CHRISTELIJK v Vrijzinnigen overschreden grens van belijden Chr. organisaties moeten in Deltagebied samenwerken VCV adviseerde alsnog toe te treden tot NSF K2r zonder kringen L^rfH vlekkennasta L Ontsnapt j langs Krakatau j Een woord voor vandaag Kanttekening Bushes over grofheden van prof. Smits JN het vrijzinnige blad „Kerk en Wereld" heeft prof. dr. P. Smits een artikel geschreven over de vraag, waarom Jezus Christus moest sterven. In dit artikel verwerpt hij de centrale geloofswaarheden en 'zijn ant woord is een onzeker weifelen tussen een aantal mogelijkheden, die evenwel niets met verlossing te maken hebben. Tot onze ver bazing is in kerkelijke bladen nauwelijks gereageerd op dit artikel. Slechts dr. J. J. Buskes Jr. heeft zich „In de Waag schaal" tot de schrijver en de vrijzinnige hervormden gericht: l siëren. Hij spreekt voor mij het geheim van Jezus' sterven is op een wijze, die al thans op dit ogenblik een wezenlij, ke discussie voor mij onmogelijk maakt. Ik dring er alleen bij al len, die voor het leven van onze Hervormde Kerk verantwoorde lijkheid dragen, zeer dringend op aan. het artikel van prof. Smits te lezen. Het is als uiting over het meest centrale van ons chris telijk geloof de kruisdood van Jezus Christus van betekenis, zowel naar de inhoud als naar de Van wat de kerk door de eeuwen heen in antwoord op het bijbels getuigenis beleden heeft, blijft niets over. Wat Paulus over de betekenis van Jezus' dood gezegd heeft, is immers nauwelijks meer dan een dogmatische constructie en we kunnen eigenlijk nog slechts glim lachen over dat hele betoog van Paulus in Romeinen 5. Paulus zegt dus wel iets over de betekenis van Jezus' sterven, maar dat is er naast, dat is on- Wat Jezus betreft, die heeft nooit iets gezegd over de eigenlijke heilsbetekenis van zijn dood. Geen zekerheid DE CONCLUSIE van prof. Smits is dan ook, dat, wat de beteke nis van Jezus' dood betreft, er geen zekerheid is. We betreden gissingen en re constructies, we moeten er naar raden. Het meest waarschijnlijk is de opvatting van Schweitzer. Maar dan hangt de betekenis, die Je- dood voor Jezus had, samen met de laat-joodse voorstellingen, i vreemd zijn als de heel andere voorstellingen van Paulus. Wat ons echter niet vreemd ls en niet vreemd mag blijven is Je zus' overtuiging van de innerlijke noodzaak van het vrijwillige plaatsvervangende lijden. Het Rijk van God kan slechts groeien i zich geleidelijk realiseren door de vrijwillige offers van de bcs- der mensheid en het offer van Christus is voor ons als christe- n het oeroffer onder alle offers. Mijn eer te na" |AN volgen de woorden: „Vest dijk heeft gezegd, dat het zijn _r te na is, dat iemand zich voor hem aan het kruis laat slaan. Prof. Kraemer vindt deze uit spraak de klare belijdenis van de godloze moderne mens^ Mij gaat het anders. Als Vestdijk nl. aan de Paulinische gedachtengang denkt, ben ik het met hem eens. Het is ook mijn eer te na, dat iemand voor mijn schuld zou boe ten. Ik wens te staan voor de ge volgen van mijn eigen daden. En geef dan wat Paulus betreft mijn portie maar aan fikkie. Maar als het gaat om de eigenlijke waar heid van de hele wereldgesehiede- t ja dan wordt het anders. Het kruis van Golgotha blijft het ze genende en zeer deemoedige te ken van het bevruchtende lijden uit liefde, uit bevrijdende, want dienende, solidariteit met de zaak ran God in deze wereld". Dr. Smits moge weten, dat het ook mijn eer te na komt. dat iemand voor mijn schuld zou boe ten. Het is inderdaad niet eervol Gods genade in Christus te leven. Wie zijn eer in dit op zicht niet prijs wil geven, zal dan ook tegen Jezus als het Lam Gods dat de zonde der wereld draagt, moeten zeggen. Dat d oet Vestdijk in zijn boek over de toe komst der religie. Dat deed Ro senberg in een heel ander ver band in zijn Mythus des zwanzig- sten Jahrhunderts. En blijkens zijn artikel doet ook prof. Smits dat. Hij wenst te staan voor de gevolgen van zijn eigen daden. Ik kan dat niet meer wensen, sinds ik in de ontmoeting met Christus geleerd heb en nog dagelijks leer en moet leren, wat dat staan voor de gevolgen van mijn eigen daden inhoudt. En ik vind het dat raakt de vorm van het artikel, de toon grof en oneerbiedig, dat prof. Smits het aandurft in dit verband te zeggen: ..Geef dan wal Paulus betreft mijn portie maar aan fikkie". Ik zou over deze ene uitspraak niet vallen, als zij niet karakteristiek was voor de hoog hartige toon van het gehele arti kel. Hier is alle eerbied zoek. Hier beoefent Prof. Smits theologie op de wijze van een kermisganger in een schiettent. Er is niets maar dan ook niets dat mij verbindt met iemand die op deze wijze schrijft over de betekenis van Je zus' dood en het bijbels getuige nis. Hier wordt het geheim van de Goede Vrijdag op de meest platvloerse wijze verraden. En dit alles gebeurt in het offi ciële orgaan van de Vereniging van Vrijzinnige Hervormden. Geen grenzen ZUN ER dan geen grenzen, al waren het dan alleen nog maar grenzen van eerbied? Behoort het tot het wezen van het vrijzinnig-zijn, dat men zelfs voor dit soort Goede-Vrijdag-be- sohouwingen ruimte heeft? Dat kan en wil ik niet geloven. Ik kan dit gehele artikel van Prof. Smibs ajleen maar grof, oneerbie dig en oppervlakkig noemen. Is de solidariteit tussen wie zich vrijzinnigen noemen zo groot, dat men er ook nu weer het zwijgen aan toe doet? Tegen de verklaring van de Synode, waarin het meest indiscutabele en vanzelfsprekende wordt uitgesproken, stelt men zich in slagorde op, maar over de grofheden van Prof. Smits zwijgt men in alle talen. Mijn vraag aan mijn vrijzinnige vrienden en broeders, leden van de Vpreniglng van Vrijzinnig Her vormden, is: meent u werkelijk, dat ook dit nog valt binnen de ruimte van de Chrlstusbelijdende geloofsgemeenschap, die onze Her vormde Kerk wil zijn? Ds. J. Brons met emeritaat Met ingang van 1 mei a.s. hoopt de hervormde predikant van Scherpenisse, ds. J. Brons met emeritaat te gaan. Ds. Brons, die in 1893 werd geboren, werd pa« in 1937, nadat hij geruime tijd was werkzaam geweest bij het on derwijs kandidaat en beroepbaar gesteld. Als hulpprediker diende hij Spijk en Yerseke. Hij werd in 1946 predikant .voor de varende gemeente met als standplaats Delfzijl en diende vervol gens de gemeente van Leermens en se: dert 11 december 1949 zijn huidige ge meente van Scherpenisse. Beroepingswerk stra, voorheen predikant te Wellington, Nieuw-Zeeland, woonachtig te Hilversum; naar Onderdendam: M. J. van Reenen, kand. te Woubrugge. Bedankt voor Gees. Dr., Harmeien. Reitsum en Zwaagwesteinde: M. J. van Reenen. kand. te Woubrugge. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Edmonton-Red Deer. Alberta. Canada: J. P. Geels te Haarlem- Centrum. NED. PROT. BOND Benoemd tot geestelijk verzorgster van de afd. Hollandse Rading: da. T. C. C. Scholten-v. Itterson te Bilthoven, die deze benoeming ook aannam. Studiedag van het C.N.V. Om sociale veranderingen te kunnen opvangen (Van onze sociaal-economische redactie) PROTESTANTS-CHRISTELIJK Nederland heeft op sociaal en maatschappelijk terrein een belangrijke taak in het Deltagebied. De kerken, het bijzonder onderwijs en de christelijke organisaties zullen een coördinatie tot stand moeten brengen, zodat er een krach tige beleidslijn kan worden uitgestippeld om, de bevolking van dat gebied te helpen zich zo goed mogelijk aan te passen aan de wijzigin gen, die onvermijdelijk komen. DE SOCIALE en maatschappelijke gevolgen van het Deltaplan voor Zee land, voorzover men die althans kan verwachten, werden gisteren be sproken op een studiedag van het C.N.V. De heer H. Beenhakker, districtsbestuurder van het vakverbond in Zeeland, leidde het onderwerp in met een beschouwing over het Deltaplan waarna hij de sociografische ge volgen besprak. De repercussies op sociaal en maatschappelijk terrein zullen onvermijdelijk zijn. meende hij en de christelijke vakbeweging mag zich zeer zeker tot die instellingen rekenen, die tot taak hebben de wijzigingen zo geleidelijk mogelijk te doen verlopen en de schokken, die veroorzaakt worden, op te vangen. In zeker drie gevallen ligt er in het Deltagebied volgens de districtsbe stuurder een taak voor de christelijke vakbeweging. j Een belangrijk deel van hen, die de Deltawerken gaan uitvoeren, komt van elders en wordt 1n rijkskam pen gehuisvest. De vakbeweging zal voor deze mensen (naar schat ting constant een 750) belangstel ling moeten tonen. Hun werk zal moeilijk ,en soms niet zonder ge vaar zijn. De mannen hebben ieders morele steun nodig, ook al omdat zij vijf dagen van de week in een vreemd gebied verkeren. 2 Een groot aantal bewoners van het Deltagebied zullen nadelige gevol gen ondervinden van het Delta plan, met name zij die in de visse rijsector werkzaam of daar nauw bij betrokken zijn. Weliswaar is in de Deltawet een schadevergoedings- regëling in het vooruitzicht gesteld, doch de heer Beenhakker kon zich niet aan de indruk onttrekken dat hierbij voornamelijk wordt gedacht aan de ondernemers. Maar zijns in ziens moeten er evenzovele werk nemers opgevangen worden, om nog rnaar niet te spreken van mid denstanders. In plaatsen als Yer seke en Veere is een negentig pro cent van de bevolking direct of in direct bij de visserij betrokken. Een onderzoek op dit punt door de vak beweging leek de districtsbestuur der helemaal niet kwaad. De bezinning op het werk van de chr. sportbonden heeft in het afgelopen jaar Q De recreatiemogelijkheden, die ditieen essentieel onderdeel uitgemaakt van (tot dusver nogal geïsoleerd) ge- de activiteit van de Ned. chr. sportunie. gen voltrekken. Maar de hulp van de christelijke vakbeweging en andere chris- telijke instellingen kan zij daarbij niet ontberen, wil ook het protestantse karakter van het betrokken gebied be houden blijven. Na het praten over deze dingen dient protestants Nederland tot de daad te komen. Er moet niet, zoals nu gebeurt, langs elkaar heen gewerkt worden, maar kerken, scholen, christelijke vak beweging en andere christelijke orga nisaties dienen hun activiteiten te coör dineren en een eensgezind en krachtig geluid te laten horen, aldus de heer Beenhakker. streken van het land maar gering. Dat komt door de slechte werkgelegenheid (in een jaar tijds verdrievoudigde de werkloosheid) diè vele Zeeuwen doet wegtrekken naar elders. Driekwart die migranten bestaat uit jonge mensen. Daardoor wordt'de bevolking uitgehold. Hier bieden de Deltawerken geen uit komst, maar de industrialisatie wel. Evenwel rijzen ook rond de industria lisatie. die bevorderd moet worden, moei lijkheden. De bevolking is ingesteld op de landbouw en moet dus industrie-i ded gemaakt worden. Het onderwijs moet zich aanpassen. De nieuwe bevolking ("die industrievestiging altijd met zich brengt) moet door de bestaande bevolking opgenomen worden en zo zijn er meer problemen. Uiteraard móet de bevolking in dit al les zelf een werkzaam aandeel hebben. Zij mag niet lijdelijk toezien als er zich sociale en maatschappelijke veranderin- Jaarvergadering Ned. chr. sportunie Op 17 oktober a.s. een nat. sportconferentie bied te wachten -staan, zijn groot, maar ook hierbij kunnen moeilijk heden ontstaan als men zich lezen wij in het jaarverslag Unie, dat gisteravond in Amersfoort i- j werd besproken tijdens de jaarvergade- tepunt zal krijgen. De heer Been- V,?', hakker vroeg zich dan ook af hoejken d, deze recreatieve ontwikkeling posi- j nggen, tief tegemoet moet worden getre-1 den en welke spanningen er uil zullen voortvloeien. groot geweest mag dan ook terecht opmer- bewogen maanden achter COÖRDINATIE in vergelijking met die Na de oprichting- van een chr. atle- tiekbond en het tót stand komen van een chr. volleybalverband werd dit jaar eindelijk de eenheid in de Nederlandse christelijke sportbeweging bereikt, door- de Zeeuwse bevolking] dat ook de chr. voetballers in het NCSU- andere I verband werden opgenomen. inwrijv 'aten drogen afborstelen helpt direct tegen eten$vlekken, vet, teer. smeer, olie. vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz.' verwijdert vlekken LAHNEMANN Laren (N.H., ostbus 18 Imporleui Polycolor K2r Placentubex Margret Astor Mouson Blendax zij zouden terecht wanneer zij werden gespaard^ zou het niet i niemand nen umi meel «.ij... hij vroeger jVaa, Maar op dit ogenblik sjokten zij nog doodmoe ver der. met hangende hoofden en terneergeslagen ogen. niet oplettend waar zij liepen, noch zich ook in het minst bekommerend wa k°Slechts één man keek uit zijn ogen en maakte zich daar wél bezorgd over. Langzaam liep hij, al leen, aan het hoofd van de dubbele colonne man schappen, een zaklantaarn aan en uit knippend, ter wijl hij zich doelbewust een weg koos tussen het puin. dat de straat bedekte, en nu en dan de rich ting waarin zij liepen, controleerde. Hij was een kleine, tenger gebouwde man. de enige in de troep, die het hooglandersrokje aan had en de Schotse muts op het hoofd droeg. Waar dat rokje vandaan was gekomen, wist korporaal Fraser alleen: in ieder geval had hij het nog niet aan gehad tijdens hun terugtocht door het Maleise schiereiland. Korporaal Fraser was geen haar minder moe dan de anderen. Ook zijn bloeddoorlopen ogen waren om geven door rode randen, en ook zijn gezicht zag er grauw en vervallen uit: misschien had hij wel ma laria eehad, of dysenterie, of allebei. Zijn Imker- schouder was veel hoger opgetrokken dan de rech ter. zelfs tot vlak bij zijn oor Het leek wel. alsof hij misvormd was, doch daar was geen sprake van: die bult was het gevolg van een primitief ver band. een dot verbandgaas, die een hospitaalsoldaat eerder op die dag onder zijn hemd had gestopt in een hulpeloze poging om het bloed te stelpen, dat vloeide uit een gemene, door een granaatscherf ver oorzaakte wond. In zijn rechterhand droeg hij een brengun, die met zijn tien kilogram haast meer was dan zijn verzwakte lichaam kon torsen Zijn rech ter arm werd erdoor naar beneden getrokken zodat zijn linkerschouder nog verder omhoog gine en nop dichter bij zijn oor kwam Die bult aan één kant. de muts. die scheef op zijn hoofd stond, en het Schotse rokje, dat losjes doer ALtSTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) /apperde. gaven iets gehele verschijning. allesbehalve dwaas en grotesk. Hij was een herdersjongen uit Cairngorms, voor wie ontberingen en afmattende inspanning da gelijkse kost waren geweest, zodat hij nog lang niet aan het eind was van zijn wilskracht -~-J tingsvermogen. Korporaal Fraser actie als soldaat, en wel als r— soort. F" bestonden eenvoudig niet, en hij dacht alleen aan zijn mannen, die achter hem aan strompelden en hem blindelings volgden. Twee uur geleden hac' de officier, die het bevel voerde over hun ontredder de en in verwarring verkerende compagnie, hem be vel gegeven om alle gewonden, die nog konder lo pen, of konden worden meegedragen, uit de linie te brengen naar een wat rustiger plekje doorzet- i volle het "allerbeste veiligei Ha_. symbolisch gebaar ge weest, dat wist Fraser maar al te goed. want men was bezig zich in de laatste verdedigingslinie in te graven, en het was gedaan met Singapore Voor de volgende dag om was. zou er geen soldaat meer zijn in de stad. die niet dood. gewond of gevangen ge maakt was. Maar orders waren orders, en korporaa1 Fraser sjokte vastbesloten verder in de richting var de Kalanekreek. Af en toe. wanneer hij op een open stuk straat kwam, ging hij even op zij staan en liet zijn groep je mannen langzaam langs zich heen trekken. Het viel te betwijfelen of een van hen daar iets van bemerkte, noch de zware zieken op de brancards, noch de lichte zieken en de gewonden, die hen droegen. En iedere keer opnieuw moest korporaal Fraser wachten op de laatste van het groepje, een lange, magere jonge kerel, wiens hoofd voortdurend heen en weer zwaaide, alsof het niet meer hele maal vast op zijn romp zat, terwijl hij voortdurend onsamenhangend liep te mompelen, alsof hij aan het ijlen was. De jonge soldaat had geen malaria, noch dysenterie, en ook was hij hoegenaamd niet gewond, en toch was hij er het ergst aan toe van allen. Telkens weer pakte Fraser hem bij een arm en spoorde hem aan om bij de troep te blijven En dan versnelde de jongen zonder een woord van pro test de pas, korporaal Fraser alleen maar aankij kend met ongeïnteresseerde ogen, waarin geen spoor van herkenning viel te bespeuren. En iedere keer keek Fraser hem weer aarzelend aan en schudde het hoofd, om zich dan weer snel naar voren te be geven. tot hij de kop van de troep weer had inge haald. In een bochtig steegje, dat stijf stond van de rook, huilde een kleine jongen in het donker Hij was nog maar een heel klein jongetje van misschien twee en een half jaar. Hij had blauwe ogen, blond haar en een blanke huid. waarop tranen en vuil strepen hadden geschilderd. Hij had niets anders aan dan een dun hemdje en een kakikleurig. met •en riem opgehouden kort broekje. Hij had blote oetjes en rilde ononderbroken. Hij bleef maar huilen, een angstig gekerm, dat erklonk In de nacht, maar er was niemand, die hem hoorde of er acht op kon slaan. En Iemand, die meer dan enkele meters van hem verwijderd was geweest, had hem niet kunnen horen, want hij huilde maar heel zachtjes met een soort half ge smoorde snikken, die werden onderbroken door diep en beverig inademen. Van tijd tot tijd wreef hij met zijn vuile vuistjes in zijn oogjes, zoals kinderen olegen te doen. wanneer zij moe zijn of huilen, en met de ruggetjes van zijn handjes trachtte hij de pijn te verdrijven, die de dikke rook daarin ver oorzaakte. (Wordt vervolgd) De kwestie NCSU-Ned. sportfederatie ligt een ieder nog vers in het geheu gen, vooral omdat deze zaak nog speelt. Gisteravond kwam zelfs een voorstel van het VCV (chr. voetballers) ter sprake om de mogelijkheid tot aanslui ting bij de nationale sportfederatie op nieuw in bespreking te brengen. Het VCV is van mening, dat de door velen verwachte veranderingen in de toekomst niet zullen komen. De situatie voor de chr. sportbonden zal m.b.t. de NSF blij ven zoals deze is en aangezien het VCV grote voordelen en mogelijkheden ziet in aansluiting bij de NSF werd geadvi seerd alsnog toe te treden. Op voorstel van de heer A. Bovenberg (korfbal) werd evenwel besloten het schrijven van het VCV aan te houden tot na de behandeling van de toto-kwes tie in de Staten-Generaal. „Dan eerst zal definitief bekend zijn wat er precies zal gebeuren", aldus de heer Boven berg, ,,en wellicht heeft het dan meer zin de zaken opnieuw onder de loep te nemen." Daar was een ieder het mee eens. Voorzitter C. v. Oosterom sprak er evenwel zijn teleurstelling over uit, dat onlangs in een chr. dagblad twee voor zitters van aangesloten bonden een ver schillend standpunt hebben gepubliceerd over de NSF-kwestie. Sportconferentie Nadat de heer Van Oosterom had meegedeeld, dat het in de bedoeling ligt voor juli van dit jaar met een NCSU-sportka lender voor den dag te komen en ds. Kret als adviseur van de NCSU een warm pleidooi had gehouden om een actie te gaan voeren voor een hechtere financiële basis, deed voor zitter Van Oosterom enkele mededelin gen inzake een te houden nationale sportconferentie, die de NCSU op 17 ok tober in Marcanti in Amsterdam zal ganiseren. Het ligt in de bedoeling prof. Van Riessen te vragen in de morgenuren een inleiding te houden over een nog nader te kiezen onderwerp, terwijl na de middag prof. dr. P. A. van Stemp- voort uit Groningen zal spreken over .Principe en ethiek". Het bestuur van de NCSU verwacht 250 tot 300 bezoe kers die zullen worden uitgenodigd uit alle delen van de chr. samenJving De heren C. J. J. Kramer (NCGV) W. VV Holleman (NCWBi traden uit bondsbestuur. De plaats van de heer Kramer werd ingenomen door de heer Doorenbosch uit Leeuwarden, terwijl die van de heer Holleman vacant blijft. Aan het slot van de bijeenkomst u de heer Van Oosterom nogmaals op de taak en de werkwijze van het NCSU- bestuur. waarna de heer J. C. van Asch het belang van een officieel NCSU-< gaan als propaganda-middel onderstreep te. Generale Synode der Geref. Gemeenten De Generale Synode der Gerefor meerde Gemeenten zal op 24 en 25 juni e Utrecht bijeenkomen. Naar de Gene ale Synode die om de drie jaar samen komt, vaardigen de Particuliere Syno den van Oost. West en Zuid elk twaalf leden af, nl. zes predikanten en zes ouderlingen. Maar aangezien niet in elk ressort zes predikanten worden gevon den zal de Part. Synode van het Zuiden vijf predikanten en zeven ouderlingen afvaardigen. Ook in het ressort van het Oosten zijn maar vijf predikanten cn komen dus zeven ouderlingen. Onder de afgevaardigde ouderlingen van het Zuiden is ook het Tweede Kamerlid de heer D v. d. Kodde, burgemeester van Zoutelande. Een christen herkent men niet aan zijn kleding, tenminste niet hier op aar.de. Men herkent hem ook niet aan zijn woorden. Het is gemakkelijk om „vroom" te spreken; het is echter veel moeilijker om „vroom" te leven. Volgens psalm een herkent men een christen maar aan één ding: Aan zijn vrucht. Dat wil niet zeggen, dat iedereen iedere dag vruchten draagt, maar dat ieder vruchten draagt op zijn tijd. De hoeveelheid vruchten kan variëren, maar de vruchten moeten er zijn. Het waarachtig geloof hoeft zich niet op de voorgrond te dringen om op te vallen. Het kan niet verborgen blijven. Het ogenblik komt, dat het knoppen gaat vormen en dat de knoppen in een weelde van bloemenpracht gaat openbarsten. Na de eerste bloeiperiode volgt een tijd van schijnbare inzin king. De bloemblaadjes verliezen hun kleur, maar aan het oog onttrokken gaat het proces verder, tot langzaam maar zeker de vruchten zich gaan openbaren, gaan groeien en gaan rijpen. Een christen draagt vrucht. Dat wil niet zeggen, dat die vrucht vandaag in uw leven moet zichtbaar zijn. Dat wil wel zeggen, dat die vrucht zich op een gegeven ogenblik, op Gods tijd, moet openbaren. Wie geen vrucht draagt, heeft geen deel aan het waarachtig geloof. Dat is hard, maar waar. VERMOORDE ONSCHULD fractievoorzitter in de Tweede Ka mer, een beschouwing geschreven over de politieke situatie, welke be schouwing men het best zou kun nen aanduiden met de „vermoorde onschuld' maal geaccepteerd. De protestantse P.v.d.A.-christenen worden in snel afnemende mate nog in hun geloofs- zuiverheid aangevallen, niet méér -oorden dan in protestantse richtingen onder ling gebruikelijk is". Heel de beschouwing is geschreven Niettemin: „Wat gij doet, doe het in een danig kribbige en humeurige haastiglijk".... wing van de heer Burger zouden ning, dat 's lands belang het meest wellicht in een politiek cabaret niet gebaat zou zijn met onze deelname misstaan, maar mogen nauwelijks aan de regering", en in het bijzon- po weer het Bruine Slot op de ties van deze beide partijen destijds mond gelegd". De teneur van des heren Burgers nog wel eens beschouwing is eigenlijk deze, dat £frd-_ ze geschreven is in één doorlopen- de veronderstelling van kwade trouw bij al zijn politieke tegenstan- Ziet hier dan enkele grepen uit de ze socialistische beschouwing. Ge- schreven in een geest van humeu- ders. Moet men de schrijver gelo- righeid, roept zij onwillekeurig de ven, dan is het bij de verkiezingen vraag op, of deze zelfde kribbigheid uitsluitend gegaan en gaat het bij de schrijver niet heeft geleid tot ook bij deze kabinetsformatie om de socialisten. Om hen 7,01 les draaien. Men wil, schrijft Burger, blijkbaar telkens accentue- zekere verenging van het be wustzijn en tot het bieden van een tekening der politieke situatie die metterdaad ais een mistekening hoe centraal de positie van de gelden moet. P.v.d.A. wel is. En die „men" zijn ®c bier onder woorden gebrachte zowel de confessionelen als de libe- kribbigheid is immers niet van van daag, zij is echter wel van giste ren. Haar diepere oorzaak ligt niet 'n de een of andere antisocialisti- zelfs sche gezindheid van wie ook het ralen. Het is daarop komt zijn betoog wel neer eigenlijk alles plot tegen de socialisten. schrijft hij, dat deze „in het com plot was betrokken". Moet heer Burger geloven, dan worden confessionelen en liberalen slechts van iemand als de Kamervoorzitter ?ou_ alleen maar onverstandig zijn indien de heer Burger zich daar door van streek liet brengen maar in zijn ontdekking, dat het so cialisme heel wat minder is gaan door één drijfveer voortbewogen: Passen in het klimaat van die van een redeloos antisocialisme, En deze klacht wordt dan neerge schreven in de niet onbekende krib bige stijl. Ons volk krijgt duide lijk niet als vriendelijkheid te ho- n, dat het „een bijzondere intelli- tijd. Vandaar de socialistische humeu righeid, die waarlijk niet dateert van de kabinetscrisis en van de Ka merontbinding, maar die integen deel via een gebeuren als de fak keldragersdag rechtstreeks naar gentie bezit in levensbeschouwelijke de kabinetscrisis heeft geleid, nuanceringen", de politici buiten de In zijn beschouwing schrijft P.v.d.A. wordt toegedacht dat het heeft geschort aan „fatsoenlijke me thoden", en prof. Oud wordt ons ling- heeft en dat ons ter harte moet voorgesteld als „deze gare politi- gaan. Men kan zich echter afvragen cus". of 's lands belang wezenlijk gebaat Wie er nog het best afkomt, isis bij een voorlichtende beschou- de dissidente communist Gortzak; wing, als van zijn hand, die in deze krijgt, zij het nu hij de Kamer plaats van een tekening een vèrte- heeft moeten verlaten en dus ach- kening geeft en die alles trekt in teraf, te horen, dat het wei eens een veronderstelde negatief gerich- waard was naar hem te luisteren. te antisocialistische kwade trouw Neen, opvallend fijnzinnig is deze bij al zijn politieke tegenstanders. schouwing van zijn tegenstanders socialisten uitgeschakeld; zij waren een nitspraak wil forceren, mèt of al begonnen zichzelf uit te schake- zónder de P.v.d.A., dan vermeet hij len, toen zij, nog vóór de kabinets- te eindigen met de crisis, almeer lieten blijken de te- Dit laatste dan tegelijk als slot van de vereiste progressiviteit te kun- beschouwing, waarin tevens betoogd, dat, wat de doorbraak be treft. „in beginsel daaromtrent i opbrengen. Hier ligt dan ook de oorzaak en hier ligt de schuld. Alles wat de doel welhaast is bereikt". Wij cite- heer Burger thans in zijn door krib- „In protestantse kring met i me is de vrije keuze-kwestie tussen P.v.d.A. of een protestants confes sionele partij een probleem gewor den dat nog slechts in zekere Kerk- bigheid teweeggebrachte verenging van het gezichtsveld op tafel legt doet voorshands helaas nog alleen maar gedachten rijzen aan een ver moorde onschuld. Met de werkelijk heid kloppen doet het niet. In Hongarije Staat wil zelf predikanten gaan aanstellen Het te Wenen ontvangen Hongaarse blad „Magyar Kurir" publiceert een decreet van 6 april waarin de ver plichting om in overeenstemming met een besluit van 1950 de eed aan de staat af te leggen wordt uitge breid tot nieuwe groepen functiona rissen van de kerkelijke hiërarchie. Voorts zullen de autoriteiten krachtens het decreet „de nodige maatregelen ne men om de continuïteit van het kerke lijke bestuur en van de opleiding der priesters te verzekeren". Indien een kerkelijke functie vacant wordt en de bevoegde kerkelijke autori teit niet in de opvolging voorziet, zal de staat een opvolger aanwijzen. Dit nieuwe decreet kan voor de toe komst van het kerkelijk leven bijzonder gevaarlijk zijn. Een gemeente die ge neigd is een predikant te beroepen die zich niet achter de staat wil stellen en de eed aan de staat niet wil afleggen niet beroeper worden. Op deze ma- kan de staat al het beroepingswerk verhinderen door eenvoudig te stellen dat de beroepen predikanten niet accep tabel zijn. Na het beroepingswerk enige tijd gesaboteerd te hebben kan de staat dan een eigen man aanstellen zonder dat de gemeente er iets tegen kan doen. Advertentie MAÏZENA DURYEA maakt Uw groenten zo lekker. Congres Gereformeerde Jeugdraad a 24 oktober a.s. zal de Ne derlandse Gereformeerde Jeugdraad voor het eerst in zijn bestaan een con gres beleggen. Behandeld zal worden het zeer belangrijke onderwerp: de si tuatie van „de groep" in het gerefor meerde jeugdvormingswerk. De titel voor dit congres zal zijn: „Een dozijn Ls meer dan 12". Over dit onderwerp zullen ds. J. Firet en prof. dr. ir. H. van Riessen refereren. Het is de be doeling, het aantal deelnemers eniger mate te beperken, teneinde te voorko- dat door te grote omvang de be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2