MOZARTS VERBLIJF IN PRAAG HEI STADHUIS TE DU1IH 3t M dYie-QJaire^Jm MUZIEK VAN OP DEZE EEUW DE PLAAT DE GROND LAG BRAAK ZATERDAG 6 JUNI 1959 In de villa Bertram ermnenncfen aan PRAAG, JUNI 1959 J~^E MENSEN in Praag begrijpen me." Deze historische woorden van Mozart zijn tot vandaag de dag nog steeds de trots van Praag. Men voelt er zich als het ware nog steeds de ontdekkers van het genie Mozart. En. de trots is niet helemaal zonder reden, want nadat Mozart met veel succes als wonderkind was opgetreden in Praagis zijn werk als componist meer nog bejubeld dan in Wenen. Voor een groot deel is dat te danken aan de Boheemse componist en pianist Frantisek Xaver Dusek (1731—1799)die in 1777 met Mozart kennismaakte in Salzburg. Men zou haast kunnen zeggen het is nqg meer te danken aan Dusek's vrouw, Josefina Dus-hord, die niet alleen een uitnemende zangeres was. maar ook een bijzonder mooie, charmante en jonge verschijning. Mozart was ■wel ontvankelijk voor vrouwelijk schoon, dus het contact met de Duseks werd snel en stevig gelegd. Josefina, die in 1754 geboren was en dus maar twee jaar ouder dan Mozart, was een groot artiste en trad zowel in Praag als in Wenen. Dresden. Weimar en Leipzig op. In 1798 begeleidde Beethoven telijke muziek van een nieuwe haar zelfs eens op een recital in opera, de Don Giovanni". Alvo- Wenen. Direct al bij de eerste rens hij de aria's voor deze opera kennismaking was Mozart zo en- geheel klaar maakte moest hij thousiast over deze stond een hartstochte lijk werkje voor haar schreef, recitatief en aria ,.Oh, lo previde". Het moet echter ge zegd worden dat ook de heer Dusek grote bewondering had voor Mozart en diens mu ziek met succes pro pageerde in Praag. De grote stoot daartoe gaf - de opvoering in 1782 van „Die Entfuhrung aus dem Serail" van Mozart in Praag Van die tijd af werden ook Mozart's piano- en orkestwerkén popu lair. In 1783 volgde in het Nostic-theater „Die Hochzeit des Figaro" en toen wilde men in Praag de componist persoonlijk leren ken- Hij genoot er, werkte er en was opgesloten eerst de solisten van de Praagse steeds e Opera horen. In Mozarls tijd was schage het de gewoonte altijd voor een niet m< bepaalde stem een rol te schrij- Praag le buitenzijde dat_toch wel ligging maar Dusek dacht Mozart naar dat hotel te laten gaan. Zijn villa ..Bertram" aan de buitenzijde van Praag, midden tussen wijngaarden en tuinen, was groot genoeg om er ook Mo- Toen ik deze week in Praag deze villa bezocht Muziek op het bal bepaalde en de bouw van het huis verrukkelijk, dat men er in re traite zou willen gaan. En natuur lijk is er niet alles gebleven uit Mozart's tijd. maar de restaura tie in 1955 heeft toch de stijl uit nen, die tijd gereconstrueerd en men Mo- waant zicH echt weer 2 eeuwen terug. aag Het gehele huis is nadat het nog jaren door allerlei families is bewoond weer geheel voor Mo zart ingericht. Men vindt er por tretter.. brieven, manuscripten eerste programma's. gen. reclamebiljetten klavier waarop Mozart speelde. En wie zo eens even over de bre de veranda loopt kan zich inden ken. dat Mozart zich daar best vermaakt zal hebben met het charmante gezelschap van de Du- seks, met een glas wijn ei de muziek Mozart leefde de gelukkige tijd dat de muziek ontspanning was. Opgesloten j£ÉN DING is jammer Het tuin- je heeft namelijk schiedenis. Josefina Duskova wil- nering de namelijk dat Mozart speciaal beide voor haar een concertaria schreef. Mozart had echter nog zoveel te doen voor zijn ..Don Giovanni", dat hij er weinig zin in had. Goe de raad is iduur en dus sloot Jo sefina haar vriend op in het tuin huisje en vertelde hem pas de vrijheid te hergeven als de aria Mozart zakte natuurlijk door de knieën en schreef de befaamde aria ..Bella mia fiamma addio". Hij stelde slechts één voorwaar de: Josefina moest deze aria di rect prima vista voor hem zin gen, zonder fouten. Zo niet, dan verbrandde hij de aria. Het is ge beurd. Josefina heeft de aria pri ma vista, gezongen en ik zou dat graag ook eens van een onzer sopranen horen Een bijzonder moeilijke aria. Op 29 oktober 1787 had in Praag de wereldpremière plaats van Mo zart's ..Don Giovanni" en het Nostic-theater, dat thans nog be staat. was stampvol. Vier uit voeringen van deze opera moes' Mozart leiden en als een afscheid aan Praag en de villa Bertram schreef hij de 2 liederen ..Es war einmal" en ,.Wo bist du. Bild" In 1789 zou Mozart nog één dag in Praag zijn. maar toen was Josefina Duskova net naar Dres den vertrokken. En vanzelfspre kend ging Mozart haar snel ach- Het laatste bezoek aan Praag bracht Mozart in 1791, het jaar van zijn dood. Tijdens de reis in de hobbelende koets begon hij aan de opera ,.La Clemenza dï Tito' uitnodigin- door Praag besteld i.v.m de kro- n nnt ppii ningsplechtigheden van Leopold. In 18 dagen voltooide Mozart de opera en opnieuw woonde hij in villa Bertram. Maar de stem ming was niet zo goed meer. Mozart was erg zwak en voelde waarschijnlijk al zijn naderende met dood. Bleek en melancholiek zat o jn hij bij de Duseks en toen de pre mière van zijn nieuwe opera op 6 september in het Nostic-thea ter niet zo'n succes had. ging Mozart teleurgesteld terug naar Wenen. Twee maanden later zou hij sterven en zou hij in volledi ge eenzaamheid begraven worden. Maar Praag houdt de herin- n Mozart levend. De as van Mozart groeiden Praag op en nog steeds neemt het oeuvre van Mozart een belangrijke plaats in op de con certprogramma's En heeft de muziek van Mozart ook veel in vloed gehad op vele musici uit Bohemen? Dit alles gaat weer le ven als men de Bertram-villa be zoekt en even door de tuin wan delt, .waar een fraai beeld van Mozart is geplaatst. Van Praag uit is de ..Don Giovanni haar glorietocht over de wereld begon nen. CORN. BASOSKI. Levenskracht in een onzer oudste steden Mozart werkte, irdige ge- op 1787 in Praag'. Dë kranten stonden vol van- dit bezoek, 's Middags was Mozart aangekomen en 's avonds werd er al een groot gala-bal voor hem gegeven. Zoals men wellicht weet was Mozart een zeer bekwaam danseur. Dit bal op zichzelf was nog niet zo bijzonder als wel de ontdekking die Mozart daar deed. Melodieën uit zijn „Figaro" waren bewerkt als dansen en alle gasten van het bal dansten op muziek van Mo zart. Ik zou het gezicht van een hedendaags componist weieens willen zien als hij een dergelijke OVER DE MODERNE BAROK-ORGELS proces aanhangig wegens pla giaat. Weet u wat Mozart deed? Hij schrijf aan een Weense vriend heel enthousiastiedereen hier spreekt over de Figaro, niets an ders wordt er gespeeld, geblazen, gefloten dan de Figaro....". Op 17 januari 1787 was Mozart bij de opvoering van zijn Figaro en op 19 januari dirigeerde hij in Praag de eerste uitvoering van zijn Symfonie |n D (zgn. Praagse Symfonie) en speelde er een van zijn planowerken. Het publiek bleef juichen en op delijk dat elk orgel herhaald aandringen speelde Mo- soonlijkheid is. zart als toegift geïmproviseerde Wanneer men het orgel tot een all- variaties op de aria „Non pin an- round instrument wil maken, dan drai" uit de Figaro. Vier weken ontneemt nu lang was Mozart in Praag en vier persoonlijkheid. Elke, weken lang was er een roes van en de organis" geluk en succes. Geen wonder dus orgel als zijn dat Praag een beetje trots is. En k?uze 'iTi geen wonder dat men in Praag een instrumen nog wel een café heeft me: de muren geschreven: „Hier dronk "en werkte Mozart' Het maandblad ,,Het Orgel" (orgaan van de Ned. Organisten Vereniging, secr. Soetendaalseweg 39b, Rotterdam) heeft een heel belangwekkend artikel van de befaamde Franse organiste Marie-Claire Alain gepubliceerd. Onder de titel .,De bruik baarheid van het hedendaagse orgel" ^schrijft Marie-Claire Alain over het vertolken van orgelmuziek op instrumenten als dat van de fa. Marcussen in de Nicolaikerk te Utrecht. Velen willen een zgn. all-round orgel hebben, maar dat zou onmen selijke afmetingen vragen. Bovendien is het monumentale or gel beperkt door hèt feit van zijn ko lossale afmetingen. Naar bij >rgel riendschdp beschouwt toch zijn nd houdt een alle orgeltypen in ment wil verenigen loopt u .waar een bastaard in het leven te roepen Men kan op niet Een één instrument alle werken Het Orgel doet dr. J. W Doeve nog een aanval op de voorzitter van de Geref. Organistenvereniging D. W. L. Milo, die bij de ingebruikneming van een orgel in de (vrijgemaakte) Geref. Kerk van Kampen opmerkte, dat het electropneumatische tracüjursysteem een kinderziekte heeft' doorgemaakt en nu „het eenvoudigste, goedkoopste en toch bedrijfszekerstê" is. Heel terecht wijst dV Doeve deze stelling gedocumenteerd van de hand Verder zijn er weer fraaie orgelfoto's opgenomen en vervolgt, George Stam zijn „Orgel Practicum1-. T~\E gemeente Cuijk heeft een nieuw raadhuis gebouwd. Dit was nodig geworden, niet alleen omdat het oude raadhuis voor de administratie van een groeiende gemeente te klein werd, maar ook omdat door de aanleg van geheel nieuwe wijken het zwaartepunt van de be bouwde kom zich van de Maas oever een eind landinwaarts had verplaatst. Dit vroeg een nieuwe situering van de zetel van het gemeentebestuur. Cuijk aan de Maas is één van de oudste steden van ons land. De Romeinse weg, die van Tongeren en Maastricht ten westen van de Maas naar Nijmegen liep, kruiste deze rivier ter plaatse waar nu hel stadje Cuijk ligt, zodat daar reeds in vroege tijden een vaste nederzetting ontstond. Uit gevon den voorwerpen blijkt, hoe dicht de bewoning in dit gebied reeds in vroege tijden is geweest. In ieder geval staat vast. dat reeds onder Dioeletianus (284305 Cuijk een Romeinse grensvesting kroning van het ontwerp „Filia Mosae" van de architekten Th. Taen en dr. ir. Th. Nix. Thans is het gebouw voltooid. Wie alleen het landelijke stadje Cuijk uit de jaren dertig met zijn permanente werkloosheid heeft gekend, zal niet zonder verbazing de afbeelding _van dit nieuwe raadhuis bezien. Daarom hebben wij gemeend, iets te moeten ver tellen over de economische ont wikkeling. die deze gemeente na 1945 heeft doorgemaakt. In het licht van deze ontwikkeling is de stichting van dit raadhuis, dat overigens slechts bescheiden van afmetingen is. verklaarbaar. Drie verdiepingen HET RAADHUIS bestaat uit een onderbouw, waarin enkele technische diensten zijn gevestigd, twee volledige verdiepingen en een plat afgedekte kapverdieping. Deze laatste is gemarkeerd door koperen dakschilden, die een fraai contrast vormen met de lichtgrijs Eens 4000 inwoners risch gebied met onvoldoende werkgelegenheid voor de jongere bevolking. De enige belangrijke industrie hield zich bezig met de vervaardiging van-kerksieraden. Na de tweede wereldoorlog heeft Cuijk een snelle economische ont wikkeling doorgemaakt. Het ge meentebestuur heeft krachtig dc industrialisatie bevorderd. zodat op het ogenblik een kleine 2000 mensen in de stuwende nijver heid werkzaam zijn Deze ontwikkeling heeft ook een groot aantal verzorgende bedrij ven aangetrokken en daarnaast heeft het gemeentebestuur een ge heel plan afgewerkt voor vernieu wing en uitbreiding van het on derwijs en de stichting van een cultureel centrum, met schouw burg. leeszaal, bibliotheek, verga derzalen, enz. Voorts is een plan gemaakt voor de bouw van 100 wonmgen per jaar en zelfs van enkele to renflats Door al deze activiteiten is het bebouwde oppervlak enorm toegenomen en is de bevolking snel gegroeid. Op het ogenblik telt Cuijk rond 7000 inwoners. In zulk een gemeente past een nieuw stadhuis. In 1953 werd daartoe door het gemeentebestuur een besloten prijsvraag uitge schreven. welke leidde tot de be- de vele oude café's die Praag le périoden ideaal vertolken. De rijk is en die een bepaalde beko- registraties van César Franck ring aan de stad geven waren alleen maar te realiseren op het orgel van de Sainte Clotil- ln Villa „Bertram <je jn Parijs. Op verschillende IN AUGUSTUS van hetzelfde jaar Marcussenorgels heeft Mane-Clai- f ging Mozart opnieuw naar Praag, >re Alain Fianse orgelmuziek uit- reeds piet de tekst en de gedeel- gevoerd of horen uitvoeren. Als *l!.**** Moeders en kinderen Moeders en kinderen, door dr. Th. Hart de Ruyter. Uit de serie: Het abc der opvoeding. Uitgave G. F. Callenbach, Nij- kerk. Dit uitnemend boekje is zeer geschikt om moeders te doen be seffen hoe belangrijk het is op van waarde welke wijze ze hun kinderen ver- die er op uil zorgen en opvoeden. Ondanks de te articulen nauwelijks veertig bladzijden bijzonder leerzaam deeltje in ze nuttige serie. bouwd z aal met aldus Marie-Claire Alain gehele moderne Franse oeuvre voerbaar zijn. De werken van Wi- dor. Vi'crne en Dupré zijn geheel voor de CavaiUé Coü-orgels ge schreven welke instrumenten arm zijn aan 'ïeldère mixturen en rijk aan stemmen die op de 16' waren gebaseerd, Daardoor werd steeds het hoogste gedeelte van het kla vier gebruikt. Wat de mechanische tractuur betreft, merkt Marie- Claire Alain op dat deze alleen van waarde is voor de organist, Hip pi- nr> uit is iuist te fraseren en Elektrische trac- .velkasten staat Marie- de- Claire Alain niet In hetzelfde m( H/f/E over moderne kunst h'port praten denkt, al gauw aan non-figuratieve schilderijen van het Bazaine. aan verfkladders vdn 't Hofplein op de achtste dag Het is onafgebroken in de nacht aanwezig En nu ook 's morgens als een kring van wederkerig licht Nog staan projekties blindelings gepland op tafel En zijn matglazen vliezen nauwelijks verwijderd Maar reeds verzacht het marmer tot een bed van baren En wordt het plein doortrokken van onzichtbaar paren Dat licht en donker tot één wezen zal verenen: Het melkwit duister van de achtste dag Waardoor dan raadselachtig nog de tram rijdt Een lege tram van allerlaatste weemoed Waarachter rails en draden worden opgeheven Onder de dalend maritieme hemel Totdat ook 't laatst verkeer voorgoed voorbijgegaan is En geen geluid van invloed op het ongenaakbaar zwijgen... Dan zingt opeens als een genadeloos geluk Het in- en uit zichzelf besloten spuiten Van stralende fonteinen in het middenmeer. HENK KOOIJ MAN Appel, aan experimentele, poëzie van Liicebert of aan concrete muziek van Pierre Schaeffer. Maar er is ook nog andere: moderne kunst. Modern kan ook de kunst zijn, die niet experimenteert, de künst die nog wortelt in de traditie, zónder daarom traditioneel te zijn. Wat is modern? Ach, dat ver andert immers met de dag. In 1323 sprak Jacobus de Liège al minachtend over de „doctor modernus", die niemand minder was dan de drager van de „ars nova" uit de 14e eeuw. Philipp de Vitry. In 1601 liet de Italiaan Guilio Caccini een ver zamelwerk verschijnen onder de titel „Le nuove musiche" en in het voorwoord wordt stelling genomen tegen de achter hem liggende periode. De „te veel noten" van Mozart waren een kwelling voor de oren van Keizer Joseph II, verschillende werken van Beethoven deden de hoofden onbegrijpend schud den, met de scherpe kritieken op de muziek van Wagner kan men boekdelen vullen en toen in 1905 in Parijs de schilder Matisse met enkele vrienden werken exposeerde tezamen met enkele academische bronzen van de beeldhouwer Marque, riep de criticus Louis Vaux- celles vertwijfeld uit: „Dona- tello te midden van wilde En zo kan men doorgaan met het vermelden van feiten, waar uit blijkt dat het begrip modern mei or er altijd is geweest en dat het ook vaak verkeerd werd gebruikt zijn aai of geïnterpreteerd. Het begrip tie. dat modern in de kunst wil helemaal zijn vai niet een soort revolutie uitdruk- heeft elementen die de kunst ken. Maar in de kunst van een vandaag een ander aanzien geven, bepaalde tijd vindt men altijd ele- die bepalend zijn voor de kunstont- menten die zo volkomen eigen wikkeling. Raken we eenmaal aan die ele menten gewend, onderkennen we ze. dan vinden we de kunst niet zo erg modern meer. Als voor beeld noem ik hier vier werken, die door componisten van deze geschreven zijn en die iedereen zal kunnen waarderen. Waarom7 Omdat de componisten het tijd- eigene op zulk een geniale wijze hebben gehanteerd en ver af ston den van elk gewild experiment. Ook omdat ze op de basis van een eeuwenlange traditie 'lebben voortgebouwd. Het fundament is dus goed. Dj balletsuite „La Giara" van de Italiaan Alfredo Casella (1883 1947) en het symfonisch gedicht ..De pijnbomen van Rome" (I pi- ni di Romai van de Italiaanse componist Ottorino Respighi (1879 —19361. Beide werken dateren uit 1924, dus echt wel uit een woeli ge tijd op kunstgebied. Maar hier moderne werken die zich liddelen be- i toch direct aanspreken. De balletsuite van Casella verrukkelijk stuk muziek en in vier schilderingen geeft Respighi een zeer suggestief beeld van Ro ma. compleet met een autoclaxon DECCA heeft de twee werken op één plaat uitgebracht in een uit voering door het orkest van de AcCademia di Santa Cecilia uit Rome o.l.v. Fernando Previtali. (30 cm. langspeelplaat LXT 5278). Het is een bijzonder goede opna me geworden, waarbij Previtali het gehele kleurenpalet van het orkest tieeft kunnen doen schitte ren. Twee werken die men beslist e mei meer ie scheiden moet bezitten en die steeds weer de kunst. Ook onze tijd gehoord willen worden. i de Oostenrijks-Ameri- en Toch de toen levende genera- VIA NAALD EN PI A AT kaanse componist Ernst Toch (gel?. 1887) en de symfonie „Ma- thisj der Maler" van de Duitse componist Paul Hindemith (geb. 1895). Beide componisten kregen hun opleiding in Duitsland en bei den moesten wijken voor het Hit- Ierregime. De muziek van Toch is eigenlijk nooit diepzinnig. Zijn kunst vloeit vlot voort, is soms speels zelfs, soms van een scho ne lyriek. Ergens heeft Toch toch altijd nog contact gehouden met de romantiek. Hindemith grijpt verder terug, meer naar de klas sieke tijd. naar de barok. Althans in deze symfonie, die getrokken is uit de opera „Mathis der Ma ler". Hindemith '.ïeeft zich laten inspireren door het Isenheimer al taar van de middeleeuwse schil der Matthias Grünewald. Dit al taarstuk verbeeldt de figuren van de heilige Antonius. Sebastiaan en Paulus in een wild fantastisch landschap, de verzoeking van An tonius en ten slotte Christus' ge boorte temidden van zingende en musicerende engelen. Zo heeft Hindemith de symfo nie dan ook drie delen gegeven, nl. ..Engelenconcert". ..Grafleg ging" en „De verzoeking van de heilige Antonius". In het eerste deel hoort men in de bazuinen het koraal „Es sungen drie En gel ein suszen Gesang" en in het laatste deel '.ïeeft Hindemith de gregoriaanse hymne ..Lauda Sion Salvatorem" verwerkt. Het zijn uiterst suggestieve schilderingen geworden, die onderling geen the matisch verband hebben. CAPITOL heeft deze twee wer ken op één plaat uitgebracht in een vertolking door het Pittsburgh Symphony Orchestra o.l.v. Wil liam Steinberg. (30 cm. lang speelplaat P 8364). Een fantas tisch spelend orkest en een diri gent, die elk detail kent en dus niet verwaarloost. In het werk van Toch wordt ook gebruik gemaakt van een Hammond-orgel en een vibrafoon. Een opname die heel waardevol is. CORN. BASOSKI doorgevoerde kopgevels levendigd door een ruitvormige versiering. De verdieping boven de on derbouw bevat de kamer van de burgemeester en de ruimten voor de gemeentesecretarie, de verdie ping daarboven de raadzaal en de wethouderskamer. Deze laatste Deze Is met opzet op de ver dieping gelegd, opdat de hoofd trap en de bovenhal een lange weg zouden vormen, waarop het feestelijk karakter van een bruids stoet volledig tot zijn recht kan Zoals het nieuwe stadhuis thans ligt aan het gedeeltelijk reeds vernieuwde centrale plein van de stad, vormt het een veelbelovend begin van een geheel nieuwe stadskern. De goed gepropor tioneerde hoofdgevel met links de monumentale hoofdingang, geflan keerd door een zuil waarop een leeuw met het stadswapen, brengt duidelijk tot uiting, dat hier het hart zetelt van een zelfbewuste krachtige gemeente Aan de rechterzijde staat, ge heel vrij van het gebouw, de be tonnen carillontoren. Het boven deel van deze toren bestaat uit opengewerkte betonblokken en daartussen hangt het klokkenspel, waardoor aan een lang gekoester de wens is voldaan'. De tonen van het carillon stromen thans uit Levenswil A/TEN KAN het nieuwe raadhuis i'-I van Cuijk bezwaarlijk een monumentaal gebouw noemen. Een gebouw met 40 meter g.evel- breedte bij niet meer dan 13 me ter diepte behoort bepaald niet tot de soort die men ais grote ge bouwen aanduidt. Wij hebben hier te doen met de zetel van het bestuur van een le venskrachtige. maar toch nog betrekkelijk kleine gemeente. Maar in het geheel van deze ge meente-staat toch dit nieuwe raad huis met zijn carillontoren als een duidelijk accent van de le venskracht en de levenswil van deze zich verjongende gemeen- Slechts weinige lezers zullen ooit in Cuijk zijlr geweest. De hoofdweg ArnhemNijmegen naar Venlo, Roermond en Zuid-Limburg buigt bij Mook af naar Gennep en gaat niet over Cuijk. De oude Ro meinse weg. die ten westen van de Maas liep, bestaat in hoofdzaak nog wel. maar is een weg van de tweede rang geworden. Het toe ristisch verkeer loopt niet over Cuijk. Wie echter onverwacht toch in dit stadje mocht belanden, zal het als een openbaring ondergaan, wanneer hij plotseling voor dit nieuwe raadhuis komt te staan. Het getuigt van een intens le ven. En wij verheugen ons over iedere uiting van leven, die wij in ons land opmerken, vooral wanneer wij zulk een uiting buiten het Westen en buiten de( Rand stad Holland aantreffen. Kleine speelmuziek Muziekuitgeverij heeft in haar Serie Kleine Speelmuziek-Uit- gave weer bijzonder leuke muziekjes uitgebracht. - Voor gitaarsolo schreef Dick Visser een „Danza Mora", een „Soleares en Mi" en een ,JSevillanas". Hij arrangeerde ook heel kundig drie Franse, drie Spaanse en drie Nederlandse volksliederen voor zang met gitaarbegeleiding. Als gevolg van de steeds toe nemende belangstelling voor het blokfluitspel heeft Harmonia gezocht naar een middel om ook hiervoor prettig speelbare muziek voor ensembles uit te kunnen geven, waarbij dan de hedendaagse Nederlandse com ponisten werden ingeschakeld. Zo ontstonden- twee werkelijk verrassende werkjes voor schoolorkest, nl. de Micro- Suite" van Oscar van Hemel en een Symfonietta van Herman Strategier. Beide werken zijn geschreven voor blokfluiten, violen en celli. Verder bewerkte Dick Steen twaalf geestelijke liederen voor twee sopraan blokfluiten en K. Neyens Engelse volksdansen met varianten voor één sopraanblokfluit. Het mislukte complot Het mislukte komplot, door D. J. Douwes. Uitgave J. H. Kok N.V. Kampen. Een bijzonder aantrekkelijk jeugdboek: zo zouden wij deze uitgave willen noemen. De auteur heeft in een soepele en prettig te lezen stijl rond de apostel Pau lus een boeiend verhaal geweven, waarin twee jongens vriendjes een belangrijke rol spelen. Op een niet alleen verantwoorde, maar zeker ook sympathieke ma nier kan de jeugd in dit boek kennis makèn met de principes en levenswijze van het Joodse volk, even na het begin van on ze jaartelling. Nu eens-niet een verhaal, dat opzettelijk leerzaam wil zijn. maar een spannende ge schiedenis. die vele jongens, doch zeker ook evenzoveel meisjes graag zullen lezen. Het belang rijkste van „Het mislukte kom plot" vinden wij de waarde, die er uit gaat van alle gebeurtenis sen rond Paulus, zonder dat de schrijver ook maar ergens na drukkelijk heeft willen zijn. De aardige tekeningen in dit boek zijn van Hein Kray, die ook de omslag verzorgde.' Het begon allemaal zo mooi toen het kordate dienstmeisje Deborah op de kermis de jon ge sterke boer Jess Mortimer ontmoette. Ja, maar het werd voor haar het begin van een zeer hard leven. Ze trouwt met hem en er komen kinderen. Steeds meer ontpopt Jess zich als een brute driftkop en een dronkaard. Hij verlaat haar. Deborah ploetert verder. De grond ligt braak en eist zijn zorg. Haar zoons David en Benjamin groeien op tot jonge mannen. De le wereldoorlog breekt uil. David, tegen zijn zin vrijwilliger gewor den. sneuvelt ver van huis. Ben jamin, snoevende liefhebber van drank en van machines, keert te rug. Hij zal dat en hij zal dit Maar ook liij zal Deborah in de steek laten en zij zal oud en ver eenzaamd sterven, tot het laatst vol diepe zorg voor de grond die braak ligt. Dat is het thema van de roman „De grond lag braak" van dc Engelse schrijver H. E. Bates. Het is een werkelijk aan grijpende roman geworden, een roman van een vrouweleven, een roman van het platteland tevens. Want Bates is een groot vertel ler, hij zet zijn figuren volledig in hun eigen omgeving, hij schept situaties die uit het leven in die streek voortkomen. Boven al weet hij te typeren, weet hij zijn mensen te doen leven. Ook de nevenfiguren zijn geheel uit de verf gekomen. Deze roman van Bates is een sterk boek. De Ar beiderspers te Amsterdam gaf de roman uit in een verantwoorde Ncd. vertaling van Renée van Walcheren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20