Soendanezen: eerst onbewogen onvers en GEESTELIJK LEVEN Ondoordringbare muur van Islam werd doorbroken Anecdotische belevenissen van dominees Frans Hugenotengebied door vloed getroffen God en gezelligheid ten pennen en typen om de kerstkopij op tijd de deur uit te "krij gen Arme kindertjes hebben weer zonder jasje in de sneeuw staan te kleumen. Een oude vrouw, die door alle jongens werd geplaagd, heeft toch nog een kerstverrassing gekregen en Marietje heeft het harde, gierige hart van de rijke maar eenzame mijnheer weer ver tederd. De fabrieken van kerstballen, kerstkaarsen, kerstslingers en kerst- pieken hebben aan de lopende band kerstsfeer gefabriceerd. Nog een week en St. Nicolaas is weer naar Spanje verbannen om plaats te maken voor de kerstman die meer en meer het Kerstkind verdringt. Ook de Kerk begint zich klaar te maken. De eerste adventszondag staat voor de deur. Tien tegen één spreekt de dominee dan over de eerste kerstaankondiging in de bijbel: Genesis 3 16. De ge meenteleden zijn echter nog te druk met Sinterklaas om nu al aan Kerstmis te denken. Ieder jaar opnieuw willen we ons verzetten tegen al dit uiterlijk vertoon en zeggen we met Jo Kalmijn-Spierenburg. ..Ontneem ons alle tierlantijnen het klokgelui, het engelenhaar en 't vrome woord en laat ons maar onopgepoetst voor U verschijnen. Klein in ons daagse pak, maar waar." Maar het gaat ons net als met Sinterklaas. We zeggen dat we er niet aan doen, maar als de dag daar is hebben we een mand vol cadeautjes. Laten we maar nuchter zijn. Christus vinden we niet door de kerstsfeer overboord te gooien, maar door de kribbe te zoeken. Een pakje in goudpapier is alleen maar waardeloos als er niets inzit. Een waardevolle inhoud wordt nooit waardeloos door een mooie verpakking. God is niet tegen gezelligheid. De wijzen brachten niet slechts goud, maar schiepen door wierook ook sfeer. Kerstsfeer krijgt. ZATERDAG 29 NOVEMBER 1958 NEDERLANDSCHE ZENDINGSVEREENIGING EEN EEUW GELEDEN OPGERICHT Op 2 december is het honderd jnnr geleden, dat „De \ederland- sche Zendingsvereeniging' uerd opgericht. Mede dank sg de ar beid van dese vereniging kwam het Christendom in Indonesië. Op deze foto: een beeld van de Kerst- feestviering 1956 ion de Soenda- Dinsdag 2 december is het 100 jaar geleden, dat de Nederlandsche Zendingsvereeniging werd opgericht. De stoot daartoe werd gegeven door de Rotterdammer J. Voorhoeve H.Czn., een zendingsman in hart en nieren, die daar voor al ruim 22 jaren het Nederlands Zende linggenootschap als thesaurier belangrijke diensten had bewezen. Dit Genootschap, dat in 1797 eveneens te Rotterdam was op gericht, verliet hij omdat hij „meende niet langer te kunnen samenwerken met velen De strijd werd aangebondei i Batavia uit. konden de dergenen, die een ander Evangelie hrengen. Hat het Evangelie van Jezus Christus niet is". Zo omstreeks het midden van de negentiende eeuw kreeg het Genootschap veel kritiek te verduren. Met name de mannen vonden het te halfslachtig. De vraag kw naar voren of een zendingscorporatie haar heid moest zoeken in het gemeenschappelijk delingen thuis een opleiding ont- doel, dan ïyel in de gemeenschappelijke be lijdenis. Het Genootschap bleef de eenheid zoeken in het gemeenschappelijk doel. ationaliteit dringend gei geen zonde zolang Christus zijn kersteer door Groen van Prinsterer. Da Costa correspondeerde hij c dams omdat de grote evenemen- niet geëffend. De oud-zendeling ten zich altijd in de Maasstad em.-predikant ds. H. D. Woortrr hebben voltrokken. In Rotterdam, schreef ons daarover dezer da- aan de Westzeedijk, kwam het gen: ..Het begin was verre zendingshuis ..Schooneberg". het moedgevend. Ze de eerste godsdienst on- in een bes het Réveil zendelingen ook daarvan de lei- afscheidelijk aan elkaar verbon- tie. Later ding op zich nemen. Veelal werd den Maar daardoor hadden de gebruik gemaakt van Soendanes- of Maleise goeroes, die bij de zen- moeilijk, want zij delinge i vingen' DRIE PERIODEN De arbeid, die door de Neder- landsche Zendingsvereeniging is verricht kan in^crie perioden de Moh.mmedai Christen-Soend Soenda- wilden dat ook blijven Om uit de impasse te komen ver zocht de zending dr. H. Kraemer. afgevaardigd* den verdeeld De eerste periode -predikant ds. H. D. Woortman hierboven beschreven. De tweede periode ligt ongeveer tussen 1910 en 1930. In die jaren werd naast de arbeid op West-Java ook de als Hemelvaartsdag, de jaarvergade- bij d? Europeanei kille ?r- zendeling H van der Klift Kerkgang gevaarlijk bijgewoond door Kerkgang kan gevaarlijk zijn voor ons geestelijk leven. Paulus van Prinsterer. Mackay, ringen gehouden. In de Groote sc'hilligheid .n bij de Soendanezen dat onbekende gebied, later ge- schrijft aan de Corinthiërs dat hun samenkomsten ..niet tot zegen. Da Costa. Capadose, Heloring en Kerk werden jonge zendelingen onbewogenheid en afweer. Ook volgd door de zendelingen J Goi maar tot schade zijn." Hij zegt niet dat deze mensen geen voedsel Van Rhijn. Besloten werd nog geordend en naar hun arbeidsveld aarzelde de regering met het - ontvangen en leeg naar huis gaan. maar dat zij vergiftigd naar eens bijeen te komen, maar toen afgevaardigd en Rotterdamse pre- lenen van een vergunning huis gaan deze tweede bijeenkomst van dikanten waren veelal voorzitter Evangelisatieverkondiging onder weloos en H. Schuurmans. Deze woorden worden gebruikt in verband met het avondmaal. Men- maand tot maand werd verscho- van de vereniging, sen misbruiken Gods sacrament en daarom zijn er ..velen zwak en ven, besloot de heer Voorhoeve De eerste jaren ziekelijk en er ontslapen niet weinigen" (I Corinthe 11). Maar dit tot handelen over te gaan. Hij ging zijn zeer moeilijke geweest, duurde tot 1865 geldt ook van de preek. richtte zich tot het bestuur van In het Inleidend Woord tot het ning afkwam." De preek is immers geen verhandeling. Als we heel kerkelijk offi- het in 1851 opgerichte Kinder-Zen- Gedenkboek, dat bij het 50-jarig' cieel spreken, zeggen we: ..bediening des Woords". Van een lezing dingsgenootschap en zette zijn bestaan in 1908 verscheen, licht m kunnen we zeggen: ..Er was niet veel aan Wie dat van een preek plannen uiteen. Deze plannen wer- het hoofdbestuur de lezer daar- zegt, erkent dat er geen contact was tussen God en de mens. den met zoveel enthousiasme be- over in met woorden, die aan dui- De namen v We herinneren ons een predikant, die het vreselijk vond als iemand groet, dat ze onmiddellijk, staan- delijkhoid niets te groeide het sendingsrorpora- aaktr het besef lat samenwerking it was in het br- erk in Indlë. In 1919 trad de Nederlandsche Zen dingsvereeniging tcrwille van de opleiding van baar zendelingen het Nederlands toe tot de Nederlandse Zendlngs- onderzoek school en in 1922 sloot zij slrh erk onder aan bij de samenwerkende «en- bevolking dingscorporaties, die haar bureau In Oegstgeest hebben. Doch In weerwil daarvan mag het feit. dat ?euw geleden een aantal •n de moed had op princi piële gronden de Nederlandsche Zendingsvereeniging le stichten, niet ongemerkt voorbijgaan. Het werk van de zendelingen, die In haar dienst hebben gezwoegd om het Evangelie te verkondigen, en alle moeilijkheden ten spijt in ge- dciinscn'hVt Ev.ngclii.ticwerk Ier volb.rd. .nu d,n «IJn ZELFSTANDIG ..En hiermee zijn stelde hij. dat het Christendom d indruk op de Oosterling móét maken een Westerse godsdienst te zijn. omdat alleen Westerse de Islamitische Soendanezen, uit der de Soendanezt ongeregeldheden. Het maar uiterst langza deze vergun- ne polikliniekjes, v de zendelingen werk on- hand hadden genomen, want ook gestadig, de Indonesische goeroes waren in m. De klei- dienst van de Westerse instanties, zorgd door 70 spoedig mogelijk, adviseerde hij, moet de Kerk als werkelijk groeiden uit en op enkele plaat- Soendanese kerk zelfstandig ger zieken op te •ordei prnsti Maar op de Soenda: i zijn, dat ROTTERDAM wagen i ..Met hooge hiei aardeering ge- getelheid' worden ontrukt. Het zijn noodzakelijk. In 1916 de Regeering, C. Albers, D. J. van der Linden liet alleen het ""n G. J. Grashuis Zij hebben in belemmert, moeilijke tijden en onder ongun- den duur werd toch kundiger hulp aanvaard zij kan bevordert stige omstandigheden ging Rgtterdams is. Haar eerste Toen de eerste Zendelingen der telde, zij hebben de tijd tot het dit hulpzickenhuis uitgebouwd tot drachten voorta God komt in de preek in al Zijn kracht op ons af. Gods Woord open baart ons onze zonde Maar de prediking doet meer. Paulus schrijft: ..Het geloof is uit het gehoor". Een bijbelse prediking schept geloof. Als ons geloof door de prediking niet versterkt wordt kan het zijn. o omdat wij niet open staan voor Gods woord. Het kan ook zijn dat naam was ook: ,,De Zendingsver- Nederlandsche Zendingsvereeni- afkomen van de vergunning, ten de prediking niet in staat is om geloof te scheppen omdat de eeniging te Rotterdam". Die ging uitgingen, om op West-Java nutte gemaakt. ..Schooltjes wer- prediker niet in gemeenschap leeft met God en zelf zijn Woord naam werd eerst veranderd, toen het Evangelie te verkondigen, den opgericht, medicijnen uitge- niet ernstig neemt. Dan wordt onze ziel langzaam maar zeker vergif- in betrekkelijk korte tijd in ver- werden zij met wantrouwen beje- reikt, en er werden Lontakten ge- tigd. Dan staan de gelovige slechts twee wegen open: Of door scheidene delen van het land af- gend. Sleohts met moeite werd de legd. Maar de grootste gebed de prediker veranderen of van prediker veranderen. Wie delingen werden opgericht. Maa •zich week in week uit laat voeden met een valse prediking doet de Nederlandsche Zendingsvei schade aan zijn ziel. eeniging is ook daarom Rotter- het Mohammedanisme, Dit advies we de voorbereidir werd in november :ndellng-arts dr. W. J. L. van 1934 dc Kerk zelfstandig HIJ kon het hulpziekcn- klaard en achttien Evangelisten geordend en ingezegend tot vol waardige predikanten, die de lei ding der Kerk overnamen. De 'erd zendelingen ontvingen hun op- de Kerk Neder landse zending." Gevarieerde ontmoetingen zendingsver plecgater der Brugghcn - Zenta Maurina, wier bundel essays door de Tijdstroom werd uitgegeven, Is een bijiondere vrouw. Reeds heel jong werd zij tot levenslange gebonden heid aan een rolstoel veroor- iiiiiiiii muni nuntii mum iiiiiiiii iiiiiiiii iiiiiiiu iiiiiiiiii iiiiiiih iiiiiiiii iiiiiii inn mui iiiiiui imiiiiii iiuiiiiii 1111111 mum 1111 Preekstoel op, preekstoel af Kerk zonder bijbel Get kerk, iegt de studic-se- cretaris van de verenigde Unie van Bijbelgenootschappen, ergens, heeft de dwaze inval gehad, te zeggen dat ze het zonder bjjbel kan doen Ver weg in China be- glimlachen over een dominee twee eeuwen later. Nergens wordt het boekje zouteloos of quasi-grap- pig; de schrijver heeft kennelijk met liefde geschreven over deze lange rij voorgangers, die allen hun eigen stijl en hun eigenaar digheden hebben. Henk de Jong moet er wel het r wildste archief op na houden, dat Iedere predikant haalt wel ooit een journalist van Kerkelijke eens belevenmen op en ver Mken hee„ bezeten Hebben we zucht dan: Eigenlijk moest je niet eens een artikel van hem ge- dat allemaal opschrijven. Het lezen over wat kerkbanken vertel- zou een boek vullen." Er is maar len, door de „inscripties" die jon- zelden een dominee die er toe «elui er in hadden gekrast? het Christendom werd gevreesd vi ten opzichte van de rust der Ko- di loniën Dankbaar getuigt de v; Zending het, dat de Regeering tegenwooidig door krachtigen .Een paar Jaar waarvoor, in steun op velerlei wijze aan de nor- had het Nederlands Bijbel- male en geleidelijke ontwikkeling genoot: ?hap aan de taalbegaafde var het Christendom tracht be- zendeling Coolsma de opdracht ge- vorderlijk te zijn". Nee. de eer- geven de BIJT 1 ln het Soenda- tendelingen vgnden hun pad nees vertalen, dus (n een tijd. waar' n< g geen sprake was van vr 1 op het werk. In 1879 kwam hetNieuwe Testament van de peri en ln 1891 kwam de verta ling van gehele Soendanese Bijbel klaar". En- reeds in 1875 heerste de stelling: scheen van ce hand van Geer- c een beknopt woordenboek h< t Soendanees.. Islamiet. Voor hem Ondanks een groot lichamelijk tij lijden slaagde zij er in het Soenda- opgericht," beter gezegd, ontstond meisjesgymnasium te doorlo- tond t i kerk indelyk ontdekt at er van het geloof in ?ns bloeiende gemeenschap o- as, een bijgelovige opvatting nardevleeseten en handhi oor de maaltüd. Het w erk zonder bijbel en zelfs zoi er een deel van de bijbel. Wi ju er gebeuren, vraagt hij, wai eer een kerk vandaag di kuni komt en meestal is het dan lang niet zo interessant voor de bui tenstaanders als men ge dacht had. idUivu* KltllSDItACK.V „Kerkblad", het orgaan van de Gereformeerde Kerken in Noord-Brabant en Limburg, schrijft over lijden: rphief is dan nu het beste St. Nicolaascadeau geboren voor dominees en ieder die zich voor predikanten interesseert. De uit gever heeft het boekje even sma- Collega-journalist Henk de Jong "?"k_ 31"? heeft het allemaal wel opgeschre- een ven niet zijn eigen belevenis sen, maar de belevenissen van predikanten. Hij heeft zc aaneen geregen tot hoofdstukken die ge- bijbel bundeld werden in een boekje ..Preekstoel op, preekstoel af'. Het is het beste boekje met anec dotische belevenissen van domi nees, sinds ..Peper en zout" ver scheen. We hebben er een koste lijk weekend mee beleefd. Jong het heeft geschreven de tekeningen van Piet Donker sloot hebben we niets dan lof. Gezellig! Henk de Jong, uitg. Zom MUUR „Met diepe eerbied". aldus ds. Woortman, ..denken wij EEN STORTVLOED die vorige maand een streek in het zuiden van Frankrijk overviel blijkt het oude Huge notengebied in de Cevennen te hebben getroffen; het overgrote deel van de bewoners is protestants. In 1953 Ze ging door naar de universi teit. ondanks het feit. dat ze tot het uiterste moest bezuinigen om haar studie te betalen en volgde na haar Letlandse studiejaren ook colleges in Heidelberg en We nen. In 1938 prorTOVeerde ze sum ma cum laude aan de universi teit van Riga. De communisti sche overweldiging van haar land maakte haar tot een banne ling, die zich in Zweden moest vestigen. Geestelijk is zij een zoekende eerstee ndeïingluTspmt "werden hebben de Franse kerken ruimschoots geholpen bij de 'caa"g trokAich toenAerug^n Ph!t zij tot vertwijfeling gebracht dat Nederlandse Stormramp. Nu de nood in dit meest protes- at ze telkens weer opbotsten te- .*7, V en de ondoordringbare muur van «ntse deel van Frankrijk zeer groot is (vierduizend huizen gen de Islam. Op allerle: trachtten zij het volk te benade- réri met het Evangelie. Maar als dan een enl.eling gewonnen werd voor Christus, ontbra idde de te genstand des te heftiger, 't Is niet te verwonderen, dat het bestuur van de Nederlandsche Zendings vereeniging zich meermalen af vroeg of het niet verstandiger was gezwollen riv krachten en het geld elders te foor huizen r meer vrucht te nQTn machten wa6. Maar daartegen pttpn zich Hp 7PnHpiin«rpn t>p- dekte velden met zand klooster van de Russische mysti cus Solowjcw, zocht een ant- woord bij Kant, «i toen de Euro- verwoest of ernstig beschadigd; zestienduizend mensen pese donkers haar geen verlos- dakloos; grote stukken land, boom- en wijngaardenon- "ü?d,d" 'S..ziS*'ot R"; i v makrishna, tot Lm-Yu-Tang en bruikbaar of weggespoeld), hoopt men op daadwerkelijk tot de vereerder van de schoon- meeleven uit Nederland. heid Santayana. Uiteindelijk kee: Een muur van water brak zich liet een voor Nederlanders be- i hevige regen langs de sterk kend beeld na in elkaar gestor- de Gardon baan te huizen, verdwenen bestrating, eubels gaten van wel vijf meter diep, be- kapot huisraad, verdronken vee; alles onder een dikke laag mod- spoelde verzetten zich de zendelingen. De- ze geloofsvolharding bewonderen blokken en sloeg elders de laag der. De protestantse kerk in An- we oprecht. Zij werd uiteindelijk vruchtbare aarde weg zodat duze leed een schade van onge- beloond. Hier en daar ontstonden alleen de rotsbodem overbleef. kleine Chrir'en-groepjes. Gelukkig /n Anduze, een stadji de ze terug naar dc volksliederen van haar eigen land. waar zij een zekere mate van rust leerde ken nen. die toch verre staat van de bijbelse rust en vrede. Haar essays zijn gewijd aan De wortels van dc cultuur: „Eer bied en mededogen", aan „Smart en vreugde" en aan wat zij noemt „Het onoplosbaar raadsel: Vriendschap en liefde". de Evangelieverkondiging der Chinezen meer veld dat er in de ommelanden tavia enkele kleinere Christenge meenten waren ontstaan door I* duizend inwoners, midden in het zijn ontzet. rampgebied, vloog de watermuur i bocht verder Toch heeft God d. nis van dc mensheid na de sond val door loten gaan. Het was di niet hopeloos, ondanks het f« van de pjjn, van de dood. En schiedc srhiedei KEIIKMI/IKK kree helpen mag om hel verduidelijken, wordt een gelijkwaardige part- li IJ I! K LV K It T A LI Ni Wie dit boekje leest vraagt zich van de ene naar de andere pagi na af: „Waar haalt hij het alle maal vandaan?" Net zijn we sa men met een dominee uit de zes tiende eeuw de kansel opgegaan, of we zitten al weer stilletjes te Grote evangelisatie campagne in Luik Van 29 november tot 14 decem ber zal in de Belgische stad Luik een grote Graham-achtige evan gelisatiecampagne worden gehou den door een Engels team onder leiding van Eric Hutchings. Voor de samenkomsten, die ge organiseerd werden door de ge zamenlijke protestantse kerken uit de gehele omgeving, is de zaal „Troeadero" afgehuurd die min stens 750 mensen kan bevatten. Reeds maandenlang worden er in Luik speciale bidstonden gehou den voor deze actie. Eric Hutchings is een Engels evangelist, die enkele jaren ge leden zijn eigen team vormde met o.a. als zanger John Grant, die tot voor enkele jaren zong in musical-shows. Hutchings heeft een groot aantal opvallend druk bezochte campagnes gehouden in Engeland en verzorgt een eigen radiouitzending over Radio Mon te Carlo, the Hour of Revival, die in zijn land veel luisteraars trekt, leder jaar prganiseert deze evan gelist een campagne ln Frankrijk of Zuid België als een soort zen dingsactie om de kleine plaatse lijke kerken te helpen. De bezoe kers van de Engelse evangelisa (iesamenkomsten maken de cam pagne financieel mogelijk. r£r£r£T"nWrirfr De vlakte van Anduze, die de rivier de stad reeds een woestenij geworden het dal. Hij was. werd vijf dagen later nog eens door een dergelijke „water- muun" overvallen. Waar men al eerste voorzieningen had getrof- - fen, werden deze opnieuw weg- derne literatoren rljkt gespoeld. Galsworthy. Verkwikking Zenta Maurina citeert met een ontstellend gemak de oude Griek se wijsgeren, maar is even bele zen in de lectuur van Cervantes. Shakespeare. Pascal. Dante en Goethe. Haar kennis Axel Sin- Blondje en zwartje XXXIX dat clusie HiVHi voor we een complete week verder waren, nam Ronald doen, hetzelfde standpunt kwam zo. De volgende vrijdagmiddag kwam Hankie tijdig opdagen voor het uurtje privéles. Mis stappen. Ik grinnikte inwendig de", zei Hankie 'n beetje en ze i waarderend: zeker. „Hallo, Hankie! Wat zie jij ,Ja, ja natuurlijk", zei er keurig uit! Nee. meneer is gauw; ik wist wel dat ik een trouwde Dag er nog niet; je bent even te jaar achterliep, maar vond kattpknn - de con- vroeg!" Ik nam haar eens tegelijk dat de reedsgenoemde meerd, maar ik kon aan z\jn stem horen dat hij zich niet bepaald op dit gladde ijs ver- Joke geweest en nauwkeurig op. Dat mag de firma haar klanten toch de andere best meer gevoel voor decorum P,rouette; ze scheen er zich in r ze maar begint moest bijbrengen. Het is maar geoefend te hebben. Toen stap- Dat met iets hoffelijks te zeggen dat het nietIk slikte het ten ze samen bereid is dat te herhalen. woord „kinderachtig" gauw in; kamer. „Deze jurk heet Sofie Lo- het zou een verkeerde reactie n", zei Hankie deskundig en hebben opgeroepen en boven- maakte - de staf- „Asjemenou zei de bijbehorende dien paste het beslist niet bij baas. Hij keek met één ont- schien zijn er lezers geweest, pirouette, waaruit men kon op- dit kind. dat geen kind meer steld oog zijn geestelijke as- die vermoed hebben dat zulks niet zou doen, vanwege modellen ■S het feit dat Joke haar uit die wierp haar club verwijderd had. Die lezei hebben dan echter juiste inzicht. Joke's <s van orde verbond Hankie d< maken dat de firma, die deze i ook niet toas. „Het sistent met diens leerlinge te gewoon t de t kwestie eventuele di et het entèle alle mo afregel gelijkheden wilde ver- Dat schaffen om ei i zich net uit te zier Uit de VOLKSWIJK r dat het n heel tikje waarop veelheid kunt me er uitgooien zoveel zonder weinig aan toch de als je unit, maar ik kom lek- druk moet vestigen, die voor ker toch weer binnen. En wel licht speelden hier nog anden factoren een rol?! In elk geval: ste ik veraer. „Maggie, ba zei Hankie. Ik ont- met bij- dekte tussen de bedrijven door dat haar krijskreet lot een verkorte editie was terugge- de keuringscommissies bevre- bracht. ik, „dat zie je zo!" Hankie marcheerde opgewekt Ik voelde me in mijn eigen aan. Ik ben toch binnen. Dat woord marcheren is hier niet helemaal toevallig geko- luchtige zomerjurk opeens als bouw, dan zullen n: je zou kunnen zeggen dat Sofie" voegde ik Jij bent beslist slanker. Ik Ze keek me peinzend uit was. aan en krabbelde met rig gelakt nageltje even tussen gepermanente vestigde het andere minder ontstelde, oog op mij. „Wat zullen we nou hebben?" korte trek- Kun je 'cen Maar de verheven n?" vor- bedoelingen van het geval ver mochten hem niet gerust te stellen. Hij vatte zijn conclu sies krachtig samen met de zin: „Dat moet uit zijn!" Hij had zich de moeite kunnen be sparen, want toen Ronald na verloop van tijd weer binnen trad, bleek ons uty z(jn weinig het ge- pastoraal verantwoorde zin even snede dat deze episode reeds clair Lewis tot Dostojewski. Haar JLflER EN DAAR zijn oude hui- essays zijn een verkwikking g 2en blijven staan omdat ze f" nog ouderwets-dikke muren hadden, die nu door en door vochtig zijn. Wanneer deze mu ren niet vóór de winter (men verwacht een strenge!) droog zijn Zullen ze vermoedelijk door de vorst springen. De schade in het gehele gebied bedraagt volgens een betrouwbare schai- universeel""antwoord* ting 150 miljoen gulden. mens. Maurina heeft zich de De middenstand heeft het bij- sa ontworteld wat een verschil zonder moeilijk door het verlies me* Christus, die Juist Zijn verhe- van werkplaats, gereedschappen Y®" verll®j ?m ook de min- en voorraden. Op enkele plaat- helpt„ „Moz.fek'v.n 'hél hl ri sen heerst ol uierkloosheid. 1, uiteindelijk Ideale lectuur «oor jyiT OUDE Hugenotengebied dat bloedige vervolgingen, verwoede gevechten en ruwe de portaties zag nog in 1703 (aan het begin van de eeuw der Ver lichting') kondigde paus Cle mens XI een levensgrote kruis tocht tegen de bewoners af is dit alles nog steeds niet hele maal te boven. De economische gevolgen van de door deze zon. Cevennen-oorlog veroorzaakte ontvolking doen zich nog steeds gevoelen. Men zal ook nu nog met veel rijkdom in de Ceven nen vinden. lezen, ook al komt verder dan haar helden; want Maurina die geen rust gevonden heeft bij God zoekt nu een ant woord bij de groten van de we reldgeschiedenis. Tegelijkertijd irriteren deze artikelen soms door een onbewust snobisme Het ant woord van Maurina op het leven is misschien een antwoord voor sterke geesten, maar het is geen leder de weinigen. Nieutcp serie Het boek van Maurina is het eerste deeltje in een nieuwe, keu rig uitgegeven serie „Ontmoetin gen". Een tweede boekje uit de zelfde serie kon ons veel minder bekoren. Ds F van der Wissel schreef Indertijd ln het „Doopsge zind Weekblad" een serie artike len „Ondogmatische geloofsbe- schouwlngen". die nu gebundeld werden. De schrijver staat zover vandaan in zijn dogma- orthodoxe lezer bij Dat kind kan r krullen, lopen!" de t i zo zeggen: jij met jouw fi- Klauwtjes, dacht ik vluchtig, wijl ik me de gang in stortte er al?" informeerde ze, toen guur moet de rok ook iets rode poeseklauwtjes. „O, daar ze me in de gang tegenkwam langer dragen. Misschien kun is me op weg naar de kluizenaarscel je 'm iets uitleggen?" Ik liet even?" i op de grond zakken om de om te bekijken. „Korte rokken bennen mo- i'an de vicaris, waar ze zo dadelijk als een ware here mietenbekoring zou binnen- Meneer was er inderdaad vergezelschapt door de baas. „Dag Hankie", zei hij geani- dat kind vooraf op te t straks gen, dacht ik meesmuilend dat Joke en Ronald nu voor 't eerst weer eensgezind waren. yOOR DE directe steun aan de getroffen kerken vraagt de Algemene Diakonale Raad de Hervormde Kerk o op gironummer 12.46.31 sectie internationale hulpverle ning. Indirecte steun kan men geven door de vrije theologische facul teit te Aix-en-Province te ge denken, die haar meeste Franse contributies juist uit het getrof fen gebied ontving en die dus voorlopig, moet missen. Het giro nummer van het Nederlandse comité is: 65.37.29 ten name van Comité Frankrijk. tiek dat HR iedere bladzijde moet verzuchten: Dat leert mijn bijbel mij niet. Deze dogmatiek is alleen maar ondogmatisch" omdat ze volko- men in strijd is mrt de leer van de bijbel en de historische kerk. giften 0"0P»*«?zinde kringen zijn wel n ziin ,onSerf Predikanten die ons veel -neer te zeggen hebben. Voor ons revoel is dit boek nog een vleug- e uit de vorige eeuw. d. WUmI: ..Ondocmatitrh* i loofibctrhoiiirtngen' ntrsT»: TIMitroom Lorhem. Eveneens Marlend: Slechts Mn we, bllji en Reinheid Schneider: „De vi de van da wereld".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 19