JEUGD! TORHEEN? outh i or GEESTELIJK LEVEN. J.-KOLONEL A .VAN DER ZONDAGSBLAD ZATERDAG 7 MAART 1959 Anonieme schuldvergeving Met verbazing heb ik er naar zitten kijken. Het ge beurt dan ook maar zelden dat je in onze tijd, die zegt te snakken naar gemeenschap, een stem hoort van iemand, die uitziet naar een kerk, „waar ik onop gemerkt in en uit kan gaan". Deze woorden zijn af komstig van de dichter W. Barnard, die er aan toe voegde, ,.ik moet er kunnen biechten niet in een me chanische anonimiteit, maar eventueel zonder mijn Barnard vindt de hervormde kerk maar dorps, omdat er naar zijn gevoel geen plaats is voor dichters en dronkaards, „We kunnen niet anoniem en niet hoogst persoonlijk in en uitlopen Over dit artikel zou nog veel meer te schrijven zijn, want Barnard verlangt bovendien een kerk die 24 uur per dag open is, een soort „priesterlijk vijfmaal acht". Maar dat laat ik nu maar rusten. Die anonieme schuldvergeving heeft me het meest aan het denken gezet. Barnard vertolkt misschien wel de gedachte die velen niet durven uitspreken. Zij verlangen naar vergeving van zonde, zonder dat de mensen om hen heen we ten, wat er vergeven is. De mens wil iichzelf blijven in de zonde en in de schuldvergeving De kerk moet t fonteintje zijn, waar je zo nu en dan je han- liep hij naar zijn einde. Een V2. neergestort bij Marble Arch, was oorzaak, dat niet alle Nederlan ders, die deze dienst hadden wil len bijwonen, aanwezig waren. In Engeland zich eerst een paar we ken georiënteerd r c minuut uan de dag laat hij gebruikt. Daarom is hij in st die berg werk te verzetten. i kunt gaan Zonde nooit- anoniem Het evangelie is echter geen „hoogst-persoonlijke" zaak. De bijbel zegt, dat God ons bij de naam noemt en bovendien worden onze namen geschreven in het Boek des Levens. Gods vergeving is geen mystieke han deling. geen zwaai met een kwast wijwater over een menigte. Gods vergeving kan dat ook nooit zijn. Geen mens zondigt alleen. Wij zondigen tegen God of tegen onze medemensen en zelfs als wij tegen onszelf zon digen, dan zondigen we ook tegen God, want hij heeft ons een doel gegeven en „zondigen" is het „doel missen", dus Gods doel missen. - Daarom is vergeving ook geen „hoogst-persoonlijke" zaak. Wie in het openbaar God te schande gezet heeft, door dwars tegen zijn wil in te gaan (fatsoen lijk of onfatsoenlijk) mag niet verwachten, dat hij in het geheim weer wordt aangenomen. Over een paar weken gaan we weer in het bijzonder stil staan bij de verloochening van Petrus. In het openbaar zei hij, „Ik ken Hem niet". Na de opstanding is Christus persoonlijk aan Petrus verschenen. Wat er toen besproken is, blijft tussen God en hem, dat wordt ons in de bijbel niet ver teld. Maar daarmee was Petrus niet klaar. Hij had Christus in het openbaar beledigd en moest hem weer het openbaar voor de mensen belijden. Drie „Een interview met mij? Waarom? Ik heb niets nieuws te vertel len", en dat wisten we ook wel, want het valt te lezen aan het slot van een hoofdstuk in Hcmelpiloot, het boekje, dat hij samen met ds. N. B. Knoppers heeft geschreven. Er staat daar: .een predikant is een van de weinigen in de luchtvaart, die niets nieuws te vertellen heeft. Hij is misschien de enige in dat hele bedrijf, wiens zaak twee duizend jaar geleden reeds volkomen en volmaakt was: de prediking van het offer van Jezus Christus voor een wereld, die al Gods goede gaven steeds ten kwade tracht aan te wenden. Deze prediking ver andert niet, hoezeer de omstandigheden ook mogen veranderen, hier zijn geen nieuwe technische wonderen of steeds grotere snelheden. Het enige, wat hier te doen staat is: te wijzen op een zaak, die niet veroudert, een blijde boodschap, waarvan blijft gelden: „Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voor bijgaan." Daarin «bestaat geen onderscheid, al is het vervoermiddel, waarmee deze boodschap wordt gebracht, dan ook geen fiets met massieve banden meer, en ook zelfs geen bromfiets, maar een bom menwerper.'' veelomvattend werk ter hand ge nomen. Nederlanders, die van het bevrijde Zuiden uit naar Engeland waren overgestoken, helpen op vangen, en hun Engelse les geven En 's zondags weer preken. Hij heeft het allemaal genoteerd staan in een klein notitieboekje, en in enkele woorden: lezingen gehouden met bisschop Fjelbu de Noorse kerk over Kerk en log ten bate van het comité Christian Reconstruction in Euro pe (de organisatie, die na de be vrijding vele noodkerken heeft la ten bouwen) gesprekken met predikanten over de uitzending van een bevrijdingdienst (op 21 groot aantal brie- Hij zou niet anders willen en ook niet anders kunnen dan lucht machtpredikant zijn. Zijn werk is zijn hobby. De reden? Zelf heeft hij daarvan eens gezegd: „Het heerlijkste van de taak van de luchtvaartdominee Is, dal hij er op mag wijzen, dat al het con centreren van macht, al het be wapenen en zwoegen en In angst Ooi- zitten, eens niet meer nodig zal zijn; dat hij het uitzicht mag openen op een eeuwig Koninkrijk, waarvan God zelf heeft gezegd: „Dan zullen zij hun zwaarden tot ploegscharen omsmeden en hun speren tot snoeimessen; geen volk zal tegen een ander volk het gen en bezoeken gebracht ouders, die soms in jaren niets van hun zoon hadden gehoord op 2 juni uit Nederland in Enge land teruggekeerd. r.auwe corridor van het Albertkanaal naar Nij megen kwamen Engel- troepen te liggen. hun eigen Kerk geen badinrichting Barnard schrijft, „Geef mij een kerk, die volle vier entwintig uur toegankelijk is, geen alledag-kerk, maar een etmaal-kerk, een geestelijke brandwacht, een priesterlijk vijfmaal acht, een eeuwige vlam en brandaris tegelijk, een gods- en mensenlamp, een estafette van dienaars waakt, waar gebeden wordt als in het beste klooster, en toegankelijk voor vroegwerkers, laatkomers, nacht vlinders en bamboucheurs." „De Protestant", waarin ik dit citaat vond, spreekt terecht van een extati sche uitroep. Maar deze uitroep is meer dan extatisch: zij getuigt van een visie op de kerk die de reformatie voort durend heeft afgewezen. Barnard wil van de kerk een soort openbare badinrichting maken, waar je op bepaalde tijden kunt binnen lopen om je te wassen. Maar Gods kerk is meer. Gods kérk is een gemeen schap van mensen. Geen priester kan ons de zonde vergeven; de kerk, als gemeenschap van gelovigen, kan slechts Gods vergeving erkennen Dat van die fiets met massieve banden slaat op zijn eerste gemeente, Eindhoven, troepen, te gaan (fatsoen- Hij werd daar beroe- dominee bij zich had- nen in de eerste oor- den- ••De eerste zondag pen in ae eerste oor reeds werden er op logsjaren. In 1941, verscheidene plaatsen kort voor de defini- in de openlucht en in tieve sluiting van de kleine Brabantse ca- universiteit, had hij in Leiden bij prof. dr. praktijk bleek, dat het H. Kraemer zijn doc toraal gedaan en daar na was de jonge ds. A. C. J. van der Poel hulpprediker gewor- Toen begon zijn taak eerst goed. Hij kreeg de Protestants - ff geestelijke verzorging van de /fJ3 Nederlanders, die over een 120 R.A.F.-stations waren verspreid. En dat was het dan. En of een nebied was Enaeland Sf ™örtai/ToïTwint te" men De Hervormde kerkeraad Ierland. Hu bezocht ze per uit eg- zei ja en ds. Van der Poel zei tuig en per trein. Hij reisde van ja, toen de vraag hem werd het uiterste Noorden naar het voorgelegd. „En zo ging de uiterste Zuiden. In een veertien nieuwbakken luchtmachtpredikant dagen hieldhij veertig avond- - (om eerlijk te wezen: met klop- maalsdiensten, hij gaf catechisa- kerk. Het grlte runfgiïg'lokaal 'i'. hij zegode hKwelijkm in hfl bij hel kerkgebouw was overvol, *n hV doopte, niet alleen kin- meest Britse militairen van land- deren, ook ouderen. Een jaar j a.!i i en luchtmacht en ook een aantal lang was hij gemiddeld drie en onde'rdeeltjes^e be" Nederlanders. En daar, op slechts nachten per week niet op zijn bevrijd Nederland gevlo- zwaard opheffen, en zij zullen dc oorlog niet meer leren. Maar zij zullen zitten, een leder onder zijn wijnstok en onder zijn vijge boom, zonder dat Iemand hen op schrikt: want de mond van de Here der heerscharen heeft ge sproken. Want alle volkeren wan delen elk In de naam van zijn God, maar wij zullen wandelen in de naam van de Here, onze God, voor altoos en immer". Reizen „De Banier" publiceerde handboek voor de jeugd Vraag met positief antwoord onderwerpen, die wel vaker i de orde komen, zoals school beroepskeuze, het leven op de den in Eindhoven bij ging de kerkeraad. „Zijn school moest ik, omdat niets anders was, mijn ste'd'agen alle getijden bezoeken afleggen op open een fiets, die massieve banden had." nog al enkelen van ^gesneuveld de laat- Contact In Eindhoven het contact gelegd de militaire vlieg en het werd tact, dat zou gaan be- omdat het zijn taak was voor de verbindingen te zorgen, moest hij zijn mensen steeds naar de voorste linies sturen, waar zij grote risico's liepen, verd Er was onder hen veel met vraag naar een ogen- bezinning naar liegêrij kerkdiensten als mogelijk was. Zyn de richting eigen veldprediker was België en kon enkele maal erkenning de zondaar in haar midden opne- taire luchtvaart heeft overkomen. Daar men. hem sinds de eerste kwam nog bij. dat die Daarin faalt zij helaas vaak: zij is geneigd vergeven ontmoeting nooit m onfatsoenlijke zondaars af te wijzen en onvergeven losgelaten. In het fatsoenlijke zondaars in ere te houden. Maar haar noemde boekje heeft falen mag ons niet doen verlangen naar iets, dat God het allemaal "duidelijk zodat er-voorlopig niet bedoeld heeft. Wie in het openbaar zondigt, mag beschreven. In septem- geregeld contact met niet verwachten in het geheim schuld te kunnen be- ber 1944 werd het Zui- een eigen dominee geen lijden. den bevrijd en langs de sprake kon zijn". corridor telkens door de Duitse Tiger- noemde boekje heeft hij xanks werd afgesneden. kilometer afstand strijdtoneel met op de achter grond de geluiden van het oor logsgeweld, werd gepreekt over de Overwinning. Over de moeite, die het kost een overwinning op een machtige vijand te behalen, over het leed en dc tranen, die dat alles met zich meebrengt. Maar ook over de allergrootste overwinning. die ooit behaald werd. Gij, geallieerde militairen, zijt soldaten in strijdkrachten op weg naar de overwinning, gij weet goed wat dat betekent. Maar uw overwinning op de vijand zal niets betekenen, indien ge niet tevens soldaten zijt in het leger van Jezus Christus, die de Over winning reeds lang heeft behaald, en die bezig is Zijn Koninkrijk van vrede en gerechtigheid te vestigen dwars door de oorlogen en de geruchten van oorlogen van onze tijd en van alle tijden heen." Gebundeld bed, dóch hing'hij wat rond treinen. Hij kende iedereen en iedereen kende hem. en hij wist beter waar de Nederlanders zaten,, dan het hoofdkwartier in Londen. Voor de Nederlanders werd hij een beste .Jlemelpi- loot": een ere-naam, die de les behalve R.A.F. eens adn zijn prediken- de klacht ten heeft gegeven. Hij werd een den over vraagbaak en een raadsman. Hem werden problemen voorge legd, waarvan hij maar de op lossing had te zoeken omdat dit nu éénmaal uan hem werd ver wacht. Hij werd, naar de mens gesproken, de laatste strohalm, waaraan vertwijfelden en moe- delozen zich vastklampten, de man. op wie vélen hun laatste hoop hadden gevestigd. een boek voor wordt de jeugd gewaarschuwd. jonge mensen versche nen, uitgegeven door een uit gever die zijn sporen verdiend heeft bij het persklaar maken van de „oude schrijvers"*) Jeugd Waarheen? is echter al- i verontwaardlg- ouderen gewor- ,die jeugd van teu- geswoordig". Het is een fris, modern boek, keurig uitgege ven, helder geschreven en voor al praktisch. We geloven, dat dit boek tot ver buiten eigen grenzen waardering zal vinden, ook al zal lang niet iedereen het met alles eens zijn. Dit boek is i wat veel belangrijker is, wordt geprobeerd een positieve uitweg te tonen. Ernstig Het boek bevat hoofdstuk „Ontwi Jeugd Goud het beste bewijs leeft in de krin gen die bekend staan om hun „zware" prediking. Tot nu toe leken zij, of zowel de Gerefor- fen uitstekend ikend leven" xuallteit. Het .•il niet slechts voorlichten „dat hartstocht nooit bedwongen wordt door voorlichting", schrijft B. Florijn, leraar M. O. Psycho logie aan een kweekschool maar een oplossing bieden. Het bevat geen stroom van verwijten aan de jeugd, en als er Iets ver weten wordt dan Is het vaak aan de ouders. Alle facetten Maar het boek blijft niet bij dit ene jeugdprobleem is een bewuste pogi Het boek eindigt met een hoofd stuk tot de ouders, die in de rest van het boek ook sekcr niet vergeten worden, waarin sterk de aandacht wordt geschonken aan de gescheidenheid binnen de ker ken. en waarin ze worden opge roepen hun kinderen ernstig te nemen, omdat God het ook doet. Zo is „Jeugd! Waarheen?" een boek geworden voor Jonge ren en ouderen belde. Dit boek heeft een bepaalde le vensstijl als achtergrond, een le vensstijl die in lang, niet alle op zichten gedeeld wordt door alle christenen In ons land, maar wel zullen allen In dit boek waarde- Er volle elementen vinden. De 15 pre- onderno- dlkanten en leraren die meewerk- facetten van het ten verdienen gehoor te vindei ugdlevcn onder de loep te ne- bij velen in ons land. Mr.. - -.fgeten wordt In auiustui 1947 kw.m voor- VmcVnte5eïen m het hoek- Hollend. H., werd lucht- de w„e,dmijd„S; preete toegeweTen: War Weekly rationa In liberated,er- „.JBHIa.a,. X ScWVS £SeV.,n8-en hu" geestelijk centrum en organiseer- heluiaterde de hij vormingscursussen. H ontwierp het plan voor een ix ternationale conferentie, in dergelijke boeken, zoals de houding lot de ouders, de militai- dienst, de Bijbel, kreeg een ken, cn onder die titel zijn tor gebundeld verschenen. Zo gin gen bijna vier maanden voorbij, maanden, waarin hij „diem leklIï?et alle Navo-landen deelnamen. En tusïen schreef hij artikelen, boek jes* en boeken. Hij werd een vas te medewerker van Reveille De Nederlandse jeugd- evangelisatiebeweging „Youth for Christ" (Jeugd voor Christus) heeft in het afgelopen jaar meer dan 100.000 gulden uitgegeven organiseren in de geest voor directe evangelisatie- arbeid. De helft van dit be drag werd besteed door het landelijk werk evangelisatieacties met het „rijdend podium", filmvoor- GAAT RADIOPROGRAMMA VERZORGEN Zondags preken de week cantlncs bezoeken en hospitalen cn ontspanningsavon den. „En verder was er nog het persoonlijk contact". „Dominee, te meaewerntr van ncvciiic pjng als die vervloekte oorlog over is. Sine ook regelmatig in ?"d«re heid ga Ik een garagebedrijf beginnen, bladen publiceren. Toen hij naar In Birmingham". Het gar.gebe- Den Haag werd overgeplaatst om drijf la er niet gekomen, want dat hij tvas benoemd tot it>{- twee dagen later was George luchtmachtpredikarU dood. „Dominee, dat is het por- met, af en I tret van mijn meisje" „Mijn kerkdiensten kinderen zijn In het begin eigen hun eifcen pre- hadden daaraan voldoen- enige wat de buHenwe- hen af wist was, dat de dames: „zwarte kousen" droegen. In de ogen van de hedendaagse kerkmensen die zo druk bezig wa ren met apostolaat of evangeli satie, die spraken i ~~,J Jeugd! Waarheen? door ds. W. L. Tukker, ds. E. Vencma, dhr. P. M. Donkersloot e.a. Uitgave „Dc Banier" Utrecht. wereldroe- sociale verantwoordelijk- ren deze groepen „op ster- Sedert het einde van de oorlog blijkt de Gereformeerde Bond 3!- begon hij ies'behalve dood. Naar buiten het leiden van heeft hij misschien een wat ne gatieve indruk gemaakt, Amerikanen, bekende zaaiweken. met de hoge zaalhuur werd hier- angeschaft. In de loop der jaren" VOOr is echter gebleken, dat het werk met tenten al te zeer verouderd is. De evangelisatietent heeft min of meer de naam gekregen van een slecht voorbereide, klun- stellmgen, zomerkampen geiigo» evangelisatiedienst te bi de Strootman In verband medewerking. In de eerste werd hier- zending zal gesproken worden grote tent door de hee Pasman, terwijl ook andere sprekers, die regelmatig in de rallies het evangelie verkon de oorlog naar Amerika geëvacu eerd; hoe zullen ze terugkomen?" „Padre, mijn huwelijk ls ka pot" „Dominee, Ik ben bang om dood te gaan. is dat laf?" Kees Deenik hun Eindeloze gesprekken met colle ga's, officieren, onderofficieren, met soldaten. Luitenant-generaal b.d. I. A. Aler, de voormalige chef uan de luchtmachtstaf heeft eens ge- ieaM zegd: deze man is voor ons goud deze'kerken rich studie gebracht. Het blad „Theologie reformata" is het be wijs van de nieuwe bezinning. Ook in de Gereformeerde Ge meenten breken nieuwe visies In de laatste maanden zijn het bijzonder Engeland e.d., terwijl de rest werd den. Daarom heeft het uitgegeven door de plaatse- ^JiumFCaanschaft, lijke comité's waarvan er in overal in het land grote open thode aangegrepen, niet omdal meent, dat de Nederlandse oldoende evangelie kondiging bieden, maar omdal ijdend de opinie heerst, dat, velen, die uitzendingen wel hun radio op e zijn. Dit vertelde de nieuwe verd, dat op deze directeur van het Youth for ia„> Christ-werk, de heer Leo J. Pasman uit Haarlem ons in een gesprek over nieuwe plannen van deze beweging. den. In 1958 is het bewijs gele- zo onder het gehoor van Gcds bereikt kunnen worden, die anders nooit in een kerk ko- nits Woord kunnen komen. Pasman is de nieuwe direc teur, maar dat wil niet zeggen dal hij nieuw is in het werk Vanaf het eerste begin in 1946 heeft hij, eerst als reizend secre taris. en de laatste jaren als voor zitter meegewerkt. Het werk is in de afgelopen jaren evenwel zo gegroeid, dat Bovendien heeft de gegrepen naar het middel dc evangelisatiefilm. Dit is het ogenblik nog een van de te manleren om dc mensen een zaal of kerk te krijgen. ervaring heeft geleerd in andere Europese taalgebieden, dat er velen zijn die er niet aan zouden denken om naar een kerk 'cglng te gaan of bij een openluchts; Van Eindhoven naar Engeland, na een bezoek van de Nederland se predikant in Londen ds. Van Dorp aan het bevrijde gebied. Er was een dominee nodig voor de Nederlandse militairen aan de overzijde van de Noordzee. Op zondag 4 maart preekte hij in Eindhoven zijn afscheid,, op zon dag 18 maart deed hij zijn intre de in St. Mary's Londen. Die zelfde dag ervoer hij. dat de oor log nog niet was afgelopen, al Westerse wereld Poel. Hij reist nóg altijd in trei nen, auto's en met vliegtuigen, dc Christelijk Ge herkent hem aan zijn sterk grijzend haar en aan de stapel ds 2000 bezoekers, het merendeel jongeren. Ook in dc Christelijke Gereformeerde Kerken is een enthousiaste bewe ging onder de jongeren te bespeu- Vooral onder de middelbare VOLKSWIJK kranten en tijdschriften, die hij schol cren blijken de Fakkeldra gerskampen grote aantrekkings kracht te bezitten. "ennelijk is de Kerkelijke be langstelling van de jongeren aan de ouderen niet voorbij gegaan en zeker is het dat zij beseffen dat er voor de Jeugd grote ge varen open liggen. In dit boek zich heeft. Hij leest veel, en hij schrijft veel, want hij heeft als luchtmachtpredikant veel con tacten, contacten over de hele rspreid. Geen menkomst te blijvi wel in hun eigen huis er sfeer blijven luisteren. De i met wie contact wordt verkregen door de uitzendingen zullen schrif telijk geholpen worden terwijl de beweging, die naar de kerken toe wil werken, zoveel mogelijk de De waarheids- ge- bestuursvorm moest vrijwel gevonden worden. Voorzitter Pas man werd aangesteld als direc teur van het werk, terwijl de heer A. Ramaker uit Rotterdam op de in februari gehouden landelij ke vergadering met algemene ne stemmen tot voorzitter van het get stichtingsbestuur werd gekozen Luxemburg Youth lor Christ jrIJpt echter plaatselijke predikanten tol het Iedere kan» aan om het evantelie norgwerk a.I inschakelen. Ook op een directe, aansprekende brengen tot geweest is: beweging Stemmen over het dichterpsalter Het ziet er niet naar uit dat het dichter psalter zonder strubbelingen de harten van de kerkgangers veroveren zal. Na een eerste voor- J°"®e zichtige instemming beginnen nu de negatieve e mogeiijKe ver- r.__(:oc k„m.n. Veranderingen Er hebben zich in de laatste ja ren ook enkele ingrijpende veran deringen in het werk voltrokken Bestond het werk in de eerste ja ren na de oorlog hoofdzakelijk uit samenkomsten, die onder de rallies grote bekendheid dit jaar zi Het bestuur heeft nl. met algeme- besloten om het bud- !m de helft te ver groten en een eigen radiouftz.cn- ding te gaan verzorgen over het commerciële station Luxemburg. schillende kerken, die andere jon geren de werkelijkheid van Jezus Christus wil laten zien. Ook elders gift Christ een eigen kantoor geopend in Amsterdam. Sarphatistraat '1. Deze bew-ging die nu aan de ve le manieren waarop zij het evan- jui iwes iui iwee uui up ^undag- gelie verkondigt, zoals samen- iddag in de 49-mete_rband. Een Jcom&ten, campagnes, openlucht samenkomsten, filmvoorstellingen. Vanaf 3 mei a.s. zal de bewi ging de beschikking hebben ov< een kwartier zendtijd van kwart je reacties los te komen NIKT IIKTEIt Fedde Schurer in de „Friese Koerier" „De oude berijming zo slecht «Is se is, doe TOCH UEKN DICHTERS heeft dc Zij kende hem Tijdens een van de laatste dagen van de campagne in Charlotte hield een dame dr. Billy Graham op aande cn zei heeVJiartel(jk Billy." De evangelist glim- uitzendingen financieel jnoge- zangavonden, bijbelstudieavonden, /-> U-. u'.i. ,erkampen. weekendconferen- een eigen jeugdevangelisa- 'leblad „Jeugd In Actie" ook de radio heeft toegevoegd, is niet den met de uitzending over lleen. Een aantal geëmigreerd kregen, in de laatste jaren ging lijk gemaakt. Op het ogenblik is <-v Youth for Christ ook campagnes de beweging bezig om een kring ti> van radiovrienden te vormen die wekelijks een gulden tot dit doel willen bijdragen. De eerste jonge mensen hebben reeds hur, Luxemburg medewerking toegezegd en zc hoopt de beweging de 26.000 gul den bij elkaar te krijgen di« jaarlijks voor dit doel nodig zul len zijn. Jeugd in actie" In de uitzending die de naan „Jeugd in actie" gaat dragen gedichtenbundel vergt, 1 MATIG „Hallo Bi lachte en vroeg zich verbaasd af, wie die dame eigenlyk was en waar h(j haar had ontmoet. „Sorry," zei gebruik gemaakt worden hü, „maar hebben wjj elkaar al eens eerder ontmoet?" „O. natuur lijk kent u mij," antwoordde ze. „Ik zat gisteravond immers mid den voor mijn televisiescherm." Thea" Verheij, bekendste duetten, kwartetten Op de plaat verlenen drie uitzendingen bij' „Zingende Zusjes", jongeren "die geëmigreerd zijn P* w GrM' vergeleek 35 pogingen van naar Canada en de Verenigde dichters met de uiteindelijke resultaten in de Staten hebben reeds geschreven proefbundel in „Het Kerkblad'! (Geref.) voor dat zij de uitzendingen willen ge- Brabant en Limburg. zodal ik er in hel geheel 35 tot myn beschik king had Nu is het wel zeer opmerkelijk, dat er van die 35 maar 13 (soms min of meer gewijzigd) in de nu verschenen proefbundel zijn opgenomen. Daaruit is wel te zien, dat „psalmberijming als funktionele poëzie", voor de dichters niet zo'n heel gemakkelijk werk is, en dat ze «ich soms de vraag stellen: „in 's hemels naam wat moet ik beginnen?" (dr. K. Heeroma); voorts, dat de interkerkelijke kommissie over de resultaten maar matig te spreken was bruiken over plaatselijke zenders terwijl ook contact wordt opge nomen met Nieuw Zeeland. Zuid- Afrika en de nieuwe evangelisa ta) tieze-dsr op Aruba. Op verschil de lende continenten zal vanaf 3 mei ngelisatiekoren, het nieuwc programma „Jeugd °n de eerste in Actie" te beluisteren zijn, ccn reeds de uitzending van Nederlandse jon- larry en geren, die hun bijbelse opdracht willen vervullen. GEEN EXPERIMENT De kroniekschrijver vriend": Ik heb alleen myn grote bezwaar tegen de manier waarop het „nieuwe" in de kerk wordt geïntrodu ceerd. Dat is m.i. niet kerkeiyk. Een kerk experi menteert niet, dat late ze over aan wereldse instan ties. AFVEGEN De Nieuwe Rotterdamse Courant: Nu de Gereformeerde kerk kennis kan nemen van het werk van deze commissie, neergelegd in deze bundel, kan het haar tot eer strekken wanneer zy hel stof van de bundel-Hasper afveegt en deze weer ter tafel brengt By eerlyke vergelijking toch hlykt. dat de beryming-Hasper oneindig veel beter en diehter- lyker cn zingbaarder is dan het thans grbodene! LIEVER 177.1 Ds. F. Vroon in „Gereformeerde Kerkbode" van Rotterdam: sulfaat is van dien aard, dat het aanbeveling I bij de massajeugd Veiligheidsraad „Waarom" hebt u zich deze week afgevraagd „staat J die arme Sam tandeknarsend buiten, terwijl Jet zich koestert in de warmte van de zaal?" Het kan niet zijn reden hebben S in het feit dat wij andersdenkenden geen toegang zouden n- gunnen. Het kan evenmin voortvloeien uit dat andere feit dat Sam een voorkeur heeft voor tandenknarsen; zelfs valse gebitten lijden daar op de duur onder. Maar wat dan? Het antwoord staat al in ons titeltje van vandaag: het is 'n veiligheidsmaatregel. Kijk, ik vertelde al dat Jet protestant is, en Sam wat anders. En nu onthul ik dat Sam Sam- mist is. Ja, Sammist, want al behoort hij in wezen tot een van ver-geïmporteerde, maar toch *r officieel erkende geloofsgemeen- schap, waarover mij geen enkel oordeel past. zo heeft hij aan u- de geloofsartikelen dezer kerk de verrassende uitleg gegeven dat in feite alles om Sam draait Zon. maan en sterren buigen op beslist niet bijbelse wijze de hoofden voor hem. Sam acht A. zich zo min of meer doel der ganse schepping. En nu is dat 3- helaas een veel voorkomend euvel, want iedereen wil wel graag P denken dat alles om hemzelf bestaat, maar Sam schopt het jr daarbij zo ver dat hij graag suggereert dat hij de voorganger 3- van die geloofsgemeenschap is. Wat hij per se niet is en ook nooit worden zaL Waaruit u dan verder kunt begrijpen dat Sam sommige dingen een heel klein tikkeltje door elkaar haalt- Sam oordeelt niet objectief. Sam is niet helemaal reëel. En dat is niet zonder risico! Kunt u dat aanvoelen? Goed, dan verder! P HET IS een erkende eigenschap van minder objectieve en minder reële mensen, dat ze geen tegenspraak dulden. Hun j visie is de enige visie, hun opvattingen zijn wetsartikelen. Be- o aamt men hun uitspraken, dan heeft men een leventje als 5 een prins in hun nabijheid. Trekt mjm hun conclusies in twij- fel. blijf dan bij hen uit de buurt Dan worden ze boos Met p een boosheid, die grenst aan moordzucht en bloeddorstigheid. Waaruit weer volgt dat Jet in de watten wordt gelegd, zolang ze Sam in alles slaafs navolgt, maar dat ze meteen haar leven niet meer zeker dient te zijn, zodra ze ook maar een glimpje kritiek heeft laten doorschemeren. Dat maakt nu juist dat hele trouwprobleem zo intens moeilijk. Want een vrouw mag nog zo tot haar man opzien, zolang de bruidsmars niet gespeeld is, zodra ze hem alledag meemaakt, verliest ze iets van haar zekerheid dat er geen betere, meer volmaakte man denkbaar is. Dan gaan haar ogen open en merkt ze nooit vermoede feilen in hem En daar zal ze dan allicht wat van zeggen Maar daarmede zal de Sammist Sam nooit genoegen sl antwoorden: „Ik vermaur je!" hetgeen frdiei dezf die lot TELEURSTELLEND Y. Jacobs in „De School met de Bijbel": Naar myn mening, moet het resultaat teleurstel lend genoemd worden. En de kans op eensgezinde aanvaarding zeer gering. Dus drnigt opnieuw het gevaar, ook voor de school, van het gebruik van verschillende heryming. AFWIJZEN Prof J. Kamphuis in „De Reformatie": Het i« met grote smart om alle ijver en goede bedoeliiiïi-n dat ik het zeg, maar ik hoop dat de kerken de/.e proef, evenals die van Hasper, zullen afwyzen. Dit zyn slechte gedichten, ondanks de enkele gunstige uitzonderingen. betekent: ik sta j< S' M spreekt deze woorden vaak. Telkens opnieuw omtrent enige weken nadat Sam en Jet weer samen zijn gaan wonen nader overleg over een eventuele bruiloft te plegen En ■n stort zich de gemeenschappe- dan krijgt Jet de lijke. ofschoon niet echtelijke, woning uit. Dat kan ze doen. ongehuwd is gebleven. Dat moet zc doen, wil ze af brengen. Maar dat durft ze slechts node doen. volgt eon_ wraakzuchtige Sam haar er het lev want vanaf da schreden Haar rust is dan heen. Ze snelt door dc- straten. Ze zoekt schuil bij vrienden, bekenden, ver keersagenten, postbodes, familieden, tramconducteurs, geestc- ïüi. ...iu -i 'W' - aangesproken door een vent achterna ge lijken en wild-vreemden. Wordt hijgende juffrouw, die zegt dat ze door zeten wordt, die haar vermoorden wil, zeg da „Jet". En vraagt ooit pen boos-aangelopen manspersoon u of u mogelijk een „mevrouw" hebt gezien want zo noemt hij haar ondanks alles; hij blijft heer ook na de verkering' antwoordt dan gerust met „Sam"' Maar stuur hem naar links, als u toevallig Jet naar rechts zag gaan Want dat in veiliger' P, langzaam uit kou hem Bfkoelen. En op 'n dag zal hij alles ver geten zijn en niet meer achter Jet aandraven. Eén dag later zal zij 't achter hem doen. En daarna zullen ze weer een tijdlang vredig samenwonen, net zolang totdat 't weer var voren af aan begint. Maar deze weck waa de ruzie zó vera beiden op het appèl ontbraken: ze zijn In het eerste MIEBEL draafstadium.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 21