PROF. DR. A. H. DE HARTOG Televisie-toneelcrisis nu voorlopig bezworen F» U ROL Vleesbranclie wil meer hartigheid laten eten achter zulk een arbeidsdrang eene soort van vocatie moet liggen, het besef eener taak, die men als van hooger hond opgelegd voelt, en die de geroe pene volbrengen moet met opoffering van alle rust en in weerwil van allen tegen stand". Prof. dr. H. Baiinck over prof. dr. A. H. de Hartog in „Stemmen dee Tijde", 1914, pag. 572. De Hartog, den geweldigen prediker, den ten onzent nooit meer geëvenaarden magiër van het gespróken woord, wien ook in de schier extatische bezieling de trefzekerheid van de taal nooit begaf. Dr. A. H. de Hartog hoe snel vergeten wij óók hetgeen zo ver boven de middelmaat uitstak". Prof. dr. K. H. Miskotte in zün Ten Geleide van „Verbond tegen het Lot" door D. Tromp. Over zingen gesproken iliUiÜSlliUllKim.im.t. Over zingen gesproken weet u dat het AVRO-zangeresje Greetje Kauffeld, ja, dat jonge meisje met de hese stem. even rust moet houden0 Zij heeft teveel van haar stembanden I gevergd en moet een week lang niet 1 alleen stoppen met zingen, maar zelfs met spreken. Ze is bij haar moeder thuis er helemaal het zwijgen toe, haar stem is haar carrière en dus volgt ze trouw het doktersadvies op. Met een wenk hier en een briefje daar weet ze haar wensen en bedoelingen toch wel duidelijk te maken. Een nieuwtje is, dat de VARA- omroepster Netty Rosenfeld eigen lijk mevrouw Kleiwegt geheten gaat zingen. Ze heeft dat vroeger al eens gedaan, tien jaar geleden, toen zij nog omroepster bij de AVRO was Ze trad toen een poosje op als Wellicht hebt u in het verslag van onze parlementaire redacteur gelezen, zangeres bij het Metropole-orkest. dat er enige ontspanning is gekomen in de toneelcrisis bij de televisie. maar nu zal ze begeleid worden door Minister Cals heeft aan de Eerste Kamer meegedeeld, dat gehouden een combo (klein ensemble). U kunt besprekingen met belanghebbenden hebben geleid tot de overeenstemming haar voor de eerste maal horen in het i._:j VARA-programma van woensdag .15 de W^JoMelgroep^ verscheidene bekende apin uni u.iu uui. ze /.ai uaii v.ci acteurs werken) met ingang van het nieuwe seizoen, dat is d,us september- Amerikaanse liedjes ten gehore bren- oktober, bij wijze van proef een jaar lang als vast televisie-toneelgezel- gen, waarvan twee in Nederlandse schap zal optreden. vertaling van Michel van der Plas. Bovendien zullen, zoals al gebruike lijk was. nog enkele andere grote toneelgezelschappen enkele televisie- voorstellingen geven. Nieuw is dus het in vast verband optreden van „Ensemble", dat boven dien nog in het raam van de toneel spreiding in dat jaar 200 voorstellingen in het land zal geven, voornamelijk in de zuidelijke provincies. fJET LEVEN van Abraham Kuyper kent niet alleen grootheid, het kent ook tragiek. De man, die reeds tijdens zijn leven „Abraham de Geweldige" genoemd werd, 'vanwege de kracht waarmee hij zijn overtuiging wist te verdedigen, vanwege de omwenteling die hij kon bewerkstelligen in heel het Nederlandse geestesleven, heeft ook. zijn tegenslagen gekend, die, meer dan de tijdgenoot vermoedde, zijn opgang hebben verhinderd, zijn laatste jaren in andere banen hebben geleid dan hij hoopte. Men kan nog zwijgen aver de weinige sympathie die koningin Wilhelmina voor hem koesterde, over de tragische „lintjeskwestie" waarmee onedele tegenstanders hem zijn te lijf gegaan, om op te merken, dat hij op latere leeftijd in conflict kwam met onderscheidene jongeren in de Anti-Revolutionaire Partij van formaat. Daar is allereerst zijn conflict met dat hem de weg opende tot de aca- Heemskerk bij de vorming van diens demische studie, en hij koos de studie kabinet in 1906, een conflict waarbij ook die hem direct met Kuyper in aan- Idenburg, Talma, De Waal Malefijt en raking bracht: de theologie. In Kuy- Colijn betrokken worden. Vrijwel alleen per ontmoette hij niet alleen een diep- met Idenburg kwam de verhouding zinnig theoloog, maar ook een groot weer helemaal goed in orde. met mens. een weergaloos taalkunstenaar. Heemskerk eigenlijk niet, terwijl de die over iedere tak van kunst en we verhouding met Colijn, De Waal Male- tenschap zijn studenten iets had te fijt en Talma nooit meer intiem is ge- bieden. Kuyper leerde zijn studenten worden. dat men niet vroom om de weten- In later jaren kwam het daaruit voor- schap mocht lachen, maar hij voerde komend conflict met de z.g. Vijf Heren, ze omhoog door Ket rotsgebergte van met Heemskerk, met Bavinck, met Ane- wijsbegeerte en dogmengeschiedenis. ma, met Diepenhorst en De Vries, die Ook De Hartog kreeg van Kuyper in de partijleiding van Kuyper niet meer geprent de overweldigende eerbied konden accepteren, iets wat reeds veel voor de souvereiniteit Gods, de bel ij- eerder het geval was geweest met Kuypers tot op vandaag actueel geble ven collega aan de Vrije Universiteit, prof. mr. D. P. D. Fabius. Geen geniale leerling Dit wat het politieke aspect van Kuy pers omgang aangaat, gedurende zijn laatste jaren. Maar ook theologisch vallen er scha duwen waar te nemen: ondanks Kuy pers enorme werkkracht en het schrij ven van zijn meesterwerk Encyclopae dic der Heilige Godgeleerdheid geluk te het hem niet een afgeronde dogma tiek te geven, al vervangen thans zijn gedrukte theologiedictaten in de meeste theologenbibliotheken op eervolle wijze de plaats die Kuyper aan zijn voltooi de dogmatiek had toebedacht. Maar het ergste is wellicht voor hem geweest, dat hij ondanks zijn twintigjarig hoogleraar- scnan geen enkele werkelijk geniale leerling heeft kunnen vormen, die op onbetwiste wijze zijn onderwijs kon vervolgen Wanneer Kuyper in 1901 naar Den Haag afreist, om als minis ter nieuwe lauweren te oogsten, is het geen leerling, maar een collega, H. Ba vinck uit Kampen, die zijn plaats in neemt, één in diepste levensovertuiging, maar toch een figuur met geheel ande re inslag, ook als wetenschapsman, dan Kuyper. i Loyola. ,,Soli Deo Gloria het diepst van De Hartogs ingebrand! Het is niet te verwonderen dat prof. dr. Th L. Haitjema. die met zijn boek over hem, Karl Barth in 1926 in ons land introduceerde, het scherp op nam tegen De Hartog. die in 1926 zijn ,,Naar aanleiding van Barth's .yerblijf in Nederland" schreef en op 3 mei 1933 voor de Hervormde predikanten refereerde over ,,Kant, Barth en de Gereformeerde Kenleer". Het debat De HartogHaitjema is ook vandaag het lezen waard, en er blijkt uit dat De Hartog tot in zijn laatste jaren de ontwikkeling der theologie bijhield, -naar als zo vaak tussen theologen, kwam het niet tot een heldere uiteen- 7p:t>ne jegens elkaar. Mistroostig schrijft De Hartog in de publicatie ..Christelijk Realisme contra Dialecti sche Theologie" (1936): ..En hier nu verdenkt collega Haitjema mij van speculatie, in plaats van' dat hij door ziet. hoe ik kom tot adoratie." Tot het einde zijn levens heeft De Hartog zich tegen Karl Barth verzet, zelfs vanaf de preekstoel. Een jaar voor zijn heengaan sprak De Hartog tot één zijner vrienden, die hem vroeg wat minder tegen Karl Barth op de preekstoel te polemiseren: Edele vriend, ik zal met mijn laatste adem tocht tegen die man waarschuwen." Vijfenzestig jaar Vijf en twintig jaar geleden vierde De Hartog zijn vijf en zestigste ver jaardag. op 11 april 1934. Het was een rijk, bewogen leven dat op die dag een mijlpaal passeerde. Zijn theologie wordt thans niet meer geraadpleegd, zijn machtige stem is verklonken in een nieuwe tijd, die wel behoefte heeft aan grote persoonlijkhe den, maar De Hartog bijna vergeten is. Mogen zijn theologie en wijsbegeerte geen aandacht meer trekken, prof. dr. A. H. de Hartog blijft als figuur van belang, ondanks de barokke romantiek die vandaag velen niet. meer toe spreekt. Als confessor, als getuige, als Kuyper heeft zeldzaam toegewijde, nijvere en trouwe leerlingen op de Toch is het goed geweest, theologische collegebanken gehad, hoorde Er zijn daarnaast momenten ge weest van diep persoonlijke ont moeting tussen de leermeester en de leerling. De Hartog vertelde er later eens van: „Kuyper kon als hij wou, een liefde en genegenheid tonen, weergaloos. Toen mijn vader was gestorven, heb ik enige tijd bij de familie Kuyper gelogeerd. Ik speelde daar dan piano. Zo fantaseerde ik op een avond en gaf mij aan mijn gevoel over. Kuyper kwam naar mij toe, legde zijn hand op mijn schouder en zei: „Je moet je niet helemaal aan je gevoel overgeven, mijn jongen, de Here God heeft je vader wegge- 4 Tn a na nil in„,n het onderwerp dat zij hem stelden, de Vivificator. de Illuminator, de Ip urn jouw^vaaer ook al lag het njet direct op zijn spirator, de Consolator, de Glorifica- vakgebied. tor van zijn leven en van heel deze Wat dat aangaat hebben wij aan zuchtende schepping. één zijner debatten één der merk- Ik kan mij nauwelijks een aangrij- t waardigste „overleveringen" bewaard pender getuige van het Christendom zjjn eerlijke stem den tegenstander gekregen van De Hartog, waaruit herinneren dan deze overweldigende kunnen ontmoeten! Wij hebben bc- blijkt hóé open, hóé bewogen, hóé op prediker, die op de eenzaamste hoog- zwaren over heel de linie. Maar on- zijn gehoor af deze man zijn geloof ten van zijn rijke geest zijn preken danks dit alles heeft hier een man ge- verdedigde. Wij menen het beroemde „baarde", om te getuigen van de glo- streden vóór fundamenten, die wij debat dat De Hartog op 16 januari rie der religie, om met Kerstfeest zijn Soms vergeten te beschermen. En te- 1914 met het socialistische Tweede- gehoor op te voeren van de wereld- genover welke wij verge.ten Kamerlid A. H. Gerhard '6| J" 1!~u' nomen, zijn Ik herinner mij dit feit als de dag van gisteren. Kuyper was een zeer bijzonder mens „Nieuwe Banen" apologeet, als stimulator blijft hij ech ter een groot en niet te vergeten voor beeld. Het moge ons wat zeggen dat die andere confessor, getuige, apolo geet en stimulator, prof dr. K. Schil der, die toch waarlijk geen naaste geestverwant van De Hartog was, bij de dood van prof. dr. A H. de Har tog in 1938 in zijn lijfblad „De Re formatie" schreef: „De kloof tussen hem en ons werd dieper en dieper. Maar een groote eerbied voor zijn pcr- i heeft ook mij altijd vervuld. Hoe Van De Hartog is eveneens de uit spraak: „Als Kuyper niet naar Ame rika was gegaan, had ik mijn stu- de Vrije Universiteit voltooid. r de enige werkelijk geniale leer ling die Kuyper onder zijn gehoor heeft gehad, en dit is wellicht zijn tragiek als dogmaticus, is hem afval lig geworden, en reisde naar Utrecht af, om er zijn doctorstitel te ver krijgen. Arnold Hendrik de Hartog. Wat was de reden van de breuk van De Hartog met de Vrije Universiteit? Ongetwijfeld zijn breuk met het ge reformeerde belijden, zoals dat Ri di verse kerken beleden wordt. Ook in de Hervormde Kerk zou hij zich niet bij de gereformeerden voegen. Het ken merk van De Hartog is overigens in het algemeen dat hij zich nimmer er gens bij voegde: hij was één dier weinigen die zélf sprak en zich een eigen gehoor vormde van geleerden en eenvoudigen die in hem ..de Gods vriend" hoorden. De Schriftopvatting kon hij met de Vrije Universiteit niet langer delen; op 8 juli 1908 hield ds. C. Lindeboom een rede tegen De Hartog op de Kamper Hogeschooldag: „De Feitelijkheid en de betekenis van de Heilsfeiten", Maar De Hartog wens te in het algemeen geheel nieuwe pa den te bewandelen. Het unieke tijdschrift dat hij in 1908 stichtte, dat hij vrijwel geheel zelf vulde, en tot 1926 in stand hield, heette „Nieuwe Banen". Nieuwe banen zocht hij, voor- al in zijn aanraking met de wijsbe- Amerika geerte: Kant, Fichte, Schopenhauer, Schelling, met name Von Hartmann Vrije Universiteit, en liet ziclTinschrij- en Hegel werden rijn metgezellen, ven te Utrecht, waar hij op vrijdag 12 Mner tie tragiek was dal de vakwijs- juni 1903 onder Lamers promoveerde geren hem te onsystematisch vonden op een dissertatie „Het Probleem der en te fantastisch in het geweld van Wilsvrijheid naar Schopenhauer". In het zijn retorica en pistische speculatie, dankwoord schrijft de promovendus: 9É[ tuli had, welk debat stenografisch is van de Kerstnacht, om met Pasen de opgenomen, en waaruit bleek hoe „ge- weg te gaan van de Wereldpassion wond" De Hartog was, toen hij meen- naar de Glorificatie van de Herreze- de dat zijn gehoor de Heiland met ge- ne, predikende een heroïsch Christen- lach bespotte. Het is van belang dit dom, conform de trompetstoot fragment uit De Hartogs betoog hii weer te geven. i goed Afvallige leerling Voor de geweldige spanning die Kuy per in zijn leerlingen gelegd had: het handhaven van de gereformeerde oer- overtuigingen én het daarmee trouw be wijzen aan de cultuur via de Gemene Gratieleer, was De Hartog in die zin bezweken, dat hij wel het christelijk cul tuurvraagstuk als een geweldige opga ve meenam van de Vrije Universiteit, maar zich niet langer kon binden aan de confessionele grondslag van Kuypers onderwijs. Steeds meer was de binding van de jonge De Hartog aan de Vrije Universiteit een binding aan de genia le leermeester Kuyper geworden. Maar toen Kuyper in 1898 voor het houden van zijn Stone-lectures vertrok, vertrok ook De Hartog De Hartog over Multatuli academische aanving: „Christendom is Heldendom!" Een grote herbeleving van het Chris; tendom, die hij zocht en waarvoor hij arbeidde, heeft hij slechts mogen bele ven in eigen kleine kring, in zijn ver eniging „De Middaghoogte ..Maar gelooft nu niet, vrienden, zjjn trouwste volgelingen biji die zijn geschriften lazen en zijn conferenties volgden. Zijn geschriften. ze beslaan een brede rij in de boekenkast en het is de vraag of men er tegenwoordig niet al te achteloos aan voorbijgaat. Ook voor wie ze vandaag raadpleegt, ligt daarin een schat van inspiratie gereed, zelfs wanneer men er zeer veel uit moet afwijzen, en al heeft hij met die geniale en „afvallige" Kuyper, prof. dr. K jcan Schilder, gemeen dat men zich steeds ïoet afvragen of het die de lezer meesleept of de „Vooral het bezielend onderricht van professor Kuyper dreef mij uit tot zelf standig nadenken. Met groote waar deering denk ik hieraan terug". Maar dit „zelfstandig nadenken" betekende tevens: los van Kuyper! De oude leer meester Kuyper werd sindsdien nog geëerd en geliefd, maar niet meer ge volgd. Van de Doleantie keerde De Har tog weer terug naar de Nederlands Her vormde Kerk, waar hij als geheel unie ke profeet en leraar op onvergelijkelij ke wijze heeft gesproken en gepredikt. erwijl de meeste theologen hem i beschuldigden dat hij het Evangelie verfilosofeerde en de theologie ver dampte tot pantheïstische wijsbegeer- Kuyper en De Hartog Vandaag wordt het werk van De Hartog nauwelijks meer ge raadpleegd door de vakwijsgeren en het mag betwijfeld worden of jonge theologen De Hartog nog le zen. Maar de theologen en filoso fen van vijfentwintig jaar geleden hebben heel wat werk gehad om met De Hartog gerepd te komen, en wel mede omdat De Hartog. als zo menig groot man. onclas- sificeerbaar was. Sprak hij over Ivant. dan gaf hij interpretaties die de Neo-Kantianen niet konden be amen, en was hij het eindelijk met hen over een punt eens, dan schoot zijn betoog omhoog van de berg der wijsgeren naar die der profeten. Misschien doen wij De Hartog het ïeest recht wanneer wij hem één besloot der grootste apologeten noemen van __._n in te het Nederlandse Christendom in hét de boekhandel, daarna begin der negentiende eeuw. De Har de effectenhandel. Maar zijn artis- tog dééd, wat zo vele christenen zeg- droeg dit niet, hif wil- gen te doen: hij zocht het debat van mens tot mens met de verste tegen standers en wist ze te binden door Toch laat zich De Hartog staan, zonder de invloeden te blijven gedenken. Geboren op 11 april 1869 te Rotter dam, waar zijn vader predikant was, verhuisde hij op dertienjarige leeftijd mee naar Amsterdam, waar zijn vader aan de Vrije Universiteit hoogleraar werd naast Kuyper. om er het Nieuwe Testament te doceren. Enige tijd zond zijn vader hem ter schole bij de Hern hutters te Neuwied, maar aldra b"'~~' men de jongt Arnold het leven zenden, eerst dal ik in Multatuli het goede niet wil zien. Heb ik het niet zelf ge zegd zoo straks: „Daar hoort Ge zijn hart!'' Maar werkelijkzooals Multatuli spreekt van God, van Schepper, van Wetgever, van Lief de: „Ik wandelde, ik dacht aan mijn dame en ik dacht aan God. Ik liep een restaurant binnen en ik at erwtensoep", (het aanwezige andere publiek barst in lachen uit om deze leerling uitspraak van Multatuli), zoo kan Schilder. n u „orrimnon moet afvragen of het de geniale taal De Hartog het met verdragen u die de meesleept6of Daar lach ik niet om, dat schrijnt heven gedachte, terwijl ook mij door de ziel Als Gij daar hart de mysticus met de scholast vreugde aan hebt. weet het dan, stelt. dan is er tussclien ons seen ge- Maar vanaf zijn frote driedelige meenirhnn Want wie miin werk „Noodzakelijke Aanvullingen tot Vriend aantast! den Eeuwigen, Hei- li gen God, die heeft met Zijn der Muzitk" (1918) en „De Zin van profeet te doen in deze wereld. Al den Dood" (1930) wordt het woord van zou men mij zetten op den brand- prof. dr. H. Bavinck bevestigd, dat de- stapel, och ik sta er al opHet ze in 1914 over hem schreef: „Dr. Dc is een groot woord. Maar ik voel Hartog wil de scherpe tegenstelling het, dat den mensch. die uitge- ufrrZ0,®I^"jj/'fllc°JnCTi.™rr «"«ra j j. j i bier te lande, tussen wetensc hoond wordt, de vlam der spotternij loof bestaat Men kan laait m het aangezicht Al is het kennen dat deze uitspraak van de ge- dan geen vleeschelijke brandstapel, zagvolle Bavinck aangeeft, dat De dan zeg ik toch: „Wie God eert Hartog werkzaam was gebleven staal op eén geestelijken brand- één der ceritraalste probleemstellingen, stapel." En die kan soms nog pijn lijker zijn dan de vleeschelijke. Daarom, Vrienden, verstaat waar het om gaal. Hel gaat om de vraag: „Zal ik mijn Vriend laten hoonen?" En mijn Vriend is de Onnoembare, is Degene, Die niet te kennen is dan zoover Hij Zich te kennen geeft. En dien Vriend sta ik voor. Dat heeft niet van doen met mijn denken alleen, dat is ook mijn wil, want mijn wil is doodgelopen aan Hem. Ik wil Hem hebben, ik wil Zijn gemeenschap beleven. Kuyper zijn leven had gege- En welke jonge student, die niet kei bij de dag leeft, zal niet geboeid raken als hij ,.De Zin van ons Leven" (1925) leest, al was het alleen reeds vanwege de aangrijpende ernst waar mee De Hartog tot de lezer spreekt, vanwege de geniale taalbrokken en taphoren die wij er in aantreffen Contra Karl Barth tieke aanleg de schilder worden, doch zijn vadei weerstond hem. In die jonge jaren vai crisis leerde hij, wat uit geen boeken zijn harstochtelijk woord, zijn te leren valt: dc strijd tussen zonde J l:-"~ Toen de avond van zijn leven derde, nadat De Hartog gestreden had Ik heb dan ook niet een le8eri theologen en filosofen van bijna Multatuli gecreëerd, gelijk de Heer a11® richtingen, en over de waarheid Gerhard vetoed,. „eer ,impe, KiS'ferseh^ S'S",: Multatuli nagegaan. Kom maar Karl Barth over de Hervormde Kerk eens kijken thuis bij mij, wat een Aanvankelijk meende De Hartog dat strepen er staan in die Ideën, hoe Karl Barth een zelfde boodschap genade in de mensenziel. gemoed, zijn brandende liefde dat in die waarheid Neen, de Prediker en publicist strijd Jezus Christus de Overwinnaa dat Hij alle dingen nieuw maakt ieder verwoest mensenleven. Zijn leven ging weer opwaarts toen grootheid bracht als hijzelf. Vernam hij daar niet klanken van Immanuel Kant, die in relatie gebracht werden met het Evangelie? Maar al dra barstte De Hartog keer op keer vanaf de preek stoel tegen Karl Barth los: „Allen die zeggen, dat er geen Via Gloriae, geen i garandeert. Ei Advertentie Huidgenezing Huidgezondheid Puistjes verdrogen door Purol-poeder icht het leven gekost. Het was thaangas. De ervaring zal leren, of deze rege ling voldoening geeft. Daarom is zij slechts voor één jaar getroffen en dat lijkt ons loffelijk. De toneelgroep „Ensemblebehoudt hierdoor de over heidssubsidie en de NTS wordt niet financieel overbelast door het aan houden van een televisiespelkern. Deze overeenkomst geeft wel sing expansie in de benauwenis waar in de televisie was geraakt, mi heft toch niet een van de grootste bezwaren op, nl. het herhaaldelijk - optreden van bepaalde acteurs en actrices, waardoor de te vertolken rol minder kan aanspreken. toch gevonden. ~j05toticf vanavond Het publiek gaat de persoon de In de KRO-uitzending acteur *é)f de actrice dan gemakkelijk klassieken die losmaken van de rol die hij of zij speelt en dat kan de indruk van de uubeelding benadelen. Maar alles is beter dan de wijze, waarop de televisiesecties in het afge lopen seizoen in de knel zijn geraakt doordat er, vooral in de drukke maan den, geen voldoende rolbezetting was te krijgen, waardoor opvoeringsplannen eenvoudig terzijde moesten worden ge schoven. Populaire dirigeert Carlo Damevino het Radio Kamerorkest. waarbij de cellist Reinier Bresser als solist optreedt. Uitgevoerd worden werken van Boccherini en Clementi. Om 8.35 uur begint het amusementsprogramma „Tierelantijnen" en dan is er tot 10.35 uur vrolijke muziek. De VARA zendt om 8.13 de ge noegens van het Plein uit en heeft daarna gevarieerde ontspannings- muziek op het programma staan. COMMENTAAR TIPS Oud recept De vriendelijke Vlaamse omroep ster Paula Semer waarschuwde ons al van tevoren: het televisiespel „Het koude licht" van Carl Zuckmayer was volgens oud en bekend recept samengesteld: het verhaal van een jonge atoomgeleerdedie door „va derlandse gevoelens" gedreven in dienst treedt bij de regering van het vijandelijke land en belangrijke ge gevens uitlevert. De sympathieke verrader, die bovendien nog een vage liefdesaffaire heeft met de vrouw van zijn directe werkgever. Vooral wie zich nog de opvoering van dit stuk door De Nederlandse Comedie (in 1956) met Paul Huf en Han Bentz van den Berg in de hoofdrollen, herinnert, zal een beetje gezucht hebben bij de trage en vrij zwakke voorstelling die gisteravond op het scherm kwam. Alleen Frans van den Brande wist een goede Sir Elwin te presenteren. Julien Schoenaerts speelde de spion wat al te dromerig. De overige rol len waren niet sterk genoeg bezet. Maar we mogen het gegeven paard met al te zeer in de mond kijken en daarom zeggen we maar: we hadden graag wat meer pit en vaart en ï4 30' pj, daardoor diepte in het spel gezien, landi uit het buitenland het s op zorgt het NIR-omroeporkest. dat geleid wordt door Fernand Terby. Er werken verschillende solisten mee. Dit concert begint om 8 uur, daarna is er andere amuse mentsmuziek. I Wilt u zich wagen aan een moder ne opera, dan kunt u tussen 8.10 en 11.25 terecht in het derde programma van de BBC op 464 m. Uitgevoerd wordt de opera „Don Juan de Manara" van Eugene Goossens. en de componist dirigeert zelf het BBC- symfonieorkest. het BBC-koor en Engelse solisten. I Is u dit te machtig en voelt u meer voor een vrolijke operette van Künneke, dan kunt u die tussen 3.30 en 10.20 beluisteren via de Duitse zender 88.8 MHz. Franz Marszalek dirigeert het Keulse om roeporkest en -koor en vele solisten. Programma voor zondag Hilversum I. 402 m. NCRV: 8.00 Nws n weerber; 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Goe ie morgen; 9.00 Morgengebed. KRO. 9.30 gie; 12.35 Inst 13.45 Boekbespr: 14.00 V d jeugd: fang Vespers fêfélj/'è t# I; vanavond clan orgel; 1 KERKEN. 17.00 Nederl.- st. NCRV: 18.30 Bas-bari- 00 Kerkelijk nws; 19.05 Sa- 19.30 Het Evangelie van Johan- :aus. KRO: 19.45 Nws; 20.00 Het van de kous, 20.15 Cabaret; 20.45 21.20 U bent toch ook van de par- 22.10 I i Voor het zaterdagse amusement op tur, het beeldscherm zorgt, na het NTS- sou journaal, de VARA. Begonnen wordt om 8.20 uur met de quiz „Je neemt B er wat van mee" en besloten wordt met „Een avond in Saint Germain 1 des Prés", een show van Tom Man- ders, die ook als Dorus optreedt. 23.45—24.00 Gram rsum H. 298 Televisie voor morgen Televisieprogramma's. KRO: 20.00 Int va- riété-progr; 20.40 Filmdocumentaire; 21.00 Amsterdams Kunstmaandork en solist; 21.35 Vreemd tussenspel. Gezamenlijk prog v AVRO. KRO. VARA en VPRO: 21.45 —22.15 Sportact. TELEVISIE VOOR MAANDAG AVRO: 17.00—17.30 V d kind. VARA: 8.00 Nws 8.18 Gevar progr; 9.45 :oespr. VPRO: 10.00 V d jeugd. IKOR: 10.30 Ned Herv kerkd; 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Gram: 12.20 Rep hockeywedstr Duitsland—Neder land 12e helft i; 13 05 Nws; 13.12 De toe- 13.22 Meded of Boekbespr; jrogr vd sold; 15.30 rsp; 21.25 Strijkork. „PER JAAR 41 KILO IS TE WEINIG" c? Bijvoorbeeld: hot dogs"-uit-het-vuistje gedachten wisselde. De tog Geleerden worstelden met De Har- weg der Heerlijkheid is, zijn onschnf Ï~)E Nederlander at in 1957 gemiddeld 41 kilogram vlees Vergeleken met de consumptie in de meeste andere O.E.E.S. landen is dat weinig. Alleen Noorwegen, Griekenland, Italië en Portugal is het verbruik iets lager dan hier te lande. Toch is Nederland een vleesproducerend en -exporterend land van betekenis. Wat kan aan de oplossing van dit probleem worden gedaan? Dit is een van de vragen, waarmee de nationale bijeenkomst voor de gehele vleesbranche, die op 16 april in de Ri- vièrahal te Rotterdam wordt belegd, zich zal bezighouden. De organisatie ervan is in handen van de kontaktgroep Vlees branche, die bundeling van alle krach ten in deze sektor wil bevorderen. De kontaktgroep hecht grote be tekenis aan collectieve propaganda voor meer vleesverbruik en wijst in dit ver band op de resultaten die men in lan den als Amerika, Duitsland en Denemar ken heeft bereikt. In Amerika worden per jaar miljarden „hot dogs" uit het vuistje gegeten, in Duitsland lopen bij elk evenement verkopers rond met „heisze Würstchen". Maar in Nederland is het nog lang niet zover, aldus de kontaktgroep. Dit ondanks het feit dat ons land over een perfecte organisatie van vleeskeuring be schikt. die ons een volwaardig produkt nog veel misverstand de bereidingswijze van vlees. voorbeeld de verpakking. De bijeenkomst in Rotterdam kan het begin vormen van meer collectieve pro paganda voor een hoger verbruik van vlees en vleesprodukten. Het wordt bo vendien de eerste van. in het vervolg elk jaar te houden bijeenkomsten, die het zelfde karakter zullen hebben als de Amerikaanse „Meat-Conventions". In Rotterdam zullen op 16 april di recties en staven van vleesverwerkende bedrijven, samen met overheidsfunctio narissen, verenigingsbesturen en verte genwoordigers van de toeleverende in dustrie bijeen zijn om de problemen te bespreken. Verbruiksontwikkeling is een daarvan. De Gaulle naar Rome en Debré naar Bonn De Franse president De Gaulle zal in juni een bezoek aan Italië brengen op uitnodiging van de Italiaanse pre mier Segni. Hij zal in Rome bespre kingen voeren met de Italiaanse re gering. In Parijs is tegelijkertijd bekend ge maakt dat premier Debré en minister van buitenlandse zaken Couve de Mur- ville op 6 en 7 mei in Bonn bespre- -~.ivoudigsten gingen in tuurlijk, kennen het Woord Gods niet, onkunde aangaande de voedingswaarde kingen zullen hebben met hun respec ter kerke als hij God op de al willen zij onberispelijke leerdrijvers j ervan en bij de verkoper verwaar- tievelijke Duitse ambtgenoten, Aden- preekstoel beleed als de Regeneratoi*, zijn". [lozing van belangrijke details als bij-lauer en von Brentano. Programma voor maandag NCRV: 7.00 Nw: tsl: 8.25 Gewijde ;rl. volkslieder >e apokriefe Haydn. iel; 22.00 Volk er Morgenwijding; 17.15 V d jeugd; mofoonplatcnprogra Allegro. Largo, e plai Royal Phllhi ill sopraan. The Beecham Cho- fo.l.v. Denis Vaughan). The irmonic Orchestra, dir. Sir Ttao-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 7