IMfbonoUö
KUNST
ZONDAGSBLAD
Van Marble Arch naar
Arc de Triomphe
Dure letters
Pantoffels
PUZZEL VAN DE WEEK
ZATERDAG 6 JUM 1959
HET LEVEN
Over twee be
richten, die deze
week in ons dag
blad zyn gepubli
ceerd, hebben we
diep zitten naden
ken. Het eerste was, dat onze na
tionale luchtvaartmaatschappij zich
naarstig voorbereidt op haar taak
in het straaltydperk. En het twee
de. dat het op 25 juli a.s. 50 jaar
geleden zal zyn, dat de vermaarde Louis Blériot de wereld In opwin
ding bracht met zyn vlucht over Het Kanaal. Als ge deze berichten
vlak na elkaar leest, kunt ge een ogenblik stil worden. Want ge merkt
dan weer eens voor de zoveelste maal in uw leven, dat de techniek
voortschrijdt met een vaart, die ge niet by kunt houden. Maar daar
naast constateert ge met verbazing, dat ge er niet van ondersteboven
raakt. Ge hebt er niemand over aangesproken, toen ge uit de krant
vernam, dat de heer Aler u In 1960 in straalvliegtuigen over de Noord
pool naar Tokio zal brengen. En dat daarmee vele miljoenen gemoeid
zullen zijn, heeft u evenmin van uw stuk gebracht. Ge hebt dat alle
maal aanvaard als iets vanzelfsprekends. Zo ver Is het dan al met ons.
In een halve eeuw is het zo ver met ons gekomen, dat
we ons nog maar door weinig dingen laten ontroeren.
We geraken niet makkelijk meer in extase. We lezen over
onderwatervrachtboten, over raketten en ruimteschepen,
en we halen de schouders op en zeggen: De techniek staat Hy had de avUtiek door de mMi.
ook voor niets. En daarmee is de zaak dan voor ons lijke kinderjaren heengeholpen.
afgedaan. De vreugde over het schijnbaar onmogelijke zouden zii" werk voort-
mogelijk te hebben gemaakt is verdwenen. Het is alle
maal wel te begrijpen. We hebben niet bij de geboorte
van de techniek gestaan. Het is er voor ons allemaal
altijd al geweest.
MARBLE ARCH
WEDSTRIJD
PIONIERS
Vijftig jaren geleden wa
allemaal anders. Rond de
wisseling raakte de wereld bijna
dagelijks in vuur en vlam. De
mens begon technisch zijn vleu
gels uit te slaan. Op zolderkamer
tjes en in schuurtjes werd geëx
perimenteerd en werden uitvindin
gen gedaan, die de wereld
een Fransman, een man, die be
zeten was van het vliegen,
dat £ad a} 1
Dat is allemaal pas 50 jaar ge
leden. Nog maar een halve eeuw
terug vloog een Fransman over
het Kanaal. In 27 minuten. Blé-
gemaakt door zijn r'ot stierf op 1 augustus 1936 ln
automobiellampen, Parijs. Maar zijn naam leeft
voort en staat met gouden letters
door de aviatiek. Het vraagstuk opgetekend in het grote boek van jlgar
van het zich voortbewegen door de luchtvaart, naast zovele ande- neej vooral
de lucht in een door een motor ren> die> na hem de wereld ln som, met
gedreven toestel had zijn grootste
aandacht. In 1907 bouwde hu zijn volv""ln* bochten,
zouden gaan ge- toestel, een eendekker.
Drie lettertjes in Burke's
Peerage, het dikke boek van de
Britse adel, hebben de uitgevers
3200 gulden gekost. De drie
letters unm, afkorting van
unmarried ongehuwd, ston
den achter d'e naamvan majoor
Patrick Warren Brown, de 36-
jarige bloedverwant van de
markies van Sligo. Maar majoor
Brown, die inmiddels is over
leden, was wel gehuwd en hij
liet een vroww, een dochter en
twee zoons na.
Elf maanden geleden hebben
deze familieleden Burke's Pee
rage aangeklaagd wegens be
lediging. Voor de rechtbank
verklaarde de advocaat van de
familie zo horen we uit
Londen dat de drie lettertjes
tot allerlei onware geruchten
aanleiding zouden kunnen geven.
De uitgevers boden de recht
bank hun verontschuldiging aan
voor de fout en stemden er mee
in een schadeloosstelling van
3200 gulden aan de familie uit
te betalen.
licht-sterke
die .hij in 1896 uitvond,
vlam JDe wereldbekendheid zou hij krijgen
Het bericht i§ ons toegezonden uit
i Engelse Midlands. De huisvrou-
daar hadden er al vele jaren
geklaagd, dat perso-
bouwondernemingen
ven. Het meest fascinerend
het koortsachtig zoeken naar e
mogelijkheid de mens in staat
stellen zich door de lucht te v
plaatsen. De eeuwen door had
De Daily Mail, die hem
hij, zoals alle pioniers sp0orde de, wat men toen nog
van de luchtvaart deden, demon- noem^ riskante tocht te onder-
8 Tn'uMW 1pÜHpSUhH L sf nemen, gaat Blériot eren. Ter opli
enorm. In 1908 legde mj een af- herdenking van de vijftigste ver- wen
eeuwen uuui uau stend afvan ongeveer. 200 meter. jaardag.van de eerste vlucht over deri
de mensheid zich met dit vraag- Het jaar daarop vloog hij met het Kanaal, heeft het blad
- - - - - bleek twee passagiers, Santos Dumonl
en Farman, een afstand van 250
meter, en in 1909 ook won hij de
Osirisprijs van 50.000 goudfrancs.
stuk bezig gehouden. En
het ogenblik aangebroken. Hel
vliegtuig stond op het punt gebo
ren te worden. En toen het er
was, werden er velen bereid ge
vonden het verder te ontwikkelen.
LOUIS BLÉRIOT
Tot hen behoorde Louis Blériot,
Er*
wedstrijd georganiseerd. Tien
duizend .pónd sterling krijgt hij of ™a,J'
zij, die tussen 13 en 23 juli het ,unn
snelst de afstand aflegt tussen betreden,
Marble Arch in Londen ~J'
Arc de Triomphe
kamers binnenstappen als er een kar
weitje moet worden opgeknapt. Een
grote bouwonderneming heeft de
klachten in de oren geknoopt en een
ssing gevonden, die de huisvrou-
wel zullen toejuichen. De arbei-
van die maatschappij krygen
taan als ze op kar
Eu ln datzelfde jaar volbracht
hij het grote waagstuk. Aange- -
moedigd door de Dally Mail. die middelen en combinaties
een prijs uitloofde van 25.000 ™dd?.le£,Z1]n «0®d. mits zij
goudfrancs, besloot hij het grote Ij,®* snelst naar het doel v
water over te steken. Op 25 juli straalvliegtuig, helikopter,
1909 vloog hij van Dover naar Ca- nf rfps™nfÏK 1
lais en hij deed dit in een tijd van
27 minuten. De wereld hield haar
adem in. Een Frans blad uit die
dagen schreef: Nu is verder niets
meer onmogelijk. De naam Blé
riot was in ieders mond. Hij was
de held van de dag.
un gereedschapskist
ordt aangevuld met een paar pan-
Parijs. Alle toffeh. Voorts heeft de directie nog
bepaald, dat haar arbeiders ook boord
en das moeten dragen.
ARC DE TRIOMPHE
FABRIKANT
Blériot liet zich door de roem en
de eer niet verblinden. Hij wjas te
veel zakenman om zijn successen
niet uit te buiten. Rustig werkte
hij verder aan het verbeteren
van zijn eigen produkten. En ook
daarin had hij succes. In het
luchtvaarthistorische jaar 1910 be
haalden 93 aviateurs op een
Blériot-eendekker hun brevet. De
Blériot was een kwaliteitsproduct.
En in Wereldoorlog 1 speelden de
Blériot-Spad-jachtvliegtuigen een
grote rol Maar het einde van de
oorlog '14—'18 betekende ook het
einde van Blériot als vliegtuigfa
brikant. Hij trok zich weer terug
in zijn oorspronkelijke zaken. Van
verre volgde hij de énorme ont
wikkeling in de vliegtuigindustrie,
i hij geen deel meer had.
of desnoods rolschaats of fiets.
Een speciale prijs van 1000 pond Een winkelier
sterling krijgt de meest ingenieu
ze deelnemer. Van Marble Arch
naar Arc de Triomphe. Om de
herinnering levendig te houden
aan een grote Fransman, die leef
de in een wereld, waarin nog
plaats was voor extase en bewon-
:s, Frank
rijk, werd met spoed by de ont
vanger der directe belastirtgcn ont
boden. Hem werd meegedeeld, dat
hy te weinig belasting had be
taald en dat er dus een navordering
was. Bedrag 3 francs nog geen
Assen en jeugdherinneringen
van „Olie Jan
In de komende week hopen we
een dag of wat ln Assen te zfjn en
daar de feesten mee te vieren, die
ter gelegenheid van het 700-jarig
bestaan van Drente's hoofdstad zijn
georganiseerd. De feesten zijn van
daag begonnen en zij duren tot
zaterdag 13 juni. Dat weet u dan
alweer. Als u nog nooit in Assen
was, is er nu de gelegenheid dit
verzuim te herstellen. We willen
dit wel aanbevelen. Assen ligt ons
na aan het hart, want we hebben
er ln garnizoen gelegen, zoals mili
tairen plegen te zeggen.
Toen we de uitnodiging ontvin
gen naar Assen te komen, hebben
we ons nog een ogenblik verdiept
in de geschiedenis van de stad. Zij
Uit heel de
wereld wat
Robert Olivcau, een garagehouder
in St. André d'Orney had veel last
van vogels in zyn kersenboom
gaard. Dit plaatste hem voor een
dilemma, omdat hy zowel zyn ker
senbomen als de vogeltjes bemint.
Hy loste het vraagstuk op door een
claxon te verbinden aan een bat
tery en een klok Elke vyf minuten
loeit nu de claxon en het geluid
verjaagt de vogeltjes. De zaak zou
dus nu in orde moeten zyn, maar
is dat niet, want de heer Oliveau
raakt, dat hy de hulp heeft moeten
0 Een Paryse straatveger stuitte al
vegende op een python van twee
meter. De man schrok geweldig en
zette het op een lopen. Hij had
helemaal, niet hoeven te schrikken,
want de python was dood.
0 De 76-jarige Italiaanse bergbeklim
mer Piero Ghiglione, die bekend is
geworden door zyn prestaties by
het beklimmen van het Himalaja-
gebergte en de Andes, is dezer da
gen getrouwd. Het verhaal gaat
dat zijn huwelijksreis naar Zuid-
Amerika leidt. Piero Ghiglione
gaat met zyn echtgenote de Andes
beklimmen.
is, zo hebben we gelezen, haar ont
staan verschuldigd aan het Cis-
terciënser nonnenklooster Maria
Camp; dat in het midden der der
tiende eeuw daarheen werd ver
plaatst en na zijn opheffing in 1602
de zetel werd van de Staten van
het landschap Drente. Op 13 maart
1809 verhief koning Lodewijk Na
poleon Assen tot stad. Sedertdien
is zij snel gegroeid. In 1809 telde
de plaats nog slechts 730 inwoners,
in 1890 reeds 9130, in 1912 al meer
dan 13.000 en in 1946 was dit aantal
gestegen tot 21.810.
Ter gelegenheid van het 700-
jarig bestaan heeft de Koninklijke
Van Gorcum Comp. N.V. de stad
(en ook het land) een geschenk
aangeboden, dat zeer op prijs zal
worden gesteld, n.l. de tweede druk
van Jeugdherinneringen van een
Asser Jongen. Die Asser jongen is
Jan Fabricius, „Olie Jan", zoals
Assen zijn ere-burger noemt, een
groot man, wiens naam tot ver
over de grenzen bekendheid heeft
gekregen, en vader van de auteur
Johan Fabricius.
Jan Fabricius heeft vele toneel
stukken geschreven, waarvan
vooral bij het amateur-toneel
Dolle Hans het bekendst is gewor
den. Zijn gehele oeuvre omvat
meer dan veertig drama's.
Voor hen, die zijn werken ken
nen in de eerste plaats, maar ook
voor hen, die Jan Fabricius alleen
maar kennen van naam is Jeugd
herinneringen een cnarmant boekje,
dat iedereen met genoegen zal
lezen. Jan Fabricius is een voor
treffelijk verteller, die de kunst
verstaat in een enkele zin elke
situatie prachtig uil te beelden.
Waardevol in deze tweede druk is de
biografische schets van de Haagse
auteur Ben van Eysselsteyn. vriend
en bewonderaar van „Olie Jan".
De uitgevers hebben het boekje
typografisch goed doen uitvoeren.
Het is verlucht met pentekeningen
van Lies Veenhoven. Het bandvig
net is van Ed. Veterman.
%LoeAMt>i,
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1. radio omroep vereniging (afk), 4. troon, stoel, 8.
Ital. stad in Istria aan de Adriatische zee, 12. vordering, 13 markt
prijs van munten, 14. bosgod, 15. voegwoord (Fr.), 16 leesteken,
17. afval van steen, 18. stapelmeter (afk.), 19. kleverige zelfstandig
heid. 21. puntig voorwerp, 22. bout van een varken, 24. deel van
het skelet, 26. vlaskam, 28. hoofddeksel, 31. schicht, 33. japon der
18e eeuw, 34. aarde, grond, 36. rivier in Siberië, 38. Europeaan
40. oplopende vlakte, 41. schel, 43. telwoord, 44. zijtak Donau,
45. gem. in Drente, 47. spitse bek van een vogel, 49. voorzetsel,
oO. gem. in N. Brabant, 51. speelgoed, 53. baanronde (sport), 55.
zware zoete wijn, 56. genieting, 58 optelling, 61 stalen rasp, 62.
wiel, 64. laag schoven op de dorsvloer, 66. maanstand. 68. blauwe
boerenkiel, 69. de bovenste halswervel, 70. voorzetsel, 71. adellijke
titel. 73. griekse lierdichter en toonkunstenaar, 74. telwoord, 75. wa
ter in N. Brab., 76. groot visnet, 77. jongensnaam.
Verticaal: 1. kneep, 2. snaarinstrument, 3. munt in Portugal
(afk.), 4. jaargetijde, 5. gem. in Utrecht, 6. baan voor balspel, 7.
boom, 8. bundel, 9. deel van de Bijbel (afk.), 10. onderricht, 11.
behoeftig persoon, 13. drinkt met uit. 14. snoer van een hengel.
17. speelgoed, 20. hoenderachtige vogel, 22. afsluiting. 23. broeikas,
25. hakwerktuig, 27. model, 28. voorzetsel, 29. wijze, 30. waskuip,
dr"kte. S4. platte gebakken steen, 35. gem. in Drente. 37. gem.
in N.H., 39. voorzetsel, 40. metaalsoort, 42. inhoudsmaat, 46. wa-
terdoorlatend, 48. zangstem. 51. vlies, vel, 52. aandeel, 54. stronkje.
56. jongensnaam. 57. stok bij 't kaartspel, 59. lengtemaat, 60. Ita
liaans eilandje in de Midd. zee, 61. meertje. 63 zoon van Jacob,
®^„f,tad ,ln Belgie. 67 deel van een helm, 68. raamscherm. 69.
5? WOOfd voor kwaad- 72. muzieknoot. 73. assistant engineer
(afk.). 74. water in Friesland.
OPLOSSINC VAN DE
VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. stellig. 7. Ten
Boer. 13. peso, 14. Noren. 16. an
ti. 17. i.e., 18. es, 20. aan. 21
mg. 22. en 23. Trento, 26. gading,
28. deels. 30. praal 31. ik 33.
Nederland, 35. mi, 36. gal. 38. ne.
39. s.J., 40. not, 41. pijp. 42 o-
dem 43. puk 44. een, 45. Ao. 46.
ar. 48. lev, 50. er, 51. troonzaal
55. re. 56. dorre. 57. onder. 59
boeman. 62. demang, 64. al 65
as 66. aan, 63. N.M.. 69. o.i..
70. Aïda. 72. anker, 74. enge, 76.
restant. 77. doordat.
19.
steen, 21. maand, 24 ed, 25. Ol-
deboorn, 26. grasmaand 27. i.l.,
29. Se, 30. pl. 32. kaper, 34. Ro
den 35. moker, 37. '.ijn, 40. nul,
44. eerbaar. 45 Arras, 47 raden,
49. vergiet 51. tomaat, 52. o.e..
53. zo. 54. Lemmer, 56. de, 58.
ra, 60. olie, 61. dak, 63. noga 66.
XT-J J An,
INZENDINGEN
Inzendingen worden vóór donder
dag a.s. op ons bureau verwacht.
Oplossingen mogen uitsluiteno op
een briefkaart worden geschre
ven. In de linkerbovenhoek ver
melden: „Puzzeloplossing". Er zijn
drie Driizen: een van 5,en
twee van 2,50.
onderwerp, dat vele
mogelijkheden bood
't Was weer eens moeilijk dit keer. Het selecteren bedoel ik. Het onderwerp
kunst had blijkbaar nogal jullie belangstelling, want er waren vrij veel reacties
in welke vorm dan ook binnengekomen. Ten slotte heb ik een stuk van Henk
H. meer een beschouwing dan een verhaal gekozen als „openingsstuk". Ik
heb het wat korter moeten maken, anders kwamen de anderen niet aan bod. Hier
volgt dan het verhaal van Henk (studeert Nederlands en woont in Rotterdam).
Is klassiek en modern in de
muziek een tegenstelling?
0 Van alle kunst, zelfs van
die, welke wij thans klassiek
noemen, was het merendeel .ten
tijde van zijn ontstaan modern.
Een vluchtige kennisneming
van het leven van welke belang
rijke componist dan ook, leert
dat ons.
0 Modern en klassiek zijn in
de muziek moeilijk te omschrij
ven begrippen. Per definitie zou
klassieke muziek geschreven
moeten zijn in de tijd tussen
1750 en 1830. Het is onvermijde
lijk, dat we uitgaan van de
meest populaire omschrijving
van klassiek: alle serieuze mu
ziek, die ,,goed" klinkt, weten
schappelijker: thans voorna
melijk harmonisch-tonaalgebon-
den muziek. Een populaire de
finitie voor moderne muziek zou
kunnen zijn: muziek geschreven
in de tijd, waarin we nu leven.
Waar is de grens?
0 Met welke componist moe
ten wij de nieuwe tijd laten be
ginnen? Het complex van nieuwe
elementen (Debussy, Strawinsky,
Bartok. Schönberg) is niet op
revolutionaire wijze tot stand ge
komen. Sinds de polyfonisten
hebben de verschillende stadia
elkaar onverbiddelijk-logisch op
gevolgd.
0 Sinds 1920 hebben twee nieu
we elementen hun intree in de
muziek gedaan. Het eerste, de
jazz. heeft in de serieuze muziek
aanvankelijk veel tegenstand
ontmoet. Toch is er een opleving
van de belangstelling voor het
ritme uit gevolgd. Het tweede
element dat nieuw is in onze
hedendaagse muziek is de elek
tronische, vaak aangegrepen als
een mogelijk middel uit de im
passe te raken, waarin andere
muziek verstrikt schijnt. Jonge
componisten kunnen ,,het vak"
aan de T. H. in Delft leren; ik
geloof, dat we er nog veel van
kunnen verwachten.
Een goed gedicht, Theo van Roon (Rotterdam).'
De mensen en het kleine meisje
Naar het huls
van de kunstenaar
komen mensen gelopen
van werelden ver.
HU staat bU de deur
en heeft voor iedereen
een klein deel leven,
dat hij behoedzaam
heeft vrUgemaakt:
Een stukje zee,
een handvol Zuidenwind,
een boomblad,
een zeepbel in een doos,
een korte bliksemflits,
die voor het gemak
in een krant is gewikkeld,
de kleine wyzer van de klok
of misschien wel
een vissestaart.
Maar alleen het kleine meisje
krygt een hand.
THEO VAN ROON
Wout van der Kooy (17 en
uit Leiden) maakte een foto,
die wel bij uitstek in deze
„kunstzinnige" „Ruimte voor
jullie" past.
Plet
Ook voor een vers va
Koster (Middelharnis)
eens ruimte ln deze hoek. E
Abstrakte kunst
Het was morgen geweest
en het was* avond geweest
en de kunst was goed
zeer goed
toen kwam ik
kleinkunst
en wilde mijn bewondering
begrijpen
en het was niet goed
niet goed
0 De geschetste richtingen heb
ben elk een andere verhouding
tot de klassieke muziek. Door de
ontplooiing der harmonie werd
de „zelfstandige dissonant" ge
boren, een grotere ritmische dif
ferentiatie ontstond er door de
jazz; elektronische muziek is
door zijn volkomen afwijkende
wijze van voortbrengen in grote
tegenstelling tot de klassieke mu-
0 Al deze vernieuwingen heb
ben de componisten aangegrepen
om hun geestelijke spanningen
uit te drukken. Geestelijk rea
geren zij op de ook evolue
rende tijd. De publieke ap
preciatie van „modern" is
slechts een kwestie van tijd; al
le ware kunst van thans zal
eens klassiek zijn, de rest van
„het moderne" is dan verou
derd.
HENK H.
Achterbalcon is
(nog steeds) leeg
Nu ik dit zit te schrijven
en het is nog vrij vroeg in de
week heb ik nog niet bijster
veel binnen over „het achterbal
con". Had toch wel de indruk,
dat dit zoals gezegd wat
dichterlijke onderwerp, jullie wel
zou liggen, 'k Kan niets anders
doen, dan het nogmaals onder
jullie aandacht brengen en maar
afwachten, wie iets stuurt. Een
„lege" ruimte voor jullie lijkt
me wat vreemd staan, dus als je
wat tijd over hebt....
als
ker
die over mijn hoge schouders
mijn tien zwarte handen schil-
in mijn spottend oog
dat naar picasso gluurde
die huilde
omdat Hij het was
die
toen begreep ik
dat ik niet zou begrijpen
omdat het was
de grote abstrakte kunst
die goed was
zeer goed
RIET KOSTER
Zo maar eon meisje
Matthljs Marcel (zestien, leer
ling van de Chr. Kweekschool en
uit Den Haag) zond dit schone
stuk. Onder de kop
Portret van twee
kunstenmakers
zegt hij dan:
De verguisde schilder in zijn
zwarte periode was trots, want
hij voelde diep in zich, dat hij
later beroemd zou w-orden. Al
leen was het jammer, dat al
leen hij dat voelde. Zijn zwarte
periode, waarin hij zijn- doeken
slechts met één kleur besmeer
de, was een erfenisje van zijn
vader, die altijd een zwartkij
ker was geweest. Soms maar
dat kwam zelden voor maak
te hij zijn doeken geheel zwart.
Dat hij hierdoor veel geïmiteerd
werd, kon hem niet schelen,
want hij vertrouwde op de goe
de kunstkenner, die zijn werk er
toch dadelijk uit zou halen.
Maar helaas, er waren er geen.
Zijn vriend, de dichter, was
ingedeeld bij een richting van
de kunst, die zich ,,de toekomst"
had genoemd. Zodoende dicht-
tep zij nog niet, maar wachtten
ze op de toekomst, om dan hun
ambacht te gaan uitoefenen.
Toch zaten zij niet stil; ze knut
selden zo wat met schaar en
lijmpot. Nu verdacht de schilder
de dichter ervan, dat die eigen
lijk op zijn zeker komende be
roemdheid wachtte, om er dan in
meer dan een opzicht een graan
tje van mee te pikken. Daarom
hielp de dichter de schilder
waar hij maar kon. Ik persoon
lijk had nooit kunnen denken,
dat dichters zo handig zijn..
Toch hadden ze één ding ge
meen. Ze droegen haar op plaat
sen. waar de meeste mannen
zich over 't algemeen dagelijks
scheren. De ene had een snor,
de andere een baard. De mees
te mensen vonden dat wat
vreemd, doch de dichter zei, dat
het nu mode was, al behoorde
hij dan tot „de toekomst". En
de schilder beriep zich op de
mode van de toekomst, al leefde
hij dan in een zwart heden. En
dan zweeg een ieder maar.
Hooguit een enkeling zei: „Dat's
MATTHIJS MARCEL
KNAL
Jaap Cordia stuurde me een
hele „zichtzending". Wel meer
dan tien tekeningen. Deze heb
ik genomen. De moderne beeld
houwer aan het werk, noemde
de tekenaar zijn werk.
PAS OP VOOR DE KNAL
ER UIT GELICHT
Zijnde een paar losse opmer
kingen over verschillende brie
ven.
VASTGEHOUDEN
Bydragen van Hans ICreuzen (Den
Haag) en Picter W. Lanser (Schie
dam) houd ik nog even vast voor
een van de volgende (weet niet
wanneer) rubrieken.
KUNST-1II.IM
Siei
Hui
(Ha,
iude)
rymde o.m. „myn kunstige kui
loze kunstbroeder was een kunst
vaardig, kunstgevoelig kunstenaar".
En dan zegt hy aan het einde van
zyn ontboezeming ook nog iels over
een kunstgebit met (natuurlijk)
kunsttanden. Een kunst apart
ADHESLOOS
Vers zonder adres om in de hier
boven aangehaalde trant verder te
gaan. Kreeg het van R.E.M en het
poststempel toonde aan, dat het in
Ridderkerk op de bus was gedaan.
Jouw begeleidende beschouwing
was zeker wel interessant, maar 'k
zat al vol. zoals dat heet.
DIT KEER NIET
Sorry, Hans B. (Leiden) heb al
verschillende goede dingen van je
gekregen. Maar nu vond ik je. ge
dichten niet zó. Tekeningen bewaar
Zo maar een plaatje van
zo maar een meisje. Riekje
Stolk (14 en uit Dordt)
maakte het.
Op verzoek: Cover 14 dagenExamen
Drie brieven deze week (Den Haag, Rotterdam en Dordt) met
de suggestie: examen. Goed. over veertien dagen dus dit onder
werp. Wie er zogezegd „voor zit" zal misschien een wat benard
aandoend verhaaltje schrijven, maar dat is ter afwisseling ook
wel eens aardig. Dus graag en liefst zoveel mogelijk iets
getekends, een vers of een verhaal over: EXAMEN. Met op
enveloppe het traditionele „Ruimte voor jullie". Inzendtermijn:
tot de 15e juni.
Oplossingen
Correspondentie betreffende deze rubriek
aan de heer W. Jurg, Vrederustlaan 176,
Den Haag.
Nieuwe opgaven
Deze keer geven we weer eens een uit
gebreid menu samengesteld door de jeug
dige Arie v. d. Stoep. Behalve het ingewik
kelde 530 een tweetal eenvoudiger opgaven.
Als men van 531 de sleutelzet gevonden
heeft, rolt de füm automatisch af. No. 532
sluit af met een verrassend maar bekend
slot.
No. 530 Arie v. d. ®toep, Poortugaal.
No. 531 idem.
9
m m
M
it
SÜ mÊ IMI
UK 1
Hi
Wm 1Ü
Mm
n
1
1^1 WA,
a
m
m
mm
p p
a a a
a
a a
m m m
i
Zwart: 2. 6, 8/10, 12. 14, 16. 23, 26, 29,
Wit: 17, 19, 21, 22, 25, 28, 31, 32, 36, 37,
No. 532 (idem).
Zwart: 7. 18. 19. 22. 23. 27. 28.
Wit: 31. 34. 40/42, 44, 46, 49.
Rectificatie
In de stand van de ladderwedstrijd, die
we de vorige keer opnamen, hebben we
enkele deelnemers ondergewaardeerd. Dit
zijn de heren C. v. d. Heyden te Asperen,
G. P. Sterrenburg te Sprang-Capelle en A.
v. d. Zwart te Sassenheim. Hun punten-
aarital bedraagt resp. 15. 40 en 8. Merkwaar
dig dal geen van deze deelnemers zelf pro-
520 (Hans Rotteveel).
Zwart; 8, 10. 11, 18, 19, 26, 27, 40, 45.
Wit: 28, 29, 37, 38, 41/43, 50.
Opl.: 50—44, 37—31!, 29—23, 23x5, 5x50.
521 (idem)*
Zwart: 3, 5. 7, 9, 12, 13. 15, 18, 22, 23, 29,
30, 34, 35, 36, 45.
Wit: 20, 21, 25, 26, 27, 31, 32, 38, 40, 41,
42, 44, 47—50.
Opl.: 44—39, 50—44, 42—37, 47x38. 44—40,
32—28, 21—17,- 31—27, 26x39, 25x1, 48x8,
1x46 (9—14), 46x10, 49—44.
Een buitengewoon fraaie ontleding. Jam:
mer, dat dit probleem meerdere bijoplossin
gen bevat. Wij geven hiervan de volgende
21—17 (22x11), 49—44 32—28, 26x19, 44—39,
25x1 enz.
Nogmaals probleem no. 517
De heer J. L. v. Wuyckhuyse te Rotter
dam maakt de opmerking, dat wij in de
eindstand van probleem No. 517 (auteur: M.
v. Dijk) te snel tot winst concludeerden.
Naar onze mening, gebaseerd op een vluch
tige analyse, is deze opmerking juist. Wij
stellen het echter op prijs de mening van
de samensteller en de eindspelkenners te
vernemen en vragen dus; wie ziet er een
winstmogelijkheid in de door de heer v.
Wuyckhuyse aangegeven variant? De be
wuste eindstand was: Zwart: schijven op
5, 27 en 35. Wit: schijven op 42. 47. Dam
op 2. Zwart aan zet.
De auteur gaf aan 1(35—40); 2.
211 (4045). De heer v. Wuyckhuyse geeft
als tweede zet van zwart aan 5—10 en ver
der o.m. het volgende spel 3. 11—50 (10—14);
4. 42—38 (14—19); 5. 41—37 (19—23) en con
cludeert dan, dat zwart door het offer 23—28
de remise forceert.
Uiteraard zijn er voor wit meer mogelijk
heden in de bewuste stand. Maar is er een
winnende?