De zwarte keizer BONPORTI aren barak ijs 200 jaar geleden overleden w11 uit de schaduw gehaald EEN SOLDAAT ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 APRIL 1959 BEELDHOUWDE IN KRACHTIGE BAROKSTIJL TJET was een grootse uitvoe ring op 6 april 1759 in Covent Garden te Londen. Koor, orkest en solisten brachten het oratorium „The Messiah" van Handel en de blinde meester leidde zelf het geheel vanachter het orgel. Dit was al de derde uitvoering in die week van „The Messiah" en de vele luisteraars bewonderden niet alleen het grootse werk. maar ook de krachtige en suggestieve leiding van de 74-jarige componist. Men ging naar huis met de klanken van de machtige Amen-fuga, die volgde op „Hem, Die op de troon zit. en het Lam, zij de dankzegging en de eer en de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid", nog in de oren. Dit Amen-koor was de be krachtiging van wat er aan waargChtig geloof in dit orato rium was uitgedragen. Dit Amen was de sluitsteen van eeiv ge- loofswerk. was de bevestiging van de ivoorden van het alt recitatiefDeath is swal low'd up in victory" (De dood is verslonden tot overwinning) was de zekerheid m het weten, dat „The people that walked in darkness have seen a great light" (Het volk dat in duister nis wandelt zal een groot licht Maar dat Amen op 6 april 1759 was nog meer: het was de afslui ting van een geheel leven, het was als een ex-voto voor Han del's laatste reis naar de eeuwig heid. het was de laatste geloofs belijdenis van de kunstenaar en de mens Handel. Want wat al die luisteraars in Covent Garden niet wisten, maar wat wel de koor- en orkestleden merkten, was, dal Handel toen de klanken van het Amen nog niet verstorven waren, bewusteloos neerviel. Snel bracht men hem naar zijn woning in Brook Street 25, waar de compo nist al ongeveer 40 jaar woonde en waar hij ook zijn ..The Mes siah" had geschreven. Het was twee dagen voor Palm zondag en vrienden van Handel verwachtten dat hij met Pasen wel weer op de been zou zijn Handel zelf voelde het anders en hij sprak de wens uit op Goede Vrijdag te mogen sterven: om mij met mijn goede God. mijn genadige Heer en Heiland op de dag Zijner opstanding te vereni gen". De zaterdag vóór Pasen. 14 april, werd het leven van een der meest gevierde componisten be ëindigd. Op de avond van de 20ste april werd het stoffelijk overschot van deze krijgsman van de geest bijgezet in de Westminster A'obey te Londen. Handel zelf had- de wens uitgesproken in deze kerk te worden begraven en ook had hij voor geld voor een grafsteen gezorgd. Bezoekers van de West minster Abbey zullen in de ..dich ters hoek" het grote monument boven Handel's graf vinden. De beeldhouwer Roubiliac maakte waren die zangeressen uit zijn tijd niet zo erg lieftallig. Ze voel den zich en de tijd is weer teruggekeerd in onze dagen met een Maria Meneghini Callas echte prima-donna's. Toen de Italia sopraan véritable Dia- s je i s fera voir. moi, que je suis Beelzebub. Chef des Diables". (Mevrouw, ik weet wel dat u een echte duive lin is, maar ik wil U wel zeggen dat ik Beëlzebub, het hoofd van de duivels, ben). In al die moeilijkheden kreeg Handel in 1737 een hartaanval en ging hij enige tijd rust nemen in Aken. Na 1732 ging Handel zich steeds meer met het orato rium bezighouden. Slechts twee oratoria werden er vóór 1732 ge schreven. Na 1742 componeerde Handel in het geheel geen opera's meer Hij had er toen al 46 op zijn naam staan. En bij zijn dood op 14 april 1759 telde zijn nala tenschap 32 oratoria. Daarnaast waren er dan nog vele orkestwer ken. o.m. 18 Concerti grossi. Ouvertures, de Wr.termusic. Or gelconcerten. kamermuziek, klave- cimbelwerken. een grote lijst kerk muziek. cantates, vocale duetten. Dat Handel in al die werken al tijd bijzonder origineel was kan niet worden gezegd. Heel vaak herhaalde hij zichzelf door vroe gere werken te bewerken voor een ander doel. En bovendien is het bekend dat Handel enorm veel van andere componisten over nam. o.a. van Stradella in zijn oratorium ..Israel in Egypt" van Francesco Urio in zijn ..Dettingen Fragment tan het grafmonument voor Hundel in de Westminster Abbey te Londen. In zijn handen houdt Handel een muziekpapier met de eerste noten t an de sopraan aria ,Jk weet dat mijn Verlosser leeft" uit „The Messiah". dit monument, dat Handel voor stelt, staande voor pen orgel. In zijn hand houdt hij een muziek papier met de eerste noten van de sopraanaria uit ..The Mes siah": ..I know that my Rede- mer liveth, and that He shall stand at the latter day upon the earth" ilk weet. dat mijn Verlos ser leeft en dat Hij zal opstaan over het stof op de laatste dagi Vlak onder dit monument treft U dan een groot medaillon aan met de beeltenis van de befaamde zangeres Jenny Lind, die in 1887 overleed en vele malen de so praanpartij van The Messiah" vertolkte Ook zij kreeg in steen dezelfde woorden mee uit ,,The Messiah". Zelfbewust DAT grafmonument toont Handel eigenlijk wel in zijn juiste ver schijning: groot, krachtig, zelfbe wust en met een barokke zwier. De ingetogen houding van een Bach was hem vreemd, hij was een man van de wereld, een man die met machtigen der aarde en met vorsten omging, een man die gevierd werd en tot dwingen in staat was. een man die altijd in de sfeer van de levensbeaming heeft geleefd. Een machtig brand- lichtstralen alle kanten. Van jongsaf aan bezat hij al de sterke wil om door te zetten en het doel te bereiken. Liep hij als zeven jarige jongen in puffend. blazend be- Music Hall" te Dublin, „The Messiah" t 14 april 1741 zweet achter de barbier-chirurg Georg Handel zat. op weg van Halle Weissenfels? :t achter de koets aan te hol len. nam zijn vader hem maar bij zich en hoorde hij mu ziek aan het her togelijke hof te Weissenfels. Het was een beslissende stap in zijn leven, want de hertog van Sachsen-Weissenfels drong bij vader Handel zó aan op een muzikale opvoeding van de jongen, dat de barbier heelmeester zijn zoon ten slotte naar de bekende musicus en organist van de Liebfraueir- kirche in Halle, Friedrich Wil helm Zachow. zond. Hij was de enige in de gehele familie Handel, die „aan muziek deed". In dit opzicht is er wel een groot verschil met Bach, uiieus muzikale stamboom terugging tot het begin van de 16e eeuw en wiens nakomelingen tot het midden van de 19e eeuw als musici optraden. Handel had geen stamboom op muziekgebied en ook geen nako melingen. Hij was niet getrouwd, al wist hij dan vrouwelijk gezel schap heel erg te waarderen. Handel was beslist niet bleu ten aanzien van de andere sexe en was ook niet altijd even kieskeu rig ten aanzien van de reputatie van de prima-donna's en prima ballerina's die in zijn omgeving waren. Hij was echter veel te sterk een vrijbuiter om zich 'e kunnen binden aan een vrouw, hoe charmant en hoe verleidelijk ze ook geweest zou zijn. In een kleine plaats als Halle hield Handel het niet te lang uit Hij beminde het gekleurde leven hij hield van het avontuuiveel meer dan Bach, zijn land- en tijd genoot. In het opera-orkest te Hamburg werd hij violist en hier leerde hij de grote kunst van de orgelmeester Buxtehude kennen. Omdat hij Buxtehude's dochter niet wilde trouwen, kwam Han del ook niet in aanmerking de op volger van Buxtehude te worden. Na in Hamburg al enkele opera's te hebben geschreven, trok Han del naar Italië: Venetië. Floren ce. Rome. Napels Met volle teu- fen genoot Handel van de Itali- anse opera, snoof hij het zonni ge leven .op. Maar toen men ging trachten hem rooms katholiek tc maken, weigerde Handel. Dat ging hem te ver. Eigenlijk heeft hij nooit tot een kerkgenootschap behoord, ook niet in Londen, de stad vaar hij. na een kort ver blijf in Hannover als hofkapel- heen trok Te Deum' ..Saul", van Johann Caspar Kerl (Orgelcanzone i voor zijn koor „Egypt was glad when they de parted" uit het oratorium „Israël in Egypt", enz. Moet men daar voor Handel een verwijt maken. Ik geloof van niet: de manier waarop men een thema behan delt. wijst op de inspiratieve hoe danigheid van een componist Bo vendien waren thema's vroeger gemeenschappelijk eigendom. Het parodiëren afgeleid van het Griekse parooideein. d.i. een lied enigszins veranderd zingen was in Handels tijd gewoonte. Denk maar wat Bach deed met wer ken van Vivaldi. En bovendien wist Handel pre cies wat zijn luisteraars mooi vonden. Hij wist bijv. dat zijn vrolijk kamerduet „Nó di vol non vuö fidarmi" succes had gehad bij de hoorders en een jaar la ter gebruikte hij het in zijn „Mes siah" als het prachtige spranke lende koor „For unto us a child is bom" (Uns ist zum Heil ein Kind geboren). Dat ik hier de Engelse tekst voorop zet is een gevolg van het feit. dat Handel zijn oratoria op Engelse tekst schreef Vele koren hebben nog de gewoonte de wer ken in het Duits uit te voeren, maar dat is niet oorspronkelijk. Handel zelf sprak echter maar gebrekkig Engels en de uitgevers van zijn werk moesten dan ook enkele declamatorische fouten bij 1759 14 APRIL 1959 de Engelse taal. kon Handel dat niet. Min of meer bleef zijn muzikale declamatie Italiaans. Slechts in zijn Chandos- Anthems kerkmuziek die hy in opdracht moest schrijven voor een godsdienstoefening in de her togelijke kapel te Cannons heeft Handel zich geheel gespie geld aan de monumentale koor stijl van een Purcell en wist hij met zijn puur barokke kunst een rasechte Engelse kerkmuziek te schrijven. Vocaal componist A/IEN KAN zich nu gaan afvra- lu gen welke betekenis Handel voor onze tijd nog heeft. Heel veel werk wordt niet meer uitge voerd. Van zijn orkest-composities horen we nog enkele Concerti Grossi en de Watermusic, zijn Or gelconcerten worden maar heel schaars uitgevoerd daar ze meest al bewerkt moeten worden voor orgel alleen, waardoor er een be langrijke orkestpartij wordt ver minkt (overigens zijn de meeste bewerkingen dezer Orgelconcerten volslagen mislukkingen. daar Handel slechts enkele noten neer schreef en verder improviseerde. Overdadige harmonieën waren ei niet en alles ademde de doorzich tige barokgeest. beweeglijk en dansend. Eén organist in ons land. Albert de Klerk, speelt de Orgelconcerten van Handel nog in een zuiver improvisatorische ver sie. Bovendien had Handel nooit de beschikking over een groot or- Van zijn kamermuziek hoort men maar heel weinig, van de clavecimbelmuziek niets en van de koorwerken enkele oratoria, zoals ..The Messiah". „Israël in Egypt" en soms „Judas Macca- baeus". De Ned. Handel-Vereni- ging o.l v Jack P. Loorij doet in dit verband nogal baanbrekend werk. Die koorwerken zijn het echter die Handels naam tot in onze dagen populair hebben ge houden. populair w de goede zin van het woord De mensen zijn in koorverband zelf Handel gaan zingen. En dat is altijd zo ge weest, in tegenstelling tot Bachs koorwerken. De Matth Passion van Bach moest honderd jaar wachten voor ze werd her ontdekt. Handels „Messiah" heeft geen jaar behoeven te zwijgen Uit de veelheid van koorwerken, die in Handels tijd geschreven werden, zijn die van Handel over gren zen en tijd heen blijven voortbestaan. Begrijpelijk, want boven de mooie reci tatieven en de melodieuze aria's, die ook anderen in hun werken schreven, wist Handel een koortaai te scheppen die met een haast plastische kleuring werd doorstraald. Hij kan met recht genoemd worden de grondlegger van het koor- Meer nog dan Bach was Handel een zuiver vocaal componist. Hoeveel vocale partyen in Bachs koorwer ken zijn niet zuiver instru mentaal gedacht. Een wel heel sprekend voorbeeld is de Cantate „Jauchzet Gott in allen Landen" (no. 51). voor so praan. trompet, strijkers en conti nuo. De sopraanpartij heeft Bach eigenlijk als een tweede trompet partij geschreven. Handel maakte veel meer onderscheid in zijn wer- NOVELLEN VAN HUGO CLAUS De preekvorm voor het nihilisme Hugo Claus, die een nieu novcllenbundel uitgaf der de titel „De zwn ken. Bovendien hebben zijn koren een duidelijke plastiek, ze zijn ais het ware in een krachtige ba rokstijl gebeeldhouwd. waarbij Handel zich ten aanzien van een te weinig aan uitvoerenden niet bezorgd behoefde te maken. Hij beschikte over heel wat meer koorzangers dan Bach. Bachwerken zijn meer verinnci- lijkt, terwijl Handel allereerst zocht naar een epische kracht en een uiterlijke monumentaliteit. Toch heeft Handel in zijn koor werken de koormuziek nieuwe im pulsen gegeven en heeft hij juist in zijn oratoria de drama tische bewogenheid bereikt, die zijn opera's vaak missen. Zuiver vocaal dus geheel van het bel canto uit gedacht komen de koorzangers en het publiek bij Handel niets te kort. terwijl er bij Bach altijd een grote zelfver loochening gevonden moet wor den. Bij Bach niet de uiterlijke glans en weelde als bij Handel, maar de lyriek en de verstilling van de religieuze verdieping De dramaticus Handel, die Duitse. Italiaanse en Engelse sfe ren tot een groot geheel vereen de, gaf aan de koorzang de zui ver vocale zeggingskracht, waar aan later een Haydn, een Mo zart, een Beethoven een voor beeld namen. Maar laten alle uit voerenden èn zangers, èn instru mentalisten, èn dirigenten er wel om denken, dat Handels mu ziek geen logheid verdraagt, doch in een rasechte barokke beweeg lijkheid en doorzichtigheid moet worden uitgevoerd. CORN. BASOSKI „De Pater schraapte zijn keel en ging verder, er waren vlok ken m zijn stem: „In Borneo ontmoette ik op een morgen een inboorling. Pater zei hij mij, hoe komt het toch dat gij, die toch een vrijgezel zijt, zulk een lange baard draagt? Want een baard bij deze mensen is een teken van macht en macht daar in Borneo bete kent vooral: veel vrouwen." Thomas zag de twee dames die bij zijn moeder zaten mekaar aankijken en glimlachen. Zijn moeders gezicht bleef onaantast baar. haar lichte ogen blikten streng, als gestoord de Pater Ziehier de kunst van het korte verhaal: in vier volzinnen maken wij kennis met vijf mensen en bovendien bevatten deze weinige zinnen een anekdote. Hier spreekt de geboren auteur, in dit geval Hugo Claus, die, geboren in 1929 te Brugge, voor zijn dertigste le vensjaar al een internationale vermaardheid heeft bereikt en die al een behoorlijk oeuvre op zijn naam heeft staan: gedichten. - romans, essays, verhalen, to neelwerk, t.v.-spelen, een opera libretto en een Klank- en Licht spel; die voortreffelijke vertalin- êen gaf van Dylan Thomas en eorg Büchner en wiens eigen werk reeds vertaald werd in Frankrijk. Engeland. Duitsland. Zweden Amerika en Japan. Er is in de bundel „De zwarte kei zer". die hier besproken wordt en die uitgegeven is bij de Bezige Bij te Amsterdam, zelfs een verhaal, „Suiker" (men kent het thema van het gelijknamige to- neelstuki, dat het jaartal 1942 vermeldt. Ongelofelijk, want dan zou dit geschreven moeten zijn, toen Claus dertien jaren telde. Claus heeft zelf in Noord-Frank- rijk als seizoenarbeider in de sui ker gewerkt, maar men zou toch paar jaar later geweest is. Hoe het zij. vroegrijp is de schrijver ongetwijfeld geweest: vroeg rijp in de zin ook van het afweten Van wat in de donkere hoeken van het leven gebeurt. Er is van Claus gezegd, dat zijn werk de chaotisch ongebonden le venswijze van na de oorlog uit beeldt Maar nu loop ik al voor op de geest makr, durf je dan niet meer?" vroeg hij." Essentie werk. rwijl nog i Messiah" hg de e l i an dit orator Handel in Dublin MA NAALD €N HAAÏ bl ij vi Het Verhalen van De Maupassant Deze zeer verzorgde uitgave (een herdruk) maakt deel uit van een eerste reeks van tien delen in de serie „De Onsterfelijken" die vertalingen bevat van werken van beroemde buitenlandse au teurs als Andersen, de gezusters Brontë, De Maupassant. Dickens. Dostojewski. Dumas. Gogol. Sten dhal. Toergenjew e a. Hoewel men uiterat-d kan twisten over de vraag of De Maupassant, die in 1893 stief, nu reeds aanspraak kan maken op het predicaat „onster felijk". zeker is. dat het omvang rijke oeuvre van deze schrijver een zeer voorname plaats in de Frans. letterkunde van de twee de helft der vorige eeuw inneemt De Mi passant was, gelet op de sfeer van zijn werk. een verte genwoordiger van het naturalis me. maar en in dit opzicht onder scheidt hij zich van vele andere naturalisten hij was tevens een geboren verteller, die zich vooral in de kleine verhalende vorm thitiM Teelde. De ongeveer drie honderd novellen en verhalen, die hij tijdens zijn kortstondige leven schreef, vormen het sterkste deel van zijn werk. dat voor het ove rige bestaat uit zeven romans, een bundel verzen, drie toneel stukken en drie reisverhalen. In de door Contact uitgegeven bloem lezing heeft Adriaan Morriën drie en twintig "an de beste (door hem uitstekend vertaalde) novellen en verhalen bijeengebracht. Daarin vindt men de belangrijkste the ma's van De Maupassant's oeuvre terug: de liefde, de prostitutie, de Frans-Duitse oorlog. Normandie. De lezer zal niet zelden ge schokt worden door de realisti sche schildering van het veelal decadente leven in het Frankrijk van het fin de siècle, maar hij zal niet minder vaak worden ge troffen door het mededogen van de auteur met maatschappelijke verschoppelingen en door de hun kering naar zuiverheid en rein heid. die in enkele verhalen door breekt. De inleiding van Morriën geeft een overzichtelijk beeld van leven en werken van deze schrij ver. die na een bandeloos leven krankzinnig stierf. opera „Rinaldo" in Londen zo groot, dat Handel in Engeland zijn tweede vaderland vond en zich ook tot Engelsman liet natu raliseren. Harde strijd lijk gehad. Hij heeft i brek aan contanten verdwijnen. De Italiaanse concurrentie was hec' sterk en het was alsof dc Lon- denaren de pathetische opera moe En dan had Handel, die echte dwingeland was. altijd her rie met zangeressen. Overigens VRANCESCO ANTONIO BON- PORTI het is een naam die vrijwel vergeten is. een 'naam ook die bij velen nooit bekend is geweest Zijn tijdge noten Corelh en Vivaldi hebben enkele eeuwen voor zoveel schaduw gezorgd, dat Bonporti niet eens opviel. Hij compo neerde kamersonates, motetten, concerten voor strijkorkest en Invenzioni voor vioolsolo. waar van er vier abusievelijk aan Bach werden toegeschreven. Maar men vergat hem. Zijn dienend leven als priester in Padua stond geen publiciteit toe en zijn werk als kunstenaar is ook in de beslotenheid gebleven. Eerst de laatste jaren heeft de muziekwetenschap weer meer licht op Bonporti geworpen. Men heeft ontdekt dat zijn werk ten onrech te vergeten of onbekend is. Hij is uit de schaduw \an Corelli en Vivaldi weggehaald en heeft nu 200 jaren na zijn dood de be kendheid gekregen waarop hij recht heeft. Francesco Antonio Bonporti werd op 11 juni 1672 te Ti ente geboren en overleed op 19 iecember 1749 dus tien jaar vóór Handel. In 1691 gic.g Bonporti in Rome theologie studeren nadat hij reeds Wij spraken en wij sliepen en toen wij droomden staarden wij klaar wakker de klare avond in: en dachten aan het vergane dag-blauw. In de straten vonden we onszelf terug: Naakt en eenzaam met in onze hand een appel. MIES VREUGDENHIL bruck. Zeer vermoedelijk studeer de hij in Rome muziek bij Giu seppe Pitoni en Archangelo Corel li. In 1695 keerde hij naar Trente terug, waar hij priester werd en een benoeming kreeg als organist en koorleider aan de kathedraal. In die tijd publiceerde hij al zijn Trio-sonates, die hij voorzag van zijn naam met het bijschrift „Gentilhuomo di Trento". Later schreef hij er nog bij „Dilettan te di musica". Dit dilettant-zijn deelde nij met de andere compo nisten Tommasso Albinoni (1671 1750) en Benedetto Marcello (1686—1739) Dit woord dilettant werd uitsluitend gebezigd om er mee aan te duiden, dat de mu ziek niet voor een bepaald doel werd geschreven of een ambtelij ke verplichting zou zijn. Zijn werken kregen tijdens zijn leven een vrij grote bekendheid. Veracini introduceerde meerdere werken van Bonporti in enkele Duitse steden en werk van hem werd gedrukt in Londen en Am sterdam. In 1727 werd hij door Keizer Karei VI benoemd tot „fa miliare aul.co". een bewijs dat hij waarschijnlijk enige tijd in Wenen heeft doorgebracht. Na een mislukking van zijn streven om cantor in Trente te worden, vertrok hij in 1740 naai Padua. waar hij negen jaar later over leed. ]\/f EERDERE componisten hebben iVl werk van Bonporti overge nomen en in eigen stijl bewerkt. Daarmee is eigenlijk tevens aan getoond dat het werk van Bonpor ti toch ech* riet zo minderwaar dig was. Integendeel. Bonporti was niet alleen een uiterst knap vakman, maar ook een zeer in ventief componist, die verrassen de thematische vondsten toonde Zijn werk heeft de lichte sprankc- ling van de echte Italiaanse ba rokmuziek, en ze kent ook de ga ve lyriek, zoals bijv. het ontroe rende vioolrecitatief in het „Con certo a quattro F-dur Op. 11 no. 5". waarin de soloviool tegen een gedragen achtergrond van de an dere strijkers als het ware een complete vertelling doet. PHILIPS heeft Bonporti via de grammofoonplaat geëerd en wel door de uitgave van vier „Concervi a quattro Op. 11". ge speeld door het Italiaanse kamer orkest „I Musici" (30 cm. lang speelplaat A 00449 L). Deze vier Concerten zijn verrukkelijke stuk ken muziek met een heerlijk con certerend karakter, waarbij vaak solostemmen worden gebruikt. Op deze plaat worden de solopartijen gespeeld door Roberto Michelucci (viool) en Enzo Altobelli (cello). Het kleine Italiaanse ensemble „I Musici" speelt de vier werken subliem. Hier is een homogeniteit in hel samenspel en een lichtheid in de vertolking, die verrassen. Dit is volmaakt verantwoord mu siceren. dit is deze Italiaanse ba rokmuziek in het juiste licht stel len. CORN BASOSKI verbazing over zijn technisch kunnen bekomen zijn. Het loont de moeite van de in deze bundel verzamelde verhalen telkens al leen maar even het begin te le zen. De knappe verplaatsing in het hart van de zaak, in medias res. door middel van enkele vol zinnen, vervult ieder die iets van de moeilijkheden van het schrij ven afweet, met bewondering. Men weet hoezeer b.v. ook de Belgisch-Franse auteur Simenon een meester is op dit gebied. enkele voorbeelden.ter adstructie. De novelle Het Huis in de Strui ken begint aldus: „Daar grootvader nu al drie dagen dood is, donderdag tegen de avond, moet ik morgen niet naar school. Het zou oneerbie dig zijn te praten, te lachen met zusters borststrik die weerom verkeerd zit, te proberen Mia Schapers te knijpen, als nie mand het ziet, als mijn eigen grootvader dood in het huis ligt met bloemen op zijn borst en zijn handen gevouwen (net alsof zij aan elkaar gegroeid zijn staan zijn handen recht op)." in de situatie: „Wanamaker had nog een knikker, de gemarmerde, de melkwitte met de oranje rivier tjes. De lange Piers, die met Simon speelde, stootte Wanama ker in de lenden. „Wel Wana- IE OPGEGROEID is bij de novelle van vroeger, die beschrijvend cn ontledend was, die zorg had voor sfeer en stem ming en die het zich tot plicht rekende schoonheid aan te wij zen. al was het maar glimpsge- wijs en als tegenhanger tot even tuele ellende, die in het korte verhaal beschreven werd, die houdt de adem in bij de korte ker, we hebben de novellen ge kend der z.g. nieuwe zakelijk heid: .met name herinner ik mij hiei de proeven van Roel Hou- wink op dit gebied, waarin men b v. las: „Zijn gelaat in de spie gel was met ontdaan. Hij strik te een nieuwe das, ging eten in de stad." Maar hoe programma tisch deed dit aan, hoe opzette lijk was dit nagestreefd en hoog stens bereikt, als eindpunt van een streven. Hier is het 't van zelfsprekende uitgangspunt. Het is niet te ver gezocht hier de in- vloed van radio en film te sig naleren. De montage is ook bij het schrijven een techniek gewor den die de jongere generatie, op gegroeid bij film, radio en tv., als iets vanzelfsprekends heeft leren aanvaarden en gebruiken. De moderne auteur heeft een meedogenloze blik: hij doorziet de dingen zonder genade, omdat hij het leven als genadeloos heeft ervaren. En zo komt men van zelf op de geest van het werk, •in dit geval van Claus. Uit deze verhalen krijgt men de indruk, dat Claus opgegroeid is in een omgeving die onverbloemd de duistere kanten van het leven, waarin de sexualiteit de hoofdrol speelt, voor de jongen heeft blootgelegd Dit is voor hem het leven en hij schroomt geen ogen blik het zo te tekenen, met een extreem realisme. Salome jl/IAAR de kritiek moet eerlijk -*-1 zijn. Juist gisteren las ik het libretto van Oscar Wilde. „Sa- lome". een toneelwerk van het begin dezer eeuw, waarop Ri chard Strauss muziek heeft ge schreven die, als de opera Salo me, bekend staat als een van de markantste operawerken van voor de eerste wereldoorlog. Wie hier leest, en luistert, en eventu eel kijkt, tast aan alle kanten met de handen de decadentie van het fin-de-siècle. Deze wulpse en uiterst geraffineerde kunst. ge raffineerd zowel psychologisch, taalkunstig. muzikaal als tech nisch. deze muziek die na een uiterst korte inleiding met de deur in huis valt en u onmiddel lijk met een onbeschrijfelijke op winding vervult, is naar mijn overtuiging slechter dan het werk van Claus. Wilde en Strauss had den wéét van het goede en het evangelie, maar zij buitten deze waarden esthetisch uit. Johannes de Doper wordt dan gebruikt als contrastwerking: de kuise profeet tegenover het wulpse jon ge meisje. Dit is een bewust es thetisch verbuigen van het evan gelie. Bij Claus van zulke zaken geen spoor. Hij ziet eenvoudig be paalde dingen moet verzwijgen, te minder omdat, zoals hij het heeft ervaren, het leven om die sexuele zaken, normaal en ab normaal. draait. Hij wil niets be wijzen. niet aanklagen. alleen maar noteren. Het gaat eenvou dig over wat de christen ziet als het smakeloos geworden zout van ccn ontkerstende samenleving, waard om door Russen en Chine zen te worden vertreden. Hoe minder bewuste tendens de kunst heeft, des te sterker werkt haar onbewuste strekking. Een visie op het leven, zo onbe vangen en meesterlijk gegeven, als hier bij Claus is geschied, werkt aanstekelijk. Dit is de preekvorm voor het nihilisme. Maar omgekeerd: ook zo moet het geloof worden uitgedragen: even onbevangen, even tendens loos, even rustig noterend en waarnemend. Want het geloof ziet dingen die het ongeloof niet ziet. Nodig is in preek en ge schrift de christelijke visie, niet de christelijke propaganda. Want aan de nihilist ontgaan de sporen van de genade en de goedheid en de liefde, die er nog overal zijn. C. RIJNSDORP Poëzie van ALBRECHT RODENBACH ■u JLJOEVEEL levensechter en le venskrachtiger is een litera tuur, wanneer ze haar kracht put uit een strijd om het bestaan van een volk en van een cul tuur; wanneer ze niet opgaat in het verheerlijken van onvrucht bare, abstracte schoonheid, in het mijmeren over klein geluk, in het „beduvelen" van de burger zich vlug en fel. ook in hun poëti sche produktie. Technisch gezien is Perk misschien de grotere dich ter, maar hoe smal was dc be staansgrond van zijn dichterschap en van de beweging die met hem begon; de Tachtigers die met zelf overschatting en uiterlijke hou ding compenseren moesten, wal ze aan wezenlijke waarde en in nerlijke nooazaak te kort kwamen. Maar Rodenbach wortelde in de worsteling om een volk. een taal. een geloof en daardoor ontvangen zijn verzen een kracht boven zich zelf. die we bij de broze schoon heid van Pek missen Vergeiijk van de laatste wat ge wilt met Rodenbach's „Macte Ani mo" en deze verschillen zijn haast tastbaar. Deze actuele dichter werd kort maar grondig ingeleid door Albert Westerlinck (prof dr. J. Aerts), die ook een representatieve bloem lezing koos. (Monografieën over Vlaamse Letterkunde Uitgeverij A. Manteau. BrusselDen Haag). Waarom Rodenbach een actueel dichter is loert ons de verwarde situatie der moderne poëzie; ver ward. omdat de meeste dichters zin cn grond van hun werkzaam heid binnen zichzelf en hun literai re beweging zoeken. Bij Roden bach kunnen we ontdekken dat we verder moeten zien dan onze neus lang is; wellicht bespeuren we dan een West-Europese cultuur die in gevaar verkeert en om strijdliederen vraagt. M BEINEMA. We i dit. Al- brecht Rodenbach (18561880) en de Vlaamse Beweging waarvan hij voorganger was, vergelijken met Jacques Perk (18591881) en de na hem komende Tachtigers. Tragische overeenkomst vormt beider vroeg ten offer vallen aan dezelfde longziekte: zij verteerden MACTE ANIMO Ik moet er met van weten, van die zuidse vrouwenzielen, die voelend het noodlottig leed hun longeren vernielen, te midden het ontbladeren van de bomen kneuteren gaan dat 't jammer is van hen en van hun lief en van de blaan. Zijt gij het die ik rochelen voel hier rond mijn hert. vernieling7 Zijt gij het. God verplette u. worm die mijner jeugd bezieling verknagen moet! Het lijf wierp u mijn eigen roekeloosheid. Doch, zier om zier, bestrijde ik u den geest, Noodlottigheid! Gij die vandaag den hemel kuist van vuiler dampen rotheid, o licht, o warmte, o levenslust, bedanke u, vurige godheid! Mijn zonnig land mijn verten mijn jong leven Kameraad, Weer u scherp, en eind als een soldaatl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 20