CHRISTELIJK van Proefbundel dichterpsalter het LADY ISABELLA De achtergrond van de interchnrch aid .Zingt voor den Heer op nieuwe wijze 110 psalmen in Een woord voor vandaag een nieuwe berijming Hoe hebt u Jezus Christus werkelijk leren kénnen? Easf Lynne Kanttekenim Prof. Kraemer over de interkerkelijke hulp verlening JTNKELE weken geleden citeer den wij een zeer eritisch gesteld artikel over interkerke lijke hulpverlening uit het evan- gelisch-nrthodoie Amerikaanse blad „Christianity Today". Nu is een heel nummer van het maandblad van het diaconaat van de hervormde kerk gewijd aan mterchurch aid en prof. dr. H. Kraemer schreef hierin over de principiële achtergrond. We geven zijn artikel verkort weer: ceptie In de oorlogstijd ont staan. geboren uit de overweging in dat deel der kerken, tot de oecumenische beweging behoren de. dat vrij van oorlogsschade in grote stijl was: uit christelijke solidariteit moeten wij de ver woesting helpen herstellen en de getroffen kerken in haar opbouw steunen. Zo werd interchureh aid een departement van de Wereld raad der Kerken Het gebeurde spontaan en werd gezien als een noodmaatregel. Al werkende en nieuwe, ook geestelijke, noden ontmoetende, kwam men echter tot het inzicht dat de noodmaatregel-conceptie fout was. Zoals zo vaak werd men tot nieuw theologisch denken gedwongen door het voortgeleid werd uitgesproken, dat deze menische hulp van kerken aan kerken een blijvende opgave is, gegrond in de aard en roeping der kerk. Niet alleen van niet-noodlijdende „rijke" kerken aan noodlijdende ..arme" kerken, maar als weder zijdse permanent doorgaande ..diaconia" (dienst) van beide ca tegorieën aan elkaar. Zo werd een verwijding van oe cumenisch inzicht gevonden. Dit zaad is gezaaid iII kiemen, maar het zal nog heel wat tijd kosten deze visie te doen uitgroeien in grote tastbaarheid en te verdiepen tot een vreugdevol le exegese van: Draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus. Werelddiaconia invloed geweest voor de steeds wijdere opvatting van de taak van de interchureh aid. Uit die vele factoren kies ik er één, die voor alles de noodzaak tot principiële fundering heeft gestimuleerd. Dat is het feit. dat enige jaren gele den interchureh aid van de We reldraad de sinds 1948 bestaande associatie van Wereldraad en Zen dingsraad op het terrein van hulpverlening groter inhoud ging geven, omdat de Internationale Zendingsraad vooral in Azië een zelfde soort dienst verrichtte. Bei de grote wereldorganisaties gin- Ïen hun werk. taak en doelstel- ng coördineren en integreren. Dit plaatste interchureh aid voor de inderdaad nieuwe visie: de kerk heeft volgens haar specifie ke aard en roeping niet alleen een permanente interkerkelijke ..dia conia" maar een „werelddiaco- nia". Het grote onderscheid nale Zendingsraad zich gezamen lijk inzetten. Welk probleem? Men kan het aldus uitdrukken: Is „werelddiaco- nia" alleen barmhartigheidsbe- toon. hulp, „service"? Indien dat zo is hoe en waarin onderscheidt zich dan deze ..werelddiaconia" van het onbaatzuchtige werk der prachtige en machtige organisa ties der Internationale Organen en van talloze humanistische or ganisaties. die in dienstbereid heid waarlijk niet achterstaan bij de Kerken? De Zending legde de ze vragen na aan de schenen. Of is in „diaconia" opgesloten als gelijkwaardig en onafscheide lijk verbonden: dienen door getui genis in woord èn daad. omdat de ..werelddiaconia" alleen maar christelijke zin heeft als het. op welke wijze ook. getuigenis van Christus de Bevrijder der wereld is? Het antwoord kan alleen be vestigend luiden. Vijfvoudig ambt EEN kort verslag laat geen ruim te tot enige uitwerking van de theologische fundering, die daar na in hoofdlijnen werd aangege ven. Ze komt hier op neer. dat een volle fundering van de ..we relddiaconia" der Kerk, die getui genis in woord en daad volkomen recht doet. te vinden is in een nieuw-geconcipieerd verstaan en interpreteren van wat wel ge noemd wordt: Christus" Drievou dig Ambt. Dit Drievoudige Ambt van Christus (Profeet. Priester. Koning) is echter een incomplete weerspiegeling van de bijbelse vol heid. We zijn gaan spreken van Christus' Vijfvoudig Ambt. n.l. het diakonos- en herder-zijn van Christus erbij. Met dien verstan de dat men: 1 goed tot zich laat doordringen dat deze twee een opvallend gro te en expresse aandacht hebben in dc vier Evangeliën, groter dan de door de eeuwen gehei ligde drie ambten hebben. 2 dat Christus Zelf. het diakonos- zijn van Zichzelf als het centra le en wezenlijkste stelt. 3 dat dus het dlakonos-schap van Christus In het geheel van de Vijfvoudlg-Ambtconceptie. de centrale, alles dragende en over koepelende categorie Is. 4 dat dit alles gezegd wordt uit het Bijbels gezichtspunt, dat de Kerk, evenals haar Heer, Chris tus. er Is om de wereld. Voorbij is het kerstfeest. De kerstpreken zijn gehouden j dikwijls Stampvolle kerken, de tonen der kerstliederen ziji verklonken, de vele kerstnummers van kranten en tijdschr^ ten hebben al dan niet hun dienst gedaan en zijn oud pap« geworden. Morgen is het weer zondag en onze geest schakel om naar volgende week als het oude jaar overgaat in h nieuwe. Als de tijdelijkheid van ons mens-zijn ons weer held voor de geest wordt gesteld. „Doch Maria bewaarde al deze woorden, die overwegende- haar hart...." Dat wil zeggen: Maria was iedere dag lue met dat alles bezig. Alles wat er gebeurd was rondom geboorte van haar heilig Kind, al die woorden die over He waren gesproken ze overdacht die bij zichzelf, keer op kei Het liet haar niet los, ze ervoer er dagelijks de blijdschap va ook als ze niet alles begreep! Voorbij is het kerstfeest maar de blijdschap is er toch no in uw hart? De blijdschap omdat uw Heiland is geboren Omdat Hij op deze wereld is gekomen, kunt ge nu vrijuit God gaan, kunt ge Hem bidden en kunt ge Hem danke Want een voorbij kerstfeest is niet een einde, maar et ER is een nieuw hoofdstuk aan gebroken voor de geschiede nis van het kerklied nu. voor de tweede maal in enkele tientallen jaren een nieuwe psalmberijming is verschenen. De kerken werd een bundel van 110 psialmen aan geboden om in de bijzondere en gewone diensten te beproeven. De interkerkelijke stichting, die de auteursrechten van deze door dich-1 J ters berijmde psalmen bezit, hoopt balen (Van een onzer redacteuren) vier bewaard gebleven. We zijn niet erg enthousiast over de harpen en cym- balen uit het laatste couplet, dat ons de nodige ervaring op te doen ornaat fröbelschoolachtig aandoet. Onze eeuw heeft nu eenmaal de Joodse rei- te weten te komen welke psalmen dans verbannen naar de kinderspeel- nog verbetering behoeven en wel- plaats, in de onberijmde psalm ko- - -• men deze instrumenten ook niet voor. ke zonder meer een plaats verdie nen in het nieuwe psalter van de Nederlandse kerken. De uitgave van deze uitvoerige proefbundel is nog vrij onverwachts ge komen. Van verschillende kanten "erd in het verleden wat spottend geschreven over het langzame tempo van de dich ters. Men verwachtte tegen het jaar 2Ü00 een proefbundel van 149 psalmen. Dc langste psalm zou zelfs dan nog ont- breken Het boekje, dat we inmiddels Er zijn ogenblikken dat ook deze ontvangen hebben, bevat echter al 10 we berijming worstelt met het ritme, psalmen meer dan de 100 aangekondig- zoals in de laatste zin van de psalm de Het is er een sprekend bewijs van over het ..hijgend hert." Dit hert uit dat in het werk. dat zo moeizaam op j deze geliefde psalm is met de nieuwe gang kwam. nu eindelijk vat meer)bijbelvertaling een moede hinde gewor- schot begint te komen. Het is ons opgevallen dat de dich ters helemaal niet zo modern zijn als ze zich wel" voordoen. Zoals de verta lers van de nieuwe bijbelvertaling vasthielden aan een verouderde gram matica, handhaafden de dichters de buigings-n. We moeten zingen van de ..Naam van den Heer", terwijl deze facultatief verklaarde naamvals-n in werkelijkheid vrijwel door een ieder is afgeschaft. Deze eerste proefbundel is een zeer eenvoudige uitgave van 112 pagina's afgeronde hoeken tegen ezelsoren. F. H. van der Wart *4**» llV/I TT t*l l zijn de lettergrepen, die op een kwart- j, noot worden gezongen, cursief gedrukt. oud-directeur Groot Emaus Eerlijke hans (77) overleden |H goede osalmberij- ming werd in het verleden vaak gesteld dat zij eenvoudig, verstaanbaar en schriftuurlijk moest zijn. De reeds eer der verschenen psalter Hasper werd met het oog op deze drievoudige eis gemaakt. Van verschillende kanten werd er echter op aangedrongen dat de nieu we psalmberijming ook en vooral kunst zinnig zou zijn. een werk van dichters. Velen waren daarentegen van mening dat dichters niet in staat zouden blijken te zijn om een kunstzinnige berijming eenvoudig en verstaanbaar j mMSÊmaken. Deze bundel zal moeten bewijzen of zij ongelijk hadden. Voldoet deze berijming aan alle eisen? Bij een enkel doorle- declameren van de tekst kan geen enkele recensent, dunkt ons. uit maken of de bundel voor het "ewone kerkvolk eenvoudig en verstaanbaar genoeg is. Pas bij het zingen van de gemeente zelf zal dit blijken. Recen sies geschreven van achter een schrijftafel zullen dan ook nimmer de werkelijke waarde van de bundel kun nen bepalen. Ds. Joh. Aalbers jaar Ds. Joh. Aalbers te Harlingen, eme ritus-predikant der Ned Herv. kerk. hoopt maandag a.s. zijn 80e verjaardag te vieren. Ds. Aalbers werd geboren te Buiten post. waar zijn vader predikant was. Ds. Aalbers diende de gemeenten van Westerbork. Hoogwoud. Marssum. Veen- huizen. Wapserveen. Woltersum. Anner- veen en SchaUum. Hij ging in 1943 met emeritaat. In de ouderdom van 77 jaar is te Ermelo overleden de heer W. F. H. van der Wart, oud-directeur van de stichting Groot Emaus aldaar, en een vooraanstaande figuur in de kringen van het buitengewoon onderwijs. De heer Van der Wart ontving zijn op leiding aan de Christelijke kweek school te 's-Gravenhage en werkte in die stad ook als onderwijzer. In 1903 werd hij verbonden aan een xnedisch- pedagogisch instituut, eerst te De Bilt, later te Arnhem. In februari 1909 volgde zijn benoe- drie de ming tot hoofd van de stichting Groot Emaus te Ermelo. In 1912 werd hij directeur van deze stichting voor pe- dagogisch-medisch onderwijs, welke functie hij tot aan zijn pensionering op 1 februari 1946 heeft vervuld. De heer Van der Wart was onder meer lid van de gemeenteraad van Ermelo en mede-oprichter van de Ver eniging tot bevordering van buiten- eewoon christeliik nnderwiis waar D,t zaI ook niet blijken a,s bekende ZlZ hn lol 4or»„ Z li dirigenten zangavonden gaan houden hy tal van jaren secretaris is ge- om de ,;.emeente de nieuwe zangbundel weest. Voorts was hu o.a. bestuurslid ,c zij Iuu.„ onb,„„,t moer uit van de Centrale bond vnor Christelijke I hun ongeschoolde zangers halen, dan zij Philantropische inrichtingen en van zonder hulp zouden kunnen opbren- de Vereniging voor Gereformeerde gen. De werkelijke waarde van dc bun ziekenverzorging in Nederland. Hij jd<*l za' Pas blijken als er in de nor- was ridder in de Orde van Oranje- »«»dlen.ten uit wordt «e,onzer Nassau onder begeleiding van een middelmatige De teraardebestelling heeft dinsdag orKan,st- a.s plaats op de algemene begraaf- Deze kans zal de bundel moeten krij- 1 gen. maar we betwijfelen het sterk of onder de huidige omstandigheden hem een werkelijk eerlijke kans geboden worden. We vrezen dat hij in som ge kringen overdreven zal worden gejuicht, en in andere al in de schrijf machine van domi ees zal worden ge kraakt eer hij in de kerkdiensten wordt oper- -lagen. Enkele vragen Deze bundel bevat beslist veel moois. Er zijn psalmen bij die ver uitsteken boven de berijming van 1773 en een ver gelijking met het psalter Hasper zeker kunnen doorstaan. Prachtig vonden wij de eerste twee coupletten van psalm 87. We zijn daarin gelukkig de ..onwrikbre vastigheden" kwijt geraakt en even eens de „Filistijnen, Tyriërs en Moren". Heel beknopt maar vol inhoud zingen we nu: ..Rahab en Babel zullen U be horen. Ja volk na volk buigt eenmaal voor Hem neer." In deze psalm is uit de oude psalmberijming het mooie vers den. In deze psalm moeten chend staan in zijn voorhoven", al 'ordt de nadruk op de verkeerde let tergreep door het ritme van de muziek wat verzwakt. Het laatste couplet van psalm 42 is echter weer erg mooi. Het zal zeker nuttig zijn dat de psal- icn ook dogmatisch worden bestu deerd. We vroegen ons tenminste af of in psalm 51, waar David zegt dat hij in ongerechtigheid ontvangen en geboren is, de werkelijkheid van de erfzonde niet wat wordt weggedicht met de woor den: „De overmacht van bloed en duis ternis, waarin ik ben geboren." Hier en daar hebben we ook vraag tekens in de marge geplaatst. Hoe zal de kerkganger reageren als hij moet zingen: .Heer ik ben benard" (ps. 56: 1) of „Hij is mijn tegenweer" (ps. 62: 6). Wat bedoelt de dichter in psalm 58: ühet stro dat in wind verloren gaat? In de onberijmde psalm komt difr stro helemaal niet voor. maar boven dien kunnen we niet inzien waarom stro door wind verloren zou gaan. we kun- en ons dit wel indenken van kaf. Een voordeel van de berijming is dat de dichters open staan voor kri tiek en eventuele voorstellen tot wij ziging gestuurd kunnen worden naar de Interkerkelijke Werkcommissie, Kromme Zandweg 82 te Rotterdam. Voorzichtigheid geboden We zijn nog niet aan de invoering an deze bundel toe. Voorlopig gaan we og maar alleen proefzingen. De aige- nene aanvaarding zal echter nog heel wat tijd en geduld vergen. In 1773 was één kerk en bovendien kon de overheid ingeschakeld worden willige psalmenzangers met een boete 20 tot meerdere spoed bij het aan te manen. Met de nieuwe rijming werd toen ook het sneller gen ingevoerd. Het heeft heel wat voe- plaats te Ermelo. Beroeni n srswerk NED. HERV. KERK A. J. de Jong - Opheusden J. Hovius te GEREFORMEERDE KERKEN ten in aarde gehad eer de gemeentele den weer in eenzelfde maat en hetzelf de tempo zongen. In Maassluis brak zelfs een soort van oproer uit, waarbij gevochten werd en een voorzanger werd bijna dood geslagen. Nu zal iedere kerk gemeenschap afzonderlijk een officieel synodaal besluit moeten nemen. De invoering van bijna iedere nieuwe kerkbundel heeft tot conflicten geleid. De onverkwikkelijke taferelen van 1773 herhaalden zich bij de invoering van de Evangelische gezangen (18031805) die onder meer oorzaak werd van de af scheiding. De ..affaire Hasper" ligt kort achter ons. Nog maar enkele weken geleden verscheen zijn brochure „Doe recht!". Zal deze nieuwe bundel Has per volkomen op de tweede plaats druk ken, zoals eens Datheen het psalter van Van Utenhove. die zeventien jaar aan zijn berijming had gewerkt, uit de ker ken verdrong? Interesseloosheid Toch is het niet waarschijnlijk dat de felle reacties van 1773 opnieuw zullen voorkomen. Maar een groter gevaar dan het oproer van Maassluis bedreigt deze bundel, namelijk de interesseloos heid van de doorsnee kerkganger. In 1773 was Nederland een psalmzin gende natie. Nu weet tweederden var bevolking nog nauwelijks wat eer berijmde psalm is. En hoe zullen de kerkgangers reageren? In sommige her vormde kerken zullen zij misschien nau welijks enige interesse opbrengen. Zij hebben genoeg aan hun gezangen en de enkele psalm die nog in de diensten wordt gezongen voldoen de paar geliefde psalmen uit de oude bun del nog wel. Heel belangrijk zal zijn hoe de Gereformeerde Bond zal reage- tot nu toe de verschijning de bundel met belangstelling heeft af gewacht. In midden-orthodoxe kerken zal de psalter zeker ingang vinden. Van gereformeerde zijde zijn er velen die veel van deze psalter verwachten, maar er is ook ccn sterke stroming die zich nog gebonden voelt aan de psal- van Hasper. In de andere en klei- kerkgemeenschappen van gerefor meerde signatuur staat men huiverig tegenover deze berijming. Daar wa weinig animo voor de psalter Hasper die veel minder drastisch was in zijn ernleuwingen. De baptisten hebben reeds voor Hasper gekozen, en bij de Vrije Evangelischen worden niet zoveel psalmen gezongen, daar leeft na lijks een overheersend verlangen de nieuwe berijming. De kleinere ker ken zullen wel rustig afwachten wat de grotere kerken gaan doen. Gebruiken De bundel zou de interesseloosheid zeer kunnen doorbreken en de psalmen n een hernieuwde belangstelling plaat- en, hebben sommigen geschreven. We mogen echter niet vergeten dat het ech te kerklied eigenlijk in een opwekking geboren moet worden. Niet voor niets verbindt de apostel Paulus het zingen van psalmen, gezangen en geestelijke liederen met de vervulling van de Hei lige Geest (Efeze 5:18 en 19). Leven wij in een tijd waarin de Heilige Geest met zijn vernieuwende wind door onze rijen gaat? We zullen pas weten of de ze bundel werkelijk uit het hart van de kerk opgekomen is. als zij een klank bodem vindt bij de eenvoudige kerkgan gers en dat kunnen we alleen ontdek ken door de bundel ook te gebruiken in of buiten de eredienst. Weekblad Réforme houdt enquête Het Franse protestantse week blad Réforme houdt een enquête onder de jeugd van 18 tot 30 jaar om meer gegevens te verkrijgen over de hernieuwde belangstelling voor geloof, die de laatste tijd in Frankrijk valt te bespeuren. belangstelling gOlf' zei lady Isabella i tafel. 95 De brief wat gericht aan „Sir Francis Levison Bart", maar op het couvert was de titel, blijkbaai opzettelijk, weggelaten. „Eindelijk, verdikkeme!" bromde kapitein Levi son en hij smeet dc brief op tafel. „De scheiding is toegestaan!" *- koortsachtig. Hij gaf geen antwoord maar zette zich i „Mag ik die brief lezen? Is hij ook voor mij „Waarom zou ik hem daar anders neergelegd hebben?" zei hij „En een paar dagen geleden legde je ook een brief open op tafel en toen ik 'm opnam begon je tc schelden. Weet Je dat niet meer. kapitein Levi- 5°üje kunt die gekke titel nu wel achterwege laten. Ik heb er nu wel een betere." „Welke dan?" „Kijk en lees! Terwijl lady Isabella de brief las. belde hij om de knecht en «ei in het Frans tegen hem. dat hij zijn goede kleren moest klaarleggen en de koffer pakken omdat hij over een uur naar Engeland ging Pierre knikte en ging heen. „Dat meen ie toch zeker niet? Je gaat ion?" toch niet verlaten? „Ik kan niet anders", antwoordde hij. „er ligt zoveel op me te wachten nu ik eindelijk gekomen ben waar ik behoor te zijn." „Maar Moss en Grab zeggen, dat ze het wel voor je willen doen. Als je er beslist zelf naar toe moest, zouden ze het niet hebben aangeboden." „Dat zeggen ze. Ja om hun eigen zak te spek ken. Ik moet naar Engeland, daar is niets aan te doen. Ik kan ook niet .-an de begrafenis wegblijven." „Dan moet ik mee", drong ze aan. „Ik wou. dat Je geen onzin uitkraamde. Isabella. Ben je ln deze toestand in staat om nacht en van doer ANN LUDLOW Ze voelde, dat hij gelijk had Na een korte pau ze hernam ze: „Als je naar Engeland gaat ben je misschien rüet op tijd terug." „Op tijd? Waarvoor". „Hoe kun Je dat nu vragen", hernam ze op scherpe toon. „dat weet je heel goed. Op tijd om met me te trouwen als de scheiding is uitgespro- „Ik moet het riskeren", antwoordde Sir Francis koel. „Riskeren"' De wettigheid van een kind riskeren? Daar mag toch geen twijfel over bestaan! Dat zou nog schrikkelijker zijn dan alles wat er tot nog toe gebeurd is, en... „Kom. wind jezelf nu niet op. Isabella. Hoe vaak moet ik je dat nog zeggen. Het is absoluut niet goed voor je Kan ik het helpen dat ik plotseling naar England geroepen wordt?" Toen hij klaar was om op reis te gaan. deed ze nog één poging om hem tegen te houden. Ze wist nauwelijks wat ze deed. Ze deed de deur op slot en half knielend hief ze haar handen tot hem op. „Francis, voel je dan helemaal niets meer voor me' Helemaal niets?" „Hoe kun je zoiets absurds vragen, Isabella? Na tuurlijk wel." Hij zei het een beetje meesmuilend maar niet onvriendelijk en greep haar handen om haar te laten opstaan. „Nee. nog niet", zei ze. „Ik blijf hier net zo lang tot je zegt, dat jc nog een paar dagen zult wach ten. Je weet, dat de Franse dominee bereid is om ons te trouwen, zodra het bericht van de scheiding er is. Als je nog iets voor me voelt, dan blijf je." „Ik kan niet wachten", antwoordde hij en aan zijn stem was te horen, dat hij vastbesloten was. „Zeg dan dat je niet wilt." „Welnu, ik wil niet, als je het dan precies wilt weten. Isabella, je bent een kind, ik ben op tijd terug." „Denk niet. dat ik het voor mezelf vraag", hijg de ze. zich nog meer opwindende. „Het kan me niet schelen, wat er van mij terecht komt. Nee. je gaat niet voordat je naar me geluisterd hebt! O Francis, bedenk wat ik allemaal voor je heb moe ten uitstaan!" „Sta op. Isabella!" onderbrak hij haar. „TerwiUe - - 'net kind: zijn gehele leven lang: mij, heb daar dan medelijden „Ik geloof, dat je niet weet wat je zegt. Isabel la. Het duurt nog een maand en ik beloof je dat ik terug ben voordat die om is. Nee. voordat die voor de helft verlopen is. Een week is misschien al vol doende. Laat me er uit: je hebt mijn woord!" Ze ging niet van haar plaats. Hij werd ongedul dig en met een plotselinge beweging opende hij de deur achter haar. Ze greep zijn arm. „Niet voor mij", zuchtte ze. „Onzin Juist voor jou kom ik terug. Ik moet gaan Nu, het beste gewenst. En pas goed op je zelf!" (Wordt vervolgd) enigszins duidelijk te omlijnen, heeft Réforme een lijst van acht vragen ge publiceerd, waarop het thans de ant woorden inwacht aan zijn adres: 53, ave nue du Maine, Parijs-14. Er zijn al enige tientallen antwoorden binnengekomen en Réforme heeft uit de ze reacties wel mogen vaststellen dat veel jongeren inderdaad geloof bezitten. Vele anderen echter, die geen godsdien stige waarden in het leven erkennen, koesteren juist de wens hun afwerende houding te rechtvaardigen. Het blad heeft uit de tot nu toe binnen gekomen brieven wel begrepen, dat het geloof of soms juist de afwijzing daarvan het uitgangspunt vormt voor veel be langrijke beslissingen bij vele jonge Geen ja of neen Het gaat bij deze enquête niet om alleen maar „ja" of „neen", maar de grote lijnen van hun denken, w: by men de vragen slechts als gegeven gebruikt. Het blad hecht vooral waarde aan gegevens als leeftijd, beroep, stu die en opleiding, maar leest overigens anonieme brieven met minstens z< veel belangstelling. Waarom gelóóft L' Réforme wil vooral trachten zich een idee te vormen van de motieven waarom de mensen geloven. Er zijn wel eerder jeugdenquetes gehouden de laatste tijd. maar daarbij ging het vrijwel uitslui tend om allerlei gegevens van sociologi sche aard. De godsdienst kwam niet daarbij ter sprake. V ragen De vragenlijst van Réforme luidt als volgt: 1. Waren uw ouders gelovig en namen zij deel aan het kerkelijk leven? 2. Bent u opgevoed in de sfeer van het geloof en doet u zelf mee aan het kerkelijk leven? VIJF URGENTE ZAKEN JLJET Christelijk-Nationaal VaKver- bond heeft mededeling gedaan van een vijftal onderwerpen waar van naar zijn oordeel de behartiging geen uitstel kan lijden. Wij menen dat het C.N.V. met deze publikatie een verstandige en ver antwoorde daad heeft verricht Verwacht moet worden dat de socia listisch gekleurde vakorganisatie, het N.V.V., in de komende maanden een belangrijke activiteit van propa gandistische strekking zal ontwikke len. Daarnaast heeft ook de rooms- katholieke vakorganisatie, de K.A.B., haar beduchtheid uitgesproken om de door de kabinetscrisis geschapen situatie; daarbij zijn van haar zijde wensen geformuleerd waarachter de P.v.d.A. zich met onmiskenbaar po litieke handigheid heeft gesteld voor prof. Romme stellig iets om de schrik in de benen te krijgen. Onder deze omstandigheden ware Bet op zichzelf reeds te verdedigen, ja verkieslijk, indien ook het geluid van de christelijke vakorganisatie werd gehoord. Maar er is méér. Wij leven in een tijd van wat mem zou kunnen noemen gecompliceerde vervlechtingen. Het is niet zo, dat er een scherp afgegrensd terrein ls van de politiek, en daarnaast een scherp afgegrensd terrein van het sociaal-economisch leven. Neen, bel de terreinen hebben met elkaar te maken. Des te moeilijker is het om hier te blijven onderscheiden, om vast te stellen waar het beslissende woord gesproken moet worden door de man van de politiek, waar door de man van de sociaal-economische organi satie. Wij menen dat het een goede zijde van de christelijke politiek en tegelijk van de christelijke schappijgedachte is, dat door beid de onderscheidingen zo nauwletten mogelijk worden gehandhaafd. Maar het is een rechtstreeks gevol van de huidige situatie, die dus don gecompliceerde vervlechtingen word gekenmerkt, dat de christelijke vak organisatie het recht, indien zelfs nic de plicht, heeft, de aandacht beoefenaar der politiek, ln het bij zonder de aandacht van de regerin] op bepaalde actuele problemen vestigen. Daarvoor is in de eerstkomend maanden nog een speciale reden. D| huidige regering, het huidige kabi net, is een interimkabinet. Het heef een beperkte taak. Nieuwe kwestie worden niet overhoop gehaald. Wa is bij zulk een kabinet met beperkt taak aannemelijk? Dat het zijn taak nog eens extra beperkt gaat zien Dit is menselijk en begrijpelijk. Des te nuttiger is het dan, dat i christelijke vakorganisatie maar ter stond onder de aandacht van deze, zeer tijdelijke, regering heeft ge bracht dat, hoezeer zij haar taak ook beperkt moge opvatten, er ei is van onderwerpen waarvan het ka binet niet mag doen alsof 3 bestaan. Daarbij is óók opgenomen het onder- zoek naar de structuur en de recht» vorm van de moderne onderneming, Dit onderzoek vordert met een traag- heid die alleen maar duidelijker kar maken dat het wenselijk is. Het staal !n het lijstje van de christelijke val beweging niet voorop; terecht, menen we. Het is echter evenmin v het lijstje afgevoerd; ten minste e\ terecht, zo taenen we. TWEEËRLEI HERWAARDERING J-JET kerstgebeuren confronteert ons met de ont-waarde waarden in het mensenleven. Toevallig ech ter zal het moeten heten, dat de Franse regering juist de kerstdagen heeft willen benutten voor de voor bereiding van belangrijke ingrepen in het geldwezen. Aan de huidige devaluatie van de Franse franc zijn er zo enkele voor afgegaan. Veel baat heeft men er niet van gehad, omdat zij de stijging van het prijspeil niet bleken te kun nen keren. Zal men van de invoe ring van de nu aangekondigde „zWa- re" franc op betere resultaten mogen hopen? Het geldwezen ls ln onze tijd nog nauwelijks meer een zelfstandige grootheid, een automatisch werkend systeem, gehoorzamend aan eigen wetten en ook met eigen correcties. Van het automatisme is weinig over gebleven; het geld is. een manipu leerbare zaak geworden, en men re gelt en bestuurt het naar de soCiaal- economische behoeften. Na de tweede wereldoorlog heeft men aanvankelijk nog gemeend, dat men een zeker monetair evenwicht zou kunnen bereiken door de vèr- reikende bevoegdheden, bijvoor beeld op het gebied van de prijsbe- heersing, sindsdien is wel duidelijk geworden welk een invloed men daarnaast ook moest toekennen aan de loonpolitiek. Niet zonder reden heeft men ge steld dat de geldstandaard in wezen een loonstandaard is geworden: het loon ging bepalen wat men voor een gefixeerd geldbedrag kopen kon. Werd mede daardoor reeds binnen de nationale economieën het mone taire evenwicht een labiel begrip, loeveel te meer nu we op de drem pel staan van een grotere Euro pese eenwording, die noopt tot derlinge aanpassing en deswege ook tot herwaardering van wat er reeds aan waarden is. Ook hier zal stabi liteit door onstabiliteit worden v afgegaan. Vandaar dat de maatregelen Frankrijk niet op zichzelf staan, doch een plaatselijke openbaring va grepen die ook elders verwacht den. We leven nu eenmaal in tijd van vèr voortgeschreden com- municatie tussen de landen, voortgeschreden communicatie ook in deze zin, dat de Franse maatrege len blijkbaar voortijdig bekend zijn geworden. Voor Frankrijk spreekt in dit alle* een gewichtig woord mee, dat D( Gaulle bij de boedel die hij heeft moeten overnemen óók heeft moeten aantreffen een geducht wantrouwen, dat geleid had tot een oppot-systeem op grote schaal. De Franse maatre»r«*jn hebben voor Frankrijk nog andere gevolgen die ook van ons dc belangstelling waard zijn. Ook daar, als bij ons, was de subsidielast een zware last gewor den, hetgeen tot ongezonde verhou dingen in de nationale economie aan leiding had gegeven. Het is eveneens daaraan dat men nu iets gaat doen. Deze herwaardering van de Franse franc is, als gezegd, niet de eerste. Maar ze is wel de eerste onder het bewind van De Gaulle. Nog onlangs is gebleken dat hij het vertrouwen heeft van de grote meerderheid het Franse volk. Voor een herwaar dering van het geld lijkt dit geen ongunstig ogenblik; er ls immers een herwaardering van het gezag aan voorafgegaan. En voor her waardering van het geld is dit laat ste zeker voor Frankrijk onmis baar. Benoemd tot hoofd aan de Ireneschool te Beverwijk de heer T. Hengst te Op perdoes. piano's - orgels JV vraagt brochure BODEGRAVEN Telefoon 01 726-2188 3. Hoe hebt u Jezus Christus werkelijk leren kénnen? 4. Welke boeken hebben u daarbij be ïnvloed? 5. Welke gebeurtenissen hebben uw le ven dichter gebracht bij de reddende God of hebben u verder van Hem verwyderd? 6. Denkt u uw kinderen op te voeden in het geloof van de Reformatie? 6. Welke konsekwenties trekt u uit uw geloof voor het dagelijks leven? 8. Hoe denkt u over de gelovigen van andere godsdiensten? Armeense patriarch van Jeruzalem uitgewezen De gouverneur van het Jordaanse deel van Jeruzalem heeft de Armeense pa triarch van Jeruzalem, mgr Sjenork Kalostian. en zes geestelijken van het Armeense patriarchaat aangezegd dat zii voor 1 januari a.s. het Jordaans gebied moeten verlaten. De patriarch en drie van de geestelijken zijn Amerikanen, de anderen zijn Libanezen. Volgens de Jordaanse gouverneur hebben zij aartsbisschop Tiran Mer- soyan gesteund, eveneens eon Ameri kaan. die eind augustus uit Jordanië is uitgewezen, nadat zijn rivaal bij het Armeense patriarchaat van Jeruzalem, aartsbisschop Derderian, hem van com munistische sympathieën had beschul digd. De uitgewezen geestelijken behoren tot de groep, die de in de Sowjet-Unie residerende mgr Vasken erkent als „Catholicos" 'Paus): mgr Derderian behoort tot de groep, die de in Libanon vertoevende mgr Jareh als ..Catholicos" erkennen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2