Kunstwerk van Rubens
zwaar beschadigd
PUZZEL VAN DE WEEK
Als de krant eens van elastiek was
Smalpijpen en trieste gezichten
JAZZ-FINALE
ZONDAGSBLAD
ZATF.RD.4G 28 MAART 1059
Uit Münctaen
I horen we, dat de
deskundigen van
I de „Oude Pinako-
theek" aldaar twee
I jaar denken nodig
ie hebben om Kubens „Hellev
der verdoemden" enigszins
restaureren. Maar ook na de
restauratie zullen de sporen van
de aanslag niet volledig zijn uitgewist. Het enige wat men kan doen
is „de totale indruk van het kunstwerk herstellen". Eind april werd
het kunstwerk zwaar beschadigd door een bezoeker, die er een hoe
veelheid bytend zuur tegen aan wierp. Hy had het voorzien op
Albrecht Dürers „De vier apostelen", maar dit schilderjj wordt voort
durend bewaakt. Toen probeerde hy het. en met succes, met de „Helle
vaart der verdoemden". Het zuur kwam in de linkerhoek van het
-childerij en stroomde omlaag. Pijnlijke momenten beleefde de directie
kort na de ontdekking van de wandaad doordat men het met lijst
>00 kilo wegende kunstwerk niet onmiddellijk van de wand kon halen
-n plat op de grond leggen.
r
STILTE PEK RADIO
radio-tijd heeft gckoclfi
seft gewijd is een man nau
ia! onderbroken dooi
lio niet stuk was. De
t hij wel honderd telefoc
wjj bieden u e
irop volgde 13 i
mededeling aa
zijl g» g<-
wonder-
inuten stil
de Juiste-
tilte" hadden verklaard. (Ovc
Er waren nl. niet voldoen
de helpers te vinden om het
schilderij van de haken te
lichten. Intussen stroomde
het zuur langzaam omlaag.
De donkere kleuren zijn
door het zuur vrijwel opge
lost. de lichtere boden meer
weerstand.
Men heeft het schilderij voor
lopig op de grond laten liggen
zodat het zuur volledig kan ver
dampen, en de overgebleven verf
kan drogen. Daarna wordt het
naar de werkplaatsen van de
Beierse Staatsgalerijen overge
bracht om te worden gerestau
reerd. Men zal zich daarbij be
perken tot de figuren en details,
die voor de totale indruk van het
schilderij waarvan de waarde
enkele honderdduizenden marken
bedraagt van belang zijn.
Goering99
De Hellevaart der verdoem
den" is al eens eerder bescha
digd. Op een op hel schilderij
afgebeelde duivel had een grap
jas „Goering" geschreven. Voor
het herstel was toen niet meer
nodig dan een stukje vlakgom.
In de Oude Pinakotheek"die
een van de grootste schilderijen-
musea in Duitsland is, breekt
men er zich intussen het hoofd
over hoe men kunstwerken in de
toekomst beter kan beschermen
tegen onverlaten. Dit zou kunnen
gebeuren door de schilderijen
achter glas te bergen. Maar daar
toe zou de directie van de „Oude
Pinakotheek" slechts ongaarne
Zonnewarmte
Een Zweedse architect is na een
studie van twintig' jaar er'in ge
slaagd mogelijkheden te vinden
voor het venvarmeïT van""huizen
door middel van zonnewarmtè.
Zweden, zo heèft hij uitgerekend,
moest vorig jaar voor een bedrag
van ongeveer 700 miljoen aan stook
olie invoeren. In diezelfde periode
zou het mogelijk zijn geweest per
uur een gemiddelde hoeveelheid van
acht tot negen liter water per vier
kante meter te verwarmen van 20
tot 100 graden door zonnewarmte.
,,Er is", aldus de architect, „vol
doende zonnewarmte, maar de
moeilijkheid is de straling van zon
en lucht op te vangen en geheel
te benutten. Om eeh huis door zon
newarmte te kunnen verwarmen
zou het dak moeten bestaan uit
vensterglas, dat -aan de onderkant
door zwartgeklcurde koperen pla
ten is bedekt. De warmte kan in
huis worden verspreid door lucht-
circulatie via een laag staalwol
onder de koperen platen of door
waterbuizen".
overgaan, omdat dan vele bij
zonderheden van de schilderijen
voor de toeschouwer verloren
gaan. A,ls eerste maatregel is
thans bepaald, dat de bezoekers
hun overjassen in de garderobe
moeten afgeven.
Gestolen Iiuis
Het mysterie van het spoorloos
verdwenen prefabricated alumini
um huis, waarover u dezer dagen
in Belicht Bericht hebt kunnen le
zen, is volkomen opgelost. Het is
nl. helemaal niet gestolen, zoais
de eigenaar, een inwoner van
Croydon, Engeland, in paniek bij
de politie kwam vertellen. Het is-
slechts door een „misverstand" in
Schotland terecht gekomen. Toen
de verhuizers terugkeerden en van
de opwinding, die het verdwenen
huis in Croydon had veroorzaakt,
hoorden, keken ze elkaar eens aan
eri zeiden toen: „Dan hebben we
zeker het verkeerde huis meege
nomen". Zé zijn nu weer naar v-nkele van de 912 servieson-
Schotland gereisd om het terug te derdelen die keizerin Catherine
de Tweede van Rusland in 1774
door Wedgwood liet maken.
Twee honderd jaar
Wedgwood
Een van de mee^t 'bepoemde; ceramische industrieën
in Groot-Britannië gaat dit jaar het tweehonderdjarig fout te denken, dat iemand, die de
bestaan vieren. In 175? stichtte Josiah Wedgwood een "V8kunj^n^beginnem ^Sinds^k
pottenbakkerij in Staffordshire en werd zo de grondlegger schilder heb ik nooit meer een
-• slecht humeur en dat kunnen al
mijn patiënten beamen. Ik ben
nooit meer lui, ik schilder alle
week-einden en ik heb een ezel in
de badkamer staan, die aan mijn
spreekkamer grenst. Als eeh pa
tiënt verstek laat gaan ga ik schil-
zy van ie rieren jjg volgende patiënt zich
de fabriek méldt/En de paar minuten tussen
twee patiënteh vüï ik óok mét Schil-
dèreh op".
Schilderende
dokter
Een Londense dokter volgde de
raad van een patiënt op en begon
op 65-jarige leeftijd te schilderen.
Dat was in 1955. En op het ogen
blik houdt hij in de Royal Acade
my een eenmanstentoonstelling
van zijn werken.
En dit vertelde hij:
i een firma, die terecht wereldvermaardheid heeft ver-
Josiah
Uit heel de
wereld
Een Engelse commissie heeft de af
metingen van kantoormeubelen ver
geleken uiet die van het menselijk
lichaam. Haar conclusie is: stoelen
en tafels zijn tot V/2 cm. te hoog.
Antonio Magna uit Santa Fe, Ar
gentinië, ging naar de kapper om zijn
haar te laten knippen. Later mopperde
hij, dat de kapper geen wisselgeld
had en hem in plaats daarvan een lo-
terijbriefje in zijn maag had gesplitst.
En laat nou op dat briefje een prijs
van 100.000 pesos 5.670.-) zyn ge
vallen.
De piloot en de navigator van een
vliegtuig van de Zweedse luchtmacht,
dat door onbekende oorzaak in de
lucht in stukken brak, zijn door een
en dezelfde parachute gered. De pa
rachute van de piloot opende zich op
de juiste wijze, mB«r die van de navi-
srkle
et. Oof
heide
elkas
vastklampten en veilig in een m
landden. De piloot had slecht»
een lichte shock.
De politie in Wellington, Nieuw-
Zeeland, heeft pogingen van studenten
verijdeld, die hel wereldrecord van
Auckland wilden verbeteren. Dat we
reldrecord bestond uit het samenper
sen van 27 man in een telefooncel
van 2.2 m3. Ze moesten de poging
opgeven nadal een ruit en een poli
tichelm waren gesneuveld. In Dune-
din maakte de politic een einde aan
een poging om een Londei
Josiah Wedgwood en Sons proces
I,td;-,is-. na. tien- genej,-atLe& een „voren
naanv-feworden, d-ie staat vcior schrijven?
•he£%finste -'en v 'het mooisteop
het gebied Va'h Engels porce-
lein; En hoewel de moderne in
vloeden in de fabricage van
thans zeker aanwezig zijn,
worden- toch de oude tradities
bij ontwerp en. uitvoering nog
altijd, in ere gehouden.
John
Zo piaakte de bij Wedgwood
in dienst zijnde John Flaxmah
in 1775 de beroemd geworden
meisjesfiguren, die een gra-
cieuse voorstelling gaven van
de dansende uren. De oorspron
kelijke- gietvormen van deze
serie zijn niet alleen bewaard
geble-ven, maar worden nog da
gelijks gebruikt.
In de Wedgwood annalen zijn
zeer vele opmerkelijke leveran
ties te vinden. Zo kreeg keize
rin Catherina de Tweede van
Rusland in 1774 een schitterend
eetservies van Wedgwood-por-
celein, dat geheel met de teer
ste landschappen beschilderd
was. In het Wedgwood-museum
te Barlaston kan men nu nog
de voorbeelden bewonderen, die
voor de vervaardiging van dit
unieke servies werden gemaakt.
Jasper
Voor dit servies, dat uit 952
verschillende delen bestond,
moesten niet minder dan 1244
beschilderingen worden ge
maakt. Heel beroemd is het
Jasper-aardewerk, een typische
Wedgwood-specialiteit, gewor
den. Dit ongeglazuurde aarde
werk is een van de weinige in-
dustrie-produkten, die onmid
dellijk als origineel worden
herkend in alle delen van de
wereld. Juist voor deze „Jas
per-ware" worden nog altijd de
oude motieven van Flaxman in
bas-reliëf toegepast.
Mocht u van plan zijn uw va-
cantie in Engeland door te
brengen dan bestaat de moge
lijkheid om de moderne Wedg
woodfabrieken te Barlaston in
Staffordshire te bezichtigen.
Want bezoekers van overzee
van harte
het gehele
volgen, mits
produktie-
irlit
>sd dnhheL"
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1. kernspreuk, 6. bijb. figuur, 11. voor, 12. zijtak
Saaie; 14. verkeerd, 16. kwinkslag 18. enkele, 20. zekere afkorting,
21. vreemde taal, 22. naast, 23. afkorting van dona, 24. scheikundig
element (afk), 26. gewicht (afk), 27. stoomschip (afk). 28. onheil
aanbrengende godin, 30. vaartuig, 32. lichaamsdeel, 34. pers. voor-
naamw-, 35. volksnaam voor de kauw, 37. voegwoord, 38. oude
lengtemaat, 40. bijb. figuur, 41. op deze dag, 42. oogopslag, 43.
voorvoegsel, 44. bergplaats, 45. muzieknoot. 47. predikant (afk), 49.
deel van een boom, 51. boom, 53. gem. in Gelderl., 56. vervoeging
van een hulpwerkw., 58. atmosfeer (afk), 59. water in N.Brab.,
61. voegwoord (Fr.), 62. gem. in Limb., 64. -zeker spel, 65. afkorting
voorzetsel, 70. stronkje, 72. sociëteit
afk.)
76. zuil.
al: 2. voorzetsel, 3. stad in Italië aan de Adriatische zee,
i, 5. schrander. 7. voorzetsel, 8. edel metaal. 9.
leder, 12. voorzetsel, 13. gewicht (afk), 15. gem.
Verth
4. meisie;
boom, 10.
in Z.H., 17. meisjesnaam, 18. Europeaan, 19. nauw, 20. gewicht,
25. muzieknoot, 26. motorletterteken voor Denemarken. 28. doorn
achtige plant, 29. maanstand. 31. eetbaar knolletje. 32. meisjes
naam. 33. kruipend, eenjarig kruid, 34. wereldtaal, 36. uitroep, 37.
zijtak Donau. 39. groeit aan de waterkant. 44. maanstand. 46. dat
is (afk. Lat.), 48. niets (Lat 50. jongensnaam. 51. voegwoord
(Fr.), 52. familielid, 54 water in N Brab., 55. menigte, gevolg.
57. sportterm, 58. meisjesnaam, 60. vaarwel. 61. boomloot, 63. te
gen, 67 rund. 68. lidwoord, 70. de Griekse letter p, 7! adellijke
titel in Engeland (afk), 73. rivier in Italië, 74. soort onderwijs
(afk).
drost- 16. tras; 18.
and; 2b
Melpomene: 32. spek-
raad; 21.
27
Ho izontaal: 1. agent; 6. Mar-
ne; 10. naald; 15, komeet; 17
gem; 18 rakker; 19. krop; 20.
R.O.; 22. ma. 23. sago; 24. Ede;
25. ra.nmelaar; 28. las, 29. re;
31. Seeland; 33. at; 34. lies; 37
Ne; 28 dd' 39. spel; 42. klem;
44. toe; 46 ster; 48, en; 50. prat;
52. park; 53. ha; 54. galop; 55.
elite; 56 otter; 57 er: 58. meer.
60. Karna; 62. km;
64 Ems; -'6. Laks;
69. al; 70. i.l.; 72. n
75. klaroen- 78. os;
Groningen; 83. rem
36. M.87. Ee; 8!
Triëst; 91 ont. 93
salon. 96 oeton:
63. Henk;
68 want;
ïp; 74. Be
10 elp; -2.
84. eden;
mode; 89
nebel; 95
lade;
takel- 35.
stroman; 40. er; 41. tegel; 43
ma; 45 opium; 46. sa; 47. Par
ma; 49. nar, 51. ter; 52. pek;
53. hek; 59 e.k.; 61. al; 63 ha;
64. elan; 65. Sion; 67 Se; 68.
weldra; 69 alom; 71. lege; 73.
noedel; 74 "oets: 75 krat: 76.
riant- 77. Neer; 79. smelt: 81.
peil; 83. robe; 85. neo; 88 met;
90. Sn; 91. o.e.; 92. Te; 94. os.
INZENDINGEN
Inzendingen worden vóór don
derdag a s. op ons bureau ver
wacht Oplossingen mogen uit
sluitend op «en briefkaart wor
den geschreven In de linkerbo-
VPnh„ i wnrmeMenPuzzelop-
tn««tn»" Er zijn drie prilzen- een
van 5,— en twee van 2,50.
Na twee keer jazz nu een onbestemd aantal keren een rubriek met vrije impres
sies. Onbestemd, omdat ik bijzonder veel reacties heb gekregen in een meer dan
uitgebreide schakering. Als ik zomaar mijn gang zou kunnen gaan. zouden wij met
zijn allen wel een halve krant kunnen vullen 't Is wel eens leuk, om met die
gedachte wat te spelen: een halve krant vol. Maar 't moet bij spelen blijven, want
ruimte blijft ruimte en „Ruimte voor jullie" is ten slotte ook niet van elastiek,
zoals ze vorige weck op de zetterij zeiden, toen ik tc veel kopij had. Goed: we kun
nen heel wat weken vooruit dus wie wat heeft gestuurd en nu zijn of haar bijdrage
nog niet tegenkomt, dat hij de bekende moed niet op de bekende wijze laat zak
ken. Overigens: laat deze mij sympathieke stapel post Je niet ontmoedigen om door
te schrijven, door te tekenen en door te dichten, want voor goede kopij blijft er
altijd een bijzonder belangstellend oog.
Deze week starten we met een korten. Kees maar dat r-
foto van Peter Mnkveld uit Delft, eens meer gebeuren. Het
waarbij Kees van der Beek, leer- te zeggen eei
ling van de Herv. Kweekschool ie gebruik, dal i
Rotterdam, maar niettemin ook verantwoorde
Delftenaar een beschouwing gaf past. Hu
Ik heb het een beetje moeten in- onder de
maar: zie er eens doorheen
goed journalistiek
ar ik hoop-op een
toegc-
Iedereen kent ze, de jongens
en de meisjes met hun trieste
gezichten.
Je vindt ze overal, op straat,
in de bioscoop, in de trein en
in.de dancings. Ze zijn'gekleed
in spijkerbroeken of smalgc-
pijpte pantalons, fluwelen jasjes
of zwarte truien.
Het haar is naar voren ge
kamd en wordt met schijnbare
onverschilligheid gedragen. De
meisjes hebben schichtige reeën-
ogen. mooi lang haar. maar
maken zich verder niet op.
Maar ondanks al dat uiterlijk
vertoon van onverschilligheid is
het de blik, de oogopslag, die
het meest opvalt. Die trieste,
uitgedoofde blik, vinden we ook
bij die jongeren, die minder
spectaculair gekleed gaan. j
Waarom?
Waarom? Wat is de oorzaak
van deze neerslachtigheid?
Is het neerslachtigheid? Zo
neen, wat is het dan?
Ik zal proberen mijn gedach;
ten hierover zo duidelijk moge
lijk te formuleren.
Naar mijn mening is het eeri
logisch gevolg van deze tijd.
Door de ver doorgevoerde in
dustrialisatie, gevolg van 1 een
genadeloze economische wed
loop, wordt de mens uit zijn ver
band gerukt. Hij wordt een on
derdeel van het productie-pro
ces. Een onderdeel moet doen
en zeker niet denken. Hij moet
nuttig zijn. Dit pragmatisrrie,
dit nuttig zijn, neemt hand
Door deze oorzaken gaat de
mens vereenzamen. In het ge
dicht „Hei Nameloze" van Ger-
rit Achterberg, vinden we dit
zelfde probleem terug.
Het nameloze, doelverlatene
van dit
tussen de mensen in te zijn
als een
tussen de stenen van de straat
verloren steen
O dood getal in lege som
alleen
Verloren
hebben.
Veel mensen van ni
hun houvast verloren,
geworden tot een zwevende
groep. Ze worden door het leven
heen en weer geslingerd. Ze
waaien met alle winden mee.
Het gevolg is. dat ze onverschil
lig worden, dat ze elke vorm
van gevoel kwijt zijn.
Dan is er de secularisatie met
Over 14 dagen:
Hetzelfde
parool
'k Kan heel kort zijn: ik ge
loof, dat dit vrije werken Jullie
op het ogenblik best bevalt, want
zo je hebt kunnen lezen, kreeg
ik heel wat inzendingen. Daarom
geef ik voor over veertien da
gen nog maar geen onderwerp
op. Dus nog steeds geldt het pa-
ciaal, economisch, ciuw»
ligieus gebied. De metis ontkent
zijn verantwoordelijkheid ten
aanzien van zijn medemens.
Het Godsgeloof verdwijnt, zon
der dat er enige positive levens-
Inhoud voor In 'de plaats komt.
De kerken lopen leeg, of dit
de schuld is van de kerk, dan
wel andere oorzaken heeft. is
een zaak waarop ik hier niet
verder wil ingaan.
Verder?
Is heb dan zo verwonderlijk,
dat de jonge mensen, <fie over
epn paar jaar déze maatschap
pij moeten overoemén, zich be
zinnen, op de vraag. „En hoe
'móet, het dan verdef'j
Ze komen bij elkaar, niet in
plechtige conferentie-zalen. ge
zeten om groene tafels, maar in
keldertjes en in jeugdsociëtei-
Hen, die voor dë buitenstaander
,.een misschien wat bizarre in
druk maken. Misschien vergeten
zij dan even de dreiging van de
wereld, de berichten in de
kranten en het nieuws, dat de
radio brengt en elke dag weer
spreekt over een opstand hier
en een revolutie daar. Maar
het belangrijkst van zo'n jeugd-
sociëteit is, dat zij-er door mid
del van een gesprek .kunnen be
proeven, wat ze aan elkaar heb
ben. Want als we tot iets posi
tiefs willen komen in deze we
reld. zullen we het in de eer
ste plaats moeten hebben van
samenwerking. De jongeren zijn
er var. overtuigd, dat niet alles
omver gegooid behoeft te wor
den, maar wèl, dat er bepaalde
eigenschappen met wortel en
tak moeten worden uitgerukt en
msU vjmr„,j(prb;gnd,„.. 1
Schepping
Er is tegenwoordig zo erg wei
nig, dat wijst op schepping. Als
u in het vervolg nog eens van
die jongens en meisjes ziet, die
smalpijpen, maar ook die ande
ren, bekijk ze dan eens wat be
ter en zie, dat er achter die
uiterlijke onverschilligheid, die
pere oorzaken verborgen liggen.
KEES VAN DER BEEK
Op gevaar af, dat je me een
wat twijfelachtige figuur gaat
vinden, wil ik toch wel even
vertellen, dat ik er een beetje
mee heb gezeten. Ik bedoel:
met die jazz. Want ook nu
nog ligt er een aanzienlijk
stapeltje interessante post voor
me, wat allemaal met jazz te
maken heeft.
Misschien herinner je je, dat
ik in „Er uit gelicht" van de
vorige week er hard over dacht
ook deze week onze rubriek nog
..met jazzrbijdcagen te- vylipo,. Na
rjiu beraad en kalm ..oyprleg,
zoal" dat in rechtbanktermen
heet, ben ik daa. van terugge
komen. Dus deze weer
eens een heel andere, heel nieu
we „Ruimte voor jullie". Nu
vind ik het toch wel jammer
die bijdragen niet te gebruiken.
Daarom bewaar ik deze jazz-
post, omdat muziek in het alge
meen toch zeke" wer enige tijd
wel .ens de aandacht zal-heb
ben. Missch is er dan gele
genheid deze stukjes, m-ningen
en tekeningen nog op een of an-
ER UIT GELICHT
Zijnde een paar losae (en deze
week zéér korte) opmerkingen
over verschillende brieven.
DJONGOS
i DJongos". Moe
IIKGHVNKLINGE
Een beginnelinge"
ven heb ik hier. Nie
'we zijn allemaal np
gonncn. Stuur nog ee
SdIKI'KA
Stellendam Is ver
door Jan en Cor Keyz
ven en tekenden over
>ol (zie dc
nhcf i
brick): blijf ma:
doordichten en doorschrlj'
over wat je wilt. Op de cnvel
pc, -nals steeds, „Ruimte v
jullie'.
Gedicht van WLm Hazeu
(studeert Nederlands en woont
n Delft).
Toerkarimpressie
open dak
open busdak
open toerkardak
hoogspanningsdraden
doorklievende boomspruiten
egaal plunzige lucht
ROOD
gevaar
gele tram
geel gevaar
GROEN
verder
veilig
veilig verkeersdag
dag groenteboer
stompen
kilometerpa[en
11 (km)
reklameborden
coco-cola-girls
12 (km)
girls
g'rils
gril
Wim Hazeu, maart 1956 dat
TKKKNINC;KN
Hele stapel gekrei
frkc de Lange v
.ar je pres
5e serie waren de heren M. van Dijk te
Dordrecht, M. Muis te Giesscnburg en P. J.
Sterrenburg te Sprang-Capclle (allen 50 p.).
518 i
519
Correspondentie betreffende deze rubriek
aan de heer W. Jurg, Vi-ederustlaan 176,
Den Haag.
Nieuwe opgaven
Deze keer brengen we een tweetal vraag
stukken van de Hagenaar Hans Rotteveel.
No. 520 zal de meeste oplossers weinig moeite
geven. No. 521 lijkt ons een zware kluif,
maar misschien onderschatten we de capa
citeiten van onze oplossers. In ieder geval
bevat zij een elegante afwikkeling, die men
zal weten te waarderen.
No. 520 Hans Rotteveel, Den Haag
No. 521 Hans Rotteveel, Den Haag
SS N BI!
m
gH ngf
a a a a
fl 9 W
m
IBS 1
m
<9
Problemei
No. 518 (J. Dubbeldeman, Lelden)
Zwart: 7 8 11 14 17 18 23 30 35 36
Wit. 27 29 31 32 39 40 44 t/m 47
No. 519 (J A Bouwman, Den Haag)
Zwart; 4 8 9 13 17 19 22 23 29 35
Wit: 15 25 26 30 32 34 38 39 43 44
Oplossingen kunnen worden ingezoiïden
t 18 april s
Oplossingen
Beide vraagstukken tellen voor de ladder-
wedstrijd Oplossingen in te zenden vóór
18 april a 6.
Aan alle lezers
Tot onze spijt Is de bijdrage, die wy be
stemd hadden voor het Zondagsblad van
14 maart, op de route van onze brievenbus
naar de redactietafel spoorloos verdwenen
Op verzoek van de redactie stelden wij op
korte termijn een nieuwe bijdrage samen.
Deze werd geplaatst In de normale dagkrant
van enkele dagen later. Een volledige du
plicering lijkt ons daarom niet gewenst. We
volstaan dus met een herhaling van de uit
slag van de ladderwedstrijd '5e serie" en
de wedstriidnroblemcn 518 en 519
Ladderwedstryd. De prijswinnaars
de
No 510 <B J Pranger)
Zwari: 1 6/9 13 23/26 30 31 36
Wit. 22 27 32/34 37 39 4) 42 44 47 49
Opj 33-29. 39x19. 42—3b. 49—44 32—28,
4742, 27-21. 22x4, 4x2
No 511 <B J Pranger)
Zwart: 1 9 12 22 26/28 33 39 45
Wit: 11 19 24 30 34 40/43 48
Opl 42—38, 48x3 i 41-30, 19—14, 34x21,
36x7, 7—2
No 512 A v d. Stoep)
Zwart: 7 9 10 12 13 15/18 22
Wit: 23 24 26 28/31.' 33 34 37 39
Opl.; 26—21' (16x27 gedw.i. 24—19, 34—30,
29x20, 37—81, 31x2, 2x5
No 513 A v d. Stoep)
Zwart: 2 4 7/9 12 13 20/22 24 27 30
Wit: 19 23 32 33 37 38 40/43 45 47 49
Opl.: 3731, 33—28 38 x29. 42—37 23-18,
No. 514 (J v d Boogaard)
Zwart: 7/0 15 16 10 24 26 35 3b 40
Wit: 18 22 25 27 28 30 32 33 37 42 44 48
No. 515 'J. v d Boogaard)
Zwart: 7/9 14 J7 21 25/27 30 35 36
Wit: 20 23 37 37/41 43/45 47 49
Opl.: 23—19 38—33. 43-38. 47-42, 37—31.
104, 4x6 (over 9 30 44 21
17).