N Jjrwen - Harlmen o 1 o Brandenburgse concerten i c c Cultureel venster ORGELTIJDSCHRIFTEN van BACH Anne Frank ZONDAGSBLAD ZATERDAG 29 NOVEMBER 1958 Vesidijks literaire boedelbeschrijving men van schrijven zou hebben be oefend. De z.g. Anton Wachter evenwel zijn autobiogi te interesse, speurzin, geduld en acribie geworpen op een onder zoek naar het autobiografisch karakter van de bedoelde roman serie: hij heeft uitgeplozen wel ke levende mensen achter de ver zonnen namen schuilgingen; ver scheidene overlevenden bezocht en langer of korter met hen ge sproken. Ook topografisch heeft Gregoor niet gerust voor hij, me de geholpen door persoonlijke aan wijzingen van Vestdijk zelf. het in Harlingen ..ingebouwde'' Lah- •ingen tot in de finesses heeft Voor onze zangkoren c oan Ztarl^YYl arx en G^hanneó ^ïbrieóóter JTR wordt zo nop wel eens ge vraagd naar kleinere goede koorwerken Juist in de tijd voorafgaande aan de christelijke feestdagen, vragen koorbesturen zich vaak af wat er telkens weer gezongen moet worden. Verschillende zangkoren werken mee aan kerkelijke plechtigheden posities kunnen beschikken. Omdat men zo gauw niets anders heeft wordt de koorbibliotheek eens nagezocht en vindt men altijd wel een of ander romantiserend werkje, dat „het wel doet" bij het publiek. moeten dan ,.U zet me toch niet in een van uw boeken?" vroeg iemand met een zekere angst aan een roman schrijver. die door een huwelijk familie van hem geworden was. Ja. dat is de populaire opvat ting: een auteur beschrijft men sen die hij kent en gebeurtenis sen. die hij. onder die levende, heeft meebeleefd of die hij van horen zeggen kent. De werkelijke namen worden ver anderd in gefingeerde namen: de persoonlijke visie van de fisch. Vestdijks jeugd speelde kend en herkend. Daarmee schrijver wordt norm. Hij kan zich af in Harlingen. Daar heeft tevreden, heeft hij zich gezet aan ophemelen en afkammen: de hij de 3-jarige H.B.S. afgelopen de verzameling van familiefoto's een in het zonnetje zetten en zich °m vervolgens in Leeuwarden de en fotografische opnamen uit het op de ander wreken, verdacht 5-jarige cursus vol te maken. Als Harlingen van Vestdijks jeugd. maken en lasteren naar harte- 19"jarige K'n8 hij in 1917 in Am- I.,*! mnnr- nr>L- rvntroAo,, nic nnn sterdam medicijnen studeren. Op deie wijze is een literair- Just, maar ook. optreden als aan- voltooide deze studie tien jaar historisch document ontstaan, dat klager of wrekende gerechtig- later praktizeerde een vijftal ja- voor elk die zich in Vestdijks ro- ren als waarnemer, maakte een manwerk verdiept en iets van de reis naar Indië als scheepsarts werkelijkheid wil kennen die ach- maar besloot daarna zich geheel l«r de persoonlijke visie schuil- aan de literatuur te wijden gaat. onmisbaar is. Gezien de Als 34-jarige (men denkt hier grote kwaliteiten van de figuur onwillekeurig aan de dichtregels Vestdijk is het sop hier de kool van Gorter: ..al moest ik worden «'el waard, al zal een dergelijke vier en dertig jaar eer ik het minutieuze uitzoekerij bij sommi- vond". het socialisme namelijk. maar het gaat hier over een dat geen enkele psychische eruptie op deze leef- figuur naar het leven was gete- tijd bij beiden» schrijft Vestdijk kend. „in een verbijsterend kort tijds- Toch zijn er auteurs die zo wer- verloop van vijf maanden" zijn ken. Van Marcèllus Emants is eerste Anton Wachter-manuscript belang ophoudt zodra de oplos- bekend. dat hij in zijn' manu- „Kind tussen vier vrouwen", 940 sin8 gevonden is. De literaire scripten tot het laatste toe de dicht beschreven bladzijden van boedelbeschrijving en boekhouding eigenlijke namen gebruikte, om dictaatcahiers. De Franse auteur j? nu eenmaal een onvermijde- die daarna te vervangen door de Proust mag hier als inspirerend en, naar ik meen, onmisbaar de barok hervonden, waarbij gefingeerde namen. Voor hem was voorbeeld genoemd worden. Zeer begeleidend verschijnsel van de Driessier muzikaal heel sterk weet het dus niet voldoende zich vast tot Vestdijks teleurstelling is dit literatuur. Het raadsel-Vestdijk te suggereren, zonder tot een al te klemmen aan levende of ge- ,.aus einem Gruss" geschreven wordt -- te grote dramatiek te jcomen. Wie leefd hebbende personen: hij werk door de uitgever aan wie 'ost- i._j ^un namen voor 2jch het was toegezonden,nietge- Een gevaarlijk procédé! publiceerd, maar later Kleine parels van grote waarde heid. Is deze gangbare opvatting juist? Toen omstreeks 1930 de ro man „Koningskinderen'' ver scheen. wist meer dan één Delfs- havenaar precies welke werkelij ke personen schuil gingen achter de verzonnen namen. De schrijver enwel wist dit niet. Wat hij Waarom eigenlijk, veel tijd verdaan wordt aan kruis woordraadsels en puzzles, welker evenwel njet door opge- Op twee werken wil ik hier eeni de aandacht vestigen, omdat zt nog veel te weinig bekend zijn Znn grootste En ook omdat ze verdienen een is het oratorium ereplaats te krijgen Beide werken komme" Op 11 liegen binnen de uitvoeringsmoge- het op Grootste werk •rk op dit gebied i Dein Alhoewe oorden uit het Oude er lijkheden van elk behoorlijk koor Nieuwe Testament geschreven is en men behoeft er werkelijk geen gaat het over de nood van onze monsterkoor voor te hebber, om ze tijd uit te voeren Eigenlijk zelfs lie- Zijn „Markus-Passioiiop 3» ver met. want er gaat bij die heel schreef Driessier in 1955 in op erg grote bezettingen zo gauw wat verloren Morx Allereerst en dat dan i.v.m. hel naderend Kerst feest is er het kleine koorwerk van Karl Marx „Die heiligen drei Könige"' (naar woorden van Rilke) voor solo-sopraan. ge mengd koor. strijkkwartet iof klem strijkorkest». 2 of 3» blokfluiten of dwars fluiten en 1 hobo. Karl Marx 'geb 1897» is een der toonaangevende Duitse frotestantse >rcon»ponisten. In dracht van de Sudwestfunk. De 928 werd hij leider van de Bach tekst Is genomen uit Marcus 14 en Verein te München in 1939 werd 15. niet letterlijk zoals in Bach s Matthaus-Passion, maar in gedeel- ten. De uitvoering stelt hi Driessier kent. bijzonder goed weet te schrijven c-n het gehele werk ademt een rust. die welda- dig aandoet. Mede door de gave Reich symboliek RIJNSDORP veranderen Bach'se allure heeft. Andere werken Vestdijk een bijna onuitputtelijke bron geworden voor de dan wél, zij het niet in volgorde van leef tijd van de hoofdfiguur, gepubli- Een andere vraag is of deze werkwijze, dit aanleunen tegen de werkelijkheid, met als tekort van de romanschrijver moet worden Grote speurzin ^De (~YYllnótreel VAN DE MESTHOOP Over dit alles en nog veel n kunst kan men lezen in een artikel eigeD Nol Gregoor in Het Boek Nu van oktober 1958. maar uitvoerig bovendien in dige publicatie Eduard Jacobs ie een man, die wellicht alleen de ouderen hebben gekend, voorzover ze iTtfnw- dan no* Amsterdam kenden. Jacobs was namelijk een lied- rEN slotte: weten de zangvereni gingen en kerkkoren, dat die- opgevat. Is het juist nu elfde muziekuitgeverij Barenrei- figuren te „scheppen". ter te Kassei regelmatig leven te geven op het papier? zgn. Barenreiter-Chorblat- Leert de ervaring van de figu- ter mteeeft met vier ren-creerende auteur niet dat zijn waardige publicatie van zijn hand: schepselen pas werkelijk gaan le- Simon Vestdijk en Lahringen", en vijfstemmige liede.en ven aJs ze ejgenzjnnig worden en met de ondertitel „De biografi- jeszanger uit Amsterdam Om enkele voorbeelden te niet meer precies willen zeggen en sche achtergronden van de Anton noemen: „Die golden Sonne doen wat de schrijver had „ge- Wachter-romans", uitgegeven bij neifet wh" van Heinrich P'«nd"ge Bezigt Bij te Amsterdam en Simon Vestdijk zou niet de veel- Nijgh en Van Ditmar te s-Gra- Schutz «Chorblatt 78: zijdlRe zijn waarvoor hlj bekend venhage. „Nun ruhen alle Walder staat, wanneer hij niet beide vor- Nol Gregoor heeft zich met gro- van Heinrich Isaak. be- i 1867—1914. schule fur Graz en in 1946 vera hij benoemd professor aan de Hochschuie tot professor aan de Hochs fur Musik in Stuttgart. Welis schreef Maix ook symfonieën, ei vioolconcert, een pianoconcert i een Passacagli i voor orkest, ma: zijn bekendhud vei kreeg hij to< door %ijn koorwerken, en daart nog wel in he* b.jzonder vo jeugdkoren. Jeugdkoor Zo kan ook het koorwerk „Die heiligen drei Könige" door een teugdkoor worden uitgevoerd Carl Marx heeft het geheel in een heel zuivere, haast volksliedachti ge sfeer gehouden, zonder enige pathetiek Het is doorzichtige mu ziek. lineair gedacht en melodieus waarbij de fluiten een prachtige pastorale omspeling geven van de koorgedeelten en de solo-partij Het i» een uitgave van Barcnrei- ter te Kassei (partituui DM o.flO' irerk werking Helmuth Borne- feld i Chorblatt 122 „Der Mai. der lustige Mai" van Alb. Thate (Chorblatt 67». „Der Tag beginnt su vergehen" van Heinrich Albert 'Chorblatt 29». „Fruhling der die Welt um- blaut" van Karl Marx en ..Wan- het derlied im Frühling" Een heel gewone liedjeszan ger was Jacobs niet, want hij was eigenlijk de pionier van het Ned. cabaret en bovendien ope reerde hij in een Amsterdamse wijk, die op zedelijk gebied nogal berucht was. In zijn liedjes ging Jacobs nogal te keer tegen de prostitutie, maar ook tegen hen die „zonder zonde" dachten te zijn. Eigenlijk was Jacobs een so ciaal werker, een figuur die heel Het november- Het Orgel", officieel orgaan Hans de Ned Organisten Vereniging. mag natuurlijk Men moet nie' schril dissonerende koorklanken te doen te krijgen, want dat is be slist niet waar. Driesslcr heeft een idioom van deze tijd. maar gaat zich niet te buiten aan ex perimenten. Hier is in modern ge waad de echte oude koorstijl van 18) verloren gaar.. Abendlied eines Reis J~n denken nu met Hugo Distier (Chorblatt 124» ijn kleine velletjes papier, laar DM -.25 kosten, maar z Ten aanzien van het Koorboek bedjes ui „De Pijp" te Amster- van de Kon. Bond van Chr. Zang- dam. Jacobs was een getuigend en Oratoriumverenigingen stelt zanger, die felle kritiek kon heb- bevat interessante artikelen] van Kooy zich echter op een verkeerd ben omdat hij ook liefde had. Harry Mayer over „Het modaal- standpunt, vooral ten aanzien van Over deze man schreef Alex de van aspect van Messiaen's orgel- de eigenlijke taak der zangver- Haas een groot boekwerk onder Het kunst" van W. P. Verheul over enigingen. de titel „De minstreel „Zo was het (grepen uit In het novembernummer van mesthoop" waarin na e oude jaargangen van Het Orgel». „Het Orgelblad" (uitg. Stichting risch overzicht Maarten Kooy heeft nogal kritiek Orgelcentrum te Krimpen a. ri. het werk i het chanson. Jacobs wordt be- steeds door Ned. Orgelkunst (van Jan Zwart synodale orgelcommissie der "Ned. CORN. BASOSKI. jr.) en niet geheel ten onrechte. Herv. Kerk. Het bezwaar VIA NAAtO ÉN ft AA» de ..Markus-Passion' stemmig gemengd koor van Johannes Driesslcr Save Barcnreiter, Kassei», pai M 4.--» Johannes Dri 1921 geboren i fiACH 's instrumental! werken, die onder de naam .Sr andenburg %e Concerten" algemeen be kend zijn geworden, dan ken ontstaan en latere benaming aan de Markgraaf Christian irtituur Ludtoig 16771734). de jongste zoon van de grote Keurvorst van islcr Brandenburg. De Markgraaf was een enthousiast muziekliefhebber kleine kinderen boek dat heel duidelijk de fi- gelijke uitgerekte vervolgartikelen guur van Eduard Jacobs tekent is, dat men ze niet meer leest. en de achtergronden van zijn In dit geval misschien maar goed werk aangeeft. Een klein bijge- ook. want een predikant moet toch voegd grammofoonplaatje bevat andere wegen kennen om een ker- vier liedjes van Jacobs, gezongen kelijk bezwaar te uiten. B. Bijten- door hemzelf en door Alex de laar vervolgt met z'n beschouwin- haas. (Uitg. De Bezige Bij te gen over „De orgelpraktijk in de Amsterdam». Oude Kerk te Amsterdam: vroe ger en nu" en verder zijn er stuk- -* jes (met illustraties) opgenomen over de orgels van de Ned. Herv. Kerk te Dedemsvaart, te Kapelle en te Hattem. ipella _j werd in en hj vroeg Bach, i 1M6 leraar aan de Musikakade^ pot,ties voor zyn orkest mie te Detmuld waar hij van 19o0 1954 dc afdeling Kerkmuziek leidde Naast orgel- en kamermu ordering had. c Bach voldeed aan dal verzoek en zond in 1721 de Markgraal de Zes (Brandenburgse» Concer ten met een in het Frans ge stelde opdracht: ..Six concerts a vee plusieurs instruments" (Zes concerten voor meerdere instru menten" Het was in de tijd dat Bach in dienst was van her tog Leopold van Anhalt-Cöthen en hij zich dus hoofdzakelijk be zig hield met het componeren van instrumentale muziek In Cöthen had Bach de be schikking over een kapel van 16 voortreffelijke musici en de da- x... gelijilse omgang met deze kapel Reeds met haar debuut „Tus- mQet VQor Bach wel „Gesloten Grenzen' door Antoinette Neyssel treffelijke iKse omga •n en vandaag stimulans zijn geweest De Zes Neyssel bewezen talent Brandenburgse Concerten zijn Antoinette te hebben. Thans de Boekvinkreeks (Arbeiderspers. Amsterdam' een boekje van haar hand verschenen. „Gesloten gi zen". Het bc behalve het op twee langspeelplaten uitgebracht in een vertolking van het Mün- chener Kammerorchester o.l.v. Hans Stadlmair <30 cm lang speelplaten 1120 en 1130». Dit be kende orkest heeft afgelopen week met heel veel succes in ons land gespeeld Speelmuziek voor gitaren Gedachten en epigrammen Uitgeverij Boucher te Den Haag heeft heel kleine boekjes uitgegeven van maar 8% x 15 cm groot en met niet meer dan Muziekuitgeverij Harmonia te 30 bladzijden. Het ene boekje be- Hilversum heeft in de serie Klei- vat „Gedachten van Voltaire" ne Speelmuziek-Uitgave vijf nieu- („De meeste mensen lijken op we bundeltjes doen verschijnen, monniken, die denken dat er die verzorgd werden door Henk buiten hun klooster niets van van Schagen. Het zijn „Zomera- belang gebeurt"), het andere t-sueeiu en a.ij. me vond-suite" voor drie gitaren, ,,'n „Epigrammen" van Oscar Wil- werkelijkheid hebben Kadootje voor Wolfgang" (stukjes de („Slechts weinigen leven gehoord zullen zeker deze platen d.»e Leopold Mozart willen hebben tje schreef toen d Niet alleen beschikt het Mün- werd) voor 2 gitaren. „Din Don Christoph Lichtenberg („Eén chener Kammerorchester over Daine" (8 Ned. liedjes) voor 2 van de grootste gemakken van •-en uitnemend stel instrumenta- gitaren. „Wat Fransen zingen en het huwelijk is. dat men onaan- listen. maar dirigent Hans Stadl- dansen" voor gitaarsolo en „Voor genaam bezoek door zijn mair heeft artistiek zulk een vaardige vingers" (zes etudes voortreffelijk werk met dit en- in hoge £osities voor jonge gita- semble gedaan, dat hier inder daad sprake is van grootse laten ontvangen"). Het wordt posities voor jonge gita- een hele serie van uitgeverij risten). De vele gitaar-studeren- rij Boucher, onder redactie en in den in ons land zullen aan deze vertaling van F. J. Schmit en A. stijlvolle Bach-vertolkingen. Alles kleine bundeltjes ongetwijfeld veel C. Niemeyer. Een kostelijke sikomen doorzichtig 1 1 1 1 nergens certant gehouden. een romantische getrokkenheid of een sentimentele expressie. Het tintelt in dit spel. zoals alle ba- rok-kunst tintelt van leven. Het is niet mogelijk alle ver tolkers der soliërende partijen afzonderlijk te noemen. Toch wil ik enkele uitzonderingen maken en wel allereerst voor de blok- fluitisten Konrad Hampe en Max Hecker in het 4e Concert en voor de klaveciniste Li Stadel- mann in het 5e Concert. Dat is fantastisch spel Hulde voor het uitbrengen van deze platen door Kleine kunst encyclopedie Ier. dm t oor de Europese Club alle Brandenburgse cerlen van Bach uitroei dit kamerorkest. CORN. BASOSKI andenburgs daarvan wel het bewijs recht is er eens van geschreven, dat zc enerzijds getuigen van Bach's onbegrensde vindingrijk heid. anderzijds de expressiviteit van de instrumentale melodie tot werkje zijn titel ontleent „De ont- de grootste hoogte ontwikkelen wrichting" Beide knap geschre- De brief van 24 maart 1721. ven verhalen spelen in commu- waarmee Bach dc Concerten aan nistisch geregeerde landen. Zij Markgraaf Christian Ludwig toe- bewijzen dat de schrijfster na zond. is een van de-vele onder- haar veelbelovende begin niet te- danige brieven die Bach tijdens leurstelt. zijn leven schreef Om er slechts ^j. een enkele zin uit te citeren „Ik smeek U onderdanig deze werken in hun onvolmaaktheid niet te beoordelen met de streng heid van dc fijne en uitgelezen smaak die Uwe Hoogheid zo- naar vermeldt wordt voor vier als in de gehele wereld bekend Groschen het stuk. is op muziekgebied heeft. De zes Concerten zijn elk voor maar ze veel meer te zien als een andere samenstelling ge- een bewijs van mijn diep respec" schreven en vermoedelijk heeft pacmunt is kleinceld En klein- -n mijn „ol- ..»«•„»>•:- B.ch du, «el Kcnms kurawn n. 16 laten verschijnen Over Cé- voor Uwe Hoogheid" men van de kwaliteiten van de 8®ld f f zanne schreef John Rewald. ove kapel van d* Markgraaf Er kleingeld, dat J. Goudsblom ver- Braque schreef Frank Elgar. II F.LAAS is met bekend gewor- worden in enkele dezer Concer- zamelde in zijn bundeltje ..Pas over Mondriaan schreef Michel 11 don hoe groot het genoegen was ten tenminste zeer hoge eisen gc- munt" (Boekvink-reeks van De Seuphor en over Toulouse-Lau- dat Ihre Königliche Hochheit stcld aan een paar instrumenta- Arbeiderspers te Amsterdam), tree schreef Edouard Julien Al- (die verrukt was van vorige listen. Het le Brandenburgse- He( zijn aforismen, versjes en le vertalingen zijn van H Veei werken van Bachi heeft gehad Concert geeft aan de hoornisten ni,tltjes zo in dc vorm van- Wie sema Het ziin heel kleine zeer van de Zes Concerten en of de een heel moeilijke opgave. In het h,„fKrooirt instructieve boekjes, waarin aan kostbare werken naar hun ware 2e Brandenburgse Concert krijgt te veel ^heilige hmsj^s^afbrBekt de hand van de vele afbeeldingen aard en waarde geschat zijn ge- de trompettist heel goede kleur) tets over worden. Het In de serie Kleine Kunst-cncy- clopedie heeft uitgeverij Boucher te Den Haag PASMUNT 13 tot zelfs I kans hét werk" dezer schilders wordt men. dat deze Concerten nim- Concert zou men bijna eer verteld Van Cézanne zijn het al- mer werden uitgevoerd en van Concert voor klavecimbel en or leen de landschappen die bespro- enige beloning aan Bach is even- kest kunnen noemen. De aandui ken worden, van Braque de pe- mm sprake. Na de dood van de ding dat het Concerten zijr node van 1906—1920. van Mondri- Markgraaf werden de Concerten voor meerdere instrumenten aan de composities en van Tou- tezamen met tal van andere mu- i kleine geschenken. woningnood' ■I. makkelijker te be reiken per auto dan op de fiets". Goudsblom werkte mee aan het Amsterdamse Studentenblad „Propria Cures" en zijn aforis men en versjes getuigen van een duidt op het doorzichtige karak- bijzonder esprit en van een ken en bij een scherpe kritische zin. Jammer dat naam voor uitvoering moe' dat in ieder ge- zijn spot wel eens een keer t« ei verkocht, val gehandhaafd worden. ver gaat Je hebt het met gas uit de hel geschreven. Groter dan je ooit kon dromen ben je glashelder toegenomen om ons aan te raken waar de tijd ons laat slaper Achter de huizen om zie ik je verdriet, dat in de regen van de takken drupt, om een leven dat zo graag wilde leven, zijn wij hulpeloos en gaan verder. Slapen wij door haat en moordlust heen? Waar is het uitroeiend geweld van het goede Kunnen wij niets dan liefhebben Waar is de dodende kracht van de liefde Verteerd in de hoogovens van het geduld, liggen de duldenden naast duldelozen. En jij raakt ons aan met je jong verdriet, omdat je met gas je roman hebt geschreven. ALYD BRINK (uit „Stenen stromen ook". Uitg. Stola. Den Haag) VOOR T T 1 J GELEZEN: I De tijger cn de vrouw, door William Quindt. Uitgave Ad. M. C. Stok, 's-Gravenhage. Dit boek, verschenen in de Gardenia-reeks, verplaatst ons in het wonderlijke wereldje van het circusleven en geeft ons een indruk van het werken daarin, alsmede van de wijze van vrijetijdsbesteding. Het vormt een grillig geheel, waarin men zich niet gemakkelijk thuis zal gevoelen. De vertaling is van Bob Tadema-Sporry. Een gat in het dak, door Cilly Withekam. Uitgave Ad. M. C. Stok, 's-Gravenhage. Dit boek m de Gardenia-reeks handelt over een meisje wel ker ouders vroeg zijn gestorven en op wier schouders nu de zware taak ligt haar broertjes en zusjes iets van een gezins leven te bieden. Er doemen heel wat verwikkelingen op en het komt tot een wirwar die echter een grappige ontknoping vindt. Het boek is met humor geschreven en met kijk op het kind. De vertaling is van J. F. Croes van Delden. Triangel, door Lueebert. Uitgave Daamen N.V., Den Haag. In de Ooievaar-reeks is. onder de naam Triangel, een bundel gedichten verschenen van de omstreden prins der experimen telen. Lueebert. aan wie in ons Zondagsblad reeds verschillen de keren beschouwingen zijn gewijd. In dit pocketboekje zijn samengebracht de eerder gepubliceerde bundels Triangel in de jungle. De Dieren der democratie. De Amsterdamse school. Van de afgrond en de luchtmens. Het boekje is geïllustreerd met een aantal bizarre krabbels van de dichter. Waarheen leven wij? door dr. Th. Bovet, Uitgave Boe kencentrum N.V., Den Haag. Het nieuwste boek van de Zwitserse arts en psycholoog Bo vet is bestemd voor mensen, die een deel van hun levensweg hebben afgelegd en een ogenblik willen stilstaan om te zien, waar zij nu eigenlijk zijn. De auteur gaat in dit boek de zin van het leven na. van het moment der geboorte tot het ogen blik. waarop God hem tot Zich roept. Hij gaat diep in op problemen en levensvragen in eenvoudige bewoordingen. Daar om is dit boek een waardevol bezit; ook voor degenen, die leiding hebben te geven aan jonge, nog maar aan het begin van hun leven staande mensen. Het hoge feest, door Ernst Wiechert (vertaling dra. M. G. Schenk en J. Wim Crom). Uitgave Ploegsma, Amster dam. Ergens in dit Kerstboek, waarin fragmenten uit het werk van de Duitse auteur Wiechert zijn samengebracht, zegt deze van zichzelf, dat hij een dromerig, naar het onwerkelijke nei gend kind was. Die eigenschappen zijn in zijn werk gebleven en de gedachten over het Kerstfeest zijn te „zwevend", te wei nig reëel gebleven. Van de viering van Christus' geboorte kan geen droomfeest worden gemaakt. Onder het juk van Kerstmis, door J. van der Hoeven. Uitgave Ploegsma, Amsterdam. Dit is een gevoelig Kerstverhaal over het gezin, dat ontdekt welke vergaande consequenties het waarlijk beleven van het Kerstfeest met zich brengt. De volkomen overgave aan de lief de is voor de hoofdpersoon in dit verhaal niet gemakkelijk. Het blijft voor hem een moeilijk te aanvaarden juk. Het ge geven van dit boek is interessant, maar jammer is, dat de uitwerking er van hier en daar wat verward aandoet Toch bevelen wij het graag aan. Het feest, door Katharine Gjesdahl. Uitgave L. Stafleu, Leiden. Een familieroman, uit het Noors vertaald, die in de ik-trant verhaalt over iemand, die door haar hardhorendheid geleerd heeft haar omgeving scherp op te nemen. In iedere fami lie gebeurt wel eens iets, is er een ongelukkig huwelijk of een kind. dat thuis niet begrepen wordt. Het verhaal eindigt met de gelukkige hereniging van de zestigjarige vertelster met haar jeugdliefde. Wachters van de nacht (The pillars of midnight) door j Ellcston Trevor. Uitgave Hollandia. Baarn. Wachters van de nacht, is een spannend, vaardig geschreven boek van een auteur, die zich al waardering verwierf door zijn „Windkracht 110" en „Slag om Engeland". Hij heeft zich met succes gewaagd aan een intrige in het altijd weer boeiende en j tot de fantasie sprekende wereldje van doktoren en verpleeg- I sters. Het gaat over een stad, die wegens een gevaarlijke, I besmettelijke ziekte geïsoleerd moet worden. De strijd om het behoud van mensenlevens, het verbeten worstelen tegen onwil en wanbegrip omspeelt de strijd van de enkeling. Jefta en zijn dochter, door Lion Feuchtwanger. Uitgave De Boekerij, Baarn. Het aangrijpend gebeuren rondom Jefta's dochter is alle eeuwen door een thema geweest dat dichters, musici, schil ders en schrijvers heeft geïnspireerd. In de vertaling van drs. M. G. Schenk is nu ook het boek van Lion Feuchtwanger voor Nederlandse lezers bereikbaar geworden. Om de bijbelse gege vens die als altijd sober zijn heeft de schrijver zijn ro man geweven. Het is een prachtig boek geworden, waarin wij nochtans iets heel wezenlijks hebben gemist: het uitzien naar de Messias, dat toch het Oude Testament van bladzij tot bladzij doorleeft en daarvan de diepste zin uitmaakt. De verborgen bron, door Hella 8. Haase, Uitgave Qnerido, (De Salamander) Amsterdam. In de befaamde Salamanderreeks is in de loop der jaren reeds menig goed boek aan de markt gebracht. Nu werd de serie weer verrijkt met dit boek van Hella S. Haasse. Het laat zich, vooral in het begin, wat moeilijk lezen, maar blijkt toch een werk van meer dan gewone schoonheid te zijn. Het verhaal van Jurjen Siebeling, die tijdens een rustkuur vele i ",:ii op een vervallen landgoed is zeer indringend i beschreven. romantisch Amsterdam- Serie De Onsterfelijken, Uitgave Contact, Antwerpen. De uitgeverij Contact heeft in een zeer verzorgde prachtige klassieke serie bezorgd. Wij ontvingen t reeks „De onsterfelijken" deze week enkele van de tien ae- len. nl. het ontroerende verhaal uit de vorige eeuw van de be- j roemde Stendhal ..Rood en Zwart" (Le Rouge et le Noir), voorts Emily Brontë's „De woeste hoogte", de roman, waar mee deze Engelse schrijfster zich een blijvende plaats in de wereldliteratuur verwierf, en de herdrukken van twee Russische i meesterwerken: „Eerste liefde" van Iwan Toergenjew en „Mis- f daad en straf" van F. M. Dostojweski. De vertalingen zijn uit- i stekend en de boeken zijn ook, qua uiterlijk, een aanwinst j voor de boekenkast tegen een zeer redelijke prijs. De gouden prinses, door Alexander Baron. Uitgav* Ad. M. C. Stok, Zuid-Hollandsche Uitgevers Maatschappij, j Den Haag. Vierhonderd bladzijden heeft de schrijver gewijd i overing van het rijk der Azteken in 1519 door Herman Cortes. I Door het verhaal van barre krijgsverrichtingen heeft Baron I een roman gevlochten over Marina, een Indiaans slavenmeis-f je. dat aan Cortes „cadeau" wordt gedaan. Marina is ii kelijkheid echter een prinses der Azteken en zij ziet kam haar volk terug te keren. Een meesterlijk boek, dat vi begin tot het einde de aandacht gespannen houdt. Intieme gesprekken met dieren, door Barbara Woodhouse. Uitgaven Forum-boekerij, Den Haag. De titel van dit mooi uitgevoerde en met vele foto's gefllus-j, treerde boek doet vermoeden, dat de schrijfster, dochter van een Ierse predikant, met haar honden en paarden gesprekken voert op een wijze, zoals wij die kennen. Zij doet dit anders.' 1 Uit haar grote liefde voor het dier put de schrijfster de krachten om haar wensen en bevelen aan de dieren over te brengen,iti Haar methode heeft frappante resultaten opgeleverd. ua Het proces, door Frans Kafka, Uitgave Querido, Amster-rt dam. SI In de Salamanderreeks verscheen een herdruk van het boek,, dat in de twintiger jaren over de hele wereld miljoenen lezers"1 vond: Het Proces, geschreven door de in 1924 overleden Jood-*" se schrijver Frans Kafka, die in dit boek vertelt van de ge- E heimzinnige schuld, die de hoofdpersoon Josef K. op zichlai heeft geladen. Het is een grauw tijdsbeeld dat Kafka daar in41 niet zo gemakkelijk verstaanbare beelden heeft geschilderd, in, een eenvoudige, maar ook bijzonder suggestieve stijL M Romeinse sagen en verhalen, door dr. Onno Damsté.ia (Prismareeks)Uitgave Het Spectrum, Utrecht. 11 Het is alles in Titus Livius te vinden, al die verhalen van^ Rome's vroegste tijd, maar menigeen zal ze er niet zo uit-" halen als de bij uitstek deskundige dr. Onno Damsté dit deedït voor zijn Prismaboekje Romeinse sagen en verhalen. De geest 1 van Roma Aeterna, van de Latiniteit, heeft in deze verhaleniei gestalte gekregen. L Ultima Esperanza, door Ernst F. Löhndorff. Uitgaved? Wereldbiblitheek, Amsterdam-Antwerpen. ce Een goudzoekersavontuur in Vuurland doet denken aan rau-^t we verhalen over mannen, die het goud boven alles wat we reld en leven te geven hebben, verkiezen. Maar Löhndorff°c heeft het anders gemaakt. Zijn boek is stoer en soms lyrisch,""1 dan weer fel, een bittere aanklacht tegen allen, die m doxr heid en wreedheid de Indianen uitroeiden. De Druivenplukkers en Wampie, de roman van een zorge loze zomer, door A. den Dolaard, Uitgave Querido, Am-'d In de Salanderreeks zijn herdrukken verschenen van twc4 graag gelezen boeken van A. den Doolaard. In De Druivenie plukkers heeft Den Doolaard een hoogtepunt bereikt in zijn zui-fc delijke vertellingen en in Wampie heeft hij een levensechtT verhaal geschreven over twee jonge mensen. Dolf en Wampie, die in een zonnige zomer van elkaar gaan houden. Ludmilla. een legende uit Liechtenstein, door Paul Gal lico.Uitgave Wereldbibliotheek, Amsterdam-Antwerpen. Deze legende uit Liechenstein is wel een bijzondere. De gi schiedenis speelt zich af in het rooms-katholieike vorstemdon_ waar de koeien 's zomers hoog in de bergen grazen en in het najaar voorafgegaan door de kampioen van het jaar melkkruk en versierselen op de kop de stal weer opzoek< De legende vertelt hoe door de wonderbaarlijke bemiddelii van sinte Ludmilla de magere en weinig melk produceren koe Sukkel op een wei met alchemilla terechtkomt en plotsi ling zoveel melk produceert dat men haar tot kampioen roept.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 20