Dick Holthaus HOE? Zeep: Blad SCHILDPADSOEF voelde daar niets voor ZO WORDT DAT ALLEMAAL GEMAAKT ZATERDAG 7 MAART 1959 Toen de show voorbij was ,GA DE HANDEL MAAR IN", DOCH „Jongens een paar witte hand schoenen „Heb ik niet". „O toe nou, ik moet ze hebben. Georgette waar zijn ze. heb jij ze gehad?" „Nee, Line ge loof ik". „Line, waar zijn nou die witte handschoenen, ik kan geen seconde meer wachten Natuurlijk komen ze tevoorschijn, de glacé s, maar Dick Holthaus stond even „op springen'', zoals dat heet, en zoals dat bij de presentatie van een nieuwe collectie honderd en een keer gebeurt. Als de mannequin charmant over het Sodium loopt, heb- en de kijkende, thee drinkende en cake-etende be- hij de sprong. Tijdens een hoe- denshow lanceerde hij ook een aantal japonnen, allemaal van grijs flanel gemaakt. Hij glim lacht nu nog bij de herinnering. „Flanel en nog eens flanel, 't was toch wel leuk". Publiek en pers waren enthousiast, iets, dat voor een mode-ontwerper nu eenmaal onontbeerlijk is. Dat geeft hij trouwens zelf ook eerlijk toe. „Vooral in het begin zijn de kranten en tijdschriften zo uitermate belangrijk, want de meeste vrouwen gaan pas in je geloven, als ze het zwart op wit hebben gelezen. Ook al voel je er gens, dat je het bij het rechte eind hebt". Zeep: we gebruiken er met z'n allen vele miljoenen stukjes per jaar van. In wit, roze, groen, zacht bruin, bleu, oranje of welke tint dan ook, liggen ze in onze linnenkast of op de wastafel heerlijk voor zich uit te geu ren. Hoeveel malen per dag wordt een stukje zeep niet opgenomen om na kortere of lan gere tijd zo maar verdwenen te zijn, terwijl we dan nog niet eens spreken over de huis houdzeep of de vele soorten waspoeder. DE KRUISVAARDERS BRACHTEN HET AL MEE meestal geen idee van, dat er in de kleedkamers een geladen en gespannen atmosfeer hangt. Alles moet kloppen, elk detail is belangrijk, jongens, op schieten, waar is dit nou, ben jij nog niet klaarDat gaat zo bij de meeste shows en bij die van Dick Holthaus is het al niet anders. Of misschien is de spanning daar nog intenser, omdat hij zelf de vele modellen al tekenend heeft ontworpen, de hoeden gecreëerd, de stoffen uitgezocht en er nauw keurig cp heeft gelet of alles zo werd gemaakt, als hij het op papier of in zijn hoofd had. „Ik ben op" U heeft het begin dez" week in de krant kunnen lezen: Dick Holt haus presenteerde in Amsterdam zijn „ligne Affable", een lijn, die hij als uitgangspunt koos voor zijn niet minder dan 135 model len. Toen de mannequins voor de laatste keer met de bloemen in dc hand de zaal ingingen, het ap plaus klonk en de vele gasten na afloop voldaan opstonden, hebben wij in de hal van Carlton op Dick Holthaus gewacht om even wat met hem te praten. „Ik kan niet meer, ik ben op, rent u het maar", waren zijn eer ste woorden, terwijl hij op de bank ging zitten. Het was geen pose: hij voelde zich na al die maanden van voorbereiding, het vele werk en het creatief bezig zijn met als resultaat een show als deze, ineens als een ballon, waarin iemand een gaatje heeft geprikt. De spanning was gebro ken, de handen gedru' t en de complimentjes in ontvangst ge nomen. „Hè hè, dat was het dan en, wat wilt u weten?" „Iets in mode" Het is niettemin een bijzonder genoegelijk gesprek geworden. Holthaus is een gemakkelijk ver teller, hij reageert snel en praat graag over zijn werk. Dit laatste wellicht omdat hij van jongsaf aan altijd al „iets in de mode" heeft willen doen, ondanks het feit, dat zijn ouders het maar zó zó vonden. „Weet u mijn vader is planter geweest en die kon zich beslist niet indenken, wat ik er. nou in zag. Mijn moeder trouwens evenmin, maar ik heb toch maar doorgezet. Nu woonden wij vroeger in Hen gelo en daar begin je niet veel op dit gebied, dat is te begrij pen. Daarom ben ik al jong naar Amsterdam getrokken om er de academie voor Kunstnijverheid te volgen. Maar de oude weerstand thuis was nog helemaal niet ver dwenen. „Nee jongen", zeiden ze „dat wordt niks, ga jij de handel De handel in, Italië bete- De Diah en haar f 50 De meisjes, die op het ogen blik in het kader van het diako- nale jaar te Utrecht en omgeving als Diah'S werkzaam zijn, zullen zonder twijfel: „was dat maar waar" hebben gezegd, toen zij on langs op deze pagina lazen 50 per week te verdienen. De aandachtige lezer zal het intussen wel begrepen hebben. De Diah's krijgen 'it bedrag niet per week, maar per maand, hetgeen wij ge zien de belangstelling voor dit dia- konale werk toch even wilden ver- DICK HOLTHAUS kende dat, om in Milaan iets in de im- en export te gaan doen. Hij heeft er naar zijn gevoel nog geruime tijd gezeten, maar van im- en export kwam niet veel, of eerlijk gezegd heel weinig terecht. Dick Holthaus liet de handel de handel en ging modehuizen bezoe ken, stoffen bekijken, echt rond neuzen. „Heerlijk land. Italië, mooie kleuren", vertelt hij er nu zoveel jaar later van, maar toch was hij blij weer naar Holland te kunnen. 22 jaar „Nu had ik een beetje geluk» want ik had zakgeld, dus afhan kelijk was ik niet. Na enige tijd bij Max Heyman, de hoedenont- werper, te hebben gewerkt, start te ik, net 22 jaar oud, in een Amsterdams souterrain voor me zelf. Ik ging hoeden ontwerpen en nam een modiste in dienst. Een goeie kan ik wel zeggen en nu werkt ze nog steeds en naar ik hoop met even veel plezier bfj me. Want weet u, ik wilde gelijk goed beginnen en dan heb je ook prima krach ten nodig. Zo denk ik Samen met die modiste ging hij dus aan het werk en het zat hem mee. Zijn eerste modellen ver kocht hij zelfs aan het bekende huis Hirsch, dat wel wat zag in de jonge ontwerper. Het duurde niet lang of Dick Holt haus ging letterlijk en figuurlijk naar omhoog. Er kwam steeds meer vraag naar zijn modellen en dat bood hem de kans om naast het sousterrain ook de parterre van het huis aan de Wil lemsparkweg als werkruimte in te richten. En met de hoeden bleef het steeds beter gaan. Tochexport Op een dag ontmoette hij eens een jongeman, die, zakelijker dan Holthaus zelf, ontdekte, dat er „veel meer in deze branche zat ,',Joh, je moet gaan exporteren", was diens advies. Nu had Holt haus weieens meer iets met ex port te maken gehad, maar zoals gezegd, veel verstand had hij er niet van. En daarom ging de an der met de hoeden op stap. Naar Frankrijk, Italië, de Scandinavi sche landen, Duitsland en noem maar op. De Nederlandse crea ties bleken het in het bujtenland uitstekend te doen en het spreekt vanzelf, dat de nog jeugdige ont werper bijzonder trots was op dit resultaat, evenals trouwens de heer A. G. Diepeveen, de man, die met de hoeden, naar het bui tenland ging. Op het ogenblik Ondanks dit geluk en het suc ces bleef het oude doel: de mode, Dick Holthaus steeds voor ogen staan. Vier jaar geleden waagde Gek druk De „flanel-show" geleden is thans uitgegroeid tot een presentatie, die toch echt wel belangrijk is. Samen met zijn vijftig personeelsleden werkt Holthaus thans in zijn ateliers aan de Van Baerlestraat reuze hard om aan de wensen van zijn vele cliënten te kunnen voldoen. „Het is gek druk, we hebben zelfs geen tijd meer om voldoende aan- dkcht aan de export te besteden", zegt hij overigens zonder enige zelfingenomenheid. Hoe druk hij het de laatste maanden voor zijn show wel heeft gehad, bewijst het feit, dat hij in dagen en nog eens dagen geen minuut buiten is geweest, ,,'t Was zo gek, zater dag stapte ik in een dikke win terjas het huis uit om naar Carl ton te gaan. Buiten ontdekte ik, dat het heerlijk weer was. Ik rook ineens het voorjaar en ik wist niet wat me overkwam Hèt idee „Het Idee". „Parijs is dit jaar gekomen met een uiterst vrouwelijke lijn, waar bij alles weer gewoon was en op de normale plaats zat. U heeft met uw „ligne Affable" hetzelfde gebracht. Hoe weet je dat nu van te voren, hoe voel je zoiets nou aan?" „Tja", zegt Holthaus peinzend, „dat weet ik niet. Neem van me aan, dat de Parijse ontwerpers heus niet vóór elk nieuw seizoen met elkaar gaan praten over: hoe zullen we het dit jaar eens doen. Zoiets voel je, geloof ik, je denkt erover, het houdt je bezig en op eens weet je: dit jaar de taille weer op zijn normale plaats. Dan begin je met de mouw, dan de rok en je tekent net zo lang en je gooit al die tekeningen steeds weer weg, tot je voor je ziet, wat je precies bedoelt. Daar ga ja dan mee fantaseren, je herhaalt zo'n basis in praktisch ieder mo del, dat toch steeds weer anders is. En als je dat niet aanvoelt, als je dat niet voelt groeien, dan wijk je niet alleen sterk af van een bepaalde tendens in de mo de, maar dan kan je er geloof ik ook beter mee ophouden", is zijn mening. Welke vrouwen Welke vrouwen laten zich ten slotte door Dick Holthaus kleden? „Ja, het zijn er een heleboel na tuurlijk. Maar ook kan men mijn modellen gewoon in goede zaken krijgen, omdat enkele fabrikanten wel ontwerpen van mij kopen. Mijn particuliere klantenkring is echter het grootst. Er zijn bij voorbeeld vele Nederlandse vrou wen, die thans in Amerika wonen, maar nog elk jaar bij mij hun garderobe komen kopen. Héél rij ke vrouwen zie ik en het is na tuurlijk prettig om juist voor hen met de mooiste stoffen te werken. Wat ik echter altijd reu ze plezierig vind is het ontwerpen voor een of andere jonge vrouw, die niet bepaald veel geld heeft om zich altijd exclusief te kle den. Ze komen wel bij me om voor een speciaal doel er nu eens héél mooi uit te zien. Enig vind ik dat. Ik vraag waarvoor het zo'n beetje is, kijk naar het type en dan zoeken we samen iets uit, omdat ik altijd een aan tal modellen zo voor de verkoop heb hangen. Of ik ontwerp iets, dat toch bij het budget past en „Kunnen we al naar binnen?" ,JVog even wachten, jongens", zegt Holthaus. En deze laatste welgemeende opmerking was een prettig besluit van een gezellig gesprek met een van de schaarse goede Nederland se ontwerpers, want dat kan zon der twijfel van Dick Holthaus toch wel worden gezegd. Voorjaarsplannen met de vloer Hebt u voorjaarsplannen met uw vloer? Indien u dan besluit een vast kleed te nemen of vaste mat ting en u wilt (om de kosten wat te drukken) dit karwei zelf ver richten, dan moet u een paar be langrijke dingen niet vergeten. Zo moet bijvoorbeeld een hou ten vloer onder een vaste bedek king goed glad zijn dit om bij voorbaat de slijtage tot een mini mum te beperken. Bij oneffen houten vloeren kan met vloeibaar hout dit resultaat goed worden bereikt. Soms is het nog voordeli ger de hele vloer met platen board te beleggen, die bovendien nog geluiddempend zijn. Ook op een cementen vloer moeten kleed en mat een degelijke ondergrond hebben. Matting of kleed worden in pas sende banen geknipt, die men naast elkaar op de grond legt en met dun touw aan elkaar naait. Hiervoor moet» wel een speciale naald worden gebruikt, waarvan de punt gebogen is. Het belang, rijkst is, dat men de randen van de nieuwe vloerbedekking een poosje los laat liggen. Nagelt men ze meteen aan de grond, dan komt de nieuwe aanwinst er bin nen korte tijd lelijk bij-te liggen, omdat het geen gelegenheid heeft gekregen goed uit te lopen. Dik uit lopen kost op zijn minst wel een weekje of drie, liever nog wat langer. Pas daarna slaat men de ra/idjes netjes naar binnen en Zeep, we denken er meestal niet bij als we het gebruiken. Maar, zoals dat met zoveel wat nu gemeengoed is géwordén het geval is: ook dit heeft eens be hoort tot artikelen, die alleen de heel rijken konden bezitten. Goed, dat was dan jaren, of be ter eeuwen geleden, doch een feit blijft het. Dat was dan zo om streeks twaalfhonderd. De Vene- tiaanse kooplieden kregen de zeep, lang nog niet vergelijkbaar met de tabletten, die wij thans kennen, over de Middellandse Zee aangevoerd en vóór goed geld werd ze verkocht. Ook toen al héd ze een prettig luchtje en om die reden werd het door de goed gesitueerden van toen gebruikt. Er zich mee reinigen was zeker niet het eerste doel. As en olijfolie Voor deze tijd echter was in Egypte de eerste zeep uit olijfolie en as gemaakt, ook al niet om er zich mee schoon te maken. Het had een medisch doel, want wie bijvoorbeeld een lelijke wond had opgelopen gebruikte die uit as en olie vervaardigde zeep om de wond te doen genezen. Het waren de Kruisvaarders, die de ze contreien voor het eerst met zeep lieten kennis maken. Zij brachten het kostbare produkt mee van hun lange tochten, doch daar er velen, die met een heilig ioel voor ogen huis en haard hadden vaarwel gezegd, niet te rugkeerden, kwam al gauw het gezegde in de .wereld: „Die is om zeep gegaan". Wie dus om zeep ging, had kans nooit meer terug te keren. De tpt ronde bollen samenge perste zeep werd ook toen al ge maakt volgens de thans nog ge bruikte methode: het zieden. Een bepaalde hoeveelheid cocosolie wordt vermengd met dierlijk vet. Hoe meer olie er wordt gebruikt, hoe fijner de zeep is. Ook hangt de kwaliteit van de zeep af van de soort gebruikte vetten. dag mee te was sen om de gene zende werking te ondergaan. Dat deze gedachte le vensvatbaar bleek, bewijst wel het feit, dat deze apo theker een fabriek moest gaan stich- duktie van zijn zepen aan te kun nen. Nu wordèn in dit bedrijf nog elke dag duizenden stukjes zeep ge maakt, al is het medische produkt dan wat op de achtergrond ge raakt. Thans maakt men er de toiletzepen. Naam Het zijn vooral de kleuren en de gebruikte parfums, die het hem op het ogenblik doen. De grondstof is door de jaren heen dezelfde gebleven. Door toevoe- ving van extra olie verkrijgt men de fijnere zepen, die delicaat wor den geparfumeerd en die een aan trekkelijke kleur hebben gekre gen. Ook de vorm van het ta blet speelt een belangrijke rol, terwijl vooral de laatste tijd ook aandacht wordt besteed aan een aardige naam, die het artikel wordt meegegeven. Welke soort zeep ook komt uit dc mengmachines als een lange wat afgeronde staaf, die in afge paste stukjes op dc lopende band rolt. Handige meisjes doen de stukjes in kisten, waarna haar collega's er via een bepaalde het merk in drukken. De verpakking Is de laatste fase en dan gaat al deze zeep de deur uit. Of het nu een stukje „overvet" voor de baby Is. dan wel zo'n pastelkleurig ta blet, waarmee wij ons zelf eens willen bedenken KOFFIESMAAK Koffie naakt extra lekker, ah en er geen kokend water opgooit, aar water, dat op het punt staat te .an koken En wist tl ook, dat de >edcr- of oploskoffie ander* smaakt, a U ze filtreert? Dus gewoon wat lederkoffie in de filter en dan wa- r er op. Zeep-zalf Kenden zo'n dikke honderd jaar geleden onze groot- en overgroot moeders de meer luxe zeep van thans nog niet zo, toch werd om streeks die tijd een speciaal soort voor het eerst op de markt ge bracht. Een Leids apotheker was namelijk op de gedachte gekomen de genezende werking van ver schillende zalven in zeep te ver werken Zalf voor bijvoorbeeld het gezicht, was niet geschikt om er overdag mee rond te lopen. Wie nu zo'n medisch stukje zeep gebruikte hoefde zich er alleen Geen wroeging meer bij De belangstellende bezoeksters hebben er meestal geen idee van wat er allemaal aan vooraf gaat eer een mannequin glimlachend over het podium loopt. Alfijd als we over schildpad soep hoorden, moesten we met wat medelijden denken aan het aardige pseudo-huisdier, waar vooral kinderen in de tuin zo heerlijk mee kunnen spelen. Een Engels vakblad voor hotels en restaurants heeft ons thans ge rustgesteld, want het schreef, dat de soep-schildpad geen vriendelijke tuinbewoner is maar een kolos van zo'n dikke twee meter. De schildpadden, die in Londen voor de soep wor den gebruikt, wegen over het algemeen wel niet meer dan VAN BLOEM EN PLANT ONDERZOEK IN AMERIKA: Opgroeiende jeugd eel niet goed Het schijnt met de eetgewoon ten van onze opgroeiende jeugd niet zo heel erg best te gaan. Het voorlichtingsbureau voor de voe ding in ons land heeft sinds kort al een boekje uitgegeven, waarin (zoals u onlangs op deze pagina hebt kunnen lezen) dc jeugd wordt gewezen op het grote be lang van een goede voeding. Thans bereikten ons de resulta ten van een onderzoek, dat in Amerika onder de „tecn-agcrs" is gehouden. Van de 9000 h.b.s.'ers als we de leerlingen van de „high- school" zo even mogen noemen bleken er 6400 slechte eetgewoon ten te hebben. In het algemeen aten de jongens zo tussen twaalf en twintig jaar in deze Ameri kaanse stad (New Jersey) iets beter dan meisjes in diezelfde leeftijd. Veel .teen-agers" dron ken veel te weinig melk. maak ten zelf 's ochtends in de haast hun ontbijt klaar of ontbeten he lemaal niet. Over 't algemeen werd gebrek aan vitamine C ge constateerd. De zoons en jonge dochters bleken hun maag gedeeltelijk te vullen met warme en koude hap jes uit de snackbars. Bij elke vijf onderzochte jonge mensen was er slechts één, wiens voedsel he lemaal volgens de eisen was sa mengesteld <:]5ougalnolLlea In de laatste jaren ziet men hoe langer hoe meer de Bou- gainvillea in de vensterban ken verschijnen. Misschien komt dat, omdat zoveel land genoten, die in Indonesië heb ben gewoond, deze bloem zo veel bij hun huizen hadden staan en zich verlüstigden in de rijke bloei. Ook in „de West" is het een goede beken de. Dit ligt nog meer voor de hand daar de Bougainvil- lea uit Zuid-Amerika afkom stig is. Veel licht 't Is niet een gemakkelijk te houden kamerplant. Ze hoort in de kassen thuis. Alleen in een zéér lichte ka mer, waar ze in de volle zon kan slaan en ook van boven goed belicht wordt, zal ze goed tot haa. recht komen. Dus is een lage standplaats aan te bevelen. Hoe meer licht de Bougainvillea ontvangt, hoe in tenser de kleuren der bloe men zullen zijn. Die kleuren variëren al naar de soort, van licht-lila tot rood. Verder is het dringend nood zakelijk, dat de plant veel be sproeid wordt met lauw water, maar dat moet 's morgens vroeg geschieden, vóór de zon er op begint te schijnen. Dit ter voorkoming van brandvlek- ken op de bloemen. Zomers buiten Na de bloei kan men de Bou gainvillea wel in de tuin zet ten op een beschut zonnig plekje. Het is dan zeer goed vaak een slap koegiertje te ge ven. In september is het de tijd om de plant weer binnen te zetten. Niet in een warme kamer, maar liefst koel, doch wel jn het volle licht. De bla deren zullen dan wel afvallen, maar dit is niet zo erg: ze ko men wel weer. Ook kan men die bladafval tegengaan door heel veel te besproeien. En vallen ze toch af dan moet men nochtans voortgaan met dagelijks te sproeien. Na nieuwjaar zet men de ZONDER ZON GEEN BLOEI Verpotten Als het met de bloei gedaan is kan men de plant verse aar de geven. Dit behoeft echter niet elk jaar gedaan te wor den, als men er van overtuigd is, dat men steeds in het af gelopen groeiseizoen goed heeft bemest. Moet men toch verse aarde geven dan neme men daarvoor zeer voedzame grond. Na het verpotten kan men, als dit no dig is, de plant wat gaan be snoeien, doch dit moet beperkt blijven tot het wegnemen van die takjes en takgedeelten, welke de vorm van de plant bederven. Nu gaat men geregeld be sproeien met lauw water en houdt de plant in de warme kamer tot de hergroei zich goed heeft geopenbaard, waar na ze naar de koele kamer gaat tot omstreeks juni, In de ze maand kan men de plant in de tuin zetten. Dat heeft ze wel graag: ze houdt van frisse lucht. N.B. Kamerplanten moet men nooit koud wat-- géven, noch ze er mee besproeien. Altijd moet het lauw zijn. Het kan wel flink warm zijn, maar men moet het nog wel met de hand kunnen lijden. #- honderd kilo, maar als men ze in leven zou houden, zouden ze de vierhonderd kilo wel kunnen bereiken. Buckingham Pa lace, geregeld aan de kust van Kenya gevangen. „Ontdekt" werd de schildpad door Engel se zeelieden, die het gerecht te eten kregèn op de Key-eilan- den, ten zuiden van Florida. Het bleek een probaat middel te zijn, tegen de toen zo veelvul dig voorkomende en gevreesde scheurbuik, maar dat niet al leen. Zij vonden het zo lekker, dat ze er letterlijk reclame voor maakten met het gevolg, dat deze delicatesse al spoedig be kend was in de hoogste kringen. De enorme schildpadden er zijn drie man nodig om één zo'n dier te tillen worden thans op verschillende plaatsen gevangen zoals aan le kust van Ceylon, bij Brazilië. Australië, Nieuw Zuid-Wales en bij de Zuidzee-eilanden. Het kost vaak moeite een schildpad te ver schalken, maar ligt het dier eenmaal op zijn rug, dan is het volkomen weerloos, hoe groot het ook is. Alleen in Frankrijk worden soms de bekende kleine schildpadden voor de soep gebruikt. Wordt ze echter aangeduid met schildpad soep ,,a la Parisienne", dan kunt u ze zonder gewetens wroeging eten, want dan is er geen schildpad aan te pas ge komen. Wel runderbouillon met ham, schijfjes rundersnuit, kip en allerlei kruiden. BABY VEILIG 0 De baby ligl op de commode en daar belt de bakker. U kunt veilig naar de deur lopen, als u het kleintje met twee banden „vastzet". Men neemt twee brede, fleurige banden en bevestigt die aan de opstaande achterkant van de commode. Als men aan de voorkant twee schroefogen of haakjes bevestigt en in de ban den zelf twee knoopsgaten maakt, kunnen ze gemakkelijk worden vast gehaakt. Het moet natuurljjk alle maal wel stevig zitten. Men kan aan de ene band zelfa een rammelaar of een paar belletjes naaien, zodal baby zich zelf henig kan houden alt de bakker wordt geholpen. De machivan hei kleine Ons leven hangt van de kleine dingen aan elkaar. De wat wij noemen: gróte gebeurtenissen zijn te tellen. Hoewel wij dikwijls geneigd zijn, deze evenementen, deze „mijlpalen", het belangrijkst te achten, geloof ik, dat tóch de kleine din gen de gang van ons leven bepalen. In het gewone leven van iedere dag zitten duizend en één schijnbare onbeduidendheden verborgen, waaruit grote, soms wereld-omvattende gevolgen voortvloeien. Straks gaan wij naar de stem bus. We doen daar niets anders dan één wit hokje rood maken. Doet u vooral niet méér. Eén van mijn familie-leden, die voor 't eerst van haar leven stemmen mocht, achtte dat kleine rode stipje óók te gering en zette ro de pijlen ernaast, die alle naar de kandidaat harer keuze wezen. Ze kon naderhand wel huilen, toen ze hoorde, dat haar stem nu ongeldig was. Ook de enthou siastelingen onder ons beperken zich dus tot dat ene rode stipje. Dat éne kleine puntje 's geladen met uw en mijn verantwoorde lijkheid. Het kan een zetel meer in de Kamer betekenen. In dat stemhokje staan we een mo ment alléén. Niemand mag daar naast ons staan. Laten wij er ons echter ieder persoonlijk van bewust zijn, dat er wèl twee over onze schouder kijken: God en Satan. Uiteindelijk is alles wat hier op aarde gebeurt toch be trokken in de strijd tussen God en de Macht der duisternis. Aan welke kant scha ren wij ons? Nu Zijn Koninkrijk met haast komen de is, spitst de strijd zich toe. Let op de teke- aen en onderschat de macht van het kleine niet. Mevr. N. v. d. G-H. te W. Schreef mij. dat zij die verkiezingsborden, biljetten en pamfletten volko zinloos achtte. Die gedachte is eerlijk gezegd ook wel eens bij mij opgekomen, tot ik van verschil lende kanten wonderlijke resul- dit propaganda-middel Je kunt er óók grappen mee beleven. Enkele weken geleden stond er bij ons een bord, waar met grote zwarte letters: „Open bare Vergadering" op stond. Hoeveel buren en kennissen er niet plotseling bleven staan en wat gechoqueerd dat bord na derden, omdat zij dachten, dat er Openbare Verkoping op stond. Eén van onze zoons, die in de avond uit Amsterdam thuiskwam zei bij z'n binnenkomst: „Zo, eindelijk is 't zover. Jullie gaan de boel verkopen, zie ik." Dit tussen haakjes. den in ons gezin èn zelf demon- oefenen, streren. Denkt niet huisvrouwen, dat al die kleine dingen, waar mee uw dagen gevuld zijn, wei- Hélèn, nig of niets betekenen. Mét el kaar bepalen zij de sfeer, waar- taak tot rust kan komen, waar in uw kinderen ademhalen, de sfeer, die hun hele leven zal dóórwerken. evengoed bij de groten zelfs bij vader en moeder. Wat leert de apostel Jacobus ons niet over de kleine dingen. „De grote schepen, door sterke winden voortgedreven, worden bestuurd door een zeer klein Zo is ook de tong een klein lid en voert toch een hoge toon .Een onberekenbaar kwaad, vol dode lijk venijn. Met haar loven wij de Here en Vader en met haar vervloeken wij de mensen, c'.e naar de gelijkenis Gods gescha pen zijn. Wij kunnen het hier mee doen. Met heel die Jacobus-brief ove rigens. Deze apostel he:ft het wel heel scherp gezien, hoe het 'm in de kleine, voor mensen schijnbaar onaanzienlijke dingen zit. Jacobus zocht het wat de zuivere godsdienst voor God be treft niet in brillante redevoe ringen, in vrome woorden, in een prachtig so ciaal gebaar van bovenaf voor het forum der we reld, maar sim pelweg en door mensen ongezien in het omzien weduwen in hun druk en in het jezelf onbesmet bewaren van de wereld. Twee minuten lasterpraat kan een mensenleven kapot maken. Een hard en onverhoord oordcel kan een medemens van God ver vreemden. Wij onderschatten de macht van het kleine toch altijd nog teveel. Zijn er niet velen onder ons. die moeten erkennen dat de tijden, toen er „grote" gebeurtenissen in hun leven voor vielen. als b.v. oorlog, honger, vervolging, ziekte en dood, voor hun verhouding tot God, de bés te waren? Satan bedient zich het méést van de kleine vossen, van de miezerigheden van alle dag. Maar In Gods hand brengt het kleine Wonderen teweeg. Uit de mond van kleine kinderen be reidt Hij Zich lof. Hij laat uit het mosterdzaadje een vorstelij ke boom groeien, één uitgesto ken hand naar de zondaar, in Zijn Naam, kan diens ziel van de dood behouden en tal van zonden bedekken. Eén rode stip op een stembil jet kan een grote werking uit- MARGARITHA Hoe dikwijls zien wij niet. dat het de kleine vossen zijn, die de wijngaard verderven? In negen van de tien gevallen komen ru zies uit de onbenulligste kleinig heden voort. Een moeder schreef mij eens over haar kinderen: ,,'t éne ogenblik z'm ze schattig, maar in 't volgende staan ze el kaar om een ansichtkaart naar 't leven". Precies zo is het Niet alleen bij kleine kinderen, maar •n tk dat kwijt geraakt en •I lang een brief voor H. Hartelijk It de Inhoud Ijkt ook alweer, wat Ik ichreef, dat zulke tljdan - dikwijls de beate zijn. de geme#n. Die mooie belt achap der heiligen I zin des woords leeft ln veler her innering nog ala ieta heel kostbaara voort. En ja, God houdt Mk Zijn kerk In Rusland In stand. Ik kan begrijpen, dat wat u daar In de kerk van Wittenberg meemaakte, een diepe Indruk bij u heeft ach tergelaten. Want Ja, wèt wij van de Russen verwachten, gewoonlijk niet, dat zij apontaan het Lutherlled «ui len zingen. Een hartelijke groet. M-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 19