een groot Land op do tweesprong Pelgrimstocht Grootse stuwdam NAAR DE IJSGROT VAN AMARNATH ZATERDAG 7 MAART 1959 NOG ZIJN ER DE SCHRILLE CONTRASTEN INDIA: Ergens in de vallei van Kasjmir, het grote grensgebied tussen Pakistan en India, dat nog altijd een twistpunt vormt, keken deze twee herdersmeisjes naar de lange rijen pelgrims, die op weg waren naar de heilige spelonk van Amarnath. ZAL WELVAART BRENGEN J^E zon stond hoog boven het heuvelland van de Pendsjaab en Rajasthan en boven de vallei, waar duizenden mannen als een mierenleger werkten, temidden van de grootsheid der natuur. Tweehonderd kilometer ten noorden van de hoofdstad Delhi was een mannengemeenschap van tienduizend koppen, midden in de zoveelste werkdag, om dat belangrijke onderdeel van ontwakend India's vijfjarenplan te verwezenlijken: de Bhakra-stuwdam, die de grootste ter wereld gaat worden. De jonge man stond met een nooTderlijkcr meeliep in een lange blauwdruk in de hand en luister- stoet van bedevaarters. Zij liep, de naar de ingenieur, die aanwij- daarvan was hij overtuigd. Hij zingen gaf. Hij was vandaag niet glimlachte. Thuis had men haar helemaal met de gedachten bij nog maar moeilijk tot lopen kun- het werk. Hij had een brief ont- nen bewegen. En nu ging zij te vangen van zijn moeder, die ver voet door het bergland in de buurt weg, ergens in een dorp in de van de grens van Pakistan. EVen buurt van Calcutta woonde. Zelf trok een schaduw over het gezicht kon ze niet schrijven. Zij had dat van de jonge opzichter. Pakistan. nooit geleerd, maar uit haar naam Waarom moest dit land. dat toch naa zl-> had een buurjongen geschreven, eigenlijk bij het zijne hoorde, in Zijn moeder was nu op dit ogen- tweedracht met India leven? Hij blik onderweg voor een pelgrims- begreep daar weinig van, tocht naar de heilige ijsspelonk van Amarnath. •fa India is nog steeds een land van contrasten. Het is nu al meer dan tien jaar geleden, dat het bijna tegen wil en dank onafhankelijk werd, nadat het eeuwenlang als deel van Brits-lndië onder Britse voogdij had gestaan. Onder leiding van premier Pandit Nehroe werd een verstandig politiek en nisch beleid gevoerd, dat beloften inhoudt voor de toekomst. •fa Maar de tegenstellingen zijn desondanks nog bijzonder groot. Op enkele plaatsen zijn moderne fabrieken uit de grond verrezen en worden enorme dammen aangelegd, die grote gebieden van energie moeten voorzien. Op deze wijze tracht India met Amerikaanse zowel als Russische steun de kloof te overbruggen, die het in economisch opzicht als onderontwikkeld land scheidt van de sterk geïndustrialiseerde westerse landen. -fa Hoe groot die kloof is, ziet men buiten de grote steden, waar het grootste deel van de bijna 400 miljoen zielen tellende bevolking van India leeft. Het kastenstelsel, dat slechts zeer geleidelijk verdwijnt en de tegenzin van de plattelandsbevolking, zich de westerse methoden op het gebied van land bouw en veeteelt eigen te maken, dragen er toe bij, dat deze mensen heel langzaam worden opgeheven uit de achterlijkheid, waarin zij nu al zo lang moeten leven. -fa Op politiek terrein zijn de gevolgen van deze typische instelling ook niet uitgebleven. Nehroe heeft zich veel moeite getroost om de parlementaire democratie bij zijn volk ingang te doen vinden. Het is echter de vraag, of hij daarin is geslaagd. •fa Als hij van het politieke toneel verdwijnt, dreigt er een grote leegte te ont staan. Het is niettemin hoopgevend, dat een groot land als India (92 keer zo groot als Nederland) er tot dusver in geslaagd is, zich staande te houden i de wereld sedert de tweede wereld- tussen de twee machtsblokken, 1 oorlog verdeeld is. Deze week hadden wij een ontmoeting met mr. Kulwant Roy, een jour nalist-fotograaf uit de In diase hoofdstad Delhi, die met twee camera's (één voor zwart-wit- en één voor kleurenfoto'snu al bijna een jaar geleden zijn vaderland India ve- liet om Europa aan deze en aan de andere kant van het IJzeren Gordijn te doorkruisen. Hij be zocht Spanje en Portugal. Frankrijk en Italië, Bel gië, Nederland en Enge land, Rusland en Polen en was nu op weg naar de Scandinavische landen. 'Kulwant Roy stelde ons de foto's ter beschik king, die wij op deze pa gina van het Zondagsblad hebben gepubliceerd en hij gaf ons ook de gege vens voor de verhalen, ivaarin de tegenstellingen die in het vooruitstreven de India heersen, schril tegenover elkaar konden worden geplaatst. -X- De oudere generatie van India houdt vast aan de tradities. De ouderen reizen dagenlang, dwars door het grote land, om deel te nemen aan een bedevaart en het interes- Achthonderd kilometer ten noordwesten van de Indiase hoofdstad Delhi ligt de heilige spelonk van Amarnath. Honderdduizenden gelovigen ver laten jaarlijks huis en haard om de verre reis te aanvaarden naar dit noordelijke plekje bij de Pakistaanse grens. Zij reizen eerst vele honderden kilometers per trein, om dan bij de heuvels, die het stoelen, die in de stoet van het machtige IIimalajagebergte i t verder te gaan. Lange rijen mensen tl m, de bijna niet-begnanbare wegen o i de „dandis", de dra r niet mee gehad. Muziek was, dat jij de kennis kreeg van ijep de noordelijke rich- het schrift en van de wijsheid der tjng g4 kilometer, dwars door het boeken, mijn zoon", schreef zijn moeilijkste terrein in het hele land. moeder. De jonge man glimlach- Jaardag ook aljle Nangal Dam vrede kilometer lengte, een enorm wa terreservoir, dat zich omlaag zal storten en eet} hydro-electrische krachtbron zal worden voor vele fabrieken, die nieuwe welvaart in dit gebied gaan brengen. Vier en tachtig dorpen en één stad zullen in het stuwmeer seert hun niet, dat de ar beid dan veertien dagen of langer stilligt. Een pel grimage is belangrijker. -X- De jongere generatie van India denkt daar an ders over. Natuurlijk, het geloof wordt op alle ma nieren gerespecteerd, maar onder leiding van de zeer bewonderde Pandit Nehroe is de jeugd bereid zich in te zetten om de honger van de deur te houden. De jeugd werkt. Zij vindt het omhoog brengen van het wel- T")E zon was opgegaan boven «mrtspci! het belang- u pahalgam, h5t plttor«kc bergstadje aan de oevers van de Liddar. De nacht was verdwenen achter de met sneeuw bedekte toppen van het Himalaja-geberg- te en hier in Pahalgam ontwaakte het leven voor een nieuwe dag. Honderden mensen waren al in deze vroege ochtenduren op de been. Straks zou dat aantal tot enkele duizenden uitgroeien. Het wa ren niet allemaal bewoners van Pahalgam zelf, want dit stadje in het dunbevolkte Kasjmir telde zo veel zielen niet. Ik zal Shlva vragen of het goed d>t grootse werk terug. Het Nangal machines, die het zwaarste werk g t> Hydel-kanaal. dat in 1954 gereed deden. Het klonk hem als muziek ®l_a?2 Holiilro rieh- onaer gaan, de armoe, de hongersnood zijn blauwdruk grote droogte verdwijnen. Bejaarden en zieken liepen on- bestuurde, die jongens als haai nachtrust in deze bergstad zou hele reis. Het was smal, glad en hard nodig zijn. grensde aan het niets. De pel- Achterin de middag werd de grims uit het vlakke land keken eerste halteplaats bereikt. met afgrijzen in de diepte. Ve- De boomgroei was spaarzamer len kregen het met hoogtevrees geworden, de kou groter en de te kwaad en moesten geholpen lucht dunner. De pelgrims hadden worden door de gidsen, vol ontzag gekeken naar de brug Maar niet de oude vrouw. Ze van sneeuw en ijs, die vlak bij hijgde zwaar, ze was door en door Ghandanwari, door de natuur over vermoeid, haar lippen zagen een bergstroom was gevormd. blauw, maar ze wist, dat ze nu Na Chandanwari begon het. De spoedig de ijsgrot van Shiva zou pelgrims moesten hun eigen voed- zien. sel en brandstof dragen, want hier Toen het middaguur al naderde waren geen winkels Hij keek op i i zag het werk, dat vorderde, •ken, die nodig jedere dag, iedere week, iedere hen zal ook wennig door de straten, SHI on A" t en ze keken met ontzag de grootsheid en de myste- schoonheid van het berg- de eeuwenoude traditie der kas- tenleer. Hij behoorde tot de kas te der dienstbaren en zijn moeder was van mening, dat dit zo be hoorde te blijven. Pandit Nehroe en de onafhankelijkheid hadden dit allemaal anders gemaakt. p'Lgi^pnSHif ha?S maand. Tot'het laatste deel van de Het moeder "nooit kunnen doen begrij- Bhakra-dam is gelegd en het werk pelgrimstochten r India maakt geen hier nu precies allemaal beëindigd zal worden met het doen lige plaatsen van de Himalaja. weFd gemaakt. Zijn moeder had vol iopen van de vallei achter de Het nieuwe India werkt en dankt bneseiuitehSadaavertefdn aan &de dam. Dan zal een stuwmeer ge- nna, Bhakra-stuwdam te gaan werken, schapen zijn het oude Hindoe-geloof, de bijna negentig god Shiva op zijn eigen manier. Blij De jonge man was blij, dat hij mocht werken aan het brengen van grotere welvaart in^dit deel van zijn grote vaderland, bevolkingsaanwas van joen per jaar, het totaal gebracht. 400 miljoen had Vierhonderd miljoen „.e in dit grote land leefden. Velen hunner moesten vechten tegen droogte, tegen Over stromingen, tegen sprinkhanenpla gen, tegen de honger, maar m dit gebied zou dan nu in een nabije toekomst voorgoed afgelopen zijn Hier zou de Bhakra-dam welvaart brengen in een groot, thansnog onherbergzaam gebied. En hij, de jonge man, die mocht en kon stu- onderdeel die tot standkoming. Hij sitent-opzichter van het werk. In november 1955 had hij de in hoog aanzien staande premier Neh roe het werk zien starten. Continu De premier had een knop inge drukt en het betonstorten was daarmee begonnen. Een muur van meer dan 250 meter lengte moest in de vallei worden gelegd. Drie honderd ingenieurs, 2000 technici en 7000 arbeiders waren nu in een 24-uursdienst met de bouw van de Bhakra-dam bezig. Vierhonderd ton cement werd per uur verwerkt om uiteindelijk aan het totaal van bijna 300 miljoen kubieke meter beton te komen. De jonge man wist. dat dit de kubieke inhoud was van zeven van de grootste piramiden van Egypte bij elkaar 1 i trots op zijn Netwerk En hij wist ook, dat het netwerk van stuwmeren en de grote dam in 1961 waterkracht en bevloeiings- mogelijkheden zouden geven aan het nu nog zo woeste gebied rond om. Hier begonnen de heuvels reeds, die steeds hoger wordend naar de Himalaja leidden. heilige plaatsen in het onherberg zame Himalaja-gebergte. in het grensland van India en Pakistan. Zij zouden op deze julidag hun aardse zonden doen verdwijnen, door het met eigen ogen aanschou wen van de ijs-spelonk van Amar nath, gelegen in Kasjmir aan de rand van de Himalaja-toppen. Hier kondigden de tot berghoogte groeiende heuvels reeds de uitlo pers van toppen als de Mount Everest aan. staat had gesteld te leren, nachtelijke dersvolk ook geen land rondom. Zij waren onderweg dat ze god Shiva met haar eigen die hun tocht 8ade* wandaden mout veraoencn. Zo sloegen, waren de het haar als kind geleerd er ou het ook moeten gebeuren. Drukte Het was nu druk in Pahalgam, want alleen in de maanden juli, agustus en september was het mogelijk deze pelgrimstocht- naar Amarnath te maken. De rest van het jaar kon dat onder geen voor waarde, omdat de sneeuw de rou te volkomen onbegaanbaar maak te. En zelfs nu was het nog geen zomer, maar Amarnath was in ieder geval bereikbaar. De pel grims waren van verre gekomen. Sommigen hadden duizenden kilo meters gereisd, om één keer in hun bijna voorbije leven de grot van Amarnath te zien. Er was een oude vrouw uit een dorp in de buurt van Calcutta. Thuis had PHIttHHMHI Duiven Zij vroeg zich af, of ze in dc ijsspelonk ook de twee groene dui ven zou zien, die daar, volgens de verhalen moeten wonen. Dc god Shlva had in de grot zijn begelei der Parvati alle geheimen van de schepping verteld. Dat was ge beurd op een nacht, toen dc maan Het icht Shravan Purninia geweest. En terwijl Shiva vertelde, luisterden twee van zijn dienaren het ge sprek af en hoorden ook de schep pingsgeheimen. Toen Shiva dat ontdekte, werd hij kwaad en ver anderde dc nieuwsgierigen in dui ven. die nu nog bi de spelonk üiterstê rand rondvlogen. Dc oude stroom van de markt een paar gras-schoenen, die haar onderweg het lopen Klim Een reusachtige klim moest nu worden gemaakt. Van een hoogte van 3000 meter naar 4300 meter in een kille, winterse temperatuur en een steeds ij lei- wordende lucht, langs een pad naast een gapend steil De oude vrouw liep zo dicht mo gelijk langs de op rijzende bergwand. De ponies wandel den met hun last van zieken en in- ge- kunnen bewegen tot een korte den vergemakkelijken en uitglij- wandeling. Zij was te oud stram om te lopen vond 3 toen de gelegenheid kwarr pelgrimsreis naar Amarnath te maken, had ze geen ogenblik ge aarzeld. Ze ging mee en ze zou lopen. Zelf zou ze de bijna 43 ki- woonte, die hun liep in de maal- berijders vaak met en. Ze kocht op angst vervulde. Zo werd Wavjan bereikt. Hier was alleen de verlatenheid van een sneeuw- en ijsland. Zelfs in juli. Medische hulpdiensten van de regering bleken daar gestationeerd te zijn ter assistentie van de pelgrims. De oude vrouw begon een gro te vermoeidheid te voelen. den op de gladde bergpaden den voorkomen. Ze keek naar de zieken, de in validen, die op ponies werden ge- I» dc -dandis" werden ge- vroeJ lich a( oI w lometer in voortdurend stijgend, hesen om in die draagstoelen de gedaan had de ring te verkopen moeilijk begaanbaar terrein afleg- pelgrimage te maken. Zij zou lo- en voor het geld een pony te hu- beter genaderd, intense Voor Shiva luigd, dat de gouden ring, die zij langgerekte stoet, als geschenk en als offer mee- voerde, welgevallig zou zijn In het rCU0QC oog van dc machtige god Shlv: ren. Maar ze verwierp die zondige gedachte onmiddellijk. Dc god Eerst van Pahalgam naar Chan- shiva wilde een offer en dat zou danwari, dertien kilometer verder- hij krijgen. op. Ze luisterde naar de schrille ge- De mensenmassa was langzaam luiden van wilde dieren, die de en rustig in beweging gekomen, immense stilte verscheurden. De oude vrouw liep mee in de Langzaam vorderde de stoet en bereikte na Panchtarni, de Maha- gunas-Pas, het hoogste punt van Ze voelde een intense vreugde. Daar bij de spelonk zou Shiva Ze kende nog geen vermoeidheid. Ze keek naar het melkblanke wa ter van Dudh Ganga, het rivier tje, dat zich langs het pad slin- Tweehonderd kil, werkt India aan De Bhakra-dam is tweede vijfjarenplan, dm Dc Bhakra-dam Pandit Nehroe i rsterking van India's econom in 1961 gereedkomen en di en I elektriciteit leveren voor honderden fabrieken i de de bcvloeiing mogelijk maken van meer dan c. op- I miljoen hectaren land in de staten Pendsjaab Rajasthan. alle zonden, die zij deed, voor altijd vergeven. Wellicht ook haar hoogmoed, omdat zij haar gerde. De stijging zoon had toegestaan te studeren moeilijk. De bergwegen uit boeken op een school in Cal- cutta. Nu werkte hij ver weg aan de Bhakra-dam. Heen en terug De oude Van Panchtarni werd die gen zeer vroeg vertrokken. Dc 16 Shlvj kilometer heen en terug goed mogelijk sneeuwvrij gemaakt Ijsspelonk van Amarnath en het pad. dat naar Chandanwari voerde, lag niet meer dan 3000 'n u"rd" meter boven de zeespiegel. De Belegd. Bij de grot zelf kon wist niet precies lucht werd hier wel wat dunnc-r. niet overblljvc hij daar deed. Maar de laat ste jaren had zij zovele dingen njet begrepen. Zij had gehoo'd de tocht vermoeide de oude Die lag ln de eenzaamheid .vu» nog niet. majcstueuze bergland. Er werd geen haast gemaakt. Pandit Nehroe, de man, die want na Chandanwari zouden de Het pad naar Amarnath de grote stad Delhi het laad moeilijkheden groter worden. De verreweg het gevaarlijkste van do daar deed Jod Shiva I had. het eeuwige ijs van bet hooggebergte gevormde spelonk van ongeveer vijftig me ter naar alle zijden. „Heilig water" De oude vrouw keek naar de mannen cn naar de zieken, die zich baadden in het ijskoude watc-r van dc bergstroom Amarganga. ..Heilig water", mompelde ze. En bij de Ingang van de grot vouwde zc haar handen, die dc •-ing vasthielden cn ze boog haar hoofd in een eerbiedige devotie- Kier stond In sneeuw gehouwen vertegenwoordiger van god genaamd Shivllngam, en andere snccuwformatfes beeldden symbolisch Parvati en Ganesb uit. De groene duiven zag zij niet. Dc lange, vermoeiende tocht was ten einde. De oude vrouw of ferde haar gouden ring cn dacht aan haar zoon. dlc voor het nieu we India werkte aan de Bhakra- En nog wist ze niet, wat hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17