CHRISTFLIJK
PM3
CETAFLEX
Preken met Pinksteren
is moeilijk
Eerste doetoraal examen aan
politiek-sociale faculteit
Oprichting internationale
raad gezinsverzorging
Maagdeburg verliest vier
historische kerkgebouwen
verkoudheid?
Ontsnapt
langs Krakatau
Een woord voor vandaag
Kanttekening
Prof. Dijk steekt predikanten
een riem onder het hart
J)ROF. dr. K. Dijk heeft zich
in het pinksternummer van
het Centraal Weekblad" ge
richt tot de predikanten, die het
moeilijk hebben met de voor
bereiding van de pinksterpreek.
Hoewel het artikel dus niet be
stemd is voor onze doorsnee
lezers nemen we het toch op om
te laten zien dat onze voor
gangers het er moeilijk mee
hebben en om als zij moch
ten falen morgen te weten
dat God ons toch iets te zeggen
j heeft.
Misschien kunt u dan doen
als een professor in de theologie
die eens een dienst bezocht in
Arnhem. Zijn dochter die bij
hem was vond de preek maar
heel matig, maar haar vader
was erg enthousiast. Toen ze
hem vroeg wat hem dan ge
troffen had noemde hij een
aantal dingen die in de preek
helemaal niet naar voren waren
gekomen. Verbaasd riep ze dan
ook uit: „Maar dat heeft hij
helemaal niet gezegd," waarop
de geleerde antwoordde: „Dan
had hij het moeten zeggen."
Prof. Dijk schrijft:
DE gemeente bedenke, dat de
taak op Pinksteren niet licht is.
Zij zij en blijve heel mild in
haar oordeel, vooral wanneer
haar dominee nog jong is en al
die ..feeststoffen" moet inwerken,
en niet minder, wanneer ze haar
dominee al lang mag bezitten, zo
dat hij voor de tiende keer of
misschien twintigste keer de pink-
sterboodschap moet brengen, die
(want dit verwachten de hoorders)
in elk geval één keer op dit
hoogtij uit Handelingen 2 geno
men dient te worden.
Feestpreken zijn moeilijk en
vooral op Pinksteren.
Dit erken ik ten volle, en ik
wens daarom alle predikers veel
kracht en vreugde toe voor zon
dag a.s.
T oepassing
de feestklokken luiden.
Want wat geeft Pinksteren ons?
Neen. niet alleen zendingszon
dag welk een belangrijke plaats
de zending ook in de pinkster
overdenking moet
niet minder
nog wijder e
meenschap
vol water is
Immers, e
sterpreek
kerkzondag of
en heilszondag. waar-
Gods èn voor de ge-
;n voor de enkelingen
en dit moet in de pink-
centraal, allesbeheer
send zijn, zonder Pinksteren zou
den we nooit kerkfeest, nooit een
christelijk feest hebben kunnen
vieren, en Pinksteren ontsluit voor
ons de schatten van de kerstnacht
en de paasmorgen. We zouden aan
Jezus' geboorte, aan Zijn lijden
en sterven, aan Zijn verrijzenis
niets hebben, wanneer de Geest
Gods ons niet aan Christus ver
bond, en Hij, de andere Trooster,
is gekomen, opdat Hij de oogst
van alle verlossingsarbeid van de
Middelaar zou doen rijpen.
Hij vervult het werk van de
toepassing des heils die op de
heilsverwerving moet volgen, en
daarom is het ook de Heiland, Die
uitstort wat op de pinksterdag ge
zien en gehoord wordt. Hij ,,giet"
Zijn stromen uit op de kerk hier
op aarde, en zoals de hogepriester
van de oude dag, wanneer hij het
offer in de tempel gebracht had
en uit het heiligdom terugkwam,
het volk zegende, zo daalt van
onze grote Hogepriester, Die zich
zelf geofferd heeft en nu ter rech
terhand Gods zit, de geheel enige
heilszegen neer. en de derde Per
soon in het goddelijk wezen is de
Uitdeler, die de kerk vervult met
alle gaven der genade.
Sluitstuk
de kerk.
Zo is Pinksteren een sluitstuk,
een kroon, ja, maar veel meer
een begin van de uitwerking var
Christus' verlossingsarbeid.
Daarom volgt Pinksteren
spoedig op de hemelvaart.
ook
Daarom komt de Geest .pods
op de pinksterdag, want gelijk in
de oude bedeling op Pinksteren
de broden Gode ten offer ge
bracht werden, dat is de toeberei
de spijs van de op Pasen voor de
neergelegde schoven (de eerste
lingen van de oogst), zo is in de
nieuwe tijd Pinksteren het feest
van het brood dat we eten kun
nen, omdat Christus. Die in Zijn
vernedering en lijden met tranen
zaaide, in Zijn verhoging en op
standing met gejuich heeft ge
maaid.
i die hoofd-
Niet minder dan in het heilsfeit
van de vleeswording des Woords
en de verrijzenis uit het graf.
Hier is het aspect van de
komst van de Geest in de schep
ping (Genesis 1). aan het wonen
Gods in Hem in Israël (Jesaia
64 1), van de komst op de
Pinksterdag, en de volkomen in
woning Gods op de nieuwe aarde
(Openbaring 21).
Hier is ook het aspect van de
komst van de Trooster Die het
alles uit Christus neemt om het
ons te verkondigen en te geven.
Hier is niet minder het aspect
van het zoëven genoemde onder
scheid en de vervulling van Pa-
Hier is het feest, dat de andere
feesten voor ons waarlijk tot heils-
feesten maakt.
Hier is het aspect van de uit
breiding der kerk naar alle vlees
en naar alle volkeren.
Hier is dit wonder, dat de geest
vanuit Zijn woonplaats de wereld
aangrijpt en, al gaat het door
vuur en rookdamp, overwint.
Hier is het begin van de laatste
dagen, die zich spoeden naar de
grote en doorluchte dag des He-
we letten op de wachtende ge
meente. die ons de vervulling der
belofte biedt; op de vervulling
zelf in de komst van de Geest;
op de tekenen, die de komst ver
gezellen; op het spreken met ton
gen van de grote daden Gods; op
de toestromende menigte; op de
verwondering over de Galileërs;
op de verscheidenheid der talen
en volken; op de spot; op Pe
trus' antwoord; op de vervulling
van Joëls profetie; op de eerste
pinksterpreek; op het resultaat
van die prediking; op de pinkster-
vragen; op de „eerstelingen" van
de oogst; op de jonge gemeente;
op het machtige slot van dit ver
haal en de variatie blijkt gro
ter te zijn dan we oppervlakkig
vermoeden.
Ook in de prediking van Petrus
liggen vele en schone elementen
voor de pinksterprediking.
Het is tenslotte heerlijk om over
het pinksterfeest te preken, niet
alleen om daarin de zendingsijver
aan te wakkeren, maar bovenal
om aan de gemeente de boodschap
te brengen van het werk Gods in
ons. welk werk helaas
tot zijn recht komt.
weinig
4 R? i'\
-W ftjn)
Aan Vrije Universiteit:
(Van
verslaggevers)
Vanmorgen is de heer P. J. A. ter
Hoeven aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam geslaagd voor het doctoraal
examen sociologie en dit betekent
dat In de politiek-sociale faculteit van
deze universiteit voor het eerst een doc
toraal examen is afgenomen. Prof. dr.
J. J. de Jong, voorzitter dezer facul
teit (in de wandeling als P.S.I. aange
duid) sprak de heer Ter Hoeven dan
ook aan als een pionier en de hoogleraar
verklaarde later in dit examen een ui
terlijk teken te zien van de consolidatie
van deze jongste faculteit der V.U.
Overigens zijn er nog plannen voor ver
dere uitbouw van de P.S.I.
In oktober 1958 is men aan de Vrije
Universiteit met de politiek-sociale op
leidingen begonnen: In en nu geven
wij de officiële naam der faculteit
de Verenigde faculteiten der rechtsge
leerdheid. letteren en wijsbegeerten en
economische wetenschappen.
De heer Ter Hoeven deed zyn exa
men in de sectie sociologie en het aar
dige is dat hij het hoofdvak van de an
dere sectie, de politicologie, als keuze-
Benoeming en ontslag
van hoogleraren
Bij koninklijk besluit is de lector aan
de Landbouwhogeschool te Wageningen
dr. H. C. D. de Wit benoemd tot hoog-
leraai in de plantensystematiek en -geo
grafie van de tropische en subtropische
gebieden.
Bij koninklijk besluit is met ingang
van 21 september 1959 aan mr. F. M.
baron van Asbeck op zijn verzoek eer
vol ontslag verleend als gewoon hoog
leraar aan de rijksuniversiteit te Leiden,
met dankbetuiging voor de belangrijke
in deze betrekking bewezen diensten.
Tot hoogeraar in de tropische land
huishoudkunde aan de Landbouwhoge
school te Wageningen is benoemd ïr. J
H. L- Joosten, in het vroegere Ned. In-
dië landbnuwconsulent. Na de oorlog
vervulde hij verscheidene beangryke
functies in de tropen. Voor de FAO
heeft hij in verscheidene delen
wereld gewerkt,
vak had. Intussen wacht di
op de eerste doctorandus in de politi
cologie
Het examen en speciaal de uitslag,
kreeg enig extra reliëf door de tegen
woordigheid van de decanen der facul
teiten. die in de P.S.I. samenwerken.
de secretaris van de academi
sche senaat, prof. dr. R. van Dijk, te
genwoordig en voorts gaven de secre
taris van de P.S.I., prof. dr. G. Kui
per Hzn., de praeses van de faculteits
vereniging. de heer F. van Pijpen, en
de ab actis, mejuffrouw C. Veen, van
hun belangstelling blijk.
Prof. De Jong zeide ons nog. dat het
aantal studenten in beide sectoren
de interfaculteit zeer bevredigend
Jaarvergadering
Nation. Vrouwenraad
De Nationale Vrouwenraad van Neder
land zal op woensdag 3 en donderdag
4 juni op de Pietersberg te Oosterbeek
zijn 54ste algemene vergadering houden.
In deze vergadering zal onder r
worden gesproken over onderwijs
minder valide kinderen, de vergadering
van de Verenigde Naties en over de bij
eenkomst van het bestuur van de Inter
nationale Vrouwenraad te Wenen.
wciciu Mexico, Hon
duras. Belgisch' Congo. Syrië. Egypte,
Irak. Rhodesia Ir. Joosten was ook
verbonden as
schappij.
Conferentie in
Zeist gesloten
Tijdens de internationale conferentie
voor gezinsverzorging, die vandaag in
huize Woudschoten te Zeist is beëin
digd, hebben gedelegeerden uit ver
scheidene landen besloten een inter
nationale raad voor gezinsverzorging
op te richten. Tot presidente van de
raad werd gekozen mevrouw E.
Carnegie-Arbuthnott (Engeland). Het
secretariaat wordt waargenomen door
mr. J. M. B. Scholten. uit Utrecht,
secretaris van de Stichting nationale
katholieke gezinszorg.
De conferentie werd gesloten door
de voorzitter van de centrale raad
voor gezinsverzorging, mr. H. A. J.
M. van Koningsbruggen, die con
stateerde dat van dit eerste inter
nationaal contact gunstige resultaten
mogen worden verwacht.
De volgende conferentie zal over
vier jaar worden gehouden. Mr.
J. F. Beekman, algemeen rappor
teur van de conferentie, gaf een sa-
Rproi'
HIK
■rk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oudo'orp, Z.H.; W. L.
Tukker te Rotterdam; te Ochten, Geld.
(toez.): A. Kool te Brandwijk.
Aangenomen naar Scheldeburen-
Lutjegast: C. van Wijngaarden, vic. te
Wassenaar; het beroep door de Gen.
Synode tot pred. voor bijz. werkz.
igeestelijke verzorging van het leger):
B. Gast te Zwolle.
GEREFORMEERDE KERKEN
Tweetal te Amsterdam-Zuid-Sloter-
vaart: W Dekker te IJlst en H R. Zijlstra
te Koudekerk a. d. Rijn.
Beroepen te Rijswijk, Z.H (3e pred.pl.):
W Griffioen te Nijkerk; te Vriezenveen;
J. N. Nammensma te Roodeschool.
Aangenomen naar Holwerd: W. ten
Kate, kand. te Utreoht; naar Borne; A. E
van der Woude, kand. te Amsterdam.
Bedankt voor Schoonoord en Wormer:
W. ten Kate. kand. te Utrecht.
Beroepbaarstelling; De classis Leiden
heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer C A. Verhoog, kand.
te Voorschoten, Leidseweg 34, die een
eventueel beroep in overweging wil
nemen; idem de classis Meppel de heer
W. de Vries. kand. te Nieuwlande die
benoemd werd tot hulpprediker te Apel
doorn. Het adres van J. Tevel, kand. te
Middelbure is Seisstraat 3.
GEREF. KERKEN (vrijgemaakt)
Bedankt voor Houwerzijl: J. Keizer te
Brouwershaven
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt vooi Steenwijk: A. H. Schip
pers te Hillegom.
EVANG. LUTH. KERK
Drietal te Amstelveen: J. P. Boender
maker te Eindhoven, P. Estié, laatstelijk
pred. te Zaandam en J. A. Roskam te
Beverwijk.
NED PROT. BOND
Aangenomen naar Zeist; W. F. Monné,
Hervormd predikant te Bovenkarspel.
Lijm zelf alle hout met
de sterkste koudlijm
Paradeveld in plaats van kerken
Directeur van
gemeenteiverken
vluchtte
menvatting van de behandelde stof.
Men heeft op de conferentie geen
definitie van het begrip „gezinsver
zorging" kunnen vinden, maar men is
wel tot een omschrijving gekomen
voor „gezinsverzorgster"; de gezins
verzorgster is een gediplomeerd of
bevoegd werkster, die tijdelijk door
een organisatie in een gezin geplaatst
wordt om aanvullende opvoedende en
huishoudelijke taken in de familie te
vervullen.
De vraag in hoeverre gezinsverzor
ging maatschappelijk werk is, veroor
zaakte een vrij verwarde discussie op
de bijeenkomst, maar men werd het
er tenslotte over eens, dat gezinsver
zorging een onlosmakelijk deel vormt
van het uitgestrekte terrein der so
ciale activiteit in elk modern land.
Prof. mr. P. J. Verclam
rector magnificus
Directeuren der Vereniging voor Ho
ger Onderwijs op Gereformeerde Grond
slag hebben op voordracht van de se
naat prof. mr, P. J. Verdam
(Van onze correspondent
in Bonn)
Vier van de elf kerken, die
hoewel deels zeer ernstig bescha
digd tot dusverre in Maagde
burg (in de communistische Oost
zone van Duitsland) nog beston
den, zullen worden afgebroken.
Zij moeten plaats maken voor een
nieuw stadscentrum, dat door de
communistische gemeente-auto
riteiten is ontworpen, alsmede
voor een groot paradeterrein, dat
midden daarin zal worden aange
legd.
Tot de kerken, die daarvoor zullen I I ntliprfip TfiicrrïBrknrl
worden afgebroken, behoort ook de l^UUierSe jeUgCUJOnCI
reeds gerestaureerde Heilige Geest
kerk, en voorts de Jakobikirche. de
Nikolaikirche en nog een kleiner gods
huis.
ter behoort) behouden blijven.
Dit is na zijn aankomst in West-Berlijn
medegedeeld door de directeur van de
Maagdeburgsc gemeentewerken. Tegt
meier, die naaf «ie Bondsrepubliek
gevlucht. Tegtmeier verklaarde, c
hij vooral vanwege zijn strijd om I
behoud der thans tot afbraak gedoem
de kerken in moeilijkheden was ge
raakt met de (uiteraard communisti
sche) burgemeester der industriestad,
Daub.
Voor de af te breken Heilige Geest-kerk
is, naar Tegtmeier voorts mededeelde
door de gemeente Maagdeburg aar
de kerk een schadevergoeding var
400.000 Oostmark beloofd. Dit geld
moet echter uit Oost-Berlijn komen.
Het was er nog niet. toen Tegtmeier
naar de Bondsrepubliek vluchtte.
Aangenomen moet worden, dat zijn
vlucht de schadevergoedingsafspraak
op losse bodem heeft gesteld. Het
communistische ministerie van finan
ciën in Oost-Berlljn is niet bijzonder
geporteerd voor betaling van schade
vergoedingen voor (en aan) kerken.
Bondsdagen Ned.
Volgens het dagblad „die Welt" (in een
bericht uit Berlijn) zullen de Dom,
de Johanneskirche, de Sankt Petri-
kirche, de Wallonerkirche. de Katha-
rinenkirche, de Sankt Sebastiankirche
en de Marienkirche (die bij een kloos-
26
.1 handdoek af,
bakboordzijde en keek
t behulp van een elektrische
Findhorn droogde zijn hoofd met
liep naar het voorraam
door de ruit die met beh-,^ - -
tér in een snelle, draaiende beweging werd gehouden.
Onder normale weersomstandigheden is de middel
puntvliedende kracht voldoende om de ruit schoon te
houden en een redelijk zicht te waarborgen. Van nor
male omstandigheden was deze avond echter geen
sprake, en de afgesleten drijfriem, waarvoor men
geen nieuwe meer had, slipte nu en dan lelijk. Find
horn gromde van ergernis en keerde zich om.
„En, stuurman wat denkt u ervan?"
„Precies hetzelfde als u, kapitein Hij was bloots
hoofds en zijn blonde haar kleefde op zijn hoofd en
zijn voorhoofd. „Ik kan geen steek zien vooruit.
„Maar dat bedoelde ik niet."
Dat weet ik wel." Nicolson glimlachte, en zette
zich schrap tegen een extra-diep golfdal en tegen de
hevige schok die de ruiten van de stuurhut deed tril
len „Dat is voor het eerst na een hele week. dat
we eindelijk eens een ogenblik veilig zijn."
Findhorn knikte. ..Je hebt waarschijnlijk gehjk
Zelfs geen waanzinnige zal ons in een nacht
als deze komen opzoeken. Kostbare veilige uren.
Johnny," mompelde hij op zijn gemak, „en we
zouden er een nuttig gebruik van kunnen maken
door nog waardevoller mijlen tussen ons en broe
der Jap te leggen."
Nicolson keek naar hem, en toen weer een andere
kant op. Het was onmogelijk te zeggen wat er in
hem omging, maar Findhorn wist althans tets van de
loop die zijn gedachten namen, en hij vloekte; zacht
jes in zich
doer ALISTAIR MAC LEAN
(vertaling Rob Limburg)
dat we geen steek voor ons uit kunnen zien. En de
kans dat we op een rif lopen, of op een niet eens
zo klein eiland, is groot." Door een zijraam keek hij
naar de striemende regen en de laaghangende ja
gende wolken. „We hoeven er niet op te rekenen
dat we ook maar een streepje licht zien. zolang
dit weer aanhoudt.'
.Onze kansen zijn inderdaad niet bijzonder groot,
gaf Nicolson toe Hij stak een sigaret op. stopte de
gebruikte lucifer automatisch in het doosje, keek
naar de rook, die langzaam rondkringelde in het
zachte licht van de stuurhut, en keek Findhorn toen
„Hoeveel kans geeft u mogelijke overlevenden op
die „Kerry Dancer", kapitein?"
Findhorn keek in de ijskoude blauwe ogen, en
toen weer een andere kant op, maar zei niets.
..Wanneer ze in de boten zijr, gegaan voordat de
ze bui losbarstte, zitten ze nu misschien op een ei
land." ging Nicolson rustig verder „Er zijn er tien
tallen, hier in de buurt. Wanneer ze later in de bo
ten zijn gegaan, zijn ze allang naar de haaien. Vrij
wel geen enkele van deze kustvaarders beschikt over
een behoorlijke reddingboot. Wanneer er nog overle
venden zouden zijn, die we kunnen redden, moeten
die nog op de „Kerry Dancer" zitten. Het is een
naald in een hooiberg, maar de kans is toch groter
>p een vlot of op een balk rondobber-
den."
Kapitein Findhorn kuchte. „Ik waardeer dit alle
maal bijzonder stuurman
„Het schip moet vrijwel recht naar het zuiden drij
ven," viel Nicolson hem in de rede. Hij keek op
van de kaart op de tafel. „Twee knopen, misschien
drie. Stevent naar Straat Merodong moet daar la
ter In de nacht belanden. We zouden wat meer naar
stuurboord kunnen koersen op flinke afstand langs
het eiland Mesana varen, en daar vlug een kijkje
„Je veronderstelt een heleboel."
„Dat weet ik. Ik neem aan dat die schuit niet
reeds uren geleden is gezonken." Nicolson glimlach
te even; misschien was het ook maar een grimas
het was nu erg donker geworden m de stuur
hut. „Misschien ben ik vannacht wat helderziende,
kapitein, en begint mijn Scandinavische bloed te
spreken. In anderhalf uur kunnen we daar zijn.
Zelfs met deze zware zeeen in hoogstens twee uur
..Nou, vooruit dan maar'" zei Findhorn geprikkeld
Nog twee uur En dan keren we om." Hij keek
naar de lichtende cijfers op zijn polshorloge ,.Het
is nu vijf voor half zeven Half negen is ae uiter
ste termijn Hij zei snel iets tegen de roerganger
draaide zich om en liep achter Nicolson aan. die
de glazen deur voor hem openhield omdat de „Viro-
ma" zo hevig slingerde Buiten leek de stormwind
wel een onweerstaanbare levende muur. die hen se
conden achtereen hulpeloos tegen het verste eind
van de brug aandrukte, waar zij naar adem ston
den te snakken. De regen had opgehouden regen
te zijn: het was nu letterlijk een zondvloed, die
koud als hagel en scherp als een scheermes hori
zontaal voorzwiepte. Zij kregen het gevoel dat hun
voorhoofd ontveld werd en hun jukbeenderen bloot-
lagen. De wind huilde niet langer in het want, doch
gilde en gierde als een bezetene en doorliep alle
tonen van de toonladder. De „Viroma" naderde het
hart van de cycloon.
De Ned. Lutherse Jeugdbond zal dit
jaar zijn bondsdagen met pinksteren te
Enkhuizen houden. De bondsdagen
vangen zaterdagmiddag om 5 uur aar
met een officiële ontvangst ten stad-
huize. Na een wijdingssamenkomst tei
opening van de bondsdagen zal zater
dagavond een welkomstbijeenkomst ge
houden worden, waarin de Enkhuizer
toneelgroep zal opvoeren „Vrijdag de
dertiende". Om half negen zondagmor
gen zullen de bondsdaggangers zich ir
speciale kerkdienst verenigingen, waar
na om 2.15 uur zondagmiddag de 72c
bondsvergadering aanvangt. Nadat
pinkstermaandagmorgen om half tien
de metten gehouden zijn zullen de deel
nemers een tocht gaan maken over het
IJsselmeer en langs een gedeelte van
de Zuiderzeewerken Om half vijf is er
een bondsdiner in het gebouw Gomarus.
Onderwysbennemingen
Benoemd bij het m.o. tot leraar aan
de H.B.S. a en de M.M.S. te Waalwijk:
H. Montague te De Bildt en tot lera
res: mej. C. Fischer te Caen.
Benoemd tot directeur van de Christ.
L.T.S. te Drachten: H. Dijkstra te
Benoemd bij het techn. ond. aar
Chr. Technische School te Gouda.
Oudijn te Stolwijk, C. L. H. Winkelman
te Zwolle en G. Winter.
Benoemd bij het ulo. Aan de Chr. Ulo
te Alkmaar, de heren J. Kraayeveld te
Leidschendam en P. Struiksma te Eind
hoven: aan de Chr. Nat. ulo te Ber-
gum, Fr.: de heer H. Graansma te
Marum. Gr.; aan de 2e Chr. Ulo te
Eindhoven: de heer N. Vink te Eind
hoven; aan de Chr. Ulo te Grootegast:
de heer H. Nijholt te Meppel: aan de
Karei Doorman-Ulo te Leeuwarden: de
heer D. Hengst te Leeuwarden; aan de
Chr. Ulo te Rhenen: de heer J. Krie-
laart te Sleeuwijk: aan de Chr. Ulo te
Schoonhoven: de heer L. de Jong te
Wijk en Aalburg: aan de Chr. Ulo te
Voorthuizen: de heer A. Veldhuizen te
Bennekom; aan de Chr. Ulo te Winters
wijk: de heer G. Tankink te Doesburg
Benoemd tot hoofd van de Ds. M. J.
Sanders-school te Maarssen: B. Roos te
Oud-Alblas; aan de Christ. Nat. school
te Makkunrf: W. Graeler te Nijbroek
Geld.
Benoemd bij landb. en huish. ond.
aan de Christ. Lagere Landbouwschool
te Eibergen: de heer A. J. G. ter Wee-
me te Oosterbeek: aan de Christ. Land-
bouwhuishoudschool te Maasland: de
heer J. C. Dees te Andel en mej. E.
van dë Wel te Amsterdam: aan de Chr.
Lagere Landbouwschool te Uddel; de
heer W, Dijkshoorn te Maarssen.
Benoemd tot leraar aan de Herv.
Kweekschool te Zwolle: C.
(Wordt vervolgd)
H.
der Linde te
Ons Pinksterfeest begint in de Bijbel met ..en toen....'' en\
daarmee plaatst het zich in de rij van de christelijke feest-
dagen. Toch is er een verschil. Kerstmis kan de wereld vieren,
want ieder kan zich vrolijk lachend heenbuigen over een wieg. j
Op Goede Vrijdag kan zelfs de wereld krokodillentranen huilen i
over de dood van een goed mens en met Pasen kan de wereld
verbaasd staan kijken bij een leeg graf.
Maar Pinksteren w alleen voor hen die in geloof Kerstmis
Goede Vrijdag en Pasen hebben aangenomen, want Pinksteren
is het feest binnen in de mens. De geboren, gestorven en opge-
stane Heiland komt voorgoed wonen in ons hart. Daarom
kunnen wij de Geest uitblussen, verdriet doen, maar ook ons
laten vervullen. Vervulling zegt Paulus, immers is een op
dracht: „Wordt vervuld met de Heilige Geest. Als Pinksteren
buiten ons om gaat, is het geen Pinksteren meer.
Toch is Pinksteren een historische werkelijkheid. „En toen"
duidt het ogenblik aan ivaarop de Geest bezit nam van de
mensen en hen voor eeuwig samensmeedde tot het Lichaam
van Christus, de gemeente. Daarom is Pinksteren geen
individualistisch feest, dat in een stille huiskamer of in de
binnenkamer gevierd kan worden. Pinksteren is, waar de
gemeente is; en buiten die gemeente is uw Pinksteren geen
Pinksteren. z-
HET FEEST VAN HET FEEST
jy^ORGEN is het kerkelijk jaar tot
zijn afronding gekomen. Na het
Kerstfeest, na de Goede Vrijdag, het
Paasfeest en de Hemelvaart, morgen
het Pinksterfeest. Na de eerbiedige
gedachtenis van Christus* komst in
deze wereld van mensen, na Zijn in
gaan voor ons in de dood, na Zijn
triomf over de dood en na de ver
werving voor ons van een plaats on
der de open hemel, morgen de vie
ring van de uitstorting van de Hei
lige Geest.
Dat is dan tegelijk het „tijdvak"
waarin het ook ons, mensen van de
twintigste eeuw, vergund is te leven.
Te leven in dezelfde tijd en in de
zelfde wereld, die de schouwtonelen
zijn geworden van deze uitstorting.
Die van deze uitgestorte Geest de
werkterreinen zijn geworden.
Het is een feest, dat in ons een onme
telijke dankbaarheid wekken moet.
Want het is het feest van de door
breking der menselijke eenzaamheid.
Het is de vervulling van de belofte,
bij Zijn hemelvaart door Jezus af
gelegd, dat wij niet eenzaam zouden
achterblijven.
Wanneer wij elk jaar weer, met heel
de kerk en over heel de wereld, dit
blijde en tot grote dankbaarheid
stemmende feest vieren, dan is dat
tegelijk om ons opnieuw de aanwe
zigheid van de Geest scherp indach
tig te maken. Laten we eerlijk be
kennen, dat dit niet overbodig lijkt.
Ons dagelijks leven, ons dagelijks
bestaan, heeft zijn vervlakkende wer
king. Het leven nivelleert. We leven
in een plat vlak. En de vraag mag ge
steld worden naar de Geest-drift on
derons. Is die drift er nog onder ons?
Weten we ons nog gedrevenen? Le
ven we bewust, of laten we ons le-
Helaas geen overbodige vragen. En
wanneer de kerk ons morgen op
nieuw plaatst voor de viering van het
Pinksterfeest, dan doet ze het ook
om de aanwezigheid van de Geest
ons onder de aandacht te brengen,
onder de aandacht vooral van het
hart. Ook in die jaarlijkse viering
van de uitstorting van de Geest is
het, dat de Geest onder ons werkt.
Aan ons dan om ons hart voor de
Geest open te stellen. Aan ons om
ons opnieuw gevangen te geven aan
de Geest. We zullen bemerken dat
het een gevangenschap is, die een
heerlijke vrijheid inluidt. De Geest
maakt vrij. En het is een vrijheid
die de ruimte schept voor een leven
naar de liefde tot God.
Het Pinksterfeest is dan ook het
feest van de liefdevolle werkzaam
heid. Wie in zich de drift van de
Geest gewekt weet, die laat zich
uitdrijven tot een bezielde daden
drang. Pinksterfeest is het feest van
de gezondenen. Pinksterfeest is het
Zendingsfeest.
Zo was het in de oude kerk. In de
Bijbel staat het Pinksterfeest be
schreven in het begin van het bijbel
boek dat we de Handelingen van de
apostelen noemen. Het luidt die han
delingen van de apostelen in. Het
heeft voor dat handelen de remmen
losgegooid, en van de daden die toen
mogelijk werden is het dat het bij
belboek van de Handelingen ons dan
bieden kan het opzienbarend relaas.
Als het goed is, dan wordt er aan het
boek van de handelingen, van wie
door de Geest zijn vrijgemaakt en
van wie door.de Geest worden voort
gedreven, voortgeschreven tot op de
dag van vandaag. Dat kan, omdat
wij leven mogen in de tijd en in de
wereld die tot de werkterreinen van
de Geest geworden zijn.
De tijd en de wereld zijn van Chris
tus; Zijn zaak vindt voortgang. Dat
is het wat de aanwezigheid van de
Geest zeggen wil.
Maar dan mag het Pinksterfeest ook
feest voor ons zijn. Het feest van de
niet verlaten mens. Het feest van de
mens die zich bovendien gebonden
weten mag. Het feest van de mens
met een onmetelijk wijde horizon en
een onmetelijk rijke taak en op
dracht. Even wijd als de wereld en
even rijk als de liefde van God.
Daarom het feest van het feest het
feest van de Geest.
VRIJERE PRIJZEN TUINBOUWGROND
TNE tuinbouw is een van die Neder-
landse bedrijfstakken, welke zo
wel binnen als buiten onze grenzen
met ere genoemd worden. Onze tuin-
bouw-specialiteiten genieten in het
buitenland een goede reputatie, grote
bedragen aan deviezen vloeien jaar
lijks naar ons iand, en ook de eigen
bevolking profiteert van de veelal
lage prijzen voor hoog-gekwalificeer.
de tuinbouwprodukten. Daarbij komt,
dat de Nederlandse tuinbouw zelf een
ondersteuningssysteem heeft opge
bouwd, waardoor in geval van ern
stige verliezen geen beroep behoeft
te worden gedaan op de algemene
middelen.
Deze bedrijfstak nu, die voor ons
land zeer verdienstelijk werk ver
richt, heeft op het ogenblik met ern
stige moeilijkheden te kampen. De
oplossing van deze moeilijkheden zal
alleen mogelijk zijn, wanneer de
overheid hier haar welwillende me
dewerking verleent.
Speciaal de tuinbouw met glascul
tuur in het westen van ons land ziet
namelijk een van zijn meest elemen
taire bestaansmogelijkheden be
dreigd. Tengevolge van uitbreiding
van de grote steden en industrieves
tigingen op het platteland vallen
steeds meer tuinbouwbedrijven ten
offer aan de urbanisatie en industria
lisatie van ons land.
Ook weide- en akkerbouwbedrijven
worden hierbij niet ontzien, maar de
moeilijkheden, die hieruit voor de
tuinbouw voortvloeien, zijn veel gro
ter. De tuinder, die elders een nieuw
bedrijf wil beginnen, komt veel
moeilijker opnieuw aan de slag, om
dat hij aangewezen is op de aller
beste grond.
Voor deze grond wil hij ook wel een
bijzonder hoge prijs betalen, maar
en hier wringt de schoen deze ho
ge prijs mag hij op grond van de
Wet op de Vervreemding van land
bouwgronden niet betalen, zodat voor
de toelaatbare prijs wel gronden van
geringere kwaliteit, maar slechts
zeer zelden gronden van superieure
kwaliteit ten behoeve van de tuin
bouw te koop worden aangeboden.
In de kring van de landbouworgani
saties en het landbouwschap wordt
op het ogenblik het gesprek gevoerd
over een mogelijke doorbreking van
het geldende prijsbeleid voor de
landbouw om zo de tuinbouw tege
moet te komen.
De oppervlakte grond van de tuin
bouwbedrijven beperkt zich veelal
tot één a twee hectare, terwijl de
kosten voor opstand de 100.000 ver
re overschrijden. In plaats van een
bedrag van 5000 aan grondkosten
wil de tuinder graag een dubbel be
drag betalen voor betere grond wan
neer dit het rendement van zijn
overige investeringen aanzienlijk ten
goede komt.
Zou de intensieve tuinbouw uit het
thans geldende wettelijke grondprijs
systeem uitgelicht kunnen worden,
dan zou hem hiermee een grote
dienst zijn bewezen. De verkopen van
grond zouden ook dan kunnen ge
schieden onder controle van de
grondkamer, die misbruik zou kun
nen tegengaan.
Wanneer het agrarische bedrijfsle
ven op korte termijn bij de overheid
komt met een voorstel In deze geest,
dan vertrouwen wij, dat de minister
van landbouw voldoende begrip zal
hebben voor de problemen van onze
tuinbouw en dat hij alles in het werk
zal stellen om een oplossing van het
vraagstuk tot stand te brengen.
Voor de toekomstige vestiging van
nieuwe „glasbedrijven" biedt vooral
de zogenaamde B-driehoek, Berkel-
Bleiswijk-Bergschenhoek, goede mo
gelijkheden, een gebied dat zich uit
stekend leent voor de uitoefening van
het intensieve tuinbouwbedrijf.
Warm pleidooi voor
open kerken
Er wordt de laatste tjjd veel geschre
ven over „open kerken" waar mensen
een ogenblik tot bezinning kunnen ko
men. In het blad van de Vereniging van
Kerkvoogdijen ln de Ned. Hervormde
Kerk pleit mr. dr. H. M. J. Wagenaar ook
open kerken, niet echter om de
*n ln de gelegenheid te stellen er
te bMden, maar om ze te laten be
zichtigen.
Hij legt er de nadruk op, dat veel
eemdelingen, die kerkelijke monumen
ten willen- bezichtigen, herhaaldelijk hun
neus stoten: „Men heeft uit de aard der
zaak geen tijd en lust om op „sleutel-
jacht" te gaan en reist verder met een
geprikkeld gevoel tegen een zo onmoge
lijke toestand. Een gevoel dat zich meer
malen zal omzetten in een blijvende on-
welgezinde houding tegen de Kerk als
zodanig."
Daarom roept hy de kerkvoogdijen op
om hun bezienswaardige kerk, hetzij oud,
hetzij nieuw, tussen 15 juni en 31 aug.
van 10—4 uur open te stellen. Tevens
roept hij op om in kerken waar een goed
orgel is enkele keren per dag korte
orgelbespelingen te laten geven. Dit aUes
moet echter zonder entreebiljet geschie
den. Mr. dr Wagenaar raadt de kerken
aan bij de uitgang een bus te plaatsen
met in vier talen erop: voor onderhoud
en restauratie.