CHRISTELIJK Slagers voelen zich onheus bejegend De Waarheid Gods existentieel kennen en belijden Een woord voor vandaag Kanttekening Geef de vrouw een plaats in de kerk Ontsnapt J I langs Krakatau j Waarom juist deze bedrijfstak? Actuele, sociale vraagstukken De slagers zijn niet zo best te spreken over het beleid van de regering ten opzichte van hun branche. Elke fluctuatie in de vleesprijzen voor de consu menten wordt gevolgd door een onevenredig diepingrijpende be moeiing van de overheid. De slagers vinden deze houding discriminerend. Op het ogen blik gaan vleesprijzen op de veemarkten weer in stijgende lijn; de prijzen voor de consu ment hebben zich hierbij nog wel niet aangepast, maar voor de consument is deze prijsstij ging onontkoombaar. De Sla ger, het vakblad van de fede ratie van slagerspatroonsbon den, dat in de nabije toekomst een nieuwe overheidsbemoei ing vreest, trekt thans an tevo ren reeds van leer hiertegen. Het jaar 1957 is voor de slage rij inderdaad een vrij gunstig jaar geweest. Deze uitkomsten zijn een van de belangrijkste oor zaken van de grotere interesse van de overheid voor wat er in de slagerssector op prijzengebied gebeurt. Maar, zo schrijft De Slager, het is in hoge mate onbillijk, dat wanneer in een bepaald jaar de resultaten in een bedrijfstak eens wat beter zijn dan in een voor gaand jaar, men maar onmiddel lijk nioord en brand gaat schreeu wen. Dat doet men voor andere bedrijfstakken ook niet. waarom dan wel voor de slagerij? Het Philips-concern heeft vol gens het jaarverslag over 1958 b zonder gunstige resultaten be haald. De stijging van de nettp- winst is groter geweest dan ooit in welke middenstandsbedrijfstak het geval zal kunnen zijn. Maar waarom worden de direc teuren van Philips niet ijlings op het departement van economische zaken ontboden, zo vraagt De Slager. Waarom gebeurt dit wel als uit een rapport van het E.I.M. (Economisch Instituut voor de Middenstand) de conclusie kan worden getrokken, dat 1957 voor de slagerij een goed jaar is ge weest? Van een concern als Phi lips wordt elke netto-winst geac cepteerd. Men zegt dan en te- rech' na de vette jaren ko men er ook weer magere jaren. Waarom deze even klassieke als verstandige redenering ook niet toegepast voor een bedrijfstak als de slagerij? Het goede jaar 1957 werd voor de slagers gevolgd door 1958 met dalende winsten. De consumentenprijzen zijn in 1958 als gevolg van de scherpe concurrentie sterk gedaald, terwijl de groothandelsprijzen nog ste gen. Meer dan 100 middenstands slagers moesten er in 1958 het bijltje bij neerleggen. Omdat 1957 z.'n goed jaar is geweest In de periode van 1952 tot 1958 steeg het prijsindexcijfer voor voedingsmiddelen met zes procent, voor vlees en vleeswaren was de stijging niet meer dan 2,7 pet. De financiële resultaten in de sla gerij moeten niet over een of twee jaar gemeten worden, maar over een veel groter aantal ja- Erkend wordt, dat de groothan delsprijzen in de slagerij dikwijls vreemde sprongen maken, maar daar kan de slager zelf niets aan doen. De wens wordt uitgespro ken, dat Economische Zaken daar aan zijn zorg en aandacht eens besteedt en de slagerij nu maar verder met rust liet. Metaalbeambten Na vele moeilijkheden over wonnen te hebben is thans ook overeenstemming bereikt over een c.a.o. voor de beambten werk zaam in de metaalindustrie. De werkgevers hebben enige ze >r belangrijke voorstellen van de christelijke metaalbedrijfsbond en de algemene bedrijfsbond over genomen, waardoor een akkoord kon worden bereikt. Men werd het eens over de gemeenteklas se-indeling en het gemeenteklas- s^vcrschil in geld, de arbeidstijd verkorting in de metaalindustrie en eventuele mogelijkheden in het loonpolitieke vlak. In een eerder stadium was reeds overeenstem ming bereikt over inkorting, aan passing en verhoging van de sa larisschalen. niet ingedeelde lage re functies, compensatie premie betaling ziekengeldverzel-- ing. de bijdrage in de premie voor ziek tekostenverzekering van beamb ten met een inkomen boven de loongrens en de wijze van over leg bij invoering van werkclassi- ficatie en beloningssystemen. De c.a.o. zal een looptijd hebben, van 15 maanden. Winst voor bedrijfsbond Eind maart, zo schrijft Het Me taalbedrijf, orgaan van de chris telijke Metaalbedrijfsbond, ont stonden er grote moeilijkheden in het overieg, omdat de r.k. be- ambtenorganisaties, die niet in een r.k. bedrijfsbond voor de ge hele bedrijfstak zijn opgenomen, maar gespecialiseerde zogenaam de categorale organisaties vor men, een c.a.o. voor 2 jaar en niet voor 15 maanden wensten af te sluiten. De r.k. organisaties kozen hierin het standpunt van de v/erkgevers tegenover de chris telijke en de algemene bedrijfs bond. De r.k. organisaties, die fel gekant zijn tegen de idee van een bedrijfsbond, hebben echter bakzeil moeten halen. De heer J. Lanser, voorzitter van de beambtengroep in de christelijke bedrijfsbond schrijft, dat bekrompenheid en gebrek aan visie bij de r.k. beambten- bond en de N.B.T. een ernstige belemmering waren om de on derhandelingen tot een goed einde te brengen. De categorale bonden, in blinde afkeer van het verschijnsel bedrijfsbond, pre tenderen de kampioenen te zijn in de strijd voor de belangen van de beambten. Deze bonden, die een goede beurt wilden maken bij de werkgevers, hebben ech ter slechts gezorgd voor een compliment aan het adres van de bedrijfsbonden, welke zich superieur toonden in de belan genbehartiging van de beamb ten. De r.k. organisaties demon streerden onmacht, onbekwaam heid en gebrek aan goede vor men. aldus de heer Lanser. De r.k. beambten/bonden zijn neer geploft in de kuildie zij voor de bedrijfsbonden hadden gegra ven. En dat onder het oog van meewarig glimlachende werk gevers en voor het forum van de beambten in de metaalindustrie. Maar de heer Lanser voegt er aan toe, dat zelfs categorale bon den door schade en schande wijs kunnen worden. Prof. Jonker over gerei, gezindte Bevoegdheid overtreden B. en W. verboden Franse les op de lagere school Voor het ambtenarengerecht van Groningen heeft gisteren het beroep gediend van mej. H. W. Willemsen tegen de verordening van B. en W. van Groningen, die geen medewer king meer wilden verlenen aan het geven van Franse les op de lagere school na de schooluren. B. en W. weigerden de schoollokalen voor dit doel beschikbaar te stellen. Als verdediger van mej. Willemsen trad op de heer W. F. H. Laret, hoofd bestuurder van de Nederlandse Onder wijzers Vereniging, die meende dat B. en W. hun bevoegdheden hadden over treden. Zij maken het geven van Fran se les onmogelijk, terwijl de wet op het lager onderwijs een dergelijke maatregel alleen maar toestaat als er sprake is van avondlessen, waardoor het dagelijks werk van de onderwijzers wordt geschaad. Voor B. en W. pleitte de gemeentese cretaris van Groningen, dr. M. Troost wijk, die stelde dat de minister reeds in 1922 had besloten tot opheffing van het onderwijs in Frans aan de lagere scholen. B. en W.. voorgelicht door hoofden van lagere scholen, rectoren en directeuren van middelbare scholen en schoolpsychologen die zich op het stand punt stelden dat het Frans op de la gere school van nul en gener waarde is en het lesgeven zelfs schadelijk voor het overige onderwijs, hebben gemeend het ministeriële bevel te moeten uit- drie weken Op een vergadering van zes verschil lende verenigingen van christenstu denten te Utrecht, heeft de nieuwe kerkelijke hoogleraar aan de Rijks Universiteit aldaar, dr. H. Jonker, ge sproken over de gereformeerde ge zindte. Prof. Jonker herinnerde er aan, dat de aanduiding „gereformeerde gezindte" sedert Groen van Prinste- rer populair geworden is, maar dat deze gezindte haar ontstaan heeft in de reformatie. Het wezen van de gereformeerde ge zindte wordt formeel bepaald door de opvatting dat het Woord uitgaat boven de kerk en boven de persoonlijke geeste lijke bevindingen; materieel leert de ge reformeerde gezindte de rechtvaardiging door het geloof alleen, terwijl zij voorts de avondmaalstafel in ere herstelt. Kenmerkend voor de geref. gezindte is, dat ieder, die er toe behoort, meent te moeten opkomen voor de Waarheid Gods. Niettegenstaande dat zijn er diepe kloven in deze gezindte. Men ontzegt De Waarheid Gods is een persoon, namelijk Christus. Hij is vlees geworden en heeft ons God verklaard. De moderne theologie meent, dat de mens alleen maar tekenen van de Waarheid geven kan. want God is in de hemel en wij zijn op aarde. Al huldigt de geref. gezindte die op vatting niet, toch behoort ook zij nadruk te leggen op het transcendente van de Waarheid Gods Want de Waarheid blijft immers mysterie. Dit transcendente karakter van de Waarheid Gods is volgens prof. Jonker in de geref. gezindte losgelaten. Men heeft die Waarheid veel te veel geïden tificeerd met bepaalde beschouwingen. Daardoor komt het dat men eikaars ge reformeerdheid gaat betwisten. Voorts is vaak uit het oog verloren, dat de Waarheid Gods óók existentieel beleefd moet worden. In de tijd der reformatie zag men dat nog zuiver. Toen was deze Waarheid een geloofswaarheid, niet alleen als dogma maar ook om haar innerlijk te beleven. Want voor een wetenschappelijke waarheid heeft men zijn leven niet over. maar wèl voor iets dat men met hart en ziel aanhangt als behorende tot het eigen bestaan. REACTIES Na de reformatie is de periode van de gereformeerde scholastiek gekomen. Dan begint de denkèrbeid, die verzandt in het intellectualisme. Als reactie daarop breekt de ..nadere reformatie" baan, die tegen de dorre orthodoxie de warme geloofsbeleving stelt, altijd met inachtneming van de belijdenis. Hierop volgt opnieuw een reactie naar de scholastieke kant. en wel door het objectief-subjectivisme. Onder de schijn van objectiviteit openbaart zich een sub jectieve prediking, die een bepaalde methode van heilszekerheid voorschrijft: ten onrechte noemt men dat soms bevin delijke prediking. Hadden al deze groepen in dezelfde ge deformeerde kerk geleefd, dan zou veel onheil zijn voorkomen. Maar de separatie was er al. Daardoor heeft elke kring van gereformeerde belijders van Waarheid Gods zijn eigen waarheid gemaakt. De versplintering maakte ook, dat de gereformeerde gezindte het kosmisch aspect van de Waarheid Gods niet meer zag. Kuyper en Hoedemaker bedoelden, hoe verschillend, bij hun reformatorische arbeid óók het volksleven. Dat is vinistisch. De separatie der 19e c heeft wèl Calvijns gemeente-ideaal gestreefd, maar niet zijn volksleven- ideaal. De gevolgen zijn deze: de gemeente, Prediking moet meer geloofsgetuigenis zijn verslaggevers) die zich alleen richt op de confessionele pool, wordt een club van eensgezinden. De gemeente, die slechts de apostolaire pool in het oog houdt, wordt een geeste lijk genootschap. Kerk zijn betekent: in de spanning staan tussen de confessionele en de apostolaire pool. Christus heeft ge zegd: Gij zijt het zout der aarde. Velen maken ervan: gij zijt een klont zout. Want zij doortrekken het eten niet, maar hech ten zich aaneen. Kamper scheepswerf failliet De rechtbank te Zwolle heeft het faillissement uitgesproken van de N.V. Scheepswerf Kampen te Kampjen^Rech- Meerwijk te Zwolle, curators zijn H. J. Bouman te Zwolle en de heer H. A. Cramer te Kampen. nog te dogmatisch en te theologisch paald is, veel meer een geloofsgetuigenis dienen te zijn. Prof. Jonker meende, dat hierin de voornaamste taak van de geref. gezindte gelegen is. Wat in de reformatietüd als typisch gereformeerd geloofsbezit werd verkregen, za men moeten handhaven, maar vooral moeten beleven. GETUIGENIS De apostolaire benadering van de wereld is ook voorwaarde voor de opbloei van het eigen geloofsleven. Dit moeten buitenkerkelijken ons soms leren, zei prof. Jonker. In gesprekken met hen verdwijnt het theologisch in tellect naar ae achtergrond. Zij vragen aar het persoonlijk getuigenis. Daarom achtte de hoogleraaar elke discussie in de geref. gezindte over ob jectief en subjectief, bevindelijk of met- bevindelijk zinloos. De Waarheid Gods moet gekend én existentieel beleden worden. Dan zal de prediking, die nu Beroepingswerk In sommige opzichten is een mens als een koe in een wei. Het gras aan de andere kant van het schrikdraad lijkt altijd groener dan dat aan onze eigen kant. Maar de Bijhei vergelijkt een christen niet met een koe, maar met een boom. In psalm 1 lezen we van de gelovige: „Want hij is als een hoorn geplant aan waterstromen." Gods bos is geen jungle, waar een hoorn opgroeit uit de grond, omdat de wind er toevallig een vruchtje heeft laten vallen, i Gods hos heeft meer weg van een boomgaard, waarin God met zorg een plaats heeft gezocht voor zijn bomen. En altijd is het een plaats aan waterstromen. Vaak is het alsof wij van dat water niet veel merken. We hebben de indruk dat onze grond droog is en we dreigen te verdorren. En toch zijn er waterstromen op de plaats waar God ons heeft gezet, omdat het Gods plaats is, waar wij niet weg mogen lopen zonder zijn voorkennis. Soms ben ik geneigd dit vers met een Engels accent te lezen. Dan is ons leven niet geplant maar „gepland," (met een het modewoord van onze tijd, die voor alles plancommissies 1 nodig heeft om rekening te houden met een toekomst, die niemand kan voorzien. Ook dat is waar van ons leven. We moeten het alleen gaan erkennen. Op het ogenblik dat we dat doen gaat het gras weer groeien in de woestenij, die wij rondom ons heen geschapen hebben. VAN ZIJN POST GEROEPEN GFFEFORMEERDE KERKEN Aange.iomen naar Zwartewaal-Abben- broek, A. Heuzeveldt, kand. te Am sterdam. Bedankt voor Hoek, Zeeuws-Vlaande- ren, Krimpen ran de Lek en Krimpen a. d. IJssel, Poortvliet en Tholen, A. Heu zeveldt te Amsterdam. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Gees, Dr., H. de Jong, kand te Alblasserdam; te Sliedrecht, L. W. G. Blokhuis te Zevenbergen Examens: De classis Zwolle heeft praep. geëxamineerd en beroepbaar ver klaard de heer H. Ophoff. F. 22, te Dalf- sen, tel. 397. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aagtekerke, Middelharnis PROF. SEVERIJN Maar niet in het ambt, ook niet als diaken Van een verslaggevers „De vrouw kan alles met het ambt te maken hebben, maar zij staat NIET in het ambt". Deze opmerking maakte prof. dr. J. Severijn voorzitter van de Gereformeerde Bond tot verbreiding en verdediging van de waarheid in de Ned. Herv. (Ger.) Kerk, op de te Utrecht gehouden jaarvergadering van deze organisatie. In zijn openingsrede heeft prof. Severijn namelijk herinnerd aan de toelating van vrouwen tot de amb ten in de hervormde kerk. Wat prof. Severijn zeide, heeft hij breder uitgewerkt in een brochure Diakonia der Vrouw", die 'op de dag der jaarvergadering van de pers kwam. In deze brochure waaruit wij wel moeten putten, omdat het begin van vergadering een besloten karakter had heeft de oud-hoogleraar zijn opvattingen over de plaats der vrouw in de kerk uiteengezet. Zij waren niet onbekend, aangezien prof. Severijn er als hoofd redacteur van De Waarheidsvriend, het orgaan van de Geref. Bond. meermalen over schreef. Het gaat hem in deze brochure echter niet alleen om veroordeling van de z wijze der voorstanders van de vrou het ambt, maar hij vraagt zich daarin ook af. in hoeverre de kerk wèl gebruik kan maken van de hulp der vrouw. Dat de vrouw geschapen is als hulp voor de man. geldt immers evengoed in de kerk. De oud-christelijke gemeente liet dan ook niet na aan de vrouwen, die daarvoor in aanmerking kwamen, een plaats te geven in het leven der gemeente. Of die schriftuurlijk verantwoord was, behoeft niet te worden betwijfeld daar hel geschiedde onder de leiding der apos- Het breed-moderamen van de gene rale synode is, volgens prof. Severijn, afgeweken van de lijn door de aposte len gewezen. Maar ook degenen, die enkel het diakenambt voor de vi willen openstellen, falen. Want i neer Paulus de vrouw Febé als dienares (diaconos) der gemeente Verstikkend, dicht en ondoordringbaar lag de zwarte rook als een lijkkleed over de stervende stad. Elk gebouw, ieder blok kantoren en alle woon huizen waren erdoor opgeslokt; de ongedeerde wa ren niet minder dan de door bommen gehavende totaal ondergedoken in de duistere anonimiteit van zijn langzaam warrelende wolken. Elke straat, iede re steeg, elk havenbassin was er vol van en werd erdoor verzwolgen. Overal hing hij, gemeen en zwa velig, nauwelijks bewegend in de zachte wind van de tropische nacht. In het begm van de avond, toen de rook alleen nog maar afkomstig was van de brandende gebou wen in de stad, waren er grote, onregelmatige ga ten geweest in dit rooktapijt. waarboven de sterren hadden getinteld in een heldere lucht. Maar een geringe verandering in de windrichting had een eind gemaakt aan deze hiaten, doordat nu een alles ver duisterende smook uit brandende olietanks buiten de stad in dichte wolken kwam aangegolfd. Waar die vandaan kwam, wist geen mens. Misschien van het Kallang-vliegveld, of van de elektrische centrale; misschien dwars over het eiland van de marinebasis in het noorden, of van de petroleumeilanden, van Poeloe Sambo en Poeloe Sibarok. vier a vijf mijl uit de kust. Niemand kon het zeggen. Het enige wat men kon weten, was wat men met eigen ogen zag, en de duisternis van dit middernachtelijke uur was vrijWel totaal. Er was zelfs haast geen gloed meer te bespeuren van de brandende gebouwen, want deze waren langzamerhand uitgebrand en totaal vernield: de laatste resten gloeiende as, de laatste kleine dan sende vlammetjes waren bezig uit te sterven, net als het leven van Singapore zelf. Dit was nu een stervende stad, waarin reeds de stilte des doods scheen te heersen. Af en toe hoorde men boven zich het spookachtige gefluit van een granaat, die een ogenblik later in het water terecht kwam zonder schade aan te richten, of een gebouw trof en dan ontplofte met een korte, felle lichtflits en een luide knal. Maar zowel dit licht als dit ge luid. onmiddellijk uitgedoofd en gesmoord als hel werd door dc alles omhullende rook, had iets vreemd vluchtigs en paste volkomen - de onwezenlijkheid door ALISTAIR MAC LEAN (vertaling Rob Limburg) er nog slechts dieper en intenser door dan tevoren. Nu en dan weerklonk uit de richting van de forten Canning en Pearls Hill, ten noordwesten van de stad. het onregelmatige geratel van geweer- en ma chinegeweervuur. maar ook dat leek ver weg en onwezenlijk, een verre echo uit een droom. Alles was in die nacht onwerkelijk en schimachtig als een droom, en zelfs de weinige mensen die langzaam voortworstelden door de bijna geheel verlaten, met puin bezaaide straten van Singapore, leken wel doel loze droomfiguren, zo aarzelend, futloos en onzeker baanden zij zich een weg door de kolkende rookban- ken: hopeloos verloren kleine figuurtjes, die zich op de tast voortbewogen door de mist van een nachtmerrie. Langzaam en onzeker bewoog het kleine groepje van een goede twintig soldaten zich doodmoe door de verduisterde straten, op weg naar de havens. Het leken wel oude mannen: zij bewogen zich voort met aarzelende stappen en de voorovergebogen hoof den en schouders van ouden van dagen. Maar het waren geen oude mannen: de oudste van hen was nauwelijks dertig; zij waren moe, ontzettend mo®; zó doodop, dat mets hun meer kon schelen en het minder moeite kostte om maar voort te blijven sjok ken dan stil te blijven staan. Doodmoe en ellendig als zij zich voelden, gewond en uitgeput door ziekte, dachten zij niet meer bij wat zij deden. Zij rea geerden automatisch: hun bewustzijn had volkomen opgehouden te functioneren Maar een totale geeste lijke en lichamelijke uitputting heeft ook haar voor delen: zij werkt verdovend en pijnstillend de doffe, wezenloze ogen, die zonder iets te zien naar de grond onder hun voortsjokkende voeten staarden, spraken wat dat betreft boekdelen: wat voor licha melijke pijn zij op dat ogenblik ook mochten lijden, zij hadden opgehouden daar iets van te voelen. Op dit ogenblik wisten zij in elk geval niets meer af van de wakende nachtmerrie der laatste twee maanden met de ontberingen, de honger en dorst, de verwondingen en ziekten en angsten, waarin de Japanners hen over de volle, eindeloze lengte van het schiereiland Malakka «over de grote Johore- straatwèg voor zich uit hadden gedreven naar vermeend veilige eiland Singapore. Zij dachten langer aan hun verdwenen kameraden, noch aa kreten wanneer de een of andere op niets verdachte schildwacht in het vijandig* duister van het oer woud werd afgemaakt, en evenmin aan het duivelse gegil van de Japanners, wanneer die de ir. aller ijl opgeworpen verdedigingswerken in het donkerste uur van de nacht, kort voor de dageraad, onder de voet liepen. Ook dachten zij niet meer aan de wanhopige, op zelfmoord neerkomende tegenaanval len, die niets opleverden dan na bittere gevechten heroverde, maar even snel weer verloren gegane vierkante meters terrein, die hun alleen maar de gelegenheid boden een haastige blik te werpen op de afschuwelijk gemartelde en verminkte lichamen van hun gevangen genomen kameraden en van die burgers, die net even te traag waren geweest in hun samenwerking met de vijand. Zij wisten ook niets meer van hun woede en ontsteltenis en wan hoop. toen de laatste Brewster-jagers en als aller laatste de Hurricanes uit de lucht waren verdreven zodat zij nu op genade of ongenade waren overge leverd aan de Japanse vliegtuigen. Zelfs hun weige ring. vijf dagen geleden, om het bericht te geloven, dat de Japanse troepen op het eiland waren geland, en hun verbittering, toen de zorgvuldig in leven ge houden legende van de onneembaarheid van Singa pore voor hun ogen als een doorgeprikte luchtballon in elkaar zakte, waren totaal uit hun bewustzijn verdwenen Zij herinnerden zich eenvoudig niets meer. Zij waren te versuft en te ellendig, te ziek en te zwak om zich nog iets te kunnen herinneren (Wordt vervolgd) beveelt (Rom. 16:1, 2), kan men daaruit niet afleiden, dat zij het diakenambt vervulde in de zin van Handelingen 6. Zij behoorde tot de „erkende" diena ressen der gemeente, aanvankelijk wel diakenen genoemd, maar later diako- Prof. Severijn meende, dat het aanbe veling zou verdienen vele van zulke dia- konessen in de arbeid der gemeente te betrekken als gewenste hulpen van pre dikanten. ouderlingen en diakenen. Men moet deze vrouwenarbeid dus niet alleen beperken tot huishoudelijke diensten. De situatie in de kerk van heden roept krachten, die zich willen geven aan taak om afdolenden en vervreemden op te zoeken en zo mogelijk terug te bren gen tot kerkelijk medeleven. Laten de ge meenten op dat punt gebruik maken van de diensten der vrouw. VERZOENING Ds G. Boer te Lunteren heeft ter jaar vergadering een referaat gehouden de prediking der verzoening. Daarbij ging hij uit van wat Paulus over de bediening der verzoening opmerkt in 2 Cor. 5. Te genover de opvattingen van Socinus de prediking der verzoening stelde ds. Boer de mening van Calviin. Hij deed dit. omdat er overeenkomst bestaat tus sen de moderne bestrijders der verz ning en Socinus. Tot de laatsten rekende hij Barth Roscam Abbing, die de theologie van lijdende God aanhangen. Volgens hen speelt de hele verzoening zich af God. Gods eigen hart wordt aan kruis verbroken. Het lijden van Christus is slechts een teken. De verzoening wordt een „trinitarisch liefdesdrama". Het hart der verzoening is evenwel Christus, zei ds. Boer. In de subjecti verzoeningsleer van Barth c.s. gebeurt, naar het getuigenis van Berkouwer, niets; notities als schuld en straf worden on eigenlijke zegswijzen, met de erfzonde maakt men geen ernst en de hellsfeiten verliezen hun betekenis. Ja, in feite wordt de mens niet voor de levende God gesteld. Vandaag verneemt men zo vaak, dat het kruis ...onthqllend" zou werken, maar' als „gebeuren" wordt het niet meer gezien. De klanken in de subjectieve pre diking kunnen dan wel goed zijn, maar vrome cirkels trekken rond de verzoening is geen eigenlijke bediening der N^)dig is een objectieve prediking, waarin de oproep doorklinkt: laat God verzoenen. De prediking mag nooit zün een mededeling van de stand v zaken, maar een bediening met gezag i de mensen tot God terug te brengen. ACTIVITEIT Uit het jaarverslag van ds. J. J. Timmer secretaris van de Bond. bleek dat er een jaar vol activiteit voorbij is. Voor een deel hangt dat samen met de strijd, die de Bond voerde tegen de synodale vo stellen en besluiten inzake de vrouw het ambt. Dg Geref. Bond verheugt zich in warme belangstelling van zijn leden. Dit kwam o.a. uit in de financiële steun het studiefonds en in de ruime ingang, die het nieuwe tijdschrift Theologia Re- formata gevonden heeft. De penningmeester kon gewag maken van een batig saldo in de bondskas Bü de bestuursverkiezing bleek, dat tredende bestuursleden ds. J. Vermaas, dr H Bout en ir. G B. Smit. met grote meerderheid van stemmen waren her- Koptische kerk krijgt nieuwe patriarch Zondag a.s. zal een Egyptisch kind het altaar van het Koptische patriar chaat naderen en een briefje uit bus met drie briefjes trekken. De naam van de monnik, die daar op vermeld staat, zal uitgeroepen worden als het geestelijk hoofd de 19 eeuwen oude Koptische Kerk van Egypte en haar zusterkerk van Ethiopië. Hij zal ..de 116e opvolger van Mar cus zijn als paus en patriarch Alexandrië. Jeruzalem, de steden van Pentapolis en geheel Afrika". CTAATSLIEDEN en politici uit alle eenzettingen gaf over de stand van landen der vrije wereld hebben zaken in de internationale politiek. 1 zich gehaast om uitdrukking te geven Een sterke persoonlijkheid, maar een aan hun oprecht leedwezen, nu de die het niet in het onzekere liet, dat heer Dulles zich om ernstige rede- zij gevoed werd vanuit een oprecht nen van gezondheid genoodzaakt en kinderlijk geloof. Want ook dit i heeft gezien het hoge en verantwoor- mogen wij weten, dat Dulles een delijke ambt van Amerikaans minis- christen was. Hartelijk leefde hij ter van buitenlandse zaken neer te mee op kerkelijk gebied. In 1948 leggen. En de eenvoudige burgers uit behoorde hij tot de Amerikaanse alle vrije landen hebben fie®n moeite deeinemers aan de grote conferentie de staatslieden en politici betoon van leedwezen te volgen. Waarom te ontkennen, dat het Dul les geweest is, die veelszins een stem pel heeft gedrukt op de buitenlandse, de internationale politiek, zoals deze een reeks te Amsterdam van de Wereldraad van Kerken, en heel zijn leven heeft hij zich geweten de predikantszoon. Wellicht ligt hier ook het geheim van veel dat hij heeft mogen verrichten. Hij wist zich een geroepene en een 3aionc. r, gedrevene, en hij zag ook de enorme 1 wereld is gevoerd. En al dadelij verantwoordelijkheid die hij te dra- mogen wij God danken, dat Hij juist in deze tijd een man als Dulles deze post gegeven heeft. Het voeren van de buitenlandse poli- tiek is in onze eeuw een hard bedrijf. gen had vanuit dit licht. Zijn poli tiek was een politiek ten bate van de geschapen mens, geschapen tot vrij- om zijn menszijn te kunnen t ontplooien in gehoorzaamheid aan de hardheid ervan wordt door de wie hem Eeschape„ had. Djt was d, plichtplegingen van de diplomatie nog achtergrond van lijn p„miek, en dit maar nauwelijks verhuld. West staat oprech, en kinderlljk loof „as ket ontzagwekkende verantwoordelijk heid mogelijk maakte. Het was voor t hem een heilig moeten. 1 Vandaar zijn vastberadenheid. Van- aflatend bezig is op het Wes ten druk te oefenen en zonder ophou den te zoeken naar zwakke steeën, waardoor het kan penetreren. Tegenover dit laatste heeft Dulles da"a"r" o"o'k "z«n volhouden, ook toon! immer een opmerkelijke vasthou- dendheld en vastberadenheid aan de dag gejegd. Men heeft hem starheid en stugheid verweten, maar wij zijn Dit weten we, dat wanneer c zijn krachten gesloopt gingen wor den. Totdat ook voor deze sterke k man het ogenblik is aangebroken, 1 waarop het heengaan als een harde om deze eigenschappen dank te ten. De communistische expansie- zucht is erop vastgelopen. als Dulles zijn taak neerlegt het ook waarlijk niet anders kan. Het is geen gelovig berusten in wat dezelfde God, die hem tot zo I hoge post bekwaam maakte, ook in deze over hem heeft beschikt. Moge Dulles juist in deze moeilijke dagen ook de troost t ken, wat het bekleden van zulk een post en in een tijd als de onze moet betekenen. Hier is een verantwoor delijkheid, die niet te dragen moet lijken: om de richting die gekozen moet worden en die beslissend kan en h,et 1 zijn en in de meeste gevallen ook zal h'm 'ol s'"kt« 'n m0""Jke Of- zijn; om de diep ingrijpende beslni- d,e wcl,lcht kom™ zullen- ten die telkens weer genomen dienen WlJ zullen met nader ü,S:aan te worden, besluiten om iets te doen, ®p de mo«elÜke gevolgen van dit besluiten óók om alsnog iets na te heen£aan van deze grote minister v. laten. V00r de wereldpolitiek. Daarvan is t Wie het voorrecht hadden, nader met '™u™ens °P h«Ien nog weinig van Dulles in contact te komen, geraak- waa",e te zeggen. Tenzij dan dit en het is tevens het beslissende dat staatslieden en politieke leiders mogen komen en gaan. ook christen- f staatslieden en christelijke politieke |J leiders, maar dat het lot der wereld blijft rusten in de hand van Hem, riii* knechten zendt en roept. RB Hem mogen we ons. èn persoon- liik èn als volken in deze bewogen e en beweeglijke wereld, veilig weten. ten gewillig onder de kracht zijn persoonlijkheid. Voor de schrij ver van dit simpele woord van eer biedige hulde is het juist nu een jaar geleden, dat ten overstaan mee van een aantal hoofdredacteuren uit een lange reeks van landen Dulles op het Washlngtonse State Department een van zijn helder geformuleerde uit- Predikanten moeten zich verantwoorden De provinciale kerkvergadering var de hervormde kerk in Zuid-Holland heeft in een rondschrijven aan de predikan ten er de aandacht op gevestigd dat het voorgaan jn diensten uitgaande van niet-officieel erkende evangelisaties door tuchtrechtelijke handelingen zal worden gevolgd. De aanleiding van dit rondschrijven is de evangelisatie die enkele maanden geleden in Barendrecht werd gesticht naast de diensten van de hervormds gemeente ter plaatse en waar o.a. d> H Goedhart van Rotterdam, ds. P. M. van Galen van Gorinchem, ds. G. van Estrik van Nieuwland, ds. G. Broere van Hoornaar, ds. E. J. Schimmel van Oud- Beijerland en ds. W. de Waard van Meer kerk zijn voorgegaan. In deze diensten komen regelmatig 200—300 mensen. Deze nieuwe richtingsevangelisatie gaat uit van d'e erv.-gereformeerden. In augustus 1960? Nieuwe conferentie Europese kerken Vertegenwoordigers van vele Europe se kerken zullen 10 en 11 november in Duitsland bijeenkomen om de mogelijk heid van een nieuwe kerkenconferentie te onderzoeken. De conferentie, die in januari van dit jaar te Nyborg werd gehouden, heeft In sterke mate de aan dacht van de openbare mening getrok- Leidende figuren van deze conferentie hebben tijdens een bespreking te Han nover met voldoening vastgesteld, dat vrijwel geen enkele oecumenische bijeen komst zo veel weerklank heeft gevon den als de conferentie van II waar vertegenwoordigers van 21 landen zo wel van vóór als achter het IJzeren Gor dijn elkaar ontmoet hebben. Men wil nu in de 111n van Nyborg voortgaan. Vooral de ontmoeting met de Oosters-Orthodoxe Kerk en de vraag stukken rondom ,,de technische eeuw" verdienen een verdere en grondige be spreking. Kopstukken van de Nyborg-conferen* tie hebben destijds als streefdatum voor een tweede conferentie augustus 1960 genoemd. Orthodoxe bisschop bracht bezoek aan de paus Aartsbisschop Lacovos, het nieuwe j] geestelijke hoofd van de Grieks-Ortho doxe Kerk in Noord- en Zuid-Amerika, r heeft meegedeeld, dat hij onlangs in Rome een bezoek aan paus Johannes t XXIII gebracht heeft. Hij zei. dat dit voor het eerst in 350 jaar was. dat een Grieks-orthodoxe aartsbisschop of bis schop een dergelijk contact heeft gehad. Het bezoek is van bijzondere betekenis indien het gezien wordt in het licht van een recente bekendmaking van het Va- ticaan over de bijeenroeping van een j wereld concilie voor r.-katholieke bis- schoppen. De aartsbisschop zei, dat de Grieks- Orthodoxe Kerk zeer gunstig staat te- j genover het idee van een dergelijk con- cilie. Aartsbisschop Lacovos is de vroe gere Metropoliet James van Malta. Ds. Veenhuizen en Neerken met emeritaat Ds. P. Veenhuizen. predikant van de gereformeerde kerk te Huizen, N.H. heeft vervroegd emeritaat aangevraagd per 1 oktober 1959, wegens gezondheids redenen. Ds. Veenhuizen, die op 8 juli 1,902 werd geboren, werd op 16 juni 1929 te Oudega, W. in het ambt be- f vestigd. In 1932 vertrok hij naar Soera- baja en kwam in 1938 naar Nederland 1 terug om de gemeente van Den Helder te gaan dienen. Voorts stond hij ach- tereenvolgens in Rotterdam-Delfshaven, 1 en Amsterdam. Op 1 dec. 1956 werd 1 hij in zijn huidige gemeente te Huizen 1 N.H. in het ambt bevestigd. In de Duitse gemeente Hoogstede van de classis Graafschap Bentheim der Alt- reformierte Kirchen in Niedersachsen, die zich in 1923 voorlopig aansloten bij i de Gereformeerde Kerken in Nederland j en de rechten van een particuliere sy- node hebben, heeft ds. S. Neerken eme- ritaat genomen wegens gezondheidsrede- nen. Deze predikant werd op 1 juli 1895 geboren te Schoonoord, op 1 okt. 1922 in het ambt bevestigd en diende ach tereenvolgens de gemeenten Ulrum, Dc- demsvaart en Bodegraven Hij deed op 8 april 1955 te Hoogstede, Duitsland, zijn intrede.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2