd op de jaarvergadering van die bond op Urk. Met belangstelling ziet men het rap port tegemoet van een gemengde com missie. die in opdracht van het hoofd bedrijfschap detailhandel bezig is deze zaak te onderzoeken, waarbij vragen aan de orde komen zoals: ,,Zijn stunt- verkopen in strijd m£t de wet op de op ruiming" én ,,Moet de wet niet worden gewijzigd". Tijdens de jaarvergadering van de bond 1« er uitvoerig over de uitverkoop van gedachten gewisseld, waarbij voor al het al of niet toelaatbare van de „voorverkoop" aan de orde was. In tegenstelling tot verschillende léden, die de voorverkoop op principiële of praktische gronden afwezen, vond bonds- directeur en Kamerlid H. van Eijsden dat die verkoop, mits goed gehanteerd, getuigt van een gezond economisch in zicht van de ondernemer. Hij was het eens met sommige leden, dat de han delaar ook zijn vaste klanten bij de op ruiming de gelegenheid moet bieden ,,een koopje te halen". Wordt er zoals uit de vergadering naar voren kwam misbruik van de voorverkoop' gemaakt, wanneer detail handelaren ook anderen dan vaste klan ten van de vóorverkdop laten profiteren (door adressen uit telefoonboeken bij voorbeeld) dan bewijst de middenstand zichzelf een zeer slechte dienst, aldus de heer Van Eijsden. Als er tegen dergelijke excessen geen regeling tot stand kan komen, dan is het beter de voorverkoop maar uit bannen, omdat het dan geen eerlijke zaak meer is. En eerlijkheid is vooral voor de christen ondernemer eerste vereiste, vond ook voorzitter Heerema, Op deze jaarvergadering werden meer dere vakproblemcn behandeld en huis houdelijke zaken afgedaan. De bond Is van plan te zijner tijd een bedrijfs-eoo- noom aan te trekken. Ook werd ken nis gegeven van het voornemen om in het najaar een conferentie van weg- verkopers te organiseren om het kos- tenvraagstuk en de oorzaak van de grote verschillen in omzetten na te gaan, Urk heeft de bondsleden twee bijzon der plezierige dagen bezorgd. Het ge hele dorp stond in het teken van het congres. De plaatselijke fanfare bracht een serenade, burgemeester en wet houders ontvingen het bestuur in Urker dracht op het raadhuis, en de Urker afdeling van de bond vergastte de collega's óp boottochten op het IJssel- meer eil op een gezellige avond in een der dorpszalen. Men huldigde de heer Van Eijsden wegens diens kope ren jubileum als directeur van het: bondsbureau. VAN NELLE BESTELLEN (Adv.) Theologie. Het rapport gewaagde va vele werkzaamheden. Zo heeft eei werkgroep de bundel „Prcekschetsen' verzorgd, welke bundel aan een be hóefte bleek te voldoen. Er zijn voorts commissies aan het wérk over geloof en natuurwetenschap, over de Dordt- se leerregels, over de politieke ver antwoordelijkheid der kerk en over dc bezinning op de vraag naar het ambt. Ook heeft men zich beraden over d« discussie Buskes-De Wilde. Prof. De Graaf stelde bij de beantwoor ding van vele vragen in het alge meen dat de raad des te vruchtbaar der werkt naarmate de ambtelijke vergadering meer vragen stelt, Hij zeide zich aanvankelijk verzet te 'hebben tegen een verklaring ni discussie Buskes-De Wilde. Beter ware het.geweest, meende prof. De Graaf, eerst daarbij de raad in te schakelen. Wel staat hij persoonlijk achter deze verklaring. De voorzitter van de synode dankte dr. W. J. de Wilde voor alle werk, dat hij voor de kerk gedaan heeft, in het bijzonder als kerkvisitator-generaal. AUSTRALIË Vervolgens sprak ds. P. den Houting uit Australië, naar welk land hij acht jaar geleden Is geëmigreerd, en waar hij theologie heeft gestudeerd, over zijn werk als predikant in de Pres byteriaanse Kerk van Australië. Ds. Den Houting vertelde dat hij tot nu toe weinig weerklank heeft gevonden Onvoldoende nazorg B.L.O.-kinderen De gróép voor buitengewoon lager onderwijs van de Nederlandse onder wijzersvereniging (N.O.V.) heeft in een motie aan de ministers van onderwijs, kunsten en wetenschappen, van maat schappelijk werk en van sociale zaken en volksgezondheid, aangedrongen op uitvoering van de plannen voor ver beterde zorg voor het zwakzinnige kind. Deze motie is aangenomen op de jaar vergadering, die dezer dagen in Gouda is gehóuden. In de motie heeft de gróep geconsta teerd, dat de nazorg voor Oud-leerlingen van de scholen voor zwakzinnige kin déren nog steeds zeer onvolkomen en gebrekkig is. en dat deze zorg terwille van deze oud-leerlingen op korte ter mijn moét worden gereorganiseerd en uitgebreid. De B.L.O.-groep is ongerust over de gang van zaken in sommige provincies. VAN NELLE BESTELLEN (Adv.) Reroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oldemarkt en Paaslo (2e pr. pl.)H. P. Schalken; voor buitenge wone werkzaamheden te Paramaribo, thans wonende te Katwijk aan Zee (toez.); voor pastoraal verband ,,De Zeevang" (t.b.v. de dorpen Oosthuizen, Kwadijk en Middelle); mej. J. C. Jansen, vic. te Oosthuizen. gaarden): J. L. Janse de Jonge te Oost voorne én G. Rang te Vijfhuizen. Aangenomen naar Avereest: J. J. Lam me jr. te 's-Gravenmoer, Bedankt voor Rocky Mountain House (Alberta-Canada): K. Sierink te Ooster- nijkerk. Drie christelijke inboorlingen zijn in de bossen in het noorden van de Philip- pijnen onthoofd door jonge krijgers van de Ilongotstam. Deze heidense Ilongots hebben de gewoonte hun toekomstige echtgenotes christen-hoofden aan te bieden. Nog geen ste i 59 minuut later gleed Nicolson, de laat- bSofop hef '.veter dobberen, tjokvol met passagie S ïStT. zijn voet de boot raakte, begon de motor te prutte len sloeg aan en Liet vervolgens een zacht gepuf horen, dat bijna onhoorbaar was door het geloei van de vlammen. Nog een minuut later waren zij al een flink eind van het schip weg én voeren tegen de wijzers van de klok in om het Voorschip. Toén zij op een klei ne tweehonderd meter afstand langs de voorste brandhaard voeren, dèed dé hitte nóg pijn aan de ogen, ei\ brandde r >i*6teven heen, Ontsnapt langs Krakatau j door ALISTAIR MAC LEAN s (vertaling Rob Limburg) _i.de vl&rhmel de keten. Maa zijn macht had. NicolSom, die de boot goed zo dicht als hij durfde óu. waarna plotseling de gehele bakboordzijde van uv. Viroma" zichtbaar werd. en ook de tweede red dingboot. Hoewel deze nu al ten minste drié minuten in zee was. had zij zich. nog geen twintig meter van het brandende schip verwijderd. Siran was er, dank zij zijn scherpe tong en een onbarmhartig gebruik van de zware bootshaak, tén slotte in ge slaagd dé órde te herstellen, maar aangezien er twee mannen languit óp de bodem van dé sloep la gen te kermen, terwijl een derde aan het tobben was met een hall lam geslagen en in ieder geval voor lopig onbruikbare arm, had Siran nog maar drié man over om de zware, lange riemen te hantéren. In de andere boot beet Nicolson zich op dé lippen en keek kapitein Findhórn aan, Deze begreêp onmid dellijk wat hij bedoelde, en knikte traag ee onwil- lig. Een halve minuut later wierp McKimnon op on navolgbare wijze eèn lijn tiaar de andere boöt, die dóór Siran in eigen persoon wérd opgevangen. Tóen deze haar had vastgemaakt, en de lijn een ogenblik later strak stond, begon de motorboot Siran en zijn i de ..Viroma" weg te slepen. Ditmaal trachtte Nicolson niet nog eens om het schip heen te Varen maar voer ér recht van af, mét de be doeling er in zo kort mogelijke lijd zo ver mogelijk vandaan te komen. Vijf minuten later was men al vijfhonderd me ter van de „Viroma" verwijderd, en nog altijd ge beurde er niets. De motorboot had. mét de andere reddingboot op sleeptouw, een maximumsnelheid van di'ié en eên halve knoop, maar iedere meter ver der van hét schip weg, was er een dichter bij hun redding, De jachtvliegtuigen cirkelden nog altijd rund, maar ze deden niets meer. Sinds men was be gonnen in de boten té gaan, hadden zé generlei aanstalten mêer gemaakt om aan te vallen, en ken nelijk waren ze dat oök nu niet van plan. Er verliepen opnieuw twee minuten, én de „Viro ma" brandde nu féller dan ooit. De vlammen Op hét voorschip waren nu duidelijk zichtbaar en gin gen niét langer verloren in het felle zonlicht, terwijl de dichte rook uit dé beide brandende petroleum- tanks zeker een halve vierkante mijl zee met zulk een dicht rookgordijn overdekte, dat zelfs de felle tropische zon er niet in slaagde daar doorheen te boren. Onder dit donkere rookgordijn begonnen de beide vlammenzuilen elkaar steeds dichter té nade ren. meedogenloos en majestueus in hun onverbid delijk vórderen. De tóppen van de beide vlammen zeeën bdgónheTl door èein merkwaardige speling van de oververhitte lucht naar elkaar toe te buigen, en Findhorn, die half omgedraaid de ondergang van zijn schip gadesloeg, wist opeens met een plotse» linge zekerheid, dat hét eind zou znn gekomen zo dra die vlammen elkander raakten. En dat bleek in derdaad het geval te zijn. Na de barbaarse pracht van de doodsstrijd van de „Viroma" was dé ondergang van het schip zelf een merkwaardige anticlimax. Een grote zuil van witte vlammen steeg vlak achter de brug omhoög, twee, drie, ja zelfs vierhonderd meter, om daarna weer even plotseling te verdwijnen als ze was opge laaid. Toen ze verdween, weerklonk er een zwaar en langdurig gerommel over het stillé water. Lang zaam Stlérf het geluid weg in de verte, en toen heerste er niets dan stilte. Nu kwam 1 hel einde snel, zonder noemenswaardig rumoer, ja, zelfs met een zekere plechtige waardigheid. Rustig verdween de „Viroma" nog altijd horizontaal liggend, onder Water een moe en dodelijk gewond scnip, dat had gedaan wat het kon, en dankbaar was dal het nu rust zou vindên. De toeschouwers in de beide red dingboten hoorden een kort en zacht gesis van het water, dat de gloeiende ruimen binnenstroomde; zij zagen de toppen van de beide slanke masten recht standig in zee verdwijnen daarna nog wat bel len, én toen verder niets meer: geen wrakhout dat bleef ronddobberen op de met olie bedekte golven; helemaal niets meer. Het was alsof de „Viroma" nooit had bestaan. Met een strak gezicht zonder uitdrukking wendde kapitein Findhorn zich tot Nicolson. Bijna iedereen in de reddingboot keek naar hem. openlijk of heimelijk, maai* hij scheen er niets van te be merken, zozeer was hij door een algehele onver schilligheid bevangen. .Zelfde koers alstublieft, mijnheer Nicolsen." Zijn stem klonk schor en zacht, maar dat was uitslui tend het gevolg van zwakte en bloedverlies. „200, als ik het wel heb. Óns doel blijft hetzelfde. We moéten binnen twaalf uur hét Macclesfield-kanaal hebben beréikt.1 (Wordt vervolgd) bij zijn werving van Nederlandse predikanten voor de Presbyteriaanse Kerk van Australië, die een groot gebrek aan predikanten heeft. Het is éen misverstand te menen, dat de taal een hindernis is. ZUID-AFRIKA Tenslotte sprak ds. J. F. Krtottnerus, predikant Van de Nederlandse ge meente van de Nederduitse Gemeente van Afrika. De oude contacten met de Nederduitse Hervormde Kerk van Afrika zijn geconsolideerd, aldus ds. Knottnerus, die dit werk van dr. GraVemeyer noemde. Ds. Knottnerus hééft onder andere via bijbellcringen evangelisatie kunnen bedrijven. Het is echter niet eenvou dig voos een Nederlander om het klimaat van de Zuidafrikaanse Kerk te aanvaarden, vertelde hij. Daarom is een aparte Nederlands sprekende gemeente binnen de Nederduitse Her vormde Kerk nodig, een instituut, dat deze kerk ook hartelijk aanvaardt. Deze gemeente is anderhalf jaar ge leden gestart met 100 leden, thans zijn er vierhonderd. De gemeente blijkt zeer offervaardig te zijn en is een zegen voor Nederlanders in het voor hen vreemde land, besloot ds. Knottnerus. Bondsdagen van CPB en CJBTB De Nederlandse hristelijke Platte lands Vrouwen en Meisjes Bond en de Christelijk Jonge Boeren en Tuinders Bond hopen dit jaar van hun bonds dagen, die gezamenlijk in Leeuwarden worden gehouden, een „schitterend tuin feest" te maken. De twee toespraken ds. H. J. van Heerden over: „Drie maal het V-teken" en mr. dr. K. de Vries te Leiden over: „De erfenis van 't voor geslacht" zullen o.a. worden omlijst met muziek, historische volksdansen en ringrijderij met Friese sjezen en paar den. De bondsdagen worden op 7, 8 en a „j— „.lx.. De VAN NELLE BESTELLEN (Adv.) Zo, in de bloei en de kracht van het leven, misschien nog wel met. vakantie en zonder de zorg van de dagelijkse sleur en problemen is het leven beslist goed. Staan wij er bij stil? En vinden wij dat leven óók zo goedals de mist ons het voort' gaan belet en wij geen reserve meer denken te hebben om allerlei tegenslagen te incasseren? Het is maar een vraag en vooral niet bedoeld om een domper te zetten Op uw vakantie vreugden! Toch is die yraag wel gerechtvaardigd. Ons oordeel over het leven mag n.l. niet afhangen van de omstandigheden, waarin wij op een bepaald moment verkeren. Dat leven is n.l. een gave ê1i tegelijk een opgave, in mist en1' zonneschijn. En het gaat er nu maar om wat wij ervan maken. Als wij ons leven zien als een dagelijks geschenk, elke morgen weer nieuw, dan zullen wij ook elke dag ons uiterste best doen anderen daarop attent te maken. Dan wordt ons leven een getuigenis daarvan, dat Wij God liefhebben. EEN VERBETERD VOORSTEL TNE MINISTER van onderwijs heeft tot winst heeft geleid. Want een der enkele belangrijke wijzigingen wezenskenmerken van de alsnog aangebracht in het döor hem bij de door de bewindsman aangebrachte volksvertegenwoordiging ingediende verbeteringen is, dat daarin het voorstel moetwet. Zoals bekend, waren uit de kringen der voorstanders dusgenaamde Mam- reeds bestaande, maar in eerste aan leg veronachtzaamde onderscheid met name in onze wetgeving tussen het open bare en het bijzondere onderwijs nog onderscheid i het openbare derwijs was in het wetsontwerp belangrijke mate veronachtzaamd, Wij hebben er niet aan durven twij- bestaat met felen, dat de minister vóór de gere- overheid ten benadering tussen maakt voor de overheid een princi- het bijzondere on- pieel verschil, of zij met openbaar dan wel met bijzonder onderwijs te doen heeft. Dat principiële verschil hierin, dat de i het open niet kon delen. Dat hij thans aan de de verwerving van gelden uit bezwaarden op waarlijk essentiële publieke kas. wijze is tegemoet gekomen, levert dan Aan de deskundigen nu nog nader ook geen verrassing op. i na te gaan, of met de van hoe groot nut het is wanneer de kei punt, de voorkeur aan te geven, deskundigen op het gebied van het eerst de mening der volksvertegen- de voortduur op eigeh aard van het lezen om i vanuit de volksvertegenwoordi- Conferentie van „Zusterhulp' „Onze naam zegt reeds, dat met „de ander" te maken hebben. Sommigen denken, dat ze zelf de an der zijn, aan wie de „zusterhulp- hand" geboden dient te worden. De opzet van ons werk is toch voor al gericht op „de ander", aan wie we: gemeenschappelijk een schuld hebben af te doen. We zijn schuldig elkander lief te hebben, d.w.z. eik-ander die op onze weg geplaatst wordt". Dit sprak mevrouw D. Bakker-Edam van Amsterdam in haar openingstoe spraak over „Zusterhulp en de an der" als presidente van de Ned. Bap tisten Vrouwen Beweeging „Zuster hulp". Honderden vrouwen uit alle delen van Nederland werden door mevrouw Bakker in de Baptistenkerk te Groningen verwelkomd uop de 27- ste Nationale Conferentie, die van daag is gehouden als het jaarlijks weerkerend festijn van de NBVB. Me vrouw Bakker gaf haar toehoorsters In overweging nog meer te doen: „Het ontstaan van onze NBVB is niet gebaseerd geweest op hulp-vragen, maar op hulp-bieden. Ter ondersteu ning van de arbeid van zendelinge Reiling in Belgisch-Kongo werden on ze vrouwengroepen gesticht. Maar er is steeds meer te doen: zieken, ouden, eenzamen en hulpbehoevenden, Afri ka- en Suriname-béwoners zijn allen besloten onder Gods liefde." Namens de Commissie der Unie Baptisten Gemeenten in Nederland sprak ds. G. W. Tijman van Stadskanaal over „Onze Rijkdom en verantwoorde lijkheidsbesef". „Al wat wij hebben in het leven weinig of veel is gave Gods. Zelfs het weinige is nog véél, VAN NELLE BESTELLEN (Adv.) Onderwijsbenoeimingen Benoemd tot onderwijzeres: aan de Zonnebloemschool te Bussum mej, Chr, Kloeten te Bussum, aan do Chr, Nat. school te Valkenburg mej. J. H. Poppe- ma te 's-Gravent ige. aan dc Chr. school te Wijthem mej. G. J G. van 't Hof te Hilversum, aan de Chr. school tc Weesperkarspel mej. S. F van Zet ten te Amsterdam, aan de school met dc Bijbel te Wilsum mej, K, Wiers- ma te Lemmer, aan de school met dè Bijbel te R^nswöude mej. J. H !e Vries te Utrecht, aan de Prof. Anema- school te Dén Haag mej G. Bakk. r te Den Haag en mej. F. Scholten te Wes- terbork, aan de Samuelschool te Pols broek mej. 3. Zijuerlaan te Stolwijk, aan de Chr. school te Vjllenhove mej. J, Berkhof te Staenwijk, mej F, G. Veenstra te Hoogkerk, mej. N, H. v. d. Veen te Zwollerkerspèl en mej. E, Pon sen te Bennebroek, aan de Prinses Ire- neschool te Wageningen moj. G. P Zij- dérveld te Ameidt aan de Herv. kleu terschool te Velsen-Nrd mej. E. Hols- boer te Urk, aan de Van Krimpenschool te Velsen-Nrd mej. L, C. Piso te Be verwijk, aan de Wühelmina BLO-schooJ te Dordrecht mej. A. H. Voerman te Den Hang, aan de Ned, Herv. school te Koudekerk a. d. Rijn mej. N. Kui pers te Leiden, aan de Chr. Nat. schóól Amersfoort mej. A. B. Schaap te Apel doorn, aan de Herv. school te Kerkwijk mej. J. Hoógstrate te Tiel, aan de Herv, school te Ermelo mej. M. C, Ze mel te Koog a. d. Zaan. omdat we niet9 verdiend hebben dankbaar moeten zijn, dat God ons iets toevertrouwde. Maar elke gave Qods legt ons een verantwoordelijkheid op. Wat ons talent ook zij, onze Ki ning wil, dat we er iets mee doen' Aldus ds. Tijman, die zijn rede besloot met de uitspraak: „Wie de dienst wei gert, gaat met haar rijkdom ten gron de wie met haar gegeven talenter God dient, wordt al dienende rijker!" Mevrouw A. van Dijk-van der Meer te 's-Gravenhage, directrice van de In terkerkelijke opleiding van Gezinsver zorgsters, hield een causerie over „Ge zinszorg". Door de sekretaresse van het hoofdbe stuur mevrouw S. J. Mostert-Aeilkema te Groningen werd verslag uitgebracht óver de werkzaamheden van de Bewe ging in 1958. Afscheid werd genomen van de scheidende penningmeesteresse mevrouw G. K. Huizinga-Schneider, die aftredend en niet herkiesbaar was, terwijl- als haar opvolgster werd ver welkomd mevrouw H. Hof-Kadereit te 's-Hertogenbosch.' De vice-presidente van het hoofdbe stuur mevr. H. Tijman-Schroder Stadskanaal vertelde iets van de ferentie van de Europese Baptisten Vrouwen Unie, die in mei in Zwitser land het tien-jarig jubileum vierde. De ze organisatie had in deze jaren gehol pen. de wonden van de oorlog te he len, had belangstelling voor de mens buiten 'eigen land gewekt en nieuwe werkmethodes gevonden. Als nieuwe presidente van deze organisatie (voor 1961) werd gekozen mevrouw E. Flügge- Hof van Duitsland (dochter van wijlen ds. A. Hof te Groningen). Door mevrouw G. de Jong-Mostert uit Los Angeles-Californlë, U.S.A., werden groeten overgebracht van de vele i wengroepen der meer dan honderd Baptisten Kerken In Los Angeles, Van het werk dezer groepen vertelde zij én ander, waaruit bleek, hoezeer daar stedn aan het zendingswerk w gegeven, ofschoon de onderlinge gezel ligheid tot versterking van de gemeen schap^ eveneens een grote plaats in- „Vrouwendienst" De nieuwe presidente van de Europe se Baptisten Vrouwen Unie, mevrouw E. Flügge-Hof, die zelf als vrijgestel de werkzaam is in de „Frauendienst" in dc Baptisten Gemeenten in Duits land, was oök aanwezig. Zij sloot haar rede aan bij de geschiedenis de opbouw van de muur van Jeruza lem in Nehemia 3. „.Hoewel dit 2500 jaar geleden is. lijkt het wel zo, dat het de geschiedenis van ons vandaag is. Om ons heen liggen zoveel puinho pen, ontstaan door de oorlog, door een ongelukkig huwelijk, door een verkeer de kinderopvoeding, door slechte ge woonten. Vandaag is het 't Rijk Gods. dat opgebouwd moet Worden. Indertijd kon Nehemia niet lang zoeken naar geschoolde krachten en zette allerlei soorten mensen aan het werk. Vandaag staan wij naast elkaar uit verschillen de landen, verschillend in aard èn taal. Maar we bouwen naast elkaar aan de zelfde muur! Daarna gaf mevrouw Flügge een overzicht van het werk der „Frauendienst" in Duitsland. Veel Wordt ér gedaan voor de jeugd: bowaörscho- lèn. kampén. tehuizen vöor jongeren, die in de industriestrekel, wei een werk-, maar geen woonplaats hebben, stichtingen voor bejaarden. Daarnaast bestaat er de „Frauendienst", die zoekt naar mogelijkheden, ofn van vrouw tót vrouw hulp te verlenen. „God heeft de vrouw zo geschapen, dal haar hart er naar uitgaat overal té helpen, waar nood en zorgen zijn", zo zei mevrouw Flügge-Hof nog. Veel belangstelling Promotie van ir. H. J. Stellingwerf In een geheel gevulde aula heeft gistermiddag de promotieplechtigheid vam ir. J. Stellingwerff plaatsgevon den, over wiens dissertatie wij giste ren reeds berichtten. De oppositie tegen het proefschrift van ir. Stellingwerff, werkelijkheid en grondmotief bij Vincent van Gogh, richtte zich vooral tegen de achter gronden van het werk. Prof. dr. A. M. W. J. Hammacher, de promotor, toonde zich niet overtuigd van de juist heid van de opzet van het werk, dat zoals bekend uitgaat van de idee der grondmotieven, zoals dat in de kringen van de Ca en. wijsbegeerte is ontwik keld. Met name de esthetica zag hij op deze manier een veel te geringe plaats toegewezen. Ir. Stellingwerff stelde hier tegenover dat z.i. juist op deze wij ze eèn dieper inzicht in de kunst ver kregen kan worden. Voorts namen de hoogleraren dr. J. G. van Gelder, dr. E. H. ter Kuile en dr. ir. H. van Riessen aan de oppositie deel. Prof. Van Riessen, die niet inging op een bedenking, die ir. Stellingwerff in één van zijn stellingen tegen zijn eigen proefschrift had ingebracht, had veel waardering voor de poging die ir. Stellingwerff gedaan had, maar kon deze niet geheel geslaagd noemen. Met name achtte hij de coutr&ire span ning in het humanistisch grondmotief van natuur en vrijheid te onduidelijk naar voren gebracht. Vertegenwoordigers van het Unie-be stuur en van een aantal afdelingen der SSR, aan wie ir. Stellingwerff zijn proefschrift mede had opgedragen, woonden tezamen met vele jonge reü nisten de promotie bij. VAN NELLE BESTELLEN (Adv.) Ds. C. Vroon treedt uit Gcref. kerken Ds. C. Vroen. predikant bij de gere formeerde kerk van Lekkerkerk, die enkele weken geleden zijn gemeente had verlaten, heeft zich thans aan de gemeenschap der gereformeerde ker ken onttrokken. De classis Gouda heeft hem nu van het predikambt vervallen verklaard. Ds. Vroon werd in 1928 geboren en aanvaardde in 1954 het predikambt in Lekkerkerk. Friese theologen conferentie De algeméne theologenconferentie, die het Friesch Godgeleerd Gezelschap hèeft georganiseerd, zal op 3 juli in Leeuwar den worden gehouden in dè sacristie van dc Grote Kérk, Prof, dr. F. van der hoogleraar aan de r.k. univorsi- te Nijmegen zal in de morgenver gadering spreken over „de verhouding tussen de oud-christelijke kerk en het beeld" en in de middagvergadering over de uitbeelding van dc verrijzenis des Heren in de oudheid ëil In dé vroege middeleeuwen". Mrs, Olive Fleming, weduwe van één van de vijf zendelingen, die drie jaar geleden door de Auca-Indianen in Ecuador zijn vermoord, is in het huwe lijk getreden met de Amerikaanse theoloog Walter L. Liefeld. VAN NELLE BESTELLEN (Adv.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2