CHRISTELIJK Wij bannelingen zijn als afgesneden takken... LADY ISABELLA WYBERT Beambten in de metaal moeten beslissen Uw Kunstgebit Toernee Russisch-orthodox studentenkoor begonnen Een vjoord voor vandaag Kanttekening Drie nieuwe films van gereformeerde zending East Lynne Onderhandelingen over c.a.o. De onderhandelingen tussen de vertegenwoordigers van de beambten en de werkgevers in de metaalindustrie *ijn zover gevorderd, dat thans vergade ringen zullen worden belegd van alle plaatselijke afdelingen van de beambten georganiseerd in de Christelijke Metaalbe- drijfsbond om te beslissen over het afsluiten van een nieuwe c.a.o. De onderhandelingen hebben enerzijds een positief resultaat opgeleverd, zo schrijft Het Me taalbedrijf, orgaan van ge noemde bond, maar anderzijds ook een negatief resultaat. Een principe-overeenstem ming is bereikt over de inkor ting, aanpassing en verhoging van de salarisschalen. Over dit werknemersvoorstel is zelfs vol ledige overeenstemming bereikt. Enkele salarisschalen worden verhoogd met 2 tot 6 pet. Voorts moet een zekere positie ve waarde worden toegekend aan het resultaat met betrekking tot de niet-ingedeelde lagere func ties, de compensatie van premie betaling voot de »4ekengeldver- zekering, de bijdrage in de pre mie voor ziektekostenverzekering van de beambten met een inko men boven de loongrens en over leg met de vakorganisaties bij invoering van werkclasslficatie en beloningssystemen. Afgewezen Afgewezen door de werkgevers werden de voorstellen v.d. werk nemers die betrekking hadden op de beambten met hogere func ties dan de in de c.a.o. ingedeel de. op de uitkering bij werkloos heid van beambten, die op grond van hun inkomen niet verzekerd zijn krachtens de Werkloosheids wet. op kort verzuim en op be taling van overwerk. Deze voor stellen houden werkgevers en werknemers zo diepgaand ge scheiden, dat door de beambten- organisaties een ernstig overleg met de leden noodzakelijk geacht wordt. Hoewel de meeste voorstel len behandeld zijn. is toch het einde van de onderhandelingen nog niet duidelijk te zien, omdat er nog gesproken moet worden over verkorting van de wekelijk se arbeidsduur en over inkrim ping van het gemeenteklassever- schil. onderwerpen, die de ge moederen van vele leden ln be weging houden. Voorts moeten ook nog enige voorstellen van de werkgevers behandeld -vorden. Vestigingseisen Ons Platteland, het orgaan van de Christelijke Boeren- en Tuin- dersbond, acht het voldoende bekend, dat de C.B.T.B. het prin cipe van de vestigingseisen voor de landbouw verwerpt. Het or gaan gaat dan ook niet nader op het principe van de zaak ln. Dit maal stelt het echter een aan tal bepalingen uit het vooront werp van wet voor vestigings eisen ln de landbouw aan de or de. die ook van een andere zijde de onaanvaardbaarheid van deze eisen nog weer eens duidelijk ma ken. Zich nieuw vestigende onderne mers in de landbouw zullen na in werking treding van de wet moe ten voldoen aan eisen van cre- dietwaardigheid, handelskennis en vakbekwaamheid. De wet zegt niets over de hoogte van deze eisen, de minister mag ze echter niet hoger stellen dan redelijk is. Maar, aldus Ons Platteland, het blijft aan het oordeel van de mi nister overgelaten, hoeveel eigen geld iemand moet hebben om te mogen gaan boeren en de mi nister bepaalt welk geld van der den eventueel meegeteld zal mo gen worden bij het beoordelen van de credietwaardigheid De minister stelt de aard en de om vang van de handelskennis vast. die van de candidaat wordt ge- Inzicht van minister Een minister, die meent dat het diploma van een landbouw- of tuinbouwwinterschool toch wel het minimum is. dat vereist moet worden, kan dit zonder wetswij ziging via een algemene maatre gel van bestuur voorschrijven. De beperking, dat geen hogere eisen gesteld mogen worden dan strikt noodzakelijk is, zegt niets. Alles is onderworpen aan het in zicht van de minister. Over de inhoud van een dergelijke alge mene maatregel van bestuur moet weliswaar het oordeel van de Sociaal-Economische Raad gevraagd worden, maar nergens staat dat bij een ongunstig advies de minister zich hiernaar gedra gen moet. Dit betekent dus, naar de mening van Ons Platteland, dat tot het tot standkomen van een wet, de minister overeenkom stig het voorontwerp volmacht heeft op de drie genoemde pun ten te bepalen wat hij wense lijk acht. HIJ kan van bijna al les ontheffing verlenen, maar behoeft dit niet te doen. Hoe er In landbouwkringen mensen zouden zijn, die er akkoord mee gaan op deze wijze de landbouw uit te leveren aan wie weet welke minister, is ons voorshands niet duidelijk, aldus het C.B.T.B.-orgaan. Bij de middenstand In de tweede plaats wordt als bezwaar tegen het voorontwerp vestigingseisen in de landbouw aangevoerd, dat hier geheel an ders gehandeld wordt dan in de vestigingsregelingen voor de mid denstand. Daar moet de betref fende bedrijfstak vragen om een regeling anders komt deze er niet. By de landbouw zou de minister volgens de huidige op zet zelfs tegen de wil van de bedrijfstak in, een regeling kun nen opleggen. Dit alleen al wordt in strijd geacht met wat op het terrein van dg vestigingsrege lingen behoort te gelden. Het artikel in Ons Platteland eindigt als volgt: Laat men zich niet verblinden door het bij de uitvoering hier en daar inscha kelen van het landbouwschap Over de inhoud der regelingen, en daar komt het op aan, heeft het landbouwschap niets te zeggen. Advertentie zit de gehele dag stevig op zijn plaatst Thans Ls hel olel meer nodig, dat Uw kunst- Christus is ivaarlijk opgestaan... (Van een onzer verslaggevers) UET studentenkoor van het Russisch- orthodoxe seminarie te Parijs heeft gisteravond in de Sint Jacobs- kerk te Vlissingen zijn eerste concert gegeven van een toernee door ons land. Drie weken zal dit koor het lied van de Oosterse kerk doen horen in Nederlandse kerken, het lied van Christus, die waarlijk is opgestaan, het getuigenis van een kerk, die sterk is vervuld van het Paasfeit. Indruk wekkend klonken die Russische stem men, die zich richtten tot het hart van hun Nederlandse mede-christenen, toen zij die vreugde uitzongen. Wie zijn die zangers? Jonge Russi sche ballingen, wier ouders tijdens de omwenteling naar West-Europa vluchtten, in afwachting van betere tijden. Een enkele van hen heeft zelf Rusland gewoond zoals Storoschen- een 34-jarige geestelijke, jiu ver bonden aan de kerk van het Sint Sergius seminarie, het enige theolo gische opleidingscentrum van de Rus- sisch-orthodoxe kerk buiten Rusland zelf. Zware studie Beroepingswerk GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Winschoten ivac R. J. de Jong): Jac Boonstra te Zwaagwesteinde; te Applngedam: H. Pestman te Terneuzen. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Examens: Geslaagd voor het kandi daatsexamen aan de theologische Hoge school: A. Geelhoed te Hoek (Z.). CHRIST. GEREF KERKEN Tweetal te s-Gravendeel. J H. Carlier te Zutphen en M. Vlietstra te Eemdijk. Bedankt voor Klundert: F. Bakker te Huizen (N.H.) en voor Schiedam: B. Bij- leveld te Noordeloos. Aangenomen naar Opperdoes: H. v. d. Schaaf te De Krim (O.). GEREFORMEERDE GEMEENTEN Tweetal te Dordrecht: Chr. van Dam te Rotterdam Zuid en L Rijksen te Rot terdam Noord; te Veen: Chr. van Dam te Rotterdam Zuid en A. Verhagen te Gouda. BOND VAN VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Groningen: H. Postma te NU verdal. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Bedankt voor Ederveen: H. Ligtenberg te Rotterdam West Jonge mannen uit vele landen wisten de weg te vinden naar Sint Sergius. een begrip voor de tienduizenden Russische ballingen in West-Europa. Een armoedig gebouw in een van de voorsteden var Parijs: een aantal povere collegevertrek- ken en twee slaapzalen. De studenten leiden een hard en sober leven, want het seminarie is arm net als zij zelf. De toernee door Nederland maken zij niet uit weelde Zinvolle taak Het studieprogramma is zwaï gevarieerd. En als de studie is volbracht wacht hun materieel gesproken géén gouden toekomst. Zij weten dat en zij willen niet anders, want zij leven uit het sterke geloof, dat „Christus opgestaan". Vertrouwde woorden vc hen. want zij vormen de groet, die op Paasmorgen uit duizenden Russische monden opklink:. Het wordt hun taak om hun landgenoten in ballingschap te vertellen van ..Christus, de bron van net leven" zoals zij gisteravond in die eeuwenoude Sint Jacobskerk te Vlissin gen hebben gezongen. En is er een zinvol ler taak denkbaar? Een merkwaardige Internationale ge meenschap bevolkt het theologisch In stituut. Internationaal, want zij zijn ge komen uit Bulgarije, Servië, België. DuitslanU, Engeland, een enkele zelfs uit Amerika. Maar Russen zijn zij gebleven, ook al spreken de meesten nauwelijks hun vaderlandse taal als zij in het semi narie komen. De studie Is zwaar en vergt veel uithoudingsvermogen, maar op den duur spreken zij zuiver Russisch. Zuiver Russisch Het moeilijke Russisch wordt er ais het ware ingezongen, want de liturgie van de orthodoxe kerk is bijzonder rijk en de kerkmuziek is zeer uitgebreid. Daarvan weet de muziekleraar Leonide Dorojynski mee te praten. Een man omstreeks 50 Jaar. met grijs haar, ringbaardje en bruine ogen, die dig de wereld inkijken. Hij heeft duizen den emigrantenkinderen in de Russische kolonie te Parijs het lied en muziek van het vaderland bijgebracht. Met plezier vertelt hij van zijn twee balalaika-orkes ten, die o. trots! van tijd tot tijd openbare uitvoeringen geven in het cul tureel verwende Parüs. Goede zanger Wat maakt die muziek zo boeiend ior een Westeuropeaan? De Russen ilf weten het niet. „Wij kunnen het onder woorden brengen, maar het doet élles vertelde Boris Bobrinsky, magere man van 33. HU is geen stu dent meer, maar hij zingt uitstekend en vandaar dat hij is meegekomen. Hij geeft dogmatiek aan het instituut, waar an 19441949 zelf zijn theologische vorming kreeg. Daarna studeerde door bemiddeling van de Wereldraad Kerken twee jaar te Athene, waar hu zich grondig vertrouwd maakte gedachtenwereld van de (Grieks-)ortho- doxe denkwereld. Hij heeft ook de feesten meegemaakt rondom de herdenking van Paulus komst naar Europa, een gebeurtenis, die de Christelijke wereld in 1950 sterk bezig hield. ,Jk zag de steden, waar Paulus het evangelie heeft kondigdvertelde hij met eerbied zijn zware stem. Grijze priester Zijn vader was eens officier van de keizerlijke garde in het oude Rusland. In zacht vloeiend Frans verhaalt hij vol liefde van zUn vader, die nu in Enge land woont. Hij studeerde kunstgeschie denis, op welk gebied hU naam heeft gemaakt. Af en toe spreekt hü voor de BBC en dan is Boris niet van zijn radio weg te slaan. Zijn negen maanden oude Nicola! ,,Hier is zyn foto. Is'le niet groot voor zijn leeftijd?" mag dan niet te veel lawaai maken Voor père Vassili Konochenko betekent dit toernee een weerzien met Nederland, dat hü voor het eerst zag in 1948, het jaar van de oprichting van de Wereld raad van Kerken. Hij is niet jong meer die gryze priester van een der vele Rus- sisch-orthodoxe kerken van Parijs, maai koorleider Nicolai Ossorguine vroeg neir graag mee op het toernee naar Holland. Hij is een prima bariton. Goed baantje Die kwam best van pas, want de laaste dagen is de een na de ander ziek geworden: griep. „Ik voelde me zondag avond zo ziek, dat ik bang was verstek te moeten laten gaan," vertrouwde ons Paulus zegt in Rom. 1 9, „Ik dien God met mijn geest in het evangelie." En die ene zin bepaalt zijn gehele leven. Paulus werkte niet voor een kerk. Als een plaatselijke gemeente wat op eigen benen kon staan vertrok hij weer naar elders. Paulus diende ook niet zijn eigen gemak. Hij geeft in een brief een beschrijving van al het leed dat hij moest doorstaan. Paulus diende ook geen mensen, want als Petrus zich niet naar het evangelie gedraagt, zegt hij hem goed de waarheid. Paulus diende God. Daarom trok hij onvermoeibaar langs de keizerlijke wegen, om, waar hij maar de kans kreeg, te ver tellen dat Jezus Christus de Zoon van God mens gewordei was, opdat wij mensen zonen Gods zouden kunnen wordevi Toch staat er niet slechts, „Ik dien God", maar „Ik dieij God met mijn geest." Wie het leven van Paulus wil tekenen in gestichte gemeenten, gelopen kilometers en gevangeniü cellen, raakt de kerk niet. Waarom kon Paulus onvermom verder trekken, ondanks zweepslagen, en scheepsrampen Omdat hij God met zijn geest diende, d.w.z. zijn geest, dat a heel zijn persoonlijkheid was Gode gewijd. Paulus werktd niet voor God, maar leefde met God en daarin is hij om een voorbeeld. Nikolai Stengier, een 23-jarige Hambur ger, toe. „Maar met allerlei middeltjes heb ik het onderdrukt," kuchte hü der. ,,Als vanavond alles maar goed gaatNikolai heeft thuis nog al v weerstand moeten overwinnen, toen vertelde van zyn plan om priester worden. „Ik ben echt het zwarte schaap de familieglimlachte hij, ter wijl hy veelbetekenend op zijn zwarte Menige student heeft een baantje, om dat hij anders niet kan rondkomen. Serge Romensky, een vrolijke, blonde jonge- een bril, is redacteur van een vakblad op het gebied van oliewinning, Le Courrier des Pétroles", een baan, vaarmee hij wel in zyn schik is. Hij is le zoon van een priester uit Cannes en heeft met de studie minder moeite dan zyn collegegenoten. Gothische kerk Zij kwamen uit vele landen en zij hebben allen van het land, waar zij werden geboren, iets meegenomen. Maar toen zij gisteravond in die zes oude Sint Jacobskerk van Vlissingen zongen, waren zij één. Wee moedig, maar later jubelend klonken hun stemmen op toen zij in de taal van hun natie het lied van hun geloof uitzongen. Men ondergéat hun concert, samengesteld uit liederen, die drie, vier eeuwen oud zijn, een getuigenis Oosters-orthodoxe eredienst, die het oecumenisch perspectief kan verwijden. Russische ballingen bren- land de komende weken daar- aanraking. „Wij, ballingen, wij zijn als afgesneden takken van een boom, die nog in volle bloei staat, maar wij zijn blij, dat we mogen zingen van „Christus, die geen plaats had om het hoofd neer te leggen Een diepe stilte heerste in die gotische kerk van Vlissingen, toen dat lied opklonk, dat de kerk in verdrukking en de kerk in ballingschap verenigt. OM VERSTERKING VAN INVLOED In Amerika worden jaarlijks veer 30 miljard gulden nieuwe kerken gebouwd. Het gevolg van deze gewel dige vooruitgang Is dat de orgelbou wers reeds voor de komende twee of drie jaar volgeboekt zijn en dat fa brieken, die electronische orgels ver kopen, die vooral veel gevraagd Advertentie OVERAL DREIGT BESMETTING Gebruik regelmatig Ds. B. Richters verzorgde de opnamen DE MEESTE kerkmensen heb ben een gevoelig plekje in hun hart voor zendingsfilms. Voor velen zijn deze films onlos makelijk verbonden met jeugdher inneringen. Op school gingen zij regelmatig dergelijke missionaire rolprenten zien. Mooie prentjes kwamen er inderdaad op voor: het kleurige Indonesische leven zorgde immers altijd voor de achtergrond. WIJ moesten hieraan denken bij het kijken naar de nieuwe films, die thans door het Zendings centrum te Baarn voor de gerefor meerde kerken vervaardigd zijn. De moeite waard om te zien, al zullen degenen, die geregeld naar technisch volmaakte films in de bioscoop gaan kijken, wel bespeuren dat de film- 126 „U bent c „aarom ook met"" zei de iongen. ,,We waren ook goeie maatjes met Juffrouw Manning. Ik krijg bin nenkort Latijn, zodra mijn hoest over is. Kent u *$een Niét zo. dat lk er les ln kan geven", zei zij, opzettelijk geen vriendelijke naampjes ge bruikend „Papa zei. dat u bijna zeker geen Latijn zou ken nen. want dat kenden dames niet vaak. Hij zei, dat'hij mijnheer Kane zou laten komen om me les erin te geven." „Mijnheer Kane?" herhaalde lady Isabel daar de naam haar ineens weer te binnen schoot. „Mijnheer Kane, de muziekonderwijzer?" Hoe wiat u dat dat een muziekonderwijzer was. riep de pientere William uit. En lady Isabel voelde een gloeiende blos naar haar gelaat stijgen door de onhandige manier, waarop zij zich had laten be trappen Maar dieper nog werd de blos bij de ge dachte aan dc veinzerij, waarmee ze daarop enige ontwijkende woorden mompelde. In de geest dat ze door mevrouw Latimer van hem gehoord had. „Ja. hij is muziekonderwijzer, maar hij verdient er niet veel mee en hij geeft ook les in de oude ta len. Toen Juffrouw Manning weggegaan was, is hij ons muziekles komen geven, want mama zei dat we die lessen niet moesten missen." MamnWat kwelde het haar. dat woord op Bar bara te hor i toepassen! „Aan wie geeft hij les?' VT.°AanZons allebei", antwoordde William, op xijn lusje en op zichzelf wijzend ..Eet jullie altijd broodpap bij het ontbijt?" lnfor meerde zij. ziende dat zy dat aan het eten waren „Soms gaat het ons vervelen en dm krijgen we water-en-melk en brood met boter of honing, en na een pooaje krijgen we dan weer broodpap. Dat la een idee van tante Cornelia, dat we broodpap van door ANN LUDLOW bij het ontbijt moeten hebben: zij zegt dat papa als jongen ook nooit iets anders kreeg." Lucy keek op. „Papa wou me een ei geven toen ik met hem ontbeet", riep zij uit, „en tante Cor nelia zei, dat het niet goed voor me was, maar papa heeft het me toch gegeven. In die tijd ontbeet ik altijd met hem „En waarom nu niet meer?" vroeg lady Isabel „Dat weet lk niet. Dat is al niet meer gebeurd sinds mama gekomen is Een opstandige gedachte kwam op in lady Isabel, „stiefmoeder" flitste het door haar brein. Was me vrouw Carlyle bezig, de kinderen van hun vader te vervreemden? Na afloop van het ontbijt hield zij de kinderen even bü zich en stelde hun allerlei vragen: over hun lessen, hun vrije uren, de dagelijkse gang van hun leven. „Dit 's de leskamer niet, weet u". riep William, toen zij de een of andere vraag stelde aangaande hun boeken. „O neen?" „De leskamer ia boven. Deze kamer is voor ons om te eten en voor u om soms 's avonds te zitten." Juist op dit hachelijk ogenblik klonk ln de hal de binnen zou komen, als het kind zich liet zien, hield haar met een snelle greep tegen. „Blijf hier, Isabel." „Ze heet Lucy", zei William, vlug opkijkend. „Waarom noemt u haar Isabel?" „Ik... eh... ik dacht dat ik haar Isabel had horen stamelde dc wel zeer onfortuinlijke vrouw, beschaamd voelend wegens de herhaalde __r ik begrijp niet, wie u dat verteld kan hebben, want ik word nooit Isabel genoemd. Dat gebeurd sinds.... eh... nu. zal ik het tellen? Sinds mama weggegaan wijl zij haar stem liet dalen. „O begrijpt u." „Is zij weggegaan?", liet iady Isabel zich ontval len, ten prooi aan diepe ontroering en nauwelijks meer beseffend, wat zij eigenlijk zei. „Ze is ontvoerd", fluisterde Lucy. „Ontvoerd?!" luidde het verbaasde antwoord. „Ja. anders zou ze niet weggegaan zijn. Er een boze man op bezoek bij papa en die heeft haar gestolen. Wilson zei, dat ze wist dat hij al een vrou- wendief was vóór hij mama meenam. Papa zei dat tk nooit meer Isabel genoemd mocht worden, alleen maar Lucy Isabel was mama's naam." „Hoe weet je, dat je papa dat gezegd heeft?" ant woordde lady Isabel dromerig. „Ik hoorde het hem zeggen. Hij zei het tegen Joyce en Joyce heeft het weer aan de bedienden verteld. Ik zet alleen maar Lucy onder mijn schrijf werk. Eerst zette lk er Isabel Lucy onder, maar dat heeft papa een keer gezien en toen heeft hij met zijn potlood een streep door Isabel getrokken en toen moest ik het juffrouw Manning laten zien. Na die tijd liet juffrouw Manning me er alleen maar Lucy onder zetten. Ik vroeg haar waarom, en toen zei ze dat papa die naam liever had en dat ik niet ver der vragen moest." (Wordt vervolgd. operateur tot het gilde van de i teurs behoort. Een amateur, die men overigens bewonderen kan omdat hij van vele markten thuis is: ds. B. Richters, directeur van het Zen dingscentrum. De eerste film geeft daarvan een duidelijk beeld. Zij draagt als titel „Zendingscentrum-actiecentrum" gunt ons een kijkje in het bekende ee- bouw te Baarn waar alle draden van het gereformeerde zendingswerk menkomen. Voor het thuisfront is deze film zeer instructief, want men komt daardoor te weten hoe het geld voor de zending gebruikt wordt, hoe het Zendingsblad ontstaat, hoe de missionaire instanties vergaderen en de a.s. werkers op het zendingsterrein, voor hun taak Baarn worden voorbereid. Op de tweede film volgt men Richters op zijn laatste reis naar Indonesië (1957). Hij laat allerlei aspecten van het gereformeerde dingswerk zien, alles temidden van het hedendaagse leven in Indonesië. Reeds vele jaren hebben missionaire werkers hier gearbeid. Nu de situatie van de Nederlandse zending aldaar sterk veranderd is, rijst als vanzelf de vraag: Wat blijft daarvan bewaard? De film geeft in haar titel een f sitief antwoord. Zij heet „Wat blüft." Onaantastbaar is het evangelie Jezus Christus dat niet ledig terug keert, al lijkt het vaak anders. Maar al krygt men deze verzekering dan ook, het neemt niet weg, dat ge voelens van weemoed bij deze film ge makkelijk een rol gaan spelen. Vele zendingsarbeiders hebben Indonesië ge weldig liefgekregen. Ook ligt daar een stuk van hun leven, vaak hun tijd. Zoiets laat men niet gemakkelijk los. De derde film is een eenvoudige speelfilm „Rihi Mata", die op Soemba werd opgenomen. Weerzien De eerste vertoning van deze films had plaats in Bellevue te Amsterdam. Zij werd bijgewoond door een groot aantal missionaire werkers, van wie een belangrijk deel voorgoed gerepa trieerd is. Het weerzien van elkaar stemde kennelijk tot vreugde. Soms gaf men luide uiting aan zyn gevoelens. Zoals op het zien der zending van voedselpakketten vi Baarn; toen applaudisseerden degenen die zelf de dankbaarheid kenden voor het ontvangen van zo'n pakket, toen zij in Indonesië nog op hun post ware Wie dit meemaakt, beseft weer veel het thuisfront voor de mensen op de voorposten kan doen. 'J'ERECHT heeft dr. Tilanus de te laten zien, dat er voor zulk e« voorzitter van fle C. H. Unie uit drukking gegeven aan zijn verwon- dering over zoveel spreken, in deze bewering niet de minste grond aai wezig is. Een sociale politiek sta* valt geenszins met de al dan nie reeds, over de samenstelling aanwezigheid van socialistische ral van het toekomstige kabinet. nisters. Daarbij had hij kennelijk in het bij- In ,,De Volkskrant" zonder op het oog een verzekering heeft prof. Romme als van prof. Oud, dat van deze geen nog eens weer beklemtoond zijn po medewerking aan een kabinet met soonlijke voorkeur voor een brei socialisten is te verwachten, een ver- basis, zekering die inmiddels ook binnen stond toegevoegd, dat een rechts ki de liberale kring al tot verwarring binet voor hem helemaal niet stat aanleiding blijkt te hebben gegeven, in wat hij noemt „de strafhoek'" Daarbij had dr. Tilanus ook op het Tussen haakjes heeft prof. Romm oog het „claimen", in dit stadium daarbij nog een opmerking gemaaki reeds, door partijleiders van bepaal- die kennelijk zonder meer bedoel de ministerszetels voor aanhangers was voor diegenen uit de protestanti uit hun groepering. christelijke hoek, wier voorkeur r Deze verwondering, die het karakter een rechts kabinet uitgaat; hij zti draagt van bedenking, is gerecht- namelijk van harte te hopen, di vaardigd. Iets anders is het, wan neer een bepaalde partij, geheel an ders dus dan de heer Oud heeft ge daan, uitdrukking geeft aan een ze kere voorkeur voor hetgeen straks, Dit heeft iets van een voorwaardi na de verkiezingen, zou kunnen ge- en zij lijkt ons niet geheel schieden. Zo heeft voor de totstandkoming een brede basis een partij als die der dezen bij de eerste bijdrage daai voor, die immers uit de stembus m« komen, hun portie ruim zullen veren. lijkheid ontbloot. Onder de proteïne tants-christelijke partijen is, dunl E het verlangen groeiende naar d antirevolutionairen niet, zoals de mogelijkheid van een kabinet, di zij duidelijk gesteld, dat een kabinet daarbij de instemming i op andere basis haar heel wat lie- onderscheidene redenen. niet kunnen ontberen; zij toe zijn het, die het in de hand hebbet in hoeverre deze op zichzelf zo voor Een belangrijk motief is, dat, ook treffelijke gedachte straks voor al zal men moeten erkennen dat de werkelijking vatbaar blijkt. kabinetten van brede samenstelling In het bijzonder tegenstanders vaj gez betekenis hebben gehad, zij niette- een brede basis zullen dit willd een brede basis zullen dit wille i het gevaar niet hebben kunnen overwegen. Verzwakking van de zekere vervlak- testants-christelijke partijen kan de kiezel meer steun en instemming ondei vinden- vermijden van king in de vorming van het politieke verbreding van de basis in de hai oordeel. Zeker, het lijkt aantrekkelijk len rechtstreeks bij het politiek be- partijen een mogelijkheid tot verst» stel te betrekken. Aan de andere king van de protestants-christelijk kant noopt zulks des te onvermijde- invloed op het regeerbeleid. üjker om het voor de bepaling van deze versterking zal groter zijn naai het politiek bestel te zoeken in de mate deze partijen richting van het compromis. Een ander motief, niet minder res pectabel, is, dat een kabinet van smalle basis wellicht te groter kan- Over wat er na de verkiezingen p sen zal bieden om in het kabinets- beuren gaat, spreke men niet program in te dragen eigen wensen, vroeg; we zijn dit met de heer H eigen verlangens en eigen denkbeel- lanus eens. Intussen menen we, den. bij zulk een uitslag, als hierbove Waar dan bij komt, dat de socialis- door ons bepleit, door het volk vj tische bewering, dat een sociale po- Nederland datgene wat na de v litiek afhankelijk is van de aanwezig- kiezingen komen gaat ook met heid van socialisten in het kabinet, groter vertrouwen tegemoet n wel de begeerte moet oproepen om worden gezien. LIBERALE ONENIGHEID Wij menen nog altijd, dat het nil aangaat zich op een dergelijke oi GiP EEN verkiezingsvergadering van zijn partij te Hoorn heeft gister avond prof. Oud herhaald, dat de Oud nogal staatkundige bedenkis V.V.D. na de verkiezingen geen steun gen aan te voeren. Wij hebben dati zal geven aan een kabinet met socia- eens gedaan, listen. Tegelijk heeft hij zich gekeerd te gen de (liberale) „Nieuwe Rotter- voorwaardelijke wijze uit te late damse Courant", die, zoals de lezer over de voornemens die men zich zal herinneren, ons in een inge- na de verkiezingen heeft, wikkelde verklaring in overweging Men stelle zich voor, dat elke had gegeven, de verzekering van prof. dit deed. Dan zouden de verkiezb Oud maar met het nodige zout te gen wel achterwege kunnen blijvei nemen. Er zal straks een kabinet gevornl Blijft het feit, dat het blad met een moeten worden ln overeenstemmll eerzame liberale traditie, heel wat met de uitslag der verkiezingen ouder dan het lidmaatschap van prof. door een, door de Koningin en 1 Oud van een liberale partij, zich derom met inachtneming van de oi toch maar deze reserve heeft ver- slag der verkiezingen, aangewent oorloofd. formateur. Dan is het een zotte Het blad geloofde blijkbaar niet erg tuatie, wanneer de partijen zich in de verzekering van de nieuwe li- hebben vastgelegd of liever fi berale leider, en wij zouden ons niet ver vóór de verkiezingen zelf al i verbazen wanneer het ten deze in de fïnitïef van elkaar hebben gei» liberale hoek niet alleen staat. Door leerd. de ervaring geleerd, was het geneigd Het is geraakt, bepaalde, nogal schijnzekere neer ei liberale verzekeringen voor minder christelijke zijde het "geval" is,"* zeker te houden dan ze zo op het oog duidelijke voorkeur, thans reeds nfc lijken. - Het liberale blad had het stellig als zijn taak gezien, de liberale woord voerder tegen zichzelf in bescher- blijft geheel anders, w« i partij, zoals van protestant! ming te t Daartoe spreekt voor een rechts kabinet, ze» der daarmee andere formaties d te sluiten. Men heeft dit immers nk geheel in eigen hand. ding aanwezig. Want afgezien van aanlei- Wie er bijzonder veel i i doen kt» het feit, dat zijn de kiezers. Hoe mind» tegen nogal kloeke stemmen uitgebracht op socialist» £n 0p uberalen, des te groter vos een rechts kabinet de kansen. Wereldraad Uitvoerende raad komt bijeen ring van dit jaar houden tussen 9 februari Reeds is bekend dat bisschop Dibelius. dr. Niemöller, prof. Hromadka en de Afrikaanse methodistenpredikant Dagadu de zitting zullen bijwonen. Naar wy vernemen zullen deze topfi guren uit de Wereldraad zich ook bezig houden met het aangekondigde wereld- concilie van rooms-katholieke bisschop pen. Verder zal er gesproken worden over de verhouding van de Wereldrad tot het patriarchaat van Moskou van Oosters orthodoxe kerken. Ook zal de raad die uit veertien led» bestaat, maar bügestaan zal worden doff vertegenwoordigers van studiecomffl» sies en de algemene secretaris dr. Visie t Hooft zich bezig houden met de voce gestelde fusie tussen de Wereldraad de Internationale Zendingsraad. De plM- nen voor een nieuw hoofdkwartier vo* de Wereldraad in Geneve zullen evenee» worden besproken. Benoemd tot onderwijzeres: aL Kon Wilhelminascnool te Maasslu# mevr. G. v. d. Hou ven—Huber te Sir senheim; am de Groen van FrinsterU» sdhool te Amsterdam-Zuid mejuffrou* E. P. h Hoe* te Noordwijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 2