F. GEESTELIJK LEVEN. Doopvont ZlüN PEN WERD TWEEDE KANSEL MIEBEL ZONDAGSBLAD ZATERDAG 31 JAM ARI 1959 Ruimtevaart en geloof Alle goede woorden ten spijt zal het R- tijd weer pogen om zijn anti-goddelijke ideeën te spuien. Hoe het ?ich soms ook voordoet om het val se dogma van de coëxistentie een schone schijn te geven, het behoudt zijn atheïstisch karakter. Athe- isme kan zich' niet naast geloof handhaven: het moet van nature God verslaan. Dat blijkt opnieuw uit een telexbericht: „Het lanceren van kunstmatige aardsatellieten en ruimteraketten doet twijfel ontstaan aan het bestaan van God'-, zo verklaarde dr. E. T. Fadejer, een me dewerker van het atheïstisch tijdschrift „Nauka Izhi- „Kerkleraars betogen dat de ruimtelijke wereld en de geesten die daar leven onstoffelijk zijn en dat zij daarom niet door menselijke wezens gezien of door andere zintuigen waargenomen kunnen worden." „Maar menselijke wezens gebruiken satellieten en ra ketten om verschijnselen te bestuderen, waarvan wij het grootste gedeelte niet kunnen waarnemen door onze zintuigen, zoals kosmische stralen, röntgenstra len, die door de zon uitgezonden worden, of magne tische velden. Indien bovennatuurlijke wezens werke lijk bestonden, dan zouden zij reeds lang ontdekt zijn door de machtige middelen van het wetenschap pelijk onderzoek." 'pWEE weken geleden wijdden wij uitvoerige aandacht aan de brief, die Karl Barth schreef aan een predikant in Oost-Duitsland. Wij ontvingen naar aanleiding van dat artikel een reactie van de hand van de predikant van de Schotse Kerk in Rotterdam, rev. James W. Leitch. Wij publiceren dit weerwoord gaarne, wat echter niet wil zeggen dat wij nu een ander standpunt ten opzichte van deze brief zouden in nemen. Wij zijn nog steeds van mening dat Barth eenzijdig Is geweest. Deze eenzijdigheid is een regelrechte consequentie van zijn theologische visie. Wij geloven dat vele van onze lezers deze consequentie niet kunnen aanvaarden. Had de hoorder maar geluisterd kllll, BARTH heelt eindelijk gesproken Valse logica In deze rubriek verscheen in het nummer van zaterdag 17 januari over Barths „Brief i predikant in Oost-Duitsland" een tegengekomen. Toch zullen er" onge- artikel, waarin betoogd werd, dat „de leeuw twijfeld mensen zijn, die door zulk een stoere bewe- van Bazel", die vroeger zo goed brulde, nu ring worden beïnvloed. s In wezen wordt, bewust of onbewust, op een opeens een Eli is geworden, die zelfs zijn manier die in strijd is met alle logica, een aanval eigen zoons niet meer vermaant. Barth zelf gedaan op God. Om het geheel waarschijnlijk te wa.r«,u::„|::G maken, worden niet met name genoemde „kerkle- waarschijnlijk dit artikel met zwijgen de chirurg, die beweerde dat hij overal in het i selijk lichaam „rondgewoeld" had, maar nog nooit talisme, dat niets meer van de ge nade weet, juist bij ..de theoloog van de „triomf der genade" zou optreden. Maar dat laat hij verder liggen, hoewel het toch beslist te denken geeft. Zou Barth zó incon sequent zijn? Is het niet waar schijnlijker, dat de kritikus hem ergens toch niet rocht begrepen heeft? Zo is het Inderdaad. Want het fatalisme zou volgens hem uit een eenzijdig uitleg van Jeremia 29 voortkomen, die miskent dat Hrt I, hier uiteraard niet de be- J'"™V,ï??n, "I'AA".00' doeling, „de familie" door dik en dl» te verdedigen: elke familie ff"/.*'"Vn" kan wel iets on die van Fii nu,en YY^n wu ?e trompetten de genade van de komende verlos sing zo schrijven kon. Hij daaren- kan wel iets op" die Maar waar het ons eigenlijk gaat; wij jvlllen de schrijver mcUamedn' niet Koed'mogehjk ^Jjkt. "mogen ocizamezin- wii we, voorkeur „even aan Fll lillr.n uc uuiiipcueii ■■■11 iL _f^i' Richteren laten schallen Maar kan men werkelijk Oost- allen, die hc. ntM"bi."«5 Duitsland met het _BUbelse Ka- zullen zijn, vriendelijk verzoeken, pa geciteerd. In het aangehaalde citaat' wordt beantwoorden, els zijn twee zonen, die de christelijke kerkgeschiedenis nog volslagen onbe kend was. Geen der kerkleraars heeft ooit betoogd, An* ..de ruimtelijke hemel" woont. (de ene als theologisch hoogleraar, de andere zendeling) en dus met Hofni en Pinehas te Paulus spreekt wel van een opgenomen zijn in de ~j' - i derde hemel. Hij gebruikt deze uitdrukking bewust, ver9e"|ken zouden zi|n. Maar misschien mag omdat de eerste en de tweede hemel doelden op de dan een ander, die de eer heeft, in zekere zin juist bij het lezen van „moeiza me zinnen" (is de situatie over Barth spreekt, dan wolken- en sterrenhemel. De Bijbel maakt dus" wel mmn mnn „.n Rar»h degelijk onderscheid tussen de ruimtelijke of sterren- 9ees,e"lk van Barth te zi|n, het hemel en de woonplaats van God. woord nemen al moet het terloops en in In de tweede plaats \vordt God gelijkschakeld met een voor hem vreemde taal gebeuren. kosmische stralen alsof deze onstoffelijk zouden zijn. Maar is een kosmische straal of een magnetisch veld onstoffelijk? Natuurlijk niet. Iets is niet onstof felijk omdat het onzichtbaar i6, dan zou een bacte rie geestelijk zijn. I.f Irlnrthr i"h»bJ11wij wel de voorkeur géven deren en"xi<h af" Cr£e£ of hun ZtM.1?'iV'!™' eerste „„rdeef nu loof ule, W.l de-loos fatalisme" wel een open ,za" oog heeft voor de genade, waar- n,.p_ „„-«„i,. mee God Zijn tuchtroede gebruikt, voudie") ontstaat remakkélHkdé bli^kt duidel'ik genoeg uit andere, een vVr/uïïn. «f inh?. door onze kritikus slechts terloops JutMd vergis.», of oubll- geno,mde „d„ite„ v,„ !ijn br,i, iijuneia. fnderds.d: )ui,t omdtt Bsrth van Op glad I|S deze genade weet, waardoor tijd en macht van het communistisch ,n.- - -l-.-u-ltjl-u-i- - - -m-ln.^^n.marwwian.ruw Daar is b.v. de inleidende op- regiem beperkt blijven, kan hij, merking van Barth, dat hij daar- gelijk Jeremia, zo oproepen tot on- om over het vraagstuk Oost-West derwerping aan Gods oordeel. Het omkeert en nu opens het Westen zijn, nauwkeurig te luisteren, gezwegen had, omdat hij zich niet is wel moeilijk, met de souverei- enkel rwart liet. mag ech- hij zegt. hóe hij het er Boven ons verstand Hoe klein is de wereld van het atheïsme! Zdj reikt niet verder dan de verste ster, niet verder dan de brokken ijzererts, die door het hemelruim zweven. Heit kan nooit de diepten van de onzelfzuchtige lief de zoeken, zich nooit uitstrekken naar Hem, die bo ven de sterren woont. Misschien laoht het wel om ons oude lied, dat wij vijftig jaar geleden zo graag zongen: „Boven de starren, daar zal het eens lich ten." Misschien vraagt het wel spottend: „Wijs dan ■eens aan waar dat „boven" te vinden ie. want on der ons. onder de aarde zijn ook sterren." Het begrijpt niet en wil niet begrijpen dat dit „bo ven" niets te maken heeft met een tweede verdie ping in het heelal, maar dat God boven de wereld is. zoals er dingen zijn die boven mijn verstand uitgaan. Of is mijn haar het enige wat boven mijn verstand uitgaat? Het is een zegen te mogen weten dat de God, die boven Zijn schepping uitgaat, die met oneindige wijsheid de planeten en sterren, de zonnestelsels en nevelvlekken het heelal in heeft geslingerd en met oneindige zorg het woestijnplantje heeft geschapen dat niet met het blote oog te zien is, zich om mij bekommert. Kan ik dat niet bewijzen? Misschien niet, maar ik kan het wel beleven. Hij die boven de sterren woont, kwam in Christus tot mij en tot op glad ijs wilde laten lokken, nitcit van God ernstte maken om daar als heimelijk communist zonder de schijn te wekken dat ter aannemen, gedoodverfd te worden. Wanneer men fatalistisch spreekt. Maar in hij de kreet om hulp thans niet wezen is Barths „fatalisme" heeft kunnen weerstaan, is het dan slechts een lelijke naam voor zijn i zijn gevaarlijke geloof aan de Voorzienigheid Bij dat hÖ wel oog welk verband. De lezer moet zich Het doopvont van' het oude kerkje heeft hoeft hij daarover niet-te spreken, ons, westerse i l aanzien de glom positie wil profiteren, om hem Barth gaat het wel een niet heimelijk communis- oordelende genade en het gena me maar een net zo primitief fata- dige oordeel van God in Christus, lisme ten laste te leggen? Moest de En om misverstanden te voorko- kritikus zich niet veeleer door de ze inleidende opmerking (het eer ste wat hij uit Barths brief aan haalt) laten waarschuwen dat men zich hier met Barth inderdaad op glad ijs bevindt, waar men ook als kritikus gemakkelijk uitglijdt? Barth heeft zich nooit aan kri tiek onttrokken: in tegendeel, hij wacht erop. Maar doet i i goed alti'd te be- i het vraagstuk Oost-West bij zonder moeilijk is). Maar wie hier toe bereid is zal zeker, of hij het nu met Bartlh eens is of niet, ten slotte ontdekken, dBt hij een rijke ant anderen döen dit al voldoen de, om niet te zeggen met al te veel zelfvertrouwen. Jv daarom moet hij het zwarte nog scherper d <Tnk e nd'a tj u I's t *B a r th 'h t" o or d e e 1 tekenen als hij het misschien an- zonder de verlossende genade ders gedaan had. Het orofetisch beloning heeft, nooit denken kan. woord is immer» het ifcoord dat WIJ twijfelen of de schrijver van zich juist niet in ^de— mond be- betrokken artikel deze ontdekking vindt. gedaan heeft. Wij kregen veeleer In dit verband is de c-> *-ing de indruk, dat zijn slotopmerking: in betrokken artikel moeilijk te „BaTth heeft gesproken; had hij Onverantwoordelijkheid merking maakt hij duidelijk, dat ver. d« Onst-Duitse chrliten op tot begrijpen, dat Bar»i ni£ niet meer maar gezwegen" moet worden «e'r?He" »cht <lot,r onverantwoordelijkheid look dit ,ls E"» optreedt, die Achab veranderd In: ..Berth heet! ge- zlJ^bSoo' n'ie" raken V'" M>" 1" kritlkuz tH» tonde" aanzegde. Want dat aproken: had da hoorder maar noemt, is bij Barth niet anders doet hlJ Julst zeer 'kel,Jk' luisterd „Genade-loos fatalisme" dan de vrolijke onbekommerdheid wanneer hij zich ter wille van koperen bekken, het Uoat er alt het onverset- baar teken van u-at God ons in de doop uil seggen. l'eel doopvonten zijn passend gemankt aan het kind, maar deze past heter bij het nuch tere, zeker niet sierlijke evangelie, dat door de catechismus alt volgt uordl omschreven: „Alzo dat Christus dit uitwendige waterbad ingezet en daarbij toegezegd heeft, dat ik zo zeker met zijn bloed en Geest tan de onreinheid mijner ziel, dat is tan al mijn zonden, gewassen ben, als ik uittcendig met het uater, hetwelk de onzui verheid des tdezes pleegt weg te Het wil ons voorkomen, dat be- va" het trokken kriticus, door deze waar- Wie welgedaan, zorgeloos schuwing niet ter harte te nemen, roept men op tot verantwoordelijk- «ij; held' d' bedrukten echter, de be- zorgden enz. opent men de ogen voor die souvereinlteit van God, die ook zonder en tegen de men sen alles goed maakt op het gevaar af, in het ene geval té streng in het andere té onverant- de bedrukten in het Oosten richt jgi tegen de heersende mening in het r Luisteren Nog t voor de oorlog gebruikte God de kerk, en ook de kerk die na de oorlog meer en meer een belijden de kerk wilde worden is een kerk van zondaren gebleven. „Het is een heel verhaal" begon ds. F. H. Landsman, toen wij hem vroegen ons iets te vertellen over de ont wikkelingen die zich op het gebied van kerkelijke publi citeit hebben voorgedaan. Nog vlug plaatste hij een aantal handtekeningen onder t°°dr,£; ^"oorlog' brieven die nodig de deur - - uit moesten en had toen alle tijd om ons rustig het hele verhaal te vertellen. Grote invloed Deze beweging heeft echter gro te invloed gehad bij het ontstaan van de nieuwe „handen" die de kerk na de oorlog rijk is gewor- ds tijdens de oorlog was uit haar midden een subcommis sie ontstaan, die zich vooral op de vraag bezinde hoe de pers inge schakeld zou kunnen worden. Prof. Kraemer was de voorzitter en ds. Landsman was toen reeds secretaris. In deze commissie H|PiPmiwerdert de plannen, die na de oor- aandacht gaan besteden log warden uitgewerkt, reeds uit- de pers._ In 1945 _wcrd de voerig doorgesproken. Van meet af aan stond deze mensen voor ogen dat de kerke lijke pers een tweevoudige taak zou moeten vervullen. In de eer ste plaats zouden de gemeentele den opgebouwd moeten worden en Ln de tweede plaats moest dit Raad voor Pers en Publiciteit opgericht, van waaruit de stoot werd gegeven tot de stichting van een hervormd gezinsblad dat derland" draagt. Het oude offi ciële. maar wat dorre weekblad hervormd persbureau werd ge sticht en een filmstrokenbureau. wereld te laten zien dat Christus Heer ls, ook over de wereld die zich van Hem afkeert. VERLEDEN WOENSDAG heeft dg. F. H. Landsman z(jn zil\ ambtsjubileum gevierd. Wjj hebben dit feit aangekondigd, dat heeft ons er niet toe verleid om een „stukje te schryven" i Fce5t van; „en toen werd hy daar beroepen en vervolgens t by daar. Hy was secretaris van die vereniging en voorzitter var genootschap." INTEGENDEEL, we zyn mr aan de Carnegielaan in D praten over de grootse dader man, maar om te praten over kerkelyke pers en publiciteit. een lege blocnote nat Haag gegaan, om m tan deze naar pos' et werk, dat heel zyn YÏFF HADDEN de indruk, dat de predikant, die als hoofdredacteur van „Hervormd Nederland" zyn pen tot een tweede kansel heeft gemaakt en die noodgedwongen zo herhaaldelijk in het middel- punt van de belangstelling stond in de afgelopen week, bly was, dat wy het zoeklicht vooral wilden laten vallen op zyn werk. n woord over-de mening, „tussen de regels" van Barfihs brief zou kuwjën lpzèrr, waarom hij vroeger "eg: „Hij zweeg niet. omdat hij niet wilde kiezen tussen West er Oost. zoals woord te spreken. Zo doet vrijwel hij zelf denk' zijn brief ook tedere dominee. Weerom eou schrijft. Berth eweel omd.t .1 Barth het ook niet - en doen 1" d« overweldiger j w a ia ia - alleen de tuchtroede van God tegenover de Oort-Duitee chrieten? ilet„ w„ y Met de trompetten ven de Rich- hcl „ok m„r m„gelijk. teren tot opstand op te roepen els jem.nd vruchtbaar discm- voorvechters van het Rijk Gods siëren of hem juist te beoordelen, zou vanuit het Westen niet zozeer wanneer men, iri plaats van naar verantwoord als wel te gemakke- hem te luisteren, „tassen re- lijk klinken. En bov.nd'-n U het Iel." dei. ot gene bewu.te o( on- „ran- nt nn.i.nH in bewuste oneerlijkheid bij hem een ernstige vraag, of -stand ln zoekt? Jn jeder het tug_ die zin ten «lotte niet toch alleen sen de regels iezen" vooral bij maar een verméénde verpllch- Barth een uiterst gevaarlijke on- ting is. waarvan men eerst bevrijd derneming. moet worden, om de wérkelijke Men doet betCT. *ieh *Ueen b«" verantwoording te kunnen a-i- te houden met de „moeizame vaarden. zinnen" zelf, zoals zij nu eenmaal Het Westen zi^n- Want Bajth denkt buitenge woon nauwkeurig en concreet. Barth wordt <>ok verwetr- dat Wie hem wil verstaan wat im- hij het gebruikelijke „Oost-West, mers eerste voorwaarde is voor zwart-wit" schema Heen maar een discussie moet bereid bij de massajeugd Te veel kinderen £QMS gebeurt er zoveel in één week dat je er maanden over kunt vertellen; tome ook gebeurt er zo weinig in een maand, of in een serie maanden achter mekaar dat je niet weet waar je oQer schrijven xult. Meestal txxlt die g periode tussen kerst en voorjaar. Zelfs moeder Grafelink komt dan niet opdagen en dat is 'n zeker teken dat er niets bijzonders aan de hand is. Moeder Grafelink le een be zienswaardigheid; Je raakt er niet op uitgekeken. Ik schat haar op tweehonderdvéertig pond, schoon aan dë haak, maar ze is helaas nooit schoon. Daar heeft ze geen tijd voor. _Ze heeft me eens beleden dat ze met al die kinderen om. zich heen nergens toe komt. Ik betwijfel ot de kinderen daarvan inderdaad de oor zaak zijn, maar het is een feit dat ze met een schier ontelbaar nageslacht te makeh heeft, en het is ook een onbetwistbaar feit dat ze nooit wat uitvoert. Of neen, ze doet eigenlijk een hele massa: ze is altijd op stap. Van 's morgens tot 's avonds niet thuis is haar motto. Waar ze die kinderen dan laat is me nooit helemaal duidelijk geworden; een merkwaardig groot aan tal daarvan heeft pog -niet de leerplichtige leeftijd bereikt. Uit de VOLKSWIJK Opinieblad De handen niehHwl0 g«^ttoht,fc<da tenietf namens tomen van een nieuwe koers, die h«.n«lH« ompn in rf* lork op de achtergrond kwam omdat ze er nog lang niet zijn, maar die de kerk te veel in zichzelf gekeerd samen naar nieuwe wegen willen was. De kerk ging zien dat de zoeken en de bestaande wegen be- hervormd opi- wereld weer moest^ weten dat ter willen leren gebruiken. In deze Oude Ruimzicht-traditie hersteld ^kCnielkuóóen^ WEER INGEVOERD In Nieuw Ruimzicht, het Van Dijk terug) die ook niet zijn slechts de handen kerk. Het zijn middelen, kerk mag gebruiken om haar taak in de wereld te vervullen. Zoals de kerk zelf nooit doel mag wor den, mogen deze middelen ook nooit tot doel Christus Heer was. Om deze taak arbeid neemt ds. Landsman bepaalde groep in de kerk naar behoren te vervullen zijn centrale positie in. Hil is de con- iui" j ~j j" "jj t wilde spreken, maar ongeacht de nieuwe wegen gezocht, er is ge- tactman tussen het moderamen maandblad van de vereniging anders dan positief gewaar- alle modaliteiten de experimenteerd, maar de kerk van de synode en het kerkelijke „Hervormd Opleidingscen- deerd kan worden, weer in >n- perswerk, die voor de zo nodige tri,m» te Tlrvrvri mmPt. de pnörHinolio mnot hjg-Bgg irum ie UOOD rbelangrijke vraagstukken van t... ke geloofsleven, op de verster- ze tijd. Zij deed dit niet om een Maar da. Landsman heeft king van de Schriftkennis en de ordening rondom haar kerk op te nog belangrijker taak. HIJ weet ÖC uuu-mmgeii; tazcii we in op de vloer geknield, Z\j hêt ook J -- --- - - - - |de wereld dat er ook In onze tijd machten een door de heer W. Dekker niet zonder protest, mdar het be- van de bekende Doetinchem- Toen ik op Ruimzicht kwam. kennis van -de belijdenis, wilde ook het kerkelijk gezichts- A1 deze persorganen zijn voort- veld van de lezers verbreden. De terk verlangen gemeenteleden moesten gekomen uit naar vernieuwing, dat reeds de oorlog bii een groot aantel leden van de Hervormde Kerk kijken om re zien wat er ei leefde. Dit verlangen leidde tot ln Nederland en in de hele het ontstaan van de beweging reldkerk gebeurde. bouwen, maar wel te confronteren |ïflïloM,rile|i?LPl'« EMpoS maar d^zeAri- "d\' W«k.luiting weer knie.- tiek heeft het werk van de '-e-kc- ïnensen en de kerk heeft de taak kussens ingevoerd, zodat een het wel goed vond, dat dit ge lijke pers niet afgebroken. Inte- om een zakelijk, bezield en toch zeer oude en eerbiedwaardige bruik langzamerhand weg.ebde; j--' - -- e> ,„-l li..; 1. „Gemeenteopbouw", die zocht naar wegen om de kerk weer werkelijk Kerk te doen zijn. Ds. legde Landsman legde er de nadruk op om de plaatselijl dat we het niet zo moeten voor- bladen en ook d< stellen alsof voor de oorlog alles in de kerk slechts duisternis en nu alles rooskleurig is. Natuurlijk werd dit niet slechts de taak van dit ene blad. Het her vormde persbureau werd opgericht mgs en regionale dagbladpers gendeel, t IJET hele geval is'trouwens boeiend. Eerst brengt ze dés och- II tends de kleintjes naar school. Ze vindt dat dat een verzetje geeft, en met al die. kinderen om je heen, wordt het loven zo'n sleur, vindt u niet? De school in kwestie is weliswaar vlak J bij huis, maar moeder Grafelink ziet kana om daar een uur X mee bezig te zijn. Ze ontmoet zovele bekenden onderweg, waar- mee ze zoveel lopende zaken af te handelen heeft dat ze ge- woon niet vooruit komt. Het moet *1 bakstenen vriezen, wil ze voor tienen op haar duiventil terug zijn. En dan houdt ze bo- vendien de kleintjes thuis, want ze is kouwelijk aangelegen. En erg aantrekkelijk voor griep zogezegd. Als ze thuis komt, blijkt er geen koffie meer te zijn, en ze gaat die halen bij de waterstoker aan de overkant. Dat neemt toch minstens een half uur, en dan ontdekt z« dat ze ook nog koekjes behoeft, en de reis naar de bakker vergt andermaal een half uur. Daarna wordt het tijd om voor het eten te gaan 20081 ,ze rwe*r straat op mo«t. Waarschijnlijk la het daarna te laaf geworden om dat eten nog klaar te maken. ier w,eer, e«.n dag voorbij; een mens weet niet waar de tijd bluft met al die kinderen. nooit precies achter gekomen waar al die kinderen vandaan komen. O, we weten natuurlijk wel dat tij er zelf voorlopig twaalf bezit, variërend van twintig tot één laar Maar ze heeft het ongeluk gehad om eerst allemaal doch- ers te krijgen, en aangezien dochters graag een moederlijk voor- oeeid navolgen zijn deze snel zij het niet altijd op een even - ?ok moeder geworden. Daarbij treffen deze dochters altijd slordige echtgenoten, zo ze deze al treffen Hun mannen, voorzover voorradig cn officieel, zijn óf lui, óf slecht. niets noemenswaardigs, en In .i door. Het niet vergis, gaat het nog op wel de aanschaf imn knielban- grip. Misschien proberen ze op eorwiT nndere marSer^«ekl l^„„ r verdienen- het on 1H Hi l,„„ »t1 Tegen Engelse dienst ..Er was op deze synode (van de Free Reformed Churches in Austra lië) natuurlijk ook een bezwaar schrift en wel van een oudere broeder tegen het houden van kerkdiensten in de Engelse taal. Schriftbewys: Johannes 10. sten zyn hoor ik daarin de stem van de Herder niet, terwy] ik toch •en schaap ben, dusdie dien- aten iyn verkeerd." algemeen belang zijn. Het Ook blad „Woord en Dienst" richtte zich vooral tot de ambtsdragers: „Kerk en eredienst" bespreekt de vragen betreffende de liturgie; „Opdracht" houdt zich bezig met onderwijsproblemen, enz. ken overwogen, maar een tfoor- stel daartoe is enigszins tot mijn f**1- Misschien treden trerbutna noort van de arand ft dTSÏÏKÜdJ? het dat hun mannen thuisbrengen noch opbren- Een van de moeilijkheden, die overwonnen moesten worden, be- ACHTERSTAND ONTDEKT trof natuurlijk de oude richtings verschillen. Wilde dit werk sla gen dan moest de kerk afstand kunnen nemen van onderlinge ver schillen niet omdat ze zo on belangrijk zijn, maar juist omdat te te belangrijk zijn om als on derling geschil uitgevochten to worden. Zij moesten geplaatst ef verbazing nooit van de grond gekomen, totdat wij nu deze op lossing hebben aanvaard. Achter af bezien is het betere (de kniel banken) jarenlang de vijand ge weest van het goede (de kussens) terwijl het bovendien nog de tag is of de banken 'in alle worden onder het oordeel Wereldwijd Zo heeft de kerk via deze nieu- e organen ook weer aandacht ge schonken aan haar wereldwijde e taak, die voor de oorlog zo vaak Ds. H. C. Touw schreef in rijn kroniek in „Wending" over de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk: „Deze modaliteit leeft immers uit de pretentie bij uitstek trouw te zyn gebleven aan het erfgoed der Reformatie. Daarby gaat zy eigen theologische en culturele achterstand ontdekken en is nu hard aan het werk om vanuit eigen onderstellingen theolo gische en culturele leiding te kunnen gevenIn de theologie en prediking van deze groep komen waarheidselementen en Bijbelse inzichten naar vo ren, die vaak al te goedkoop als verouderd werden verklaard en verwaarloosd werden en waarvan het alleszins geboden is die in theologisch gesprek op nieuw te toetsen en te wegen." GEEN' VERLIES Ds. J. Louw in „de Christen": Wanneer iemand ons om een andere reden ver laai, dan de overtuiging dut God hem de gemcenti uitleidt, dan ga hy. Kan hy om bykomstigc reden dus om andere reden dan de gehoorzaamheid aar Christus vertrekken, dan betekent zyn heengaar voor de gemeente geen verlies. WERKELIJK KARAKTER Pro», dr. Hermin Ridderbos knoopt s(jn erti- w1 tY,*?, het -Gereformeerd ieder, die van Ruimzicht Weekblad (Ultf. Kok) vut aan de politieke trekt, epn knielkussea me< man stand van raken: nemen. Er is veel exeraitium He, eigenlijke, were karakter ,ao d. ehrl.teiijkr """"V* waar waf huiv"?° politiek bestaat daarin, dat ay in haar beleid en ii haar besluitvorming deze (sodalistne-liberalisme) te genstelling juist overwint. En zich daarom nooit ali de partij v«n de arbeiders, van boeren of fabrikanten kan uitgeven. opzichten het betere Vertegen- teget woordxgen De kussens hebben alt roor, dat zij een gewoonte aan kunnen kweken, die ieder later zonder moeite in stand kan houden; om dit te bevorderen hebben we ook afgesproken, dat gen. Misschien treden ze ook wel op andere manieren irTmoe- staat vaat dat ze even zelden thuis zijn T£N dus zitten daar al die kleintjes bij elkaar. Tim beweert dat h,J e[ °P 6én middag zeventien geteld heeft. Gerda lacht bSSF. n L# hoo*te orn: verzekert dat het er hoog- et viif tv??" gew®e*t .zii51i En de baa« bezweert dat het SS V'J/ zlJn- Ik vermoed dat hii 't bij het rechte eind heeft rafelink -,er Waarom? Omdat moeder Grafelïnk elk Jaar Legen kérst J'- en voor da doop 7., andere officiële y. ^i. «mi uoi oei mei ae aoop tn de slof n V .5T dle ki??r'*ü. komt nrrro V toe. Maar nu moeten ze gedoopt worden. Of doraimc in wil schrijven De dominee doet dat consciëntieus. Elk jaar opnieuw twee teer Hij weet dat het nooit tot een doop zal komen. H.j weet dat dit enkel een aanloopje ia op een bedelpartij, die evenmin resultaat zal hebben. Maar hij vindt ook dat Je op deze manier w_. w tenminste de stand kunt volgen. Als de plechtigheid van de ben. maar het knielen bij lnboeklng plaats gehad heeft, zeggen moedëé Crnfellnk en de ,-K-ii -ik. 2 predikant elkaar vriendelijk goedendag en tot aanstaande zon dag. Maar met al die kinderen komt er toch nooit van. Maar in leze stille maanden blijft ze weg. en dat is wol rustig. het gebed acht ik in overeen stemming met het nuchtere type van vroomheid, dat ik in de toe komst vóór me zie." Aldus de heer Dekker in de kroniek jjan Nieuw Ruimzicht, MIEBEL.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1959 | | pagina 17