CHRISTELIJK
LADY ISABELLA
Wat is taak en functie
van gemeentekri
nig
Secten verhinderen het
evangelisatiewerk
TWEE BOEKEN
GRATIS?
Een woord voor vandaag n
Kanttekening
Onrust over de wettige
plaats in Herv. kerk
RDTERSEPT
East Lynne
-9
Vier goede raden van
prof. dr. J. if. Bavinck
yORlGE week gaven we een
aantal opmerkingen door
over de gemeente- of butirtkrin-
gen. In het vernieuwde geref.
mannenblad Opdracht en
Dienst" heeft ook prof. dr. J.
H. Bavinck zijn uisie gegeven
In verkorte vorm nemen we zijn
gedachten over.
IN DE EERSTE PLAATS ligt bij
A een gemeentekring een zekere
nadruk op het feit, dat hij ge
meenschap wil bouwen. Ik ben in
mijn leven eens een vrouwenver
eniging tegengekomen, die zeer
ijverig was in allerlei arbeid Een
van de leden van deze vereniging
was langdurig ziek en kon daar
door nooit de vergaderingen bij
wonen. Ze had vier kinderen en
er was geen hulp m de huishou
ding Toch was nog nooit in die
vereniging het punt ernstig aan
de orde gekomen, wat men voor
deze zuster doen kon. Totdat men
zich erover ging bezinnen. En
toon was het onmiddellijk duide
lijk. dat men op allerlei wijzen
in dit zeer moeilijke geval hulp
werkelijkheid
Die
niging werd op datzelfde moment
een andere grootheid en kreeg
een nieuwe gerichtheid. Dat ele
ment lijkt mij ook in de eemeen-
tek-ingen uiterst belangrijk.
Als het goed is. moet een ge
meentekring een zekere gemeen
schap scheppen, waarin de enke
le mens zich thuis gevoelt, en
waar hij in tijden van ziekte en
zorgen ook meeleven en hulp van
verwachten kan.
Dit brengt vanzelf al mee een
Iets sterkere gekeerdheid naar de
persoonlijke levenspraktijk. Ik
heb soms de gedachte, dat wij
in het verleden wel eens te theo
retisch gebleven zijn en onze
eigen levensmoeilijkheden te veel
vergeten hebben Iedereen heeft
in zijn gezin en in zijn beroep el
ke dag tal van vragen te beant
woorden Er kunnen vragen zijn
betreffende de opvoeding van on
ze opgroeiende kinderen, sexuele
voorlichting, beroepskeuze en der
gelijke. Verder de moeilijke
vraag hoe wij op een gezonde.
andere mensen in contact kun
nen komen en die contacten zó
gebruiken, dat we lets van de
rukdom van het Evangelie kun-
doorgevcn. Datzelfde geldt
nut de nuchtere
van elke dag. eisei
tere intimiteit en bieden alleen al
daardoor een sterkere prikkel to*
nauwkeuriger en ernstiger leven
de laatste opmerking, die ik
maken wil. Wanneer de gemeen
tekring zich in deze zin ontwik
kelt. krijgt hij uiteraard een ge
wichtige zielzorgelijke, pastorale
taak. Hij wordt min of meer een
orgaan van collectieve zielzorg,
onderlinge zielzorg. Het spreekt
vanzelf, dat dit meebrengt, dat
die gemeentekring in een zeer be
paalde betrekking staat tot de
predikant en de kerkeraad. die
immers in een speciale zin met
de zielzorg zijn belast.
De verhouding tot de kerke
raad is dus een punt. dat nood
zakelijk aan de orde moet komen.
Dit betekent in het geheel niet.
dat de predikant en die kerke
raad alles moeten organiseren en
dat het geheel dus van bovenaf
meet worden aangepakt. Ik ben
altijd kinderlijk dankbaar voor
alles wat heel gewoon, van on
derop. spontaan is gegroeid. Maar
het betekent natnurlljk wel, dat
er een zeker verband moet zijn
tussen de kring en de kerkeraad
en dat de kerkeraad een zekere
verantwoordelijkheid draagt.
zijn. hij moet bijspringen als
kring in moeite verkeert, het
werk van de kringen moet van
tijd tot tijd op de kerkeraad aan
de orde komen. Maar dat slui'.
niet in. dat de kerkeraad alleen
het initiatief mag nemen en ook
in alles alleen de leiding moet
hebben. Er kan een mooie ver-
trouwensverhouding groeien waar
in de verantwoordelijkheid van
de kerkeraad bijna geruisloos
wordt uitgeoefend en tegelijk het
toitUM de «emeent* gegroeide
initiator ruime armslag behoud*.
Het zal misschien wel eens moei
te kosten om het juiste even- -
wicht te vinden, maar als ieder
--~:ch te houden aan wat
"s a,s leden van het
i Christus vraagt, dan
I wel een weg te vin-
Rondom ons eigen leven groeien
tal van vragen op. Een gemeen-
tekring moet naar mijn gedachte
ernaar streven leder van de le
den. zoveel dat mogelijk I*. te
helpen om Iets meer wegwijs te
worden In zijn eigen bestaan en
hij moet dat doen in heU.Hcht
van Gods Woord.
AT ET DIT PUNT hangt een derde
punt onverbrekelijk samen
Binnen de Geref. Kerken vinden
wij nog een vrij grote mate van
gemeenschappelijke discipline of
zelftucht. De kerkgang mag hier
en daar iets teruglopen, maar
over het algemeen genomen is
hij nng goed Ook over de kerke
lijke bijdragen, over het organi-
saticleven en vele andere dingen
kan veel goeds gezegd worden.
Maar wat met rasse schreden
achteruitgaat, is de persoonlijke
discipline in de dagelijkse om
gang met God Het persoonlijk
Bijbellezen wordt, naar de onder
zoekingen uitwijzen. uitermate
schss-c Dat is misschien on zich
zelf nog zo erg niet. mits het
Bi'h. liezen in hel gezin, de hui-
'"V" godsdienstoefening. zulk
een plaats en zulk «en aandacht
ontvangt, dat zij ook werkelijk
wat betekent, maar ook dat is
dikwijls nog ternauwernood he*,
geval Daarmee hangt weer sa
men dat ook het persoonlijk ge
bedsleven verschraalt en ver-
armt Dit zijn ernstige en gevaar-
'iike svmntomen d e bewijzen
dat wij toch sneller achteruitgaan
dan we zelf vermoeden Het
komt mij voor. dat gemeentekrin
gen. wanneer ze goed functione
ren en sterk naar het leven ge
keerd zijn. onwillekeurig zullen
meehelpen om de persoonlijke
discipline in de oefening van 't
geloof versterken De onderwer
pen. die et behandeld worden,
blijven iets minder ver af. heb
ben meer onmiddellijk contact
i,Toen de televisie werd
uitgevonden was het
feest in de hel"
<Van
verslaggevers)
C.N.V. tot minister
Maakt achterstand
salarissen n.o.
ongedaan
IJinond-gebied
De Hervormde Gemeenten in het IJ-
mond-gebied hebben 'wee fusies aange
gaan rodat nu een gemeente Beverwijk-
Heemskerk en een gemeente Velsen-
IJmu Oost.-' -n-Wesl ge- -md
zijn. De centrale kerkeraden van deze
beide gemeenten zullen met de gemeente
Santpoort een regionaal kerkelijke com
missie in het leven roepen om leiding
te geven aan het gezamenlijk kerkewerk
Men wil ook zien te komen tot stichting
van eon bijronde'r predikantsplaats.
Het Christelijk Nationaal Vakver
bond heeft de minister van onderwijs,
kunsten en wetenschappen gevraagd
de achterstand in salariëring van leer
krachten bij het lager nijverheidson
derwijs ongedaan te maken.
Hoewel in 1955 de salariërig van
deze groep leerkrachten werd gelijk-senstrijd zó
gesteld met die van het voortgezet i dat rassenscheiding
lager onderwijs met hoofdakte, is deze'hun jenige^ evangelii
gelijkstelling niet gehonoreerd.
In juli 1957 werd een aanzienlijke
verhoging toegekend aan het personeel
hij het lager onderwijs zelfs met
terugwerkende kracht tot 1 januari
van dat jaar, maar de salarissen voor
het n.o. bleven gelijk.
De achterstand bedraagt voor be
paalde categorieën zelfs ruim 1 56
per maand. Vooral bij het aantrekken
van leerkrachten voor het nijverheids
onderwijs aan meisjes is daardoor een
ongunstige situatie ontstaan, meent
het C.N.V. De betrokken leerkrachten
hebben besloten geen protestdemon
stratie te houden, een houdine. die
naar het CNV. vertrouwt. ..ook de
instemming van de minister zal heb
ben."
Lustrum P.C.O.V.
te I.eeuwarden
De Protestants Christelijke Onderwij
zers Vereniging houdt haar vijfde Jaar
vergadering on 18 19 en 20 mei te Leeu
warden. Op Pinkstermaandag wordt 's
avonds een wijdingsdienst gehouden
waarna op 19 en 20 mei in De Harmonie
de gebruikelijke bijeenkomsten worden
gehouden.
de evangelisatie in de ziekenhuizen be
hoefte had aan passende lectuur. Ande
ren vroegen de aandacht van de Bond
voor nieuwe woongebieden.
Bij dit laatste kwam o.a. de
streek RotterdamHellevoetsluis
ter sprake. Dit gebied, dat een ge
weldige ontwikkeling doormaakt,
kent geen hervormde gemeenten
met hervormd-gereformeerde pre
diking. Maar er vestigen zich juist
nogal wat mensen van Flakkee. die
nooit anders dan deze prediking
hebben gekend. Zij voelen zich niet
thuis in vrijzinnige of middenortho-
doxe gemeenten.
Tegen deze opmerking kwam
iemand in verweer, die zelf van
Flakkee afkomstig zeide te zijn. Hij
verklaarde dat het kerkverzuim
der Flakkeeërs niet geweten moet
worden aan het feit, dat in de nieu
we woonplaats geen prediking is,
zoals men die gewend was. Men be
kommert zich eenvoudig nergens
meer om. Men is blij dat men on
der de dorpsgemeenschap uit is,
die vergde dat de kerkdiensten
trouw werden bezocht.
Ds. H. G. Abma te Monster, «voor
zitter van de Bond, stemde dit toe.
Het verschijnsel komt vaker voor,
en niet alleen bij mensen van Flak
kee. Soms moet geconstateerd
worden, dat 80 a 90 pet. van hen,
die in hun dorp trouw naar de kerk
gingen, in de steden afvalt.
Ds. Abma had In zijn openingswoord
verklaard, dat de Bond voor Inwendige
Zending door goed en kwaad gerucht
zijn werk wil voortzetten. Soms is het
moeilijk. „Wij kunnen om des gewetens!
wil niet meewerken aan de beslissing
der synode om de vrouw tot de ambten
toe te laten", zei hij. „Dit betekent dat
wij nog meer geïsoleerd komen te
Vooral omdat het protest van de Ge
ref. Bond tegen deze beslissing, bij het
volk niet aanslaat. Men is er aan ge
wend dat vrouwen meedoen op elk ter-
niet in de kerkelijke
ambten? Ons protest hiertegen plaatst
evangelisatie voor moeilijkheden,
waaruit kwaad en goed gerucht voortko
men. Want van andere zijde juicht men
onze houding toe. ..Het kwaad gerucht
moge ons niet ontmoedigen, het goede
gerucht ons niet verblinden".
Blijkens het jaarverslag, gelezen door
de 2e secretaris, ds. J. C. Terlouw te
Lage Vuursche. telt de Bond thans
34.000 leden. Men onderhoudt evangeli-j
saties voornamelijk in Noord-Holland.
Groningen en de grote steden Het blad
Echo wordt in een grote oplaag ver-
In de middagvergadering behandelde
ds. C. den Boer te Veen (NB) het vraag- j
stuk van de aanpassing in de évangeii-
Ds. J. H. Denee overleden
In de ouderdom van 71 jaar is te As
ten na een langdurige ziekte overleden j
ds. J. H. Denee. em.-predikant der Ned.
Herv. Kerk. Ds Denee werd 31 juli 1887
*e Amsterdam geboren en studeerde te
'vicht geslagen, j utrecht. In 1913 werd hij predikant te
rassenintegratie Someren. in 1919 vertrok hij naar Ter
- - geworden, ze: Heijde bij Monster en in 1920 volgde zijn
dr. Billy Graham onlangs op een mee-1 benoeming tot predikant bij de Protes
ting in Zuid Carolina tantse Kerk in Indonesië. Hij werd 1
Graham sprak op een excercitieveld mei 192i predikant te Palembang. waar
arbeidde. Na zijn verlof ging
„Er moet groot feest in de hel ge
weest zijn. toen de televisie werd uit
gevonden!" Dit verklaarde een evan
gelist op de te Utrecht gehouden
jaarvergadering van de Ned. Herv.
Bond voor Inwendige Zending op
geref. grondslag. De televisie blijkt :n
de practijk van het evangelisatiewerk
een ontzaglijke belemmering voor het
huisbezoek op te leveren. Althans in
de steden.
„Niet dat wij van de deur gejaagd
worden", aldus de evangelist, „we
mogen zelfs binnenkomen en we krij
gen een stoel. Er zit nog meer visite
in de kamerwant men gaat straks
gezamenlijk naar de televisie kijken.
Dat wil dus zeggen: het gesprek voor
de evangelist krijgt geen kans."
Op grond van deze ervaring bepleitte
de evangelist het uitgeven van zeer kor
te maar pakkende geschriftjes of fol
ders. waarin tegenover de propaganda
der secten het helder getuigenis var
evangelie doorklinkt. Kan men
meer met de mensen spreken, dan zul
len zij misschien nog kennisnemen van
de lectuur. Dat is nodig, want de acti
viteit der secten, speciaal van de jeho
vagetuigen vermindert niet. Dat onder
vinden de evangelisatiewerkers telkens.
Dit woord uit de praktijk wijst er op.
dat men van de hervormd-gereformeer
de evangelisatie een voortgaande bedrij
vigheid verwacht. Ook anderen drongen
er op aan. Zo meende men b.v., dat
Diaconale kennis
op hoog niveau
Economische studenten aan de Heidel-
bergse universiteit kunnen voortaan des
gewenst ook een examen in diaconale
wetenschappen doen.
Heidelberg kent al een instituut, waar
speciaal diaconale wetenschappen wor
den gedoceerd. Ter afsluiting van hun
academische vorming op dit gespeciali
seerde gebied kunnen studenten nu aan
de economische faculteit worden geëxa
mineerd.
Jonge economen doen binnen het ka
der van hun eigen studie hier kennis op.
die zij later bij kerkelijk werk goed kun
nen gebruiken.
Als studenten in dit tijdvak examen
willer. doen. nemen voor die gelegen
heid de directeur en twee docenten van
het diaconaal wetenschappelijk instituut
zitting in de examencommissie.
Billv Graham voor
rassenintegratie
Heel wat mensen zijn door de
Beroepi ngswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Ameide en Tienhoven:
D. v. d. Berg te Oud-Alblas; voor Wijk
bij Heusdem: P. de Jong te Kootwijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Veenwoudsterstal: A.
Schippers te Colijnsplaat; te Georgetown
(Ontario. Canada)' D. C. Los te Ferwerd.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Maassluis: F Bakker te
Huizen Nh.) die op tweetal stond met
J. C. v. Ravenswaay te Scheveningen.
Bedankt voor Rozenburg: A. H. Schip
pers te Hillegom.
Tweetal te Ermelo: M. Baan te Dor
drecht en F. Bakker te Huizen (Nh.).
DOOPSGEZINDE BROEDERSCHAP
Drietal te Nijmegen: mej. da. M. de
Boer, Vlissingen, L. D. G. Knipscheer.
Groningen en W. Veen. Den Ilp-Lands-
meer-Amsterdam-Noord.
GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND
Beroepen te Scherpenzeel: H. Ligten-
berg, Rotterdam.
Advertentie
het leger, omdat de gom
de staat hem had verboden de
bijeenkomst te doen houden op grond
gebied van de staat Zuid Carolina.
Hij had dat verbod afgekondigd, om
dat Graham voor opheffing van de ras
senscheiding was.
De belangstelling voor Graham was
er overigens niet minder om. want hij
had meer dan 60.000 mensen onder zijn
gehoor.
80e UNIECOLLECTE
Jaarcollecté voor de Scholen met de Bijbel.
Lijst 5.
Transport lljt.
f 46.179.75: Stedum l 267.50
Aehlum f 63 en f 51.22: Anji
t 412.55; BUJa f 245.80
t958 f 49.427.60. 1957
jM t 260.06;
413,30 en
f 893.50;
Smilde f 446 en f 470.95; Weerwllle-Rulnar-
wold t 279.50 en 1 265.29: Rijasen f 1503.35 en
i 1438.26: Zwartsluis t 226.93 en f 242,87;
Wagenlngen f 1150 en f 1032; Aarlanderveer.
f 609 en 622. Bergambacht 179.08 en
f 190 80- Giessendam f 109.50 en f 110; Kat
wijk a/Zee f 1066.05 en f 920,50; Rotterdam
(Feyenoord) f 341,50 en f 327.25; Slikkerveer
l 1069,80 en 964. Ter Aar f 301.75 en l 300;
Middelburg f 1398 en f 123J; Zoute'.ande f 193
en f 186 42: Geleen f 346 en f 284.75 Totaal
van 125 locale comitë's f «2611.75 en 58.447.32
hij opnieuw naar Indonesië
jaar predikant te Batavia. In 1935 werd
hij gepensioneerd, daarna was hij nog als
predikant werkzaam te Asten en Veg-
chel. waar hem 1 mei 1953 eervol eme
ritaat werd verleend, waarna hij nog als
bijstand in het pastoraat te Asten werk-
U wilt ook graag
Wij rusten niet
EENIGHE1D DES GELOOFS
14-daags blad voor de gehele Gere£.
Gezindte. Onder redactie van predi
kanten uit de Ned. Herv. Kerk. Geref.,
Chr. Geref. en VrIJgem. Geref. Ker
ken.
PRIJS f 5.— per jaar
orek. 33 48 00
lido de Bres. Den Haag 5,—
geld voor het ja
uit de volgende vier boeker
geheel gratis
twee kiezen
214 pag. Winkelprijs ƒ4,90.
„Een heel fijn boekje", Prof. ds
G. BriUenburg Wurth.
2. Dr D. Jacobs: Katboliserend Pro-
172 pag' Winkelprijs ƒ3.90.
..Een even uitnemend als waardig
verweerschrift tegen Rome".
270 pag. Winkelprijs 6.90 Moet
nog verschijnen Een Schriftstudie
over het belangrijkste onderwerp
van het chr. geloof.
inde dus 11,-
„Wee ons!" Zo roepen de Filistijnen als ze horen, dat de ar
Gods in de legerplaats der Israëlieten is gekomen. „Wee 01
Wie redt ons uit de handen van deze geweldige god?" Dó
„wee ons" was niet nodig geweest, want de Israëlieten ledti
een verpletterende nederlaag en de ark werd buitgemaaii
door de Filistijnen.
Er is sindsdien veel veranderd. Als ge morgen de kerk btnner
gaat, zullen velen die er langs lopen zonder binnen te gaa
u zien en niémand zal er van onder de indruk komen, H«
geweldige van onze God maakt op de buitenkerkelijke ged
enkele indruk meer. Het „wee ons" zal niet opklinken! Is 4
ook in ander opzicht veel veranderd? De Israëlieten meëndel
dat hun niets zou kunnen gebeuren nu de ark Gods in hu|
midden was gekomen hoevelen van ons menen, dat htij
niets kan gebeuren omdat ze gedoopt zijn en omdat ze lidmaa
van een kerk zijn en iedere zondag hun „plichten" waar
nemen? God is de geweldige maar dat geweldige van Goi
zal zich tegen ons keren als onze dienst aan Hem niet mee
is dan een vormendienst!
NIET ALLES VERLIES
TAE mededeling van de Tunesische
president, Habib Bourguiba, dat
zijn land aan de communistische lan
den Tsjechoslowakije en Joegoslavië
en het tegen het Sowjetblok leunen
de Finland om wapens heeft gevraagd
is niet zo onrustbarend, als op het
eerste gezicht wel lijkt.
Zij moet worden betreurd, omdat zij
in veel opzichten de verwarring,
waaraan de wereld ten prooi is,
slechts kan vergroten. Daar staat
echter tegenover, dat er geen vrees
behoeft te bestaan voor een nauwe
samenwerking van Bourguiba met
het Sowjetblok.
De doeleinden die de Tunesische pre
sident nastreeft kunnen zelfs een
heilzame uitwerking hebben op de
relaties tussen de landen van het
Westen en die van het Middenoos
ten.
President Bourguiba is zich altijd de
belangrijke rol bewust geweest, die
Tunesië, niet alleen in het vroegere
Frans Noord-Afrika. maar ook in
de rest van het Middellandse zeege
bied kan spelen. De functie welke
hij zijn land heeft toegedacht behoeft
het niet met de westelijke mogend
heden in conflict te brengen.
Er is evenwel één uitzondering, en
die wordt veroorzaakt door de Alge
rijnse kwestie. Dit probleem maakt
volledige samenwerking tussen
Frankrijk en Tunesië onmogelijk, zo
lang geen oplossing wordt gevonden
die alle partijen bevredigt.
En zelfs al 'zou Bourguiba ook bij
het uitblijven van een akkoord met
de Fransen willen samenwerken, dan
zou hem dit belet worden door de
talrijke Tunesische politici, die met
niets minder dan volledige onafhan
kelijkheid van Algerije genoegen
willen nemen.
Uit deze situatie vloeide voort, <kj
Frankrijk weigerde Tunesië wapen
te leveren, uit vrees dat deze in hai
den van de Algerijnse rebellen t»
recht zouden komen. Amerika ei
Engeland wilden Frankrijk voor,
al sinds het optreden van De Gaulll
niet voor het hoofd stoten en zonj
den in overleg met Frankrijk slecht!
wat lichte politiewapens.
Blijkbaar kan Bourguiba het zie!
niet veroorloven, nog langer te wack
ten op de Amerikaanse en Britse w»
pens, die slechts met Franse tot
stemming geleverd konden wordet
Op demonstratieve wijze heeft hj
opnieuw laten zien, dat Tunesië vol
komen onafhankelijk wenst te blijj
ven.
Voor de eerste keer deed hij dat
toen hij de agressieve bedoelingel
van de heer Nasser op een bijeen]
komst van de Arabische Liga aai
de kaak stelde. Dat was een begin.
Donderdag liet hij een duidelijkt
waarschuwing aan het adres van di
westelijke mogendheden horen, dii
zijn positie in Tunesië zelf in Noord.
Afrika en het Middenoosten belang!
rijk heeft versterkt.
Het mes van Bourguiba snijdt dm
naar verschillende kanten. Met di
verklaring van gisteren heeft hij dt
handen vrij gemaakt om zijn eig(
politieke doeleinden, die voor
groot deel parallel lopen met die
de westelijke mogendheden (uitgt
zonderd Frankrijk), te kunnen vei
wezenlijken.
Ook in Moskou beseft men dit
het enthousiasme om Tunesië
wapens te leveren die het
TsjechoslowakijeV gevraagd hei
zal dan ook beslist niet groot
ONGEMAKKELIJKE POSITIE
Appèl Herv. Geref. mannenbond
Oproep tot studie
van belijdenis
Advert entte
ji£e &ee£ Uecl
„Ja. my lady. Juffrouw Barbara behandelde ma
op een dergelijke manier dat ik zei, dat ik direct
na het ontbijt weg ging En dat heb tk
zou deze betrekking heel graag willen hebben, als
u het past. mevrouw U zou het met mu kunnen
P .Me'bent eerste meisje geweest bij mevrouw Ha-
„O Ja.
„Dan
schikt
rie «w" eerste meisje en je
zekere zin. onder haar staan. Dt stel groot
vertrouwen in Joyce en als ik ziek ben of van huis.
dan heeft Joyce het toezicht op de kinderkamer.
„Ik heb daar geen bezwaar tegen.--
het antwoord „wij houdi
,og het
van
door ANN LUDLOW
De Hervormde Gereformeerde man
nenbond heeft een ernstig appél
dïrtcht tot kerk en volk, waarin deze
organisatie haar onrust uitspreekt over
de wettige plaats van de gereformeer
de Kerk. Deze onrust wordt vooral
ingegeven door de besluiten van de
synode over de vrouw in het ambt, het
vraagstuk van de nevengemeenten e.d.,
waarin zich hoe langer hoe meer een
die ketting
draagt."
,Wie draagt?" hernam Joyce, vastbesloten
eind ie maken aan dit gesprek. „Ik wil er niks
meer over horen."
Maar het was niet te stuiten. Wilson moest alles
vertellen wat ze wist. Van die avond toen Barbara
hem vroeg om een bosje haar in het medaillon te
doen. Wilson had diezelfde avond een afspraak met
jongeman
„„j Hare zei ronduit, da*,
ar te merken, alleen dat
weggegaan. Maar dat
allemaal van Joyce
wC,w -ander gevraagd en toen
lady Isabella, dat ze die avond terug kon ko
men om antwoord te halen Juffrouw Carlyle ging
Intussen naar ..The Grove" om te horen
aan de hand was'" Mei
ze niets op Wilson had
ze wel erg haastig was
wel de schuld van Barbara zijn. Wilson werd daar
om op East Lynnc aangenomen. De volgende mor
gen kon ze direct in dienst komen.
De volgende avond lag Isabella op de sofa In
haar slaapkamer Men dacht dat ze sliep. In wer
kelijkheid verkeerde ze In een toestand tussen sla-
Kn en waken in. zoals zwakke mensen dat soms
bben Plotseling hoorde ze baar eigen naam noe
men in de andere kamer waar Joyce en Wilson
zaten, de een met het slapende kind op haar knie
de ander was aan het naaien. De deur atond halt
i Wilson.
„Mevrouw. Ze ziet
bovenop zal komen."
..Ze komt er heel vlug
Joyce. „Als je
uit alsof
niet i
bovenop", hernam
week geleden had gezien.
dan zou je dat nu niet zeggen. Ze riet er veel be-
Cr.Nou. er was vast wel Iemand die blij was. bij
wijze van spreken, als er eens iets gebeurde."
..Nonsens!" antwoordde Joyce, kort-af.
„Dat kun je nu wel zeggen, nonsens! Maar het
is toch maar een feit", ging Wilson verder. „Die
persoon die ik bedoel, zou hem zeker niet voor de
..Kletspraat en verbeelding". zei Joyce. „De men
sen in West Lvnne moeten wat te praten hebben.
Mijnheer Carlyle heeft nooit Iets om haar gegeven
..Dan weet jij meer dan lk Ik heb zo het een en
ander gezien. Joyce Ik heb gezien, dat hij haar
kuste"
„Onzin! Dat zegt niks!"
„Ik zeg ook niet dat het wat '.egt. Hij heeft haar
luisterde de hele gescniedenis af.
Ze vertélde ook wat ze die avond had gehoord
gezien toen Barbara op East Lynne op bezoek
geweest en Carlyle baar thuisbracht.
„In ieder geval is ze met goed wijs, dat ze i
van hem houdt!" zei Joyce verontwaardigd.
.Inderdaad, maar toch is het zo. Ze gaat vaak
stiekem de tuin in. als ze denkt dat hy er langs
komt. En dan staat ze maar te kyken, zonder dat
hij haar ziet. natuurlijk. Ze is doodongelukkig, ze
is Jaloers op lady Isabella en daarom doet ze zo
stug en ongenietbaar. Ik verzeker je. Joyce, ze is
in net laatste Jaar een stuk veranderd. Als mijn
heer Carlyle ooit nog eens genoeg van my lady
viel Joyce haar scherp in de rede.
„Denk er toch om wat je zegt."
„Wat heb ik dan gezegd? Niets dan de waarheid.
Mannen zijn nu eenmaal niet te vertrouwen, nog
minder dan verloofden. En ik denk niks verkeerds
van mijnheer Carlyle. Maar om terug te komen op
wat ik zei: Als er iets met mevrouw gebeurt, dan
stapt Barbara in haar schoenen, dat Is zeker."
„Er gebeurt niets met haar", zei Joyce met
druk „En als je nog meer van zulke dingen gaat
zeggen, dan zal ik my lady vertellen, dat je onge
schikt bent voor je betrekking En als ik zoiets zeg.
dan doe ik het ook. Juffrouw Carlyle mag wel zeg-,
gen dat je de langste tong van West Lynne hebt denis .omdat niet alleen anderen
Besef je niet. dat het geen pas geeft ora zo te «pre-1óók wij zijn tekort geschoten in hetgeen
ken over degenen wiens brood je eet?"
De Herv. Geref. mannenbond, die van
daag zijn 25ste jaarvergadering houdt,
voelt zich gedrongen tot een dergelijk
appél omdat hij overtuigd is, dat „in de
tijd waarin wij leven de levende kracht
van het Woord van God in belijdenis en
wandel te weinig tot openbaring komt."
Naar het woord van Christus zijn wij
geroepen als erk te zijn „een stad op
berg en een licht op de kandelaar",
alléén mogelijk is wanneer de Kerk leeft
uit het Woord van God. Nu vinden wij
enerzijds allerlei Schriftbeschouwingen,
die het Woord van God krachteloos
maken .anderzijds nog wel een recht
zinnig vasthouden aan de Heilige Schrift,
waarbij echter de geestelijke beleving
als een kracht Gods tot zaligheid
breekt.
De verdeeldheid in de Herv. Kerk
doortrekt hoe langer hoe meer de gere
formeerde gezindte, juist terwijl mear
dan ooit aandacht nodig is. en opzichte
van de Kerk hebben wij een positieve
taak. maar „de bewogenheid over ~i
velen, die van een prediking gegrond opr
Schrift en Belijdenis vervreemd zijn of
die tegenstaan, wordt by ons maar al te'
vaak gemist
JN de Tweede Kamer heeft deze
week professor Oud, de man van
de liberale oppositie, pijnlijke ogen
blikken doorgemaakt.
Een lid van zijn fractie had bij de
begroting van economische zaken
weer eens een betoog gehouden dat
voor zoveel nog mogelijk opviel
door negativisme. Dat laatste begint
langzamerhand te verdrieten. Het
mag nu allengs bekend heten wat de
liberalen niet willen: minder bekend
is wat ze wél willen. Niettemin heeft
de Nederlandse staatsburger er recht
op, dat te vernemen.
Het pijnlijke nu in de situatie van
prof. Oud was, dat hij. opgeroepen om
nu eens uit de doeken te doen wat
het liberalisme dan wel aan positieve
denkbeelden heeft, daartoe ten enen
male niet in staat was. Dé liberale
pers, allicht geneigd de liberale voor
man in bescherming te nemen, moet
erkennen: zijn positie werd ietwat
ongemakkelijk.
De situatie waarin prof. Oud zich
gemanoeuvreerd had was behalve
pijnlijk ook kenmerkend. Oppositie
kan belangrijk zijn, maar dan moet zij
tegenover de stellingen welke zij be
strijdt ook iets anders weten te stel
len. Anders is het een waardeloos
gepraat in de ruimte en een verach
telijke speculatie op de onnadenkend
heid van bepaalde kiezers. In deze
staat schijnt bij ons de liberale oppo
sitie beland.
Het is waarlijk geen wonder dat dit
de politici uit andere partijen beu
worden. Wij spraken eens een tegen
stander van de politiek der pro
testants-christelijke partijen. Er bleet
niet veel van te deugen. Bezwarci]
zonder tal. Goed en wel, zeiden wijl
maar wat wenst ge zelf? Dat wetj
ik zo niet, zei hij kinderlijk, daii
zou ik eerst eens op moeten studeren!
Dat is tevens het geluid van de ver
schraalde liberale richting zoals wij
die vandaag kennen en die ook ui:
haar verleden blijkbaar geen inspl
ratie weet te putten.
Dan komt men inderdaad terecht li
de situatie dat men alleen nog wa
vertragingsacties kan voeren in hef
doorvoeren van een goede en gezos<
de sociale politiek en wat langzaan
aan-actle in het doorvoeren van e«
goede en gezonde bedrijfsorganisatie
Positiefs heeft men niets bij t<
dragen.
Het is nuttig, dat dit deze week noi
eens duidelijk uit de doeken is ge
komen. De liberale voorman, uitge
daagd voor het forum van on#
volksvertegenwoordiging, heeft niet
op tafel kunnen leggen. Zijn well
sprekendheid, anders nogal indruk
wekkend, moest hem nu in de stef
laten, en terwijl hij anders nogz
kwistig weet op te diepen uit het par
lementaire verleden, greep hij nu L
de leegte. Had hij trouwens zeL
niet het grootste deel van zijn leva
deel uitgemaakt van een andere part!
dan de liberale?
Een ongemakkelijke positie dus,
een aanwijzing dat ook
moeilijk kan zijn en wel ei
te gemakkelijk kan worden beoeft
Maar op het antwoord wat de lil
ralen dan wél willen zitten
tussen nog altijd te wachten.
Advertentie
Strijd voeren
Na verwijzing naar de synode-besluiten
wordt in het appél gezegd, dat de wettige
plaats in de ervormdc Kerk nimmer
mag worden verlaten, omdat de kerk
naar oorsprong en belijdenis een refor
matorisch is.
„Daarom zullen we ook in afhankelijk
heid van de Heere God. met beslistheid
strijd hebben te voeren tegen al die
geesten en machten, die de Kerk van
haar grondslag willen beroven."
In het appél, dat ondertekend is door
voorzitter ds. A. Vroegindeweij. worda
tenslotte opgeroepen tot onderzoek van
het Woord van God als enig richtsnoer
van geloof en leven en tot bestudering
van de belijdenisgeschriften. „Dit zal
brengen tot ootmoedige schuldbely-
iGod van ons eist."
Diaconale conferentie
van Geref. Kerken
De diakenen der Gereformeerde Ker
ken van Zuid-Holland houden zaterdag
22 november een conferentie in het
Groothandelsgebouw te Rotterdam. In
de morgenvergadering, die om 10 uur
begint, worden actuele kwesties bespro
ken. waaronder vragen uit Vlaardingen.
Der. Haag-Moerwijk en Den Haag-Oost
's Middags houdt ds. G. W Rijksen een
referaat over Diakonieën radicaal en in
tegraal de taak der kerk."
Nederlands orgel
te Manilla
Een door B. P Leis en Zoon tc
maar vervaardigd orgel van 6.000
pen zal worden geïnstalleerd im e<
derne kathedraal te Manilla, die
gebouwd op dezelfde plek. waa.
eeuwen geleden de Spanjaarden
houten kerkje hebben opgetrokken
eerste zetel van de r.-katholieke
in de Philippijnen.
De nieuwe kathedraal, die hoofdzal
lijk is gebouwd van geld en met rr
teriaal. geschonken door de r.-kathol
ken van Japan, de V.S., Spanje
Philippijnen, kost i
joen gulden.
Zij wordt gebouwd op de bouwvallej
van haar onmiddellijke voorgangstö
die in 1945. toen de Amerikanen Mi
bevrijdden, met de grond is gelij
akt.
december.
V rouw op de kansel...
In de kathedrale kerk van Lausannf
heeft dezer dagen voor 't eerst ec
vrouw op de kansel gestaan. Het wal
mejuffrouw dr. Madeleine Barot. vei
bonden aan de Wereldraad van Kerkeri
die 5.000 vrouwen uit het kantonai
gebied van Vaud toesprak over de plaaa
van de vrouw in de kerk. De beland
stelling was zo groot, dat men eC
tweede bijeenkomst moest beleggen.