CHRISTELIJK Kerk meer theologiserend dan belijdend Remmen sport en televisie chr. vakbewegingswerk Nederland niet denkbaar zonder dynastie Moeder 1:;^: Een woord voor vandaag Kanttekening Ontsnapt j langs Krakatau j Lutlierhalle wordt een communistisch museum Waardering der theologie moet herzien worden NOG altijd houdt het beruchte artikel van prof. dr. P. Smits: „Waarvoor stierf Jezus?" de gemoederen in beweging. Ook prof. dr. J. Severijn heeft er op gereageerd en wel in het gisteren verschenen nummer van „De Waarheidsvriend." Hij is van oordeel dat de synode dit niet mag laten gaan en dat- de opleiding van predikanten tegen dergelijke verachting der Heilige Schrift en van de geeste lijke goederen van de reformatie moet worden beschermd. Hij vervolgt dan: IEMAND die zulke dingen zegt. met het oog op het plaatsver- vervangend lijden des Heeren, weet niet, wat zonde is. en ver geet ook. wat hij wel weten kon. dat hij het leven niet in zich zelf heeft, maar dat hij in zijn schep- selmatig bestaan steil afhankelijk is van Hem, die de Bron en Oor sprong van alle leven is. Zo iemand weet ook niet, dat de eer, waarover hij spreekt, en die niet zou toelaten, dat de Christus voor hem geleden heeft om zijn zonde weg te dragen, ijdele groot spraak is, omdat de eer van de mens in geen andere zaak gele gen kan zijn dan hierin, dat hij zijn God dient, gelijk Hij gediend wil worden, d.w.z. in gerechtig heid en heiligheid. En die eer van de mens is verloren. Doch zij, die deze dingen niet zien, kunnen ook niet inzien, hoe bespottelijk het is te spreken van ..mijn eer te na", als het gaat om de erkentenis van het plaats vervangend lijden en sterven van Christus. Scheidslijn BUITEN het geloof kan iemand dat ook niet inzien en daarom trekken zulke hoogmoedige uit drukkingen 'n scheidslijn tussen de mens. die geen behoefte heeft aan het Evangelie der verzoening, omdat hij bouwt aan de wereld zijner verbeelding, en de mens, wiens levenskracht en levenswijs heid opwellen uit de vreze des Heeren. Daarom mensen, die zo spreken, zetten zich zelf buiten het Christelijk geloof en buiten de gemeenschap der kerk. Wij willen daarmede niet zeg gen. dat de Synode dus niets be hoeft te doen. Integendeel zal zij zich. juist daarom, wel degelijk rekenschap moeten geven van haar plicht en verantwoordelijk heid jegens de kerk. Het moet toch duidelijk zijn, dat zij, gelet op haar roeping, de verantwoordelijkheid niet kan dra gen voor leringen, die een geest ademen als in het befaamd artikel aan de dag treedt. Zij neemt die verantwoordelijkheid, als zij niets doet. op zich en stelt zich m^de schuldig voor de ondermijning van het goddelijk gezag der Hei lige Schrift en voor de afbraak der Christelijke religie ,,in de ruimte der kerk"(!) om die uit drukking hier eens te gebruiken.. Niet alleen dat prof. Smits niet alleen staat in zijn ongeloof ten aanzien van de plaatsvervangende kracht en betekenis van het lijden van de Christus en in zijn humanis tisch idealisme. Zelfs niet binnen de kerk. Dat komt echter zelden op zo grove wijze tot uiting, al ontbreekt het niet aan overigens duidelijke tekenen daarvan. Wij hebben immers veel meer een theologiserende kerk dan een belijdende kerk, en wij zijn daar aan gewoon geraakt, zodat velen het ongerijmde daarvan niet eens opmerken en zelfs geen bezwaar hebben tegen een modaliteiten- kerk, waarin iedere groep voor haar eigen theologiserend ir.zicht een onbestreden imperium zoekt te waarborgen. Het is ten enenmale in strijd met het wezen der kerk en met het karakter der Christelijke tucht. Niet een of ander theolo gisch inzicht, een of ander ..the ologie" mag in de kerk heersen, of de kerkregering bepalen, zoals velen bewust of onbewust nastre- De gemeente van Christus ls toch een geloofsgemeenschap, en geen theologisch dispuutgezel- Regel des geloofs gende als het onfeilbaar Woord van God. Het geldt hier derhalve een ge loofsgegeven, dat door het waar achtig geloof ook gemeenschappe lijk wordt erkend en beleefd, een geloofswerkelijkheid, die niet af hankelijk is van enige theologische theorie en daarvan ook niet afhan kelijk niag worden gesteld. De ervaring leert echter, dat zulks toch geschiedt en dat zelfs de waardering, welke men aan de Heilige Schrift meent te kunnen toekennen of niet toekennen, wordt bepaald door zg. theologische of wijsgerige vooronderstellingen, waarvan men uitgaat. Op die wij ze wordt het gezag der Heilige Schrift onderworpen aan mense lijke redeneringen en beschouwin gen met het gevolg, dat niet het geloof, maar de menselijke rede, of zoals men meent, de theologie over de Schrift gaat heersen. Dit komt echter aan geen enkele theo logie, of wat men daarvoor houdt, Bezinnen I~\AAROM is het goed ons eens te •L' bezinnen op de waarde en be tekenis der theologie en wat zich daarvoor uitgeeft, want een foutie ve waardeschatting van theologie heeft het haar niet alleen gemak kelijk gemaakt de heerschappij van kerk en religieus leven te ver overen, maar is ook oorzaak ge worden, dat de theologische be moeienis in het kerkelijk leven een plaats is gaan innemen ten koste van het zuiverhouden van het geloof en van de gezondma king van het kerkelijk leven. Dat zulke dingen gezegd en ge schreven worden, als in het ge wraakte artikel van prof. Smits, is daarvan een klaar bewijs. Al theologiserende komt men van kwaad tot erger. Het verdient daarom aanbeveling onze waarde ring der theologie eens te herzien, opdat het geloof in de Christus der Schriften en het gezag van Zijn Woord in de kerk aan hun rech ten komen, en de heerschappij van theologische beschouwingen wijsgerige veronderstellingen uitgebannen. worde bestreden Advertentie) STAATSEXAMEN (HBS Gymn.) D* kortst* *n voordeligste opleiding RESA-HILVERSUM (Bekende Schriftelijke Cursus CMB stelt een onderzoek in (Van c Hebben sport, radio en televisie, ploe- genarbeid of liefhebberijen in hel alge meen misschien invloed op de steeds ge ringer wordende belangstelling voor het werk van de christelijke vakbeweging? De Christelijke Metaalbedrijfsbond (32000 leden» weet het niet, maar wat haar wel blijkt, is dat er een ontstellend gebrek aan belangstelling bestaat bij haar leden voor de activiteiten van de vakorganisatie. Om er nu eens achter te komen wat precies de oorzaken zijn van die geringe interesse voor de christelijk sociale arbeid, is gisteren op de tweede congresdag van de bond in Arn hem besloten tot instelling van een commissie Deze commissie zal het pro bleem niet alleen moeten bestuderen, maar aan de hand van haar ervaringen ook richtlijnen moeten opstellen en aan- wijzigingen geven, die tot verbetering van de situatie kunnen leiden. De kwestie van de belangstelling voor het bondswerk kwam op deze tweede congresdag ter tafel door een voorstel van de afdeling Vlissingen om tot een onderzoek te komen, hetgeen de in stemming van bestuur en afgevaardigden kreeg. De afdeling betoogde dat de commissie bij 't onderzoek in het bij zonder aandacht moet schenken aan: 1. De organisatorische opzet van de Christelijke metaalbedrijfsbond; 2. De invloed van sport, radio, televisie, andere organisaties, ploegenarbeid, di verse vormen van vrijetijdsbesteding, enz. op het bondswerk; 3. Oorzaken, gelegen in de sfeer van het gezin of van persoonlijke aard; 4. De plaats en de wijze van vergade- 5. Het ontwikkelingspeil van de leden op sociaal, maatschappelijk en econo misch gebied; 6. De principiële opvattingen van de bond en de stoffelijke en geestelijke ver langens van de leden. De commissie zal zich na het onder zoek dienen te beraden over alle bruik- |bare en toelaatbare methoden (inclusief het gebruik van moderne reclame- en communicatiemiddelen) die het organi- satiewerk weer levend en aantrekkelijk kunnen maken, aldus het voorstel van de afdeling Vlissingen. De algemene vergadering van afge vaardigden nam in Musi» Sacrum te Jaarvergadering Oranjeverenigingen Prof. Diepenhorst over vorstenhuis Gisteren en vandaag hielden de Oranjeverenigingen in Nederland de jaarlijkse algemene vergadering in de Twentse Schouwburg te Enschede. Prof. mr. dr. I. A. Diepenhorst te Zeist, hield een rede over het Koningshuis. Hierbij waarschuwde de hoogleraar zowel voor het gevaar, dat de verheer lijking van het vorstenhuis te ver kan gaan, als voor nationale verguizing. Prof. Diepenhorst gaf een historisch overzicht van het Oranje-huis, waarbij hij de regering van de beide laatste vor sten, koningin Wilhelmina en koningin Juliana, tevens bezag tegen de achter grond van de buitenlandse politiek. De verheerlijking van een vorstenhuis kan te ver gaan als er geen reële basis is, maar even nadrukkelijk waarschuwde de hoog leraar voor het tegenovergestelde. Wij moeten hier de goddelijke wil erkennen, want het is niet toevallig, dat we door Oranje geregeerd worden. Het koningschap gaat schijnbaar aan de vele representatieve verplichtingen ten onder. De werkelijkheid is echter zo, dat in Nederland de natie zonder haar dynas tie momenteel de oudste van Europa niet denkbaar is. Rondom de troon van Oranje kunnen zich alle Nederlanders! zeeiani) verenigen, dit is de grote waarde ningin in Overijssel een toespraak gehou den. waarin hij wees op de taak van de Oranjeverenigingen, welke zich beweegt op een terrein tussen het vorstenhuis en het volk, hetgeen buitengewoon grote omzichtigheid vereist. De bronzen legpenning aan personen of verenigingen die zich bijzonder verdien stelijk hebben gemaakt, werd uitgereikt aan- het Oranje-comité te Breda, de heer J. M. Wansink, die dertig jaar voorzitter van de afdeling Zwolle is, de heer H. F Galjaard, dertig jaar voorzitter van de afdeling Meppel, de heer H. Valkenburg, voorzitter van de afdeling Scherpenzeel, de heer Th. G. Daane te Bergen op Zoom en tenslotte posthuum aan de heer H. J. Bakker, in leven voorzitter van de afde ling Vriezenveen. De heren J. B. Lagaune te Breda en W. J. Verduyn te Eist werden tot hoofdbe stuurslid gekozen. Arnhem verschillende besluiten, waaron der dat om de naam van de bond te wij zigen in: Christelijke bedrijfsbond voor de metaalnijverheid en elektrotechni sche industrie (CMB). Dit, om meer om schrijving te geven aan het werklerreir van de bond, dat zich ook uitstrekt tot personeel van de elektrotechnische dustrieën, die de laatste jaren sterk omvang toenemen. Men besloot voorts om de algemene vergadering, die eens in de twee jaar wordt gehouden, meer het karakter van een congres te geven door strategische punten aan de orde te stellen, ingeleid door een ter zake kundig spreker. Het voorstel van het centrale bestuur n gezien de hoge kosten 45.000.-) _jn algemene vergadering, die een. de drie jaar te doen plaats vinden, werd door de afgevaardigden verworpen, om dat men de band tussen leden en be stuur hecht wilde doen houden. Met vrijwel algemene stemmen werden de leden van het centrale bestuur. H. Peters (voorzitter), J. de Graaf (secre taris), J. J. A. van Stapele (penning meester), H. Bijker, C. Jaarsma, J. Lanser en M. v. d. Velden (leden) her kozen. Nieuw gebouw Zoals gemeld krijgt de C.M.B. een nieuw bondshuis aan het Nijenoord in Utrecht, dat thans in aanbouw is. Men hoopt dit bondshuis, dat van sobere, - moderne stijl zal zijn, in septem- in gebruik te kunnen nemen. De opening zal waarschijnlijk geschieden in aanwezigheid van enkele van de oudste en van de jongste leden, teneinde te sym boliseren hoe dank zij de activiteit der voortrekkers de jonge generatie kan pro fiteren van een efficiënt werkend bonds- au. Bovenop het gebouw, dat ligt de spoorlijn Amersfoort-Utrecht, zal ïaam van het C.N.V. in neonletters prijken. Y. Schaaf gaat bijbel agentschap in Kameroen leiden Op zondag 19 juli a.s. om half elf, zal in de Hervormde Kapel te Hilver sum dc heer Y. Schaaf intrede bij de Hervormde Kerk doen. De bevestiging tot zijn ambt zal worden verricht door Ds. P. J. de Geeter. De heer Schaaf werd door dc Synode van de Hervormde Kerk beroepen tot predikant voor buitengewone werk zaamheden in opdracht van het Neder- Iandsch Bijbelgenootschap ter bevor dering van de bijbelverspreiding in Frans Kameroen te verrichten. Ds. Schaaf vertrekt medio augustus a.s. jar Yaoende in Frans Kameroen, waar hij zal worden belast met de leiding van een gezamenlijk door het Brits en Bui tenlands en het Nederlandsch Bijbel genootschap in het leven geroepen bijbel agentschap. Na beëindiging van zijn gymnasiale op leiding koos de heer Schaaf de theologi sche studie en werd theologisch candidaat. Ais werkstudent wijdde hij zich aan de radio, aanvankelijk bij de Regionale Omroep Noord Daarna was hij verbon den aan het I.K.O.R. waar hij als assis tent-programmaleider werkzaam was. In deze laatste periode voltooide hij zijn theologische studie. Hij trad in maart 1.1. bij het Nederlandsch Bijbelgenoot schap in dienst. Vloeken wordt ivat minder Naar aanleiding van het oneerbiedig ge bruiken van Gods Naam in televisiestuk ken is contact opgenomen met de AVRO Jaarvergadering Bond tegen het Vloeken Op de gisteren in Amersfoort gehou den jaarvergadering van de „Bond tegen het Vloeken" constateerde de voorzitter dr Joh. H Scheurer uit 's Gravenhage, dat het kwaad van het vloeken wat af neemt, al dient steeds de arbeid van de bond te worden voortgezet Hij zei, dat het werk zelfs de aandacht trekt in het buitenland en dat christenen uit Nieuw- Zeeland en uit Canada contact met de Nederlandse bond hebben opgenomen om i na te gaan of ook m deze landen een der- Oll/lprvrhoiflin Cf f>11 selijke organisatie kan worden opgericht. \J!Mie;» dCitotli-i#Propagandamateriaal werd in ieder geval I reeds gezonden. Uit het jaarverslag van Tevoren had de voorzitter van de fede-secretaris N M. Laarman uit Den Haag, ratie. de heer M. A. Smeenk, kolonel van bleek, dat ruim 600 gemeentebesturen de Kon. Luchtmacht b.d., een welkomst- subsidies verlenen. Van alle provinciale woord gesproken en had de heer G. J. besturen ontvangt men voorts bijdragen. Steggink uit Hengelo (O.) als vertegen-1 De provincie Gelderland verhoogde de woordiger van de commissaris der Ko- subsidie zelfs van ƒ100,— tot ƒ250. ZWELLINGEN of KNOBBELS in dc grote teen succes wordt toegepast, nu onder de naam Daiet Balsem verkrijgbaar. Dalet Balsem heeft een drie voudige werking: 1) verjaagt de pijn: 2) heft de aandoe ning op: 3) vermindert dc OU lleroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Sliedrecht. Oudó'orp en Wijk bij Heusden, W. L. Tukker te Rot terdam-Centrum. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Buitenpost: A. IJkema 2e Exloermond. Examen: de qlassis Hilversum heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar ge- iteld de heer J. A. A. de Boer, kand. Ie Naarden. CHR. GEREF. KERKEN Slagboom te 's-Gravenzande. UNIE VAN BAPTISTEN GEM. Aangenomen de benoeming tot legcr- predikant (standplaats Den Haag); H. Jut te Nieuwe Pekela. BENOEMINGEN Benoemd bij het Ulo: aan de Chr. nat. Ulo te Dokkum, A. Risselada te Wormels (tot hoofd); aan de Chr. Ulo te Surhuisterveen, mevrouw A. J. Jans- Braksma te Opende; aan de Herv. Ulo te Hoogeveen, mejuffrouw A. Mein- ders te Groningen; aan de Chr. Mulo te Haarlem, mevrouw G. A. C. Ulrich- Schultze te Amsterdam: aan de Chr. Ulo te Surhuisterveen, A. Wagenaar te Rottevalle; aan de Chr. Mulo te Haa- rem, de heren L. van Vliet te Amster dam, H. Hylkema te Hillegom en J. W. Schotman te Haarlem: aan de Chr. Ulo te Leeuwarden, P. van der Schaaf te Wommels; aan de Chr. Ulo te Leider dorp, H. J. van Dalen te Leiden; aan de Chr. Nat. Ulo te Haren, U. J. Eek hof te Franeker; aan de Prinsesse Ulo te Amsterdam, L. Steffens te Amster dam; aan de Groen van Prinsterer Ulo te IJmuiden, E. de Boer te Huizen Noord Holland; aan de Chr. Ulo te Dinxperlo, H. J. Kip te Aalten. Benoemd bij bet Ulo aan de Prinses ene-Ulo te Haarlem, de heer J. L. Lijklema te IJmuiden. Benoemd tot onderwijzeres: aan de School met de Bijbel te Driebergen: G. A. F. Jantzen te Franeker; aan de Herv. School II: J. van Dijk te Erme- ian de C.V.O. School te Ferwoude: T. Prins te Leeuwarden; aan de Sionschool te Groningen: A. v. d. Wint te Apeldoorn; aan de Christ. Nat. School te Hardenberg: J. F. Jansen te Wildervank; aan de Ds. van Haselen- school te Rotterdam-Zuid: mevr. Porte te Rotterdam; aan de Waalse School te Rotterdam: M. A. van der Maten te Rotterdam; aan de Nassau-school te Velp: G. Schmink te Vechel; aan de Juliana van Stolberg-school te Vlissin- E. de Vos te Vlissingen; aan de Kon. Wilhelmina-school te Vlissingen: A. H. W. Janse te Valkenburg (Z.-H.); aan de Christ. Nat. School te Winters wijk: Fr. ten Pas te Winterswijk; aan de School met de Bijbel te Zelhem: C. van Hooidonk te Oldekerk, Gron. Benoemd tot onderwijzeres aan de Oranjeschool te Rotterdam-Zuid, mejuf frouw A. de Vries te Rotterdam; aan de Herv. School te Utrecht, mejuffrouw H. de Raad te Baarn; aan de Prinses Ireneschool te Delft, mejuffrouw G. A. Noordijk te Rotterdam; aan de Timo- theusschool te Bussum, mejuffrouw G. E. Knol te Vlaardingen; aan de Vrije Chr. School te Marken, mejuffrouw G. J. L. van Bommel te Amsterdam: aan de Chr. School te Strijen, mejuffrouw I. de Boer te 's-Gravenhage; aan de Prins Willemschool te Den Haag W. de dames E. Besteman en A. de Boer, bei de te 's-Gravenhage; aan de phr. Nat. School te Oude Wetering, mejuffrouw D. B. Rutgers te Meppel: aan de Kon. Wiftielminaschool te Hardinxveld-Gies- sendam, mejuffrouw E. J. Blom te Meerkerk; aan de Chr. Nat. School te Leidschendam, de dames R. Spaans te Seheveningen en R. Ytsma te 's-Gra venhage, en als vakonderwijzeres me juffrouw E. van Ammering te Hazers- woude; aan de Prins Bernhardschool te Garderen, mejuffrouw R. Bison te Putten; aan de Chr. Nat. School te Zuid-Beijerland, mejuffrouw S. Fenne- ma te 's-Gravenhage; aan de Marnix- school te Dordrecht, mevrouw Kleisma te Zwijndrecht; aan de Groen van Prin- stererschool te Nw. Pekela, A. Bulthuis te Groningen. Benoemd tot onderwijzeres aan dc Jul. van Stolbergschool te Dordrecht, de dames J. Koster te Dordrecht en R. Melsen te 's«Gravenmoer. Aan de kinderen schrijft Johannes zijn eerste brief, omdat hun zonden vergeven zijn; aan de jonge mensen, omdat zij de boze hebben overwonnen. Maar niet de overwinning is het hoogtepunt van het geestelijke leven. Belangrijker dan de wetenschap dat onze zonden vergeven, grootser dan het\ besef dat wij met Christus overwinnaars zijn, is het kennenl van God. Johannes schrijft aan de vaders „want gij kent hem j die van de beginne is." Wij hebben de kern van het evangelie nog niet begrepen, I zolang wij niet door de levensomstandigheden dichter tot God j worden getrokken. Hoe verder wij in het leven komen, hoe meer wij moeten gaan beseffen dat niet wat wij ontvangen het grootste is, maar wat God van ons ontvangt. Heeft God dan wel iets aan ons? We zouden kunnen vragen:' Wat ziet Hij eigenlijk in ons, dat Hij er naar verlangt om. j met ons gemeenschap te hebben? Zijn wij niet ook als kinderen van God „geneigd tot alie kwaad?" Hebben wijl niet allemaal deel aan hel kleingeloof van Thomas en del onstandvastigheid van Petrus? God ziet wel degelijk iets in ons, want Hij ziet daar zijnl Zoon Jezus Christus. Daarom is er gemeenschap mogelijkl en daarom verlangt Hij naar ons. Maar daarom is het ook onmogelijk om buiten Christus om God te kennen. NIET TE OUD JJET is bekend dat het voor i boven de veertig jaar niet mee valt nieuw en vast emplooi te vinden als ze hun betrekking hebben ver loren. Ook niet al beschikken ze over prima getuigschriften. Want bij vele ondernemers schijnt de vrees te bc- gemeen werd geconstateerd dat na de jaren der zogenaamde topprestatie (van 25 tot 34 jaar) de vermindering in tempo tot de leeftijd van 64 jaar slechts zelden meer bedroeg dan 8 pet. En dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. staan, dat bij het ouder worden de Natuurlijk mag men niet te veel uit prestatie zal verminderen. Men geeft deze cijfers concluderen. Er is en dan wel toe dat oudere arbeiders en blijft verschil tussen de individuende beambten dikwijls degelijker werk le- een werkt langzamer (en dan meestal veren dan jongeren, maar men weegt tets degelijker) dan de ander. Boven dan die degelijkheid af tegen het dien wordt heden ten dage het tempo Staat het echter wel zo vast dat de wèl maken na het lezen van deze prestatie van ouderen steeds gerin- Amerikaanse cijfers: dat de wijdver- ger wordt? Kan men inderdaad zeg- breide opvatting die tot ongunstige gen dat dit de algemene regel is? beoordeling van de ouderen leidt, Het Bureau voor Arbeidsstatistiek in zeer aanvechtbaar is. de Ver. Staten heeft onlangs Trouwens, het zou wel heel bedenke- derzoek ingesteld naar de prestaties lijk zijn, zowel economisch als so- van een aantal geschoolde werkkrach- ciaal, wanneer velen op middelbare ten in twee en twintig met zorg uit- leeftijd tot werkloosheid (of tot tel- gekozen fabrieken. Dit bleek: in de kens herhaalde werklooshcidsperio- schocnfabrieken leveren vrouwen in den) zouden worden gedwongen. So- de le«ftijd van 55 tot 64 jaar een ho- ciaal vooral omdat juist op deze leef- gere prestatie dan vrouwen in de tijd de voltooiing van de opvoeding leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar. der kinderen zware eisen stelt. Met In de meubelfabrieken bleek dat 34 deze sociale overwegingen behoort pet van de mannen In de leeftijd van een werkgever bij het aannemen van OVERLEG IN MOSKOU jyE zware bewolking, die in de af- Moet het gesprek in Moskou wor- gelopen dagen boven Genève den uitgelegd als een tussentijdse ge- heeft gehangen is typerend voor de dachtenwisseling over het resultaat sfeer, die aan de conferentietafel van van de Geneefse conferentie, dat de vier ministers van buitenlandse niet bepaald beantwoordt aan de ver wachtingen van communistische zij len en het voornaamste en enige on- De mogelijkheid is echter niet uit- de positie van West-Berlijn. oefenen op het Westen, door het Aan de ene kant heeft president dreigement van de Russen, i Eisenhower er heel goed aan ge- zonderlijk vredesverdrag met de daan, de Rus Gromyko tijdens diens Oostduitse communisten te sluiten, bezoek aan Washington 2 stand te brengen, dat er geen sprake weer actueel te maken. Of zij zover zullen gaan, binnenkort van een topconferentie zal zijn, als reeds gevolg te geven aan dit voor- er geen werkelijke vooruitgang wordt nemen, mag voorshands worden be- geboekt tijdens de ministersconferen- twijfeld. Chroesjtsjef blijkt nog tie. steeds veel waarde te hechten aan Ook het feit, dat de westelijke Grote een topconferentie. Eenzijdige stap- Drie hebben laten weten, in geen pen van de Sowjetunie zouden een geval onder druk over de Berlijnse dergelijk gesprek onmogelijk maken, kwestie te zullen onderhandelen, kan Het ligt dan ook meer in de lijn der er wellicht toe bijdragen, dat de Rus- verwachtingen, dat de Russen een sen en Oostduitsers minder hard van minder dreigende houding ten aan- stapel zullen lopen bij het verwezen- zien van de Berlijnse kwestie zullen lijken van hun plannen. aannemen, De vraag rijst, wat zij voorhebben met de Russisch-Oostduitse bespre- zullen komen (o.a. met de erkenning kingen, die in Moskou gehouden worden. Het is opvallend, dat ver schillende Russische en Oostduitse figuren naar Oost-Beriijn zijn ver van het communistische regiem in Oost-Berlijn) om een belangrijk deel van hun plannen met des te meer kracht te kunnen verdedigen i trokken om de jongste ontwikkelin- iets over te laten voor een topcon- Genève met Grotewohl Ulbricht te bespreken. fcrentie. 43 Nicolson snelde de trap naar de brug af. holde zo eauw hij kon langs de reddingboot, daarna een tweede trap af naar het benedendek en vervolgens een derde naar de bovenkant van de derde tank. Zonder weifelen baande hij zich een weg om klep pen en over touwen, gasbuizen en dampende stoom pijpen. tot hij aan stuurboordzijde was. Voortdurend met Farnholme vlak achter zich aan. Juist toen Nicolson zich over de verschansing boog. flitsten beide spreidlichten tegelijk aan. Twaalfduizend ton, en slechts een enkelvoudige bemanning, maar Findhorn hanteerde het grote schip, zelfs op deze zware zee. als was het een torpedoboot. De sloep was nu geen veertig meter meer van het schip verwijderd en reeds binnen de lichtvloed van de spreidlampen. Elk ogenblik kwam zij dichterbij en de mannen die erin zaten, en zich thans in de luwte van de „Viroma bevon den, hadden opgehouden met hozen, zich op hun zit plaatsen omgedraaid, en keken naar boven, gereed om in het vangnet te springen. Nicolson bekeek de man in de stuurstoel eens nader en zag nu, dal het geen pet was, die hij op het hoofd had, maar J J-' vol bloe verband, dat vol bloed zat. Ook viel hem nog wat anders op: de stijve en onnatuurlijke houding van de rechterarm. Nicolson wendde zich tot Farnholme en wees naai de man in de stuurstoel. „Is dat uw vriend, die daar achterin zit?" „Ja. dat is Van Effen," zei Farnholme voldaan. ..Heb ik het u niet gezegd?" „U hebt gelijk gehad." Nicolson zweeg een ogen blik en vervolgde toen: „Hij schijnt iji sommige opzichten wel wat eigenaardig te zijn." „Hoezo?" „Wel, hij heeft nog altijd een revolver in zijn hand. Die is gericht op de kameraden voor hem, en zolang ik nu al naar hem kijk, heeft hij zijn ogen geen ogenblik van ze afgewend." Farnholme tuurde naar de man en floot toen zachtjes. ,,U hebt inderdaad gelijk!" „Waarom doet hij dat?" Dat weet ik niet Ik heb er eenvoudig geen idee van. Maar ik kan u wel zeggen, mijnheer Ni- <j doer ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) colson: wanneer mijn vriend Van Effen het nodig acht zijn revolver op ze gericht te houden, zal hij er wel een heel goede reden voor hebben." de hand, terwijl het water uit zijn drijfnatte kleren liep, vertelde hij alles vlug, beknopt en overtuigend. Hun reddingboot had een motor gehad en hen vlug van de brandende ..Kerry Dancer" weg doen komen, Zij slaagden er nog net in mijlen verder naar het zuiden een klein eiland te berei ken. voor het noodweer losbarstte. Zij hadden de boot aan de lijzijde van het eiland op het strand gehesen en daar uren op elkaar gekropen gezeten, toen de wind plotseling was gaan liggen. En het was kort daarna, dat zij in het noordwesten vuur pijlen de lucht in hadden zien gaan. „Ja. die waren van ons", knikte Findhorn. „En toen hebt u besloten ons op te gaan zoeken?" „Ja". Er kwam even een koude glans in de rus tige bruine ogen van dc Nederlander, toen hij een gebaar maakte in de richting van het groepje rpan nen met hun bruine huid en donkere ogen, dat daar opeengedrongen stond „Siran en zijn vriendjes voelden er niet veel voor. Zij zijn niet bepaald ge allieerd gezind, en wisten dat er zich op dat ogen blik geen Japanse schepen in deze wateren bevon den. Bovendien wisten we niet beter, of het waren noodsignalen van een zinkend schip." Van Effen le digde zijn glas whisky in één teug en zette het toen naast zich op tafel. „Maar ik had de revolver." „Dat heb ik gezien." Het was Nicolson, die sprak- „En toen?" „We staken van wal, in noordwestelijke richting, en belandden in een flink stuk woelige zee, niet al te ruw, zodat we flink opschoten. Toen kregen we een paar stortzeeën binnen, zodat de motor onder liep. We konden niets meer beginnen, en ik dacht, dat het gedaan was met ons, toen ik uw schijnsel ontdekte in een pikdonkere pacht als deze kun je dat al van heel ver zien. Wanneer het vijf minu ten eerder was gaan regenen, zouden we u nooit hebben gezien. Maar nu deden we het wel en ik had mijn zaklantaarn." „En uw revolver," besloot Findhorn. Hij keek Van Effen geruime tijd aan met koude, onderzoe kende ogen. „Het is jammer, dat u hem niet eer der hebt gebruikt, mijnheer Van Effen." De Nederlander glimlachte droogjes. „Het is niet moeilijk uw gedachtengang te raden kapitein." Zijn hand kwam omhoog, en glimlachend rukte hij het bebloede verband van zijn hoofd, waardoor een diepe snede met rode randen zichtbaar werd, die van de hoek van zijn voorhoofd naar zijn oor liep. ..Hoe denkt u dat ik daaraan ben gekomen?" „Dat ziet er niet mooi uit," moest Nicolson toe- geven. „Was het Siran?" „Een van zijn mannen. De „Kerry Dancer" stond in vlammen: de boot de enige werd neer gelaten, en Siran hier stond op het punt er in te stappen met de leden van zijn bemanning die nog „Om hun eigen, dierbare hachjes te redden," viel Nicolson hem grimmig in de rede. „Ja, alleen maar hun eigen dierbare hachjes," be vestigde Van Effen. „Ik had Siran bij zijn strot, boog me weer over de verschansing en wilde hem dwingen weer aan boord te gaan. Dat was fout ik had mijn revolver moeten gebruiken. Ik had toen nog niet in de gaten dat ze allemaal één pot nat waren. Het moet een klamp zijn geweest, ilk kwam bij op de bodem van de boot." (Wordt vervolgd) Mets over Luthers verraad aan de boeren Luthers huis werd te veel kerkelijk centrum (Van onze correspondent in Bonn) Naar het Westduitse dagblad „die Welt" meldde, verkeert de z.g. „Lutherhalle" in Wittenberg, het beroemde museum der re formatie, in gevaar. De rege ring" der „Duitse Demoki-atische Republiek" (de communistische Oostzone van Duitsland), die een anti-religieuze politiek bedrijft en het daarbij vooral op de pro testantse kerk die in Oost- Duitsland een meerderheidskerk is heeft gemunt, schijnt voor nemens te zijn de „Lutherhalle" te requireren om er een museum van de communistische revolutie in onder te brengen. De „Lutherhalle" in Wittenberg, aldus „die Welt", bevat een grote verza meling van dingen, die herinneren aan de reformator Luther en zijn mede werkers, daaronder originele hand schriften en documenten, alsmede een serie Luther-afbeeldingen uit alle eeuwen. De verzameling heeft van de afgelopen oorlog vrijwel niet gele den. Zij is sinds 18 februari 1946 toen de protestantse wereld de 400e sterfdag van Luther herdacht weer voor publiek toegankelijk. Direkteur der „Lutherhalle" was en is de theoloog prof. Oskar Thulin. Deze is op het ogenblik ernstig ziek. Van zijn ziekte hebben de communis tische autoriteiten gebruik gemaakt om stappen te ondernemen, die uit eindelijk zullen moeten leiden tot re quisite van de „Lutherhalle", die in de loop der eeuwen een kerkelijk en cultureel centrum van eerste orde is -ïeworden. dat vooral voor de pro- 'estanten in de Oostzone van Duils- 'and van bijzonder grote betekenis vas. Zij werd voor hen een soort be- levaartsoord. Er werden vele bij enkomsten gehouden van de Evan gelische Akademie, alsmede weten schappelijke congressen. De „Luther halle" is feitelijk het oorspronkelijke woonhuis van Luther. Hij woonde er tot 1508. Op 28 mei jl. verscheen in de communis tische, te Hallen verschijnende krant „Freiheit" een brief aan de redac tie, waarin een lezer zich richtte tot de directie van de „Lutherhalle" Hij schreef, dat hij weliswaar zeer on der de indruk was gekomen van de vele interessante dingen uit de tijd der Reformatie, doch critiseerde het ..gebrek aan wetenschappelijke con ceptie" van het museum, met name Ie afwezigheid van ,.de sociale ach tergronden van het aanplakken van Luthers thesen", van „de samenhang tussen de reformatie en de revolutio naire boerenoorlogen", voorts „niets over Luthers verraad aan de boeren en zijn pact met de vorsten". Aangenomen mag worden, dat deze „lezerbrief" in de krant is „geplant", als inleiding tot maatregelen, die van staatswege tegen de „Lutherhalle" zullen worden genomen, omdat de museum-inhoud kennelijk de commu nistische autoriteiten niet langer past. De regering van de Oostzone wil de „Lutherhalle" opdoeken in het kader van haar materialistische atheïsme. In kringen der communistische eenheidspartij in Oostduitsland. de S.E.D., verluidt, dat de districts- raad van Halle, waaronder Witten berg ressorteert, zich reeds tijdens zijn volgende zitting zal bezighouden met de LutherhalleDe toekomst van het reformatiemuseum staat als punt 1 op de agenda; wel een aanwijzing hoe urgent de raad de overname van het museum acht. ONDERWIJSBENOEMINGEN Benoemd tot leraar: aan dc Chr. Kweekschool te Drachten, dc heer L. Kramer te Heerenveen en tot vakleraar handenarbeid H. J. Meeldijk tc Amster dam; aan de Chr Lagere landbouw school te Winsum, J van der Berg te Groningen; aan dp Chr. Huishoudschool te Seheveningen. mejuffrouw J. C. Cas- telcin; aan de Chr. Lagere Landbouw school te Barneveld. H. P. Rietman te Harfsen. Benoemd tot hoofd aan de Herv. school te Apeldoorn, T. E. van Wijk te Utrecht: aan de Oranjeschool te Rot terdam-Zuid. J. van Essen te Rotter dam; aan de Willem de Zwijgerschool te Seheveningen, D W. Wijsman te Hilversum; aan de school met de Bij bel te Stolwijk. P. de Lijster te Krim pen aan de IJssel. Benoemd tot hoofd aan de Marnix- school te Dordrecht, de heer P. van Hofwegen te Dordrecht; aan de Keu- cheniusschool ts Huizen, de heer P. Lol te Bo'ies.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2