CHRISTELIJK Colovinyl LADY ISABELLA Ritmisch zingen der psalmen in discussie Wat doet de Hervormde Kerk met haar tucht? F» U ROL Een woord voor vandaag Kanttekening RDTER5EPT KH Eerste S.S.R. Uniecongres te Rotterdam East Lynne Oude vraag leefde weer evert op: Verbetering of verschraling J'ERWIJL rr in vrijwel alle kerkelijke bladen geschreven wordt over het Dichterspsalter, die de oude berijming wil gaan vervangen, is even tn de her- vormd-gereformeerde kringen een discussie opgeleefd over het wel of met ritmisch zingen der psalmen. In Delft had ds. Klüsener het zingen op hele en halve noten ingevoerd. Dit werd aangekon digd in het „Gereformeerd Weekblad" (Uitg. Bout). Het ci teerde ds. Klüsener die hierdoor weer terug wilde vallen op het oude. Een lezer win het blad, die met het ritmisch Zingen geen weg weet, schreef een ingezon den stuk, dat o.i. de mening weergeeft van een aantal een voudige. niet al te muzikale zan gers, ook buiten de Gerefor meerde Bond en buiten de Her vormde Kerk. De schrijver van de brief stelt voorop dat het rit misch zingen iets bijkomstigs is en het niet in het principiële vlak getrokken moet worden: de psalmen een gans andere inhoud hadden. Ds. Klüsener moet maar eens bewijzen, dat bijv. ook maar ergens in de 17e eeuw nog ritmisch gezongen werd. Heel oppervlakkig concludeert hij: men zong op hele en halve noten. Wie? Onze groot ouders? Geen sprake van! In de 18e eeuw soms? Geen sprake van! Alles met de uitzonderingen daar- De kerkgeschiedenis van ons land geeft juist een heel ander beeld! Er zijn zeer vele kerkcraads- verslagen. vooral uit de 18e eeuw, waarin gesproken wordt over vre selijk geharrewar over het extra langzame zingen der psalmen, het geen alleen denkbaar is bij arit- misch zingen (Westkapelle 18e eeuw bijv.). Als ds. Klüsener zich dus beroept op het oude, laat hij er dan bij zeggen, dat hij het primitieve be- i der psalmzingerij in ons land "ïelt en laat hij erbij aanteke- dat dit maar heel kort ge duurd heeft en slechts tijdelijk betekenis heeft gehad. Dat men bij herdrukken en zelfs in 1773 toch de oude melodieen afdrukte is hiermede niet in tegenspraak. La ten muziekhistorici dat maar uit zoeken. Maar historisch staat als een paal boven water, dat die zgn. oude muzieknotatie nog steeds werd herdrukt toen er al lang geen sprake meer was van ritmisch zingen en wel de hele 16e, 17e, 18e en 19e eeuw door! Dit alles zou nog niet belangrijk genoeg zijn om er over te schrij ven, ware het niet, dat er nog twee andere dingen mee verbonden zijn. De eerste is: laten wij toch goed bedenken, dat een lied tijdens de eredienst iets totaal anders is dan een achteloos gezongen of ge floten wijsje op straat of dat via de radio wordt beluisterd. Ik wil niet zeggen, dat ritmisch zingen het brengen van de wereld in de kerk betekent. Maar men is er daarmee toch dichter bij dan bij het eerbiedige aritmische zingen. hoofd te leren* Toen Ik jong was, werden btf ons thuis en ook wel bij andere gelegenheden, zelfs on der het werk. psalmen gezongen. Goed. dat zal dan voor de smaak van velen dan wel overgeestelfjk *Ün geweest, maar wij hadden er wat aan. De jeugd die de psalmen ritmisch leert zingen zingt geen psalmen meer zonder boekje! Dal kan zij ook niet. want die melodie en zijn niet te onthouden! Wie dit niet gelooft, neme de proef. Men late eens iemand, die heel wat psalmen kent, de melo dieën zingen (of, als men zich cr voor schaamt: fluiten) van de vol gende psalmen: 1, 17, 23. 24, 25. 26, 29, enz. enz. Men kan de proef ook nemen, door deze psalmen ritmisch t^ laten zingen door jonge mensen wanneer zij geen boekje bij zich hebben. Het resultaat is aller bedroevendst en geen wonder Wie kan nu uit zijn hoofd ont houden, dat bij psalm 1 er eerst vijf hele noten komen, dan twee halve en ten slotte drie hele. enz enz.? Of dat de vijfde versregel met een halve noot begint (wat ontzettend lastig is bij gemeente zang»? En moeten wij dan maar het pad opgaan, dat zovelen be wandelen, nl. bij voorkeur maar psalmen kiezen, waarbij de rit mische melodie wel goed in 't ge hoor ligt en dus onthouden wordt, zoals bij psalm 65 'aan het begin van iedere versregel een hele noot en dan enkele halve enz.)? Ik vind dit alles een verarming en verschraling, die zeer te betreuren Passen niet E™! •n ander behoeft ons niet te wonderen, want de meeste 'berijmde» psalmen passen niet bij de melodie Bij langzaam en arit- misch zingen is dat natuurlijk geen groot bezwaar. Daar hoort men het nauwelijks of helemaal niet. Maar bij het ritmisch zingen ziet men er zelfs geen been in. om een regel met slepend of vrouwelijk rijm te doen eindigen met respectievelijk een halve noot gevolgd door een hele! Voorbeelden: psalm 76, 90, 109. Dan krijgt de onbetoonde letter greep het muzikale accent, hetgeen vanzelfsprekend foeilelijk is en dwars tegen alle taal- en stijlgevoel ingaat. Dat dit het aanleren van de melodie sterk bemoeilijkt, be hoeft geen betoog. i ik. Niet te onthouden van de psalmen. Hoe kan dat? Bevorderen die „frisse melodieën" en dat „vrolijke zingen" niet de aandacht der jeugd? Mijn ervaring is: even maar en dan is ook daér het nieuwtje weer van af en vraagt men iets dat nóg weer meer sen satie geeft. Ga dit pad maar op en op *t laatst zal het dolste niet meer dol genoeg zijn. Maar hoofdzaak Is toch wel. dat geen gewoon mens in staat is die rare. ritmische melodieën uit zijn 1961 werpt schaduw op Hervormde toogdag de Hervormde Vrt dat de meeste vrou zien als hardheid wen Dienst, zei en tucht te veel liefdeloosheid. (Van een onzer verslaggevers) Men kan beslist niet zeggen, dat de organisatie van Hervormde ge- Ds. Krop verklaarde, dat de kerken meenteleden In Dienst der Kerk1 h!'nHh!!'l0?£erde, «ezindte de tucht handhaven a» om de ongehinderde dooi niet voldoende bekendheid heeft I werking van het evangelie, en b) te: gegeven aan haar op handen ziinde i *'llle van ,de h?>l'gheid der gemeente. Het J laatste achtte hij een gevolg van doperse invloeden in het calvinisme. En dat is tevens de oorzaak waarom men thans in de hervormde kerk (en ook wel andere kerken) zo met de tucht zit. Het antwoord op de talrijke bij dit onderwerp opduikende vragen indien het al gegeven wordt moet 18 maart verwachten. Volstaan wij met de mededeling, dat aan de toogdag voorafgaat een bijeen komst in de Westerkerk te Amsterdam dinsdagsavonds waar prof. dr. H. Jonker en dr. J. J. Buskes spreken over het thema „de moed om hervormd te zijn". De heer C Lebblng, voorzitter In Dienst der Kerk, die 's middags de jaarvergadering van deze organisatie leidt, opent de bijeenkomst: mevrouw Beversluis spreekt het slotwoord. Voor het eerst doet namelijk de Her vormde Vrouwen Dienst mee met In Dienst der Kerk De H.V.D., logstijd ontstaan als schakel in het werk van gemeenteopbouw, heeft steeds ge tracht om de vrouw haar kerkelijke plaats te geven. Nooit heeft de vrouw in de kerk in volle zin meegewerkt. Niet alleen gezien (tot voor kort) de onmogelijkheid om in het ambt te staan, maar vooral omdat de vrouw niet voldoende geleerd heeft mee te denken in de problemen, moei lijkheden en mogelijkheden van de kerk. H.V.D. stimuleert dit mee-denken. Waar samenwerking met mannen mogelijk is gelijk bij de toogdag van I.d.d.K. doet H.V.D. graag mee. De verwach ting is dan ook gewettigd, dat de toog dag te Amsterdam niet minder zal slagen dan de voorgaande toogdagen in Deventer. Apeldoorn en Kampen, nu ook de vrouwen aanwezig zijn. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ouddorp, Z.H R T. Huizinga te Nieuw Beijerland; te Vrees wijk: H. N. van Hensbergen te Renkum; te Sluis (toez.i: en St. Anna Termuiden 'toez.): C. Balk, vicaris te Exloërmond. Bedankt voor Bodegraven ivac.-J. C. Terlouw: A. den Hartogh te Amersfoort. Benoemd tot vicaris te Hattum met spec, opdracht voor de Hezenberg: R. Poo' I Huidgenezing Huidzuiverheid - Huldgeiondhoid Puistjes verdrogen door Purol-poeder Verbreding basis van het I.K.O.S. De basis van het werk van de Fede ratie I K OS. (Interkerkelijk Overleg in Schoolzaken) is aanzienlijk versterkt, nu het hoofdkwartier voor Nederland van het Leger des Hells besloten heeft met ingang van 1 maart 1959 toe treden tot het I.K.O.S. Deze toetreding is tot stand gekomen na langdurige besprekingen tussen het hoofdkwartier van het Leger des Heils en het hoofdbestuur van de Federatie I.K.O.S. Van het I.K.O.S. maken nu, naast het pas toegetreden Leger des Heils, deel uit: de Nederlandse Hervormde Kerk, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Re monstrantse Broederschap en de Doops gezinde Broederschap, terwijl de Neder landse Protestanten Bond in federatie verband samenwerkt. woensdag 18 maart te Amsterdam waar de vraag aan de orde komt wat de Hervormde kerk met haar tucht doet. Reeds kort na de toogdag van verleden jaar te Deventer werden datum en onderwerp al bekendgemaakt. Se dertdien is er geen enkel nummer van het maandblad In Dienst der Kerk verschenen of het onderwerp is van enige zijde belicht. In alle toonaarden heeft men de lof, maar meestal de blaam van de tucht gezongen, en men vraagt zich af wel ke nieuwe gezichtspunten de twee hooggeleerde inleiders (prof. Van Ru- Ier en prof. De Graaf, beide uit Utrecht) op 18 maart nog naar voren kunnen brengen, en hoe men in de vijf secties met vrucht dit netelige onderwerp zal vermogen te benade ren. Intussen is dit geen reden om niet over de tucht te gaan spreken. Dat heeft ds. M. A. Krop (studentenpredikant te Gro ningen en synodaal gedelegeerde voor het werk van I.d.d.K.» op een te Utrecht ge houden persconferentie uiteengezet. Het onderwerp „tucht" houdt eigenlijk alle reformatorische kerken bezig, maar inzonderheid de hervormde kerk. Immers, er is een traditie op dit gebied in Neder land, die soms tot roem, soms tot schade Na de kerkelijke ontwikkeling in de 19e eeuw bevindt de hervormde kerk zich in een merkwaardige positie. Rechts van haar de kerken der gereformeerde Sezindte. die de tucht kennen en haar eoefenen en die om des gewetens wil tot samengaan met de hervormde kerk niet kunnen komen, omdat deze kerk geen tucht oefent. Aan de linkerzijde remonstranten, luthe ranen, doopsgezinden e.d., die zich met bezorgdheid afvragen wat de hervorm de kerk straks gaat doen (wanneer zij in 1961 zal overgaan tot het in prac- tijk brengen van de tucht). Is haar oecumenisch elan wel oprecht wanneer zij dit doet? Zal zij niets anders worden dan een wat ruimere gereformeerde kerk? Dit zijn nu juist de vragen waarmee de hervormde kerk ook zelf zit. Toen ir 1951 de nieuwe kerkorde werd aanvaard, bepaalde men, dat de oefening van de leertucht tien jaren zou worden opge- s£tort; het einde van dit tijdperk komt tfflns in zicht. .egt artikel 10 van de 'kerkorde, dat „de kerk weert al wat haar belijden weerspreekt". Op het eerste gezicht lijkt het dus heel simpel. Ieder, die afwijkt ran de belijdenis, zou uit het ambt ont< :et moeten worden; de leertucht richt :lch namelijk allereerst tegen ambtsdi gers. Er waren indertijd dan ook vi schillende hervormden, die in artikel 10 het middel zagen om de vrijzinnigen de dijk te zetten. Maar nader beschouwd, formuleert tikel 10 toch niet precies hoe deze belij denis luidt. De terminologie laat nogal wat ruimte voor verschil van opvatting open. Moet men „de belijdenis der va deren" naar de letter nemen of „in geest en hoofdzaak"? Als het laatste waar is, zal de tuchtoefening niet eenvoudig zijn. Bovendien: op welke wijze, met welke middelen moet er tucht geoefend kand. te Nieuw-Buinen GEREFORMEERDE KERKEN Krimpen aan de IJssel en zenveldt, isterdam. en naar Utrecht-Oost <vac- Andeli. P. Heinen te Noord- Krimpen j Aangenoi H. W. H v wiik-binnei Beroepbaarstelling: Ds. P W. Martijn, voorheen Ned. Herv. predikant te Dork- werd. is door de classis Groningen na gehouden col. doctum toegelaten tot de Dienst des Woords en der sacramenten. Ds. Martijn is terstond beroepbaar. Zijn adres is Paterswoldseweg 162a, Gronin gen. tel. 05900—29758. Examens: Aan de Theologische Hoge school zijn geslaagd voor het kand.ex. de heren K. Bisschop. Bergsingel 225, Utrecht en W. ten Kate, Wilhelminapark 41, Utrecht. Petrus, de haan zal heden niet kraaien, eer gij drie maal geloochend zult hebben, dat gij mij kent," zei Christus tegen een van zijn drie beste vrienden. Petrus zelf heeft heftig tegen geprutteld; de andere discipelen hebben waarschijnlijk alleen maar verbijsterd gekeken. Onze trouw vandaag is geen garantie voor morgen. Ergens zegt Christus, dat we ons niet al te zeer zorgen moeten maken om de dag van morgen, omdat iedere dag voldoende heeft aan zijn eigen kwaad. Achter deze uitspraak staat niet een geest van laat-maar-waaien, maar de wetenschap, dat iedere dag op nieuw een geloofsbeslissing vraagt. Ik kan vandaag geen ge loof voor morgen verwachten. Daarom kan ik de moeilijk heden van morgen ook nog niet onder ogen zien; maar ook heb ik daarom vandaag niet de garantie dat ik niet morgen met Petrus de Heiland zal verloochenen. Eigenlijk gaat de Heiland nog verder. Hij spreekt niet over morgen, maar over heden. God verbloemt de zonden van zijn kinderen niet in de bijbel. Zijn beste vrienden worden ons getekend als zondige mensen, omdat Christus ons duidelijk wil laten zien, dat wij altijd geneigd zijn tot zondigen. De Heiland verwacht zelfs van Zijn vrienden niet, dat zij zondeloos zijn, maar Hij vraagt wel van onsdat wij erkennen, dat wij geneigd zijn tot alle kwaad en dat wij onze schuld steeds belijden. Spit, Spierpijn en reumatische pijnen wrijft U eveneens weg met NEUTRALISATIE 1AE Westduitse regering heeft het snijden -L' 1J..IJ rlniltov. i alle banden, die de West- Zilveren jubileum Is. J. A. van Selms 1881 werd geboren, studeeri Utrecht. Hij werd in 1909 te Grijpskerke in het ambt bevestigd; in 1917 vertrok hij naar Dedemsvaart en in 1922 kwam hij in Nijmegen, waar hij werkzaam is geweest tot aan zijn emeritaat op 1 april 1949 In Nijmegen is de jubilaris nog Ms n&t k.ee£-itteel es- f voor mond- en keelontsmetting V tekent niet minder dan het door- NOG WEINIGE DAGEN Voor de 73ste maal organiseert de in 1886 opgerichte gereformeerde studentengezelligheidSver. S.S.R. een uniecongres waar leden uit de acht Nederlandse afdelingen zich zullen be ramen op landelijke aangelegenheden. Het congres wordt voor de eerste keer in de geschiedenis in Rotterdam ge houden en wel op 12 en 13 maart aj. Minister Cals opende analytisch eliem. laboratorium Minister Cals heeft gistermiddag .«vm 1 Utrecht het nieuwe analytisch chemisch den? Ook dit is nog niet vastgelegd. De laboratorium geopend. In zijn openings vraag komt naar voren of het woord rede zei hij onder meer; „In het alge- tucht niet belast is door de wijze waar-; meen gesproken is er de laatste jaren iets daarvan gewaar wordt in zeker een belangrijke verandering kerken, die de tucht handhaven. Ter persconferentie viel de plaat naam Assen, en mevrouw K. Beve sluis-Van der Brug. voorzitster vi Advertentie DUURZAME PLASTIC TEGELS VOOR DECORATIEVE VLOEREN EEN KLEURRIJK PRODUKT VAN LINOLEUM KROMMENIE goede te constateren. Zowel in 's-Gra- venhage als bij de instellingen van hoger onderwijs leeft de overtuiging dat alle zeilen moeten worden bijgezet om te bereiken, dat de inrichting van hoger onderwijs op peil blijft". De minister sprak van de vooruitzien de blik die hem gebleken was uit het in terimrapport van de commissie van ad vies inzake de ruimtelijke uitbreiding van de Rijksuniversiteit van Utrecht, waarin met name gesproken wordt van de diergeneeskundige faculteit. De minister, die zeide als niet-deskun- dige. niet veel te willen zeggen over het laboratorium, constateerde wel, dat de sterke groei van deze tak van weten schap ook viel af te lezen uit de begro tingscijfers voor bouw en installaties, welk'cijfer voor 1949 op 2 tot 2,5 miljoen was gesteld en intussen reeds is geste gen tot 6,7 miljoen, waarvan voor tech- 154 Zij was reeds teruggekeerd en bezig, zich te ver kleden, toen de heren terugkwamen voor het diner. Mijnheer Carlyle begaf zien naar boven. Gelijk de meeste mensen die in onnadenkendheid handelen, was Barbara nu zij de tijd had gehad om te kalme ren, er aan gaan twijfelen, of zij wel verstandig had gehandeld door Richard zo hals over kop te ont bieden Zij legde haar zorgen en twijfelingen aan haar echtgenoot voor. als altijd haar toeverlaat, wan neer zij geen uitweg zag. ..Archibald, nu ben ik werkelijk bang, dat ik iets doms gedaan heb." „Hij lachte. „Ik vreet, dat ont dat allemaal wel eens overkomt. Barbara. Wat is het?" Hij had plaats genomen in een van Barbara's geliefkoosde lage stoeltjes en zij stond voor hem. tegen zijn schouder geleund, met haar gezicht iets achterover gebogen, zodat hij het niet kon zien. Fijngevoelig als zij was, wilde zij hem niet aan kijken bij wat zij nu ging zeggen. „Het is iets dat mij al jaren gedrukt heeft, maar ik wilde het je liever niet vertellen." „Al jaren'" ,.Jo herinnert Je die avond. Jaren geleden, toen Ri chard tn vermomming op The Grove was? Hij „Welke avond, Barbara" Hij is toch meer dan eens gekomen." „De avond eh de avond, toen lady Isabel wegging van East Lynne". antwoordde zij, niet we tend. hoe zij het tegenover hem beter moest om schrijven, en intussen haar hand liefkozend in de zijne latende glijden. ..Richard kwam na het af scheid nog weer terug om te vertellen dat hij Thom had gezien In de Boncnlaan. Hij beschreef het eigenaardige gebaar, dat deze maakte met zijn hand. 'erwtjl hij zijn haar naar achteren schudde; hij vertelde van zijn witte hand en de diamanten ring. hoe die schitterde In het maanlicht. Herinner te je dit?" 'Dat gebaar kwam mij heel bekend voor. want tk had het herhaaldelijk gezien van iemand, die to«i os> Eest Lynne verbleef. Het heeft me verbaasd. van goor ANN LUDLOW dat Jij het niet herkende. Sinds die avond twijfelde ik niet al te sterk meer aan de ware identiteit van Thorn. Ik geloofde, dat hij en kapitein Levison een en dezelfde waren Een korte stilte. „Waarom heb Je mij dat niet strteld, Barbara"" „Hoe kon ik die man noemen tegenover jou en in die tijd" Later, toen Richard hier was. die winter- iag met sneeuw, beweerde hij. dat hij Levison kende en dat hij hem met Thorn samen gezien had; dat bracht me op een dwaalspoor Maar vandaag, toen ik De Raaf voorbij kwam in het rijtuig, dat erg lang zaam reed wegens het gedrang, stond hij daar voor overgebogen dc menigte toe te spreken cn toen zag ik hetzelfde gebaar dat ik mi| zo goed herinner Even zweeg Barbara en mijnheer Carlyle onder brak haar niet. „Dc ben ervan overtuigd, dat die twee een en dezelfde zijn en dat Richard zich op een onverklaar bare manier vergiste, toen hij zei dat hij Francis Levison kende Bovendien, wie anders dan hij zou cich in avondkostuum op de Bonenlaan bevonden kunnen hebben die avond? Er staan geen huizen, maar iemand die de verkeersweg wenste tc ver mijden. kon daar van onze terreinen uit komen en op die manier West Lynne bereiken Er is immers bewezen, rlat weet je. dat hij eh het rijtuig ■.egenkwam op de terugweg van mevrouw Jeafferson en mee terugreed naar East Lynne. Hij moet recht streeks te voet teruggegaan zijn naar West Lynne om de postwagen te nemen, zoals bewezen werd, en het was heel natuurlijk, dat hij dan langs de Bo nenlaan ging. Vergeef mij, Archibald, dat ik je aan deze dingen herinner, maa: ik voel me er zo zeker van. dat Levison en Thorn dezelfde personen zijn. ..Ik weet dat het zo is", antwoordde hij bedaard In haar verbazing deed Barbara een stap achter uit en staarde hem in het gelaat. Strenge waardig heid stond er op te lezen. „O. Archibald! Heb je dat toen al geweten? ,,lk ben cr pas vanmiddag achter gekomen, had het nooit eerder vermoed." „Dat verwondert me. Ik heb er me zo vaak over verwonderd." „Ja. ik nu ook. Dill, Ebenezer James en Otway Bethel (die is vandaag thuisgekomen» stonden voor De Raaf naar zijn toespraak te luisteren, toen Be thel hem herkende Niet als Levison; hij was juist grenzenloos verwonderd, toen hij hoorde dat het Le vison was Levison. vertelt men, schrok bij de her kenning en verbleekte. Bethel wilde geen uitleg ge ven en maakte dat hij wegkwam, maar James ver telde Dill, dat Levison die Thorn was, die achter Afv Hallijohn aanliep." „Hoe wist hij dat?" fluisterde Barbara, ademloos van spanning. „Omdat het Ebenezer zelf ook om Afy te doen as en hij zag Thorn herhaaldelijk in het bos Bar bara ik geloof nu dat het Levison was, die Hal lijohn doodde, maar ik zou graag willen weten wat Bethel er mee te maken heeft gehad." Barbara sloeg haar handen ineen. „Wat vreemd is het allemaal!" riep zij min of meer opgewonden uit. „Mama vertelde me gisteren, dat zij ervan over tuigd was, dat er de een of andere ontdekking op handen was aangaande de moord. Zij had een hoogst deprimerende droom gehad, zei zij. over Richard en Bethel en nog iemand anders, die zij in de droom meende te herkennen, maar toen zij ontwaakt was. kon zij zich hem niet meer herinneren. Zij was erg overstuur, zij hecht zo veel geloof aan die ellendige dromen" i „Men zou zeggen, dat Het centrale thema zal zijn:'- „De Vormgeving van het Koninkrijk Gods". De oud-voorzitter van de A.R.P. zal officieel het congres openen met rede waarin hij de practische aspecten van dit onderwerp zal belichten. Deze congresdag valt door omstandigheden dit jaar samen met de verkiezingsdag. Voor de val van het kabinet was het onderwerp reeds vastgesteld, maar het is zeker actueel, want dr. Schouten spreekt over „De christen en de poli tiek, these en antithese." In de avondvergadering ziullen dr. A. Troost en prof. dr. H. Ber genia respectievelijk spreken over de vormgeving van het koninkrijk Gods naar binnen en naar buiten. Naast de officiële vergaderingen wor len er ook huishoudelijke vergaderingen gehouden waarin onder andere gespro ken zal worden over het aandeel var de SSR in de Studenten Zendingsraad a in de Nederlandse Studentenraad. Het congres wordt besloten met ontspannend gedeelte. Het gemeente bestuur van Rotterdam heeft de congres leden een uitgebreide rondvaart aan geboden terwijl in de Grote Schouwburg van Rotterdam de Studenten Toneelver eniging „Calliope" onder regie van John Lanting het stuk van de Oostenrijke) Frits Hoehwaelder, „Donadieu" op zal Congres gereformeerde studenten en academici In opdracht van de Contactcommissie van de Vereniging van Gereformeerde Studenten organiseert dit jaar de af deling Utrecht een congres voor studen ten en academici. Evenals de voor gaande jaren wil dit congres de ge legenheid geven tot een oriëntering or enige centrale problemen en tot eer ontmoeting van alle nog niet gevormde academici. Tot de sprekers behoren, prof. dr. L. Doekes, die spreekt over „Gereformeerde en dialectische ethiek," prof. dr. J P. A. Mekke: over „Geloof en sexualiteit"dr. J. F van de Fliert over „Geologisch wereld beeld en bijbel", prof. dr. K J. Popma over „Bijbel en wereldbeeld". De bij eenkomsten zullen onder leiding staan van mr. W. M Westerhuis. Het coi wordt op het conferentieoord Brandpunt" te Doorn gehouden. Advertentie gisteren nodig geoordeeld, officiële verklaring uit te geven, waarin zij zegt, nog steeds „weinig tair, maar ook op economisch te voelen" voor neutralisatie van politiek terrein. Duitsland. Men zou Er moet dus wel heel wat tegenover deze verklaring kunnen staan, wil neutralisatie aanvaardbaar als een terechtwijzing aan het kunnen zijn voor de Westduitsers en Mac- de westelijke mogendheden. Zolang met daarover geen concrete gegevens be kend zijn, kan elke toezegging slechts een schadelijke invloed hebben op adres van de Britse premier Mac- millan, die het in Moskou Chroesjtsjef eens is geworden de wenselijkheid van het terugtrek i de strijdkrachten der grote de positie van het Westen bij deze houding van de Westduitse re- tsjef over het terugtrekken gering blijkt te steunen. Hier kan dus sprake zijn Frans-Duits stelling nemei Brits-Amerikaanse pogingen, strijdkrachten uit Centraal-Europa. n een De Britse premier zal daarover ook tegen in Washington vermoedelijk wel het ander te horen krijgen. het Duitse probleem De bal is thans echter aan het rollen te zoeken in het grotere Europese gebracht. In de komende weken za) verband. de neutralisatie waarschijnlijk het Nu behoeft de Westduitse verklaring voornaamste onderwerp van alle be niet te betekenen, dat er nooit sprekingen zijn, die in het Westen te herenigen Duits- West-Duitsland voelt weinig land. De inhoud zichtig opgesteld melding van het feit, dat de regering van de Bondsrepubliek „weinig" voor voelt. neutralisatie. Dat is wat anders dan maakt slechts niets of nooit. Ook in Bonn beseft blijkbaar, dat er wel eens een steeds tijd kan aanbreken, waarin het nodig zal blijken, genoegen te nemen met DE™ laatste weken De politieke situatie waarin wij i langstelling. Hoe kan het ook anders? voordeel, dat zij de afsluiting mag Er wordt straks i een verleden t uitspraak, een oordeel, een beoor- lijk het begin van een nieuwe tijd. deling, gevraagd, en de ernst van dit Deze politieke situatie is rechtstreeks gebeuren dringt zich met de dag ster- veroorzaakt door het onbehagen in ker aan ons op. De stem, zoals wij de socialistische kring, op zijn beurt deze straks gaan uitbrengen, zal met veroorzaaktdoor de krachtige al die andere stemmen i de protestants-chris- jaren ons land bestuurd gaat wor- heeft tot gevolg gehad dat de brede den. basis, na steeds slechter te zijn gaan Waarbij dan komt, dat juist déze functioneren, ten slotte is uiteenge vallen. Wij voor ons menen hierin een duidelijke rechtvaardiging te periodieke uitspraak gevraagd, zoals ministers i we deze kennen bij de meer gewone te treden, verkiezingen; neen, deze verkiezin- Zo is de s i tot het kabinet toe Kamer en het complex van politieke ten gevoelen om hun stem te geven kwesties waarvoor we als volk zijn aan de liberale lijst. De liberalen geplaatst, is ons nu als volk nog namelijk hebben aan deze ontwikkc- cens met een extra klem voorgelegd, "ng in gunstige richting part noch Nog slechts weinige dagen, en het deel gehad en het zou een verdrie- moment is daar dan. Nog slechts wei- tige zaak zijn wanneer zij nochtans nige dagen, maar die, naar wij hopen, niet winst gingen strijken, zich nog zullen kenmerken door Enkele dagen resten ons nog. Daar- bijzondere activiteit. De politieke bij zijn enige werkdagen. Mogen we ze weten te benutten. Nü kan het nog. Straks rijzen er mogelijk weer een nog niet doorzien van dividualisme, zoals zij zich op ons werkelijkheid aan de hand regeerbeleid laten gelden. Beter dan zich weerloos overgeven straks te klagen is het om vandaag te werken. iemand. Behalve deze werkdagen is er de naar de zondag. Wij vragen, dunkt ons, niet liberale partij, de veronderstelling teveel wanneer wij de hoop en de aan onhoudbare betogen. Dezer dagen nog schreef die zelf bleek over te hellen dat wie werknemer is wel zowat houden mag worden zijn stem uit te brengen op de socialistische lijst. Kijk, zulke misverstanden vindt in onze dagen, spijt, verwachting uitspreken, dat morgen in onze bedehuizen ook iets mag meeklinken van het feit, dat de komende week voor ons land en volk alle voorlichting e*n belangrijke week zal zijn. legio, en vaak Er wordt in deze tijd veel geklaagd onze naaste omgeving. Wat over materialistische overwegin- 6 eraan in deze laatste dagen £e" bij de bepaling van de politieke keuze. Deze klacht is terecht. Daar blijft niettemin het feit, dat ook het politieke leven niet mag worden J.HHrlfcWI.IIU IMP.: H. TEN HERKEI. N .V., HILVERSUM tot i doen w die aan de verkiezingen voorafgaan' Wij voor ons hebben ons veroor loofd deze briefschrijver nog een; schriftelijk opening van zaken te losgemaakt van de geestelijke ach- geven, en wij hebben goede hoop dat tergronden, wil het niet verschralen zijn stem straks op 12 maart i verarmen. Daar is verder het feit, stem zal zijn op een der protestants- dat wij ook in deze zaken, zo belang, christelijke lijsten. Maar hij staat rijk voor land en volk, afhankelijk Zuidafrikaanse kerk over rassenwet Een delegatie van de Nederduitse Gereformeerde Kerk in Transvaal heeft in een gesprek met de minister van binnenlandse zaken Tom Naude haar bezorgdheid geuit over de uit voering van de onder de naam „Group area act" bekend geworden wet, in het kader waarvan besloten werd tot het overbrengen van grote aantallen Zuidafrikaners naar hun toegewezen, naar rassen gescheiden, woondistric- ten. Een woordvoerder van de dele- schiedt". gatie maakte bekend, dat de gesprek ken met de regering zullen worden voortgezet. Ook de moderator van de Nederduitse Gereformeerde Kerk in de provincie Kaapstad, dr. A. J. van der Merwe, had zich bij de delegatie aan gesloten. Pas kort geleden had de bekende nederduits-gereformeerde theoloog prof. Ben J. Marais geprotesteerd tegen de verscherping van de Zuid afrikaanse rassen wetgeving en de hoop uitgesproken, dat de Nederduitse Gereformeerde Kerk „niet dadenloos toezien wanneer onrecht ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2