AR ,s,3 CHRISTELIJK LADY ISABELLA Ik geloof wel, maar kerkgangneen feestelijke verzorging vraagt godsdienstige grondslag Schrijfster Corrie ten Boom weer in Nederland terug Enschede krijgt protestants militair tehuis Eert woord voor vandaag ZIJLSTRA Op zoek naar nieuwe wegen voor medische zending East Lynne ME IVat kostbaar is, krijgt men niet onder de prijs Lu the: F het Evangelisch weekblad gaat ds. .4. K. pan der Meij in op de bekende argu menten van trage kerkgangers, die tot moe-wordens toe zeggen, dat „je ook wel kunt geloven zonder naar de kerk te gaan". ZO drentelen 's zondagsmorgens wat rond in overhemdsmouwen, of trekken „de natuur in", maar naar de samenkomst van de gemeente gaan neen, dat is TIET lijkt dat zij gelijk hebben Natuurlijk kan iemand ook thuis trouw en regelmatig bidden, de bijbel lezen, zijn kinderen in het geloof voorgaan, naar de ra dio luisteren en voor zichzelf er naar streven te spreken en te handelen als een gelovige in Chris tus Jezus. Hij kan dat jarenlang doen. zonder ooit een kerkdienst bij te wonen. Het kan! Of het ook zo gebeurt? Ja. dat kan alleen door zulke mensen zelf beant woord worden. Maar, zelfs al ge beurt het, dan hebben zij toch on gelijk. Hoe zou iemand kunnen bidden, het evangelie kunnen geloven, voor zichzelf (of voor zijn gezin» kunnen weten van vergeving, van troost en van kracht, van straf en van ernst, als hij dat niet via de kerk zou hebben ontvangen? Misschien was er tussen hem en de kerk nog een schakel: de christelijke school, de jeugdclub, gelovige ouders, goede boeken. Dat neemt niet weg. dat het de kerk Is wel te verstaan de kerk met Laar fouten, haar klbbel-par- tljc-n. haar gebreken en zonde die de zegen van het geloof aan hem doorgaf, direct of indirect. In de praktijk komt het dan ook niet vaak voor, dat zij, die zeg gen ,,wel tc geloven, .maar ..inderdaad zo veel aandacht aan hun geloof geven. Zij schuilen dik- wijls slechts weg achter deze leus en in feite brengen zij weinig aan dacht op voor het evangelie. Zij hebben wel een zekere kennis er vun, ze kennen wel een aantal bij belse verhalen en hebben zekere noties van belangrijke geloofsbe grippen: vergeving en liefde van God, maar overigens zijn zij (voor het ogenblik» nauwelijks werkelijk geïnteresseerd of bewogen. Zeker, wanneer de radio juist aanstaat en er is een goede spre ker dan raakt hen dat wel even Ze accepteren het als het ware ,.in het voorbijgaan", maar ander zijds vinden zij zonder merkbare verontrusting, dat zaken of ont spanning voor kunnen gaan bij het bewust, dat is: van hen zelf uit gaand, zoeken naar Jezus Christus Als Jezus zoals In sommige evangelie-verhalen voorbij komt. als zij ook juist op weg lijn, willen zij Hem zeker wel aanzien. Maar er voor In een boom klimmen, er 's nachts voor op staan? Zo urgent is het nu ook weer niet. Waar zullen wij hen bij verge lijken? In Mattheüs 16 wordt verteld. dat Petrus de goede belijdenis af legt. Hi. erkent Jezus als zoon van God Jezus zelf is daar ver blijd over. Maar heel kort daarna kondigt Jc/.us aan. dat Hij zal moeten lijden en sterven in Jeru- Dan komt Petrus en tracht Je zus daarvan te weerhouden: ..dat moge U toch niet overkopnen," :egt hij. Maar dan schrikt Jezi Hij tsteld i goede bedoeling als Hij zo even over diens goede belijdenis ver blijd was. ..Jij" zegt Jezus dan ..bent bedacht op menselijke dingen, niet op goddelijke". Wat zijn dal in dit verband voor menselijke dinger.'' Het moet wel doelen op Petrus' onder schatting van de ernst van dc si tuatie. Het moet wel er op doe len. dat Petrus te optimistisch meent. Jat als Jezus naar Jeru zalem gaat, wel alle deuren en harten voor Hem zullen opengaan. Dat het Koningschap Jezus ge makkelijk ten deel zal vallen. Pe trus onderschat dc prijs, die be- ..aid zal moeten worden. ..Zou U moeten l.jden voor het Koninkrijk, Heer? Kom. kom. dat is toch niet Maar zo taai is de weerstand, dat de prijs van het lijden tcnvol- le betaald moet, eer de overwin ning geschonken wordt. VOUDEN wy de niet-komers van deze bespreking kunnen ver gelijken met Petrus op dat ogen blik? Zij willen wel met Jezus in de zonneschijn op weg zijn naar Jeruzalem, naar het Koninkrijk. Maar er voor betalen? Geloven, dat het alléén tegen kostbare prijs verworven wordt? Kom, kom, ik kan wel.. Wat waarlijk kostbaar is, wordt ons niet onder de prijs geschonken.... A.R. rapport over humanistische verzorging Humanisme alleen een secundaire plaats geven Het College van Advies van de Anti-Revolutionaire Partij heeft in een niet geheel eenstemmig rapport over de humanistische geestelijke verzorging" gecon cludeerd, dat de overheid in de eerste plaats een geestelijke ver zorging heeft te bieden op gods dienstige grondslag. paaldelijk aan verzorging van dezi de gebleken behoefte: een voorzie zodanig opgezet dat niet aan de overheidswege primair te stellen gods dienstige verzorging rechtstreeks dan wel indirect afbreuk wordt gedaan waarborgen dat inderdaad alleen van het indragen van zekere positief gerich te geestelijke waarden sprake is er blijft." Het rapport, dat voornamelijk han delt over de geestelijke verzorging van mllitien, gedetineerden en in kam pen ondergebrachte arbeiders, legt er de nadruk op dat pas na gebleken af keer en afwijzing van de godsdienstige geestelijke verzorging de mogelijkheid geopend mag worden een andere gees telijke leiding te ontvangen. Geen neutraliteit preekt het rapport uit dat de Het rapport gaat uit van het standpunt Wel dienst gewaardeerd dient te worden, die door het Humanistisch Verbond wordt aangeboden voor de geestelij ke verzorging van degenen die zich aan de godsdienstige geestelijke ver- zorging van de overheid onttrekken, maar het College van Advies is van mening dat grote reserve in acht ge nomen moet worden. Het rapport stelt aan de humanisti sche geestelijke verzorging een aantal voorwaarden: „Voorziening alleen in be- No een wereldreis van bijna vijf jaar Interacademiaal congres Het Jaarlijkse interacademiaal con gres van studenten in dc Engelse taal en letterkunde aan dc Nederlandse uni versiteiten word-t ditmaal op 6 en 7 maart a.s. In Amsterdam gehouden. Voor de eerste maal heeft de vrije uni versiteit de organisatie in handen. Op het congres worden circa 250 studenten verwacht. Na dc opening op vrijdagmiddag in de Woensldutnkerk door dc voorzitter van d._ English club der Vrije Universiteit dc heer J. G. de Waard, spreekt dr. G A van Dongen, lector aan de V U. over de vertaling van proza. Op de avond van die dag ontmoeten de congressisten el-1 kaar in Krasnapolsky. Zaterdagmiddag spreekt de heer James Holmes over vertaling van poëzie. Na een afwezigheid van bijna vijf j jaar is mej. Corrie ten Boom, dc j schrijfster van „Gevangene en toch" cn verschillende andere boeken, in Nederland terug gekeerd. Mej. Ten Boom, die na haar gevangenschap in het concentratiekamp „Ravensbrück" overal waar zij maar de kans kreeg is gaan getuigen wat Jezus Christus voor haar betekent, heeft haar der de reis om de wereld volbracht. Zij heeft op vrijwel alle zendingsvelden samenkomsten geleid en gesproken in conferenties voor zendelingen en geestelijke leiders. Haar rste samenkomst in Nederland zal worden gehouden in Haarlem, waar zij voor de oorlog werkte als horlogemaakster. Vrienden en beken den hebben het gebouw van de Vrij zinnige Hervormden in Haarlem ge huurd, waar zij op donderdag 5 maart iets zal verteilen van haar ervarin gen op haar laatste wereldreis. Na haar verblijf in het beruchte vrou wenkamp „Ravensbrück", besloot Cor rie ten Boom haar leven geheel in de dienst van' het Evangelie te stellen. Haar zuster en haar hoogbejaarde va der waren in dé Duitse gevangen schap omgekomen. Zij richtte in Bloc- mendaal op „Schapenduinen" een rusthuis in voor geestelijk en licha melijk herstel van uit de concentratie kampen teruggekeerden en ging zelf overal vertellen over haar ervaringen. Eerst in Nederland, daarna ook in het buitenland, vooral in Amerika en ten slotte ook in Duitsland, waar zij veel werkte in de kampen van Displaced Gevolg gevend aan steeds meer uit nodigingen, maakte zij verschillende wereldreizen, waartussen zij telkens voor korte tijd naar Holland terugkeer de. De laatste maal vertrok zij iri aug. 1954, eerst naar Amerika, waar zij wel in kerken en vergaderingen, versileiten cn Bijbelscholen op parties en in gevangenissen bekende Sing-Sing) mocht dikwijls meerdere malen per dag. ook voor radio en televisie, a een verblijf van enige maanden in Canada vertrok zij naar Zuid-Afri- ka. waar zij veel samenwerkte met d,l}« Youth for Christ. Vandaar naar Nieuw Zeeland, waar zij bijna een bleef en behalve in kerken, fabrieksarbeiders; in India grote men senmenigten op straten, in kerken en conferenties. Maar zij trok ook diep het binnenland in en maakte per olifant een tocht dwars door het 'oer woud. V der bezocht zij Brits-Borneo. de Philippijnen, Korea en Japan, waar zij lange tijd verbleef. Op Formosa was zij tüdens een rustperiode in de beschieting van Quemoy. Via Hongkong Manilla, Vietnam reisde zij naar Je ruzalem. overal sprekend over het ene onderwerp: „Jezus ls Overwin naar", Via Zwitserland, waar zij ge- durende de maand februari werkt, keerde zij thans naar Nederland terug. De Koninklijke Nederlandse Mili taire Bond Pro Rege gaat een pro testants christelijk militair tehuis in Enschede bouwen. Hei gebouw zal verrijzen aan de Deurningerstraat, dus in de richting van de vliegbasis Twenthe. Men hoopt het gebouw, waarvan de afdeling Enschede de in richting voor haar rekening neemt, volgend jaar in gebruik te kunnen ne- Tot nog toe was het^jrot. chr. mi litair tebuis ondergebracht in het CJMV-gebouw. De belangstelling is de laatste jaren zo gegroeid, dat de behoefte aan een eigen gebouw steeds sterker werd. p house-11 Van liers Üi?ko4Ü! ven der dat de overheid de geestelijke vrij heid van haar onderdanen moet waar borgen als zij zich in een speciaal overheidsverband bevinden. Dit bete kent echter nog niet dat de overheid de godsdienstige en ongodsdienstige verzorglr" op voet van gelijkheid moet aanvaarden. Een zodanige neu traliteit zou in werkelijkheid een ge lijkschakeling inhouden van een ver strekkende levensbeschouwelijke bete- Het rapport wijst er vervolgens op dat een groeiend aantal Nederlandse bur gers van een godsdienstige geestelij ke verzorging niet gediend is en zich daaraan onttrekt. Bovendien erkent het rapport dat er in het Nederland se volk krachten schuilen, die door andere dan godsdienstige stromingen worden gedragen, maar die in de strijd tegen een geestelijk nihilisme zeker van positieve betekenis kunnen zijn. Het humanisme biedt de overheid ech ter niet voldoende waarborgen voor een positieve geestelijke opbouw van ons land, omdat de grondslag niet wordt gezocht in erkenning en aan bidding /an de levende God. Hoewel daarom het fc't met blijdschap kan worden begroet, dat het humanisme de zedelijke normen en waarden er kent en bewaart, openen zich toch die pe afgronden voor mens cn samenle ving die door het rapport als een ge vaar onderkend worden. Het rapport komt zo tot dc conclu sie dat al zijn er verschijnselen die tot behoedzaamheid manen op het ogenblik aan de gestelde voorwaar den van de humanistische geestelijke verzorging in het algemeen wordt oldaan. Nota Aan het slot van het rapport is een no1 ta toegevoegd van een lid van het Col lege van Advies, majoor D. Mantz, die zich tegen het uitgangspunt van het rapport keert. Het rapport gaat Uit van de gedachte da,t de overheid Beroepingswerk NED. HERV. KERK GEREFORMEERDE KERKEN GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Zaandam, M. Heet schap te Borssele en H. Rijksen te Vlaardingen. Beroepen te Aalst, W, C. Lamain te Grand Rapids; te Giessendam, Chr. van Dam te Rotterdam. Bedankt voor Rhenen, M, Blok te Rijssen. De bijbel brengt een blijde boodschap, maar dat wil nii zeggen dat ieder woord en ieder verhaal overstroomt va vreugde. Gods Woord bevat hele verdrietige dingen en h verdrietigste woordje is misschien wel: „toch". In Ex. 9 7 lezen we als het vee van de Egyptenaren ster dat de koning poolshoogte laat nemen bij het vee van Israëlieten. De zware pest heerst echter niet in het lan Gosen. Dan verhaalt in enkele woorden de bijbel de reacti van de Egyptenaar: Toch bleef het hart van Farao onvei murwbaar." God openbaart zijn kracht soms door zijn oordeel ook door zegen op zijn kinderen. Israël blijft vrij van Gd straf. Het is duidelijk, dat Gods hand tegen Egypte is. G( „bewijst" zijn bestaan en ongetwijfeld heeft Farao op d moment geweten dat de God van Israël werkelijk God wc In plaats van overgave vinden we het onbegrijpelijke woordj „toch". Behoort u ook tot de mensen die diep in hun hart tot erkenning zijn gekomen dat'God recht heeft op hun levi Heeft deze wetenschap verzet opgeroepen .inplaats van ove gave? „Toch" is een vreselijk ivoord. Erger dan ongeloof een geloof dat niet wil buigen. „Toch" is de „toch"tde\ van de hel. Advertentie Goede prijs LINDENBERGS BOEKHADEL Hlllevliet 21 - Tel. 174352 - Rotterdam-Zuid Bondsdag Chr. Ger. J.V.'s en M.V.'s De bond van Chr. Geref. Jongelings- verenigingen en Meisjesverenigingen zal zijn bondsdag houden op Tweede Pink sterdag te Arnhem. Het gemeentebestuur heeft daarvoor de weide in het park Sonsbeek beschikbaar gesteld. Als spre kers zullen optreden de chr. geref. pre dikanten ds. W. van 't Spijker, van Dro- geham, ds. L. Floor Jr. van Almelo en ds. J. H. Velema, van Apeldoorn. De Chr. muziekvereniging „Soli d'eo Glo ria" te Apeldoorn zal de bondsdag op luisteren. De morgenvergadering zal in het teken staan van de herdenkine van de 450e geboortedag van de hervormer Kanttekening ANTWOORD AAN SOCIALISTEN wordt aangekondigd met de kop: en Zijlstra-Pensioen niet nodig vo wetsontwerp voor een alle weduwen. Volgens het wetsoi werp, zoals oud-minister Suurho de Tweede "Kamer. Te- dit formuleerde, krijgèn de weduwe recht is in de Tweede Kamer het tot stand komen s werp hulde gebracht ter Suurhoff, die het ontwerp nog bij of ouder zijn. Geen pensioen vo niet invalide zijn en geen jonj dit wetsont- kinderen te verzorgen hebben, oud-minis- recht op uitkering wanneer zij 50 ja telijke verzorging van haar ond lajoor Mantz stelt echter, dat de gees telijke verzorging een verlengstuk is van de pastorale zorg van de ker ken. Hierdoor komt hij er toe het hui dige systeem, waarbij de overheid geestelijke verzorgers aanstelt, af te wijzen. Omdat hij van mening is daf de in het rapport bedoelde a-godsdien stige geestelijke verzorging van hu manistische huize (lees Humanistisch Verbond) in feite een anti-christelijke geestelijke verzorging is met een Christusvijandige achtergrond. Volgens majoor Mantz gaat het rapport teveel uit van het signatuur van het Nederlandse volk zoals deze zich he den openbaart. Hij wil dat het ons er om gaat de bVeiTieid ..in gehoorzaam heid aan de Goddelijke wet te doen handelen". Op grond van dit feit vaardt hij geen humanistische ve ging. zelfs niet in de secundaire plaats zoals het rapport dit wil. Advertentie Dc kwestie i de gelegenheid rille worden hestu "vangc-1 hoge autoriteit vi talrijke 'lecld op vragen maler, v™ le Mn. prak op de U»* die «>>ek, vele -.Ule-Zuidzee eilanden. deling In Australië bereikte zij grote de. wijziging der kle- k. geestelijkheid zal ter an het r.k. wereldcon- cstudccrd. Dit heeft Dr. Dake naar Nieuw-Guinea De medische secretaris van de Raad voor de zending, dr. W. J. L. Dake, zal zich op 11 maart in opdracht van deze raad naar Nieuw-Guinea bege- icegc- ven. Het zal de eerste keer zijn dat de belangstel-1 jr. Dake het zendingswerk aldaar in mede- ogenschouw zal nemen. cllic. het c Reeds geruime tijd werd de behoefte ge voeld, dat hij zelf zich daar van het medische werk op de hoogte zou stel len. Hem is opgedragen om met de leiding van de Evangelisch Christe lijke Kerk en met de zendtngsarbeiders kennis te nemen van de arbeid der medische zending en na te gaan welke mogelijkheden tot verdere ontplooiing aanwezig moeten worden geacht. Dr. Dake zal daarbij nauw contact zoe- 147 „Ja. ik zie hem", stamelde lady Isabel ,.Eu ziet u hem ook. die jammerlijke verschoppe ling. die ie verachtelijk is dat hij^ elkaar en vergelijk ze Bekijk „.JPWPW- -m er hijgend uit. „De vrouw die die voortreffelijke man de hare mocht noemen, liet hem In de steek voor die ander Zou ze ook berouw hebben, denkt u?" Misschien verwondert het u. lezer, dal mijnheer de drenkeling zich lopend doorde»tnH«J *°°£b»: woog op weg naar zijn logies, dc herberg De Raar (want hi] was uit Het Bokshoofd gezet zat ln dit geval niets anders op. Toen hij namelijk druipnat en vloekend weer op dc wal stond, zich afvragend, hoe hij De Raaf 'noest bereiken, ree. er juist een leeg huurrijtuig voorbij en de heer ura- kc hield hot onraiddelijk aan. Maar toen de koetsier zag. dat de passagier sir Francis Levison was. wei gerde hij. hem te vervoeren Zijn rijtuig was pap- nieuw met rood fluweel bekleed cn hij dacht er niet aan. dal le laten bederven, riep hij en hij gaf zijn paard de zweep en reed-weg. t^wljl dc dn. mannen toornig cn radeloos achterbleven Sn r r*n- cis verlangde, dat er voor een ander vervoermiddel gezorgd word, maar zijn vrienden betoogden, da het hem het leven zou kunnen kosten, wanneer h daarop wachtte tn dat de eenvoudigste manier was zich te voet naar de herberg te haasten Hij maakte allerlei tegenwerpingen, maar zijn kaken klapperden, gijn ledematen trilden, dus grepen zij hem vast. na men hem tuasen zich ln en gingan op weg Or dc ontmoeting met mijnheer Carlyle en diens gezel gchap had men echter allerminat gerekend: Francis Levison was Uever vrijwillig in de poel blijven lig gen, zo nodig met het hoord naar beneden, dar juist hem onder ogen te komrr. Juffrouw Carlyle gebruikte die dag het diner op East Lynne en wandelde terug met mevrouw Car- lvle, madame Vine en Lucy. Lord Vane trof het Z'- zelschap tc haren huize en keerde tezamen met hen van door ANN LUDLOW terug, want, zoals vanzelf sprak, betrokken hij en zijn vader East Lynne als hoofdkwartier. Hij ver- keerde nog steeds in dc zevende hemel sinds de ont moeting met de ..gelen". ..Je had de stuipen gekre gen van het lachen. Lucy, ais je die verdronken ploert gezien had. Ik zou er een half jaar lang al mijn splint voor willen geven om een foto van hem tc hebben, zoals hij cr toen uitzag Lucy schaterde van pret. arm kind, zij vermoedde niet. welk een liepe schande dc „verdronken ploert" haar had Terwijl juffrouw Carlyle in haar kleedkamer be iig was, haar kleding af te leggen thet was hetzelfde vertrek, waar eens Richard Hare geslapen had), bel de zij Joyce. Deze belde kamers werden nog steeds oor juffrouw Carlyle m orde gehouden, want zij bleef af en toe enige dagen logeren; men sprak er ver als „de kamers van juffrouw Carlyle" „Wat een lieve herrie hebben we daar vanmiddag in het dorp meegemaakt. Joyce „Ik heb er van gehoord, juffrouw. Al hadden ze hem laten verdrinken, dan had hij nog zijn verdien de loon gehad. BUI White, dc ploeg kmecht van lon ger Pinner, is hier komen aanlopen cn dlc heeft ons het verhaal verteld. Als hij het voor zich had moe ten houden, was hij uit mekaar gesprongen, denk ik; ik heb nog nooit iemand zo opgewonden gezien. Peter ging er van huilen." „Huilen!" herhaalde juffrouw Carlyle. Ja. juffrouw, u weet wel dat hij dol op lady Isabel was. die Peter, en toen werd het hem te machtig Hij zei, dat hij in lang met tets gehoord had. dat hem zo'n plezier deed en meteen huilde hij "tranen met tulten en gaf Bill White subiet een halve kroon Bill White zei. dat hij zelf zijn ene been had vastgehouden toen ze hem er in mikten Afv heeft het gezien neemt u me niei kwalijk dat ik haar naam tegenover u noem, juffrouw, want ik weet wel dat u niet op haar gesteld bent en, toen ze hier bij ons binnenkwamen, kreeg zenuwaanval". „Hoe heeft zij het dan ge: Carlyle 'het ken met de gouvernementele instan ties en onderzoeken of er nog meei zinvolle en uitvoerbare mogelijkheden voor medische zendlngsarbeid zijn Daarbij wordt niet alleen gedacht aar de kuststreek, maar ook aan het bin nenland, dat de laatste tijd snel open komt. Zo mogelijk zal dr. Dake zich ook daarheen begeven. Aan de vorming en geestelijke vertor- ging van het Papoese personeel der ziekenhuizen, voor zover dit tot de Evangelisch Christelijke Kerk behoort, zal ook aandacht worden geschonken, waarbij zal worden nagegaan op welke wijze de zending hierbij van dienst kan snauwde juffrouw met haar kalmte, nu zij déze' naam hoorde noemen). ..ik heb haar niet gezien en ik was er bij." .Zij kwam hier met een bericht van mevrouw Ea timer voor de gouvernante, nieuws dat mevrouw La timer uit Duitsland gekregen had dat de ae een u, andere Duitse graaf. Afy landweg genomen had en ze was juist tot de overstap bij dc vijver gekomen, toen het tumult begon. „Waarom kreeg zij dan een zenuwaanval mauwde juffrouw Carlyle weer. „Het had haar zo overstuur gemaakt zei ze", ant- voordde Joyce. „Het was niet verkeerd voor haar geweest, als ze haar er ook maar in gegooid hadden' luidde het boze antwoord Joyce zweeg wijselijk. Een twistgesprek met juf frouw Corny had nog nooit iemand victorie ge bracht. En in haar binnenste voelde zij ook wel. dat Afy een heilzame straf verdiend had. al hoefde dit nu niet dadelijk op J- uit te lopen. onderdompeling in de vijver „jojL-t hernam juffrouw Carlyle. plotseling op een ander onderwerp overgaand, „aan wie herin nert de gouvernante Je?" Christelijke Kerk met betrekking tot haar diaconale taak en de ontplooiing daarvan. )e reis van dr. Dake ls financieel moge lijk geworden door een instantie bui-i ten de zending. Ds. C. Boon met emeritaat Ds. G Boon, predikant bij de gerefor meerde kerk van St. Laurens, die reeds geruime tija' ongesteld is, heeft thans emeritaat aangevraagd. Ds. Boon werd 30 april 1894 geboren en kwam eerst op gevorderde leeftijd tot het predikambt. Voordien was hij in Indonesië werk zaam. Ds. Boon werd in 1930 kandidaat en aanvaarö'de in 1931 het predikambt te Duurswoude (Fr.), vandaar vertrok hij in 1947 naar zijn tegenwoordige ge meente, waar hij sedert geruime tijd niet meer kon voorgaan wegens ziekte Hij is thans herstellende. Strtni en Rhenmatiscbr Doe dan toch eens een bloediuiverende knor. Met Rrnaehen Salts. ïatische pijnen rendeVCorgsncne (Wordt vervolgd.,i Irale i de Kamer indiende, en aan de ambte naren van het departement sociale zaken en volksgezondheid, die Dat de socialisten een belangrijk aandeel hadden in de het recht hebben totstandkoming. Begrijpelijkerwijze heeft „Het (socia listische) Vrije Volk" niet nagelaten fair is te suggereren dat niet zij, ma zijn verheuging er over uit te spre- politiek-andersdenkenden voorstal ken, dat dit wetsontwerp door een ders waren van deze gr socialistische minister bij de volks- jaar, leert ons de voorgeschieden vertegenwoordiging is ingediend, van dit wetsontwerp. Deze vreugde komt de socialisten Aan het tot stand komen inderdaad toe, al zal men niet mogen wetsontwerp is namelijk een advii vergeten, dat ook dit wetsontwerp van de Sociaal-Econom niet alleen het resultaat is van het voorafgegaan, waarin de S.E.R. vooi beleid van een bepaalde minister, stelde de leeftijdsgrens voor de wt maar van een geheel kabinet. Wanneer minister Suurhoff dit wets- Minister Suurhoff heeft dit advli ontwerp zelf had moeten verdedigen, gevolgd, had het echter niet vlotter kunnen Dat het echter 50 jaar is geworde gaan dan het nu gegaan ls. Kamer en regering hebben het ontwerp be handeld op een wijze, waaruit bijzon der spreekt het begrip voor de ur gentie van de zaak waarom het gaat. N.V.V. zitting en deze heeft hier Het ontwerp is verdedigd door de leeftijdsgrens van 55 jaar verdedig regering en aanvaard door de Kamer Een kleinst mogelijke en beslist get zoals het er door minister Suurhoff socialistische was neergelegd. Het doet dan ook vreemd neer in „Het Vrije Volk" een verslag dat de Sociaal-Economische Raad van het antwoord van de regering gulden middenweg heeft gezocht aan de vaste commissie van de in zijn advies een leeftijdsgrens i Tweede Kamer over het wetsontwerp 50 jaar heeft aangehouden. weduwen beneden 50 jaar het standpunt van minister Suurhol de laatste plaa m te zinspelen een verhoging van deze leeftijdi grens en dat het bovendien mind i niet hoger, is geschied ondanks socialisten. In de commissie, die 1 advies aan de S.E.R. voorbereidd had een van de secretarissen minderheid bleef vasthouden dit heeft tot gevolg gehai n- jaar TWIJFEL WEGGENOMEN VONDER de ernst van de situatie, waarin wij leven, te willen ont kennen en de ongerustheid, die over al opnieuw ontstaan is, als ongerecht vaardigd te willen bestempelen, de jaren na de dood van Stalin heeft bestaan, twee stappen voorui en slechts een achteruit te doen. Di heeft al zoveel resultaat opgeleverd dat Chroesjtsjef er zich door heel i wij er toch goed aan te doen de laten aanmoedigen, gevolgen van de mislukte reis van Zijn redevoering van dinsdag jl., di de Britse premier Macmillan tot hun lang niet zoveel aandacht zou hebbei getrokken, als Macmillan zich op i de dag niet als gast van Chroesjtsjef we- de Sowjetunie zou hebben bevonden proporties terug te brengen. We zien dan, dat de toestand ii wereld nog dezelfde is van drie ken geleden, toen Macmillan zich was weer zo'n tactische zet op he nog in Engeland bevond. Men leefde internationale schaakbord, die paniel toen nog tussen hoop en vrees en in het kamp van Macmillan besloot, in Moskou het moest veroorzaken, terrein te gaan verkennen. Hij is Bekijkt men echter de voornaamst helaas tot de conclusie moeten ko men, dat er weinig hoop op een ver gelijk is en dat gevreesd moet den voor een onbuigzai van de Russen. inhoud van die redevoering eens tig en ontdoet men haar van d< dige rode franje, dan blijkt houding Chroesjtsjef zich heeft uitgesprokei tegen een conferentie van de minii En zo zijn i ver als ters van buitenlandse zaken i weggenomen en dat zelfs de Britse zal beschouwen. socialisten, die anderen zo graag wil den overtuigen van dc goede bedoe lingen van de Sowjetunie, moeten toegeven, dat zij zich diep teleurge steld voelen. echter onjuist zijn, Beide argumenten zijn echter nie nieuw. Zij kregen slechts speciale bt tekenis door de omstandighedec waaronder zij werden herhaald. Het gaat thans voornamelijk nog ov« een zij het belangrijke proci paniekstemming te geraken. Want durekwestie, nl. of het overleg op he dal is juist de bedoeling van Chroesj- hoogste n' tsjef, die door het zaaien van onrust van bl"te en het oproepen van het spook van ffehouden. een derde wereldoorlog opnieuw wil Wellicht kan dc organisatie der Vet trachten, een crisisstemming te kwe- e"'gde Naties evenals vorig jan' ken, waarin de westelijke mogend- "iet betrekking tot het Middenooste heden zich door de openbare mening b'er uitkomst brengen. In dit vei gedwongen zullen zien, belangrijke band is het hezoek, dat dr. Hamman concessies te doen. We hebben er gisteren al op gewezen, dat de Russische tactiek er vooral in kioeld, de secretaris-generaal V.N., volgende maand aan Mosko zal brengen, wellicht van groot bf lang. Heldere, koers de Duitse kerkedag Binnenkort worden onderhandelingen geopend met de communistische rege ring te Oost-Berlijn om toestemming te verkrijgen voor Oostduitse protestanten om hen te doen deelnemen aan de Duit se kerkedag. die in augustus te Mün- chen wordt gehouden. Volgende week zullen de voorzitters van de werkgroepen, die deze jaarlijkse manifestatie voorbereftien, besprekingen n met de Oostduitse kerkleden' de onderwerpen van deze kerke- Dc leiding van de kerkedag vindt het >odzakellJk, dat tevoren behoorlijk over leg plaats heeft tussen Oost- en Wcst- duitse protestanten. „Miinchen mag niet uitsluitend een afspiegeling de Westduitse meningen, moet worden een som van gen uit Oost en West." zin van het biljet is ,,U zult Mijn vol Geref. kerk te Hoornsterzwaag afgebrand In de afgelopen nacht is het hoo ten kerkgebouw van de Gereformeerd kerk te Hoornsterzwaag (Friesland afgebrand. Van de inventaris kon nlïl worden gered. Ook het kerkelijk ai chief, de bibliotheek en de bezittingö van enige verenigingen ts een der vlammen geworden. De kerk bood plaats aan ruin jrsonen. Het vuur was ontstaan raji msistorie. Toen de brandweer (,ctKeerde uit het naburige dorp Jubbegi .jn- stond het houten kerkje geheel tn licht» laaie. De oorzaak van de brand is bekend. Het gebouw was verzekerd. de bijeenkomsten zullen deel van meer dan 20.000 jongeren. Op de slotbijeenkomsten worden weer zoals vorige jaren, honderdduizenden bezoe kers verwacht. De raambiljetten voor deze kerkedag komen eerstdaags uit. Ter king van de Stichtingsdag der bouwhogeschool in Wageningen zal i' secretaris van de senaai, professor ir. S. J Wellensiek. op maandag maart in een openbare vergadering val de senaat een rede in de hogeschool gehouden. Ag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2