CHRISTELIJK Oók al aan de sigaar? LADY ISABELLA Ziet u de zondag nog n Godsgeschenk? als tas C.J.V. zet nieuwe koers uit voor oude taak Splitsing in 4 secties js 'rvr „rnr;' sausvsta srs. Bondsdag Ned. Clir. Bond van Doofstommen East Lynne Eert woord voor vandaag Kanttekening Invloed van secularisatie op het politieke leven Zendingsdagen van Alliance in Wassenaar If at hoeft echt ivaarde en ival is geivoonte? ALS nu eens zo'n modern t-onderzoek" zouden gaan doen. iedere voorbijgan ger aanhouden en vragen. Kunt u me even zeggen, wat denkt u bij het woord zondagWat zouden we dan voor antwoorden .Vaar de kerk gaan Dan moyen we niks i'oetbaluied- rfrijd nieuwe jurk aan Een ding zullen we misschien bu allen aantrefjen: Vrije dag. met naar school, niet naar kan toor. Want dat begrip 1niet alleen in ons land. maar over een groot deel van de wereld verbreid: zondag ij een aparte dag, waarop alles, wat je gewone dagtaak uitmaakt, achterwege mag ble ven en iedereen doet, wat hy prettig vindt, hetzy lekker lui uitslapen, hetzij zich juist bo venmate inspannen by sport of amusement. Zouden er nog oelen ryn, die antwoorden: de zondag is een gesohen k van God?, aldus schrijft mevrouw C. Swaan- Koopman in een boeiend artikel in Mervormd NederlandZw vervolgt dan: TTTIE UITGAAT uit zijn vader land en terechtkomt in een werelddeel, dat in hoofdzaak ruet- Chriatelijk georiënteerd is. zal z.ch muschien voor het eerst van zijn leven bewust worden dat dc zondag lang niet zo vanzelfspre kend Is als hij altijd heeft aange nomen. Je wordt wakker met de ge dachte: vandaag is het zondag. Vanouds is daar een hele reeks begrippen aan verbonden. Het be gint al met: uitslapen. Maar dat is :n de tropen helemaal niet ple zierig Vlug naar buiten, van de frisse morgenlucht genieten. Dan zie je. dat het straatbeeld net is als op andere dagen: mensen zijn op weg naai de markt, arbeiders (aan naar hun werk, koopvrouwen onu-n hun waren aanprijzen. Voor iamand die streng Chris telijk U opgevoed, begint hier al terse topen Misschien zal het ons gang: moet ik dit oosterse vrouw- *nt*',ord®n "W" koDen nn nog met de gedachte vervullenT Zo getuigen wij van ons geloof. Maar dat lijkt er niet op. Zij zal hoogstens denken, dat het een ka le handel wordt vandaag, nu die blanken een verboden dag blijken te hebben Dat is op zichzelf niet vreemd, slj zelf hebben immers ook hun cisgen: op donderdag zul len zij nooit op reis gaan. of op maandag nooit een nieuw werk be ginnen. op dinsdag niet gaan vis sen of cocujnoten plukken, omdat het ongeluk zou brengen. Thuis, in Holland, gingen we daarna naar de kerk; maar er 11 hier helemaal geen kerk: wat dan? Trouwens, het werk van de man gaat gewoon door. Op ver scheidene cultuurondernemingen in Indonesië had men de hari- besar. de grote dag. dat was de dag waarop het loon werd uitbe taald en iedereen een vrije dag had. maar dat hoefde helemaal niet een zondag te zijn. en de tus senliggende period», was ook lan ger dan een week. Ook de winkels die daar hoofdzakelijk in Ch nese handen waren bleven ge woon open. waarom ook niet? De zondag zei hun niets. Ik denk aan mijn jeugd terug, toen dc vader van mijn school vriendinnetje bakker was en nog nooit in zijn huwelijk een dag met zijn vrouw uit was geweest, de winkels aren toen ook in ons Christelijke land op zondag open en vakanties bestonden nog niet. ..Ga Je vanavond mee naar de bioacoop?" ..Neen, dat doen wij op zondag niet". ..Hè. waarom niet?" Ja, waarom niet? Als je moest kiezen tussen de kerk of de bioscoop, ja. maar er is hier toch geen kerk. Is het zondig om naar de bioscoop te gain* Maar ln de weck ga je wel. en wat de ene dag zonde is. is de andere dag ook tonde, dus intens thuisblijven? Langzamerhand beginnen al die dingen, waarmee je van huis bent opgevoed, los te zitten Niet dat je geloof losraakt, niet dat je niet meer verlangt naar Gods wil te leven; de moeilijkheid is meer dat je zeif er niet meer zeker van bent, wat Gods wil is en wat alleen maar thuis gewoonte was; wat er behoort tot een Christelijke le vensstijl en wat behoort tot de streekgewoonten van je land van herkomst tot ..dat hoort nu een maal zo" Want in dit nieuwe land horen nu eenmaal heel an dere dingen zo. Toen ik nog maar nauwelijks kwam kijken in mijn nieuwe sta tus van huisvrouw, dacht ik: al is de tropen, ook een andere dag wordt dan anders. Ik begon met de oosterse bedien den bij elkaar te roepen en uit te leggen: Wy. Christenen, hebben 1 tafel ge- mag blij zondags een rustdag. jullie ook graag een ven. eens in de week dus alleen gekookt 1 dekt te worden, de w ven liggen, er behoeft niet ge dweild te worden. Het uurtje, dat er gewerkt moet worden, moeen jullie dan afwisselen, zodat ieder op zijn beurt dc hele zor.dag weg kan blijven. Ze luisterden zwijgend en schui felden daarna geruisloos weg. Maar na een uurtje kwam de huisjongen. als woordvoerder, meedelen, dat ze liever geen vrij hadden. Wal de kokkie en de ba boe betre't. die wilden eikaars werk niet waarnemen: wat hem zelf betrof, hii was een Moham medaan en wilde geen Christ ke gewoonte volgen. Daarmee eindigde mijn eerste poging om een zondagse sfeer om mij heen ta verspreiden. Gezonde toetsing Talrijk zijn dc plaatsen in de niet-christelijke wereld, waar een klein groepje Christenen op zon dagmorgen samenkomt rondom een voorgelezen preek en wat lie deren. om met elkaar de Heer aan te roepen en zich dichter bij Hem te voelen, temidden van een omgeving die niets weet Het 1 erg. het orgelspel en de mooie kathe dralen van thuis een tijdlang te missen, het i« wel erg het geloof te verliezen, door met het badwa ter van overgeërfde gebruiken ook het kind weg te werpen. Wij zijn hier in Nederland misschien be voorrecht. waar de zondag zo van zelfsprekend is. dat we het als een recht beschouwen en niet als een reden tot dankbaarheid. maar misschien is het ook een voor recht. eens gedwongen te worden voor zichzelf na te gaan wat ge loofswaarde heeft en wat alleen maar gewoonte is. Trouwens, het zou ook gezond 7.1 in als wa dat hier in ons eigen land eens nagingen. Daar Is bijvoorbeeld een toene mende neiging om kalenders te drukken, die de week met de maandag beginnen: Ik kreeg Juist dezer dagen een K.L.M.-vluohten- gids in handen, waar dc maan dag duldelllk mot ..1" stond aan gemerkt. Wat hindert dat nu? Een kwestie van nummering. Of... komt het doordat we steeds ver der afraken van dc geloofsgrond, die op de ..eerste dag der week" de Onstandlng gedenkt, en van- daaruit. in riankhaarheld en ge hoorzaamheid, de werkweek In gaat? Zijn we overgegaan tn de we reldse gedachte, dat we 6 dagen hard gewerkt hebben en dus recht hebben op een vrije dag. een rust dag. zoals we ook recht menen te hebben op een jaarlijkse zomer vakantie? De zondag is dan een sociale maatregel geworden in plaats van de dag des Heren en kan als zodanig ook in niet-Chris- telijke landen overgenomen wor den. Maar het is dan niet meer. wat het oo'soronkelijk was: een geschenk Gods. Druk bezochte toogdag in Delft „geen ruimte" is in ons land, helaas, overbekend. Geen ruimte voor huisves ting, wat voor vele jonge mensen met trouwplannen benauwend kan zijn. geen ruimte om een boerderij over te nemen, is voor honderden jongeren van het platte land een benauwende werkelijkheid. zoekt nieuwe wegen voor het oude plotseling alle wensen worden verwezen- werk, dat reeds door tientallen Jonge- lijkt. Geloven betekent giet plotseling ren onder het embleem van de rode een huis voor verloofde paren, een boer- l. afwe_l„ HMOTVPHHÜ.- m.._ KR MMIKKKKRKRKBRKRKBL CJ.V.F. en het Czal in de toe-1 *'-nde af zijn. Neen, dat betekent het komst vier secties vormen, t.w. voor "iet Wél m°gen we geloven, dat Jezus de vrije jeugdvorming, open jeugd- 9 "IV °ns SL2**11' Dal /eefl °"s werk, vorming bodriji.jrugd r„ bljmn- Ü'.A"" ZT.ÏZ m der jeugdwerk. Het uitzetten van deze ret ieven te staan, aldus ds. Bogers. We nieuwe koers zal de komende weken moeten ons niet afzonderen op verscheidene bijeenkomsten wor den besproken. üp de toogdag van de afdeling Zuid- Holland van het C.J.V. gisteren te Delft gehouden werd dit meegedeeld door de presidente, mevrouw D. Fonlein- Aldershol, uit Khoon. Mevrouw fontein, die in de Stadsdoe- ien ruim 1000 jongeren mocht begroeten, greep in naar oegroeungswoord terug op <je voorgeschiedenis van ae lusie van de C.J.V.F. het C.J.M.V.. die zij vergeleek met een langaunge verkering, uie ten slotte tot een nuweiyk heelt ge-1 ieid. Het jeugdwerk vraagt in opze lyd eer. nieuwe aanpak, die men het beste deukt te kunnen verwezenlijken auor stichting van vier alzonderlyke secties. De werkwyze mag dan veranderen, net doel van de geiuseerde organisaties is nettende gebleven: oe jeugd ierden tol Jezus Lnristus. Dit getuige zijn van Hein, die de weg, ae waarheid en net leven .s, vormt ue enige blyvenae opdracht. Als wy die opdracht goed zien, is onze toogdag eerst werkelyk geslaagd, aldus Namens de provinciale kerkvergade ring Zuid-Holland van de Hervormde Kerk bezocht ds. E. J. Beens deze toog dag, de eerste van de gefuseerde bond. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Streefkerk, W. H. v. Koo- ten te Hasselt; te Roiterdam-Chariois, P. Kloosterman te Kloetinge; te Nooru- Oosipoider IWykgem. Nageie-TollebeekJ J. C. Krajenbrink, vic. te Nagele-Tol- Aangenomen naar Workum, W. E. Ver donk te Okkenbroek. Aangenomen Vle benoeming tol vicaris te Meppel, Th. M. Loran, kand. te Drie bergen. GEREFl 1.MEERDE KERKEN Beroepen te Winschoten (vac. R. J. de Jong), ri. R. Zijlstra te Koudekerk a.a. Ryn. Aangenomen naar VeenwoudsterwaL W. Fokkens te Wilsum, Ov. Bedankt voor Nordhorn, A. J. Don- dorp te Domburg Beroepbaarstclling. Ds. G. Leene van Djakarta, die in afwachting van de beslis sing, of hij al dan niet naar Djakarta zou worden teruggeroepen in 1958 benoeming tot legerpredikant aanvaardde voor de tijd van een jaar en zes weken, stelt zich. nu vast staat dat hij niet naar Indonesië zal terugkeren, beroep baar in de Gereformeerde Kerken in Nederland. Zijn adres is Horsterweg 157 Ermelo, tel. 3417—193. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te urk, C. Smits te Slie- diecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Meliskerke, M. Heerschap te Borssele. Advertentie ïevraagd: Catechismus van Gezelle Meer- urg Smijtegeld e.a Encyclopaedic v. Oost- oek en Winkler Prins. Alle godsdienstige LINDENBERGSBOEKHANDEL llllevllet Zl - Tel. 174352 - Rotterdam-Zuid. In gebouw „Kunstmin" werd gisteren de negentiende bondsdag van de Nederlandse Christelijke Bond van Doofstommen gehouden. wethouder P. C. Elfferich namens belieg voorzitter van de bond, ds. J gemeentebestuur van de Prinsenstad, de jeugd een hartelijk welkom toegeroepen. Een groep Indische Nederlanders heeft vervolgens een gevarieerd programma van Oosterse zang en dans verzorgd. De pantomimespeler, de heer Rob van Reyn; uit Amsterdam, heeft de jeugd geboeid met de uitbeelding van een aantal dage lijkse situaties. De vice-voorzitter van de afdeling Zuid-Holland, de heer H. Meijers uit Schiedam, heeft een slot woord gesproken. Wijdingsdienst In de Nieuwe kerk was in de morgen uren een wydingsdienst gehouden. De Delftse predikant prof. dr. W. H. Bee kenkamp verzorgde de liturgie en ds. J. H. Bogers. uit Alphen aan de Ryn, sprak onder bet motto „Is er nog ruim- over het Paasevangelie. Het begrip Wereldconcilie Ontmoeting van Firet uit Bergambacht opende de dag met een welkomstwoord. Ver volgens werd de huishoudelijke vergadering gehouden. Na de koffiepauze voerde een drietal spre kers het woord over het onder werp Verantwoordelijkheid. De voorzitter moest tijdens de huis houdelijke vergadering mededelen, dat de secretaresse, mevrouw S. D. J. Ver- tregt-Oussoren, wegens ziekte niet aan wezig kon zijn. Haar werd een telegram gestuurd, waarin haar beterschap werd De tweede penningmeester, de heer J. A. Capel. nam op deze bondsdag afscheid van de bond. Ds. Firet overhandigde hem een boek en een geschenk onder couvert. De he- G. v. d. Ploeg zal de heer Capel in het bestuur opvolgen. De heer W. Bakker, de voorzitter van de afdeling Dordrecht, bood namens de ze afdeling aan de bond een fotoalbum aan met foto's die tijdens de viering van het veertigjarig bestaan der afde - „aria gemaakt. Mevrouw T. Glas uit Den **aag^ de en het Vatieaan oichik'.: de het kondigde als eerste spreker ILeenthouts aan, die sprak over verant woordelijkheid in het algemeen. ..Adam" aldus de heer Leenhouts, was de eer ste mens. die verantwoordelijkheid Volgens geruchten die als hoogst kreeg. Hij beschaamde helaas het ver- waarschijnlijk worden bestempeld door l trouwen en hij kreeg nu van God een het rechtse blad Salzburger Nachrich-1 veel zwaardere verantwoordelijkheid. In ten hebben vertegenwoordigers van bet zweet zijns aanschijns moest hij het Patriarchaat van Moskou te Wenen Vi.VW au'wO °jl een on.moeting gehad met «en bood-1 „a.r «ijn etem horen, schapper van het Vatieaan om te spre-j kunnen wij echter die zware verant- ken over voorwaarden voor nadere woordelijkheid vragen, onderhandelingen over deelneming van 1 De heer C. de Raad. die sprak over de Orthodoxe kerk aan het door paus j de verantwoordelijkheid bij de Evange- Johannes voorgestelde wereldconcilie üsatie, zeide, dat men de boodschap Van welingelichte onofficiële lude1»»" *al fvaQfólle ,m,J v°or 2lc,h t-„,.„j ,0 hm k -„w. mag houden. Wij dragen verantwooi ir1 VaticaanstadI is het bericht in de dell%heid voor 0Jnie n8„u. Wat doen 'zburger Nachrichten bevestig.... In wij voor de mede-dove. die niet gelooft? officiële kringen wilde men geen com-jwie kan beter het Evangelie aan de do- mentaar leveren. ven brengen, dan de doven zelf? In Rook met verstand rook met smaak rook sigaren! 172 ..Ik houd zo ontzaglijk voel heer", telde tij, zien half omwinaena. t« orroewimpeld uitgesproken voorn» van de dokter doet pijn. tot dolwoiden» toe." Weer deed mijnheer Carlyle enige stappen in haar richting, zodat tuj nu vlak bij haar stond. ..Het is buitengewoon vriendelijk van u. dat u in eerr derge lijke mate belang stelt tn een kind van mij-" Zij antwoordde niet. „Stel mevrouw Carlyle maar niet op de huugte", hernam hij, ..ik zou het haar liever zelf ventellen'. Op het ogenblik mag zij niet aan plotselinge schrik of verdriet blootgesteld worden." ..Waarom zou zij hiervan schrikken of verdriet hebben? Zij is de moeder niet" Hartstochtelijk woest, wraakgierig slingerde zij de woorden er uit. alsof zij Barbara in een verachtelijk daglicht wilde stellen. Maar reeds vóór de wooiden alle waren uit- Jesproken beaefta zij wat zij deed. en de toon van e tweede tin was veal bedaarder Mijnheer Carlyle trok zijn wenkbrauwen op en tijn stem klonk hoog hartig toen hij antwoordde „U spreekt overijld, madame." Het verwijt trof haar diep en tiJ besefte nog maals. wie tij was. besefte net met schaamte en vernedering Zij slechts de gouvernante' Mijnheer Carlyle moeat wal gedacht habben dat zij minstens waanzinnig was. om aldus over tyn vrouw tc dur ven spreken. Hij wilde juist weggaan, toen tij nch plotseling naai hem toewendde en een vurig ver zoek tot hem richtte „Het scheen - als ik het althans goed begrepen heb dat ar misschien zekere moeilijkheden be stonden in verband met een verblijf van William een warmer klimaat, daar er niemand, dat wil tij. ..Maar aijn die van door ANN LUDLOW gescheiden van zijn familie. Neen. madame Vine: als mijn jongen toch van mij moet heengaan, wü ik hem tot het einde bij mij hebben Daar stak William tijn hoofd voorzichtig om de hoek ..Hij is weg. niet? Ik wou met terugkomen zolang hij er nog was. ik was bang dat hij me hier levertraan zou ingeven." Mijnheer Carlyle ging zitten en nam William op zijn knieën, hij drukte zijn voorhoofd liefkozend te gen het zijige haar van de jongen. ..Mijn lieve jongen, de levertraan krijg je omdat die goed voor jt u, tic je. daar moet je sterk van .Ik geloof er niets van. dat ik daar sterk word. papa. Zegt dokter Martin dat moet*" ..Wie apreakt er tegen jou van sterven?" .,0. sommige mensen spreken er over ..We moeten ons best doen om je te genezen 1 plaats van je te laten sterven" antwoordde mij heer Carlyle. die eigenlijk ntet wtst wat hij hierop moest zeggen en met moeite zijn verdriet bedwong ..Maar of wij nu leven of sterven, wij 1 hand. dat weet je, William, en wat óo< tijd het I ,.Hé, papa. ,,ik moi zich uit de handen v en rende achter hem ,,Mag ik met u me u te voet?" Hoe zou hij het van kind nu nog iets te huis wandelen? Bent ..'Best' ..We gaan met pai William aan madame Vine. Madame Vine verlustigde zich zich kunnen verkrijgen, het blijf8maar hier tot ik je kom naar huis" verkondigde bepaald in de boodschap. Maar er was niets aan te doen. Reeds zeer kort daarna verscheen mijnheer Carlyle en het gezelschap vertrok: hij met William aan de madame Vine los aan de andere zijde Rotterdam is pas een evangelisatie op gericht. Deze mensen hebben het be grepen. De boodschap van Christus moet uitgedragen worden. Hoe komt het dat wij Jezus kennen? Omdat andere men sen. die horen kunnen, ons van Hem hebben verteld. Als horenden dat voor ons doen, dan moeten wij dit zeker on ze mede-doven doen. En in de hemel zal blijdschap zijn over een zondaar, die zich bekeert. ..Men moet niet altijd bezorgd zijn over zijn eigen veiligheid" zeide de heer H Pampiemole, die sprak over verantwoordelijkheid in het verkeer. De veiligheid van anderen is zeer belang rijk. Het zou goed zijn, als er op de afdelingen verkeerscursussen werden gegeven. Helaas zijn er nog veel do ven, die geen bord op de fiets met Slecht-Horend willen. Laten wij toch de veiligheid van onze medemens niet vergeten. Over deze Verantwoordelijkheid werd Seruime tijd gediscussieerd. De heer Scheele vertelde de aanwezigen tot slot iets over de ruimtevaart. Hij be gon met ons planetenstelsel te verkla ren, waarna hij de verschillende banen der aardsatellieten besprak. Ds. J. Firet sloot dc bondsdag. Hij merkte op, dat hij in zijn werk voor de doven veel zegen heeft mogen ontvan- {en. Reeds zes volwassenen heeft hij unnen dopen. God wil mensen gebrui ken. om ook onder de doven het E- vangelie te verkondigen. Na dit officiële gedeelte was men nog geruime tijd gezellig bijeen. De aanwezigen genoten van het optreden van de goochelaar Jan v. d. Wal. die door zijn kunsten ieder verbaasd deed Paasboodschap van de paus Ook de paus van de Rooms Katho lieke Kerk heeft zich met Pasen ge richt tot de gelovigen van zijn kerk gemeenschap. Hij deed op zaterdag avond via radio en televisie een op roep tot de staatshoofden om ,,de eerbied voor de fundamentele rech ten van de mensen te waarborgen." In zijn predikatie in de Pieterskerk zei de paus onder meer: ..Voor alles bidden wij katholieken van Rome en de gehele wereld voor de vrede. Te allen tijde ziet men hier en daar dreigingen, die zorgen baren vragen en proble men, die opdoemen, verdwijnen en te rugkomen zouden een gevaar kunnen vormen voor de harmonie en een goed begrip tussen de volkeren. ""ij bidden, dat de goede wil van alle ïsen, die de grootste verantwoorde lijkheid voor de toekomst der volkeren Jigen, in de geest van rechtvaardig- d en samenwerking de gemeenschap pelijke oplossing mag vinden voor alle geschillen in het belang van de wereld- .Maar", aldus de paus, „iedere goede christen heeft genoeg van compromis sen. Hij gaat zeker en moedig voort." Ds. Mackenzie wordt zeventig jaar We hebben het Paasfeest, het feest van de overwinning, ge vierd. En nu zal moeten blijken, dat het Paasgebeuren een keerpunt is in ons leven. Dat de christen niet leeft naar het graf toe, maar naar het eeuwig leven. Dat niet het ..geborgen zijn van de wieg tot het graf" zijn leven vult, maar het „voor eeuwig geborgen zijn". Zo was het voor die twee mannen die de geschiedenis zijn ingegaan als „de Emmaüsgangers". Sprekend met die onbe kendedie zich bij hen gevoegd had, zeiden zij: „Wij echter leefden in de hoop, dat Hij het was Die Israël verlossen zou...." De verwachting van de oud-testamentische Jood, hopend op het herstel van Davids koninkrijk. Maar als Jezus met hen gesproken heeft, gaat hun (in de ware betekenis van het woord) een licht op. En uit de volheid van hun hart stemmen zij in met de juichkreet van de discipelen: „De Here is waarlijk opgewekt.Een volkomen nieuw uitzicht heeft zich voor hen geopend! Toen zij naar Jezus luisterden, was „hun hart brandende in hen" zij het bij ons allen niet anders! TIBET EN HONGARIJE het Hongaarse volk heeft reldlijk leider aanvaard, kt. Ondanks de grote verschillen tussen aanwezigheid Rode leger, aan het bewind Toen dit regiem werd weggevaagd, zag Chroesjtsjef zich genoodzaakt in tegenwöordigen te grijpen en de oude toestand te her- het optreden van eenheden van hef teerde zich na het mislukken van een massale verzetsstrijd een rege ring, die beweerde het volk te ver die bereid was buitenlandse stellen. Enkele communisten stelden mogendreid goed te praten, zich onder aanvoering van Janos In het kader van de Verenigde Na- Kadar ter beschikking om een schijn- regering te vormen. In Tibet kwam de bevolking even eens massaal in opstand. Haar ver- ties bleek aan de Russische onder drukking van het Hongaarse volk weinig of niets gedaan te kunnen worden. Eenzelfde situatie doet zich ertoe dreigde te leiden, dat Tibet te slaan, als nationale eenheid zou verdwij- Toch is er een wezenlijk verschil, nen. Het neerslaan van de verzetsstrijd in De Chinezen /zijn erin geslaagd, het Hongarije benam de andere Midden in dit onherbergzame gebied Dalai Lama, geestelijk leider Tibetanen, wist te ontkomen nu een levend symbool van bet ver zet tegen de Chinezen. de de communistische regiems, waar de door zij worden onderdukt. is Met Tibet is dit laatste niet het ge val. Het is niet onmogelijk, dat het de opstand, hetwelk nog Evenals in Hongarije is echter in steeds smeulende is, zich meedeelt Tibet een groep aanwezig, welke zich 1 grote gedeelten van China, 7 rondom de Pantsjen Lama heeft ge- de bevolking .nog steeds lijdelijk ver- schaard en bereid is, de door de zet pleegt tegen de mensonterende Chinezen bevolen maatregelen uit te maatregelen, door het rode regiem voeren. jn Peking uitgedacht Mr. Van Aartsen tot gerei, jeugd Afdelingsdag in Den Haag ER IS in Nederland een toe nemende onkerkeiykheid te constateren, een secularisatie die grote invloed uitoefent op het po litieke leven. Steeds meer kie zers zeggen de laatste jaren de christelüke partyen vaarwel. Dit geldt niet alleen voor de A.R.P. en de C.H.U., maar ook, zij het in mindere mate, voor de K.V.P. Ds. W. -lackenzie te Amsterdam. meritus-predikant der Remonstrantse Broederschap, viert op woensdag 1 april zijn 70e verjaardag. Ds. Mackenzie was twee jaar werkzaam als voorgan ger van de afd. Brielle van de Ned. el eeeellchap vertrok: hij met WiUlam aan de ,n ,v.oorl' le z*lm- .and en medamc Vine los ean de andere aijde gemeen- neait het kind. J™ *llu;a;r Utrecht en op 1 ii 1 mei 192o deed nij intrede ui de hoofd- ..Waar is William Vame, papa vroeg de jongen stad. waar hij werkzaam is geweest tot Hij it doorgelopen mat Lord Mounf Severn. ,pril 1954 toen hij met emeritaat Nauw.U,ks waren dexe.woorden uitgesproken, J'jlf'ng. hoewe, hij arbeid tn de hoofdstad is blijven voortzetten. Tal van jaren was ds Mackenzie voorzitter van de Centrale Jeugdraad i week terzijde, zodat 2 IR j*Oo2i God wil. ia aL- n'^elijkheid E Mijnheer Carlyle stond o» cn zet de voeten van madame vine op goed op hem. madame zette de jonger gfng na lijk. Hij scheen beschaamd hij in de goot terecht kwan wonderen, dat hij zich aldus gedroeg, als men hoort dat het Francis Levison was. William, als een echt kind, draaide het hoofd om, om de last post na te kijken. ,.Zo'n lelijke, slechte man zou ik voor geen geld ter wereld willen zijn", sprak de jongeman, terwijl hij weer voor zich uit keek. ..En u, papa?" Mijnheer Carlyle antwoordde niet en zijn bleke gezellin wierp haars ondanks een blik op hen Zijn gelaat was onaandoenlijk, afgezien van een trek van onuitsprekelijke minachting om zijn mond- Bij de poort i ze. die daar ol HIM mM scheppen William kreeg mevrouw Hare in het oog, die op de tuinbank zat en rende naar haar toe om haar een kus te geven. De kinderen hielden alle maal van mevrouw Hare. Bleek zag de rechter j wat niet half fterk genoei Hij zag geel De kru|' hingen er lustaloos bij i hem te hebben verlaten seC! al zijn statigheid (Wordt vervolgd) de Vrijzinnige Jeugdraad te Am sterdam. Hij is een van de mede-op richters van de Vrijzinnig-Christelijke Studentenbond en van de Vrijzinnig- Chr. Jongerenbond. Qocd niéuws veorROKERS EindtlUkk pasta, maar een speciale behandeling die tandsteen en nicotine oplost en de tanden een beschermend laagje geeft. Snel. doelmatig en veilig Gebruik Teelak op een droge tanden borstel. Ka enkele dagen is de aanslag weg. uw tanden zijn als nieuw: gezond en glanzend wit. 11.95 per tube. TEELAK - PARIS DISPEC Oen HAAG Dr. H. L. Turner, directeur van h Alliance zendingsgenootschap i Amerika heeft tijdens de Paasdagi op het zevende Alliance zendings- weekeinde in Parousia in Wassenaar op boeiende wijze verhaald van zijn reis naar de Baliem Vallei. Dit is een van de 22 zendingsvei- den van het gen9otschap en men werkt er onder de Uhundunis in de Ilaga Vallei die een deel is van de Baliem Vallei in Centraal Nieuw Gui nea. Drie jaar geleden is hij daar met het zendingswerk begonnen Aanvankelijk weerden de Uhundunis de zendelingen, doch later verzochten zij hun te komen. Na drie jaar zijn er nu reeds duizend gedoopten ter wijl twee duizend andere valleibe woners vaste en geregelde bezoe kers van de diverse bijeenkomsten zijn. Dr. Turner kwam dan ook tot de conclusie, dat de bewoners van de Ilaga Vallei zeer ontvankelijk zijn veor het evangelie. Mej. A. C. Ubbink. die tijdens de zen dingsdag van het genootschap op He melvaarbsdag in Rotterdam als achtste zendelinge van de Ned.-Belgische afde ling zal worden uitgezonden, heeft op voortreffelijke wijze de woorden van dr. Turner vertaald. Eerste Paasdag gingen in de ochtend dienst voor dr. Turner en rev. W. Koe- nemann uit Wassenaar, waarna in de middagdienst dr. Turner en de heer L. de Graaf het woord voerden, s Avonds, spraken behalve dr. Turner de heer en mevrouw Nicholson, die vele jaren in Portugees Kongo hebben gewerkt en binnenkort naar de Belgische Kongo ho pen te vertrekken, alsmede de heer H. Rahtert, die thans als evangelist in Duitsland werkzaam is. Tweede Paasdag sprak ook de heer John Winston, directeur van de Bijbel- school van de Belgische Evangelische! zending en tijdens de middagdienst op Tweede Paasdag heeft men afscheid ge nomen van ds G. van 't Woud. be-j stuurslid van Parousia. die binnenkort naar de Belgische Kongo,vertrekt. I afdelitigsdag van de Bond van Meis jesverenigingen op Geref. Grondslag en de Ned. Bond van Jongelingsverenigin gen op G.G. in Zuid-Holland noord, welke afdelingsdag in het Haagse Kur- haus werd gehouden. Ruim duizend jongens en meisjes woonden deze toogdag by om te luis teren naar de toespraken, de muziek en de declamatie. Mr. Van Aartsen noemde de teruggang van de chr. partijen in Nederland een betreurenswaardig verschijnsel. Zij die toetreden tot andere partijen moeten wel beseffen dat zij zich niet kunnen beroe pen op chr. beginselen. 39.000 P.v.d.A. gingen is wel duidelijk gebleken dat samenwerking tussen de christelijke partijen juist in deze tijd een dwingende noodzaak is. Mr. Van Aartsen deed een beroep op de jongeren zioh niet afzijdig te houden van de politiek al had hy daarover in het a r. kamp niet te klagen. De politieke jeugdorganisatie Arjos is nog altijd de grootste van alle politieke organisaties i Nederland. De C. G. KARSSEN Een belangrijk evenement op de bij eenkomst was het afscheid van de heer j C. G. Karssen. voorzitter van de provin ciale afdeling Zuid-Holland Noord van de J.V.-bond. Na 35 jaar aan deze afdeling te heb ben gewerkt zei hij het geref. jeugd werk vaarwel wat gepaard ging met veie waarderende woorden. Een storm achtig applaus ging op toen de burge meester van Bodegraven mr, J. J. Krolles hem de versierselen behorend bij de ridderorde van Oranje-Nassau opspeldde. Ook de jeugd was vertegenwoordigd. Namens de meisjesbond overhandigde Ida de Klerk die het eerste deel van de dag inleidde een grammofoonplaat en mevr. Karssen een enorm boeket bloemen. De heer G. Hogervorst gaf namens de jon- Ïensbond een filmapparaat en de heer an Snellink, opvolger van de heer Kars sen benoemde de scheidende voorzitter tot erelid. Hij gaf hem de oorkonde. Voorts werd gesproken door ds. G. N. Lammens, landelijk bondsvoorzitter. Oecumenisch congres over Europa Op kasteel Oud-Poelgeest wordt van 23 juli tot 3 augustus het 8ste Europese Oecumenisch jeugd-congres „Europa in de steigers" gehouden. Het programma vermeldt o.m. wat jn we aan het doen in Europa? Een onomische en politieke plattegrond an Europa in de huidige tijd. Het oude huis in een nieuwe wereld, de interna tionale onderlinge afhankelijkheid en de situatie na 1945. Wij richten het nieu- Europa is. Europa niet voor Europa ar voor Gods wereld, oecumenische slotdienst. Verder staan er nog excur sies o.m. naar Rotterdam. (Europoort project) op het programma. Buenos Aires, benoemd tot kan selier van e Rooms Katholieke Kerk. Deze benoeming brengt mee. dat de kardinaal zich te Rome. tal moeten vestigen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2