CHRISTFJLUK atrix LADY ISABELLA Socialistisch rapport kritisch besproken Ontspanningsavonden als instructieles Moderne mens is op zoek naar zekerheden Vacanties in april-mei en oktober East Lynne bepleit Een woord voor vandaag Kanttekening Gelijke kansen I Twee stemmen uit chr. sociale beweging volgen Over het rapport „Gelijke kansen", uitgave van de Wiardi Beekman Stichting, bereikte ons een reactie van de zijde van dr. W. Albeda, wetenschappelijk me dewerker van de Nederlandse Christelijke Bond van Werkne mers in de Hout- en Bouwnij verheid en drs J. de Koning, werkzaam b\j het Sociologisch Instituut van het Convent van Christelijk-Sociale Organisaties. EVEN VOOR de verkiezingen heeft de Wiardi Beekman Stichting een rapport uitgebracht de mogelijkheid om het hoger onderwijs thans het geval is te openen voor de gehele Nederlandse jeugd. Dit is een be langrijk onderwerp. Uit verschil lende onderzoekingen blijkt name lijk, dat van de huidige studenten slechts een zeer gering percenta ge afkomstig is uit de kringen van handarbeiders en lager admini stratief personeel. Omstreeks 1955 was de verdeling der studenten over de onderscheiden milieugroe pen als volgt: Hoger milieu: 47 eet. Middelbaar milieu: 46 pet. ager milieu: 7 pet. Voor het ge hele Nederlandse volk wordt in het algemeen aangenomen, dat deze milieu-groepen resp. 5, 30 en 65 pet. uitmaken. Duidelijk komt uit deze cijfers naar voren, dat kinderen uit de zgn. „lagere" milieus in zeer ge ringe mate deelnemen aan het ho ger onderwijs. In feite geeft het percentage van de studenten uit het zgn. lagere milieu nog een ge flatteerd beeld, omdat hier geen onderscheid gemaakt is tussen handarbeiders en anderen. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk dat slechts 3 pet, van de acade misch gèvormderr uit handarbei derskring afkomstig is. ONBEVREDIGEND Om verschillende redenen moet deze situatie volstrekt onbevredi gend worden genoemd. Ie. Uit een oogpunt van sociale rechtvaardigheid is het moei lijk te verdedigen, dat het vol gen van hoger onderwijs, waarvan de kosten voor het overgrote deel door het gehe le volk worden opgebracht, in overwegende mate bepaald wordt door maatschappelijke welstand van de ouders. Ook al houdt men er rekening me de, dat het intelligentiepeil in de hoogste sociale lagen hoger ligt, dan in de lagere milieus, dan nog staat het aantal stu denten uit de lagere milieus in geen verhouding tot de om vang van deze groep. overeenkomstig hu. capacitei ten, zich te ontvikkelen, te meer omdat steeds duidelijker blijkt, dat de opleiding meer en meer bepalend wordt voor de maatschappij. Terwijl tot voor enkede decennia geboorte en welstand in het algemeen (uitzonderingen ^daargelaten) doorslaggevend konden wor den geacht voor het bekleden van een maatschappelijke po sitie, ziet men thans een steeds nauwer wordend ver band tussen carrière en oplei ding (men zie de advertentie pagina's van onze grote bladen er maar eens op na). Deze ont wikkeling valt naar onze me- ming in zoverre toe te juichen, dat meer dan voorheen de per soonlijke bekwaamheid de doorslag geeft. Dit is méér in overeenstemming met een christelijke visie op de mens, dan wanneer de kansen geheel worden bepaald door welstand en komaf alléén, mits er geen barrières zijn om zich de opleiding te verschaffen, die overeenkomt met aanleg en capaciteiten. iheid het beschikbare intellect zo volledig mogelijk te ontwik kelen, ongeacht de sociale laag, waarin 'net wordt aange troffen. Vele talenten worden on^deze wijze tot dusver ver- De groei van het onderwijs in de Sowjet Unie, en de technische voorsprong welke de S.U. op de- zi wijze dreigt te verkrijgen, on derstrepen het voorgaande op griiymige wijze. OORZAKEN 'signaleert bovengenoemde be zwaren en heeft zich zeer serieus beraden over een oplossing van dit zeker niet eenvoudige vraagstuk. Zij ziet twee oorzaken voor dit verschijnsel, namelijk in de eer ste plaats de vrij hoge finanieële offers, die nog altijd van vele ouders gevraagd worden voor de studie van hun kinderen. In ci tweede plaats is er de remmende werking van het milieu (het rap port illustreert dit met de veel vernomen uitspraak ,.dat is niets voor ons soort mensen"). Traditie en onbekendheid verhinderen ve len een academische opleiding voor hun kinderen te kiezen. In het rapport wordt met name aan de eerstgenoemde factor aan dacht gewijd. Het is echter onzes inziens de vraag, of per saldo het milieu nog niet een grotere rem mende werking uitoefent, dan de financiële factor. Het is immers bekend, dat van de sinds de oorlog sterk toegenomen mogelijk heden om financiële tegemoetko ming in de studiekosten te ont vangen, nog te weinig gebruik ge maakt wordt met name door kin deren uit de „lagere" milieus. In een tweede artikel, dat wij morgen hopen te plaatsen, gaan de schrijvers in op de voorstel len die door de „Wiardi Beek man stichting" werden gedaan en geven zij hun bedenkingen weer tegen dit rapport waarmee zij zich in hoofdlijnen kunnen verenigen. In Leiden première Poging gehalte jaarvergadering te verbeteren Het gereformeerd jeugdcentrum „De Witte Hei" gaat in vier plaat sen van het land samenkomsten be leggen waarin een kleinkunstgroep van de V.U- een ontspanningsavond gaat geven. De bedoeling is de lei ders van jeugdverenigingen te laten zien hoe een dergelijke avond met eigen krachten verzorgd kan worden. Op deze manier proberen de jeugd verenigingen de jaarvergadering op een hoger cultureel peil te brengen. Vanaf het ogenblik i-t i"jaarvergadering uit meer ging bestaan dan verslagen penningmeester en secretaris plus inleiding, deed het probleem zich voelen hoe de avond op een verantwoorde wij ze gevuld moest worden. De samenspraak groeide via het leke- spel uit tot een bonte avond, die het wel en wee van de vereniging wilde uit-i Advertentie beelden en tevens een bepaalde bood schap wilde uitdragen maar vaak op een mislukking uitdraaide omdat de leden hoog g epen. Zo probeerde onlangs i club van veertien- en vijftienjari gen ..Elckerlyc" op te voeren, waarop een oudere opmerkte: Als ze het wel be grepen hebben is het niet zo goed voor de jonge spelers, als ze het niet begre pen hebben is het niet goed voor het publiek. KLEINKUNST Om wat tips te geven, is de gerefor meerde jeugdleiding in contact getre den met een kleinkunstgezelschap van de Vrije Universiteit. Het resultaat is ge weest, dat deze maand in vier plaatsen in Nederland een vrolijke ontspannings avond worüt gebracht onder het motto „Van minstreel naar kleinkunst". Hoewel „De Witte Hei" overtuigd dat er meer plaatsen zouden moeten zijn om de gehele gereformeerde jeugd te bereiken, hoopt men toch met Lei den, Goes, Almelo en Leeuwarden een goede greep te hebben gedaan. Dinsdag 21 april beleeft Leiden de première om kwart voor acht in de Stadsgehoorzaal. Bedoeling is, dat jeugdleiders, ouderverenigingen, clubleidsters en verenlglngsvuorzlt- ters.met hun jeugd die avond naar Leiden komen. Het eerste deèl van de avond zal men zich in de zaal van een oud kasteel wa nen. In middeleeuwse kledij komen de minstrelen met hun liederen en voor drachten. Van de middeleeuwen af zin toe. voor blijvend mooie handen ondanks huishoudelijk werk HANDCREME de onzichtbare handschoen Zuidafrikaanse kerk waarschuwt tegen rooms-katholicisme God gebruikt materialisme en marxisme Christendom heeft het antivoord De MODERNE MENS wordt godsdienstiger. Hij is niet meer tevreden met de bestaans- zekerheden, die de wereld van vandaag hem biedt en zoekt naar een bovennatuurlijke zekerheid. Een groeiend godsdienstige be langstelling in vele landen van de wereld komt het christendom ten goede. Deze belangrijke op merkingen heeft prof. dr. Georg Vicedom, hoogleraar in de zen dingswetenschappen, dezer da gen gemaakt voor de Würzbur- ger werkgemeenschap voor evan gelie en geestelijk leven. „Maar", zo voegde prof. Vicedom onmicl- dellijk aan zijn woorden toe, „ook de magie herleeft allerwegen en de astrologie vindt eveneens steeds grotere aanhang. Zelfs de Indiase (religieuze) yoga-oefe- ningen komen tegenwoordig over al in West-Duitsland voor." van het Westen en het marxisme het Oosten worden door God blijkbaar gebruikt zonder God niet ontledigen, dat hij opnieuw^ gaat i kennen, dat hij meer uit komt." Vooral in Zuid-Amerika is de toeloop naar de kerken zeer sterk. In 1916 woon den in dit deel van Amerika 122.000 evangelische christenen, miljoen. En ook in Afrika groeit het christendom in een mate, welke nie mand enkele jaren geleden voor moge lijk zou hebben gehouden. Jaarlijks wor den o'aar ongeveer 200.000 Afrikanen door de doop bij de christelijke kerk ingelijfd. Onrustig De Nederduits-Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika heeft de bevolking van Zuid-Afrika vandaag gewaar schuwd „op haar hoede te zin voor iet rooms-katholicisme". De Gene- •ale Synode van deze kerk uitte haar •ezorgdheid ten aanzien van de cam- lagne van de Rooms-Katholieke Kerk egen de Afrikaners als nationale .•roep. De synode aanvaardde een aantal 'esoluties ter bestrijding van de rooms- catholieke bedreiging. De Afrikaners werd afgeraden gebruik te maken van rooms-katholieke ziekenhuizen, scholen en kinderbewaarplaatsen. Voorts werd de regering met klem verzocht „acht te geven op het protestantse karakter van het Zuidafrikaanse volk" bij de selectie van immigranten. Op een vergadering van vorige week werd voorts kritiek geoefend op de wor- stelsport voor dames „omdat deze tak ken van sport in Gods scheppingsplan zijn bedoeld voor de man, terwijl de soortgelijk verschijnsel valt ook in de het geloof en de anderen vrouwelijke eigenschappen een geheel Verenigde Staten te constateren. Daar geven. En niet minder zullen zij met- andere bedoeling hebben". De kerk is is het harde materialisme over zijn terdaad moeten bewijzen, dat alle men-|Want voorts accoord gegaan met andere voor- hoogtepunt heen, zo meende prof. Vi- sen gelijk zijn en dat het stellen die erop zijn gericht de zondag cedom._ scl}f' nimmer mag leiden „De mensheid is onrustig geworden 1 zoekt naar iets, dat haar antwoord kan geven op de vele onopgeloste vra- i". zo zei prof. Vicedom verder. Dat ook de oorzaak van de ontwaking drie wereldreligies, het hindoeïsme, het boeddhisme en de islam. Zij zijn de laatste jaren een rol gaan spelen, die het christendom nauwelijks kan bij houden. „Er komt een dag. waarop de leiding in de wereldgeschiedenis op Azië overgaat. In het jaar 2000 zal op elke drie mensen ter wereld één Chi nees zijn. Het christendom is in eer wedloop gewikkeld met de andere we reldreligies". Wanneer het christendom deze wed loop niet wil verliezen, zal het op nieuw zijn zendingsroeping en -op dracht moeten erkennen. Dat betekent, Volgens prof. Vicedom worden in het dat de christenen hun geloof moeten Westen geregeld betrouwbare berichten durven belijden en het uitdragen van ontvangen over een groeiende beweging de christelijke bbodsehap niet meer de communistische mens in het Oos- moeten overlaten aan beroepskrachten. in de richting van de kerk. Een De christenen moeten daArbij leven uit soortgelijk jerschijnsel valt ook in de het geloof en de anderen een voorbeeld ygjj fcünDOD Beroepi rijswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Mensingeweer-Tinallinge. G J. Droppes, legerpredikant te Schoon hoven; te Zierikzee (vac. C. J. van Royen) J B. van Assendorp. kand. te IJmuiden-Oost; te Groningen (vac. A. M. Luteyn) J. van Hartingsveld te Maas- Aangenomen naar Westervoort, J. Sie- rat, vorheen zend. pred. te Hollandia, Nieuw-Guinea, thans woonachtig te Lei- (Wijkgem. Nagelkerke-Tollenbeek), J. C. den, naar Rotterdam-Charlois. P. Kloos terman te Kloetinge; naar N.O. polder (Wijkgem Nagelkerke-Tollenbeek). J. C. Krajenbrink te Nagelkerke-Tollenbeek; naar Scheveningen (wijkgem. 3). J. Hartzheim te Winterswijk. Bedank voor Schalkwijk, W. G. G. van Voortnuyzen te Everdingen. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Papendrecht-Sliedrecht, A. L. Janse de Jonge te Oostvoorne; te Rckey-Mountains House, Alberta, Cana da, K. Sierink te Oosternykerk. Aangenomen naar Gouda (vac. J. M Vlaming), J. Tengeveld te Wateringen. Bedankt voor Winscnoten, H. R. Zijlstra te Koudekerk a. d. Rijn. CHRIST. GEREF. KeERKEN Tweetal te Barendrecht, G. Blm te Meerkerk en H. van Leeuwen te Arnhem; te Steenwyk. A. H. Schippers te Hille- gom en S. van Zwoll te Kampen. Bedankt voor Schiedam. F. Bakker te Huizen, N.-H. EVANG. LUTH. KERK Beroepen te Bodegraven. A. Jense te GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Bradford, Ontario, Cana da, A. Vergunst te Rotteradm-Centrum. bundel „Zing", levensliedjes en geesti ge onzin. Geëindigd wordt in Wenen. Dat slot is bepaald niet humoristisch, maar spreekt van het leed van tiendui zenden jongeren. De teksten zijn voor het grootste deel geheel nieuw, zelf door de medewerkers vervaardigd en op toon gezet De Gereformeerde jeugdlei ding rekent erop, dat Zuid-Holland vol gende week in-Leiden een verenigings injectie gaat halen. Rapport over vacantieregeling mene Nederlandse Onderwijzers Federatie heeft een uitvoerig rapport gepubliceerd over de vakantiesprei ding, waarin zij een aantal niet zeer eensluidende wensen van onderwij zend personeel en ouders vastlegt. De commissie kwam tot de conclusie dat van een bepaalde ritmiek in de huidi ge vakantieregeling geen sprake is en dat voor zover ouders, onderwijzers en artsen positeif geantwoord hebben op de vragen, zij in het algemeen de in voering voorstaan van een voorjaars-, de verlenging van de herfst- en even tueel enige verkorting van de zomer vakantie. De commissie van de A.N.O.F. alle onderwijzersorganisaties sai ken, heeft geconstateerd dat in Neder land over het algemeen veel minder kantie wordt gegeven dan in de andere Westeuropese landen. Maar hij wil daar uit niet concluderen dat er daarom vakanties gegeven moeten worden, dat ook de regelingen in het buitenland wetenschappelijk gefundeerd In Brummen Vrije Herv. gemeente geïnstitueerd Nadat de onderhandelingen met de Bond van Vrije Evangelische Gemeen ten zijn afgesprongen is door degenen, die de hervormde kerk te Brummen hebben verlaten een vrije hervormde gemeente opgericht. In een bijzondere samenkomst, die in het gebouw vooi Christelijke Belangen werd gehouden er die door enige honderden werd bijge woond, ging ds. T. Wakker uit Kam- In deze dienst werden ouder lingen en diakenen bevestigd en werd medegedeeld, dat een beroep gebracht op ds. S. Pennekamp, die het beroep heeft aangenomen. Hij zal staande zondag om tien uur in ambt worden bevestigd door ds. T. Wak ker. predikant der Vrije Hervormde Ge meente te Kampen. In deze zelfde dienst zal ds. Pennekamp ook zijn in trede doen. Ds. S. Pennekamp werd onlangs door de Synode der Nederland se Hervormde Kerk uit zijn ambt ont zet. De vertegenwoordigers van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten had den de afgescheidenen aangeraden eerst poging te ondernemen o-m tot een oplossing van het geschil te komen in eigen kring. Adverten tve 't I» een kweitie tot i „werkelijke sabbath" te maken. wil kan lekker koken. Als U •- tenminste Maïzena Duryea gebruikt - het discrimi- ideale bindmiddel voor groenten, soepen Toen hij eindelijk tegenover zijn vader stond, zwakjes glimlachend en een beetje verlegen onder alle toejuichingen, barstte deze in tranen uit, snikte als een kind en stamelde toen woorden, van berouw. „Beste vader", riep Richard uit, terwijl de tranen hem ook in de ogen schoten, „het is allemaal verge ven en vergeten. Denk u eens in hoe gelukkig we samen zullen zijn, u en ik en mama!" De rechter hield zijn zoon enige tijd omklemd. Toen liet hij hem los, zijn handen graaiden vreemd in de lucht, zijn gezicht vertrok. Hij viel schuin tegen kolonel Bethel aan, getroffen door een tweede be roerte. HOOFDSTUK XXI. Besluit. De opwinding van de veroordeling van Francis Le- vison en de vrijspraak van Richard Hare, die plot seling uit de grond scheen te zijn verrezen, was ge luwd. Barbara was naar zee. Madame Vine had gevraagd op East Lynne te mo gen blijven, om tenminste bij de kinderen te kunnen zijn. Maar zoals het spreekwoord zegt: „De mens wikt, God beschikt." Carlyle was van mening, dat madame Vine rust nodig had en daarom had hij de kinderen naar juffrouw Carlyle gestuurd. Lady Isa bella voelde, dat ze al die pijn niet lang meer zou kunnen verdragen en hoopte voor die tijd East Lyn ne te kunnen verlaten om ergens rustig te kunnen van door ANN LUDLOW Barbara had een badplaats gekozen, die niet meer dan dertig mijl van East Lynne verwijderd was, zodat Carlyle 's avonds meestal naar haar toeging en 's ochtends weer naar zijn kantoor kwam. Juist toen hij een paar hele dagen was weggebleven, werd Isabella ziek. Of eigenlijk was het alleen maar een verergering van de kwaal, die haar geestelijk en lichamelijk reeds lang ondermijnde. Er was een paar maanden geleden iets ge beurd. waardoor Joyce helemaal in de war was ge raakt. Nu was ze weer beter, al kon men aan haar gezicht nog wel zien. wat ze had moeten doorma ken. Het was een begin van brand, helemaal niet erg, maar Wilson had het gehele huis gealarmeerd met haar geschreeuw. Ieder liep zijn of haar slaap kamer uit in nachtgewaad en dat leek bij het licht van de kaarsen spookachtig. En toen kwam Joyce op de trap madame Vine tegen, zonder muts en zonder die andere zogenaamde Franse attributen, die haar gezicht gedeeltelijk verborgen Ze meende een geest te zien, een verschijning van lady Isabella en verstijfde van schrik. Pas toen ze gedeeltelijk hersteld was. had ze zich er van kunnen overtui gen, dat ze inderdaad goed had gezien en dat ma dame Vine niemand anders was dan lady Isabella. Dat bracht haar toen ook weer op de been en van af die tijd kende ze maar één zorg. te passen op mylady en te zorgen, dat het grote geheim niet uitlekte. De emotie van de herkenning raakte daar zelfs bij op de achtergrond. Zo zat Joyce dan nu bij haar voormalige me vrouw. Lady Isabella doezelde zowat, ze had zich de gehele dag telkens voelen wegglijden, mrar nu ging het wel weer. Ze zat half rechtop in bed. de ramen stonden open, zodat ze zoveel mogelijk van de frisse lucht kon genieten. Toen klonken er voetstap pen in het grint. Het was Carlyle. „Joyce!" klonk het scherp en met een pijnlijke klank vanuit het bed. Joyce keerde zich om. „Mevrouw?" „Ik zou gemakkelijker kunnen sterven als ik hem nog eenmaal mocht zien „Hem zien? U bedoelt mijnheer Carlyle?" (Wordt vervolgd) Het staat voor de commissie wel vast, dat de lange zomervakanties zijn ont staan om het kind meer te doen genieten van de periode van lange, dagen en zon neschijn. Of deze regeling zinvol is laat de commissie buiten beschouwing. De andere vakanties zijn steeds gegroepeerd om christelijke feestdagen. De eerste conclusie van de commissie is, dat over het vakantievraagstuk geen duidelijke opvatting bestaat in kringen van de betrokken ouders, onderwijzers en artsen. Tachtig procent van de geënquê teerden vindt de huidige regeling „wel goed". Van alle leerkrachten bij het on derwijs heeft nog niet een procent ant woord gegeven op duidelijke vragen. Van de" ingezonden antwoorden luidde meer dan de helft, dat verandering van de huidige regeling niet nodig was. Van de 255 gevraagde schoolartsen zonden 122 een antwoord in en 84 procent van hen ging accoord met de huidige regeling. De commissie meent dat deze opvattingen in hoofdzaak bestaan, omdat niemand het vraagstuk aandurft. Voor het kleuter- en gewoon lager on derwijs geeft de commissie het volgende advies: de zomervacantie moet beginnen op de laatste zaterdag van juni en 26 dagen duren: in de eerste week van ok tober kunnen acht schooldagen gegeven worden, de kerstvacantie zou van 21 de cember tot en met 3 januari moeten duren, terwijl in de eerste week van maart en in de eerste week in mei acht schooldagen gegeven moeten worden. In totaal dus 60 schooldagen vacantie. Voor scholen voor voortgezet onderwijs zou minder frequent vacantie kunnen worden gegeven, Deze oudere leerlingen kunnen waarschijnlijk veel langere werk perioden verdragen en moeten dat ook wel als voorbereiding op de maatschap- P:Bü een zomervakantie van ongeveer 1 juli tot half augustus kan een herfst vakantie niet achterwege blijven. De kerstvacantie voor deze scholen wil de commissie op 14 dagen stellen gevolgd door een lange werkperiode tot 24 april, slechts onderbroken door vier dagen paasvacantie; in totaal dus 73 dagen va- De t geer eden diverse soorten van onderwijs ver schillende vacanties in te stellen, omdat verondersteld mag worden dat voor alle leerlingen de inspan ning gelijk blijft. Langer dan drie maanden aan een stuk schoolgaan acht de commissie niet wenselijk. Ten aanzien van de landbouwverloven merkt het rapport nog op dat op onge veer 2/3 van het aantal scholen in de agrarische gebieden vrijwillig geen ge bruik wordt gemaakt van de mogelijk heid voor de leerlingen om landbouwver- lof op te nemen. De commissie acht de tijd rijp om de mogelijkheid tot dit ver lof uit de leerplichtwet te verwijderen Prof. dr. Van Gilse overleden Op 78-jarige leeftijd is te Haarlem overleden prof. dr P. H. G van Gilse. oudhoogleraar in de neus-, keel- en oor heelkunde aan de Leidse universiteit. Hij aanvaardde zijn Leidse leerstoel in 1930 en ging in 1951 met emeritaat Het stoffelijk overschot van de overleden hoogleraar is gisteren in alle stilte ter aarde besteld. Behalve door zijn bijzonder grote we tenschappelijke verdiensten, die mede betrekking hadden op vraagstukken van akoestiek en fonetica. heeft prof. Van Gilse tijdens zijn Leidse hoog leraarschap zeer veel voor de universi teit en het Leids Academisch Zieken huis betekend door zijn houding en ak- tiviteit in de bezettingsjaren. Hij ver zorgde een groot aandeel van de con tacten, die de Nederlandse medische wereld onder deze moeilijke omstandig heden kon handhaven en hij heeft voorts door zijn misleidende voorlichting tegen over de Duitse bezetters voorkomen, dat het Leids Academisch Ziekenhuis, zoals aanvankelijk dreigde, door de Duitse bezetters werd gevorderd. HER EN DER Rooms-katholieken mogen volgens een door de Vaticaanse „Congregatie van het Heilig Officie" genomen besluit dat door paus Johannes is goedge keurd niet stemmen on pro-communis tische kandidaten of partijen die bij verkiezing-en samengaan met of steun verlenen aan communisten. zelfs In dien deze beweren het christelijk ge loof te belijden. Maar er is flog een tweede climax in de woorden: godde- Psalm 1 bevat een dubbele climax. Daar is in de eerste plaats f'e volgorde: wandelen, staan, zitten. In deze drie woorden ligt de waarschuwing aan de christen dat de zonde altijd klein en geniepig ons leven binnensluipt, maar ons steeds verder weg trekt van God. Maar er is nog een tweede climax in de woorden: godde- lozen, zondaars, spotters. Het eerste woord heeft niets te maken met vreselijke dingen, als overspel, diefstal of moord. Een goddeloze is een mens zonder God. Een zondaar is een goddeloze die niet slechts zonder God is, maar ondanks God zijn eigen weg gaat. Hij is maar niet een mens die overal buiten staat, maar hij is de mens die de wetten van God met de voeten treedt. Maar de mens die ondanks God zijn eigen weg gaat wordt spoedig tot iemand die meent dat hij even groot is als God. Hij stelt zich tegen God. Zo is er een groei van God vandaan, want dit zijn niet drie soorten mensen, die naast elkaar kunnen leven, maar de stadia waarin een mens, die God de rug toedraait, komt te verkeren. U kunt niet vandaag zeggen: „God, ik zal het wel zonder U proberen," zonder morgen of overmorgen terecht te komen bij het punt waar u God in Zijn gezicht meent te kunnen uitlachen. God kent het einde van deze weg, en misschien staat Hij daarom met open armen om ons toe te roepen: Komt herwaarts tot Mij, nog is het niet te laat. MOEILIJKE FORMATIE TJET IS al geen geheim meer, dat de kabinetsformateur bij de be zetting van enkele departementen moeilijkheden ondervindt. Het getal wordt vrijwel dagelijks groter van diegenen die wel zijn aangezocht, doch die gemeend hebben, zij het ook om persoonlijke redenen te moeten bedanken. Waar daarvan de oorzaken ook mo gen schuilen, wij achten het ver schijnsel zelf niet gunstig en het mag nauwelijks bevorderlijk heten aan het gezag van het ministeriële ambt in het algemeen en in het bijzonder aan het gezag van wie dan alsnog tot de bezetting van de openstaande zetels zich laten verleiden. Wat is de oorzaak of wat zijn de oor zaken? Veel aarzeling zal zijn terug te voeren op de wisselvalligheid van het ministerieel bestaan. Zeker, de gemiddelde zittingsduur van een mi nister ligt ln ons land, met zijn tame, lijk stabiele politieke verhoudingen, aan de hoge kant. Er zijn verschei dene bewindslieden met een lange staat van dienst. Maar zij zijn geen regel, en het ware wellicht ook niet wenselijk indien ze dat werden. In het politieke leven hebben de veran deringen evengoed haar functie als de stabiliteit. In de Grondwet staat, dat de minis ters ontslagen worden naar welgeval len, en al zal'dat welgevallen niet meer het persoonlijk welgevallen van de vorst zijn, het blijft niettemin uit drukking geven aan het riskante en wisselvallige van het altijd in bewe ging zijnde politieke leven. Een mi nistersambt is geen betrekking voor het leven, men waagt er wat voor, men geeft er veel om op, en waar een aangezochte minister ook een mens is, met een eigen bestaan en een eigen gezinsleven, daar laat het zich aanvoelen, dat een benoeming die men aanvaardt een aangelegenheid is, die diep ingrijpt in het persoonlijk bestaan. Geldt dit in het algemeen reeds, daarbij komt dat er groot onder scheid is in de mate waarin de de partementen aantrekkingskracht kun nen uitoefenen. Onze indruk is, dat er thans enkele departementen zijn die bijzondere moeilijkheden opleve ren. Dat daarbij het departement van defensie is, laat zich begrijpen. Dit departement is een grootbedrijf ge worden van een omvang als zeker in ons land uniek is. Daarbij is het een voorwerp geworden van een belang stelling die uitermate kritisch was ingesteld. Het vereist een man van uitzonderlijke eigenschappen, die zich tot het beheren van dit departement zetten kan. Ook de keuze voor het departement van economische zaken lijkt minder gemakkelijk te slagen. De ene hoog leraar na de andere is aangezocht, maar de een ook na de ander schijnt de voorkeur te geven aan de stilte van het studeervertrek boven de mo gelijkheid om de theorie aan de prak tijk, zoals de minister daarmee veel vuldig in aanraking komt, te toetsen. Deze ervaringen bij de moeilijke be zetting van het departement van economische zaken zijn toch eigen lijk wel bijzonder teleurstellend. Want naar publiek geheim was het met name dit departement, dat door de K.V.P. als het ware voor zich werd geopteerd. Zeker, men kon ook in die kring grote bewondering op brengen voor de wijze waarop het eveneens door de laatste minister werd beheerd, maar er gingen even goede gedachten uit naar de wijze waarop destijds de rooms-katholieke bewindslieden het beheer gevoerd hadden, en de eigen inspraak in de belangrijke financieel-economisch- sociale sektor meende men het best te kunnen verwerkelijken door de be zetting van de post van economische zaken door een man uit eigen kring. Helaas, nu het ogenblik van de be zetting zelf is aangebroken, blijkt deze man voorshands niet te vinden. Vandaar de bedankjes, die wij ove rigens menen te moeten betreuren. Wij weten wel, dat de doorsnee bur ger snel vergeet en dat, de posten eenmaal bezet zijnde, de daaraan voorafgegane bedankjes spoedig zul len zijn vergeten. Maar dat mag niet verhinderen, dat het verschijnsel van de bedankjes op zichzelf de aandacht verdient. Want het ministersambt is niet een willekeurige betrekking. Het houdt in, dat men is de dienaar van de kroon, de raadsman van de kroon, en zo er één ambt is dat het mee van het aanzien hebben moet, dan zeker dit. Wanneer dit aanzien de valueert, dan devalueert er meer. Wij weten, dat de gedeeltelijke open baarheid waarin, zeker in onze tijd, een kabinetsformatie zich voltrekt hier een factor is die bij de beoorde ling van het door ons gesignaleerde verschijnsel betrokken dient te wor den. Met een vrijwel ontwapenende openhartigheid wordt telkens van de zijde van de formateur mededeling gedaan van het feit dat hij weer eens slib heeft gevangen. En allen zijn we in staat hem te volgen in zijn zoe kende arbeid. Wij beweren niet, dat die openbaarheid een foute zaak is; beslotenheid heeft evengoed haar be zwaren. Maar de problematiek wordt ons door de openbaarheid wel volop duidelijk, en wellicht is dat op zich zelf weer een heilzaam, althans nut tig iets. Immers, het verschijnsel mag ons wel bezig houden. Hoe te verklaren de veelvuldige neiging om voor een aanvaarding van het ministersambt terug te deinzen? Hoe te verklaren het bedanken voor een ambt dat het hoogste lijkt in aanzien en in publie ke verantwoordelijkheid? Hoe te ver klaren dit opmerkelijk gebrek aan ministeriabelen, dat de formatie maakt tot een tijdrovende en tame lijk deprimerende aangelegenheid? Hierboven schreven wij: wanneer dit devalueert, devalueert er meer. Mis schien moeten wij het corrigeren in deze zin: het is gedevalueerd, omdat er reeds andere devaluaties aan zijn voorafgegaan: een devaluatie van de politiek, tot uiting komend onder meer in problemen bij de samenstel ling der fracties. Zoals wij het vra genderwijs gesteld zagen: „Zou het misschien kunnen zijn, dat er te wei nig aan wordt gedacht zogenaamde all-round politici bij de arbeid der vertegenwoordigende lichamen te be trekken en jonge krachten voor gro tere taken op te leiden?" Onze indruk is, dat thans de moei lijkheden rondom de formatie zich in het bijzonder voordoen bij een partij als de K.V.P., hoezeer zij juist de grootste is. Bij de ene partij zal het verschijnsel lastiger liggen dan bij de andere. Er zijn mogelijk ook par tijen, die een zo grote en gevarieerde mankracht weten op te brengen dat daaruit wel een heel kabinet te for meren valt, maar wij vermoeden zo, dat dit op bedenkingen bij de andere partijen stuiten zou. Dit laatste verhindert niet, dat het verschijnsel van meer algemene aard is en daarom ook een meer algeme ne aandacht verdient. In het stadium waarin de kabinetsformatie zich thans bevindt komt het althans naar onze indruk wel heel duidelijk aan de dag. Jaarbeurs van Moskou Critiek op ontbreken van godsdienst op Amerikaanse stand De democratische senator Thomas J Dodd heeft er vandaag op aangedron gen. dat op de Amerikaanse stand op brief aan George V. Allen, de directeur van de Amerikaanse voor lichtingsdienst, heeft hij geprotesteerd tegen de afwezigheid van een godsdien stige inzending op het Amerikaanse pa- Tjoen op de tentoonstelling. „Het is voor mij onbegrijpelijk dat jn Amerikaanse inzending, welke be doelt een voorstelling te geven van de verschillende aspecten van het Ameri kaanse leven, een van zijn voornaam ste elementen, de rol van dc godsdienst, .verwaarloost", aldus Dodd. C.E.C. hielp 4679 emigranten Uit het jaarverslag van de Christelij ke Emigratie Centrale over 1958 blijkt, dai er via deze centrale 4679 mensen zijn geëmigreerd, van wie 780 naar Australië. 20 naar Brazilië, 21 naar Ca nada. 201 naar Nieuw-Zeeland, 89 naar Rhodesia. 760 naar de Verenigd- Sta ten. 34 naar Zuid-Afrika en 5 naar an dere landen. Een indeling naar beroep van de emigranten is als volgt mogelijk: land bouw 10. metaalbewerkers 17. bouw vakarbeiders 7, huishoudelijk personeel 12 en overige beroepen 54 procent. Naar godsdienstige gezindte kan men hen als volgt verdelen: hervormd 45. gerefor meerd 37 en overige kerken 18 procent. In 1958 zijn er in totaal 23.100 Neder landers geëmigreerd. Sinds de bevrij- ding zijn er 330.600 personen naar an- idere landen vertrokken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2