De trieste geschiedenis GEESTELIJK LEVEN., van een gevloten kerk 25 Jaar geleden diende de kerk Hitler van antu/oord Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 6 JUNI 1959 leder het zijne en, die met het evan- ..Maar ik geef toch We zouden met Een geliefde uitvlucht van mer gelie worden geconfronteerd ieder het zijne" Is dit waai dikke penseel vol Oostmdische inkt een vraagteken achter deze woorden kunnen plaatsen. Maar zelfs al was het waar m de verhouding tussen mensen on derling. hebben we ook God het zijne gegeven? God heeft rechten op ons. Hij heeft ons geschapen tot Zijn eer. Hij heeft de mens gemaakt tot de kroon der schepping, opdat de mens Zijn rentmeester zou zijn op aarde. Wij behoren God toe Hebben we Hem het Zijne ge geven? Als we onszelf niet aan Hem hebben overge- schuldig aan verduistering. We hébben AP verzoek van talloze gemeente- leden en vrienden, onder wie ook vele rooms-katholieke heeft de predi kant van een kleine evangelische kerk in Spanje zijn belevenissen van de afgelopen vijftien jaar weergege ven. In eenvoudige gestencilde vorm is zijn verhaal toegestuurd aan men sen in Spanje en daar buiten. Het is zijn laatste hoop om door dit ge schrift gebed en medewerking te ver krijgen opdat de kapel, die de ge meente heeft laten bouwen, zal wor den vrijgegeven. Reeds sinds 1953 staat in die stad een klein kerkje, waarvan de deuren zijn verzegeld. De regen slaat meedogenloos door de grote gaten in de muren naar binnen en het gevaar dreigt dat het gebouw een ruïne wordt nog eer het in gebruik is gekomen. Zijn verhaal dat, toe- vsr'rouwd. onttrokken aan de rechtmatige eigenaar. "We hebben dan meer verduisterd dan het miljoen van het ..Goede Heertje". We hebben ons zelf ver duisterd. Maar zo hebben we onszelf ook onttrokken aan het licht. Het enige gevolg van deze verduistering is. dat wij zelf geen uitzicht meer hebben en dat we, zoals de bijbel zegt: in duisternis wandelen. God is niet overal te ga; Is Got aakt tot de voetbank De mens die zegt: ,,Ik geef ieder het zijne" onder neemt een onbewuste poging om God uit zijn leven weg te duwen. Hij is als het kantoormeisje, dat ru zie heeft met een medet^piste en daarom net doet, alsof zé niet meer bestaat. Ze doet alsof ze zeg gen we dan lucht is. k een manier om van God af te raken, om zingen: ,,Op bergen en in dalen, ja overal Door het zo te gaan stellen is God een soort lucht'of straling en weg is de God van de bijbel. Zo redeneerde de man in de tram. die tegen het jonge tje. dat kennelijk uit de zondagsschool kwam, zei: ,,En jongen, vertel me eens waar woont God? Je krijgt een appèl van me als je het weet". Als de jon gen gezegd had ,.in de hemel", dan had de man vast wel zijn 'antwoord klaar gehad. Door aan te nemen dat God overal is, hebben we hem meteen uit de he mel weg gefilosofeerd. De jongen was snedig genoeg om te zeggen: ,,U krijgt een kist appels van mij als u kunt zeggen waar Hij liiet is", maar in wezen is dat toch niet helemaal De bijbel zegt maar zelden dat God overal is. De bij bel 'zégt dat'God In de hemel woont. Hij is waar Zijn troon is. Een alomtegenwoordige God is on grijpbaar. maar een troon is een plaats waar de mgns voor zal moeten verschijnen, daarom openbaart de alomtegenwoordige God zich als de God die hemel woont en de aarde van Zijn voeten. God geeft niet ieder het zijne In zijn autobiografie worstelt Augustinus met'de vraag waarom hij eens als kind met vriendjes een volko men nutteloze diefstal van peren, heeft gepleegd De peren van zijn ouders wargn veel lekkerder. Boven dien hadden ze de peren niet eens opgegeten, maar - eenvoudig weggesmeten. Hij vergelijkt zich dan mét een slaaf die zijp. heer ontloopt en allerlei verboden dingen gaat doen in de illusie dat hij vrij is. Als een psycholoog ontleedt Augustinus de achtergron den van de daad en komt dan tot de conclusie dat het een poging is om God te zijn, om met de dingen van het leven te kunnen doen wat men wil. Precies 1 datzelfde ligt ook besloten in die uitspraak: ,,Ik geef ieder het zijne". Hier plaatst de mens zich op de troon van God. alsof hij de beschikking heeft over het leven en alle bezittingen. Het is een slechte imi tatie van God. Het wonderlijke is echter dat God niet ieder hei Zijne geeft. Hij had ons niet veel te geven. Wij had den slechts het oordeel verdiend, maar dat heeft Hij ons niet gegeven. Integendeel, Hij gaf ons niet wat ons toekwam, maar wat ons niet toekwam. Hij gaf 1 ons_ Zijn Zoon, die ontving wat ons toekwam, ppdat wij"zouden kunnèn ontvangen waar Hij recht op heeft: eeuwig leven, Gods kracht, en straks een wereld om over te regeren. nE protestantse kerk in de kleine Spaanse stad is niet in de laatste decennia ontstaan. Reeds vyftig jaar lang werd er regelmatig gepredikt en de plaatselijke gelovigen bezaten zelfs een eigen kerk gebouw. Maar.tydens de burgeroorlog werd de kans waargenomen om de gehate protestanten te verdryven. De kapel werd gesloten; het meubilair in beslag genomen en langzaam maar zeker viel de gemeente uit elkaar. Jaren later verhuisde er een 'root gezin naar het kleine stad- e. Ondanks het feit, dat vader •n moeder negen of tien kinderen ïadden, stelden zij de deuren van iun huis wijd open voor andere kinderen en begonnen uit de bij- oel te vertellen. De kinderclub Spaanse grondwet met voeten getreden Maar het was niet doenlijk om blijvend ln dit huis bijeen te ko men. Dat ging goed toen de kin deren nog klein waren. Maar toen zij opgroeiden werd de ruimte te klein. Voor iedere dienst, en er werden drie samenkomsten per week gehouden moest in de woonkamer een bed worden afge broken om plaats te maken voor de kansel. Er werden zeven ver gemeente te verkopen. Toen de politie-autoriteiten het gebouw hadden gekeurd en in orde had den bevonden, ging de koop prompt door. Het leek alsof de zon voorgoed was doorgebroken Het gebouw bestond uit twee vleu gels. met naast de grote zaal twee kamers en in de andere vleugel vijf vertrekken met boven nog een woonhuis. Er moest al leen nog maar vergunning komen voor een kansel en een doopvont. werd bereid gev de age i ste. i de timmerlie- op een extra vefdien- vast aan de slag ge gaan. Maar dë bom barstte. Een ambténaar op het stadhuis zei wogdend, dat ze zouden doen,wat ze kónden orfÈ het gebouw af te De pastoor groeide weldra uit tot een soort zoekschrlften gestuurd naar de zondagsschool, die al spoedig een Gouverneur van de provincie, trekpleister werd voor de vroege- kwam reen antwoord, re leden van de gemeente, grote eezin werd de kern En eindelijk leek het t gemeente alle moeite tevergeefs zou zijn. Zo groeiden de kin- De pollt|e kwam vertellen dat de diensten ln huis voortaan verbo den waren en de gemeenteleden mochten ook geen kerken in de omliggende plaatsen bezoeken. Maar de gelovigen heten zich ontmoe'digen. Er werd gebe- en er werd gezocht naar een lar een kapel ge bouwd zou kunnen worden. regelmatige zondagsdiensten. Van tijd tot tijd kwam een predikant uit een na burige stad de mensen helpen. Nieuw begin In 1950 werd er een nieuw, be gin gemaakt. De kleine groep had den de moed opgebracht om een pre- stuk grond dikant te beroepen. Een jongi man had reeds gedurende de va- intussen gingen de tegenstan- kanties van het seminarium de ders ook voort met hun hetze, gemeente geholpen De gelovigen w>m M|| ambtenaar van he, slad. '.sten wat ze aan hem hadden en ging de stad rond om hand- tekeningen te vere.melen een petitie die e dat de predikant Zelfs de pastoor liet zich niet onbetuigd. In zijn regelmatige ra diodiensten begon hij een hetze tegen de predikant. Hij had suc ces ook want op een dag versche nen er twaalf mannen bij de voor- ofd. ganger om hem de sleutels afhan- lsof dig te tnaken. Zij gingen de kapel ,Jin afbreken, zeiden ze. De predikant, die moeite had om rustig te blij ven, vroeg de leider van de ploeg om de afbraakvergunning. De man werd zo kwaad dat hij een politieagent erbij haalde om de predikant te arresteren. Twee uur later kwam de zelfde man hem evenwel alweer uit zijn eel be vrijden. Hij had zich kennelijk vergist. De voorganger liet tiet er ech ter niet bij zitten en ging naar de burgemeester om te vragen van wie het arrestatiebevel afkomstig was Deze trachtte de zaak wat te dat alles wel ip or- ist wat hij te had. Dat was wel nodig ook. want hij kreeg onmiddellijk een vuurdooD te doorstaan. De politie kwam de diensten verbieden. Sa men met de predikant van de na burige plaats ging de jonge voor ganger naar de commissaris van politie en inderdaad kregen zij vergunning om door te gaan. de korr In plaats jaagd. Eindelijk vond de gemeente een mogelijkheid om aan een eigen kapel te komen. De eigena een stuk grond wr" -:J - kapel te bouwen I ^1. Ivergunning drong, kreeg de gemeente toen te horen, dat het gebouw was afgekeurd, omdat het niet voldeed aan de eisen van gezondheid. De predi kant liet een architect een rap port uitbrengen, dat zo duidelijk bewees dat de autoriteiten onge lijk hadden, dat die het er nu op gooiden, als zouden er voorzienin- Eert beroemde Brit schijnt eens gezegd tè hebben: Als de gods dienst zich ook al gaat bemoei en ipet ons persoonlijk léven zijn we toch wel een heel eind af gezakt. Wanneer hij die tvoorden sprak, weten we niet, maar zeer. waarschijnlijk was het lan ger [dan 25 jaar geleden, want hf/HeUa't.unoa,-»^.»,.,..^ in 1934 werd het wel duidelijk, beerde ook in "de kerlT de "'macht dat het geloof wel degelijk iets M handen te krijgen en deed dit ln te brengen had in ons dage- ïèdd^'YhéorS^van" dè° „Duftaê lijks Jeveh. christenen", die tot doel had de kerk te plaatsen achter de filoso- Het is juist 25 jaar geleden, dal fie van de staat, in de Duitse stad Bai verklaring nadat hij door de syno de was geamendeerd, heeft voor gelezen. Actueel Nu 25 jaar later kwam Rasmus sen nog eens terug op deze ver klaring. toen Barth zijn brief schreef aan de predikant in Oost- Duitsland. Hij was van mening dat-Barth zich niet had gehouden aan de gedachten die hij eens zelf had ontworpen en dat de theo loog die schrap stond tegenover Hitier zich mee liet tronen nu Hitier geschapen Chroesjtsjef de macht in handen had. "Het nationaal-socialisme pfo- heeft. De Barmer verklaring is weer actueel aanstaande kerkelijke leiders Dijeen kwamen, om zich gezamen lijk te bezinnen op de situatie die Bekennende Kirche Velen zagen het grote gevaar dat dreigde. Reeds op 22 april 1934 hadden vertegenwoordigers van een groep in de kerk, die niet wilde buigen voor de staats- almacht zich verenigd onder de naam ..Bekennende Kirche". Zij stelden zich achter de bisschop van Württemberg, die volgens de radio ajs openbare persoonlijkheid ..in het nieuwe rijk niet meer aan vaardbaar was". Deze gelovigen hadden de moed zichzelf uit te roepen als de recht- kerk van Duitsland. In een bisschop Meiser de stad' die te Ülm werd voorgelezen. laarden zij: ..Wij plaatsen Voorheen uierden „e b„bels "SUFST!,Jïï E die m Israëlisch Jeruzalem woord van God en de belijdenis werden vervaardigd immer in van onze kerk in de ge\ Jeruzalem maakte een bijbel In Jeruzalem, de stad waar van oudsher de bijbel een be langrijke plaats inneemt, is voor de eerste maal in de ge schiedenis van Israël een bijbel van de persen gekomen, die geheel in- deze stad is vervaar digd. Zowel het zet- als het boodschap drukwerk geschiedde in de stad' die te UI de tempel stond De verklaring is na 25 jaar nog even actueel als hij was in de da gen van Hitier. Hij is een stimu lans geweest voor velen om zich niet over te geven aan het ideaal van de ..Duitse christenen" met hun nationaal socialistisch chris tendom dat de bloed- en bodem theorieën tot basis had. En nu wordt hij weer geciteerd. Ditmaal onder nieuwe omstan digheden, ditmaal in de strijd van de kerk tegenover hel com munisme en weer roept hij de ge lovigen op niet te buigen voor de almachtige staat, omdat niemand almachtig is dan God alleen. De Barmer-verklaring Jezus Christus, gelijk fly ons is geopenbaard in de Heilige Schrift, is het enige Woord Gods dat wij horen, en dat wij moeten vertrouwen en gehoorzamen in leven en in dood. De ketterij, dat de kerk behalve dit ene woord nog andere gebeurtenissen en waarheden dan de openbaring van God kan en moet erkennen, wordt verworpen. 2 God door Jezus Christus, eist ons gehele leven op.. De ketterij, dat er levenssferen kunnen bestaan, die niet tot Hem behoren, maar aan andere meesters, wordt verworpen. 3 De christelijke kerk is een gemeenschap van broeders en behoort alleen aan Christus. De ketterij, dat de kerk r et haar zending en organisatie kan handelen, gelijk zij begeert en deze kan overleveren aan de dwalingen van tijdelijke overheersende filosofische en politieke overwegingen, wordt verworpen. 4 De diensten van de kerk zijn er niet om de ene man heerschappij te geven over de ander, maar voor de uit oefening van het beheer, dat toevertrouwd is aan en uereist wordt van de gehele gemeenschap. De ketterij, dat de kerk kan en moet. afgescheiden van deze bediening, zichzelf geven of zichzelf moet laten geven leiders, die regerende macht hebben, wordt verworpen. 5 Het evangelie zegt ons, dat de staat de goddelijke taak heeft te zorgen voor wet en orde in een nog niet bevrijde wereld, waarin ook de kerk haar plaats heeft. De kerk erkent in dankbaarheid en eerbied jegens God de weldaden van dit Zijn bevel. Det ketterij, dat de staat boven en buiten zijn bijzondere taak de enige en uitsluitende regelaar moet en kan worden van het menselijke leven en aldus tevens de roeping van de kerk vervullen, wordt verworpen. Ook de ketterij dat de kerk boven en buiten haar speciale taak karakteristieke staatskenmerken, staatszaken en staats- ivaardigheden op zich moet nemen en aldus zelf een staats orgaan worden, wordt verworpen. De zending van de kerk waarin haar vrijheid geworteld is. bestaat in het prediken voor een ieder, in Christus' plaats en daardoor in de dienst van Zijn Woord, van de boodschap van de genade Gods. De ketterij dat de kerk het woord en de werken van de Heer in dienst kan stellen van welke willekeurig gekozen verlangens, doeleinden en plannen ook, wordt verworpen. wind. De ge- met grote moeite,. ..loc. BB- - enveel blijdschap 60.000 peseta's voor bijeen ge- spa ard.- In hun naïveteit geloofden de eenvoudige leden nog dat de ka pel nu wel geopend zou blijven. Maar ook dat was niet waar. Op bevel van de gouverneur werden de "deuren en vensters voorzien van splinternieuwe ze gels. Volgens de schrijver is deze droeve gang van zaken niet zo zeer de schuld van de burger lijke autoriteiten, maar van de 'geestelijkheid, die eenvoudig L. Nieuwpoort in het blad „In de Waag- Verzegeld Koclcengens kerk gerestaureerd De eeuwenoude hervormde kerk van Kockehgen is ge restaureerd en kan in deze zomermaanden op werkdagen bezichtigd worden. De kerk is nu één van de" mooiste platteTandskerken, die ons land rijk is. Ter gelegenheid van de restau- ratie is een gedenkschrift samen gesteld, waarin een beknopte be schrijving van de kerkelijke en burgerlijke gemeente van Koeken- gen is opgenomen, zowel als de voorbereiding en uitvoering van de restauratie, en een toelichting op de gebrandschilderde^ ramen, de gevonden hand- en voetboeien en het lofwerk. Het eenvoudig, maar keurig" uitgegeven boekje bevat een 35-tal foto's. De restauratie van de kerk vond plaats onder leiding van ar chitect Fer. B. Jantzen F. Gzn. met volledige medewerking van Rijksmonumentenzorg, de Provin cie Utrecht en de'burgerlijke ge meente Kockehgen. De kosten hebben hét bedrag van een half miljoen gulden overschreden. De gemeente-secretaris van Kockengen de heer J- C. Jonge- neel- heeft het gedenkschrift sa mengesteld en verkoopt het voor een minimum bedrag van drie gulden. De netto-opbrengst komt ten goede aan de verdere inrich ting van de kerk. Lutherse kerken financieren radiostation voor Afrika De oprichting van een radiozend station van de Lutherse Wereld bond in Afrika is financieel veilig gesteld, daar het plan bij alle aangesloten kerken grote interes se heeft gevonden. Dit heeft de directeur van de LWB-afdeling voor de wereldzending, dr. Sovik uit Genève. meegedeeld. De volgende algemene vergade ring van de Lutherse Wereldbond zal in 1963 te Helsinki plaatsvin den Nu al hebben de aangeslo ten kerken de uitnodiging ontvan gen voorstellen voor een werk-the- ma uit te werken. De actieve deelname van de kerkelijke gemeenten aan het ur gentieprogram van de lutherse werelddienst, die de charitatie-, ve taken van de wereldbond waar neemt, vertoont opnieuw een voortgaande toename. De aan de werelddienst in het laatste boek jaar ter beschikking gestelde mid delen bestaan voor 83 procent uit vrijwillige giften en slechts voor 17 procent uit budgettaire midde len. Ondanks alle tegenslagen be- i slpot de predikant na drie maan den wachten, toch maar te begin nen. Er werden twee diensten ge houden op een woensdag- eri vrij dagavond, maar toen kwam de politie waarschuwen dat het beter was om er maar mee op te hou den. Er moctiten geen diensten worden gehouden ^r de verhui zing was goedgekeurd. Weer wachtte de gemeente. Er werden nieuwe verzoeken ingediend bij de Gouverneur en na zes maanden was de gemeente het moe en hield weer een dienst in het ge bouw dat hun eigendom was. De volgende dag. kwam de politie om het gebouw te verzegelen. De sleu tels werden in beslag genomen. De burgemeester en wethouders klaagden de kerkeraad aan voor de Raad voor Bestuursgeschillen. De gemeente, die geen advocaat kon bekostigen, verloor. Ze teken de Hoger-beroep aan. maar weer werden er gronden gevonden om hen in het ongelijk te stellen. Het eind van het liedje was dat op dracht wérd gegeven om het po dium waarop de kansel moest ko men en het doopvont af te bre ken. Omdat de werklieden toi'i bezig waren braken bij de massajeugd b- Nabetrachting b Toen ik het verhaal over Loesje en haar bejaarde echtge- noot aan de staf vertelde, zei Joke om te beginnen: „Hum, b roerend!" Ze geeuwde er hartgrondig bij en dus mocht ik haar woorden gerust in twijfel trekken. „Nee, neezei Jan. „je moet daar niet zo oppervlakkig g over praten. Daar zit echt heel wat in dat verhaal van Miebel. 2- Kijk, ik zie dat zo" hij hees zich op zijn praatstoel, waarop b hij overigens dag in dag uit zit. Ik heb van mijns levens dagen een nog niet zo praatziek theoloog ontmoet. Het meest b afschuwelijke aan hem is dat hij elke zin steevast begint met 5 „Nee, nee", waarmee hij dan bedoelt dat de voorgaande b spreker of spreekster het zijns inziens niet bij het rechte eind heeft. Misschien is het nog afschuwelijker dat je, als b- puntje bij paaltje komt, schoorvoetend moet erkennen dat hij zo beschouwd gelijk heeft. kamers weg aan het ein de van de kerkzaal, die er al wa ren. toen het gebouw nog niet was 'gekocht door de gemeente. Zo staat de kapel er nu zonder hart, met gaten in de muren, prooi van regen meente had Ik dat Die Uit de VOLKSWIJK HORRIRILE DICTIE Ds schaal" naar aanleiding van de geruchtmaken' de artikelen van prof. Smits over ..WAAROM STIERF JEZUS?" het buitenland gezet en gedrukt kerheid dat God Zijn zaak n en via foto-mechanische weg de steeR zal laten In Ulm Israël overgebracht, D"'" verd zij werden uitgegeven. de Bekennende Kirche officieel kerkgenootschappen: geboren en daar kwam ook het geboren node te houden, die bijeen kwam. 1 29—31 r HAAST York. Synode Het thema van de synode was ,,De kerk voor haar Rechter". Iedere avond werd er een samen komst gehouden waarin één van n man, me nngHi brieven'uit de Openbaring van rt-g naar di- straat, Johannes werd behandeld. Maar woonde. De Ame- achter de schermen werd er ook 11 de weg, nogal gewerkt. itliouden. Hg voeg- Tweè theologen uit die tijd zijn ,1. 1 nog steeds vooraanstaande kerke- Kunt eenter ook j„ke leiders ook al zijn zij het in lat is veel vlug- lang niet alle opzichten meer met it dan links dan elkaar eens: De een is prof. Karl Barth. de ander ds. Hans r l,nksrtal Rasmussen. minuten, die weg Barth was de man die zich n vooral bezonnen heeft op een ge- Ue man uit-Gnina i00fSUitspraak, die het nationaal- oet u dan roet die socialisme een duidelijk antwoord moest geven. Hij heeft het ont werp gemaakt voor de uitspraak. Chinese wijsheid die in de geschiedenis bekend is wel iets 1 •ren. geworden als de „Barmer verkla ring (Dr. Btiskes) Rasmussen i de i i die de anders. Ik hen wel voor eenheid maar niet ten km van de waarheid. WAT ZAL HET DE MENS BATEIV De arts L, Nelson Bell in het toonaangevet orthodoxe blad „Christianity Today": De primaire laak van de kerk is de gekruisigde VERKAPTE OOTMOED Drs. G. Th. Rothuizen schrijft in „Belijden en Beleven" over David die voor de ark danste: Waarom ergert Michal zich zo? Ze vindt hlgkhaor, dat het voor oen koning niet te pas komt, dat hg zich zo gedraagt en zich als jan-en-alleman gedraagt, zo g e- wóón doet. Voor haar geldt het gezegde- hoe or delijker, hoe koninklijken Zoals voor ons: hoe ern stiger, hoe christelijker. Maar haar ernst blijkt in wezen maar verkapte hoogmoed, terwijl de bandeloos heid van David verkapte ootmoed is. pen. De onrust, die ze verwekt heeft, i duidelijke scheiding der geesten worden de tijd onder een domper geplaatst uoi kerk dit geschrijf niet duidelijk en staat. Zo staat de kapel i een levend symbool van een ge schonden grondwet, die voor schrijft: „Niemand mag wor- r aflo- den lastig gevallen vanwege it een ïjjn godsdienst of de particulie- i door re uitoefening van zijn ere- Vls dr dienst." geen plaat' ribile dictu dolere Ds. J. T. Bakker in het „Gereformeerd Week blad" (uitg. Kok) reageert op de uitspraak var ds. Nieuwpoort: Begrijpt men als Hervormden niet, dal dit ge schrijf van prof Smits een herhaling is, tot in d< haul irnrle lenslott. •uitgedreven heeft? Omdat geen ker kelijke instantie te vinden was, die meer deed dim zeggen: jongens, moet dat nu zo? Wg als Gerefor meerden zullen toen wel snel „indiscutabel" geroepen hebben, maar is het vreemd na alles wat jarenlang weersproken, ontkend, uiteengescheurd en belache lijk gemaakt was? Mjj dunkt dat het stuk van ds. Nieuwpoort aantoont, dat Afscheiding en Doleantie niet voortkwamen uit de een of andere hrilige-ge- meente- of wedergeboorte-theologie, maar uit het diep christelijk verlangen, dat het kerkelijk ja ook ji zou lijn. „Nee. Loesje had een vadercomplex. Ze had een innige binding aan die vader. Miebel heeft dat niet na drukkelijk gezegd,..'." Hij loer de me over zijn brilleglazen op lettend aan, prijzend of misprij zend omdat ik met opzet of uit onwetendheid enkele accenten anders gelegd bleek te hebben dan hij gedaan zou hebben, indien hij eerstens Loesje zélf bezocht had en tweedens in staat mocht zijn om een verhaaltje te vertellen. Maar dat kan hij niet. Hij kan alleen maar beschouwingen houden. Perspectieven ope nen. Fundamenten belichten. Critische noten plaatsen. „Miebel heeft dat niet nadrukkelijk gezegd, maar het sche merde toch wel door haar verhaal Heen. Twepkeerzei die TAN KEEK even verward. „Wie"" vroeg hij ..Wat, Me- b J vrouw?" Hij staarde Joke en ons allemaal aan om te kijken qf. iets rechtvaardigde dat Joke hem zo plotseling en schijn- 3. baar zinneloos onderbrak. b „Je zegt: vrouw", legde Joke geduldig uit, „Je zegt het op b een manier of je aan spinnen en duizendpoten denkt. En we praten tegenwoordig niet meer over vrouwen. Als je verant- J woord wilt werken, moet je ook in je denken verantwoord i}- bezig zijn!" Ze zag er zo sereen uit of ze het meende. Jan wist er geen weg mee. Voor alle zekerheid begon hij met „Nee. nee.. Toen drong het tot hem door en vervolgde hij zijn referaat. ij- „Nee, nee O ja.In elk geval, ze zei twee keer dat haar b- man net zo oud was als haar vader. Tegelijk weidde ze over g die vader zelf niet zo hard uit. Ze zei dat hij hard werkte, maar niet veel thuis bracht. En later dat hij na haar moe- j}- ders dood maar in de puj bleef zitten. Kijk!" Jan hief een b- onderrichtend wijsvingertje omhoog „daar heb je nu dat typische van dergelijke complexen. Als men het over de per- soon in kwestie heeft, schijnt men 'm af te vallen, maar dan ö- langs een achterdeurtje steekt men hem toch weer in de hoogte. Aan de ene kant schaamt men zich een beetje voor zijn ge- voelens. maar die zijn dan toch weer sterker dan wijzelf en j> breken dan ergens weer door!" b- Otoe, zeg alsjeblieft niet „ergens", kloeg opeens de vicaris, die het gesprek bijwoonde. „Ik word ergens dol als ik al b maar „ergens" hoor!" „Nee, nee", zei Jan consequent, „juist op die manier geef J je uitdrukking aan het onverwachte en het bijna onopvallende b van zo'n verschijnsel. Als je er niet verschrikkelijk met je b aandacht bij bent, ontsnapt het je zelfs. Het gaat om het ach- terdeurtje; om het ongewilde en onopzettelijke. Dat komt juist i ergens te voorschijn...! Je kunt het niet puntiger zeggen. Het b geeft het hele klimaat van het gebeuren zo scherp weer. Er- b gens.. Hij streelde het woord alsof hij op dropjes zat te j „Dat het een typisch geval is", constateerde Jan. „Prosti tutie. en dat daarmee samenhangt, is altijd een gevolg van een stukgeslagen binding Verwaarlozing in de jeugd. Dan agressie- gevoelens. Maar in dit geval een herstel van de verhoudingen door die man. die zo oud was als haar vader... „Knap hoor", zei Joke. Haar stem klonk bewonderend haar ogen zeiden 't overigens wel anders. Ze sprong op om weer aan het werk te gaan. „Ja. ja" zei Jan. Want met zichzelf is hij het graag eens. MIEBEL iriririririrtriririrtt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19