EESsESEi'
VROEG - CHRISTELIJKE KUNST
UIT DE KLOOSTERS
KAMERMUZIEK VAN GRIEG
F KI RRAHMS
Wtmssm te»
le
Syrische monniken tekenden
ZATERDAG 23 MEI 1959
Tijdperken van even
wicht en vervulling
iQn niet gunstig voor hef
ontstaan van expressionisti
sche kunst. Des te meer
zulke, die we
als overgangs
perioden van
het geestelqke
leven kunnen
beschouwen.
Deze ztjn veel
al vervuld van
onrust en span
ningen, van
zoeken en wei
felen. Men ver
laat een oude
wereldbeschou
wing en daar
mee ook een
oude vormen-
wereld en tra
dities, maar
men heeft nog
geen algemeen
geldende nieu
we wetten, nog
geen vaste,
nieuwe stijlvor
men gevonden
en gevormd.
Daarom is men
in zulke tijden ge
voelig voor spon
tane, individuele oplossingen. En
de kunstenaars zeil zoeken de ge
spannen en bewogen inhouden van
de nieuwe tijd en hun eigen inner
lijke reacties er op in hun kunst
vast te houden. Dan ontstaan er
nieuwe expressionistische vormen,
die in een andere tijd onmogelijk
zouden zijn.
Zo was het ook m de vroeg
christelijke tijd. Hier vindt men
in het sombere, onderwereldse la
byrinth der katakomben, in deze
„Roma sotterrana", naast de
eenvoudige tekens van het symbo
lische geheimschrift van het nieu
we geloof, reeds al en toe ook
menselijke figuren, vluchtig en
haastig op de vochtige, ruwe mu
ren getekend of geschilderd. Men
selijke figuren, die door een onge
kende majesteit van hun diepzin
nige en expressieve gebaren en
door de bezielde, vergeestelijkte
uitdrukking van hun gelaat, ons
midden in het hart treffen.
HHitHwmiiiHmiiiiiiiHiiitMHiiiitnimiiiiiiiiiiiiiin
lllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Expressionisme
in de
boekillustraties
huidskleur)
kijkt angstig
terzijde, de
vrouw echter
zich heen. Deze
illustratie is een waardige voor
loopster van de latere grandioze
voorstellingen van hetzelfde thema
door Masaccio en Michelangelo.
Dood van Jacob
tratie uit hetzelfde boek stelt
de dood van Jacob voor. We zien
de waardige grijsaard rustig, als
Chr. toen onstuimige, wilde in slaap, liggen. Zijn dierbare
barbarenstammen een hoog ontwik- lieveling Josef buigt zich diep
kelde antieke beschaving bedreig- over hem heen en omhelst hem
den en gedeeltelijk verwoestten, innig-teder ten afscheid. Deze
slechts één schuilplaats bleef voor twee figuren versmelten in een
de cultuurschatten der Oudheid, nl. onscheidbare eenheid, waarte-
de kloosters. Het was een alge- gen de in tranen opgeloste, hevig
meen chaotische tijd met machts- schreiende groep van de andere
verschuivingen en strijd tussen kinderen van Jacob in scherpe
Noord en Zuid, tussen heidenen tegenstelling staat. Naast de
christenen.
Die kloosters, die eilanden van
rust en geloof, van meditatie en
geestelijke activiteit, waren de
redders van de 1000 jaar oude an
tieke wereldbeschaving. en als
zodanig hebben ze een grote mis
sie voor onze westerse cultuur vol
bracht
Heilige boeken
lige boeken afgeschreven en geïl
lustreerd met voorstellingen door
de meest verschillende kunste
naars, scholen en richtingen, die
zowel technisch als artistiek op
zeer verschillend peil staan. Maar
ze geven ons diep inzicht in de
nieuwe christelijke geest en men
vindt daaronder veel verrassende
expressionistische scheppingen.
nerlijk bewogen, maar uiterlijk
rustige groep van vader en zoon,
vormen de anderen een vreemde
luidruchtige achtergrond, die de
waardigheid van de hoofdfigu
ren nog meer accentueert.
De waarde van deze lapidaire,
bijna schetsmatige voorstelling
ligt in de eerste plaats in de
kracht van haar expressie, waar
mee de diepste menselijke rela
ties. die in dit drama-in-klein-for-
maat schuilen, worden geopen
baard. Daarom noem ik deze bei
de boekillustraties ware expres
sionistische scheppingen van tijd
loze betekenis.
DR. M. RÉVÉSZ—ALEXANDER
Adam en Eva
uit het Paradijs. Een der aangry
pende illustraties uit de purper
codex Genesisuit de 6e eeuw
geïllustreerd door Syrische mon
anders dan expressie. Ik noemde ">eke"
de eenvoudige tekens, de symbo- nit de 5e
len der eerste christenen, het ge
heimschrift van het nieuwe ge
loof. Inderdaad zijn dat gewone,
schematische voorstellingen, dit
op zichzelf niets betekenen,
Ballerina
Ballerina, door Vicky Baum.
Uitgave Ad Donker N.V., Rotter-
„codices"
n. Chr..
meestal door byzantijns-
Griekse en Syrische monniken ster Vicky Baum heeft aan de
geschreven in de Griekse, Ar- lange lijst van best-sellers, die ze
meense en Latijnse taal. De per- de afgelopen veertig jaar heeft
kamenten rollen (maar soms ook geproduceerd, een roman toege-
al- in boekvorm) werden eerst voegd, die vooral de liefhebbers
gekleurd en van het ballet een hoorn des over-
de
tot ingewijden richt, dat alleen daarop schreven de monniken vloeds biedt. „Ballerina"
de tekst met zilverinkt of goud,
dat vaak verkleurd of verdon-
Voor de eerste christenen be- kerd was. De illustraties waren
echter in stralende, blijvende
En zo vinden we in deze eer
ste christelijke eeuwen overal
temidden van al de onpersoonlij
ke, symbolische, dogmatische,
dekoratieve of epische voorstel
lingen, die ons in de muurschil
deringen en mozaieken der ker
ken, in reliëf en boekillutraties
tegemoet treden vaak
miskenbaar
geest in de werken van vele
kruis het geloof, de vis symbool kleuren geschilderd. Men
kunstenaars.
.ex Christus, evenals het li
enz. Al deze in feite onbeteke
nende voorstellingen waren voor
die christenen vol mystieke in-
'SlTmümrëiS- houd. ze "W in de gelovigen Da;
de muurscnu beilige gevoelens. bovenaardse ove
begrippen op. Door hun beschei-
vajllc r_ den. materiële existentie heen
exoressionistische bonden die de poort openen naar
een spirituele wereld naar de ge-
heime, esoterische inhoud, die de T7I
ziel van deze mensen vervulde. TL
Maar het symbool op zichzelf
de deze monniken-schilders ,,mi-
niatores" omdat ze een rode verf
gebruikten, „minium" geheten.
spreken we nog steeds
bewogen levensgeschiedenis van
een beroemde balletdanseres, die
tot twee werelden behoort: die
van het ballet, waarin zij triom
fen viert, niet in de laatste plaats
ook op het gebied van de liefde,
en die van haar man en haar
kleinzoontje. De banden, waarmee
ze zich aan deze mensen gebon-
deze schilderingen als „mi- den weet, zijn wel aan weder-
c Li* Maar het symDooi op zicnzeu iï> se uenesi
iymDOIISCh KaroKrer nje^ expressief. Als geheimschrift uit de 6e
Genesis
SN BIJZONDER interessante
purper-codex is de zgn. „Ween-
Genesis" (bewaard in Wenen)
zijdse slijtage onderhevig,
ze begeven het gelukkig niet, al
thans niet helemaal.
daar do vroeg-christelijke kunst
eigenlijk in hoge mate een
symbolisch karakter heeft en
ook nog in de eerste periode van
de middeleeuwen sterk symbo
lisch georiënteerd bleef.
Symbool is echter iets geheel
In dezelfde 6e eeutv purper-co
dex is ook opgenomen de illustra
tie ,J)ood van Jacob", waarbij
Josef zijn vader ten afscheid om
helst, terwijl de andere tonen van
Jacob schreiend toetien.
ingewijden zegt het
s
dekoratie, ruimtevulling. zeker
geen bemiddelaar van psychische
inhouden.
Innerlijk beleren
rische monniken geschreven.
•niets anders dan een omhulsel
van het innerlijk beleven. De re-
ele vormen zelf zijn gespirituali-
seerd en aan de overheersende
psychische inhoud onderworpen. rg aan euta;
Ze wijzen niet boven ^zichzelf^uit gebukt onder'
slechts 24 bladzijden
over met 48 illustraties.
Een van deze illustraties is:
het verdreven mensenpaar, dat
schuldbewust het Paradijs ver
laat. Ze is van een monumenta- meeste
le grootheid en aangrijpende tra- met
giek. In een omgeving van prach
tige bomen en bloemen, lopen
Vicky Baum is een goed
teister. Ze weet een intrige
construeren en ze verstaat
kunst een kleurrijk beeld te geven
van het milieu, waarin ze haar
personages situeert. Dat zij nog
eens een boek zal schrijven,
de karaktertekening boven het weitjes'zijn
Detail van Slavenburgs bank
gebouw in Rotterdam met de
speelse plastiek van Engel-
Lange zwerftocht
Chico's lange zwerftocht, door
Estrid Ott, uit het Deens ver
taald door C. W. van Utenhove-
Romswinckel. Uitgave Zuid-Hol
landse Uitgeversmaatschappij.
Een boeiend verhaal over een
ouderloze straatjongen uit Lissa
bon die in de Portugese hoofdstad
hoort, hoe „vader Americo", een
priester, elke goedwillende zwer
ver aan een menswaardig bestaan
kan helpen. Chico besluit op weg
te gaan naar het uiterste noorden
van Portugal waar „vader Ameri-
woont op
Het kind der
tienduizenden
Het televisiespel „Het kind
der tienduizenden", dat Bert
Schierbeek voor de VARA-t.v.
schreef en dat door deze t.v. ook
wefd opgevoerd, is bij De Bezige
Bij te Amsterdam als Literaire
Pocket nr. 27 indruk verschenen.
Wist dit spel bij het zien reeds
niet te overtuigen, bij het lezen
wordt het gevoel in een café van
idioten verzeild geraakt te zijn
nog sterker. Met de beste wil ter
wereld heb ik het in dit gezel- j
schap niet lang kunnen uithou
den en het boekje netjes bijge
zet tussen ander drukwerk. Het
heeft zo'n mooi omslag en is zo
keurig gedrukt, dat men er niet
gauw toekomt het in de prulle-
mand te gooien. Ev. G.
Chr. Zangersblad
Een uitgebreid met foto's ge
ïllustreerd verslag van de j
bondsdagen in Alkmaar is ver
schenen in het mei-nummer van
het Chr. Zangersblad, orgaan van
de Kon. Bond van Chr. Zang- en
Oratoriumverenigingen. De heer
R. Beintema schreef een instruc
tief artikel over „Haydn als vo-
caal componist" t.g.v. het feit dat
Josef Haydn op 31 mei honderd
vijftig jaar geleden overleed.
Bondsvoorzitter H. F. Brune ver
volgt weer zijn serie: „Ik was de
vorige maand in en Corn.
Basoski schreef een „In Memo-
riam Eduard van Beinum". Daar- i
naast wordt er nog geschreven
over koormuziek uit Polen en
Duitsland, over de nieuwe bonds-
uitgaven en krijgt men vereni-
gingsnieuws.
-B-
De Schelpenzoeker
De Schelpenzoeker, door J. C.
de Bruine. Uitgave Het Wereld
venster, Baarn.
De schrijver, vlootpredikant,
kijkt goed om zich heen in het
leven en weet te vertellen wat hij
ziet. Hij tekent er ook nog bij,
niet slecht zelfs, al laat hij dat
meestal aan J. W. B. Smit over.
Het zien wordt soms visie naar
Hem die het leven redt en ver-
nieuwt. Dit zal wel het eigenlijke
doel zijn van dit boekje. Dan me-
nen we dat het wat te weinig en
te vaag gebeurt.
Architectonische
activiteit
in Rotterdam
op een bankgebouw
WIJDENS
rj n UT n.
cliché-achtige uitkomt, mag
van een ruim-zeventigjarige nau
welijks meer verwachten Haar
omans zijn geschreven
duidelijk knipoogji
voordracht, die dat in vele opzichten nis een voor- te punt. vlak tegenover het stad-
de Weense Senatsrat dr. beeld kan gelden van vernieuwing huis. bouwde de Rotterdamse ar-
Broeck niet lanrr aeleden voor van een oude stad* chitect Corn. Elffers als tegen-
i „v.™ °roecK !anff %T J 7 j Hier heeft de overheid zich met hanger van het Holbeinhuis een
boerderij die he- de vereni9™9 Nederlandr— kracbt doen geiden, Zij heeft niet nieuw kantoorgebouw voor Sla- i
lemaal door jongens, eens daklo- Oostenrijk hield, noemde hij als toegestaan, dat ieder verwoest ge- venburgs Bank.
zen zoals Chico zelf, wordt be- één van de kenmerken van de bouw weer precies op de oude Dit gebouw is een betonconstruc-
haar stuurd. Nederlandse wederopbouw de plaats werd herbouwd met alle tie bekleed met Travertijn. Hoven
Na vele maanden zwerven „u Derende «xnwAmg «men daarin verbonde^^ezw^ren. In de hoofdmgan^heeft
hier. dan daar met allerlei kar- overheid en particulier initio- Frankxijk en Duitsland is dit wel tuur aangebracht in geanodiseerd
:f mreirenrie >mnr- gebeurdi zelfs 0^ jn Warschau, aluminium. Deze metaalplastiek
waar men toch meer vooruitstre- is een voorbeeld
In dit opzicht is alleen c
__0_ biedt stof in overvloed
sterk contrast tot de boeiende fleurige, onderhoudende film voor
natuur Adam en Eva dicht te- boven de 18. Voor ons hoeft men
gen elkaar gedrukt als het wa- die film dan bepaald niet te pro-
elkaar geketend diep longeren. Wie echter van ballet
haast ondraag- houdt en geen zware artistieke
wereld, zoals het
lijk weten
lot. De m
donkerder genoegen beleven.
symbool,
zijn zelf het me
dium, waardoor de
ziel. het gevoel,
zich naar buiten
kan openbaren.
Geen wonder dat
deze materiële
verwrongen, zelfs
onnatuurlijk ver
schijnen. Immers,
Tien moet ze slechts
als instrumenten
beschouwen. die
ertoe dienen de
innerlijke muziek
van de ziel duide
lijk voor iedereen
te laten klinken.
De kunst van
de vroege middel-
veel boeiende en
ontroerende voor
beelden van deze harmonische expressie. Juist in die kleine werken toonde Grieg e
- - keïniSm'vïn het*iwfrverïe'dié verdwenên^Allê restanten'wm vooruitstrevend ïe»«s'. A11"»
de filmindustrie en ook dd_boek hem op zijn trektocht hadden onh particuliere Dehouuie» zijn ia £^2°tot™^lefiK opteig^S
moet en zijn zuivere en eerlijke handen van de overheid over- bet maken van een modern
karakter leerden kennen. Dank- gegaan; het gehele verwoestings- piani vrij en onafhankelijk van de
baar begint de straatjongen nu ge5jed onteigend en ge- oude eigendomsgrenzen.
een nieuw leven. raseerd. Maar in dit plan kreeg het par-
Hoewel het boek in de eerste ticulier initiatief volle gelegenheid
dft gebied heeft de om zijn bouwplannen te ver
geheel nieuw stads- lijken. Ieder bedrijf kreeg
gebied
raseerd.
de eerste
stelt aan zijn lectuur, zal plaats voor jongens van 10 tot 16 En over
het „kijkje achter de coulis- jaar geschreven is, zal het ook de overheid i
dat „Ballerina" biedt, veel ouderen aangenaam kunnen bezig- plan gelegd, dat
houden.
de
de moderne stedebouw voldoet e
land de beeldende kunst.
De ontwerper heeft er zelf dit
van gezegd.
„Deze plastiek, die tegen de
terugspringende gevel is opge
hangen, moet men zien als een
poging om te spelen met onze
gedachten, te spelen met vlak
ken, zonder dat u mij daarvoor
dwingt ten slotte toch te ge-
en jongetje met
oude man met
boompje. Dingen namelijk, die
niet anders zijn dan slechts een
zo veel kamermuziek geschre- N I I II I
ven. Als zijn pianomuziek en
zijn liederen buiten beschouwing
worden gelaten, dan omvat die kamermuziek slechts drie Sonates zonder muzikaal
voor viool en piano, een Sonate voor cello en piano, het StrijkJ'* ul~ 'T'
kwartet in g kl.t. op. 27, een onvoltooid Strijkkwartet en een
onvoltooid Pianokwintet. In deze kamermuziek herkent mei
terstond de oorspronkelijkheid van Grieg in de* m-elodische
VIA NAALD
ÉN PLAAT
iucuwo Rotterdam
plaats. En ieder gebouw, dat wij raken tot bijv.
in de Rotterdamse binnenstad be- konijn of
groeten, is weer een nieuw teken
van particuliere ondernemingszin.
Dit Is het wat dr. Boeck bedoel- ding WOrden spoedig
ge-
de met de samenwerking tussen f
overheid en particulier initiatief. p T oori
De overheid houdt de stede- heb in dit geval een
bouwkundige regeling vast in han- binnen bepaalde strakke con- I
den, maar de particulier bouwt touren gehouden spel, met als i
binnen dat plan, wat het bedrijfs- bruinvissen door eikaars baan
muzikale gedarhtengang
nimmer heeft laten onderbreken
en ook geen verbrokkeling kende
Een verrukkelijk, lyrisch werk is
dit Trio geworden, pure muziek,
absolute muziek, dus zonder eni
ge programmatische inslag.
PHILIPS heeft dit Pianotrio in
ooi. Frits Waterman, 2e viool, B-dur van Brahms uitgebracht
leven meent nodig te hebben.
Gedachtenspeling
i de laatste voorbeelden
duikende vlakken, opgebouwd.
Het is een spel met mogelijk-
heden, buigingen en weder
keringen binnen een bepaald
ritme, in een bepaalde kolom,
.^"IfeiShgK^ehS i" «eschar Pihet bezin-'
Coolsingel. Op dit markan-
Karel Schouten, altviool
Jo-
l vertolking door drie groothe-
han de Nobel, cello) zijn volko- den in de internationale
de
Het is bekend, dat
er in de ramp-
de verzwakking
de 8e
opwindende
Marten
tuur is Rottum,
vader zulke mooie,
verhalen kon doen.
De grootvader
komt- op een tocht
land om het leven
alleen met
n de bitterste slotdeel.
armoede achter. Hard werken op
nieuwe roman „Eiland in de het land of jn de boerenschuur
verte", een uitgave van De is hun enig lot; aardappels met menselijk kan
r rh Amcterriam zout hun eni8e mondkost, totdat een mensenzie
Bezige bij ie arasieraa Marten oud genoeg is geworden zingen volledig, gespannen.
om ook door de strandvoogd
tekent Toonder j^ttum te worden gehaald
Het vlakke Groninger Noor-
derland rondom Warffum aar
het einde van de vorige eeuw
is in al zijn grauwheid en
troosteloosheid tot leven geko- de kleine Marten
men In Jan Gerhard Toonders grootmoeder Maike
Dat is vooral merkbaar in zijn
strijkkwartet in g kl. t. op 27.
Men zou bijna zeggen dat dit
werk door zijn haast orkestrale
verwording van het kleuring en kracht buiten het ka-
Romeinse imperi- der der pure kamermuziek valt.
nm tussen de 5e Maar bij die klanktover en die
xw n. kleurschakering wist Grieg toch
de strenge kwartetstijl te hand
haven, vermengd met romanti
sche elementen. Grieg schreef dit
werk in 1878 tijdens zijn 8-jarig
verblijf bij de boeren van Lofthus
in Hardanger. In de muziek uit
Hardanger klinkt de Noorse na
tuur en men zou het Strijkkwar
tet in g wel een landschapskwar
tet kunnen noemen. Hierin
groot- spreekt zich de Noorse mens ui^.
1 die uitziet over het fjord en hei
grimmige rotsgebergte. In feite
beeft deze muziek een enigszins
*t ei- programmatische karakter en zo
blijft ook moet men het werk beluis-
ook het breed-uitgesponnen
1. Zuiver muzikaal zou
bezwaren tegen de lengte
dit deel kunnen inbrengen.
dit niet omdat
mensenziel zich hier moet uit-
op elkaar ingespeeld. Daar
door heeft het spel een grote een
heid gekregen. Opnametechnisch
is alles weer zeer goed gelukt,
iets waar men bij Telefunken
trouwens niet
heeft.
ziek-
Chinees
JOHANNES BRAHMS heeft
meer kamermuziek geschre
ven dan Grieg. In vele gevallen
benutte Brahms daarbij de pia
no. Zo schreef hij drie Piano
trio's (dus viool, cello en piano),
drie Pianokwartetten en een Pia- „41 C11 U1, CJ.
nokwintet. Van die werken schreef kaar ingesteld spel valt te betwij-
Meer van Mien-yuan, door Ro
bert van Gulik. Uitgave W. van
Hoeve, 's-Gravenhage.
Een boeiend geschreven detec- "jonden sijndoor bepaalde
gebaseerd op spelregels, waarbuiten met ge
houden.
Men gaat er naar kijken en
begint mee te spelen in het spel
van aangestipte mogelijkheden
van: waar doet het mij aan
denken? zonder dat dit tot maar
één resultaat leidt. Het is als
een reep hersenkronkels, van 1
een dooreengestrengeld aantal
gedachten, die gezamenlijk toch
eld: de Amerikaanse violist
Isaac Stern (geb. 1918), de Spaan
se cellist Pablo Casals (geb. 1876)
en de Engelse pianiste Dame My-
ra Hess (geb. 1890). De opname
klagen werd gemaakt op het Casals-Fes-
tival te Prades in Frankrijk (30
cm. langspeelplaat A 01207 L).
Men kan zich' dus geen grotere tiveverhaal^ dat'is Sbui.ov„o. „r
voorstellen op dit gebied oude Ohinefe gegevens. Uiterst treden mag worden.
|~~*j 1 u dan ook onderhoudend voor de liefhebber Op deze wijze heeft deze
i elk lid van dit genre ontspanningslectuur,
ech- die ter afwisseling eens een ro-
voor man in een Chinese sfeer wil le
en aan het spel hoort r
de grote muzikaliteit
van dit trio. Of grote namen
ter ook een waarborg zijn
homogeen
hij het eerst het Pianotrio
dur Op. 8 op 20-jarige leeftijd. In
1891 werkte hij dit Trio om. en
in deze versie wordt het werk
meestal uitgevoerd. Door het toe
voegen van de piano aan de strij
kersklank krijgt men dus wel een
geheel apart effect. Sommigen be- der bekende trio'
geniteit hebben bereikt.
G- felen. Deze opname is er het be
wijs voor, dat grote solisten nog
niet altijd ideale samenspel-men-
plastiek een versierende functie
door haar goudglans, door de
plaats aan de wand, die zij j
inneemt en door de duidelijk
voelbare gereguleerdheid."
beurtenis is. Maar
verstoort
reikt in dit opzicht met drie ge-
be-
oude documenten heeft Van vinS. die ook nog een ander facet
Gulik, die in dit soort zaken goed laat zien. Wij hebben hier immers
thms Is, een bijzonder spannend te doen m ecn commercleel ge.
boek geschreven. Dertien tekenin- 6
oud-Chinese stijl verluchten 000w
Noorse componist bdvard
g, tan wie Telefunken het
kkwartet in g kl.t. heeft op-
tmen in een vertolking door
het Hekster-Kwartet.
op een zeer bekwame wü^e het bet werk op bet eiland,
leven van zijn grootvader Marten, De droom blijft leven ook i
die daar als jongetje opgroeide der de bitterste omstandigheden,
bij grootvader en grootmoeder. Toonder heeft dit in zijn nieuwe
Het boek is een litanie der harde roman Qp een onvergetelijke wij-
armoede geworden. ze weten waar te maken.
Toch bleef bij de Heine Mar- Een boek, waarin een hele krachtig e
ten de droom naar het eiland in streek en een heel tijdperk ten leder deel
de verte leven. Dit eiland van het voeten rnt getekend Haat
gedroomd-» geheimzinnige evon- EV. G.
Die opvatting kan ik echt niet
delen, zeker niet ten opzichte van
de kamermuziek van 'Brahms.
Hier is zo'n absolute eenheid ver
kregen en is zulk een gave ka-
mermuziekstemming behouden
Brahms wist precies de grenzen
van de kamermuziek dat men
eigenlijk de kamermuziek met pi
ano van Brahms als voorbeeld
van het tegendeel kan stellen. Een
heel merkwaardig accent krijgt
dit Pianotrio in B-dur door het
Grieg 'op feit, dat het le en 3e deel in B-
;n vertol- dur en het 2e en 4e deel in b-
zangrijk en keert "in king door het Hekster-Kwartet, moll zijn geschreven, Dat geeft
xn het Kwartet terug, vier leden van het Concertgebouw- het gehele werk een haast mys-
soms ook als neventhema. Men orkest (30 cm. langspeelplaat terieus effect. Maar toch is er
kan zioh geen schoner land- BLE 14804). De uitvoering is bij- eenheid gebleven, omdat Brahms'
CORN. BASOSKI. dit verhaal.
Niets is eenzamer dan de wind
die huilt om de hoge boomtoppen;
die loeit om ons hart
Grieg zelf manifesteert zich ir.
dit werk door een kernthema, dat
hij zij het onder vele gedaan- schapschilderij in klanken voor-
tevenvisselingen het gehele stellen dan dit toch zo weinig ge-
werk door handhaaft. Dat geeft kende werk van Grieg.
aan dit Strijkkwartet een grote TELEFUNKEN heeft dit Strijk-
eenheid en geslotenheid. Dit kern- kwartet in g kl. t.
thema van vijf maten is tegelijk de plaat vastgelegd i
onze dromen vernielt
met oneindige gretigheid.
Niets is eenzamer dan de avond
en de wind en onze gedachten
stuurloos meestormend.
MIES VREUGDENHIL
De voorbijganger zal een ogen
blik worden geboeid door de goud
glanzende plastiek. Een volgende
keer zal het een herinnering bij
hem opwekken. „Dit heb ik meer
gezien." En zo zal er wellicht
een gedachtenassbciatie ontstaan j
met de grote staande letters bo
ven de hoofdingang: Slavenburgs
Bank. Deze duiden aan, dat er in
het gebouw zaken kunnen worden
gedaan.
Zo gezien kan deze speelse plas
tiek nog commerciële betekenis
hebben en op de duur aan de op
drachtgever nog rendement opleve- j