CttRISTFLIJK Scheidende voorzitter Chr. Schildersbond geridderd Maak van groeven geen afgronden Puzzel J. Koster uit Raamsdonks- veer opvolger Protestantse orden als aanvulling gemeente LSDY ISABELLA Een woord voor vandaag Kanttekeninf Ned. Protestantenbond handhaaft gedragslijn H Baptisten, modaliteiten en richtinaen QOK de Baptisten kennen het probleem ran richtingen en modaliteiten in hun midden. Dat hhjkt wel uit een artikel van ds. Louw in ..De Ch riet en". Hij Hferaif tot artikel n.a.r. een .lerie publikaties van de Asso ciation of Regular Baptist Chur ches", een zeer fundamentalis tische Baptisten Unie in Amerika. Deze groep, die een zeer strenge selectie toepast om alle vrijzin nigheid en midden-orthodoxie huiten de deur te houden, groei de van 690 gemeenten »n 1954 tot «09 gemeenten vorig jaar. Deze Unie zond in 1957 meer zende lingen uit dan de grote Ameri kaanse Bond van Baptisten. Bovendien vertelt ds. Louw. dat op de wereldconferentie van de I.C.C.C. door de Baptistenaf gevaardigden besloten werd om naast de gemêleerde Baptisten Wereld Alliantie een eigen We reld Unie te stichten, die geheel zal bestaan uit orthodoxe groe pen. Ds. Louw vervolgt dan: fundamentalisten beweegt. We hebben waardering voor de opzet van hun werk en de geestelijke, of zeggen we liever: theologische strijd, die zij voeren. Hun bedoe ling is geen andere dan de wacht te betrekken bij de Heilige Schrift en Gods volk en de gemeente te bewaren bij dat Woord. Zij wensen te strijden voor het geloof, dat eenmaal de heiligen is overgele verd, en dat te doen is een op dracht. door de apostel Judas ons allen verstrekt. Het geloof en dit hier te nemen in objectieve zin: het geloof is geen onbetwist bezit. De satan wil de fundamen ten onder de gemeente weghalen, wel wetende dat dan het gehele ge bouw vanzelve Instort. Wie. die de gemeente en de zielen lief heeft, zou geen sympathie koeste ren voor zulk een streven en strijd? Het is mogelijk, dat door de broeders fundamentalisten de frontlijn onzuiver getrokken wordt, doordat ze van het woord: „fun dament" de meervoudsvorm ge bruiken. We herinneren ons dat de president van de Engelse Baptis ten Unie op de Jaarvergadering van die Unie in het jaar 1930 een openingstoespraak hield over het onderwerp: ..Een heerlijke ge meente". waarvoor hem de le- km-broeder de brief aan de Efeziërs de stof leverde. We ber inneren ons uit die heldere toe spraak. dat hij terloops ook iets zei over de theologische verschil punten en als zijn gevoelens uit sprak. dat het minder Juist wat om te spreken van de „fundamen tals". doch men beter deed «tch te beraden op het fundament der gemeente. De verschillen ontstonden al thans ten dele. meende hij, uit de meervoudsvorm van het woord f unri.i ment. Het fundament der gemeente Is het belangrijke; over de vraag wat fundamentele waar heden tljn. kan men dan vrucht baarder spreken, als men Hem In het oog houdt, die het fondament der gemeente la. „waarheden" gaat spreken, voelen we ons minder behagelijk. De waarheid ia toch niet ge6plitst en niet de som van een optelling'* De Waarheid Is één: zij wordt ge kend in Jezus Christus, maar: waarheden wat zijn dat? Hoe veel zijn er daar van" We horen altijd wat VTeemd op, wanneer we de roomsen horen spreken van „genaden". Is de genad" gedeeld? Wordt ze ons geschonken bij gro tere en kleinere stukken en stuk jes? Een „genade" die zich splitst in „genaden" of de optelsom van genaden is. is iets. dat we met de Bijbelse heilsgedachte niet kunnen rijmen. Zo is het ons ook enig zins te moede wanneer we van „waarheden" horen. Wij wensen de „Waarheid" te kennen gelijk ze in Jezus is Ef. 4 21). Het Bijbelse waarheidsbegrip is reali- teltsaanduiding, lsat zich zo moei lijk in formules vatten en vastleg gen. Wij ontmoeten in de Bijbelse Waarheid een geheel andere we reld. Onze woorden zijn aanduidin gen van haar. getuigen, maar geen getuigen, die aé „Waarheid" ten volle betuigen kunnen. Ketterijen ontstonden en planten zich nog immer voort waar men dat uit het oog verloor en de „Waarheid" als een menselijk gegeven ging hanteren. Bij het horen der woor den letten wij op hetgeen er door heen klinkt en gloort, wel weten de dat. wat achter de woorden zit, onuitsprekelijk is. We sollen 1 dat wij Iemand, die In het vat dat men als ..fundamentalisme" aanduidt de grote schat ontving en nn meedraagt door zijn leven, vanwege dat vat minderwaardig zouden achten. Hij kan alleen In dat vat zijn schat bewaren, wel nu: hij doet het. Maar hij heoor- dele anderen ook naar hetgeen zij als hun schat meedragen en uit dragen. Is die schat de Christus der Schriften, de Heiland, die ge storven Is vanwege onze zonden en opgewekt vanwege onze recht vaardiging. dan kan en zal er overigens wel onderscheid zijn tussen broeder en broeder, maar dat onderscheldende zal geen scheiding betekenen. MET HET bovenstaande zullen geen wezenlijke verschillen ge relativeerd worden. We willen geen kloven aanduiden met onschuldi ge woorden als waren het maar groeven. We weten heel goed dat „richtingen" niet d&èrdoor minder ernstige verschillen aangeven. Maar we willen strepen en groe ven niet promoveren tot afgronden. Doch als er één terrein is, waar op men zich voorzichtig en wel overwogen moet uitdrukken, dan ls het het terrein, waar het gaat om het hoogste en heiligste. Dat bedenke elke broeder. 10. drassig land 12. lengtemaat 14. element, afk. 15. opbergruimte 16. beroep, dat met eenden maken heeft! 17. pers. voornaamwoord 19. muzieknoot 20. daar 21. dagtekening 22. voorzetsel 23. verloren 26. onbeschaafd 28. staartbeen Verticaal: 1. boksersterm. afk. 2. den lezer heil. Lat. afk. 3. windrichting, afk. 4. getijde 5. bep. lengtemaat 7. „dom" zoogdier 8. mooier dan andere 9. lichte takel 10. laf 11. -en: kou lijden 13. afkeuren 18. dommekracht 19. reeks, bussel 24. water in bep. toestand 25. geheel de Uwe. afk 26 bep. getal, (wiskunde!) 27. bep. officier, afk. f||| V - Van Nelle bestellen I Adv. De heer F. F. van der Wey, voorzitter van de Nederlandse Bond van Christelijke Schilder- patroons en bovendien een zeer dominerende en prominente figuur, die bq de gehele bedrijfstak in aanzien staat, heeft gisteren op waardige wijze afscheid genomen als voorzitter. Namens H.M. de Koningin werd door de directeur- generaal van de middenstand, dr. Groenevelt Meyer, aan de heer Van der Wey het ridderkruis in de orde van Oranje Nassau uitge reikt. Van de vele sprekers, die behalve vele goede wensen talrijke cadeaux aanboden, was ook de voorzitter van het bedrijf schap voor het schildersbedrijf, de heer E. J. van Lent, die namens alle orga nisaties sprak De heer Van Lent noemde in het bijzonder de grote betekenis, die het werk van de heer Van der Wey in -Nederland heeft gehad voor de sanering van het schildersbedrijf en voor de or ganisatie van de vakopleiding Vorige week nog verrichtte de heer Van der Wey de opening van de christelijke schildersschool in Zwolle- De ochtendvergadering, die meer een huishoudelijk karakter droeg, be noemde de heer Van der Wey op spon tane wijze tot ere-voorzitter met de bevoegdheid de vergaderingen van het hoofdbestuur ook in de toekomst te mogen bijwonen. Met algemene stem men werd tot zyn opvolger benoemd de heer J. Koster uit Raamsdonksveer. Afscheidsrede In zijn afscheidsrede sprak de heer Van der Wey over de noodzaak en het gevaar van organisatie. De organisatie kan het recht vervormen tot macht, het werk voor de organisatie is onverzadig baar. het breidt zich altijd uit. En voorts vraagt de organisatie de over dracht van persoonlijke belangen en ver antwoordelijkheden. Zij is echter noodzakelijk, omdat de enkeling in deze tijd niets in te brengen heeft. De gemeenschapsgedachte is ook in de schepping gelegd. Daarbij dient bedacht te worden, dat de samenlevings verbanden steeds groter worden, en de organisatie zich dus steeds sterker zal Van Nelle bestellen I Adv Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Lekkerland (wijk- gemeente Dorp): J. C. Schuurman te Bleskensgraaf; te Lathum (toezegging) K van Otteren (vac. te Den Helder); te Wilp (Gld.) Th. van Sprank te Zundert: te Waddinxveen (vac. J. v. d. Haar) G. H. van Kooten te Genemuiden. GEREFORMEFflDE KERKEN Bedankt voor Bodegraven L. Loos man te Berlikum. CHRISTELIJKE GEREF. KERKEN Bedankt voor Driebergen: F. Bakker te Huizen (N.H.). Van Nelle bestellen I Kerkelijk maandblad in Denemarken Binnenkort zal In Denemarken nieuw modern opgemaakt kerkelijk maandblad verschijnen. Het blad „De wereld der kerk" verschijnt in kleuren druk en zal artikelen bevatten over oecumenisch leven, architectuur, kunst en wetenschap en zal zich vooral jongere lezers richten. (Van onze sociaal-economische redactie) moeten maken om de belangen en ver antwoordelijkheden van de enkelingen ook op hoog niveau te kunnen vertegen woordigen. De heer Van der Wey dacht hierbij speciaal aan de Euromarkt. Deze ontwikkeling zal ook steeds zwaardere eisen gaan stellen aan de band tussen leiding en leden. Aandacht zal er daarom moeten zijn speciaal voor het bondsorgaan, voor de streek- en pro vinciale vergaderingen, er zullen min der redevoeringen gehouden moeten wor den. maar meer gesprekken ook over technische, ambachtelijke en commer ciële zaken. Tot voorzitter van het dagelijks be stuur werd gekozen de heer D. Boon uit Den Haag. Als bestuurslid werden voorts nog geïnstalleerd de heer S. van Ko ningsveld te Woerden, de heer L. Los te Leiderdorp en de heer G. Verhoeven te Andel (N.Br.). Ter voorbereiding van de viering van het 40-jarig bestaan van de bond volgend jaar. werd een jubi leumcommissie ingesteld. De minvermogenden De secretaris van het bestour der Chr. Nationale Schildersschool te Zwol le, de heer P- H. de Kleuver, kon ter vergadering nog mededelen, dat het be drijfschap zich bereid verklaard had voor leerlingen, waarvan de ouders moeilijk de studie aan de school te Zwol le kunnen bekostigen, financieel te zul len bijspringen. Wat betreft de voorstellen, die ter gadering waren binnengekomen, werd het voorstel van het hoofdbestuur om in samenwerking met ce zusterorganisaties tot afschaffing van het lichtverlet te ko men. voor nadere studie teruggewezen naar het bestuur. Met de instelling van een eigen pa troonsongevallen- en ziektekostenverze kering ging men in principe akkoord, maar men zal eerst proberen ook de zusterorganisaties hiervoor warm te krij gen. Gepoogd zal worden het bedrijf schap in te schakelen ter bestrijding de zogenaamde zwarte arbeid'. Op zoek van het bedrijfschap verklaarde men zich bereid een actie te voeren, die zal leiden tot een grotere medewer king van overheidszijde aan de noodza kelijke werkspreiding in het schildersbe drijf. Advertentie Onreinheden ln Uw bloed rerooriaken die Rheumatische Pijnen. Vaarom sal so'n bloedzuiverende Kraiehenkuur goed doen. rording. dat bevrijdende over Uk er U I King v> ich op le\ i ing« „Het experiment der gemeenschap Een belangwekkende dissertatie van dr. J. H. van Beusekom te Utrecht is gistermiddag tot doctor in de godgeleerdheid gepro moveerd ds. J. H. van Beusekom, Ned. Herv. predikant te Breskens, op een proefschrift getiteld „Het experiment der gemeenschap. Een onderzoek naar plaats en functie van de „orde" in de reformatori sche kerken". Promotor was prof. dr. J. C. Hoekendijk. Dr. Van Beusekom heeft zich in zijn dissertatie beziggehouden met een ac tueel onderwerp in de huidige kerkelij ke wereld van West-Europa. Tijdens na de laatste wereldoorlog zijn in v schillende protestantse kerken geheel onafhankelijk van elkaar allerlei be wegingen ontstaan, waarin een nieuwe vorm van christelijk samenleven wordt gezocht en beproefd. Algemeen bekend zijn bijv. de Communauté de Taizé in Frankrijk en de Ion a-Community in Schotland, maar het „experiment der gemeenschap" geschiedt op veel ruimer schaal dan gewoonlijk wordt beseft. Het ziet ernaar uit. dat de „gemeen schap". die in vele opzichten verwant schap vertoont met de „orde" in de r.k. kerk en die daarom door dr. Van Beusekom „ordoïde" wordt genoemd, in het kerkelijke leven Advertentie Trakteer Uzelf! Van Nelle's nieuwe Assam Thee „Dat is Thee!" Een echte Engelse melange, voor U samengesteld uic alleen de allerfijnste en geurigste theesoorten. Assam Thee.dit is iets voor U, fijnproefster! VAN NELLE'S ASSAM THEE ENGELSE MELANGB 66 Kapitein Thorn glimlachte. „Ik ben gisteren pas u bent hier nooit eerder geweest?" Hier zou in "ieder geval een posiüef antwoord op moeten ko- ".HU# en mijn broer Jack behoren tot hetzelfde regiment' vulde Tom Herbert aan. een beetje of ficieel doende. „Jack had hem uitgenodigd om te ko men viasen En daar was hij opeens, zonder dat hij bericht had gestuurd Hii ts nu ergens in Ierland, wie weet w_aar precies. Stom dat het ^ao moest lo- kort." vissen en xo terloops be- vijver of een r Thorn blijft i Het gesprek ging gon Thorn over een ------ paling zat „The Low Pond was het. Carlyle keek naar hem. maar liet verder nieta blijken. Welke vijver bedoelt u. er zijn er namelijk twee Ik bedoel die vijver die tot een buitengoed be- ho"-t. hier ongeveer drie kilometer vandaan. Squi re Torpe moet de eigenaar aijn. als ik me niet ver- Carlyle glimlachte. „U moet bier toch wel eerder aijn geweest lijkt me. kapitein Thorn. Maar Squire Torpe is gestorven en het buitengoed U overge gaan op de echtgenoot van zijn dochter. De ..Low Pond" is drie Jaar geleden dichtgegooid Ik heb het gehoord van een vriend", antwoordde Thorn ongeïnteresseerd, hoewel het scheen dat hij er toch liever op doorging. Carlyle bracht het gesprek langzamerhand op Swainson de plaat* waar Thorn van Richard Hare zou gekomen zijn- De Thorn van nu zei. dat hij er ..een beetje van wist" en dat bij „er maar eventjes wa? geweest" Carlyle was er bijna van overtuigd, dat de vermoedens van Barbara juist waren. Het klopte allemaal tot in de kleinste bijzonderheden. De van Easi Lynne door ANN LUDLOW juwelen, zijn uiterlijk, zijn dandy-achtigheid. Carl- ig de kamer uit en riep Joyce. heeft naar u gevraagd, mijnheer' "UK cei ..Zeg tegen haar. dat ik kom zodra de heren weg zvjn". was het antwoord. „Joyce", ging hij verder, „je moet even een voorwendsel vinden om binnen te komen. Je kunt wei iets op tafel brengen of zo. En dan moet Je eens goed kijken naar de vreemdeling die bij de jonge Herbert zit. Ik denk. dat je hem wel eens eerder hebt gezien Joyce bracht een karaf water binnen. Het overige leverde evenwel geen resultaat op. „Ik ken hem niet. mijnheer. Hij was mij hele maal vreemd." „Denk eens goed na. Joyce. Heb je hem in de loop van de jaren niet eens gezien?" Joyce wist niet wat se er van denken moest, maar ze schudde het boofd „Is het niet de man. die dan uit Swainson kwam om Afy te bezoeken?' Joyce bloosde diep. „O mijnheer!" „De naam is gelijk. Hij heet Thorn. Ik dacht dat hij het wel eens zou kunnen zijn." „Mijnheer, ik kan het niet zeggen. Dc heb hem maar eenmaal gezien, toen, ik weet het niet Nee. ik zou het niet kunnen zeggen, ik heb niet aan man gedacht toen ik deze mijnheer Thorn zag." Ook bij Bethel had Carlyle geen resultaat. Op een vrij ongegeneerde manier noemde hij Carlyle een fantast. Hij had kapitein Thorn niet der gezien dan een paar dagen geleden En een Thorn was er in verband met Afy zeker niet. Carlyle dacht na. „Blijft hij nog een tijd bij Jul lie?" vroeg hij. „Hij is weg. ik heb hem Juist naar de trein ge bracht. Hij vond er niet zoveel aan. nu Jack er niet was. Hij zou nog eens terugkomen als zijn vriend mevrouw Hare een kort bezoek te brengen. Maar toen hij wegging, liep Barbara met hem „Wat heb je ontdekt?" vroeg ze gretig. „Niets van waarde", was het antwoord. „De man is weg." „Weg?" zei Barbara. Carlvle gaf een korte uitleg. Barbara vroeg of ka pitein Thorn misschien met opzet weggegaan was. Dat was patuurlijk ook maar een gissing. Ze had in ieder geval tegen niemand iets uitgelaten, waar door hij argwaan zou kunnen krijgen. Er kon verder niets gedaan worden. Carlyle ging naar huis en Barbara bleef achter. Ze drukte haar hoofd tegen het koude ijzer van het hek. toen zijn voetstap niet mee staan Lady Isabella werd gebeurde hoorde en bleef i niets bijzonders. een paar jaar lang (Wordt vervolgd) dezelfde rol zal gaan spelen als bijv. de „vereniging" dat in de negentiende heeft gedaan. Voor het eerst wordt nu in dit proefschrift deze ordoï de beweging beschreven en getoetst. Vier delen In een eerste deel (fenomenologische verkenning) wordt de orde afgegrensd kerk en sekte. Vervolgens toont de ur aan, dat er in het Bijbels getui genis aangaande dc kerk ruimte is voor groepsvorming binnen de gemeente (Bij bels beraad). In het derde deel (refor matorische reserve) komt dr. Van Beu sekom tot de conclusie, dat de refor- zich tegen een bepaalde i het ordewezen hebben gekeerd, de orde als zodanig niet hebben afgewezen. ten slotte in het vierde deel boek (praktisch perspectief) schrijving van zeven verschillende ty- oen van moderne gemeenschappen, als deze in de afgelopen twintig jaar de reformatorische kerken in West- Europa zijn ontstaan. In deze gemeenschappen ziet de jonge doctor niet alleen een noodzakelijke aanvulling van de gemeente, zoals deze nu bestaat, maar bovendien ook „laboratorium", waarin nieuwe voi van kerkelijk leven, zoals deze ir tweede helft van deze eeuw nodig zul len zijn, worden gezocht en beproefd. Stellingen Van de stellingen van dr. Van Beu sekom noemen wij de volgende De reserve en achterdocht tegen de „orde" in het protestantisme vonden (vinden) o.m. hun oorzaak in het feit, dat men bij gebrek aan het rechte zicht op de eenheid der kerk telkens weer geobsedeerd was (is) door de vrees Dor een schisma. Het ontstaan van experimentele ge meenschappen ln de tegenwoordige ker ken moet gezien worden in relatie tot de „erosie" in de kerken en worden ge waardeerd als poging dc gemeente In de moderne samenleving als gemeente van Christus te doen functioneren. -tf- Daar het ontstaan van het methodis- ie in de achttiende eeuw o.m. gezien moet worden tegen de achtergrond de Engelse industriële samenleving het deze grote kerkformatie gelukt is althans gedurende twee generaties de industriearbeiders te bereiken, is een intensieve bestudering van de initiële methodistische gemeentestructuur belang met het oog op de huidige pro blematiek van kerk en samenleving. -#■ De neiging tot kerkordelijke fixe ring van de openbare belijdenis des ge- loofs „bij voorkeur op Palmzondag" moet als Inconsequent worden afgewe zen. aangezien In de kerkorde het mo tief van de belijdenisdaad wordt ge zocht in de toelating tot het Avondi en derhalve de mogelijkheid tot het af leggen van de belijdenis voor e I Avondmaalsviering geboden dient Verouderd De negentiende-eeuwse dilemmatische probleemstelling „kerk" of „vereni ging" is niet alleen thans verouderd, maar la van het begin af illegitiem ge weest. De term „buitenkerkelijk" dient zo wel op principiële als op praktische gronden uit het spraakgebruik te dwijnen. De wijze, waarop het beroepingswerk voor predikanten in de Ned. herv. kerk plaataheeft, vindt geen steun in het Nieuwe Testament en moet in de hui dige situatie alt onzakelijk worden af gewezen. Zonder de omvattende „wereldcirkei" geeft het nautische symbool van de We reldraad van Kerken aanleiding tot stig misverstand. Van Nelle bestellen 1 Adv. Levend in het licht van Gods genade het kan niet ah 4 jaloezie in ons hart woont. Het niet-gunnen aan de naaste, 1 haat jegens de naaste hoe kunnen ze ons leven vervuild soms tot benauwens toe. Dit heeft Jezus gezegd: „Gij hebt gehoord dat er gezegd j gij zult uw naaste liefhebben en uw vijand zult gij hara Maar ik zeg u: hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u ve, volgen, opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader die in i hemelen is; want Hij laat Zijn zon opgaan over bozen goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrecl» vaardigen. Want indien gij liefhebt die u liefhebben uK* voor loon hebt gij? Doen ook de tollenaars niet hetzelfdt En indien gij alleen uw broeders groet, waarin doet gij mei dan het gewone? Doen ook de heidenen niet hetzelfde? Gij cfy zult volmaakt zijn gelijk uw hemelse Vader volmaakt is." Ge kende dit bijbelwoord toch al? Hebt ge het al eens gepï(t beerd om „meer te doen dan het gewone"? Dan, christen, vot ge u gekoesterd in het volle licht van Gods genade! l*o *-071 NIEUW PUNT VAN CONFLICT "PR is een nieuw punt van conflict *-J tussen kabinet waarin vijf socialistische ministers en socialis ten gekomen bij de punten van con flict die er reeds waren. Ditmaal be treft het de huren. In afwachting van het S.E.R.-rapport over deze kwestie heeft de minister van volkshuisvesting uitdrukking gegeven aan de hoop, dat het binnen afzienbare tijd, dus nog onder het huidige kabinet, tot huurverhoging komen kan. De woordvoerder van de socialistische fractie heeft laten weten dat de minister dan maar niet rekenen moet op de hulp van de socialistische afgevaardigden. Daarmee heeft de bedoeling van de socialisten, na al hetgeen daarvan reeds gebleken was, nog iets aan duidelijkheid gewonnen. Het onbe hagen in eigen kring dwingt hen van de regering een steeds grotere af stand te nemen. Gaan zij op deze weg voort, dan lijkt een conflict nauwelijks meer te vermijden. Tot nu toe hebben de socialisten het bij woorden gelaten. Dat ging nog. De punten van conflict hebben xich namelijk nog niet voorgedaan in de foi vorm van wetsvoorstellen of sooino gelijk. Nog is het wetsvoorstel o^' de Nieuw-Guinea-dienstplichtigiv f niet aan de orde. Nog is de huif verhoging er niet. Het kon dus bl£ ven bij aankondigingen: indien of dat gebeuren zou. betekent voor ons het doorsnijden van h^o' tafellaken. Ml Eens echter zal de mogelijkheid v^e een conflict acuut en actueel zijïy Er zjjn geen aanwijzingen dat d conflict er zal komen vanuit hidp kabinet zelf. Sterk kan men rfy, kabinet niet noemen, maar naar schijnt heeft het tamelijk wat hom«e: genitelt. Neen. de moellijkhedh-r liggen elders, liggen bij de socialtvo ten buiten het kabinet. Onder hF° leeft het onbehagen. Onder hf'' groeit de wens om eens korter langer in de oppositie te gaan, mefc' om ln de gelegenheid te zijn in elg^ gelederen de rust te herstellen. fir Of echter binnen de zo sterk uite«aa lopende socialistische partij dode drang naar radicalisering door alltoo met vreugde en ongeduld wordt bt» groet is iets wat zich op zijn min-- laat betwijfelen. Diefenbaker vergat de kerken niet De Canadese minister-president Die fenbaker, die op 't ogenblik een grote buitenlandse reis maakt, heeft veel be langstelling voor de kerken aan de dag gelegd. Toen hij ijl Londen was, stelde hij er vooral prijs op, dat op de re cepties te zijner ere ook geestelijken werden uitgenodigd. In de kleine Schot se havenstad Helmsdale bezocht hij een kerkdienst en in Rome had hij een on derhoud met de paus. Diefenbaker, die weigert op zondagen redevoeringen te houden, is meelevend lid van de Baptistenkerk. Van Nelle bestellen Adv. Jubileum ds. J. de Smit Ds. J. de Smit, christelijk gereformeerd predikant te Soestdijk. hoopt 1 december a.s. zijn 40-jarig ambtsjubileum te ge denken. Ds. De Smit diende de gemeen ten van Oud-Beijer land (1918—1923), Nieuwe Pekela, Boskoop (1926—1929). Utrecht. Zeist en Middelharnis. Hij heeft vele malen zitting gehad in de generale synode en is curator van de theologische hogeschool te Apeldoorn. Ds. W. L. Milo 80 jaar Ds. W. L. Milo, emeritus-predikant der gereformeerde kerken viert op vrijdag 21 november zijn 80e verjaar dag. Ds Milo. die thans in het rusthuis „Rehoboth" te Ermelo woont, heeft in de geref. kerken in vroeger jaren vooraanstaande plaats ingenomen. Hij werd te Davos-Platz geboren. Ds Milo studeerde aan de Vrije universi teit theologie. Op 7 juni 1903 werd hij te Bedum in het predikambt bevestigd. Ds Milo diende de kerken van Warns- Staveren, Vianen, Kollum en van 1922 tot aan zijn emeritaat in sept. 1944 'an Almelo. Tijdens zijn verblijf in Almelo maakte ds Milo geregeld deel uit van de particuliere synode van Overijssel, die hem bij herhaling naar de generale synode afvaardigde. Van de synode van Sneek-1939 was ds Milo as- Op 72-jarige leeftijd werd da Milo ambtenaar van de burgerlijke stand ereambt, dat in Almelo aan de oud inwoners van verschillende groepe ringen wordt opgedragen en in die kwaliteit heeft hij een paar honderd hu welijken voltrokken. Ds Milo die ook be stuurslid is geweest van het Ned. Bij belgenootschap. heeft in de serie „Me nigerlei Genade" verscheidene preken gepubliceerd en na zijn emeritaat nog an preekbeurten in Nederland ver vuld. Enkele jaren geleden ging hij te Nunspeet wonen, welke woonplaats hij later met zijn tegenwoordige verwisselde. Van Nelle bestellen I Ad) of Bijzondere acties in Z CN.V.-jubileumjaan stellen voor het werk onder de hierj lande verblijvende Ambonnezen. I-Si christelijke vakbeweging in NederlalW zal deelnemen in het Propaganda- i Solidariteitsfonds van het International— Christelijk Vakverbond. De bestel ming van deze gelden zal echter dien] te geschieden in overleg met de Pb testants-Christelijke Arbeiders-Inte tionale. De raad nam kennis van aantal initiatieven in de beweging ter gelegenheid van het aanstaande j bileumjaar een bijzondere actie te ren. De verbondsraad verenigde er mee. dat de besturenbonden ei plaatselijke commissies van „Draaj Elkanders Lasten" een zodanige voeren ten behoeve van één der sociS doeleinden van „Draagt Elkanders Ld ten". Bijzondere aandacht wijdde de ra4 voorts aan het probleem van de verd ling van de woonruimte en de hura zulks met het oog op het overleg, o Ook overigens werd uitvoerig van dachten gewisseld over hetgeen op ciaal-economisch gebied in 1959 dis te geschieden. Daarbij kwamen Sprake de consumentensubsidies melk. de verwerking van de huurbijsl in de collectieve contracten, de premi voor de sociale verzekering en het loö peil ln het algemeen. Van Nelle bestellen 1 Bestuur N.O.I.B. Tijdens een gecombineerde vergi ring van het bestuur en de raad toezicht van het Nederlandse opleidi instituut voor het buitenland te Brei len is dr. Paul Rijkens herbenoemd voorzitter van de raad van toezii Mr. J. van der Wiel, directeur K.L.M. en prof. dr. T. J. T. Rutto werden benoemd respectievelijk tot van het bestuur en gedelegeerde raad van toezicht Drs. A. H. K. oud-conrector van het instituut ei vrouw A. E. Schutte-van Ingen. stuurslid van de Unie van vrou bedrijfshoofden. werden gekozen i de raad van toezicht. ïdl tot 1 Van Nelle bestellen 1 „Het algemeen landelijk vrijzinnig protestants werk kreeg zijn aandeel te verwerken van de moeilijkheden, die het gebrek aan samenwerking in vrijzinnig protestantse kringen en ook daarbuiten, telkens weer doet ont staan". Dit wordt gezegd ln het jaar verslag van de Nederlandse Prote stanten Bond, die gisteren en van daag in Arnhem zijn algemene ver gadering heeft gehouden. De voorzitter, dr. C. van de Berg uit Den Haag, zei in zijn openingstoespraak, dat het naast elkaar bestaan, zij het slechts op een klein aantal plaatsen, van kerkhoudende N.P.B.-afdelingen naast andere vrijzinnige gemeenten, tot moeilijkheden aanleiding geeft. :en andere regeling wenselijk ma ken. Met deze materie houden zich nu bezig de raad van advies en het dage lijks bestuur van de N.P.B, Dr Van de Berg zei ervan overtuigd te zijn dat het overleg tot een bevredi gend resultaat zal leiden en dat dit re sultaat het volgend jaar aan de alge mene vergadering zal kunnen worden voorgelegd. Overigens merkte hij nog op, dat de P B. werkt wel naast met en vóór de kerken en naar de 1» ken toe. al heeft de bond ook zijn vi antwoordelijkheid voor vele buitenkerk lijken, aldus dr. Van de Berg. In het jaarverslag werd een i gang van het ledental van ongeveer half procent bij de kerkhoudende i lingen geconstateerd. Dit wordt w< genoemd in vergelijking met de bevi kingsaanwas. De niet-kerkhoudende j delingen zijn in ledental verder acht# uitgegaan. Het probleem riëring der voorgangers en geestelij verzorgers is aangepakt. De salaris! geling zal in principe nagenoeg geit zijn aan die van de Hervormde keq zoals die per 1 januari treedt PROEFSCHRIFT OVER PASCAL Aan de rijksuniversiteit te Utrecht lag mej. M. Scholtens geprc >ctor In de geneeskunde op medisch-psychologische -lekten en •holtens vergelijkt de ziekten et die van andere grote letterkun# e letterkundk ider dergel* H. C. Rümke. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2