CHRISTELIJK
LADY ISABELLA
Zielszorg aan eigen ziel
tuinieren en verwachten
pp!
Gebeden omspannen
de aarde op 13 februari
Wereldraad organiseert
geen regionale raden
Eert woord voor vandaag
Kanttekening
Gelovigen moeten voor
belijdenis opkomen
Easf Lynne
Dr. C. Gilhuis:
Stille tijd verrijkt
geestelijk leven
JN „Opdracht en Dienst", or
gaan van de hond van Gere
formeerde mannenverenigingen
vonden we een belangwekkend
artikel over zielszorg aan eigen
ziel van de hand van de Haagse
predikant dr. C. Gilhuis.
De beoefening van de persoon
lijke omgang met God is de
allereerste voorwaarde voor de
zielszorg aan eigen ziel, schrijft
dr. Gilhuis, die bepleit, dat men
dagelijks een bepaalde vaste
tijd daarvoor uittrekt.
tn die stilte moeten we naar
1 God luisteren door Zijn Woord
te overdenken en te onderzoeken,
waarop we In ons gebed kunnen
antwoorden. In die stilte beoefe
nen we zodoende een innig contact
met onze Heiland en de verbor
gen omgang met God Daarin
kunnen we weg. werk en wandel
ook mediterend overdenken.
Wie dese stille tijd l~< zijn le
ven een vaste plaats heeft r ge
ven en leer beoefent, zal zijn
geestelijk leven er ongemeen door
Zou het eigenlijk wel kunnen
groeien zonder deze persoonlijke
omgang met God? Zal een lief
desrelatie erg bloeien de ee-
llefden nimmer de behoefte heb
ben eens even alleen te sljn?
Zielszorg-aan eigen ziel houdt
allereerst in. de beoefening van
de persoonlijke omgang met God.
Tuinieren is ook nodig: dat is
voortdurend bezig zijn het on
kruid van de zleleakker te wie
den. Anders verstikt op den duur
het geestelijk leven. Als dat le
ven niet bloeit zit het neestal
vast op een concreet ding: een
zonde die men bij de hand houdt
en niet bestrijdt of iets dergelijks.
Een motor weigert soms opeens
de dienst vanwege een klein vuil
tje In de bougies.
Een ervaren zielszorger had
eens een gesprek met iemand die
kerkelijk en geestelijk erg onver
schillig geworden was: gebed,
kerkganR. Schriftlezing kregen
geen plaats meer in dat leven, ge
heel in tegenstelling met vroeger.
Opeens vroeg de pastor, pigenlijk
zonder concrete aanleiding: met
welke vrouw heb jij een ongeoor
loofde verhouding? De man viel.
geschrokken, dadelijk door de
mand: hij had zo'n ongeoorloof
de verhouding. Die was de oor
zaak van het verlopen van zijn
(eloofsleven. De pastorale arbeid
on toen op dat concrete punt in
gezet worden.
De man is weer een hartelijk
meelevend iemand geworden na
dat dit gifgewas uit zijn leven was
weggedaan.
Laat dus één vlieg (ot een hele
hoopi de zalf des apothekers niet
stinkende maken. Tulnier in de
hof van uw ziel. In dit verband
moet Ik erop wijzen dat het zeer
goed is zichzelf desnoods eens
goed op de ziel te geven. Ik ver
wijs naar Psalm 62:6 (Waarlijk,
mijn ziel, keer u stil tot God,
want van Hem is mijn verwach
ting.I
Een Interessant onderwerp roert
dr Gilhuis vervolgens aan: moet
lichamelijk
hij niet, omdat het hem ten
male onjuist lijkt daarvan een re
gel te maken. Het woord van
Christus ..Indien uw oog u er
gert" acht dr. Gilhuis een aanwij
zing voor lichamelijk ingrijpen.
Die omstandigheden kunnen zich
voordoen, zo vervolgt de Haagse
predikant.
Zeker Is. dat men soms door li
chamelijke tuchtiging en ascese
het best afkomt vah allerlei ver
slavingen. die het geestelijk leven
Meeleven
/EER belangrijk voor de bevor
dering van het geestelijk laven
Is ook het meeleven In Gods Ko-
het geloof niet. Hl
mens tiert zonder enige menselij
ke gemeenschap.
Een halm alleen ligt in de
storm gauwer tegen de vlakte dan
een heel korenveld. Dit is de ach
tergrond van de pogingen die men
doet tot intensivering van de ge
meenschapsband in de gemeenten
van deze vermassaliseerde eeuw.
Doorgeven
Nauw met het bovenstaande ver
bonden is het doorgeven van de
rijkdom die we zelf ontvingen.
Doen we dat niet dan zal het
eigen geloofsleven daardoor ver
starren. Jakobus zegt, dat wie een
zondaar van de dwaling zijns
weegs terugbrengt, zijn ziel be
houden zal van het verderf.
Het ligt voor de hand dit „zijn"
allereerst te laten slaan op de
ziel van die zondaar. Het is ech
ter ook niet ongeoorloofd het te
betrekken op de ziel van de red
der zelf. Zijn ziel zal er door ge
red worden. Doet hij het niet dan
zou zijn ziel te gronde gaan.
Denk ook maar aan de waarschu
wende woorden die Ezechiel te de
zen laat horen. En daar de belof
te: de zegenende ziel zal vet ge
maakt worden. Als we iets voor
Jezus deden gaf ons dat zelf een
gevoel van zielevreugde. Waar of
niet Ons zieleleven verkilt als
we niet doorgeven.
Als de toorts der verwachting
fel brandt ln ons leven is het ook
met ons geestelijk leven in or
de. Ik kan zeggen: zeg mij hoe
sterk u leeft by de verwachting
van Jezus' komst en ik zal zeg
gen hoe het er voor staat met
uw geestelijk leven.
Als Ik er werkelijk veel en echt
aan denk: „Zie de Rechter staat
voor de deur", dan valt alle slor
digheid uit mijn zielszorg weg.
Blijf dus de Heer verwachten. Dan
zal Hij u wakende vinden, ook
over uw eigen ziel. als HIJ komt..
l r jNHI/ '4 iwimf m
Wereldgebedsdag voor vrouwen Beroepingswerk
(Van een onzer redacteuren)
OP DE eerste vrijdag in de lijdensweken, dit jaar op 13 februari,
verenigen overal ter wereld miljoenen vrouwen zich in gebed
om de Almachtige te danken en Hem te smeken om Zijn hulp en
bijstand voor de wereld, waarin de nood zo groot en hevig is. Het
Nederlands comité Vrouwen-wereldgebedsdag heeft ook voor dit jaar
weer alle voorbereidingen getroffen en de Nederlandse vertaling van
de liturgie verzorgd.
ze dag bij elkaar voor het houden van
een gebedsdienst.
Werd vroeger ook het Vlaamsspreken-
de deel vari België vanuit Nederland van
de liturgie voorzien, thans is ln België
een zelfstandige organisatie gevormd.
Op 21 januari zullen in de rubriek Het
gesproken woord van de N.C.R.V. de
presidente van het Nederlands comité,
mevrouw A. H. de Beaufort-Hooft Graaf
land en mevrouw M. B. L. Bijtel-Burger,
presidente van de commissie voor de
kinderiiturgie. over de Wereldgebeddag
vertellen, terwijl de Wereldomroep op
15 februari een reportage van eer
diensten zal geven.
Miljoenen
zullen zeggen
Heer ik geloof
Deze liturgie is ditmaal samenge
steld door negen Egyptische vrouwen
behorende tot de Othodox Kopbische
Kerk, de Evangelische en de Angli
caanse Kerk en leden van d
Y.W.C.A.
Het onderwérp is Heer ik geloof
(Joh. 9:38).
Sinds 1929 nemen de Nederlandse
r/rouwen deel aan de Wereldgebeids-
dag en het aantal, dat op de eerste
vrijdag der lijdensweken bij elkaar
komt, groeit gestadig. In 1958 waren
115000 vrouwen op deze wijze in Ne
derland verenigd. Behalve de pro
testantse kerkgenootschappen nemen
ook de oud-katholieken deel, terwijl
met de rooms katholieke vrouwen
contacten worden onderhouden, ook
al valt de gebedsdag voor haar op een
andere datum. Niet alleen verenigen
de vrouwen in Nederland ziqji, maar
ook die in de overzeese rijksdelen en
Ivele emigrantengroepen in Brazilië,
Van Nelle bestellen 1 Adv Argentinië en Australië komen op de-
Conferentie van kerken te Nyborg
Maar juicht toe
ln deze kerk gekregen. De kerk van het
oosten beantwoordde de excommunicatie
door de rooms-katlïölieke kerk na het
schisma dan ook niet met een excommu
nicatie van de roomse kerk. De kerk van
Christus mag niet verdeeld zijn. Alleen
eenheid kan ons de kracht geven tegen
de doorgaande verwereldlijking.
WU disputeren ln plaats van te bidden.
De kerk van het oosten wil de waarheid
proclameren en heeft steeds het marte
laarschap boven de coëxistentie met de
NED. HERV. KERK
Benoemd tot hulppredikant te Lutten:
G. Schoneville. catecheet-pastoraal mede
werker te Lutten.
CHR. GEREF. KFjRKEN
Beroepen te Klundért: F. Bakker te
Huizen (N.H.i
Tijdens een avondmaalsdienst in een
Anglicaanse kerk van de Britse haven
stad Harwic- is de 69-jarige predikant
Norman Sturgeon overleden. Hij sprak
juist het gebed uit, dat aan de zegen
voorafgaat, toen hij voor het altaar in-
Ladderpuzzel
OOK ÜE KINDEREN
Ook de kinderen worden betrokken
bij de bezinning van deze dag. Voor
kinderen van negen tot ongeveer
veertien jaar zijn diensten belegd,
waar de hoofdgedachte van de litur
gie zal zijn „Vertrouw op den Here
met uw ganse hart", Spreuken 3:5.
De oecumenische gedachte is vooral
bij dit werk zeer sterk. Met r/reugdi
werd ervaren, dat er verleden jaar
in- Rotterdam bijvoorbeeld ook open
bare scholen waren, die kinderen vrij
van school gaven om hen in de gele
genheid te stellen de kmderdienst bij
te wonen. Verleden jaar was hei
derwerp „Heer leer ons bidden."
De reacties der kinderen waren dik
wijls ontroerend en zinrijk. Zo kwam
aantal kinderen enkele dagen
voor de Gebedsdag vragen of ze in
de dienst mochten bidden voor de va
der van een vriendje, die een ernstig
ongeluk had gehad.
Vormen de gebeden op deze dag een
ketting rond de gehele aardbol, ook in
andere zin verbinden de bijeenkomsten
?rre posten in de wereld.
De opbrengst vah de collecten wordt
namelijk verdeeld over alle zendingsge
nootschappen en eventueel gedeeltelijk
besteed aan bijzondere zendingsprojec-
Van Nelle bestellen Adv
Evangelie zo lang men dat woord verstaat als blijde
boodschap", zo lang heeft men nog luisteraars genoeg, want
ieder hoort graag een blijde tijding. Maar gaat men aan dat
woord een wat ruimere betekenis geven, gaat men onder
dat Evangelie de Bijbel verstaan, de gehele Bijbel als open
baringvan die blijde boodschap, dan gaat het enthousiasme
al bekoelen. Want de Bijbel is zo radicaal! Daarin leest men
niet slechts over Gods liefdé, maar ook over Gods toorn over
's, mensen verdorvenheid. Daarin staat niet alleen het „zalig
zijn..,.", maar ook het „gij zult" en het „gij zult niet
De Bijbel Volgen betekent, dat ge u moet bekeren of als ge de
klank van dit veelgebruikte woord niet meer verstaat: dat er
een radicale ommekeer in uw leven moet plaats hebben.
Vindt ge dat geen „blijde. boodschap" meerAch ja, wellicht
cfcnkt ge, dat het net zo goed gaat in uw leven. Er is natuurlijk
wel eens wat: de verhouding thuis is niet zo best (maar dat
ligt natuurlijk aan uw man of aan uw vrouw-') en er zijn
wat zorgen over de kinderen („Ik ga niet meer naar die saaie
kerlc van jullie!"). Maar behalve dat soort dingen: de zaken
lopen goed, er is wat geld over voor een aardige vakantiereis
ivat moet er dan voor een „ommekeer" komen?
Vindt ge het vreemd,, dat de zekerheid des geloofs" voor
u zo'weinig zekerheid is?
BOUWCAPACITEIT (I)
Vul horizontaal in:
1. noordelijkste der Baltische landen
aan Oostzee en Finse Golf. 2. niet gestemd
tot spot, 3. venterswaar, 4. vragend tel
woord, 5. werelddeel, 6. huivering.
Bij juiste oplossing vormen de begin-
en eindletters, belde van boven naar be
neden gelezen, een zegswijze.
Oplossing vorige puzzel
Oplossing vorige puzzel: Ideaal, No
maden, Deventer, Edeleer, Piaster,
Arend, Schroot, Sinopel, Torpedo. Alas-
tor, Alleman, Niemand.
De zegswijze luidt: „In de pas staan'
dat Europese
Raad ontstaat
De conferentie van Europese
kerken te Nyborg is woensdag
voortgezet met een referatendag. I wereld"MverkMenT mt"*martelaarschap
De lange rij van sprekers werd
geopend door kanunnik Wickham
van de Anglicaanse kerk. Die-
.r.i i ,.„j aanaaent weraen gevoiga zijn onaertus-
zelfde ochtend sprak ook nog prof. sen ook de besprekingen begonnen over
P. Burgelin; 's middags voerde de! de vorm, die de samenwerking tussen de
metropoliet van Malta, vertegen-Eg?23 SSSISLS
woordiger van het Oecumenisch j raad van Kerken heeft dr. W A. Visser Voor de conferentie van Gerefor-
natriarrhaat van Constantinnnpl Hooft reeds medewerking toegezegd meerde Bondspredikanten refereerde
Ewuj constant nopel, ,n openba„ „„enkomst heelt dr donderdagmorgen da. W. L. Tukker,
bij de Wereldraad van Kerken te Vis,er t Hooit ook et, verteld over de te Rotterdam, over de kerkelijke
Ds. Tukker voor Bondspredikanten
*n Kerk zonder
tucht sterft
Genève, het "woord over de vroe
gere en huidige bijdrage van de
Oosterse orthodoxe kerken.
Alle sprekers legden de nadruk op de
Kleiende verwereldlijking van Europa,
n voor de westerse kerken geheel
nieuw geluid liet de metropollet van
Malta horen. Hij meende, dat het chris
telijke oosten tijdens de middeleeuwen
de slavernij onder de Turken had
kozen boven geestelijke i
heid aan het westen. Dit is
bijdrage van belang.
'Cn fucht-T" rrk" 'i Tïk-
meer open i r op.' dat kalvijn *en onrechte be-
willen neen voor Alrik. en Azls. jï|s, schuldigd is van bibllclstlacha leua-
Europa heeft deze continenten nog veel hstische tuchtoefening. Terwijl de
te bieden. Als.voorbeeld gebruikte hij de Lutheranen even typisch waren als
houding van de Hervormde en Gerefor- j de calvinisten, ls Calvijn niet minder
meerde kerk in Nederland, die'samen- geestelijk dan Luther,
werken met de Javaanse kerken.
Voor en na is beweerd, dat uit het
Tot nu toe zijn er twee regionale raden N. T. geen kerkorde zou zijn af te lei-
1 gevormd. De eerste in Azië onder de den (A. M. Brouwer, H. Kraemer, A. J.
Van Nelle bestellen I Adv
East Asia Christian Council, die Bronkhorst). De reformatorische kerk-
be""' u" k"k™. die aangesloten orden en de art. 27. 29. 30 en 32
zeaeiUKe Zyn bij de wereldraad. In Afrika hebben der Ned. Gel. Belijdenis zijn getrokkeD
wat meer fundamentalistische kerken en uit de Pastorale Brieven, waarin de
zendingsgenootschappen contact gezochtapostel zich richt tot de ambtsdragers,
met anderen: zij hebben te Ibadan een De tuchtoefening is aanbevolen aan de
raad voor Afrika gesticht die een groot ware Kerk. De valse Kerk, die zelf
omvat, die zich van de onder de tucht wordt gesteld, is hier-
Duitsland, zal p?r 1 maart als
secretaris-generaal van de Missions to
Seamen in dienst van de kerken tre-j
Benoemd tot onderwijzeres: aan de
Prinses Beatrixschool te Huizen (n.h.)
mej, J. Kooy te Huizen; aan de Eben-
Hsëzerschool te Scheveningen mevr. H.
A. van Dijk—Henkemans te Den Haag.
De eerste bijdrage van het oosten
kwam, toen zU niet wilde meedoen met
dc perversie van een kerk in een we
reldlijke organisatie. De kerk van het
oosten heeft altijd geworsteld om het
geestelijk leven en de leer van de kerk
zuiver te bewaren. Hierdoor heeft de
oosterse orthodoxie veel invloed gehad
op Europa (liturgie, sacramenten en
kerkelijke kunst).
Het seacularisme, dat Paulus in Efeze
S 12 beschrijft, heeft nooit vaste voet
Van Nelle bestellen I
Adv
aantal kerk:
wereldraad afzijdig houden. I toe volstrekt onbevoegd. Zij wordt
De secretaris-generaal van de Wereld- art. 29 „secte" genoemd en kan alleen
raad van Kerken legde er de nadruk op. avereChtse tucht oefenen. De Here Je-
dat hoe dan ook deze raad de nieuwe zus draagt haar in Matth. 18 op aan
vorm van «.menwerking niet mag a en lljn dlsclpeien en „ict
als een deel van haar eigen organisatie Tempel. Hoewel
De Wereldraad van Kerken heeft direct --
contact met afzonderlijke kerken en kent
geen verdiepingen. De wereldraad neemt
haar algen organisatie ^TempaUHoïwirware^en'Tala!
Kerken heeft direct Kerk gemakkelijk te onderscheiden zijn
naar de kentekenen (reine prediking,
i dergelijke -
Van Nelle bestellen I Adv
105
Afy. dat ik geloof dat Thorn het heeft
was er niet bij, dus jij kunt het niet
dat kan ik wel en Ik weet het." Afy zei
het, terwijl de tranen haar uit de ogen persten.
Thorn was bij me toen het gebeurde, hij kan het
dus niet gedaan hebben. Het was die gemene Ri
chard Hare. Als ik wist dat hij het gedaan had.
waarom zou ik het dan niet zeggen? Waarom zou ik
Richard Hare dc schuld geven?"
Carlyle twijfelde Hij wilde nog meer vragen,
maar Afy was intussen opgestaan
„Lockslcy was die. avond in het bos Otway Bethel
was er ook Kunnen die het niet gedaan hebben?"
„Nee mijnheer antwoordde Afy nogmaals. „De
schuldige was Richard Hare. Ik wéét het. ik kan u
onmogelijk zeggen waardoor. Als hij gepakt wordt
is het nog vroeg genoeg."
Ze ging de kamer uit Carlyle dacht nog een tijd
na. Moest hij Afy geloven, of Richard Hare""*
HOOFDSTUK IV
Juffrouw Carlyle was ziek Ze was anders niet
gewoon aan zulke lastige dingen toe te geven,
maar nu had te toch kou gevat en klaagde over
een verstopt hoofd, een pijnlijke keel en haar borst
piepte. Ze zat te bedenken hoe ze die kou toch ge-
vat kon hebben.
Zc ging om negen uur naar bed. Nadat ze haar
broer goedcruiacht had gewenst en een grote lap
opgezocht om over haar hoofd te doen, ging ze naar
boven Carlyle bleef nog een tijd aitten lezen, tqen
legde hU het boek weg Hij vroeg zich af of nel
nog zou sneeuwen het was lanuari.
Hij ging naar de glazen deur en schoof Het gor
dijn terzijde. Het was donker bulten. Hij opende
het raam en deed een atap naar buiten om beter
te kunnen zien.
van
door ANN LUDLOW
Het sneeuwde geducht. Plotseling voelde hij een
hand op de zijne. Vlak naast hem stond een man.
„Laat me binnenkomen, mijnheer Carlyle. Ze zit
ten mc na. Ik zie dat u alleen bent."
Carlyle had de stem vaker gehoord. Hij ging on
willekeurig de kamer weer binnen en de man kwam
hem na. Een witte man. zoals Lucy haar vader
die dag ook had genoemd. Hij had daar blijkbaar
al uren gestaan, Want hij zat onder dc sneeuw tot op
zijn wenkbrauwen. „Doe de deur op slot, alstublieft."
zei hij.
Het was Richard Hare.
Carlyle sloot de glazen deur en trok het zware
gordijn er voor. Toen deed hij de belde deuren van
de kamer op slot. Richard ontdeed zich intussen
van zijn kiel dezelfde kiel die hij vroeger ook
had gedragen en zijn valse bakkebaarden. Met eer
hand veegde hij de sneeuw er af
„Richard", zei Carlyle. „ik sta verstomd. Ik ben
oang. dat het niet verstandig van je is, hier te ko
„Ik kom regelrecht tut Londen", antwoordde Ri
chard. huiverend. „De politie zit me achterna. Car
lyle. dat heeft dl# gemene Thorn gedaan."
Carlyle ging naar de kast en schonk een glas
.Drink op, Dick, je zult er warm var
n water kunnen krijgen,
brandy in.
worden!"
„Zou ik het ook
mijnheer?"
r. hoe knie ik
II helemaal!"
„Als men zo een paar uren in de sneeuw heeft
gelopen, dan moet de sterkste man wel bibberen. Op
sommige plaatsen ligt het zo hoog, dat je bijna niet
vooruit komt. Maar ik zal u vertellen, wat er is ge
beurd. Veertien dagen geleden stond ik bij een stand
plaats voor taxi's te praten met een van de koetsiers,
toen het begon te regenen. Er kwamen een man en
een vrouw voorbij, waarop ik helemaal geen acht
had geslagen „Lieve help!" hoorde ik de man zeg
gen. „We krijgen nog vuiligheid ook! Laten we
maar een rijtuig nemen, liefste!" Op hetzelfde ogen
blik zwaaide de koetsier waar ik mee stond te pra-
het portier open en zij stapte in. Een knap
Mijnheer Carlyle, het
„Zo!
„U dacht misschien dat ik.V.B„
hier in West Lynne. omdat het op de avond
maar nu was het klaarlichte dag. Ik keek hem mid
den in zijn gezicht en hij keek mij aan. Hij werd
zo wit als een geest. Misschien ik ook wel. Ik weet
het niet."
„Was hij netjes gekleed?"
„Heel netjes. O, er is geen sprake van dat ik me
zou vergissen. Hij verkeert in hogere kringen, dat is
duidelijk. Het rijtuig reed weg en ik sprong er ach
terop. De koetsier draaide zich om en dacht dat het
jongens waren. Hij had zijn zweep al klaar. Maar
ik gaf hem een teken. We gingen niet verder dan
het einde van de straat. Ik stond op de stoep voor
dat hij eruit kwam en keek hem weer aan Hij werd
weer doodsbleek. Ik prentte me het huis goed in.
want ik dacht dat hij daar woonde."
..Waarom heb je hem niet laten arresteren, Ri-
Wordt vervolgd)
toen vergist had
reine bediening der sacramenten en de
tuchtoefening), is het niet zo gemakke
lijk dit onderscheid te zien in een ge
deformeerde Kerk.
De regering der Kerk en de excom
municatie uiteindelijk van wie zich bui
ten de Kerk stellen, moeten geschieden
naar de geestelijke orde en de geeste
lijke politie! De inwoning van de H.
Geest maakt de Kerk tot iets geheel
anders dan de burgerstaat. De Kerk
heeft de sleutel-, niet de zwaardmacht.
Het uitsluiten door de ban is iets an
ders dan het royeren van leden van
een vereniging.
Grenzen
Het feit, dat onze Here de geestelij
ke politie geleerd heeft in Zijn Woord,
stelt enerzijds de grenzen, waarin de
geestelijke familiegemeenschap zich be
vindt, en stelt anderzijds de schriftuur
lijke normen, waarnaar gehandeld moet
worden met hen, die zich buiten deze
geestelijke gemeenschap begeven. De
Kerk is niet maar een vereniging
gelijkgezinden. Prof Veenhof heeft
terecht opgemerkt, dat wij de grenzen
der Kerk niet mogen verwijden noch
ook vernauwen. Christus stelt ze; wij
hebben ze te bewaren en duidelijk zicht
baar te houden.
In het Apostolicum, het Niceanum,
het Athanasianum hebben wij het in-
discutabele, doch ook aan onze Neder
landse Formulieren van Enigheid we
ten wij ons gebonden, zolang er van
uit het geloof geen revisie noodzake
lijk blijkt.
Wanneer de belijdenis doorklinkt in
de prediking, zal dit ons bewaren
moderne modesnufjes enerzijds en
ziekelijke allcgorese anderzijds.
Bestraffing als troost
De bestraffing van overtreders kan
alleen een geestelijke zijn en heeft tot
doel de troost en bewaring van de goe
den zowel als de genadige berechting
van de bozen. De ban sluit buiten het
Koninkrijk van Christus en is bedoeld
als een laatste remedie tot behoud, ve
volgde ds. Tukker.
De door Christus ingestelde tuo
gaat trapsgewijze uit van de drie am
ten en raakt ten slotte het ambt all-
gelovigen. Hanteren de dienaren des
Woords allereerst de sleutel van de pre
diking, de ouderlingen hanteren die van
de uitsluiting, waartoe hun in het be
vestigingsformulier „kloekheid" wordt
toegebeden. Ook de diakenen hebben
hiermede van doen: door hun lidmaat
schap van de kerkeraad èn door hun
uitspreken van „troostrijke redenen'
bij hun ambtsbediening.
Dc gelovigen hebben (ook waar zl
In andersgczlnde gemeenten eenzaan
i) de tucht levend te houden ei
de belijdenis op te komen. Blij
kens Matth. 18 wordt door hen (en
niet in de eerste plaats door de kerke
lijke vergaderingen) de tucht aange
sneden. WIJ mogen hiermede niet tot
1961 wachten.
Zaak van geloof
Tenslotte: de tucht der Kerk, gaan-
e over leer en leven, raakt bijzonder
dat punt. waar leer en leven elkander
Van Nelle bestellen I Adv.
70LANG in deze naoorlogse tijd arbeiders zonder werk behoeven te
van ernstige woningnood de zijn. Deze regeling heeft zeer be-
1 de provincies toewijst, zo- als de randprovincies.
den uitgeoefend te weinig moét van 1955 geïntroduceerd, vooral op
Er is in de afgelopen jaren, elke land een stuk verantwoordelijkheid
keer dat de minister van volkshuis
vesting en bouwnijverheid zijn be
slissingen bekendmaakte, bezwaar
op het gebied van de volkshuisves
ting dragen. Dit aandringen was
begrijpelijk. Het bleek
van de verdeling het gevolg 1
den worden gebouwd dan het geval
systeem moest volgen dat meer in paraat in de praktijk op volle tbe-
overeenstemming was met het be- ren heeft gewerkt, mag worden ge-
ginsel van de verdelende rechtvaar- constateerd, dat de resultaten niet
digheid. zijn uitgebleven. Er zijn inderdaad
voor 1959, is speciaal uit de grote is of waar binnen zeer afzienbare
steden van ons land gekomen. Dit tijd het woningtekort tot het verle
is te begrijpen, omdat juist hier de den zal behoren. De straks eventu-
woningnood verreweg het grootst is.
Er zijn provincies, waar de ergste voor krotopruiming 1
nood gelenigd is en waar volgens gezet.
de deskundige rekenaars het statis- Vanuit de grote steden wordt nu
tische woningtekort praktisch is op- echter de vraag gesteld, of het bil-
geheven. lijk is deze bouwcapaciteits-rege-
Die kritiek uit de steden richt zich ling in de huidige vorm te hand-
in het bijzonder op de factor bouw- haven. In die steden is we zei-
elke provincie toekomende. In het leden zo niet groter. Hoogstens
algemeen mag n.l. worden gesteld, is men erin geslaagd de normale
dat er zoveel gebouwd kan worden bevolkingsaanwas bij te houden,
als de aannemers aan kunnen. Dat Maar de expansie, welke nu een-
betekent dus, dat alle ter plaatse maal talloze mensen uit de rand-
a niet
BOUWCAPACITEIT (II)
nauw daaraan verbonden de kwestie ders hele weken uit hun gezinnen -
van de decentralisatie) en woning-
e, de overheid door toewijzing 1
1 zich met deze zaak al eens
1 de volledige gezinnen naar
grote steden, waar de nood nog het te geringe contingent woningen te
bewijs moeilijk zijn te leveren, voorbeeld moeten geven van gein-
Eventuele verwijten, dat in de rand- dustrialiseerde bouw. Dat kan op het
nig steekhoudend.
zamerhand op een modewoord gaan
heeft het in 1955 al eens geprobeerd, tuigd zijn). Wij geloven, dat door dit
Men kan zeggen, dat het op een alles betere resultaten zullen worden
te allen tijde op volkomen vrijwilli- arbeiders van elders.
ge basis dienen te geschieden.
Maar het aantrekken van deze ar
beiders naar de grote steden stuit
Indien wat o.i. nu dus nog niet
het geval is over één of meer ja-
mocht blijken, dat de bouwcapa-
zowel op economische als op sociale citeit in „overig Nederland" inder-
dienen dan wat zij nu hebben, anders nagegaan, of de factor bouwcapaci-
is het niet aantrekkelijk. Bovendien teit anders moet worden gewaar-
zal men hen in kosthuizen e.d. onder deerd.
in het kerkordelijke kruisen. In deor-i
deregels der Kerk is altijd de leer
verdisconteerd, want het geldt hier geen
wettische aangelegenheid doch een zaak
des geloofs. Onbruikbaar zijn daarom
al die regels, die niet aan de bron ei
Hoogleraren aan de
Gein. universiteit
gemeenteuniversiteit van Amsterdam
is benoemd dr. H. van der Merwe
Scholtz, thans senior lector aan de uni
versiteit te Pretoria. De 34-jarige ge
leerde volgt prof- dr. N. P. van Wijk
gaan dan in die van dit Woord.
Vanwege haar schriftuurlijke grond
structuur was de Dordtse Kerkorde eer
biedwaardig. Helaas is haar grondstruc- Louw op.
tuur in de Nieuwe Kerkorde niet geheel Mevr. dr. J. E. van Lohuizen-De
/ergenomen, ook al is gelukkig vee) i Leeuw werd benoemd tot buitengewoon
t haar bewaard gebleven hoogleraar in de archeologie en prehis-
Uit hetgeen gezegd is. mogi gebleken tone, oude geschiedenis en kunstge-
zijn, dat de tucht niet maai tot betschiedenis van Zuid- en Zuid oost-Azië
wèlwezen. doch tot het wezer erk Mevr. Van Lohuizen. die thans 38 jaar
behoort. Niet alleen de mens. ook een j oud is. is lector in de Indiase kunst en
Kerk zonder tucht zal sterven, aldus archeologie aan de universiteit van
ds. Tukker. Cambridge.