Samaritaanse hulp aan de weg van OECUMENE ÜL3 ROEPING EN SNGSI ;V GEESTELIJK LEVEN. Ml ZONDAGSBLAD ZATERDAG 11 APRIL 1959 Geen „Kaap de Goede Hoop" meer? Het zuidelijk punt van Zuid-Afrika heeft jarenlang in de geschiedenis „Stormkaap" geheten. De omgeving was een gevaarlijk gebied en tot de tijd van de grote ontdekkingsreizen slaagde geen kapitein er in door dit stormgebied heen te komen. Totdat eindelijk de man opstond. Vasco da Gama, die er in slaagde „Stormkaap" te passeren. Vanaf dat ogenblik droeg dit plekje niet langer deze troosteloze naam. maar werd ..Kaap de Goede Hoop". Immers achter deze kaap lag het rijke Indië. Zo was de .Goede Hoop" wel een heel materialistische hoop. „Goede Hoop" dreigt weer een „Stormkaap" te wor den, ook al waait de wind nu uit. een andere hoek. Fel staan de meningen in Zuid-Afrika tegenover el kaar als het gaat om de ..apartheid", de rassen scheiding tussen blank en bruin. In wezen heeft dit probleem pas degrote omvang ge kregen. die het nu heeft, toen de steenkool, het goud en de diamanten werden ontdekt. De goedkope ..bruine krachten werden vanuit de noordelijke stammengebieden naar de mijnen gelokt. Toen deze invasie grote omvang begon aan te nemen kwam 2°.: "ÏV „P.röWeem van de apartheid aan de orde zekere zin de wrange vruch- Wissel of werkelijkheid De Spreuken-dichter heeft een aantal pertinente dingen te zeggen over rijkdom. Hij schrijft onder andere: ..Wie op zijn rijkdom vertrouwt, die zal vallen" en m een ander hoofdstuk: ..Tob u niet af voor rijkdom, richt gij uw oog er op. hij is er met meer. want plotseling maakt hij zich vleugels, als een arend vliegt hij ten hemel." Het geloof maakt van de „Stormkaap" van ons le ven een „Kaap de Goede Hoop". Laten we-échter nooit vergeten dat deze „Goede Hoop" geen aardse- hoop is. geen „welvaartsstaat" en geen hoogconjunc tuur. en zelfs geen vrederijk, gesticht door topconfe- Na gesproken ze „Goede Hoop" moet ordt er de laatste jaren veel te veel aardse taak als christenen. On- het oog doen richjen Kaap de Goede Hoop" ziet voqp zich een wereld, pij volkomen is, en dat kan nooit op deze H| in een duizendja t nadruk vertellen^ het geloof passeert, Gods heerschap-- zijn. Zelfs de rlg vrederijk op aarde sullen u i dat zelfs dan de wereld niet zonder zonde zal zijn. ook al is. de Satan gebonden. De diamanten en het goud achter „Kaap de Goede Hoop" hebben er weer een „Stormkaap" van ge- ize ogen al te veei op deze aar- hetzelfde overkomen. De hoop aakt. Als wij de richten zal o ligt in God en in onze toekomst bij God Geloof i geen wissel op de eeuwigheid maar een weg tot de werkelijkheid. Zij noemen Amin Mohammed een botter j BIJ DE FOTO'S: Dank zij de YMCA is Ar vluchteling met e, I ■attachter-het prikkelden, leerde Amih Jack Mnudzap de ambachtsschool van de boftr. uant l,ij tverd als lee, en leert nu dagelijks om smidstverktuigrn die in I schoollokaal i 1 MCA Maar niet alleen de praktijk moet hij lerer Ook algebra wordt hem in het Arabisch bijg bracht, zodat hij straks ook de theorie onde de knie zal hebben (foto midden onder). Amin Mohammed is één van de bijna een miljoen vluchtelingen, die in het Midden-Oosten huis en haard hebben moeten verlaten. Zo lang hij zich kan herin neren, heeft hij gewoond in een kamp, waar meer dan 30.000 Palestijnse vluchtelingen, allen Arabieren, wachten op de toekomst, die nooit komt. Cementen huizen hebben de plaats ingenomen van de linnen tenten, als om hen in te prenten dat hun vluchte lingenstatus een permanent karakter heeft. Veertien jaar is Amin en al meer dan tien jaar woont hij achter prikkeldraad. WAN tijd tot tijd kijkt hij uit lichaam zich gezond heeft kuh- naar de berg. waar Chris- nen ontwikkelen. tus heen gebracht werd door de duivel om verleid te worden jyjAAR eindelijk kwam hei Of hij loopt naar de Dode ogenblik, dat zijn meester- Zee, waar een groot, nieuw hem voor volleerd verklaar vacantiehotel wordt gebouwd den. Hij had de klassen doorlo een hotel waar Amin nooit zal pen en andere kinderen moe* logeren. Het kamp van Amin ten zijn plaats innemen. In di' ligt aan de weg van Jeruzalem tijd leerde hij over het prik naar Jericho, aan de weg ivaar keidraad Jock Mnadzaganiav de barmhartige Samaritaan kennen, het hoofd van de am zich voorzichtig boog over de bachtsschool van de YMCA bijna vermoorde Israëliet. Amin heeft geboft. Hij were' DF geschiedenis herhaalt zich. aangenomen als leerling lasse Waar de Joden zich nau- en kan nu een vak gaan leren welijks bekommeren om het zodat hij straks zich ergens leed van mensen, die eens in in de Arabische wereld als Israël hun grondgebied hadden smid zal kunnen vestigen. Zo dat hun door de Verenigde Na- is Amin een vluchteling me' ties is ontnomen om de staat een toekomst geworden, een Israël te stichten, staat een ho- van de weinigen, want de 1clei- tel van de YMCA. Dit. hotel ne school biedt naiiweüjfos is meer dan een onderkomen ruimte genoeg om plaats te Van het begin af aan heeft de bieden aan de dringende jon- YMCA besloten, om iets voor 9e mensen uit Amin's kamp zijn toekomst niet in het prik- de kinderen te doen. Toen de Honderden en duizenden in keidraad rond het kamp mensen nog in tenten woonden Jordanië en de Negeb missen blijven hangen, werd de lagere school gesticht en jarenlang heeft Amin daar de lessen gevolgd. Hij leerde er het abc: hij kreeg er extra melk als bijvoeding, hij leerde er sporten beoefenen zodat zijn de Samaritaanse hulp van de YMCA. In hun ogen is Amin een boffer. En Amin vindt he ook, want hij weet dat dank zij de hulp van de YMCA Rappori gereformeerde depuiaien over oecumeniciteit en pluriformiteit" De deputaten van de Gereformeerde Ker ken, die een studie gemaakt hebben van het vraagstuk van de oecumeniciteit en pluriformi teit, hebben hun rapport aan de Gereformeer de synode, die te Utrecht zal worden gehouden, toegestuurd. De voornaamste conclusie van dit rapport is wel dat de synode wordt aangera den om nieuwe deputaten te benoemen die de volgende opdracht zouden moeten krijgen: J zich met name te bezinnen op de vraag óf en in hoeverre de Gereformeerde Kerken bereid zijn in de veelheid der kerken een grondslag voor oecumenisch verband te aanvaarden, die niet samenvalt met haar eigen confessie en of het voor haar aanne melijk is, indien de werkelijke gelding van zulk een grondslag boven alle twijfel ver heven zou zijn, dé christologische belijdenis als zulk een grondslag te aanvaarden, dan wel of zij een andere grondslag en zo ja welke, zouden willen bepleiten; 2 in verband met de geldigheid en de beteke nis van zulk een grondslag zich in verbin ding te stellen met de Wereldraad van Kerken, de Oecumenische Raad van Kerken in Nederland, en de International Council of Christian Churches om de ingrijpende vragen, die met de aanvaarding van zulk een grondslag voor oecumenisch verband gegeven zijn, nader te overwegen; 3 aan andere kerken van gereformeerde con fessie, met welke de Gereformeerde Kerken in Nederland in oecumenisch verband sa menleven, dit rapport toe te zenden, haar oordeel daarover te vragen en haar op te wekken om over de in dit rapport aan de orde gestelde vragen tot meer helderheid en eenparigheid van gevoelen te komen, 4 éveneens aan de Nederlandse Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Ker ken en aan de Gereformeerde Gemeenten in Nederland dit rapport toe te zenden, haar óórdeel daarover te vragen en zo mogelijk tot samenspreking over de inhoud en de vervulling van de schriftuurlijke nische roeping der kerk te komen: 5 het resultaat van al deze arbeid in een rapport samen te vatten en de volgende synode van advies te dienen. Na i r jaar studie hebben de deputaten van de Gereformeerde hun dagen gesproken werd de r Christus als God en Zaligmaker" acceptabel is. Er wordt echter eveneens met nadruk gesteld dat het feit dat de Wereldraad de for mule niet handhaaft en vrijzin nigen in haar midden toelaat, niet het enige bezwaar is. Zelfs als alle kerken de formule volledig zouden aanvaarden blijven de pro blemen bestaan want er zijn ker ken die de formule wel aanvaar den maar met wie oecumenisch samenleven toch nog moeilijk is, zoals b.v. de Anglicaanse, Rooms- Katholieke en Grieks-Katholieke Kerken. Uitvlucht- De deputaten hebben hun pro bleem opgelost door de synode te adviseren maar weer deputaten te benoemen die aan de studie kunnen gaan. Dit klinkt als een uitvlucht, als een uitstel zoeken om geen keuze te behoeven te maken tussen de drie practische mogelijkheden die zich in Neder land voordoen: n.l. keus tussen de Wereldraad, de I.C.C.C. en als derde weg een eigen aanbod om samen met de Hervormde Kerk en enige andere kerken een uiter lijk overleg te stichten. bij de massajeugd Niets dan goeds 1 DE oude Romeinen wisten het al wel: over de doden spreke men niet dan om hun goede kanten recht te laten 2 wedervaren. Weliswaar heeft men daar in de loop der tijden 2 van gemaakt dat men de overledenen zoveel mogelijk moet g- '2 ophemelen, maar dat was de oorspronkelijke bedoeling van -h hun uitspraak niet. De Romeinen wilden het liefst maar G zwijgen. De Romeinen wisten het welJammer dat juffrouw G Dittes nooit van de Romeinen gehoord heeft.... Uit de VOLKSWIJK Juffrouw Dittes u begrijpt dat reeds is weduwe. Zij is dat reeds lange, lange jaren. Zó lange jaren dat niemand in ons midden Jan Dittes gekend heeft. Wat des te minder verwonder- lijk is aangezien het echtpaar Dittes destijds in een gans ander stadsdeel woonde, zodat hoogstens daar nog ooggetuigen kunnen wonen van wat eenmaal het meest voorbeeldige manspersoon 'en het nog veel meer voorbeeldige huwelijksleven in de ganse stad ja. in het gehele land moet geweest zijn. Wij hebben dergelijke oog- gituigen overigens nooit opgeroepen; wij geloven juffrouw ittes graag; wij willen niets liever doen dan dat; wij zouden hoogstens beducht zijn dat enig ingewijde ook maar één smetje wierp op het blanke gewaad waarin juffrouw Dittes nog dag dag haar eenmalige echtgenoot voor ieders ogen pleegt te 2 schilderen. dat te doen. Kerken, die door de synode van Leeuwarden werd opgedragen om het vraagstuk van „oecumeniciteit en pluriformiteit" te be studeren. hun rapport eindelijk aan de synode van Utrecht en ter voorbespreking aan de kerken in Nederland toegezonden. Eer de kerkeraden het rapport uitvoerig hebben kunnen bespreken, heeft ^aar "j het Centraal Weekblad dit rapport reeds openbaar gemaakt, zodat pri^ei .het te verwachten is dat de voordiscussies over deze problemen' in het openbaar zullen worden gehouden, nog vóór de afgevaar digden er op de Utrechtse synode hun gedachten over kunnen laten gaart. f minder zuivere openba ring. Het rapport-oecumene voegt aan deze woorden toe: „Dit is voor hen geen quiëtistisch motief (reden om daarin te berusten). :en des te krachtiger door samenspreking de geboden eenheid te herwin- Vrije Evangelische Gemeenten, die toch heus niet zo ver van de gereformeerde belijdenis afstaan, of zelfs aan de Ev. Lutherse Kerk of de Unie van Baptisten? Heel Het is onze indruk dat de her- bevreemdend is dat over de Vrij- vormden zeker niet onwelwillend gemaakte Gereformeerde Kerken tegenover deze derde mogelijkheid met geen woord gerept wordt. toen het dagblad „De Tijd-Maas- bodc" er als de kippen hij was om het artikel uit het „Centraal Week blad" in extenso over te nemen. Ook als de Gereformeerde Ker- denzoals "ik niet^Wa: irdig i dat i gespro- door i ken te Utrecht uitspreken ni< reid te zijn om deel te nemen aan Wereldraad of I.C.C.C. zullen zij b vindt wel een aanleiding om meneer Dittes in het gesprek 2 te betrekken Kijk, we zien samen een film. In die film 2 zal ongetwijfeld een held voorkomen, want anders is die film Jy G het aankijken niet waard. Die held zal in de eerste plaats G knap van uiterlijk zijn, daarbij edel van inborst, waarschijn- 3- 2 lijk sterk van gestalte. Voorts zal. die held allemaal enorme 2 prestaties leveren: kinderen uit brandende huizen halen, lief- 2 tailige maagden aan ploertige misdadigers ontrukken, dolle hon- G den en losgebroken locomotieven beteugelen, en - aan het einde -j 2 van het spel - de beeldschone heldin zolang in zijn armen 2 knellen als de filmcritici goed kunnen keuren. En na zulk ■d een film gaat dan het licht weer aan en stroomt de zaal n» G leeg. Maar nu kunt u er van verzekerd zijn dat juffrouw 2- d Dittes zal talmen om zich in de duistere' avondstond te be- 2 geven. Want juffrouw Dittes blijft peinzend op haar plaats zitten. In trance. Net zo. lang tot ze die stafleden, die zich 23- d bezig houden met het opruimen van alle rommel voor zich d alleen heeft. En dan zal ze opstaan en spreken: „Juffrouw, g 2 dat was nou net mijn man, hè? Hoe bestaat het hè? Precies 2 zijn gezicht, hè? Zoiets deed hij nou ook altijd hè...." Nieuwe- 5 lingen gaan op deze uitlatingen belangstellend in. Oudgedien- niet Want we weten dat we nu moeten oppassen. g dat niet dan hebben we minstens een uur van niets 5 de boeg. En dan wordt 't per slot van rekening 3- staan. Deze beslissing echter Merkv houdt in dat de Gereformeerde ken wordt over de Gereformeer- bewijz Kerken zich practisch nog jaren de Gemeenten in Nederland. Hel dan studeren. Is dit probleem in de 2 dan goeds 1 G helemaal nachtwerk. de zaal aan kant i (zolang de deputaten studerenl zal wel een fout zijn, dit Onze eerste indruk is dat het te van lijvig rapport, dat uit 62 dichtbe- torisch tikte vellen bestaat, een wat wij- op een aantal punten tot een theo- felende uitweg wijst uit de proble- logische studie uitgroeide zich gehouden „De ontwikkeling van de oecume nische situatie in studie te ne men," want eén overgroot gedeel- Een andere Christus Deze gedachte leeft nu ook sterk in de Gereformeerde Kerken Meer dan ooit wordt de ne gezien als een opdru^.- ipport geeft een his- hebben echter sterk de indruk dat cht. Deze studie.^die ^e kerken niet goed raad weten met de uitvoering van deze taak. De visies wat betreft de oecu meniciteit staan scherp tegenover- glkaar in de Gereformeerde Ker- die met alle ge weld willen dat de kerk deel gaat uitmaken van de Wereldraad, an deren echter zien deze raad bijna als een openbaring van de Valse Profeet uit de Openbaring. Weer anderen zouden graag zien dat de Gereformeerde Kerken de Chris- de groep die zich enkele jar leden afscheidde van de Gerefor- nog niet voldoende bestud^ meerde Gemeenten in Neder land en Amerika. nl. de zoge naamde „Groep Steenblok". en „de Nederlandse geloofsbelij- .- der,,., en de pluriformiteit. «niet echter de synode nauwelijks een weg aan. De deputaten zijn er ken nelijk niet in geslaagd de tegen gestelde gedachten in de Gere formeerde Kerken met elkaar in ders waren 2„ me. .0,de telakt Gereformeerden gingen vol- afzijdig zullen houden, waardoor een gesprek tussen de kerken in Nederland niet op gang komt. Het voorstel van de deputaten bevat nog enkele opmerkelijke fa- opdracht. We cetten. De deputaten willen hun rapport sturen aan de Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeer- Nederland volgt met interesse de Kerken en de Gereformeerde de discussie die nu begonnen is. Gemeenten in Nederland. Waar- Zelfs de rooms-katholieken heb- om sturen ze het ook niet aan de ben belangstelling. Dat bleek wel fgelopen tien jaar "binnen de We reldraad, de I.C.C.C. en de Ge- Se" reformeerde Oecumenische Synode Belangstelling Nederland volgt ndrük dat' de andere kerken nu een daadwerkelijke stap verwachten Naar zeker in zicht is het ogenblik gekomen om uit dc studeerkamer in het prak tische leven en de onderlinge ver houdingen te treden. Zal' de syno de van Utrecht dit wagen? De de putaten waagden het nog met. Zij zien de oecumene als roeping maar de practische uitwerking veroorzaakt angst en onzekerheid. juffrouw Dittes haar man en grammofoonplaat. Laat G daarop musiceren wie wil, zingen wie kan. Laat het een solo ü- 2 zijn of een residentie-orkest. Laat het bittere ernst zijn of de g 2 meest speelse luim. Het doet er allemaal niet toe, want altijd a" 2 zal het eind van het lied wezen dat juffrouw Dittes zegt: „N?t het lied hè? Hoe bestaat het hè?' e dat zei juffrouw Dittes zelfs na een bijbels ver- Jozef verteld werd. Jozef verkocht. En tan huis. En Jozef in de gevangenis. En het was dat we ook toen de zaal wilden opruimen, want 5- we hadden eigenlijk wel graag willen horen waarom Jozef in die omstandigheden juffrouw Dittes zo aan haar man had doen denken. Maar we zeiden niettemin slechts: „O ja?!" En: willen opstaan: de stoelen moeten aan kant! mijn b Geloof me dat z 2 haal Toen er ove 2 Jozef bij Potifar Eén ,1e jon ml r 11 k de Veluwse kerkgangers, dal h[ een gegeven ogenblik hardop „Komen wy nu uit dc kerk? Hi lykl nota bene wel een begrafenis! Dal bad hy kennelijk niet vo< dovemansoren gezegd, want ce oud mannetje haakte erop in e zei: „Wy zyn bedroefd, omdat om Heiland aan het kruis is gesp kerd!", waarop dc jongen repl eeerdc: „Gelukkig heb ik ce Heiland, die niet alleen gestorvei maar ook opgestaan ik!" Ds. Rang in „De Meerklok' gekomen om opnieuw depu taten te benoemen, die aan de studie moeten gaan.' Wel ligt er een verschil tussen de opdracht die de deputaten van Leeuwarden hadden en die de deputaten van Utrecht zullen moe- 111 ten krijgen. De eersten gaven ele meer historisch overzicht, ter in de aan te wijzen deputaten iet theologische studie moeten gaar an maken van het complexe oectïme- fr| nische vraagstuk, int Ook in de nieuwe opdracht wordt een nauw verband gelegd zo tussen „oecumeniciteit", dus het ,rc samenleven van dc verschillende kerken in de wereld, en „pluri- an formiteit". Met dit laatste woorc "P dat reeds sinds 1936 regelmatig op de kerkelijke vergaderingen valt wordt bedoeld dat de kerken vat- Christus zich in verschillende vor men kunnen openbaren. fccc. t lid zouden worden i de doen. We hebben welingen ei ik heb nu geen tijd, hoor!" iet laten uitpraten. Eens waren we hebben haar dat wèl laten genomen, een royaal HITTERE NASMAAK k Ds.^ G. N. Lammens i Afzijdig „Kralingse Kerk- rrukkelykc blyde bood- Onderscheidinc In dit verband komt dan steedi weer de onderscheiding ware er valse kerk aan dc orde. Het rap port legt er de nadruk op dat dc hervormers reeds het wlt-zwart- Tot nu toe heeft de kerk de ragen kunnen ontlopen door zich "en afzijdig te houden van iedere prac- ijj tische uiting van de oecumene, en Dit zal echter in de toekomst niet mogelijk blijven De omstandighe den dwingen de kerk tot positie kiezen Ongetwijfeld zijn er le den die er op wijzen dat de ker ken toch al deelnemen aan de Ge reformeerde Oecumenische Syno- ie. Maar velen hebben het gevoel dat de oecumene verder reikt dan 1e kerken van eigen karakter. Dc groeiende internationale contac- 'en dwingen de kerken om nu ein delijk eens uit te spreken wat zij villen Tot deze uitspraak is het niet ;ekomen. Het rapport geeft de in druk dat de onderlinge tegenstel- ingen nog zo groot zijn dat dr deputaten onmogelijk tot een een stemmige conclusie konden ko men. Dat de Gereformeerde Ker ken vanzelf naar de Wereldraad zouden toegroeien wordt in dit rapport gelogenstraft. Met nadruk wordt gesteld dat de basisformu- EEN HANDDRUK Ds. F. E. Huizinga in „De Christen" over predikanten die in de put kunnen zitten Als die mannen (en vróuwen) eens wisten hoeveel goed *e doen met een enkel waarderend woord. Ze hoeven geen lofrede af tc steken op hun predikant. Ze hoeven niet elke zondagmorgen me. blo«„en in de hand te slaan. Maar een bemoedigende hand druk kan de dienaar al uit die kuil halen, waarin ken- nelyk de dienstknechten soms dreigen «f tc glydenv DOK DIEFSTAL Ds. J. Dol in het „Hervormd Weekblad" na er op gewezen te hebben dat uitbuiting door werkgevers diefstal is: Het omgekeerde kan trouwens ook voorkomen: er is een tekort aan werkkrachten op de arbeidsmarkt. Iedere ondernemer loopt te schreeuwen om werk lieden. Nu gaan dc werknemers hun slag slaan. Ze willen wel komen werken, maar dan moeten er ïitbctaald dan de Naam die het Ja, zullei schema verwierpen en er al in Ie' van de Wereldraad: „Jezus zyn. Maar uitleg, die de catechismus geeft aan het ach is het diefstal, diefstal door geweld, door olger allerlei igelie openhaar Johannes' buik kwarr ip een bittere na het hoekje lag. ms Journalist A. C. de Gooyer in het „Kerkblad" voor de gereformeerden in N.-Brabant en Lim burg: Pasen is: „Wordt vervolgd." b uur. Maar toen hebben we de hele verbijsterende geschiedenis 2 ook horen besluiten met iets. dat ons niet geviel. Want altijd G na zestig minuten lofzang zegt juffrouw Dittes steevast: „Het 2 is maar goed dat ikke het langst ben blijven leven. Het was 'n goeie man. En ik kan zonder zelfverwijt aan hem denken. 2 Maar als ikke eens eerst was komen te vallen? Nee, dan zou b hij zich altijd verwijten hebben gemaakt dat hij voor mij j> G niet goed geweest zou zijn. Wan>t zoals ik voor hem was - zo 2 is er geen tweede!" En dan begrijpen wij dat het vele goede G van doden soms gezegd wordt, om zich zelf te prijzen En G dat wisten die oude Romeinen dus ook al! 3- 2 MIEBEL Xfü-b-üifü-ü Passiestonden Belijdenisgeschenken KEIIK EN TEUKVI.SIE Ds. A. van Roon in „de Strijdende Kerk": het belangrykslc is toch wel dat met de c In de bundel Passiestonden een aantal meditaties van de her vormde kerkelijke hoogleraar dr. H. Jonker bijeengebracht. In de Saven die mogen i Van K.ulen N.V., Den Haag, agen et licht enkele mooie uit- srbrugd. Zy brcngei ar krygen allerlc ïecten - ook d, kt publiek cei -al alles „kleiner* Nieuwezijdskapel te Amsterdam hebben week op week velen geluis terd naar deze fijnzinnige over- denkingen van het lijden van if- Christus. In eenvoudige woorden r- schetst dr. Jonker enige aspecten van het lijden énige, want wie cou ze alle kunnen weergeven? Dat wil dr. Jonker vooral zeggen: voor de wereld „verloren in tchuld" was Christus „de man Uitgeverij Van Keulen te 's-Gra- venhage verzorgde de correcte uitgave van dit 64 pag. tellende boekje. een bijzonder treff"nd boekje. Wij getuigen", geschreven dooi de predikant J. Overduin, G. van Duinen en E. Pijlman; een gecalllgrafeerde tekst van 'cele gedeelten uit de Hebreeënbrief. Ook kan als geschenk uitne mend dienst doen een mooi boek je van ds. J. OverJ.u. „Ik zoek een r.ens". Uitgegeven bij Zomer en Keuning N.V. te Wageningen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19