bakermat van Nederlandse kolonie
in Tasmanië
EEN UNICUM IN ONS LAND
GEESTELIJK
LEVEN
t^ittle ^ronincjen»
-\
MIE
De wortels van het
fundamentalisme
Barths brief in hef Nederlands
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 30 MEI 1959
Ds. Ype van der Woude met vakantie
Psychiater gevraagd
Majoor Claude Eatherly is weer eens in het nieuws ge
weest, dit keer. omdat psychiaters hun handen naar
hem hebben uitgestrekt. Deze oud-vlieger is bekend
geworden in 1945, toen hij de piloot was van de bom
menwerper, die het vliegtuig begeleidde dat de atoom
bom wierp op Hiroshima. Eatherly voelt zich schuldig
aan de dood van 100.000 Japanners-
Na enkele jaren van heftig verzet tegen zijn eigen
schuldig geweten is hij volkomen uit het lood gesla
gen, heeft allerlei misdaden gepleegd en twee maal
geprobeerd een einde aan zijn leven te maken.
Hoe zullen psychiaters deze man behandelen" Zullen
ze hem trachten bij te brengen, dat hij niet verant
woordelijk is voor deze daad? Zullen ze hem leren
te leven met zijn zondig geweten? Zij kunnen hem
doen inzien dat een misdadig leven niet het juiste
antwoord is Maar zal de man dan geholpen zijn?
Is hij gebaat bij de hulp van een psychiater die hem
niet verder kan brengen dan tot de grens van zijn
eigen schuld?
Psychiater help uzelf
De psychiater staat in een kwade reuk. Vele en veler
lei zijn de moppen die over hem de ronde doen.
Meer nog dan de vergeetachtige professor werkt hij
op de lachspieren.
Heel wat psychiaters geven ook reden genoeg om te
lachen Daar is b v. de Londenaar Wingate die een
Huwelijksbureau stichtte om jonge mensen te hel
pen bij de keuze van de juiste partner. Onlangs stond
er een grote foto van Wingate met zijn stralende
tinao" Engelse boulevardpers. De foto dateerde
uit 1948 en was uit het archief gediept ter illustratie
van het feit, dat het zo blijde bruidje echtscheiding
had aangevraagd.
De psychiater probeert een oplossing te vinden voor
de problemen binnen het zieleleven van zijn patiën
ten. Hij probeert spanningen weg te nemen en een
toestand van evenwicht te scheppen. Maar zolang hij
binnen de ziel blijft wroeten zal hij de patiënt mis
schien wel tijdelijk, maar zeker niet voor eeuwig hel
pen.
Zwaar beroep op offervaardigheid der gemeenteleden
k.J
(Van een medewerker)
Omringd door een brede gracht ligt, aan het eind van een smal en kronke
lig puinweggetje tussen de Friese dorpjes Ferwerd en Birdaard een oude gebed
statige hofstee, die de naam „Reamskutel" draagt. Het is een calvinistische den er
burcht want daar boert een Van der Woude en van deze oude famiiieboerderij
leiden zowel letterlijk als figuurlijk de sporen naar het nabijgelegen Reitsum,
dat zo'n belangrijke rol gespeeld heeft in de historie van de Afscheiding.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniinniiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiniiiHii
i Kingston bouwden de gem
De „Reamskütel" heeft
trouwens ook zijn inter
nationale verbindingen.
Ni et alle kinderen van
de tegenwoordige be
woners bleven in het
„heitelón". Een van hen
is ds. Ype van der Wou
de die in 1&S4 als predi
kant van de Reformed
Church naar Tasmanië
ging. Twee weken ge
leden arriveerde hij voor
De gemeente
bart telt slechts twee gezinnen
de verstrooiing,
Norfolk 20 mijl
gezin met 4 kinderen in Ouse
mijl van Hobart. Dit laatste ge-
ouderlijk huis hebben zin komt 1 keer per 14 dagen in ning".
schooi in Kingston mogelijk te
maken. We geven graag zijn
Offers beroep op alle meelevende helft telt slechts 340 000 inwoi
Kingston.Ho- landgenoten door om een bij-
gezinnen in drage te storten op giroreke-
gezin in New ning 19.11.77 ten name van de
Hobart en^l heer A Sierink te Vlaardingen
met vermelding „schoolreke-
voor de tweede maal een beroep
op hem uitbrachten durfde hij
niet opnieuw te weigeren en is hij
gegaan. Hij heeft er nog geen
Er zijn op het eiland 5 gemeen- spijt van gehad en zal tijdens zijn
maand of vier met zijn
gezin in Nederland en
het spreekt haast van
zelf, dat hij na aankomst
in Rotterdam linea recta
doorreisde naar Fries-
opgezocht, benieuwd
naar zijn ervaringen in
het verre Tasmanië en
de ontwikkeling van het
kerkelijk leven onder de
r 't al-
beroep
Nederlandse emigranten meenteneden"g'ed'aan.'^Maar nooü bouw met 3 lokalen
op dit Australische tevergeefs. De bouw van het kerk- 12000 pond kosten.
eiland. je heeft 85.000 gulden gekost, voor de school is
Er wordt trouw
gemeen nogal eer
op de offervaardigheid t
?,C ±ChrSÏJ? De gemeente
instandhouding an een enkele leden, die m uci i*.
lijke school te Kingston bestaat „„Kiori
reeds 4 jaar en men bracht zelf m Itlrl
reeds 370O pond bijeen. Het ge- baar veeteeltgei,led
echter
let terrein
al. De
De Grote Psychiater
Christus is wel eens "de „Grote Psychiater" genoemd.
Wie een studie maakt van de wijze waarop Hij de
mensen behandelt, komt onder de indruk van het
Pefsoonlljke in Zijn aanpak. Geen twee gevallen zijn
gelijk. In ieder gesprek ligt weer een nieuw en an
der accent. Maar altijd is er één doel: De mens uit
zichzelf trekken en te plaatsen tegenover God.
De geleerde Nicodemus moet beseffen dat hem kennis
ontbreekt (Joh.3), de waterscheppende. Samaritaanse
dat zij dorst heeft (Joh.4), de verlamde in Bethes-
da dat menselijke hulp niet baat (Joh.5).
Nicodemus moest leren dat een Ander voor hem moest
sterven (Joh.3:16); de Samaritaanse dat Christus
haar lege leven wilde vervullen; de verlamde dat als
er geen mens is. die ons wil helpen. God zich naar
ons uitstrekt. In dat verhaal openbaart Christus zich
als de Heer van de sabbath en dus de Heer van het
leven.
En zo wil Christus zich nog altijd openbaren. Hij
kent Uw karakter, uw strijd, uw pogen en uw falen.
Hij wil U helpen, heel persoonlijk, heel bewust. Wat
Hij voor deze mensen jut de bijbel was wil Hij voor
ag o( u zich wilt la-
We kregen een enthou
siast en opgewekt ver
haal te horen, uiteraard
speciaal over de situatie
in de stad Hobart (100.000
inwoners) en het daarbij kent. dat*'elk
oehorende forensendorpje
Kingston (1000 inw<
35000 gulden kon ploitatiekosten van de school zijn
hprpiropj annn n-inH „or- wel
besparen door het zelf te boui
De pnkosten voor de instandhou
ding van het kerkelijk leven zijn
hoog Zij bedragen ongeveer
30.000 per jaar en dat bete
de ongevt
berekend op 4000 pond per jaar.
Daarom wil men zich wat c
betreft liefst niet teveel
/oortkomen. De Reformed
Church op Tasmanië is groeiende
dg schulden steken. De jonge
gulden)
groeiende gezinnen zullen dit
de reeds zware kerkelijke
kunnen opbrengen. Met
Mn^nelonrl hnnhl mort KOSl
Zuid-Tasmanië. De geeft, Sommigen geven zelfs
pastorie van ds. Van der - -
Woude staat in Kingston,
dat 16 km ten zuiden van
Hobart ligt.
Toen ds. Va
op 5 mei 1954 in King
ston arriveerde was de
kleine gemeente van de
daar in maart 1951 ge
stichte Reformed Church
druk bezig met het bou
wen van een eigen kerk,
ontworpen door de Ne
derlandse architect D.
Bolt, zelf een emigrant
afkomstig Uit Groningen.
Een groot deel van de
Nederlandse kolonie in
Kingston bestaat ui
pond. Als er straks ook nog de ^chool^ 1,1,1
lasten van een eigen christelijke
school bijkomen zal men doorel-
kaar meer dan 10 pet van zijn in-
der Woude komen aan de kerk moeten af-
de grote Koning in
land. Het heeft hem
Dm Andijk te
Kingston. Toen
landse emigranten i
Christelijke school
Die school is een harde nood
zaak, wil het kerkelijk leven op
den duur blijven bloeien. In
de vreemde merkt men pas het
ernstig gemis van de christe
lijke school, die de godsdiens
tige grondslag legt, waarop de
kerk later kan voortbouwen.
het bouwkapitaal
kunnen brengen
daardoor een schuldvrije^
school te kunnen bouwen. Lukf rCrCrtrCrtririrèrü-trirti-Ci-ü-ii-iè-ir
dit niet dan zal men zeker nog
een jaar of drie moeten wathten.
voordat met de bouw van de
school kan worden begonnen en
de nood laat dit eigenlijk niet toe.
Geboorte-overschot
Het kerkelijk leven in Kingston-
Hobart is goed. In Hobart wo
nen echter uitsluitend jonge ge
zinnen, zodat ds. V. d. Woude daar
geen enkele catechisant heeft.
In Kingston daarentegen zijn 50
het verre
eiland met zijn prachtige natuur
en z'n nog kleine, maar snel
groeiende Reformed Church, die
er toe mag meewerken om het
calvinisme een bredere beteke
nis in Australië te geven.
Eén ding vindt ds. v. d. Woude
als rechtgeaarde Fries wel een
beetje jammer: dat hij niet een
maand eerder op de „Reamskn-
zelfstandige gemeen- tel" arriveerde. De tijd van het
eierzoeken is nu al verstreken.
Hij zou zo graag nog eens de
polsstok over de schouder hebben
van genomen op zoek naar „ijippe-
rre aeijen", een sport, die hij als
ge- jongen, als student en als domi-
steevast elk voorjaar beoefen-
Neder- de. En kieviten zijn er op Tas-
Kingston manië niet.
ucht-
prachti-
mogelijkheden voor boeren-
granten. Op den duur kan
uit het kleine groepje te Smithton
■irirCr-tririrtrtrtrü-ü-tr-iririrtrb'irtrirCctrtrtT
bij de massajeugd
Laat me mee lachen!
Kingston bestaat uit tim- «>- Hi. ontbreekt De gemeente hf€fl sinds kort
merlieden, die hun vrije grondslag ontbreekt, 4 Australische leden, drie
staat de kerk voor
onmogelijke taak in een land,
waarin de geestelijke struc
tuur zo heel anders is dan in
zaterdag opofferden
een kerk te bouwen. Dat
kerkje is intussen al
weer vier jaar in gebruik
Het biedt plaats aan 268
personen. Een kleine 200 Nederland. Helemaal vacantie
zal ds. v. d. Woude in Neder
land niet nemi
leen van plan
lezingen met films en
getrouwd zijn
derlandse emigranten
geman, die met een Nederlands
meisje
zitplaatsen zijn echter
slechts in gebruik, want
het kerkje
een derde deel f_
wordt gebruikt als catechisatie-
kamer en vergaderlokaal.
Kingston-Ho-
huwelijksbootje
stapte. Zij gaan ook op catechisa
tie. Ook het verenigingsleven
ltuv bloeit Er is een zondagsschool en
HÜ ic nlot al- ziin verschillende jeugdclubs,
j -jj i Een probleem is echter het gro-
door middel je overschot aan jongens en het
tekort aan huwbare meisjes. En
bart telt ongei
gezin van ds. v. d. Woude maak
te 5 jaar geleden de 200 vol.
dia's de mogelijkheden
_^et manië als emigratie-land te
laten zien en horen.
i Tas- het geboorte-overschot
dus blijkt, dat het zielental daarnaast ook
Met het nieuwe
Hervormde jeugd
centrum „De
Heuvelaan de
St. Laurensplaats
te Rotterdam zijn
de Rotterdamse
jongeren een
mooi en heel
kostbaar kleinood
rijker geworden:
een eigen kerkje,
helemaal van en
voor hen, inge-
i richt door de in-
terieurarchitecten
W. J. Kroep en
mevrouw J. C.
Kroep-de Jonge.
De kapel in
„De Heuvel" staat
onmiddellijk
rechts van de in
gang, in de scha
duw van de Lau-
renskerk, waar
van zij, als wij de Laurenskerk
zien als het centrum van het
Rotterdamse Hervormde geloofs
leven wat deze kerk altijd is
geweest als het ware een
voorportaal is.
Rotterdamse
if jongeren kregen
jj. eigen kapel
afgelopen vijf jaar is verdub-
-beid. zowel door innerlijke groei steun
(er zijn veel jonge gezinner'
door de k-omst van nieuwe
aad jong zijn blijkt ook uit het
feit, dat de kleine gemeente van
400 zielen 106 kinderen beneden
de 6 jaar telt. In januari jl. werd
het 100ste kind sinds de stichting
van de kerk gedoopt. In 1951 wa
ren er ongeveer 80 gemeentele-
voeren voor
Nederland om de
bouw van een christelijke
gens houdt
Tasmanië, een hartvormig
arm plei- «hand, pal ten zuiden van Aus-
tralië, is ongeveer zo groot als
maierieie Rpneitrr-laniH
„Kijk", zei de rare, „ik ben vroeger een knappe meid ge
weest. Als je je ogen gebruikt, kun je het nog zien", voegde
ze-er zelfverzekerd aan toe. Ze had nog gelijk ook.'
,.De jongens liepen me al vroeg ochterna. Maar daar moest
ik niets van hebben. We hadden het thuis niet breed, weet je.
En ik paste ervoor om mijn leven lang in de armoe te zitten.
Het was toen zo'n goeie dertig jaar geleden wel allemaal
vetpot, en er was plenty werk. De crisis was toen nog niet
uitgebroken, zie je, en het was net zo'n tijd als tegenwoordig.
Maar ik wist te best hoe we het in de oorlog gehad hadden.
Ik dacht: meid, zie dat wat
beters aan de haak slaat dan die
jongens uit de straat Voor je het
weet, zit je in de narigheid. Daar
kwam wat bij. Ik had een paar
beste ouders. M'n vader mocht
dan niet zo veel verdienen, maar
wat ie kreeg bracht hij thuis! En m'n moeder zwoegde van de
PIiann vroege ochtend tot de late avond om ons allemaal netjes voor de
.t«rv»iin<r n<» anriort- - dag te laten komen. Nette arbeidersmensen. En ik liet de jongens
sterveling, ue anaere kletsen_ snaD ie?
VOLKSWIJK
de Beneltrx-landen tesai
op de ene helft van het eiland
woont gi
flink
Men beschikt over ei
,mSS,dhebbZenChde de toe.
meubilair hebben de knrrist riip 7pkpr nn^
natuurlijk rekening
sterkt en
Bij het
ontwerper
gehouden
voeten waartegen het bestand
moet zijn. De banken zonder leu
ning staan op in de vloer inge
metselde stalen sokkels en zijn
wengé-hout, een harde Afri-
chtig brui
komst, die zeker nodig zal zijn.
Het merendeel van de emi
granten in Zuid-Tasmanië is af
komstig uit Groningen. De pioniers
onder hen zijn meest oud-illegale
werkers, die zich in 1949 verenig
den in de ..building association"
houtsoort die bil doorza- onder leidinj yen de enkele »-e-
is maar san de lucht snel ken «led5" Ij»'"'"'? overleden
■t tot oor. mor riooiro. mnj. heer Van der Laan uit Gror
naar Tasmanië vertrokken,
stichtten daar de nederzetting
..Little Groningen", bestaande uit
PAMFLETTEN HERDRUKT s
r donker rood-
Dit hout heeft een
Ds, M. L. W. Schoch leidt een kort
dienst in de nieuwe jeugdkapel t ai
„De Heuvel". Niet bestemd too
Deze kapel Is e<
ons land, helemaal van en v
de jeugd.
De inrichting is daarmede
thracietkleurige Zweedse natuur
steen. dat in het donkere opper-
donker geglazuurde baksteen die £lak ghnsterlichtjes te zien geeft,
tegenover de lichteriize toon van eenvoudige enjsblau,
tekei
kostbare indruk.
Ook de dubbele deur is van wen
gé-hout. De sluiting ervan is zo
danig dat zij gemakkelijk open
gaat. Het ontsluiten van de ene
helft maakt meteen de andere '00P der j;
helft los. Deze dubbele deur houdt verlaten e
een welkom in: de kapel zal al- eigen grond betrokken,
tijd open zijn voor ieder.
De vloer is van ruw gekapte an- Little Groningen
Enkele maanden geleden
wijdden wij een uitvoerig arti
kel aan de heruitgave van een
serie pamfletjes die een gewel-
rr„ni„C„ di?e invloed gehad hebben op
tken Zij d® theologische ontwikkeling
Amerika. Onder de titel:
deze bijnamen niet te mogen
schuwen omdat zij gelooft dat
deze artikelen de kerk nor altijd
iets te zeggen hebben.
Het tweede (en tevens laatste)
deel is nu verschenen. Weer zijn
het korte. overzichtelijke en
meestal heldere artikelen, ge-
„Fundamentals of the faith" schreven door de grootste geleer-
tiental prefab-huizen, welke verscheen tegen het begin
'aren me
1 h,en hebben in de i00f behandelden"
de nederzetting floeld waren als een antwoord
deen" °P °P de extreme vrijzinnigheid
die de inspiratie
geetboek zijn
ituurlijk alle
maal Angelsaksische figuren.
Onder de schrijvers treffen we
de namen aan van de beroemde
Engelse advocaat Sir Robert An-
de bijbel, derson, van de redacteur
■h kletsen, snap je?
yE DACHT EVEN NA. Haar vinger trok een geultje door
-ö het veel ver vige pluche tafelkleed.
„Toen zijn er twee dingen gebeurd", hervatte ze, „pal na
elkaar. Het eerste was dat moeder plotseling stierf. De ene
dag gezond en de andere dag dood. Dat was een slag voor
j» vader en voor ons allemaal. En ongeveer in die tijd leerde
ik een jongen van een ander slag kennen. Een jongen met
heel veel geld. Het gekke is dat ik eigenlijk maar heel wei-
nig van m af weet. Z'n ouders woonden niet hier in de stad;
■tt hij zelf studeerde hier alleen maar. Hij had een paar prach-
tige kamers in West. Hij heette.. „Ze brak af en keek me
aan. „Nee," zei ze dan. „Dat gaat je niets aan. Dat weet
-niemand en dat zal nooit iemarfd weten. Hij is een erg def-
-ö tige meneer geworden, begrijp je en niemand hoeft te weten
v dat hij nog eens een poos smoorverliefd op Loesje geweest is.
L Soms heb ik zin om nog eens naar 'm toe te gaan om 'm
gedag te zeggen, maar ik doe het maar niet. Het is immers
allemaal goed gekomen!"
„Goed", vervolgde ze. „die jongen en ik, we ontmoetten
mekaar en we hadden het meteen te pakken. Ik dacht: op
hem heb je al die tijd gewacht Of hij ook zoiets dacht? Ik
J geloof van niet. Dan had hij me wel anders behandeld. Maar
v dat gebeurde pas later. Toen was ik zo blind als een dolle
koe Ik geloofde alles wat ie zei. En voor ik het precies
wist was ik zoveel als zijn vrouw. Niet in het nette natuurlijk.
Dat kon niet voor zijn ouders, maar hij wist het allemaal
zo mooi te beredeneren dat het eigenlijk toch best in orde
leek.
agdelijke geboorte, god- Scofield-bijbel (d
tegenover de lichtgrij;
unicum In de rest van de gevel de aandacht
in en voor trekt en vasthoudt.
Van binnen is de kapel eenvou-
g en licht maar ook voornaam
bijzonder sfeervol. Bij het bin-
zich zelfs een
is dus de
in de Neder- dere geloofswaarheden
stenen plint scheidt wand s
landse kolonie in Zuid-Tasmanië.
rommelzolder
overeenstemming.
In het drukke en roezige jeugd- nentreden kan
centrum is zij een rustpunt. Men
kan zelfs met dit rustpunt begin
nen als men het gebouw binnen- christelijke kerkjes die met een zo
gaat: het is goed u te bezinnen indrukwekkende simpelheid getui-
Ten slotte is er de ingemetselde waarvan mensen van allerlei
eerste steen, afkomstig uit het pui kerkelijke richting zich hebben
enigd In de Reformed Church.
de oorlog
ï'enskerk. Deze is
-buitenzijde als
melde I
wel
de
het werk begint
de opbouw van het eigen leven.
Aan de buitenzijde van het ge
bouw is de kapel gemarkeerd door
i de opgestai
Er zijn in het inte
dingen die kleur gever
In de eerste plaats
binnenzij-
zichtbaar. Een
log worden in
gehakt. Waarschijnlijk wordt de
ze het randschrift van de Laurens-
penning: „Het geloof, zelf bran-
twee dend- doet anderen in vuur ont
vlammen"1.
Zowel in Hobart als in Kingston
ordt elke zondag 2 keer een kerk-
ienst gehouden, in Kingston
het nieuwe kerkje, in Hobart
bovenzaaltje van een boek-
het
inkel. Ds. v. d. Woude preekt den
elke zondag drie keer, wanneer
er een Engelse dienst wordt ge
houden (drie keer per maand)
echter twee keer. Het aantal En
gelse diensten zal echter wel spoe-
Roem
verhaal is voor
bleef in het vage maar
in de theologie nooit
icht aangekondigd. Wai
2y> ICJ&axajjiv.
minat
ïchte. Eeu
De verwachtingen waren dus op
het hoogst gespannen en hij de in
tree dc kerk. naar Australische
begrippen, vol. De gemeente luis
terde als een kind gespeend. Maar
beduusd. De dominee preekte na
melijk over de profeet Eliza maar
hij sprak wat met Engelse eigen
namen altijd mogelijk is de naam
verkeerd uit. Het werd dc Austra
liërs dus niet helemaal duidelijk
wal hij precies bedoelde. Toch wa
ren zij zeer tevreden. „Je kon goed
horen dat het een doctor by exami
nation was", zeiden ze. „Hjj heeft
een heel nieuwe profeet ontdekt,
waar die gewone dominees nog
nooit van gehoord hebben."
(Onze vacatures)
De kapel van „De Heuvel"
ferUTlIet is van ïtSliiian's glas br"le' lirt Evangelie bij de jeugd,
in gloeiend rood, helder geel en een Blijde Boodschap voor blijde dig tot de helft worden opge-
rein blauw. Er is iets in gevan- jonge gezichten en jonge harten, voerd Ook de kerk moet zich
gen van het Heilige Land, van de phh |..hnl,ft), rtp7P zoveel en zo snel mogelijk
Middellandse Zee, de olijftuinen, Wij hebben behoefte aan deze aanpassen aan het land ln
de onbarmhartig hete zor en de jeugdkerkjes, want de jeugd kent de Nederlandse diensten worden
rotsen. De kleuren doen denken idealen en wil deze gesterkt zien. trouwens alleen de preek en één
aan heel oude Zuidfranse kerkjes.
De glazenier heeft de Gekruisig-
de en tegelijk de Verrijzende
Christus uitgebeeld in een bijna
geometrisch strakke abstract-
symbolische voorstelling die zeer
suggestief is en in zich een heel
Evangelie bergt.
Het tweede voorwerp dat kleur
geeft is de kansel, een eenvoudi
ge donker steenrode matgelak'.e
katheder. Hier dient de kleur om
de aandacht van het jonge gehoor
te richten op het voornaamste in
hel kerkje: het Woord. Want hoe
mooi het raam ook is, he-t mag
slechts steunpunt zijn. De kansel
staat dan ook niet ver van dit
raam Tijdens de dienst de pre
dikant overstraald door de kleuri
ge lichten die zijn woorden steu
nen en sterken.
Het lithurgisch centrum is aan
gegeven door een grenenhouten
kruis, het enige substantiële voor
werp dat een muurvlak breekt.
Alle ramen behalve het glas-in-
belonraam bevinden zich hoog te-
gen het plafond. Zij zijn smal en
laten slechts diffuus licht door.
Ook de elektrische verlichting, be
staande uit witte schotelvormige,
afgedekte elementen die tegen de
zijwanden zijn gemonteerd, geeft
zacht diffuus licht dat het via
ramen invallende licht ver-
.The Bible Institute of Los An
geles" heeft besloten om deze se
rie artikelen ter gelegenheid van
haar 50-jarig bestaan te bundelen
en in twee delen uit te geven.
Verschillende arti'-»1- o.a. op
het gebied van archeologie, wor-
moderniseerd,
ons zoals ze kwamen tot de ge
lovigen BÉH
eventjes: het viel me op hoe gespannen en
>ude man naar haar keek. Maar ze wachtte
niet lang.
jt „Het heeft een half jaar geduurd", zei ze toen nuchter en
zakelijk „Toen was hij opeens weg Gek hè, dat iemand zo
maar opeens weg kan gaan Helemaal zonder woorden of zon-
der boosheid of afscheid. Gewoon maar weg Net alsof hij in
lucht was opgegaan. Toen ik het m de gaten kreeg, was het
t g 7nu 7or,der- Hii alles, weet je. Hij was mijn
tu. u. xluinouii, van ae oeroem- -ti 7P fn en mi,n 'bekomst.. Nou ja, zulke dingen gebeuren dui-
de Engelse predikant Campbell ™aal- maar. als ze, overkomen denk je eerst dat je
nomt meer zult kunnen lachen. En daarna lach je meer dan
voor 14» is -Te ir>~,» „enjet meer 0ph0uden met
bijbelstudie omdat zij
enorme hoeveelheid verwijstek-
sten en aantekeningen geeft) dr.
C. I. Scofield. van een van de
groten uit het zondagsschoolwerk
Ch. G. Trumbull, van de beroem-
Een Amerikaanse bijbelschool: 9?
The Bible Institute of Los An- ?r? j-i j j i v?i' i j
Uit dit tweede deel blijkt dui-
pamfletten is de spotnaam „fun
damentalisme" ontstaan, die meer
en meer identiek Is geworden
met „achterlijk", „ouderwets",
stijfhoofdig" en „recalcitrant'
delijk, dat de bewering als
het fundamentalisme slechts een
stuk of vier grondslagen of waar
heden kennen, te enenmale on
juist is. Dit deel biedt artikelen
de erfzonde, het toekomend
de gena-
ethische
vraagstukken. Bovendien worden
er zeven artikelen gewijd aan
practische onderwerpen. zoals
deze serie evangelisatiemethoden, de taak
van de zondagsschool, zendings
motieven enz. Zo biedt het boek
de mogelijkheid om onzi
daagse „moderne ideeën"
gedachten vat
je is. Je kunt i
- vroeg ik.
oordeel, de verzoening.
de. heiligmaking en ovei
f®" vraagstukken. Bovendien
De school heeft echter gemeend geledei
Als we deze, doorgaans tame-
lijk gedegen artikelen nog weer
PURITANISM K
Ds. Chr. W. J. Teeuwen i
lut zich in punt
ii eigen rabbin
I gevolg is dan i
,,Dë Protestant":
lisme heeft vast-
ische problema-
k letterlijk TSm
TUCHT E> LIEFDE
Een „Lossen Schakel" in „De Christen":
Slappe tuchtoefening in een gemeente w^jst op
afwezigheid van dc ware liefde, die het heil van de
broeder of zuster ter harte gaat als het eigen heil.
Of is het misschien eigenliefde, die vreest sympathie
en invloed te zullen verliezen en daarom in de ander
het kwaad maar liever laat voortwoekeren?.
FEESTDAGEN
A. C. de Gooyer in het „Kerkblad"
Gereformeerde Kerken in N.-Brabant
burg over feestdagen tussen Pinkkeren
Kerstmis:
Hebben we dc Hen ormingsdag niet? En als wt
de .stichtingsdag van de Vr(je Universiteit met eei
bidstond vieren, waarom zouden we dan de geboorte
of sterfdag van Calvjjn niet herdenken?Strak
is het 450 jaar geleden dat Calvjjn te Noyen werd ge
horen. Waarom staan we dan wel h(j Calvjjn in he
bjjzonder stil? Vanwege het decimale stelsel?
kunnen
welijks voorstellen dat zij eens
een kerk in beweging gebracht
hebben, en in een oplage van
in de miljoenen van hand tot hand gin-
Lim- gen Vergeleken bij deze lectuur
is onze generatie hopeloos opper
vlakkig geworden, want de arti
kelen zijn lang niet altijd een
voudig. Deze geschriften werden
uitgegeven in' een tijd v-aarin het
liberalisme de wind in de zeilen
•j? goe
lachen,.
Xt „En. toen?"
i,"TiCien Wf\S ik 6ijna «eweest", zei ze. „Je kunt erop
allerlei manleren bijna geweest zijn. Ik ben geen net meisje.
snap je. Ik heb een paar jaren doorgemaakt.. Ik zal het
.s maar niet vertellen. Mensen zoals jij weten daar niets van
1 Th.of ,..1onKn4niet. be«r'iPen wa' ie allemaal kunt doormaken!
t 4 ,as het J11®,15 beüc«n*n: daar zat vader in de put. En
-5 ^9,- lachen!, Nou- en toen opeens is hij gekomen.
2 rr,Li sf i1 OU*;e kameraad van vader. En hij zei alleen
maar. „Meid. jij lacht teveel alleen. Dat kan niet goed we-
zen. Jij moet mij mee laten lachen. Hij was zeeman ge-
L weest en wou aan wal komen wonen en 'n vrouw hebben De
De mensen jn?l®leni' E" toen zij we maar getrouwd.
heden- 2 toen re nn<! llaL"?!? S/loefeP ,ondersteboVen van de lol.
- 4— h^t Hè n,fvl,^!AvM2aPwdieuhet laatste lachen' lachen het
ouwetje. We hebben het goed, niet?"
2 ,4.ee? K0f» e40U^ haas het nu verstaan heeft of niet - ik
i dén SI fit ij"" 1,11 k'ike" tevre-
v oen aan, dat ik me opeens te veel voeL
V MIEBEL
a a a a I
toet-
Dr. J. J. Buskës Jr. heeft de bezwaren te hebben.
veel besproken brief
Karl
Wat deze be-
had. Toch hebben zij de aandacht Barth
van de mensen weten te boeien
en hebben zij in Amerika een Deutsche Demokratische Repu-
I orthodoxie ^,hÊl.ieVH" blik (Oostzone) in uitstekend
geroepen. In onze tijd heeft de
vrijzinnigheid lang niet meer de Nederlands vertaald. Deze brief
i m ueze ar tiitboenge discussie in iaou uje
d' kerkelijke pers dikanttn onder het
uitspraak van ds. Buskes dat onze tijd -•fundamentalisme" betiteld. Het opgeroepen en ook op onze pa- - - -
meer niëti,™ hen „„hn.ihen on, ,.Gces(e,ijk Le„e„-,
NIET MEER ZIEN
Prof. dr. Herman Ridderbos
meerd Weekblad" (Uitg. Kok)
i het „Gerefor- worden de gedachten i
aanleiding "kelen verguisd
zwaren zijn, heeft hij niet nader
dominee in de vei"klaard. Deze keurige uitgave
van Callenbach. maakt het moge
lijk dat ook de lezers, die met
het Duits van Barth moeilijkheden
hebben, kennis kunnen nemen van
de raad die hij geeft aan de pre-
wel wat meer piëtisme kan gebruiken:
Moeten wjj zeggen, dat wy in Nederland in deze
t(jd behoefte hebben aan wat méér „piëtisme" en
,jnethodisme"? Of zou men eenvoudig moeten con
stateren dat wjj in deze dingen wat minder by de
psychologie, sociologie etc etc. moeten leven en wat
meer direct by dc Bjjbel? Niet alsof tussen deze beide
een tegenstelling zou bestaan, maar omdat wy soms
vanwege de „benaderings"-/rtresfies. de mens die be
naderd moet worden niet meer zien.
sche juk. Zij zullen Buskes zeker
dankbaar zijn voor deze uitgave,
r "i'ietSrhe- reV-i Jot tweemaal toe aandacht omdat ook als hij niets-voelt
verhee<rlijkeneSen 'die 'trouw wü 9eschonken aan de gedachten voor Barths ideeën iedere predi-
blijven
lïjdenissen waarin onze vaderen
hun levend geloof omschreven.
..The Fundamentals for Today".
Deel H, Redacteur dr. Charles L.
Feinberg, uitgave; Kregel Publica-
Het is vanzelfsprekend, dat dr.
Buskes zich achter deze brief
plaatst, ook al schrijft hij enkele
Karl Barth: „Brief aan een
dominee in de D.D.R." Uit
gave: Callenbach, N(jkerk.