KERK EN ZENDING
GEESTELIJK
LEVEN
in de wereld
van de Islam
Ml
Christelijke zending in Azië
in de smeltkroes geworpen
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 16 MEI 1959
i
Tussen „halleluja" en „wee mij"
Wij hebben het klagen verleerd. Een groot gedeelte van
de schrijvers in de kerkelijke pers volgt een nieuwe
mode: Zij strekken zich steeds uit naar iets nieuws.
Zelfs de dagbladen hebben hun journalistieke stijl
op dit gebied veranderd. Maar zelden smeert een dag
blad nog de kerkelijke modder vier kolom lang en 48
punten hoog over haar pagina's in de verbeelding dat
een gevallen dominee meer nieuwswaarde heeft dan
een met Gods Geest vervulde
De groeiende gedachte binnen de kerk is nu dat we niet
al die weeklachten breed moeten uitspinnen, dat we
niet altijd vol „achies en klachies" (uitdrukking van
ds. G. N. Lammens» moeten zitten Het gevolg is dat
de klacht van de kerk zeldzaam dreigt te worden en
de klager impopulair.
Onze optimistische stijl van „zie-welke-grote-dingen-de-
kcrk-heden-doet" is grotendeels een reactie op het
klagen zonder dragen van het verleden Maar onze
nieuwe zelfverheffing is vaak even leeg en hol als de
zucht uit gewoonte die niet drong tot bekering. Naast
de halleluja's van de bijbel, wordt het ..wee ons" niet
vergeten Gods Woord maakt ons duidelijk dat het
niet gaat om alle nieuwigheden die we kunnen orga
niseren, maar om het gedreven zijn door Gods Geest.
Gedreven worden
Op zoek naar 'n nieuwe strategie
D. C. MULDER
filosofie
"VTEER dan ooit wordt in de zending onder de mo-
hammedanen de behoefte gevoeld aan echte
Islam-kenners. Hoewel talloze zendingsorganisaties
zowel in het Midden-Oosten als in het Verre-Oosten zen,
reeds jaren lang het evangelie prediken, zijn er nog mr-
maar zeer weinig moslims bereikt. Op een aantal zeer
gunstige uitzonderingen na moet het werk" onder de pen w
Islam eigenlijk nog beginnen.
Illllill
lig onder de Islam
dr. D. C. Mulder.
A. Th. v,
Betere verhouding
Het beste artikel, dat in de afgelopen week in de kerke
lijke pers verscheen over Pinksteren vond ik in de
„Strijdkreet". Schrik niet, het ging niet
dat de kerkm
over het woordje „Kracht". Het blad drukté
af, waarop strosprietjes stonden afgebeeld, die als
lansen waren gedrongen in het hout van een boom
Een tornado had deze sprietjes zo'n kracht gegeven
dat het spiesen waren geworden. De conclusie van het
blad is dan dat het er niet om gaat, hoe sterk wij
flIT vertelde ons een
Nederlandse Islam
kenner, mr. dr. D. C.
Mulder, die op het
"rdënï Het ging ogenblik met verlof in
Nederland is. Hij is een
gereformeerd zendings
predikant, die docent is
aan de Akademi Theo-
logia van de kerken op
met welke kracht wij worden voortgedre- Midden-Java. Deze nog
vrij jonge (hij moet nog
God om zwakke i
Op Pinksteren kwam de Geest
veertig worden)
tot helden, martelaren en genieën te maken. God leerde, studeerde
lette niet
niet in de eerste plaats op hun natuurlijke ga- Vriie Universiteit
- hoewel Hij altijd die gaven gebruiken wil - ,J„„.
de
gaf hun zo'n geloofskracht, dreef hen
zijn Heilige Geest dat zij in enkele jaren tijds in
de gehele toenmalig bekende wereld het evangelie
hadden gepredikt. Dat kwam niet omdat de klagers
van Golgotha ineens waren gaan letten op nieuwe
mogelijkheden maar omdat ze vervuld waren.
De historie kan niet redden
Amsterdam tegelijker
tijd rechten en theolo
gie. Toen hij zijn stu
dies in deze faculteiten
beëindigd had. ging hij
verder in de filosofie
en promoveerde in 1949
op een proefschrift:
„Openbaring en rede in
de Islamitische filoso
fie." Reeds in 1945 werd
hij bevestigd tot zen
dingspredikant, maar
omdat hij niet onmid
dellijk naar Indonesië
kon vertrekken studeer
de hij bovendien nog
twee jaar in India aan
de Henry Martyn School
of Islamic Studies.
ir. Mulder is
slechts een
theoreticus. Sinds 1950
doceert hij aan de Theo
logische School te Djok
jakarta. Bovendien geeft
veracht. Zo hebben zij ook op stige predikanten
de kerk een stigma gedrukt. Het delingen zelf.
hij colleges aan de Re- gevolg is dat de zending ond--
geringsuniversiteit daar de Islam eigenlijk nog
de Regering*- wel'Iks
i de
Voor al dit werk zal het nodif
onder de zendingsaCbeiders veel
te weinig begrip is voor deze ker-
dat zij er vaak veel te
gekomen.
kweekschool in Salati-
jyjAAR
Uitzondering
geen wonder dat hij sa
men met de hervormde
Islam-kenner dr. A. Th
van Leeuwen, die nu in
Knype m Friesland
staal, omdat hij wegens
een auto-ongeluk is af
gekeurd voor de zen
ding, als spreker werd
uitgenodigd op een con
ferentie van zendings
arbeiders onder de mos- en de dalende sterftecijfer!
Jims, die i.orige maand Lfv"™"'. *r™"
in Asmara in Erithrea
overwel- Zijn dat alle kerken die onder de denigrerend over spreken. Op de
digende behoefte aan een gedegen moslims werken en de kerken Son paar, ve,
kennis van de Islam. Ds. Mulder dje reeds gesticht zijn elkaar vin-
was van mening dat in haar den, zodat minder krachten ver
geschiedenis de Islam het evange- snipperd zullen worden. Vooral
zal moeten worden gestreefd naar
een betere verhouding tussen
de bestaande orthodoxe kerken
en de jonge zendingskerken.
Indonesië. Hii
geheel anders.
van Java veel meer tolerant ls
kreeg de zending daar de kans
om sterke inheemse kerken te j^u"(
-stichten die elk jaar met onge- zou
veer 2000 volwassen leden nje{
hij het aanneemt of s
Paraparochies
werd gehoudei
slechts had verworpen,
ook nooit had begrepen.
Een gunstige uitzondering op Daarom is het nodig dat de mos-
droefgeestige beeld maakt £et
De eerste zien met lede ogen
het werk van de laatste aan.
Door hun prediking gaan velen
van de Orthodoxe Kerk over naar
de nieuwe kerken. Vaak waren
van mening dat het goed dit de beste leden. Het
n om te overwegen of het vraag in hoeven
ogelijk is om naast de be- verantwoord is.
Naast de natuurlijke staande kerken, paraparochiale kent dat deze kerken geheel
door het grote kindertal gemeenten te stichten die de be- hun lot worden overgelaten. Ge-
die keerde moslims kunnen opvangen lukkig is er ook al is er geen
de Niet iedereen staat achter dit directe beïnvloeding een in- d
voorstel, omdat velen van mening directe beïnvloeding die deze kerkeiT
zijn dat dan de bestaande kerken oude kerken dringt tot nieuwe we- zitten
kerk door bekeerlingen bijna
procent per jaar. In Indonet
•vergang
Zijn wij ook vervuld? Worden ook wij gedreven door
Gods Geest? Ootimisme Ls veen surrovaat vnnr vpr-
Conferentie
Op deze conferentie, die werd belegd door de
Gods'Geest? Optimisme is geen surrogaat "voor ver- Verenigde Presbyteriaanse Kerk van de Vere
vulling. en de klacht is geen weg tot vervulling. De nigde Staten waren zendelingen uit landen van
mens, die neerzit met zijn hoofd in de handen kan Algiers tot de Philippijnen aanwezig. Bovendien
geen zielen winnen. De mens die Gods Kerk alleen waren vertegenwoordigers van de nationale ker-
maar met nieuwe organisaties wil opbouwen is als ken uitgenodigd en waren er zelfs een aantal
een koe in een porseleinkast. afgevaardigden van oude Orthodoxe Kerken in
Er zijn mensen, die menen, dat het voldoende is, dat het Midden Oosten.
Gods Geest met Pinksteren werd uitgestort en dat de Da Presbyteriaanse Kerk had deze conferen-
kerk verder niets meer nodig heeft. Maar evenmin tie georganiseerd om naar een nieuwe strategie
als de historische dood van Jezus ons leven veran- te zoeken voor het zendingswerk onder de mos-
dert evenmin vervult de historische uitstorting ons lims. Deze kerk is nog betrekkelijk jong. omdat
hart. zij is -ontstaan door een fusie van twee Presby-
Het kruis van Golgotha wordt slechts werkelijkheid teriaanse kerken Beide hadden zij een eigen
-ï- Gods roepstem horen, in geloof aan zendingswerk in het Midden-Oosten
betekende de overgang naar de nog meer hun opdracht zullen gen. Zo is de kerk
christelijke kerk geen sociale ach- gaan verzaken. Zij moeten juist al begonnen met
bleven de banden hun roeping naar buiten gaan le- schoolwerk.
verstaan Het is de vraag Dr. Mulder is va
het zwaarste moet wegen,
leven- De roeping van de bestaande ker
ken of de noodzakelijkheid om
bekeerde moslims een geestelijk
aarom tehuis te geven, waar zij zich
werkelijk kunnen aansluiten.
Grote aandacht zal de zending
in de komende jaren moeten be
steden aan de stammen
teruitgang
met de familieleden bewaard. Het
Is daarom voor de moslims niet
moeilijk om zich bij deze
te sluiten.
dan hun eigen levenssfeer mee, zo
dat het voor een moslim bijna even
moeilijk was zich bij de zendings
kerk aan te sluiten als bij de Or- dige kerken
thodoxe Kerk. Deze kerken vorm-
d„. bro-h-H maar J^SS-
een hindernis. vve aanpak van de zending. Dr
Mulder heeft samen met dr. Van
In West-Pakistan lag de zaak Leeuwen een rapport moeten op-
wat anders, omdat daar die oude stellen, dat binnenkort aan de keren ten zuiden van de Saha
kerken niet bestonden, maar daar United Presbyterian Church of die sterk onder de beademing
is door het werk van de zen- the USA zal worden aangebo-
ding een groot aantal Hindoe-pa- den, waarin zij onder meer naai
tot het christendom overge- voren zullen brengen dat het
genwoordigers van de oude ker
ken een beroep om toch vooral
geen leden af te kapen, maar om
samen te werken om de moslims
te bereiken.
Het zendingswerk onder -e vol
gelingen van Mohammed is eigen
lijk nog maar pas begonnen. En
er zijn nog grote gebieden waar
nog vrijwel niets is gedaan. Zo
leven er in India 40 miljoen mos
lims. die volkomen worden ver
waarloosd en die zeker bereikt
zouden kunnen worden. Dok op de
geestelijk Philippijnen is het werk onder
dit bete- deze bevolkingsgroepen nog maar
n een eerste stadium.
Het zendingswerk is nog niet
fgesloten. En dr. Mulder is van
mening dat ook de Nederlandse
verlegen behoeven te
werk. Het zal er
slechts om gaan of zij uit de ve
le mogelijkheden die er nog lig
gen de meest urgente zullen kun-
gaan. Hun
aal
ons hart plaatsen.
Zo ook met Pinksteren. De historische uitstorting kan
eigen hart voorbij gaan. en aan onze eigen
veranderingen besproken moesten worden,
den zij dat het een prachtige gelegenheid
--e..V 6°°". en aan uiimt eigen om naar nieuwe richtlijnen voor het werk te
kerk voorbijgaan, als het geloof niet de verbinding 'ten
jjf" ~j ÉT SjgfeÉ hart. Wat his to- j
cultureel de eerste plaats nodig zal zijn dat dikt.
de Islam komen. Voor het
te laat is zal aan deze volkeren
het evangelie moeten zijn gepre-
bij de massajeugd
De weldoener
anbrengt tussen Pinksteren
risch gegeven werd moet in geloof door
angenomen worden,
lijk ieder
Vervulling is een bevel
i ingespannen
r zijn mensen die menen, dat zij lang
om de vervulling moeten bidden; zoals
zijn die menen, dat ze zo en zo alleen het geloof in de
verlossing deelachtig kunnen worden. Niets is minder
waar. Als het zo was zou Gods genade geen genade
zijn, want dan zou het Gods genade plus ons ge-
volharden zijn.
Pinksteren is genade; evengoed als Golgotha. Daai
schrijft Paulus „Wordt vervuld" en niet bidt
de vervulling". Wij zijn niet zonder Gods Geest
dat God nog niet aan ons toe is maar omdat wij
niet naar Gods opdracht hebben geluisterd. Vervul
ling is een bevel van de hemel. De mens die zich
overgeeft aan God en Zijn Geest wordt vervuld.
Geen ballon maar een bazuin
Iedere morgen hield d.e Islam kenner, dr. Ken
neth Cragg een bijbelstudie. Hij las eenvoudig
de bijbel met de aanwezigen alsof de moslims
over hun schouder meelazen. Verder waren er
lezingen, rapporten van verschillende landen,
terwijl de laatste anderhalve dag werd ge
bruikt om een boodschap op te stellen voor
alle kerken en zendingsorganisaties die onder
dp moslims werken.
Hinderpaal
Tussen Marokko en Mindanao op de Philip
pijnen wonen ongeveer 400 miljoen moslims.
s een zevende deel van de wereldbevolking
van de protestantse zendelingen werkt min
der dan 5 procent in dit gebied. Van dit klei-
percentage bereikt echter nog slechts
Op 14 mei is in Kuala Lumpur, de hoofdstad van de betekenis. Teveien zagen in die
federatie van Malakka een bespreking van vertegen- sten"°het "landfCwaarinmzij werk-
woordigers van Aziatische, kerken begonnen, die tot 26 ten als het eigenlijke kader, waar-
mei zal duren. De internationale zendingsraad is uitge- haTZij?dte
nodigd een twaalftal adviseurs („consultants") daarheen de visie van de samenwerking in
af te vaardigen en heeft mij als een van deze twaalf aan-
EE, ze behoort beslist niet tot wat men „massajeugd" pleegt p
te noemen. Ze viert vandaag haar vijftigste verjaardag
en dan heb je je jonge jaren toch wel een beetje achter de
rug, is het niet? Nu ja, dat is misschien een aanvechtbare
stelling van me. Mijn eigen grootmoeder zag er op haar
vijfendertigste heel wat ouder uit, dan menigeen vandaag, b-
die al twee keer die leeftijd telt. Ik heb nog 'n portretje van
haar waar ze op staat: helemaal in het diepe zwart en met J
zo'n komiek kapothoedje met van die glinsters en priegelende
pieken op.
Uit de
VOLKSWIJK
omdat wij nog Sjfi&gl woS™'®ewez?n' Temidden van zoveel anti-Westerse stromingen
het
in Azië
het contact tussen de Nederlandse zending en haar oude de 'vele jaren de eerste "voorzit-
Indonesische kerkelijke relaties bedreigen is het goed.
oude kerken zoals de Armeens Orthodoxe Kerk
en de Grieks Orthodoxe kerk. Deze kerken heb-
Ook zijn er mensen die menen, dat ze de gezochte ver- ben echter nimmer zending bedreven. Zij vorm-
vulling pas verkregen hebben als er bepaalde zichtba- den voortdurend een grote minderheid. en
re gevolgen zijn. Zo is er een wijd verbreide groep hoewel men respect moet hebben voor het feit.
die meent, dat het spreken in tongen een bewijs is dat zij het al die eeuwen hebben kunnen uithou-
voor de vervulling. Zij lezen dan blijkbaar heen over den. moeten we toch niet vergeten dat hun min-
die plaatsen in Gods Woord waar wel de vervulling, derbeidspositie een sterk stempel op hen heeft
maar niet het spreken in tongen voorkomt. gedrukt. Hun geestelijk leven is traag en een
Vaak koppelen zij aan de vervulling een volkomen hei- missionaire roeping kennen zij al sinds eeuwen
lig leven, als zou de Geest van God onze neiging tot niet meer.
Niets is minder Zij hebben zich binnen hun eigen kerkmuren
ïlijk geschreven wordt teruggetrokken en hebben in deze landen eigen-
i de brief aan de Ga- lijk een soort verachte positie gekregen In so
ciale zin zyn deze gelovigen burgers van de
tweede rang met geheel eigen gewoonten en
i moslim tot het christendom
hem bijna onmogelijk
tantse kerk. In het eerste gebied zijn al heel zich te mogen voorbereiden op een conferentie als deze.
zonde eenvoudig wegnemen,
waar. Petrus van wie herhaalt
dat hij vervuld werd, wordt i..
laten flink door Paulus onder handen genomen.
Paulus schrijft dan ook niet dat wij één keer voor
wig moeten worden vervuld. In Efeze 5:18 gebruikt zeden Wanneer
Griekse werkwoordsvorm die juist die gedach- overging
zich bij deze kerken aan te sluiten. Het beteken
de voor hem niet slechts een geheel nieuw ge
loof. maar ook een nieuwe wereld, waarop hij
i leven had neergezien.
te uitsluit. Het „wordt vervuld" zou beter omschre
ven kunnen worden door „Weest voortdurend in een
staat van vervuld worden".
Gods Geest gebruikt ons niet als een ballon, die Hij op- heel
blaast, maar als een bazuin, waar Hij doorheen blaast.
Gods Geest benut zo onze mogelijkheden om zich tot de Wel zün er in de loop van de laatste honderd
wereld te richten Is onze bazuin ergens verstopt, zo- laren zendingskerken gesticht. Maar ook deze
dat Gods roepstem tot de wereld slechts als een arm- kerken staan in zekere zin het werk van de Reeds in
zalig gepiep te horen is, Hij wil ons reinigen als Hij echte moslimzending In de weg, omdat hun be- ternationale
ons mag gebruiken. Pinksteren vraagt een daad van keerlingen hoofdzakelijk uit de oude Orthodoxe
overgave. Kerken ki
Immers zij wil enerzijds wel
bewust een conferentie van Azia
tische kerken zijn, van kerken, die
zich ingeplant weten in hun vol
ken. van kerken, die zich met die
volken solidair weten. Maar te
vens wil zij geen Aziatisch blok
zich niet tegenover het Westen
stellen: zij weet immeVs. dat dat
met de roeping van de kerken ten
enenmale in strijd zou zijn. Als
teken hiervan zijn de Australische
en Nieuw-Zeelandse zendings <c.q
oecumenische» raden als ..frater
nal members" in de conferentie
opgenomen met dezelfde rechten
als de andere leden. Zij zijn
ondanks hun Westerse af-
afkomst. geplaatst in een wereld
deel, dat aan Azië grenst.
Reeds in 1938
Reeds in 1938, op de grote in
zendingsconferentie
bij Madras, is voor
Als vertegenwoordiger van
de Raad voor de zending
van de Nederlandse Her
vormde Kerk is mr. S. C.
graaf van Randwijck naar
Malakka vertrokken om
daar de conferentie van
Aziatische Kerken bij te wo
nen. Voor ons zondagsblad
schreef hij een artikel over
de achtergronden en het ont
staan van deze Raad van
Oost-Aziatische Christelijke
de internationale zendings
raad in zijn visie meer gelijk
heeft gehad dan zijn critici. Te
gen cc achtergrond van deze,
voor al te critische geesten niet be
moedigende ervaring zullen wij de
verwachting moeten beoordelen
van hen die menen, dat de regio
nale Aziatische organisatie een
nieuw tijdperk voor het zèndings-
werk inluidt.
Kom daar nu eens om! Maar
daar wil ik het niet verder over
hebben. Want ik ga vertellen
over die vijftigste verjaardag,
waar ik zo maar toevallig be
land ben; waar ik volgestopt
word met koffie en gebak. Om
dat ik tóch juist op haar trap moest zijn en binnengehaald werd
om 't allemaal méé te vieren en het in mijn hart ook wel eens
prettig vind om eens iets anders te beleven.
TELEPATHIE
gaan geen hegrafenisstemming in
Hij op z(jn bijzondere vlak (iels i
de telepathie) lilyft doorwerken, a
menselijkste wjjze. Het Evangelie
De Strijdkreet i
liet had daar in
dag en Pinkstere
TEfililK PALLUS
pinksterartikel:
oveuzaal tussen Hemelvaarts-
tcrugkwam in de
Het spreekuur is
uitgestort op alle
Prof. dr. P. Smits heeft heel wat stof in de
kerkelijke pers doen opwaaien door zijn artikel
„Waarom stierf Christus", waarin hij de bijbelse
belijdenis op grove wijze afwees. In een ant
woord aan een medevrijzinnige schreef hij in
zijn blad „Kerk en Wereld":
Ik kie
Bube
tegen Paul..,
•als ik
Zonde
crpelyk-
PANOPTICUM
Dr. J. J. Buskes in „Hervormd Utrecht" en
„In de Waagschaal" over de overleden predi
kant ds. Couvee van de Hervormde Stadszending
en de Leger des Heils-man G. C. Peeterman:
Als wy de gemeenschap met deze heilsoldaten
kwyt raken en hen bijzetten in het panopticum van
de kerk, zyn wy verloren.
de ene mens op de andere,
•p het verticale vlak. daar
ntale snijdt. Op de snylyn
?rken. Wy zyn levehslang op
satie opgekomen
een door vele Aziaten bepleite
aanstelling van een secretaris
voor Oost-Azië. De tijd was hier
voor toen echter nog niet rijp.
het blad Zelfs in 1949, toen in Bangkok de
eerste Oost-Aziatische conferentie
van kerken bijeen k'
ia dit heen- men de tijd voor een organisatie
ken, omdat van Oost-Aziatische kerken nog
urt dus van n'et gekomen; wel werd in die
aller- overgegaan tot de benoeming
p in dienst van de Internationale
•ns geteerd, zendingsraad en van de wereld-
(lc Heilige raad van kerken van een secreta-
deze Geest ris voor Oost-Azië. Dr R. B Ma-
nikam, die in deze nieuwe func
tie werd benoemd, heeft in de ja
ren 19501956 veel goed werk ge
daan als ambassadeur van de bei
de genoemde oecumenische licha-
de smeltkroes is geworpen. De
Aziatische revolutie schept vc
de Aziatische kerken overal vi
gelijkbare omstandigheden. Over
al zijn de Aziatische kerken zich
bewust van haar verantwoorde
lijkheid voor de voortzetting van
het werk, dat door Westerse ker
ken is begonnen en waaraan zij
in beginsel bereid blijven ook in
de toekomst medewerking te ge
ven. Hoe moet en kan de hulp
van deze Westerse kerken voor
de taan worden Ingezet?
kerken en aan de Christenraden
in Oost-Azië aanbevolen een Wat is hierbij beslissend: de
East-Asia Christian Conference" traditie of de urgentie
op te richten op een enkele jaren paalde vormer
later te houden bijeenkomst. Het king? Moeten
Oost-Azië-secretariaat van de bei -*•-
zijn jarigen, die het slechter
kunnen treffen dan zij, want ze zit temidden van vele
liefelijke spulletjes en bezittingen als daar zijn betierelantijnde
kopjes en schoteltjes, een gebloemd tafellaken met alle Meu
ren van de regenboog, Egyptische en Babylonische wand-
-5 kleden met jubelende voorstellingen van hoogst onwaarschijn-
■h lijke aard. haar man en echtgenoot, een imposante radiokast
met bijbehorende pick-up, een paarse vloerbedekking met oran-
je aders erdoorheen, fonkelende koperen miniatuur Ëiffeltorens,
Keulse dommen. en Brusselse mannekes, alsmede ondenkbaar
■b stichtelijke schilderijen, die ongetwijfeld ook van zuidelijke ma-
5 kelij zijn, aangezien de Paapse stoutigheden er met lepels
Zeker Is. dat de rendier der i Y"! Y'" ,e ^heppen zijn. Zo zit daar dus die jarige. En
Christelijke kerk ln Azié thans dat deze man en echtgenoot een zo bescheiden plaatsje in mijn
ook ter wereld In
Smeltkroes
opsomming gekregen heeft, ach. dat ligt in de aard
situatie, want hij zit in werkelijkheid ook maar 'n beetje ach-
teraf. Het is dat heel de kamer zulk een warreling
- T16 ZT.
tie van deze maand te Kuala Lum
pur bedoelt een voortzetting van
die van Prapat te zijn.
In Prapat
In Prapat
de oecumenische lichamen werd
-icuuc na Manikam's aftreden met
'achtte het oog hierop uitgebreid tot drie
secretarissen: een Ceylonees. Rev.
Dr. D. T Niles. een Burmees. de
heer Kyaw Than en een Nieuw-
Zeelander. Rev Allan Brash, di
hun medewer-
kunnen de be
schikbare inheemse en buitenland
se kerkelijke krachten
'orden samengebracht en
van daaruit over de behoeften
worden verdeeld 1 Dit zijn enkele
van de meest brandende beleids
vragen. waarvoor de kerken in
Azië staan. Over al deze vragen
kunnen geven. Een deel deze zaken voortaan
van hun werkzaamheid heeft be- 1
staan in het voorbereiden van de
ze thans te Kuala Lumpur te. hou
den conferentie
Waarover
Aziatisch
uc. .erband kunnen worden behan-
de- deld: tot dusverre ontmoetten de
Aziatische kerken elkander wel in
Genève en New-York, maar niet
in Azië zelf!
OVEIt HE KERKGANG
Ds. Joh. Lever in de gereformeerde „Kerk
bode" van Vlaardingen:
Als de eredienst voor 't gevoel van velen slechts
veel bijgedragen tot
derzijds begrip tussen de kerken
in Azië onderling en die in het betekenis
Westen. Het feit, dat in Prapat nale'
(Indonesië) in 1957 voor het eerst van
een waarlijk representatieve
ferentie van Aziatische kerken bij- indruk
eenkwam met de bedoeling, eei
regionale Aziatische organisatii
dienst der Christenheid in Azië
is van deze eerste „regio- samenhangen, is een van de be-
rganlsatle ln het geheel
zekere vaagheid
in de bewoordingen waarin zij
haar doelstellingen formuleert: is
groot deel dit alles wel de moeite en de kos-
ten waard? Is het wijs, dat Azia
tische kerken, die arm zijn aan
iddclcn en. in verhouding
nog.
i.'
mFfam
I de
vang i
einig leidersfiguren
chikken
deel
nanciële krachten voor dit Azia
tische regionale werk beschik
baar stellen? Zelfs wanneer dit
geschiedt met krachtige hulp van
het Westen?
lening. Sinds deze tak van arbeid
van de Wereldraad van kerken
zich niet meer beperkt tot steun
in noodsituaties en zich boven
dien ook uitstrekt over Azië, Afri
ka en Latijns Amerika is het
moeilijk geworden de verhouding
en de grenzen tussen wat men naar voor
zou kunnen noemen ..nationale" alles zegt
of „confessionele zending" (van
één zendend lichaam» en deze
..oecumenische zending" (van de -a
Wereldraad) te bepalen. De inter
kerkelijke hulpverlening volvoert
weg der zending te liggen. In het 'j h, 1, ,e Wfrf,ld-
secretariaat van de Oost-Aziati- ,f. L "f" J moeten putten
sche Christelijke Conlerentie is mt^de ervaringen der zending,
de- Rev. Allan Brash in het bijzon-
W/\ANT in een minder barokke omgeving en in een meer
grauw milieu zou hij zelfs helemaal niet opgevallen zijn.
Daar zou ik 'm misschien voor 'n uitgeslagen plek op het behang
gehouden hebben. Maar dit uitbundige behang, dat door een
dol geworden behangselfabrikant schijnt ontworpen te zijn op
de dag dat hij helemaal over zijn toeren was geraakt bloe
men blauw en bloemen geel en bloemen rood, van boven naar
beneden en van beneden naar boven en van links naar rechts
en diagonaal, maar dat kan óók wel aan de behanger te wij
ten zijn, die bij al deze pracht al plakkende door een zonne
steek kan getroffen zijn en die toen het spoor bijster is ge
raakt en in 't wilde weg met al die bloemen is gaan smij
tenin elk geval en u merkt dat ik zelf ook druk
bezig ben om het spoor te verliezen en dat ik wat verward
in mijn beschrijvingen word maar dat komt ervan doch
in elk geval: tegen dit behang hier komt die baas van de
jarige dan toch nog maar duidelijk uit. Als een eiland van
rust in een oceaan van rumoer Maar tegelijk ook weer als
een heel klein, bescheiden eilandje
vlees om zo te zeggen. Ze i
poost op de dag dat al zijl. L.„J
kantie zijn en hij de hele bedoening alleen waarneemt. Ze
sleurt me overeind om de pyramiden te bekijken, en ze drukt
me bijkans op hetzelfde moment weer in de circulatie om me
w de gevallen maar rouwmoedige Magdalena te tonen, en ze zet b-
onderdehand al weer 'n plaatje op om me op muziek te ver-
j~ gasten, die even later harder door de kamer knalt dan ooit 2
de bedoeling kan geweest zijn van de liefelijke zangers, die
stemmig en gewijd trachten te zingen, en ze is tegelijk al- b-
weer bezig om een enorme taart aan te snijden, en me daar-
j.van een stuk op te doen, dat groot genoeg is om aan een
week vasten te gaan denken. En opnieuw word ik bedreigd S
door een gevoel van duizeligheid en ontsteltenis, datr~-
gevoel
ik het dagen
heen en weer deinen doet als"t
tien. Maar.
Maar bij al die overvloed van kleur en klank treft me toch
allengs een soort refrein; een uitspraak, die almaar terug
keert; een lofzang, die opeens dat grijze grauwe kereltje van
al deze dingen zal worden
nooit der belast met het werk voor" dë «W> de achtergrond
haar doel in interkerkelijke hulpverlening. Ook
de Nederlandse zending
De kerk dominei
Natuurlijk is het goed,
ontwikkelingen in de o
sche beweging critisch te
ze beweging mag imme
topzwaar worden
zichzelf gaan vinden. Maar
bedenke tevens, dat in het verle- het van groot belang te weten
den zulke critische stemmen vaak wat de leiders van de Aziatische
ongelijk hebben gehad. Ik zal kerken thans denken over deze
nooit vergeten, hoe enkelen van de nieuwe vorm van kerkelijke sa-
bekwaamste en origineelste man- menwerking. Want het is zeer
nen uit het voor-oorlogse zendings- wel mogelijk, ja, het is waar-
werk in het voormalige Neder- schijnlijk, dat de vernieuwing van
lands-Indië geen belangstelling de zendingsarbeid waarnaar aller-
hadden voor de zich ontwikkelen- wegen gestreefd wordt, zal moeten
de internationale zendingsraad en worden gevonden in een vorm, die
sceptisch stonden tegenover zijn beïnvloed is door de ervaringen
Alle
rassen, tongen
en talen
rapporten over een toestand
de kerk in de verschillende
landen van Azië. Ondanks de aan
wezigheid ook van niet-Aziaten
zal dus de conferentie, zowel door
de meerderheid van haar deelne
mers als door de aard der dis
cussie een Aziatisch karakter dra
gen en van de niet-Aziatische
deelnemers zal de wijsheid ge
vraagd worden dit karakter tot
zijn recht te doen komen.
S. C. VAN RANDWIJCK.
Een politie-agent riet dat een
neger een kerk wil binnengaan die
uitsluitend voor blanken bestemd
„Daar mag jij niet in."
.Jawel," zegt de zwarte, Jk moet
er in want ik moet het koper in de
kerk poetsen."
„Dat is wat anders," zegt de agent,
,dan mag je er in, maar heb het
hart niet er te bidden."
(In de Waagschaal)