TRISTAN UND ISOLDE Transport BELICHT BERICHT T ref zekerheid tot200ir TRIEST EINDE VAN EEN GROOT BEDRIJF (ALLAN) j Koningin op muzen feest in Den Haag Liefdestragiek ter opening van het Holland Festival BOURJOIS DINSDAG 16 JUNI 1959 TYE Koninklijke Luchtvaart Maat- schappij heeft het 'm dan maar weer geleverd, en de Amerikaanse kranten zijn er vol van. Een vracht vliegtuig arriveerde uit het Verre Oosten in New-York met niet minder dan 1600 dieren aan boord, alle be stemd voor een zekere heer Hen ry Trefflich, die renhandelaar. Het gezelschap bestond o.m. uit drie jonge oli fanten. twee Bengaalse tijgers, acht luipaarden, 1200 aapjes uit India, 100 aapjes uit Mölakka, tien pythons van 6 tot meer dan 7 meter lengte en tien koningstijgers. Voorts nog een pangolin, een dier dat door Trefflich wordt beschreven als een „zeldzaam armadilloachtig dier uit Assam". Tij dens de reis, die vijf dagen heeft ge duurd, zijn dertig Indische aapjes ge boren. De grotere dieren zijn bestemd voor de Bar Beach dierentuin te Fair- lawn. New Yersey, de kleinere voor dierentuinen in de Verenigde Staten. K.L.M. BESTELT VIER NIEUWE D.C.-8's Oe ÏC.L.M. heeft gisteren meegedeeld, dat de onderhandelingen tussen de Dou glas vliegtuigenfabriefen en de K.L.M. over de aankoop van nog vier DC-8 straal vliegtuigen thans hebben geleid tot een bestelling. De K.L.M. had reeds eerder acht van deze vliegtuigen besteld, zodat zij er nu in totaal twaalf van zal ont vangen. I FEESTELIJK was de aanblik bij en in het Gebouw voor K. en W. in Den Haag 9 jisterauond. Zo tegen zeven uur reden vele HOLLAND :futo's af en aan, liepen honderden mensen X kostbare avondkleding over de smalle FESTIVAL jracht bij de concertzaal en werden er in X njersierd met prachtige bloemstukken en planten. Men voelde zich als het ware opgenomen in een groot inter nationaal feest. Terecht, want het Holland Festival 1959 werd officieel mopend, de maand van de muzen was begonnen. Ministers, leden van 'pet corps diplomatique, regeringsvertegenwoordigers, leden van volks vertegenwoordiging en gemeenteraad, burgemeester en wethouders, mili taire autoriteiten en allen, die maar enigszins een officieel tintje aan jleze opening konden geven, waren aanwezig. Natuurlijk waren er ook «teel wat kunstenaars. Maar het meest feestelijke van alles was wel de lanwezigheid van H.M. de Koningin met Haar gevolg. Met bloemen en het Wilhelmus werd H.M. door een staand publiek om even zeven uur intvangen. g En daarna verdween al die tooi, zag nhen geen avondkleding en bloemen meer, nntdekte men met meer de vele medail- jes op de vele rok-revers. De lichten toerden gedoofd om alle aandacht te jaten concentreren op dat, wat zich op niet toneel en in de orkestbak afspeelde. In dat was eigenlijk helemaal niet fees- jelijk, dat was een soms aangrijpende, Hioms uitgerekte liefdes- en doodstragiek. ,ket klassieke liefdespaar Tristan en '.bolde moest al die feestelijk gestemde loensen bezig houden, enkele uren lang. Set is een verhaal van vijf uren gewor den, met korter omdat de componist ijtichard Wagner was en omdat Wagner ptijd heel veel noten nodig had om zijn dramatiek op een zo breed mogelijke en iathetische wijze uit te zingen. Het liefdesverhaal van Tristan en solde heeft ondanks deze breedvoerig heid, ondanks deze verouderde roman- 'Rek, toch al die tijd de aandacht gevan gen gehouden. En het wil me voorkomen "lat zelfs de niet-muzikale bezoeker ge bannen heeft gekeken en geluisterd. Dj Dat is dan te schrijven op rekening Tian Wagners kleinzoon Wieland Wagner, 4e grote man van Bayreuth, die in de pegie alle oude stof, alle vergane pluche, i|lle muffe opschik en al het overtollige itlees van de vroegere Wagner-voorstel- iBDgen heeft weggehaald. Wieland Wag- eEer heeft gezocht naar een regie-taal, die rèok in onze tijd verstaan kan worden. En ;4iij heeft begrepen dat men thans geen Retails meer nodig heeft om tot bterke suggestie te komen. Sterker nog. t-dat men is de beeldende kunst er met if het sprekende voorbeeld van e' abstraheren en dat er dan veel grotere -suggestie ontstaat. Een schilder die een ,éoom helemaal uitgewerkt op doek brengt, laat niet meer aan de fantasi- fpn de verbeelding over. En de regisseu Jie Wagner helemaal uitgewerkt in d [pompeuze aankleding van Wagners tij hpp net toneel brengt, begraaft de muziek tfveneens in een spel, waarin er te Moordenaar ontsnapt 3 uit inrichting Zaterdagavond is uit de rijks-psychia- «rische Inrichting te Eindhoven de 24- jarige J. S. ontsnapt. S., die veroordeeld was tot één jaar en ter beschikkingstel ling van de regering, heeft op tweede kerstdag 1955 op een verlaten terrein ach- rier de Oosterbegraafplaats te Enschede 'wen 17-jarig Enschedees mei Jf)ok i Onder trein. De 48-jarige chauffeur C an Oostrum uit Laren is gisteren op de ppoorlijn AmsterdamHaarlem onder de (trein geraakt. Hij overleed in het zieken- Stylering HET was dus Wieland Wagner die dit positieve heeft bereikt, die niet meer pathetisch'wilde doen doch in een haast statische eenvoud en een strakke style- ring tot de hoogste expressie kwam. Zo als hij ook in Bayreuth doet. Daardoor werd het vaak aangrijpend en ontroe rend. Maar niet alleen Wieland Wagner had hier schuld aan, ook enkele figuren op het toneel en wei speciaal de drama tische sopraan uit Bayreuth, Martha Mödl, de 47-jarige kunstenares met de speciale Wagner-cultuur. Haar spel was zo groots, zo volkomen van binnen-uit, zo suggestief, dat ze als het ware het gehele toneel beheerste en de anderen naar het tweede plan schoof. Haar stem mag dan wat aan gaafheid hebben ver loren, dat is eigenlijk bij Wagner niet belangrijk. Zoals Martha Mödl de Isolde neerzette was aangrijpend. Naast haar was de Tristan van Ramon Vinay niet zo sterk meer, alhoewel ook Vinay toch als acteur heel groot spel te zien gaf. Stimmlich is het heel wat slechter geworden, maar in het spel bleef er toch wel de overgave. Of hij die over gave in de goede richting bracht, mag eventueel nog betwijfeld worden. Men nots van stem en houding was av Neidlinger als Kurwenal en stijl- vas Josef Greindl als Koning Marke. Deze buitenlanders hebben dus een groot aandeel gehad in de spanning van de opvoering. Naast hen hebben de Neder landers in de kleinere rollen heel goed werk geleverd: Jos Borelli (Melot), Wim Koopman (zeeman), Ge Genemans (stuurman). In de orkestbak zat het Con certgebouworkest, niet gewend aan operaspel, maar hier prachtig musice rend. Helaas was de grote Wagner-kenner Otto Klemperer ziek geworden en nu stond er Ferdinand Leitner, een groot cus ongetwijfeld, maar die in een luttele repetitie toch niet de grote mu zikale spanning heeft kunnen opbrengen. >n miste nu soms nog wel eens een rk-getrokken spanningsboog, soms de intensi' kwalijk nemen? it. Wie zal het hem in enthousiast publiek. En het Holland Festival ge opend, het feest was begonnen met de dood van twee geliefden. En met de op heffing van de Ned. Wagnerveremging, "ie nu haar activiteiten heeft overgedra- m aan de Ned. Opera. Tijdens de tweede grote pauze heeft H M. de Koningin enkele kunstenaars ich laten voorstellen. Tevens bood het gemeentebestuur in de bovenfoyer Dit werd een misluk king Allereerst was de plaats te klem (dit had men van tevoren kunnen weten) en in de tweede plaats was het bedie nend personeel niet tegen de drukte op gewassen. Het minst prettige was echter, dat er slechts drie wethouders ter ont vangst aanwezig waren. De burgemees ter, die tooh de gastheer was, vertoefde bij de Koningin. Het is een leer voor een volgende maal een dergelijke receptie niet meer op deze wijze te laten ver- Jopen. Dit overigens terzijde, daar de receptie niet door het Holland Festival was georganiseerd. Com. Basoski. Bij de foto's 1 Ook regisseur Wieland Wagner, kleinzoon van Richard Wagner, werd tijdens de pauze aan de Ko ningin voorgesteldGeheel rechts da dirigent Ferdinand Leitner. II. Dirigent Ferdinand Leitner bekeek met Martha Mödl (Isolde) even de kroon, die zij op het hoofd zal krijgen. III. De twee Nederlandse zangers na men vooraf nog even de partituur door. Links Wim Koop mans (zee man), rechts Jos Borelli (Melot). IV. Uit vele landen waren kunstenaars naar Holland gekomen om de ope ning van het Festival b\j te wonen. Hier is onze kunstredacteur Corn. Basoski in gesprek met de bekende Amerikaanse dramatische colora tuursopraan Sylvia Carlisle, die verbonden is aan verscheidene Duitse opera's. V. In de grote pauze bood het gemeen tebestuur een receptie aan in de foyer. Voor de vele genodigden was deze ruimte natuurlijk veel te klein, maar staatssecretaris Schmelzer (links, minister Van Rooy (midden) en minister Van Aartsen (rechts) wisten toch nog een plaatsje te Een fascinerende opname van de twee hoofdrolspelers Martha Mödl als Isolde en Ramon Vinay als Tristan. 17) Iedere jongen weet, dat hij van een buigzame dunne stok en een touwtje een boog kan maken. De eenvoudigste bogen hebben dan ook bestaan uit een ronde stok, die aan de uiteinden dunner werd en voor zien was van gedraaide plantcn- vezels. lianen, pezen, of iets derge lijks. Later krjjgt de stok verschil lende doorsneden, doordat hij aan voor- en/of achterkant wordt afge plat, of een driehoekige vorm krijgt, terwijl tevens de pees op verschil lende manleren wordt bevestigd. On danks al dergelijke nieuwe snufjes, blijven het echter nict-samengestel- de, of enkelvoudige bogen, die door de Indianen in een groot deel van Amerika, in Afrika ten zuiden van de Sahara bij primitieve stammen werden gebruikt. Deze niet-samen- gestelde bogen werden gedurende de middeleeuwen ook ten noorden van de Alpen gehanteerd. De grootste faam in het boogschieten genoten destijds de Engelsen, die met hun lange bogen de slag bij Crécy in 1346 tot gunstige besli brachten. Op ifstand treffen, en e eiken plank van a 4 cm dikte wisten zij op die afstand te doorboren. In onze ogen is dat lang geen on verdienstelijke prestatie. Desondanks waren deze enkelvoudige bogen pri mitief in vergelijking met de samen gestelde bogen die in de oudheid en waarschijnlijk ook reeds bi de Steen tijd werden gebruikt. De samen gestelde bogen zijn aan de achter kant voorzien van versterkingen, hetzij van verschillende lagen hout hetzij van hoorn en peeskoorden hetzij van combinaties daarvan, ten einde de spankracht van de boog te verhogen. Wanneer dan ook nog hel hout een dubbelgebogen lijn vormt in de trant van de „amorboog", is TOCH IS HET ZO! een wapen verkregen, dat aanzienlijk krachtiger is dan de enkelvoudige handbogen die bij ons in de middel eeuwen werden gebruikt. Om nu terug te keren tot de mens uit de Steentijd, moeten we als eerste punt in zijn voordeel opmerken, dat hij het met de ontwikkeling van de boog waarschijnlijk verder heeft ge bracht dan zijn nazaten in de middel eeuwen. Want verschillende rots tekeningen laten duidelijk zien, dat de holenmcns in verschillende ge vallen de amorboog reeds had ont wikkeld. Bovendien doen een paar bogen uit de Maglemose-periode in Denemarken (welke wapens dus op een leeftijd van ongeveer 8000 jaar kunnen „bogen") vermoeden, dat destijds reeds bogen werden vervaar digd, die we wellicht nog niet tot de samengestelde bogen mogen rekenen, maar die toch in ieder geval de overgang naar die machtige wapens vormden. Hetzelfde kan worden ge zegd van de bogen, voorkomende op de schilderingen uit de Capsiencultuur. Trouwens, om de geweldige kracht van dergelijke wa pens uit de oudheid te demonstreren, be hoeven we slechts roemde Electronvaas van Kul Oba in Zuid- Rusland, waarop we kunnen zien, dat de Scytlsche boogschutter de boog- stok met zijn knie moest neerdruk ken om de boog zo diep te buigen, dat de lus van de pees om het uit einde kon worden gelegd. Datzelfde werd trouwens verwacht van de mededingers van Odysseus, die tever geefs probeerden de boog te bulgen (en niet, zoals velen geloven: de pees Nu moeten we toch ook eens zien, wat met die krachtige bogen kon worden bereikt. gevers) 1/"OOR iemand die niet rechtstreeks is ge ïnteresseerd bij de vei ling van de inventaris van N.V. Allan Co.'s Kon. Nederlandsche fa brieken van meubelen spoor wegmaterieel heeft hel fabriekscomplex de Kleiweg in het noor den van Rotterdam iets naargeestigs. Er is zo veel, dat de Amsterdamse makelaars, de heren S. I. Troostwijk en Arnold Troostwijk en het kantoor Corn, de Vlaming L. Backer hebben besloten de ver koop in twee veilingen te doen gèschieden. Van 22 juni tot 3 juli is het bezuiden de Kleiweg ge legen deel aan de beurt. 10 augustus volgt de rest. Komt ge vroeg op een kijkdag, vóór de meeste bezoekers komen dan is alles doodstil. Later komen er wat meer. maar echt druk wordt het niet. Ook een paar honderd bezoeken gaan verlort ruimte, wakr vroeger vijftienhonderd man personeel werkte. Belangstelling van toekijkend publiek kon den wij weinig waarne men. Er is ook weinig, dat het oog van de leek boeit. De bezoekers zijn meestal vakmensen. Zij vertegenwoord igen scheepswerven, machi nefabrieken, werkplaat sen, smederijen en an dere metaalverwerkende bedrijven. Het meren deel van de machines en apparatuur kan zon der bezwaar elders in bedrijf worden gesteld. Draaibanken, vlakban- ken, polijstmachines, bankschroeven, lasappa raten, alles is bruikbaar voor elk bedrijf, met uitzondering wellicht van enkele specifieke apparatuur zoals mallen. Er is belangstelling uit het buitenland, vooral uit België en West- Duitsland. De kijkers draaien dun ook hier en daar aan stelraderen van draai banken, buigen zich over gereedschappen. Soms mét handschoenen aan om geen vette han den te krijgen. Enkele zeer serieuze lieden ko men in ketelpak gehuld. Zij wensen overal in, op of onder te kruipen voor grondige inspectie. Zij willen beslist geen kat in de zak kopen. "OEHALVE de installa- tiès en het meubilair zijn er grote voorraden grondstoffen en in de fabrikaten te verwerken onderdelen. Zo liggen er 1,3 miljoen kg ijzer en staal in de vorm van platen, assen en blokken. De 126 pagina's tellen de catalogus voor de eerste verkoping ver meldt niet minder dan 7065 nummers. En heel wat nummers houden verzamelpartijen in. De lieden die het echt druk hebben zijn de makelaars. Behalve dan natuurlijk het 'kantine- personeel. Want de enige afde ling van Allan die door werkt is de bedrijfskan tine. nu ten behoeve van dc bezoekers die daar onder het genót van een kop koffie van gedach ten kunnen wisselen of hun eigen gedachten kunnen bepalen. de regen Raak Hotelbouw Zien wij het goed, dan gelden de be zwaren van de hotelhoudersorganisaties vooral de financiële medewerking van het rijk aan wat zij noemen plannen van een buitenlandse onderneming. Zij ach ten dit discriminerend voor de Neder landse hotêllerie. Helemaal juist is hun desbetreffende argumentatie niet. Er is nl. in mezen geen sprake van een buiten landse onderneming. De hotels worden gesticht door Nederlandse belangengroe pen, die alleen de exploitatie ervan wil len toevertrouwen aan een buitenlandse instelling. Het feit ligt er dat grote be hoefte wordt gevoeld aan meer hotel- ruimte en dat de beide Hiltonhotels daar. in, misschien nog maar ten dele, kunnen voorzien. Op de door ons aangegeven gronden en uit praktische overwegingen achten wij het wetsontwerp wel aan vaardbaar. Tegelijkertijd echter hebben wty begrip voor de geraaktheid van de Nederlandse hotêllerie, zeker voorzover die voortvloeit uit de overweging dat haar nooit kansen zijn geboden als nu ten aanzien van de Hiltonhotels worden voorgesteld. Wij menen dan ook, dat de Kamer steun zou kunnen verlenen aan een suggestie van de hotelhoudersorgani- saties, hierop neerkomende, dat van overheidswege medewerking wordt ver leend aan de oprichting, in samenwerking met de Herstelbank, van een maatschap pij voor hotel financiering. De Kamer zou daarbij kunnen inhaken op de toezegging van de regering in de memorie van ant woord, dat zij bereid is de mogelijkheid van financiële steun aan eventuele an dere plannen voor hotelbouw ernstig in overweging te nemen. GLANZEND I KISSPROOFI J 1 1 Het jongste rapport van de Algemene Rekenkamer was weer rddk. Nodeloze commissies en stichtingen blijven op kos ten van het rijk voortbestaan. Voorraden worden aangeschaft, die geen enkele praktische waarde hebben. Gefingeerde rekeningen worden ingediend om over geld te kunnen beschikken, dat men an ders niet los kan krijgen. En sommige ministers reageren al te traag op de aanmerkingen en vragen van de Reken kamer. Waarbij men niet uit het oog moet verliezen, dat het als regel heel lang duurt voor een departement ant woordt. Nog dezer dagen heeft de kan tonrechter te Dokkum geconstateerd, dat het departement van justitie een half jaar werk had gehad om een brief te beantwoorden, terwijl het een Zaak be trof, die gemakkelijk in een half uur kon worden afgedaan. Maar dat tegenover de geduchte Rekenkamer eenzelfde traag heid wordt beoefend is wel opmerkelijk. Toch mag het uitvoerige en strenge relaas van de Rekenkamer niet leiden tot een verkeerde conclusie. Niemand mag nl. denken, dat hij terecht kan concluderen, dat het Nederlandse ambtenarencorps onbetrouwbaar of corrupt is. Niemand mag zeggen: het is één grote bende, of iets in die geest. Want het over-overgrote deel van de ambtenaren is zo soliede als de bank. Zelfs zijn vele ambtenaren in sterke mate van penning zestien. Zij zijn tegen de leveranciers scherp in het na rekenen, scherper zelfs dan hun vrouw is tegenover hen, die aan haar deur komen. De bureaucratie is trouwens altijd punc tueel tot op de laatste cent. Als slotbe schouwing wilden wij nog eens duidelijk de aandacht vestigen op deze kant van de zaak. (Fries Dagblad). Rose pale Corail Fraise

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 5