CHRISTELIJK
LSDY ISABELLA
Kerkelijke tuclit voor
het avondmaal
Kerk schiet tekort aan de
zelfkant van liet leven
Wat is zondag uw eerste
sigaret?
Jubileumuitgave voor leden
van Chr. Middenstandsbond
East Lynne
Eert woord voor vandaag
Kanttekeningi
Ds. W. L. Tukker over:
„Censura morumis
een hoog goed
fS hét maandblad voor Her
vormde gemeenteleden ,Jn
Dienst Der Kerk" wordt uitvoerig
geschreven over de plaats en
waarde van de kerkelijke tucht.
Twee grotestadspredikanten, ds.
W. L. Tukker uit Rotterdam en
ds. M. Groenenberg, schreven
over de waarde uon ..censura
morum" Met dit vreemde woord
wordt bedoelddat ambtsdragers
en lidmaten tezamen toezicht
houden op elkaar. Vandaag ge
ven we het inzicht weer van de
Rotterdamse pastor, morgen
van zijn Amsterdamse collega,
-het
bijzonder bij de avondmaalsvie-
nng toezicht op eikender houden.
Bijzonder, want ook in net al
gemeen en gedurig heeft men toe
zicht op elkander te houden. En
de notulenboeken, die ik in ver-
achillende gemeenten gelezen heb.
meldden heel wat gevallen van
die op gewone
bij
kerkeraadsvergaderingen
dnopzittingen behandeld werden.
De kerk heeft dus een gestadig
toezicht houden op elkander op
het oog. En zij laat dit expreeala
verbis culmineren in de Avond
maalsvieringen. We hebben hier
me: een n«->ng goed te doen:
..Zorg voor elkander De zeden
omvatten het hele leven, leer en
svs
lidmaten niet onverschillig blij
ven. als een der medeleden in
een zondig leven volhardt.
Het woord sede
de sonde, maar op een leven ln
de sonde. Op futiliteiten sullen de
broeder». van de kerkeraad natuur
lijk niet Ingaan, aan verklaringen,
waarbij de klager anonymus wil
blijven, zullen slj het oor niet le
nen. Hel gaat om de zorg. om de
irnstlge zorg, om de welmenende
sorg. voor elkander.
ken. Dat ia de zaak op zijn
smalst voorstellen. De bijbeltekst
uit Mattheiis 18 15-18 legt de
zaak van de tucht eerst aan het
hart van elke broeder, daarna van
de gemeente. Let vooral op het
prachtige verband waarin Chris
tus dit tuchtgebod plaatst. Eerst
de vraag wie de meeste is in het
koninkrijk en de zelftucht, dan de
tuchtoefening in de gemeente, dan
het tot zeventig maal zeven maal
vergeven. Toezicht op de zeden be
treft toch slechts de hardnekkige
zonden, en zo taai als de zonden
kunnen zijn. zo taal wil ook het
vergevende toezicht zijn.
Zo beschouwd is het onderling
toezlchthouden alleen maar een
zeer evangelische bezigheid.
Wat moet een zondaar. die
dwaalt in de leer of die dwaalt
in het leven, achteraf toch dank
baar zijn, dat er ook nog mensen
■varen. OS uit christelijke be
zorgdheid hem niet maar verder
lieten dwalen, en die de moed
Sehad hebben om hem desnoods
ardhandig en met hulp van an
deren van zijn zondige dwaling af
te brengen. Nalatigheid in het toe
zicht houden an tucht oefenen is
in de grond der zaak laf en wreed.
i deed de kerk goed de-
san Al haar leden niet
n te bevelen, maar ook
dat. Het Avondmaal wordt ge
vierd met het oog op het ..tot
dat Hij komt". Het valt dus onder
de belichting van het oordeel en
van de zaligheid. De zelfbeproe
ving van elk lid en de zelfbeproe
ving van de gemeente is dus wel
zeer op haar plaats
Censura morum is geboden ala
wij denken aan het oordeel, ge
boden als wij denken aan het
avondmaal in het koninkrijk. Hij
heeft het avondmaal voor Zijn ge
lovigen ingesteld, niet voor onge
lovigen; voor die zich vanwege
hun zonden mishagen, niet voor
die behagen hebben in de zonde.
Het toezicht, eventueel de tucht,
houde dan naast de hartelijke no
diging óók haar plaats. Opdat het
verbond van God niet ontheiligd
worde Om dit hoge goed gaat het
het
De tucht is niet
Avondmaal te were
van de zonde af te manen en
tot het Avondmaal te nodigen
der. maar waaien, in alle kringen
der kerk. Wij houden geen censu
ra morum, of zij is op onze ker-
keraadsvergadenngen maar een
wassen neus. Van de Bond tot aan
de Vrijzinnigen konden wij allen
nog iets heel goeds leren van de
Nadere Reformatie, nl. de zorg
voor het leven der gemeentele
den. De Nadere Reformatie heeft
de losse zeden van het volkuit
de Reformatietijd belangrijk in
christelijker banen geleid.
Bij een frequentere Avond
maalsviering kan een frequenter
toezicht houden ons helpen te
doen, wat wij Altijd behoren te
doen. Dit is in de kerk van van
daag zeker niet overbodig. Psy
chologisch bezien kan het afwe
ren van het Avondmaal, degene
die toch niet pleegt te gaan. wel
eens julat de begeerte geven om
wel te mogen deelnemen. Hebben
wij dit al eens gedaan: Iemand,
die niet pleegt te gaan. vanwege
zijn zonde afmanen?
Als wij dit deden (waar toch
ook zij vallen onder het toezicht
van allen over alleni, zouden zij
gevoelen: „Daar Is blijkbaar al
tijd al ook op mij gerekend."
Censura morum Is een hoog goed,
aanbevolen en bevolen, door de
Bijbel en door de kerk.
Chr. maatschappelijk werk kan de
richting aangeven
7 IL DE KERK
IHPH|
totaal ander» georiënteerde samenleving. Maar al te dikwijlt
Iv/ IL DE KERK aan de zelfkant van het lev
doen, dan moet zij haar taak en toon aanpassen
Beroepingswerk
NEDFkTLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen te Midsland (Terschelling
J. Langhout, em. predikant te Hilversum;
te Warffum: S. Euverman te Schoone-
Bedankt voor Polsbroek en Vlist:: J.
Spelt te Dinteloord; voor Vreeswijk:
A L. v. d. Smit te Maarssen; voor Ap
pelscha (nadere beslissing:: L Hylarides
te Augustinusga
Beroepbaarstelling: de heer A. Westra,
vikaris, Hervormde pastorie te Berlikum
oepba;
GEREFORMEERDE KERKEN
'ruchtbaar werk kunnen Beroepen te Harmeier: kand. C. H.
J Berg te Hilversum.
Examens Aan de V.U. slaagde vc
het prop. examen de heer J. Bosman
worden er (overigens lofwaardige) initiatieven genomen, die toch in wezen Ens£pepJ
niet de volksgeest bereiken.
Wie kon. voor de groep maatschappelijk werk van de Chr. Bond van
Overheidspersoneel, die gisteren in Utrecht een bezinningsdag hield, beter
over dit onderwerp spreken dan ds. G. van Veldhuizen, die sinds jaren
in de Rotterdamse volkswijk werkt?
Ds. Van Veldhuizen deed dit op de
hem eigen wijze. Hij toonde aan hot
moeilijk verstaanbaar de „tale Kana
ans is voor de buitenstaander, die bo
vendien niet vertrouwd is met a
meen beschaafd Nederlands, magr
een eigen, goed vertrouwd taaltje op
na houdt.
Het zou juist en zegenrijk zijn.
wanneer de kerk zich beter verdiepte
in de taal en ln de gesteldheid van
hen, die aan de zelfkant leven, die
uit zichzelf niet naar expositie of an
dere voorlichitng komen, maar toch
zo broodnodig voorlichting moeten heb
ben op vrijwel elk gebied, voorlich
ting, die tot hen moet worden ge
bracht ook, en misschien wel in de
eerste plaats door de kerk.
Wonderlijk is deze samenleving aan
de zelfkant. Massa's mensen, opeenge
pakt in meestal onvoldoende woningen
met al even onvoldoend meubilair, met
een hartstocht voor het moderne ..me
chanische speelgoed": de auto. motor,
e. televisie en radio.
wasmachine.
Die een zucht heeft naar het gemak
kelijke amusement: het plaatje, ln ca-
su de film en de televisie. Volgens ds.
Van Veldhuizen verstaat geen enkele
Nederlandse omroepvereniging de cul
turele taak
GEREFORMEEr^E GEMEENTEN
Bedankt voor Dordrecht: H. Rijksen
te Vlaardlngen.
Tegen het dansen
Limburg hebben twee
Wanneer de kerk zich waarlijk ori
ënteren wil over haar houding tegen
over de „zelfkant", doet zij goed.
te luisteren naar de ervaringen, op
gedaan door maatschappelijke wer
kers en werksters. Want alleen via
aangepaste jeugdzorg, bejaardenzorg
en het werkelijk bescheiden begelei
den van de volwassene zal zij deze
bevolkingsgroep kunnen bereiken.
Tijdens de discussie lichtte spr. een
andere groeperingen.
Te Brunssum
kerkeraadsleden van de ïlérv. Gemeen
te zich uit het ambt teruggetrokken. Zij
kunnen zich niet verenigen met de gang
van zaken betreffende het jeugdwerk
de ontwikkeling rondom het wijkgeboi
dat door deze gemeente v>rdt geëxploi
teerd.
Er worden in dit wijkgebouw geregeld
instuifavonden gehouden. De kerkeraad
heeft uitgesproken geen bezwaar te heb
ben tegen het dansen op instuifavonden
en tegen het organiseren van een dans-
cursus. De kerkeraadsleden. die nu heb
ben bedankt, deden dit. ornaat het huns
Zondag: rustpunt in 't jachtige leven.
Ja, dan is de eerste sigaret in alle
rust en vol behagen opgestoken het
veelbelovende begin van „uw eigen
genoegen".
Dat is het goede moment om te proeven
flr trTrrillr" dl n" nnk Ar* hoe superieur de Roxy-sigaretten zyn.
de televisie die ook de v ,iin
Daaroi
Avondmaal te houden Zoals ge
zegd. ze wordt niet alléén daar.
maar m het bijzonder daar ge
houden. De opdracht uit Mattheüs
18. die Chriatus gaf. viel
zonder geplaatst heeft. En dat de
oostellers en de kerkeraden dat
deden Bijbelvaste
Advertentie
BRRR... brrr,,, brrr
Even n boodschap om de hoek
even in de tocht tussen tweedeu-
reniedereen kan kouvatten,
maar tang verkouden blijven is
daarom nog niet nodig! Neem
een Akkertje". Akkertjes los
sen sneller op in de maag. geen
korreltje van net geneeskrachtige
micro-poeder gaat verloren. W«g
koorts, wèg rillingen, wig griep
en verkoudheid. Akkertjes -dit
ia pai snelle hulp
AKKERTJES"
flitun uw klachten uigf
i gemêleerd.
ai j Voor de befaamde Roxy-melange zyn
eenvoudige mens moet xunnen bereiken. 2\ edele, milde tabakken met zorg
het schommelt altijd tussen te plat of uitgekozen
In de volkswijk wordt de school ge
haat en afgewezen omdat het leerplan
niet aanpast bij de mentaliteit, zó sterk
zelfs, dat sinds het vak handenarbeid
op verschillende scholen is ingevoerd,
Vandaar dat weldadige, fluweelzachte
karakter. dat lichte, geurige aroma,
die eigen prettige smaak! Koop voor
zondag een pakje Roxy en proef aan
dachtig. En gun uzelf voortaan elke
dag deze „sigaret voor kieskeurige
rokers".
Niet voor niets zeggen al miljoenen
dagelijks:
,,'n Roxy? Ja graag!"
Jeugdzondag in de
Baptisten Gemeenten
Nederland
aandacht worden gegeven aan het
jeugdwark. Zoveel mogelijk zullen dc
zondagsschoolkinderen de diensten bij
wonen en een der leiders of leidsters
zal het Bijbelverhaal verzorgen, waar
over dan ook de prediking zal gaan. De
Schriftlezing en collectes worden ook zo
veel mogelijk door jongeren gedaan
Een boodschap van de jeugdraad der
Baptisten Jeugdbeweging zal worden
voorgelezen.
Niet langer Machten
T? Hengelo (O.) zeten de Remonstran
ten erg verlegen om een dominee. Maar
aangezien de Remonstrantse Broeder
schap op dit moment geen proponenten
beschikbaar heeft, kon de vacature niet
vervuld worden. Toen heeft de kerke
raad er bij de Broederschap op aange
dragen een theologisch student als voor
ganger te mogen ontvangen
Bij uitzondering is dit verzoek toege
staan. De student J. C. M. van aer
Si -va, wiens studie nog niet voltooid is.
maar die wellicht over een poosje zijn
Concensus in de
praktijk
Met ingang van 1 oktober 1.1. zijn zo
wel in de kerkorde van de Evangelisch
Lutherse Kerk als in die van de Ne
derlandse Hervormde Kerk bepalingen
opgenomen, die het mogelijk maken, dat
gemeenschappelijk het heilig avond
maal wordt gevierd en dat predikanten
van de Lutherse Kerk in de Hervorm
de Kerk voorgaan en omgekeerd, de
&m deze ontwikkeling in de verhou
ding tussen beide kerken in een bijzon
dere dienst tot uitdrukking te brengen
is er overleg geweest tussen de synoda
le commissie van de Lutherse Kerk en
het moderamen van de Hervormde
Kerk. Als resultaat van dit overleg
hebben de kerkeraden van de twee ge
meenten in Amsterdam besloten op zon
dag 7 december 1958 des avonds te 7
uur in de Lutherse Oude Kerk aan het
Spui een gemeenschappelijke avond
maalsdienst te beleggen. De viering zal
geschieden volgens de Lutherse Titur-
Jie. In de dienst zullen voorgaan ds.
A. Stellwag, dr. A. A. Koolhaas, prae-
ses van de Hervormde synode, dr. J.
P. van Heest, voorzitter der synodale
commissie van de Luth. Kerk en ds. J.
R. Wolfensberger.
installeerd als voorgangt
proponentsexamen heeft afgelegd, zal de
gemeente van Hengelo hem officieel be-
Een voortreffelijke
handleiding
Is het Verbond van Prot.-Chr.
Werkgevers in Nederland ter gelegen
heid van zijn veertig-jarig bestaan
naar buiten getreden met de uit
gave van een boek, tuaarin de meest
actuele vragen voor de chr. sociale
beweging aan de orde worden ge
steld, de Christelijke Middenstands
bond heeft bij de viering van zijl
40-}arig bestaan een publicatie het
licht doen zien, die minder naar bui
ten. maar meer naar binnen ge
richt is. Een publicatie, die in een
oplage van 25.000 exemplaren is ver
schenen en die de leden in een keu
rige samenvatting alles biedt, wat
voor de middenstander maar van be
lang kan zyn en wat hij dient te
weten. Een boekjewaarvan ongetwij
feld veelvuldig en dankbaar gebruik
zal worden gemaakt door alle leden
van de bond, die het gratis toegezon
den krijgen.
Typisch voor het toegenomen begrip
bij de middenstand voor het belang
van de organisatie, is een passage uit
het hoofdstuk getiteld: Concurrentie of
72
apart. En dan sprak hij op een zachte, ge
lee toon waarvan een vrouw zo gemakkelijk on-
de bekoring komt. Ook dan bracht hij haar tot
■e da
eiig,
aan de deur. maar ging nooit ongevraagd mee naar
binnen.
Wat moest se doenT Ze kon ook niet binnen blij
ven. want daarvoor was ze niet in Boulogne geko
men Ze wilde zo gauw mogelijk terug naar naar
man en kinderen
Na veertien dagen zou Carlyle weer komen. In
tussen veranderde ze steeds meer ten goede Ze
durfde haar gevoeiena met te ontleden maar het
was alsof ze opnieuw een Jong meisje werd De
lucht was blauw als saffier en het groene land en
de ruisende bomen waren als van smaragd en de
bloemen geurden als nooit tevoren Geen wonder,
dat ze zich al genietend steeds beter voelde. Ze
e samen met kapitein Levison haar man van de
halen
Toen hij haar sag vanachter het douanehek. her
kende hij haar nauwelijks. zo fris zag ze er uit er
baar ogen glansden bijna overmoedig in de zijne
„Wet heb je met Jezelf uitgevoerd, liefste'
hij. toen hij buiten kwam „Je ziet er so
uit'"
„Ja. ik ben veel beter. Archibald, maar Ik voel
me op het ogenblik wat warm We hebben een tijd-
1e staen wachten en de zon scheen ons precies ln
het gezicht. Wat duurde het lang eer die boot bin-
„We hadden sterke tegenwind", antwoordde Carly-
ie en hij vroeg zich af wie te bij «leb had. Hu
meende dat gezicht trouwens eerder gezien te heb-
van
door ANN LUDLOW
het vergeten?". Ja. hij was het inderdaad vergeten.
,.Ik ben blij, dat het zo trof", onderbrak kapitein
Levison. „want nu kon ik een beetje op haar pas
sen. Ze is nu weer veel sterker, maar in het begin
kon ze heel slecht alleen gaan
„Ik dank u heel hartelijk", «ei Carlyle warm
Isabella liep gearmd met haar man en Levison
Uep naast hem Hij zei zachtjes, zodat Isabella nel
niet kon verstaan, dat hij van haar geschrokken
was. zo slecht zag ze er uit HJ dacht bijna dat
ze het niet lang meer zou maken. Daarom had hij
gemeend haar zijn diensten te moeten aanbieden.
..Ik ben er zeker van dat zij er u dankbaar voor
ls". was Carlyle's antwoord. „Het lijkt me weinig
minder dan een wonder zoals ze opgeknapt ls. Hoor
je wel. Isabella, ik zei dat er hier een wonder is
steviger en bad om kracht
te mogen weerstaan, die
was binnengeslopen.
„Je hebt nog helemaal niets
teld. Hebben ze zoenen voor
Archie ook?"
De volgende dag, het was zondag, kwam Francis
Levison op Carlyle's verzoek bij hen eten. Het was
de eerste maal aat dat gebeurde. Daarna vertelde
Levison openhartig zijn moeilijkheden aan Carlyle.
Hij kon niet meer in Engeland komen vanwege zijn
schuldeisers en Sir Peter. zyn. oom liet niets rr.eei
van zich horen. Eenmaal kwam er een brief, dat
hy ziek was en zich niet met zakelijke aangelegen
heden kon bemoeien.
„Heel erg kan het niet zijn". merkte Carlyle op.
„Verleden week reed hij nog door West Lynne in
een open rijtuig."
„Hij moest me maar helpen", mompelde Levison.
„Ik ben zijn erfgenaam zolang lady Levison hem
er geen geeft. En ik heb er niet van gehoord dat
ze er een zou verwachten."
„Ik zou proberen hem te spreken te krijgen."
„Dat weet ik. maar dat is onder de huidige om
standigheden niet mogelijk Met die dreigende wol-
ken^ boven mijn hoofd durf ik niet in Engeland te
Collegialiteit? Opgemerkt wordt: De
moderne middenstandsondernemer is
zelfstandig, maar geen individualist. Hij
heeft van het verleden geleerd. Zelfstan
digheid is de basis van zijn onderne
merschap. Maar van akelig individua
lisme heeft hij niets te verwachten. Het
leidt tot een strijd van allen tegen al
len met geen ander doel dan elkaar
zakelijk ten gronde te richten, wa
bij niemand is gebaat.
We leven in de 20ste eeuw. de ee
van overleg en samenwerking. Dat
een groot, geestelijk goed! Geen klas
senstrijd, maar samenwerking ook tus
sen de collega's in dezelfde branche.
Deze samenwerking sluit de conci:
tie niet uit, maar zij bewaart
broodnijd. Gezonde concurrentie bete
kent in onderlinge wedijver streven
naar een zelfde doel, namelijk ee
zonde opbouw van de eigen bedrijfstak.
Tot heil van allen, die daarin werken
en tot heil ook van de consument.
Ook wordt antwoord gegeven op de
vraag, wie er allemaal tot de midden
stand behoren, namelijk alle me
die zelfstandig werkzaam zijn In het
midden- en kleinbedrijf: de leiders
eleen winkelbedrijven, de ondernem
ln de horeca-sector, de vervoerders
de ambachtsondernemers. Maar ook de
accountants, de assurantie-makelaar:
de pensionhouders en de grossiers,
kortom de zelfstandigen, die zelf het
risico van bedrijf en beroep dragen.
De vrije
organisatie
Hoewel in Neder
land het grootbedrijf
in vele gevallen i
gegroeid tot gro
zeer grote bedrijfs-
eenheden met duizen
den en tienduizenden
arbeiders, is het
tal grootbedrijven
houdingsgewijs
beperkt. In 1950 behoorden van de rond
407.500 Nederlandse vestigingen er 378.400
tot het kleinbedrijf (met minder dan
personen) en 23.200 tot het middenbedrijf
(11 tot 50 werkzame personen": 1.5 pet
grootbedrijf. 6 pet. middenbedrijf en 92
pet. kleinbedrijf. Het kleinbedrijf alleen
al gaf in 1950 aan 960.000 personen werk,
d.i. 38 pet. van onze beroepsbevolking. De
grootste detailhandelsbranche vormen
kruideniers met 21.600 ondernemingen
2900 filialen, daarna komt de textiel n
20.000 ondernemingen en ook 2909 filialen,
de gevaarlijke vijand De kleinste zijn de drogisten met cijfers
ongemerkt haar hart van resp. 3300 en 350
Het boekje geeft van het prilste begin
af de geschiedenis van de christelijke
middenstandsorganisatie in Nederland.
komen."
Tenslotte bood Carlyle aan Sir Peter Levison te
gaan opzoeken. Niet als advokaat. maar als vriend. I StTlBI 90 RbeilfflatifOft
Om tenslotte een beeld te geven
van de volledigheid van het werkje
noemen we hier nog de volgende on.
derwerpen, die in een aantal hoofd
stukken zijn uitgewerkt: de oplei
dingsmogelijkheden tot middenstan
der de vestiging, de financiering, be
drijfspand in eigendom of huur. het
aantrekken van personeel, sociale
risico's, speciale middenstandscredie-
ten. eenmanszaak of vennootschap,
bedrijfsvoering, de vrouw in het be
drijf. functie van de Kamer van Koop
handel en de werkwijze van de pu
bliekrechtelijke bedrijfsorganisatie.
(Advertentie)
de Doe dAB toch aaaa
Kruschen i
ant je hebt
op je wangen
op haar wangen werd dieper bij deze
woorden. Ze wist. dat het niet de zeelucht wa» hoe-
het in haar hart niet wilde erkennen. Maar
i de arm van haar man en vatte die des te
Lady Isabella zat intussen ...PMP
kamer daarnaast en keek lusteloos naar de Fransen. fe—
die van en naar de haven stroomden ln hun zondag- knir'
se kleren Ze keek wel. maar haar gedachten waren Slltt.
er niet bij. Ze was met zichzelf bezig en dat onder- A1 tientallen uren
zoek viel niet naar genoegen uit. Ze voelde, dat er hele wereld redder
In haar hart een sterke neiging voor kapitein Levi-1 gevallen van Rheumatiache i
son begon te groeien Tegen haar wil. maar ze raak-[omdat Kruschen de oorzaak
te het toch niet meer kwijt En tegelijk was er dle|"n«»« «n verdrijft Rheum
stem van haar geweten, die hssr waarschuwde
aanklaagde. I» «2T iff S - bloedzuiverende ofganen
(Wordt vervolgd)
i dulzende
Misschien lijkt het neerschrijven profaan, maar het zijn ge
dachten die bij ieder mens wel eens boven komen: gedachten
als deze, dat bidden wel rust geeft, maar nooit de zekerheid
dat men ook krijgt hetgeen waarom men bidt. Gods wegen
zijn hoger dan onze wegen en juist daarom weet men zo zelden
of dat wat men vraagt wel in Gods weg is. Bidden om herstel
in ziekte hoe kan men weten of het niet Gods weg met
ons is die ziekte te doen voortduren? Bidden om het dagelijks
brood hoe weet men of God ons niet de weg van armoede
wil doen gaan?
Zo te denken is menselijk maar dan ook menselijk in de f
niet-gunstige betekenis van het woord! Omdat dusdoende God I
gemeten wordt met menselijke maten terwijl Gods einde-T
loze liefde jegens het schepsel, dat Hij maakte naar Zijn beeld
en Zijn gelijkenis, niet te meten is!
Lees toch de Bijbel. De lofzangen op Gods liefde jubelen u
tegen, als wierook stijgen op de dankbeden, omdat God uit
redde uit angst en nood. Al die aardse dingen die zo'n groom
deel van ons gebed vormen „Uw hemelse Vader weet datl|
ge al deze dingen behoeft!" Twijfel toch nooit aan God, ujantL
Hij is de Almachtigeen uw hemelse Vader! j
GECAMOUFLEERDE TERUGTOCHT
jjE verklaring van Dulles en de dat de Russische minister van buiten-
jongste Russische voorstellen, die landse zaken, Gromyko, speciaal],
regelrecht me» elkaar in ver. naar Oost-Duitsland was gevlogen om
de communistische zetbazen daar r
duidelijk te maken, wat deze front-1.
randering te beduiden had.
niet regelrecht met elkaar
band staan, kunnen ook niet los
elkaar worden gezien.
De eerste gaf de geestesgesteldheid
van de Verenigde Staten en de andere Het ls duidelijk, dat het monsterach-i
westelijke mogendheden weer, wat tige nieuwe plan van Chroesjtsjef
de kwestie Berlijn betrof: zonodig volkomen onaanvaardbaar ls, zowel
zullen wij geweld gebruiken.
voor de Berlljners, als voor West-.
als er andere middelen zijn, zullen Duitsland en zijn westelijke bondge-L]
we die niet onbenut laten. noten.
Het nieuwe plan van Moskou getuigt Aanvaarding er van zou zelfs
het succes dat de vastbesloten- der toezicht van de Verenigde Na
ties spoedig het einde van de vrij- p
heid in West-Berlijn betekenen.
De Russen leggen dan ook een onge-jj
looflijk cynisme aan de dag, i
heid van Amerika, Engeland
Frankrijk ten aanzien van het Ber-
lijnse conflict heeft opgeleverd.
Een nieuwe blokkade van West-Ber
lijn, als politiek pressiemiddel, kon zij hun „strategische terugtocht"
Chroesjtsjef niet meer organiseren, trachten te camoufleren door hun no- ei
om de eenvoudige reden dat er niets ta's een ultimatief karakter te geven
te blokkeren viel. en zich op te werpen als pleitbezor-
Er zou geen blokkade meer zijn, zei gers van de West-Berlijners, die nog d
Dulles, omdat het Westen zich even- steeds door de „westelijke bezetters" b
tueel niet tegen Oostduitse controle- worden overheerst.
maatregelen zou verzetten, maar ze Wellicht maken dergelijke woorden ij,
hij zelf ln een onvoorzichtige bui had den van datzelfde leger gereed staan,
veroorzaakt. de plaats in te nemen van de Ame-
teerd en die pas mogelijk bleek, na- den overlaten.
NIET DE WARE VRIJHEID
A LS het in hun kraam te pas kwam, In Moskou heeft men dit al lang zien
hebben de Russen de zgn. ncu- aankomen. Sedert het begin van dit
trale houding van Finland nogal jaar maakt het in steeds sterker mate
eens aangegrepen om te bewijzen, gebruik van politieke en diploma-
Om de neutrale houding van Finland ten bij de algemene verkiezingen f
goed te kunnen begrijpen, moeten we winst boekten, zo zelfs, dat president t
evenwel realiseren, dat zy niet Kekkonen zich genoodzaakt zag de -
de oorzaak, i
het gevolg i
leider
i de communistische partij
de nauwe relaties voornamelijk uit te nodigen een kabinet te vor
men. De socialisten weigerden echter I
hun medewerking en de vlieger van
op economisch gebied met de Sow.
jetunie.
Bedenken we vervolgens, dat deze Moskou ging niet op.
betrekkingen slechts gehandhaafd Er kwam een kabinet, maar dat was
kunnen worden, omdat de Russen rechtser dan enig voorgaand kabinet.
tussen het kleine Finland en de behoorlijk afscheid
machtige' Sowjetunie in grote lijnen andere diplomatieke
getekend.
Naarmate de jaren verstrijken.
economische
dwangmiddelen werden gebruikt om
de Finnen tot andere gedachten te
dert het ogenblik, waarop Finland brengen,
geen verplichtingen meer tegenover Dat is de vrijheid, die men in Moskou
Junqharu
HORLOGES
dankbare geschenken j
voor damei en heren In velerlei uit- I
voeringen, reeds
vanaf f 36.50 (heren)
en f 48.50 (dames)
Bij Uw horloger-juwelicr
Christelijke onder
officieren in
Amersfoort bijeen
)e Nationaal Chr. O.O.-Verenii
Chr. Sociale O.O.-Verenlglng kwa
de verzekeringsgedachte met stelligheid
verworpen.
Voor dit voorstel was een grote meer
derheid aanwezig. Een voorstel tot con
tributie verhoging van 50 ct. per maand
per lid werd na enige discussie even
eens met grote meerderheid aanvaard,
In de middagpauze kregen de on-
De Nationaal Chr. O.O.-Vereniging-degeveer 200 functionarissen van de ver-
teren ta blflt™;»^ emgmg de gelegenheid het nieuwe
dering ln het protestants militair tehuis j ^ereryffin0sgebouw aan de Lange
te Amersfoort bijeen. I bracht zn Amersfoort te bezichtigen.
Een beslissing moest worden genomen Namens de leden werd een nationale
/er de toekomst' e werkwijze van het \vlag met stok en wimpel aangeboden
fonds uitker g na overlijden. Op tafel en de onderafdeling Kon. Marechaus-
lagen zes '.eer uiteenlopende •"•«—<-»»« i - -
zeer efficiënte
had behandel!» van deze moeilijke
materie plaats. Dit was in hoofdzaak teW7 - r
d.„k™ m Amsterdam?
Juist
oorberelding
van de leden.
Reeds In dc morgenvergadering viel
het besluit het fonds, dat tot nog toe
bij de Nat. Chr. O.O.-vereniging was on
dergebracht. over te dragen aan de Chr.
Sociale O.O.-vercnlglng.
Dit besluit hr^ft tot ge' Ig dat aan
de nabestaanden van alle in actieve
dienst overledei leden i de Chr
Sociale O.O.-vereniging een uitkering
tot een maximum van 1.500 kan
worden gedaan.
Het karakter van een vrijwillige deel
name blijft door deze besl:-sing onaan- e
getast. In het kader van dit fonds wordt rel en Kopenhagen.
i de Worlds As-
Het hoofdkwartier „W14UB as
sembly of Youth, waarbij ook de Ne
derlandse Jeugdgemeenschap is aange-
Uiten' 5al mogeliik binnen afzienbare
tijd in Amsterdam worden gevestigd.
Begin 1959 zal het hoofdbestuur zich
daarover nader beraden en ook met het
Amsterdamse gemeentebestuur moeten
nog onderhandelingen worden gevoerd.
De W.A.Y waarbij jeugdorganisaties
uit 46 landen zijn aangesloten, zetelt
thans in Parijs. Arlere steden, die
voor het hoofdkwartit r van deze inter
nationale jeugdorganisatie in aanmer
king komen zijn Londen, Genève, Bru»-