CRKISTHIJK LADY ISABELLA C.N.V. legt regering program van sociale wensen voor Moet men geloven in de uitverkiezing? Werktijdverkorting is echter geen politieke zaak Veel nieuwe reisdoelen in N.C.R.V.-reisplan Engels protest tegen bezoek koningin-moeder aan de paus East Lynne Eert woord voor vandaag Kanttekening O Vragen blijven altijd over.... f-JET GELOOF in de uitverkie zing levert voor menigeen moeilijkheden op. En inderdaad het ia een zaak, die men zeker niet mag onderschatten. De prak tijk toont herhaaldelijk aan. dat juist het punt van de uitverkie zing iemand weerhoudt van het afleggen van openbare belijdenis t an het geloof. Prof. dr. G. Brit tenburg Wurth schrijft in het Geref. Weekblad (Uitg. Kok. Kampen) dat het bepaald niet zo is, dat men de uitverkiezing er als een soort extra'tje by kan nemen en een aanhangseltje is het evenmin.... Overigens: aan vaarding van de gereformeerde belijdenis betekent niet dat men in het geheel geen vragen meer heeft. Vragen houdt men tot zijn dood toe. zelfs bij het meest ge fundeerde geloof TAE echte belijdenis der verkie- VJ zing hoort organisch bij het jchte geloof, zodat dat echte, schriftuurlijke geloof zonder de verkiezing niet denkbaar is. Als iemand zegt niet in de ver kiezing tc kunnen geloven zullen wl) moeten onderzoeken of mis schien een karikaturale voorstel ling iemand in de weg staat. Hoe menigmaal komt het niet voor dat men zich de verkiezing in volko men deterministische, fatalistische geest voorstelt, zo min of meer op deze manier, dat er twee lijsten zijn met namen, die nu eenmaal van eeuwigheid vaststaan. Als je op de ene, de goede lijst, staat, dan is je eeuwige zaligheid verze kerd, ook al zou je nog zo'n god deloos of zedeloos leven leiden. Maar sta je op de andere, de ver keerde lijst, dan helpt het nie-ts, of men dan al zich inspant en al zijn best Joet om te geloven; want dan blijf je toch voor eeuwig bui ten gesloten. Zou dat de verkiezing zijn, dan zouden wij het alleen moeten prij zen, als iemand een dergelijke leer der verkiezing afwees. Want dit heeft ook met de echte bijbelse genade boodschap niets te maken. En dit zou een sfeer van lijde lijkheid weken, die in de hoog ste mate funest diende te heten. Daar is echter ook de mogelijk heid, dat de bezwaren niet alleen zulke karikatuur-voorstellingen van de verkiezlngsleer betreffen, maar deze belijdenis als zodanig in haar schriftuurlijke zin raken. een soort toetssteen zijn, waaraan uit te maken valt. of Iemand de diepste portee van het reformato risch belijden, we kunnen ook icg- i de bijbelse verkondiging i'n rekening Géén ongeloof..., Vf AAR er is ook een andere kant aan die belijdenis der verkie zing. die begrijpelijkerwijze, juist voor ernstige zielen, vele vragen kan oproepen. Er zijn misschien min of meer naïeve zielen, die daar geen enkele moeite mee heb ben, die. eenvoudig omdat het hun steeds zo voorgehouden is. alles wat met de belijdenis der verkiezing samenhangt accepteren, zonder zich zorgen erover te ma ken, of bv. het feit, dat sommigen niet verkoren zijn, niet strijdt met Gods gerechtigheid of met Zijn barmhartigheid en welke andere vragen meer in verband ermee rijzen kunnen. Maar ik kan mij indenken, dat het volstrekt niet een teken van ongeloof behoeft te zijn, als jongere of ook oudere mensen hier tegenstrijdigheden menen te zien en er maar zo niet in slagen bevredigend al hun pro blemen in dit opzicht tot een op lossing te brengen. En hoe moet het dan? Moet men dan iemand, die nog niet met dat alles gereed is, het belijdenis afleggen weigeren? Zeker niet in alle gevallen. Het kan zijn. dat iemand zelf er bezwaar tegen heeft en dan kin men adviseren eerst zich nader te oriënteren. FR 1s kie. iezing één aspect, dat voor het echte geloof heel geen moei lijkheden behoeft op tc leveren. Kort komt ze toch immers hier op neer. dat God niet alleen gena de bewijst, terwijl het dan van ons afhangt, of wij gelovig ons die genade toeëigenen maar dat het ook genade van God is, als wij in die genade mogen geloven. Wij zouden bijna zeggen: ieder, at jn kan :al het daarmee eens zijn. En daarom, wie in die zin de verkiezing bewust zou looche nen, die zou daarmee blijk er van geven helemaal niet te begrijpen wat genade en wat geloof is. En het «preekt vanzelf, dat men dan niet zo Iemand tot belijdenis kan toelaten. Iniover kan Juist de vraag, of men In de verkiezing gelooft d.w.i. of men gelooft door God In Zijn genade tot het geloof Ds. C. F. Nolte overleden In de ouderdom van 54 jaar is ii rusthuis ,.De Wartburg" te Utrecht overleden ds. C. F. Nolte, emeritus-pre dikant der Evangelisch-Lutherse Kerk. Ds. Nolte werd in 1905 geboren; hij studeerde aan de gemeente-universiteit te Amsterdam. In 1930 aanvaardde hij het predikambt bij de hersteld evange- lisch-lutherse gemeente van Harlingen. In 1932 werd hij predikant bij de evan- gelisch-lutherse gemeente van Middel- burg-Vlissingen en in 1948 kwam hij in zijn laatste gemeente, Utrecht. Een ern stige ongesteldheid noopte hem, op 1 april 1954 reeds met emeritaat te gaan. Buitengeivone algemene vergadering (Van onze sociaal-economische I kenning van de plaats van de ar- redactie) j beider. Bevordering van de zondagsrust door beperking van de zondagsarbeid. DE buitengewone algemene vergadering van het C.N.V. heeft zich. gisteren te Utrecht in grote lijnen akkoord verklaard met de herziening van het so ciaal-politieke program, in over eenstemming met de voorstellen van de verbondsraad, zoals wij deze vorige week reeds publi ceerden. Een belangrijke nog nage komen wijziging van het pro gram betrof de positie van de laagstbezoldigden, waaraan wij in een afzonderlijk bericht aan dacht besteedden. De heer Ruppert vatte aan het slot van de vergadering de belangrijkste punten uit het nieuwe program als volgt samen: Bij de loonpolitiek zal de verant woordelijkheid meer verlegd moeten worden van de overheid naar het be drijfsleven; de mogelijkheid moet ge schapen worden, dat de werknemers een rechtvaardig deel ontvangen van de bedrijfsinkomsten. Spoedige invoering van een nieuwe wettelijke weduwen- en wezenverze- kering en een invaliditeitsverzekering. Ernstig beraad op korte termijn op de positie van de laagst bezoldigden. Verruiming van de bezitsvorming. Bouw van betaalbare woningen. Herziening van de structuur van de onderneming, door duideljjke er- „Stiidentenstaking'" in Groningen afgelast De aangekondigde ..staking" van de Groningse psychologie-studenten zal niet doorgaan. Dc staking, dte morgen ge houden zou worden, was bedoeld als protest tegen het wetsontwerp om onder wijzers toe te laten tot de universitaire studie In de psychologie. In plaats van de staking Is een bijeenkomst belegd in de „Heymanazaal" van het Groning se universiteitsgebouw, waar prof. dr. J. Th. Snijders zal spreken over deze kwestie. Namens de psychologiestudenten zal het woord worden gevoerd door de heer C J H Schepel en namens de landelijke vereniging N I O PS (Ne derlands Interakademische organisatie vjn psychologie studenten) door de heer B. G. Deelman. Weer verder van huis (Van een onzer verslaggevers) Een groot aantal nieuwe reisdoelen en vooral ook een ruime keuze goed kope reizen kenmerken het thans ver schenen reisplan 1959 van de Ned. Chr. Relsvereniglng. Bovendien blijkt de vereniging haar vleugels verder uit te slaan. Afgezien van de vierde Canadareis staan ook reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Israël op het programma. In het nieuwe keurig modern uitge voerde reisplan zijn op overzichtelijke wijze ruim zeshonderd reizen vermeld. Prettig doet de enigszins uitvoerige be schrijving bij iedere reis of aerie reizen De Jaarlijkse ..populaire" reis gaat dit keer naar 't kleine Scheidegg boven Inter laken in het Berner Oberland, waar in een van de grootste Zwitserse hotels wordt gelogeerd (kosten 225). De proef die het vorige Jaar met een eigen N.C R.V.-huis in Kirchdorf in Oos tenrijk is genomen is uitermate goed bevallen zodai er een tweede N.C.R.V.- huis is bijgekomen en wel in Schruns het Montafontal jk. Aantrekkelijk zijn ook de 17-daagse •izen naar Zwitserland met twee stand plaatsen: Beckenried aan het Vierwoud- stedenmeer en Wilderswil in het Berner Oberland. De jeugd Ook aan de jeugd is gedacht: van de deelnemers aan N.C.R.V.-groepsreizen ongeveer een kwart beneden de 35 en dus is het niet te verwonderen voor de jeugdige leden vier instruc tievoetreizen naar Adelboden en het Zil- lertal zijn opgenomen. Ook is er een Rome-reis voor 275 voor de jeugdige leden. Vooral naar Italië, Duitsland en Enge land zijn meer reizen dan ooit voorbe reid. Ook zijn vele nieuwe reisdoelen Oostenrijk en Zwitserland gevonden. Val kenburg, Tubbergen en 's Heerenberg zijn de itandplaatsen in Nederland. Het aantal vrije groepsreizen is aan merkelijk vergroot en wat ook opvalt is dat sommige reizen zo uiterst geva rieerd zijn. Verwacht wordt, dat evenals vorig jaar. zo'n 10.000 leden hun keuze zullen doen uit dit reisplan. De uitkeringen van de sociale ver zekeringen dienen waardevast te zijn. Opheffing van de gemeenteklas- sificatie. Met betrekking tot het punt van de gemeen teklassifica tie verklaarde de heer Ruppert nog, dat er in de politieke strijd van vandaag mensen zyn, die propaganda maken met het pleiten voor afschaffing van de vijfde gemeenteklasse. De praktijk heeft echter geleerd, dat deze mensen liever niets aan de gemeenteklasse-indeling zouden veranderen. Bij hun schijn baar enthousiasme voor afschaffing, kijken zij ook nu nog de tweede, derde en vierde klasse maar voorbij. Ook van de kwestie van de werk tijdverkorting wilde de heer Ruppert geen politieke zaak maken. Dit is een zaak van het bedrijfsleven. De S.E.R. heeft uitgesproken, dat een eventuele werktijdverkorting niet gefinancierd Advertentie Neveda, Rofcin 118, Amsterdam Rectificatie bericht herv. (gercf.) ambtsdragers Op de vergadering van het Verbond 'an herv. i geref. i Ambtsdragers op naandag 9 maart half elf, in Booth- straat 6 te Utrecht, zal niet, zoals door het wegvallen van een regel is ver meld, ds. G. Samson het referaat hou den. maar ds. F. Meijers, hervormd predikant te Hoog Blokland die zal spreken over: ,,Het gezag van de Hei lige Schrift in ons kerkelijk leven". Ds. Samson leidt de vergadering. In de middagbijeenkomst wordt gediscus sieerd over het gehouden referaat. moet worden uit de beschikbare na tionale middelen, maar uit extra pro- duktiestijging. Deze produktiestijging kunnen ministers niet bewerkstelligen en daarom hoort dit punt niet in een sociaal-politiek program. De heer Ruppert noemde het een staaltje demagogie, dat de P.v.d.A. uit het pleiten voor werktijdverkorting po litieke munt wil slaan en daarvoor zelfs vliegtuigjes met spandoeken dé lucht in stuurt. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Daarle (toez.), A Noordergraaf, kand. te Noorden, Z.-H., die bedankte voor Kamperveen: naar Randwijk iBetuwe). A. Muilwijk, kand. te Ameide, de bedankte voor Oud-Alblas (toez.), Wijk bij Heusden, Poortvliet, Melissant en Hedel. Bedankt voor Mensingeweer-Tinallin- ge, D. Bouwstra, legerpredikant Nieuwe Alexanderkazerne te Den Haag, die zich ook weer beroepbaar heeft gesteld. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Roden, A. Nagelkerke te Zweeloo. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Leerdam (voor miss. dienst op Nieuw-Guinea) en te Zwagerveen- Zwaagwesteinde, K. H. de Groot, kand. te Leeuwarden. Bedankt voor Kemptonpark, Zuid- Afrika, H. van Tongeren te Leeuwarden. Examens: De classis Axel het preap. geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer A. Geelhoed, kand. te Hoek, Zeeuws-Vlaanderen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-Noord. C. Molenaar te Leiden, voor Dordrecht, L. Rijksen te Rotterdam-West. Samenwerking C.H.U. en Chr. Volkspartij De secretaiaten van de Christelijk- Historische Unie en van de Christelijke Volkspartij delen het volgende mede: Door het Dagelijks Bestuur van de Christelijk-Historische Unie en het Hoofdbestuur van de Christelijke Volks partij (secr. Dahliastraat 25 te Koog aan de Zaan) is ernstig overleg ge pleegd over de vraag of en op welke wijze deze partijen bij de Kamerver kiezing zouden kunnen samenwerken. Als gevolg van de zeer korte tijd van voorbereiding was het niet mogelijk tot een concreet resultaat te komen. De Christelijke Volkspartij besloot daarna niet zelfstandig aan de verkiezing deel te nemen. pleegde overleg bereid verklaard voorkoming van stemmenverlies en ver der gaande versnippering met de C.-H. Unie samen te werken, mits de eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid van de Christelijke Volkspartij gehand haafd zal blijven en haar visie daar bij volledig tot haar recht zal komen. Het overleg omtrent mogelijke samen werking tussen beide partijen, welk over leg in zeer goede sfeer is gevoerd en waarbij de onderlinge verschillen niet werden verdoezeld, wordt voortgezet. Een Britse protestantse orga nisatie, „The Protestant Truth Society", heeft koningin-moeder 151 ..Wel. Ebenezer. bot gaat het met Jou?" heer Dill uit. bij wijze van bcfrw''"! ..Zo'n sukkclgangetje, draven wordt net ,,Heb ik jc gisteren niet bij je vader zien S a,Ja?nen ik stapte al heel gauw weer n ten Het gaat me als de aap. wanneer ik r bul- daar schoppen dan centen. Stil. ouweheer, wê'aVorcn dc welsprekendheid-'' Natuurlijk sloeg het woord welsprekendheid op sir Francis Levison en beiden zetten zich te* M»te* ren de heer Dill met een ernstig gezicht en Ebene zer" grijnzend Maar spoedig kwamen zij door het gedrang aan de buitenrand van de menigte terecht, zodat zij de spreker niet meer konden zien, nog enigszins konden verstaan Op deze manier konden li) Hen wel er op de «el lebeurde en e') ontwaarden dat er teta naderde, wat at) aanaaien voor een Russische beer op zijn achterpoten. Wel heb ik - ooit", hakkelde Ebenezer James, nadat hij een poos verbijsterd had staan sta ren. ..als dat niet Bethel is!" ..Bethel herhaalde de oude Dill, terwijl hij naar dr naderende gestalte tuurde ..Wat heeft nU mei '"inde'rdaad'w'aV^hct mijnheer Otway Bethel. Juist uit het buitenland gearriveerd en in reiskostuum Hij droeg een ruig soort jas met pandje*, een rui ge muts bedekte zijn hoofd en van het haar op zijn gezicht had rechter Hare genoeg pruiken kunnen la ten maken voor zijn hele leven. Hij zag er uit aLs een wilde en mijnheer Dill ging wat achteruit, toen hij naderde, alsof hij bang was. dat het werkelijk een wtld dier was, dat hem zou kunnen bijten. ..Wie ben je?" riep hij hem toe ..Bethel tot dusver" antwoordde de wildeman, ter wijl hij Dill zijn hand toestak ..Leef Je dus nog. James, en spartel je nog altijd"'" „Dat hoop ik nog een poosje vol te houden ant woordde James. „Waar ben Je nu vandaan geko men' Een kamp aan de Noordpool*" ..Zo ver ben ik niet helemaal gekomen. Wat is dat hier voor een herrie?" „Wanneer bent u aangekomen, mijnheer Otway? van door ANN LUDLOW informeerde de oude Dill. ,.Nu net. Trein van vie ren. Wat ls er aan de hand, zei ik?" „Verkiezingen, dat is alles", zei Ebenezer. „Att- ley heeft zijn emmertje omgetrapt" „Naar de verkiezingen vraag ik niet. dat heb ik op tut station al gehoord", antwoordde Otway Bethel ongeduldig. „Wat moet dat h 1 e r?" gepaard met een handbeweging naar de menigte. „Een van de kandidaten, die zijn dame en zijn woorden aan het verspillen is, Levison." „Sjonge, sjonge", heer Dill aankeek, erg gewaagd van hem den?" „Schandalig! Verachtelijk!" luidde het opgewon den antwoord van de oude heer. „Maar hij krijgt zijn verdiende loon nog wel, mijnheer Otway; ze zijn al begonnen. Gisteren is hij koppie-onder ge gaan In de groene vijver J U4~ hij' vo« lachen uitbarstte, warme dekens gerold en een liter hete brandewijn door zijn keelgat gegoten; het schijnt vandaag, dat En wat i het i uit kwam. rechter Hare." stumperig toneel, toen straat sukkelde", ..Heeft hij een kans om te winnen?" „Tuttut: Van Carlyle winnen? Hij heeft geen schijn van kans. en de regering (als bet waar is. i invloed Carlyle heeft. Zeg Bethel, kostuum de mode daar, waar je vandaan komt?' „Voor koud weer en als je zakken leeg zijn. Ik wil het jou verkopen, James, tegen halve prijs. Laat ons toch Levison maar eens gaan bekijken. Ik heb de kerel nog nooit gezien." Juist terwijl hij sprak, ontstond er opnieuw op schudding. ditmaal veroorzaakt door een bestelwa gen van de spoorwegmaatschappij, die bagage afle verde. In de verwarring slaagden zij erin. naar vo ren te schuiven, tot dicht in de nabijheid van sir Francis. Otway Bethel staarde naar hem in grenze loze verbazing. „Wel, wel. wat moet d i e hier? Wat heeft die hier te maken? „Wie*" Hij wees met zijn vinger. „Die daar met zijn witte zakdoek in de hand." „Dat is sir Francis." „Neen sprak Bethel op die tegelijk veelbetekenend dat Francis Levison?!" Op dat ogenblik kruisten hun blikken elkaar, sir Francis Levison en Otway Bethel keken elkaar aan. Otway Bethel nam zijn ruige muts af bij wijze van groet en sir Francis scheen volkomen van zijn stuk gebracht Maar slechts een ogenblik verloor hij zijn tegen woordigheid van geest. Dadelijk daarna stak hij zijn monocle in zijn oog, en staarde Bethel aan met een harde. hoor^~ „Wie ben jij. Maar zijn wangen wit als marmer. „Kent u Levison, mijnheer Otway?", informeerde de oude Dill. „Een beetj*. Van vroeger." „Toen hij niet Levison was. maar iemand anders", lachte Ebenezer James. „Hè, Bethel?" Bethel bekeek hem met even misprijzende blikken ais de baronet het zo juist hemzelf had gedaan „Wat wil je daarmee zeggen? Bemoei je met je eigen zaken alsjeblieft." (Wordt vervolgd lippen werden intussen Elizabeth een brief gezonden, waarin haar wordt medegedeeld, dat de organisatie er bezwaar tegen heeft, dat zij de komende maand een bezoek zal brengen aan paus Johannes XXIII op het Vaticaan. Zij betoogt in haar brief, dat dit be zoek onverenigbaar is met de positie van de koningin-moeder als moeder van de koningin, die onder ede heeft beloofd een trouw protestante te zijn. De koningin-moeder is voornemens, van 20 tot 26 april een bezoek van drie dagen aan Rome te brengen. De juiste datum van haar audiëntie bij de paus is nog niet bekend. In het schrijven wordt de koningin moeder voorgehouden, dat haar be zoek aan de paus in vele kringen in Engeland en het Britse Gemenebest wrevel zou wekken. Verder wordt gezegd: „De geschiedenis van Engeland bewijst, dat de genade Gods duidelijker op ons land heeft ge rust. als het koninklijk huis zich verre hield van betrekkingen met het paus- Op Buckingham Palace weigerde men commentaar op de brief te geven. In 1949, toen prinses Margaret door paus Pius XII op het Vaticaan werd De derde maal dat de Heiland spreekt over zijn sterven, richt Hij zich in het bijzonder tot het centrum van gods dienstige activiteitenJeruzalem. Na er de nadruk op gelegd te hebben, dat Hij niet eer zijn taak beëindigd is gedood kan worden, klaagt de Heer: „Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dik wijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels, en gij hebt niet gewild" (Lucas 1334). Christus spreekt in deze woorden niet als de Zoon des mensen, maar als de Heer van hemel en aarde, als de God die de profeten heeft gezonden en nu zelf komt. Maar we zien meer in dit vers: We zien hier het geweldige verschil tussen godsdienst en geloof. Geen stad was als Jeruzalem zo godsdienstig, maar zij kon het geloof niet op brengen om zich aan Christus over te geven. Wij staan allemaal in het gevaar dat ons geloof weg sterft maar de muren van onze christelijke levensstijl en onze godsdienstige gewoonten blijven bestaan. Dan ontbreekt uit ons christelijk leven de Christus en blijft slechts het „lijk" over. Zeg niet te spoedig „Ik zou Christus nooit kruisigen", want is Hij nog in uw leven? Als Hij niet de levende wer kelijkheid is van uw bestaan, hebt u Hem reeds gekruisigd. Gelukkig zegt Hij nog steeds: „Ik heb u willen vergaderen". De enige vraag is: Wilt U? LIBERALISME EN SOCIALISME V.V.D. hoopt onder de leiding me. Maar de vrijheidsleus van het van prof. Oud op 12 maart weer oude liberalisme bleef toch bekoren. prof. Oud op 12 maart weer oude liberalisme bleef toch bekoren, cces te bereiken. Onwaarschijnlijk Na de oorlog hebben ook liberalen het niet, dat de partij, gelet op de wel zitting gehad in de brede-basis- kabinetten. Het heeft weinig ge scheeld, of ook in 1956 was een voor aanstaand liberaal politicus uitslag van de Statenverkiezing 1958, weer enige vooruitgang zal kun- boeken, al wijst de grote politie ke belangstelling en activiteit binnen ter geworden. Maar ten slotte is het een partij als die der antirevolutio- daartoe niet gekomen. Prof. Oud en nairen op een ingetreden herstel. zijn medestanders gingen de oppo- Echter heeft de verkiezingscam- sitie vormen. Nu kon men in en pagne van de V.V.D. nu juist niet een vooral buiten het parlement kritiek verheffende indruk gemaakt. Nega- uitoefenen en de voorstelling colpor- tief anti-socialisme, neg'atieve kri- teren, dat een „socialistisch" beleid tiek op het regeerbeleid van de laat- werd gevoerd, ste jaren, dit alles slaat bij vele kiezers niet meer in. Prof. Oud heeft ter verklaring van de vooruitgang van het liberalisme beeld bij het soda-projekt, bij land- onder meer gewezen op de toene- mende ontkerstening en onkerkelijk heid. Dit verschijnsel deed het poli tiek liberalisme groeien en de chris telijke politieke partijen achteruit- Een onjuiste voorstelling, zoals bij verschillende gelegenheden, bijvoor beeld bij het soda-j bouwvraagstukken en bij de prijs politiek wel is gebleken. De onjuistheid van de voorstelling werd nu vooral duidelijk gedemon streerd door het optreden der socia listen. Almeer werd door hen de Helemaal ongelijk heeft de liberale Wacht «euit, dat zij het te weinig leider met deze verklaring stellig het zeggen hadden, dat geen niet. Het proces der ontkerstening specifiek socialistische denkbeelden gaat helaas voort, mede door de ,r_ gerealiseerd werden. Een der rede- stedelijking van onze bevolking. De nen waarom op 11 december 1958 kerken in de grotere steden verkeren, een crisis werd uitgelokt. >or wat de herderlijke zorg betreft, niet geringe moeilijkheden, i vroegere periode heeft Noch op economisch gebied, noch op militair terrein en evenmin in zake Nieuw-Guinea konden de socia al de sociaal-democratische politiek listen hpn denkbeelden tot gelding profijt genoten van het feit, dat ve len de band met de kerk, althans praktisch, verbraken. Het is, mede als gevolg van de ontwikkeling van Hstische politiek werd afgewezen, de zogenaamde „nieuwe midden- Het is yoor Pro'- 0ud weI een te- stand", waarschijnlijk, dat thans ook leurstelling, dat het optreden der brengen. De rechterzijde heeft haar volle medewerking gegeven aan sociale maatregelen. Maar een socia. de liberale stroming door de onker kelijkheid versterkt wordt. Maar er zijn daarnaast toch ook dere oorzaken cialisten zo duidelijk zijn propagan da weerspreekt. De kritiek der liberalen is bovendien het succes dat negatief. Wat kan prof. Oud positief stellen tegenover het economische beleid van iemand als minister Zijl- de V.V.D. bij de verkiezingen 1958 behaalde. Prof. Oud behoort tot de stichters stra? van de Partij van de Arbeid. Hij Het is voor heeft zich niet geringe moeite ge troost om zijn vrijzinnig-democraten bij de stembus zal behalen, voor deze partij te winnen. Hij had WÜ keren ons tegen socialisme en succes. Slechts een smaldeel liberalisme beide. Immers hebben zij de evolutie niet mee- beide gemeen, dat zij voor de staat- Maar allengs gevoelden kunde een beroep op de Openbaring vele oud-vrijzinnig-democraten zich Gods afwijzen. het socia- Het liberalisme heeft daarom ten Zij keerden slotte tegen het socialisme ook geen zich, evenals prof. Oud zelf, heen verweer. naar het liberale huis, dat enigszins Het is zelfs heel goed mogelijk, dat opgeknapt was, dat ook plaats bood beide groepen straks elkander steeds aan hen, die althans minder star af- meer zullen naderen. Voor het ogen- UIT DE HAND GELOPEN 1VAUWELIJKS heeft men in Enge- volgend jaar een feit zal zijn) heeft land verlicht kunnen ademhalen niet nagelaten, grote invloed uit te als gevolg van de verheugende ont- oefenen op de intellectuele boven- wikkeling ten aanzien van Cyprus laag van andere Afrikaanse volken, of een nieuw ernstig probleem vraagt die nog onder Europese voogdij staan, de aandacht van de Britse regering, Engeland heeft hiermede ook in die toch al haar handen meer dan de Centraal-Afrikaanse federatie vol heeft. volledig rekening gehouden. Maar De gebeurtenissen in de Centraal- Afrika ontwaakt de laatste jaren snel Afrikaanse federatie, welke gevormd en luidruchtig en de periode, welke wordt door Noord- en Zuid-Rhode- men te Londen heeft bestemd voor sia en Nyassaland, moeten betreurd een harmonische ontwikkeling in dc worden, omdat zij een streep dreigen richting van onafhankelijkheid, blijkt te halen door al hetgeen onder Britse ook hier te lang te zijn, althans naar leidjng nog tot stand gebracht had het oordeel van een demagogische kunnen worden. Niet alleen het optreden a der inheemse bevolking, i n wiize, waarop de Britse autoriteiten wel wenseijjk is. Het feit van zijn figuur als Hastings Banda. Helaas is de invloed van dergelijke extremistische figuren groter dan hebben gereageerd, verstoort ernstig de samenwerking tussen de schillende bevolkingsgroepen, onontbeerlijk is voor het welzijn het gebied, dat thans door onlusten autoriteiten was overgebleven. Op de wordt verscheurd. duur za, echter blijken, dat de tegen- verbanning uit Nyassaland zal zijn populariteit slechts doen toenemen. Deze daad lijkt op het ogenblik dc enige mogelijkheid, welke de Britse ontvangen, hebben de protestanten hier, federatje gebeurt is een rechtstreeks scherpt zijn. een overeenkomstig protest doen ho- VQn f,p noliti„k wMk#, Enirp. n«, ren. ..ij de audiëntie op het Vaticaan heeft de prinses de vissersring aan prinses de vissersring de rechterhand van de paus, welke een symbool is van zijn geestelijk ge zag over de rooms-katholieken in de wereld, niet gekust. Nieuw bondsgebouw voor geref. vrouwen De Bond van Gereformeerde Vrouwen verenigingen is in de afgelopen jaren zo sterk gegroeid, dat zij voor de twee de maal in zes jaar naar een nieuw bondshuis heeft moeten uitzien. De Bond nu verhuisd van de Faas Eliaslaan I naar de Steynlaan 8 in Baarn. Op 1 januari 1953 waren er bij de bond 558 verenigingen aangesloten met totaal 16590 leden op 1 januari jl ren er 761 verrnigingen aangesloten met 22450 leden Op 17 maart a.s. hoopt he', bondsbestuur in het nieuwe gebouw receptie te houden. de Centraal-Afrikaanse stellingen de politiek, welke Enge- De jongste geschiedenis de Tweede Wereldoorlog i andere gebieden verschillende delen van het Afri- heeft geleerd, dat de bannelingen kaanse continent heeft gevoerd. van vandaag de heersers van mor- aan Nigeria (welke wikkeling in de hand. Finland vraagt urn a rnni kerk) dat geredigeerd wordt door prof. dr. Osmo Tiilila van de universiteit Helsinki zijn er in Finland slechts rooms katholieken. Maar er zijn wel 22 priesters waarvan 21 buitenlan ders i 5 lekenbroeders 14 Nederland se. 12 Franse en 6 Amerikaanse nonnen Het artikel van prof Tiilila eindigt met de vraag: „Waarom?" Naar een consensus in T s j eehoslowaki j e? Na de consensus over het avondmaal tussen de hervormde en lutherse kerk in Nederland en de gesprekken die in Duitsland over dit onderwerp zijn ge voerd, volgt nu ook Tsjechoslowakije. In het Lutherse Slowaakse kerkblad „Cir- kevné listiy" schreef prof. Gabris dat de uit de reformatietijd afkomstige kerken tot een overeenkomst moeten komen, difc het gezamenlijk vieren van het avondmaal mogelijk moet maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2