Een dominee gaat SKYE: EEN TON BIJ ELKAAR PRATEN cle onótuimicfz^ etsjl&ÏMJI - ,up"iori- eiland v/an legenden, bergen en rust aan Schotse westkust ZATERDAG 15 NOVEMBER 1958 HUIZEN ALLEEN NIET VOLDOENDE..." IN EEN NIEUWE WIJK AAN DE STADSRAND „In deze tijd werpt het bouwen van een kerk op zichzelf al tal van problemen op, maar als die bouw dan nog in haast moet geschieden worden die problemen wel ontzaglijk groot." Deze verzuchting is van een predikant en deze predikant zou overal in Nederland kunnen staan, want overal in Nederland moeten in haast kerken worden gebouwd, omdat ook overal nieuwe stadswijken als paddestoelen uit de grond verrijzen. Mooie en moderne wijken zijn het met veel groen in en om de brede straten, met moderne winkelcentra en met goede verbindingen. Het zijn wijken, waarvan een ieder vol bewondering getuigt: „Hier is het goed wonen, want je hebt alle gemakken van de stad en je bent toch buiten." wordt R( Maar de mens moet naast wonen ook kunnen leven, en wel leven naar de ingeving van z\jn hart. Dat betekent, dat een wijk meer moet bieden dan al leen ruimte om te eten en te slapen. Een urijk met enkel wo ningen is daarom niet af. het essentiële ontbreekt er aan. Er ontbreekt, in het algemeen ge zegd. de gelegenheid voor de mens om in zyn vrije tijd in de gemeenschap, die hij met de overige wijkbewoners vormt, te werken ten behoeve van die ge meenschap. En de konsekwen- tie daarvan is, dat de gemeen schap eerst moet beginnen voor zichzelf die gelegenheid te scheppen, een konsekwentie die zulke financiële offers eist, dat verwezenlijking van het doel eerst na vele jaren en dan nog moeizaam tot stand kan komen. De nieuwe wijken in onze Ne derlandse steden, grote en kleine, zijn niet at. Als de eerste bewo ners ze in bezit nemen vinden ze er niet meer dan de hun toegewe zen woning. „We wonen goed. maar in onze wijk ontbreekt een kerk en daarom valt het ons moeilijk hier te wennen, want on ze kerkgang schiet er 's zondags bij in en het kerkelijk leven kan moeilijk op gang komen". Het is een zin uit een brief van een Noorderling, die naar het Westen des lands kwam en in een nieu we stadswijk een huis vond. En in die ene zin ligt ten voeten uit het grote probleem, waarvoor de Kerken zich zieh gesteld. In de nieuwe wijken, in een oogwenk volledig bezet, ontbreekt het kerkgebouw. Het kerkelijk leven kan moeilijk starten omdat het centrale punt ontbreekt. En wil men een kerkelijk leven opbou wen, dan zad dit centrale punt er eerst moeten zijn. Maar bouwen Vost "eld. Een een voudige kerk kost nog altijd om en nabij de zes moeten saglljk bedrag. Er moet meer worden gefinancierd en de le den kunnen niet blijven betalen. Daarom ben Ik de aktle begon nen: een ton ln een Jaar, en die aktle voer lk bulten de gemeente. Ik vertel van de moeilijkheden van onze Kerk en men geeft, men geeft royaal. Eenmaal per week ga ik op stap. Tot op heden heb ik twaalf bezoeken afgelegd. Van twee mensen moet ik nog ant woord krijgen, maar van tien ont ving lk ln totaal 51.825. Er zijn mensen, die a! i aal hebben gegeven en me toch nog eens verrassen. Zo ontving ik laatst een envelop met 1000 dringend om kerkgebouwen. voor het orgelfonds". Van de lidmaten van de Kerken worden soms zeer zware finan- Akties dele offers gevraagd. En deze offers zijn nodig omdat de ..Op het ogenblik beginnen we jjkgn als ZIJ worden betrok- ook een aktie door heel Rotter- J n h dam voor renteloze leningen. De- ken, met "f zijn. De kerkbouw ze leningen behoeven minimaal moet i 25 groot te zijn V. De plaats, waarop nabije, toekomst het kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk van Rotterdam-Zuid U'ijk komt te staan. worden in de eerste tien jaren na de bouw uitgeloot. Gelijk met deze aktie proberen we schenkin gen te krijgen, waarvan de gevers het vruchtgebruik behouden zo lang als zij dat wensen. De rente, die zij als vruchtgebruik krijgen, zal maximaal 5 pet. bedragen Om het heel duidelijk te zeggen: iemand, die ons renteloos leent, krijgt geen rente, maar wel een aflossing. Iemand, die ons een schenking doet met vruchtgebruik, krijgt wel rente, maar geen aflos sing. En de rente krijgt hij zo lang hij dat wenst gedurende zijn- leven. We hopen, dat deze akties slagen, in de eerste plaats voor onszelf, maar ook voor de clas sis. omdat bij slagen de kerken niet zoveel hoeven bij te dragen." De nieuwe wijken in onze ste er lijn dan de kinderen Pol: meke speelt blokfluit en Mar- mondharmonica, en Nellie Ds. Junssens rijdt zijn dagelijkse tocht door zijn jonge gemeente. I Problemen voor kerk en gemeente zij de garantie van de classis ten aanzien van een lening, dank zij de hulp van S.S.K. op ongeveer vijf ton rekenen. Er ontbreekt dus nog een ton en die ton moet er zijn alvorens we de opdracht tot de bouw geven. Maar een want hun t R. Pol. die l r Zuidwijk kwoi grote haast geschieden. En deze kerkgebouwen moeten er komen, ook omdat de Kerk een bindend element is in onze samenleving. Het is hartverwar mend te constateren, dat .hel nijpende probleem met grote energie wordt aangepakt. Door oud en jong. Ds. Jnns- sens organiseerde een bazaar en maakte daarvoor, zonder hulp van onderen gereed: 340 slaatjes en 30 liter tomatensoep (..Later hoor de ik, dat een dame informeerde: ds. Janssens, dat is toch de pan nekoeken-dominee?"). Zijn kinderen verzamelen spij kers, Martin cn Anneke Pol vor men met Nellie van Koon een muziokclubje, dat ten behoove van het bouwfonds er zo maar eens op uitgaat om te spelen. De klndcraktie heeft al 500 opge bracht en dat bedrag gaa'. deel uitmaken van het fonds voor een doopvont. F.r was in Zuidwijk een kind van vijf jaar, dat, omdat het een boodschap had gedaan, vijf centen kreeg. Met die centen in het knuistje geklemd rende het naar ds. Janssens, cn het zei: „Hier dominee, voor de nieuwe kerk". Ds. Jans3ens zegt: „de kerk komt er, en na de kerk worden dc andere problemen tot oplossing gebracht. Of er nog meer moeilijkheden zijn? Ja, we zitten te springen om scholen en die scholen zullen er ook komen". A ut: alle dingen zijn mogelijk t» -r ui» grtnnfl <vt+is een groot En nu gedeelte worden bijeengebracht schap, waar door de leden van de Kerk geen plaats in de wijk, en dat vraagt offers, zware offers, want in nieuwe wijken komen veelal jon ge gezinnen, komen ze in een gemeen- waar voor hen in de kerk We hebben geen omdat we geen ruimte hebben kunnen we ook geen bij zondere dingen doen en omdat geen bijzondere dingen kun- cr U» ..PI.™"°en stagneert de totale aan- niet het maximum heeft pak van ons werk. Begrijpt u de Winst Deze problemen zijn er voor alle Kerken in alle steden waar aan de periferie nieuwe wijken verrijzen. Hoe lost u deze pro blemen nu op?, hebben we ge vraagd aan ds A. J. Janssens. noodzaak van een kerkgebouw'1 En die noodzaak wordt des te klemmender omdat het kerkelijk medeleven in Zuidwijk zo goed is. Vorig jaar had ik 30 catechisan ten en op het ogenblik 90". „Dat kerkelijk medeleven komt DsT Janssens is predikant de Gereformeerde kerk terdam-Zuidwijk. aan de rand va achter ligt Zuidwijk Ie stad. Daar- gebied, dat dc ook tot uitdrukking bij de zenlijking van onze plannen ten van aanzien van de bouw van een Rot- kerk. We moeten een bedrag van ligt plm. 600.000 bijeenbrengen. On ze lidmaten betalen een dubbele vaste vrijwillige bijdrage en het Rotterdammers aanduiden met de gevolg daarvan is. dat het platteland. Zuidwijk i bedrag van 50.000 be straten. met i zondags s gemeenteleden is geweldig. Alle mogelijkheden worden aangepakt om het bouwfonds sterker te ma ken. Een aantal leden is een, wat wij noemen, Kruisjesaktie begon nen. Wie een bedrag van min stens 3 stort (ten name van de heer B. II. Mevius, Tongerloo 5, Rotterdam-Zuidwijk, giro 40.48.71) ontvangt een Kruisje in zwart of naturel, en op deze aktie hebben we 9.000 binnengekregen". Vertrouwen __.j modern winkel- i met goede verbindin- de collecten. De aktiviteit gen naar de overige delen van de s" ,J:' stad. Op twee gedeelten na is de ze wijk volgebouwd. „Moeilijkheden?", zei ds. Jans- i sens. „Alle moeilijkheden sprui- ten voort uit het ontbreken van em kerkgebouw. Omdat dc af stand van Zuidwijk naar de kerk I In de dichtstbij gelegen wijk te groot was, zijn we ongeveer 5 j jaar geleden begonnen met zelf standige diensten. Deze diensten werden gehouden in een opge knapte garage, en we begonnen met een 30 a 40 lidmaten. Op den duur zijn we gekomen tot een volledige zelfstandigheid. Twee jaar geleden, op 1 oktober 1956. werd dc Gereformeerde Kerk van Rotterdam-Zuidwijk ge ïnstitueerd, cn dit heeft voor ons grote geestelijke winst betekend. pHW j Want als Zuidwijk zijn we niet dige gemeente Toen ik terechtgekomen ln de massaliteit. en dit is. geestelijk gezien, van enorme betekenis". „De nieuwelingen, die zich in Zuidwijk vestigden, kwamen uit I alle streken van Nederland, en zij vonden hier een dorpsgemeen schap aan de rand van een stad. Van belang was, dat zij in die gemeenschap werden opgenomen, en de zorg van onze Kerk was lid maten goed en tijdig op te op dan M««r dan allaan maar aan avonturan varhaal avar Afrika Ademloos had ik nu al uren naar Phi lip Turner, een blanke boer in Tanganjika, zit ten luisteren, ademloos en gespannen, trachtend elk kwamen. Schuim stond op hun i a snuiten. Het dwarrelde in vlok- detail in mtfn geest vast te leggen, zodat ik straks niets ken op de 2Wetende lijven. Sai- zou vergeten bij mijn aantekeningen." Dit is een zin. de wij lichtten uit het eerste hoofdstuk van het nieuwe d£haj£rs8 dim rende de deinende de koeien naar de forsgebouwde Kikoejoe, boek van de journalist Wim Hornman, die samen met haalde hem in, rukte de bal zijn vrouw een reis van 40.000 km door Afrika maakte en zijn ervaringen neerlegde in twee boeken. „Het masker af" was het eerste, dat de Soedan en Kenya veiiio^ tot onderwerp had. „Sabonjo, de onstuimige" is de ti- drijver en dreef toen zijn tel van het tweede, dat speelt tegen de achtergrond van pen in de naakte, bezwete de savanne van Tanganjika. struisvogelveren punt van zijn lans, smeet die tussen de koeielijven, zag nog een ogenblik het van afgrijzen vertrokken gezicht In een bespre king van een reus- verhaal leeet men maar al te vaak de tot cliché gewrorden uitdrukking: „Het boek laat zich Ve zen als een avon- ksracht Wim Horn man heeft zijn in drukken van Tan ganjika geweven door de levensver halen van Philip Turner en de Ma- sai-krijger Sabonjo. Het resultaat is een bock geworden, dat wij tot de beste willen rekenen, die in de laatste jaren^ verschenen. Hier is niet gezocht naar bet I ier Musai-krijgers ln volle trn- sensationele, ook niet gezocht penrusting. Zo worden sa in de naar een te sentimentele ver- - - i dediging van de Afrikaanse vol keren, Hornman begrip weten op brengen voor de positie van blanke in Afrika en vooral v die dat komt voor de sdhrij- ver in de allereerste plaats. Horomam had de beschikking over een aantal belangrijke in grediënten om zijn boek tot Wreedheid Grenzeloos was de wreed heid, waren de normen van dit Masal-volk. Grenzeloos was ook de wreedheid van de natuur rondom hen. De leeuw loerde op *(Jn prooi, de Jakhalzen, de hyena's, ds aasgieren wacht ten op het afval van de ko ning der wildernis en N'agal (God) had de Masai bevolen te heersen en t« doden. Daar van waren zij overtuigd. De blanke boer Philip Tur ner sloot bloedbrocderschap met Sabonjo en mocht enige tijd temidden van de stam wo nen. Daardoor werd hij één van de weinigen, die het pri mitieve leven van deze men sen van nabij kon zien en de Nederlandse schrijver gaf de mening van deze onbevooroor deelde Engelsman in zijn ver haal door: „Het leek alsof Turner mijn gedachten raadde.' Voor vele Afrikanen lt onze komst eén ramp geweest," zei hij. Als wij wat gaven, vroegen we er de altijd zoveel méér voor terug. vol- Behalve de missie, de zending, de doktoren, de ambtenaren in de rimboe en een aantal boe ren. En dan noem ik bewust ..o! de missie en de zending voor op. Maar laten ze ook niet te w. n denken dat deze ook bonjo, de onstuimige. Zijn hees wat van de Afrikanen afne- gebrul deed al het andere zwlj- men. Laten ze begrijpen, dat gen. Hel gevecht tussen de dit oen moeilijk proces is. En stervende leeuw cn de oude ik geloof dat ze dat doen, ten- krijgerykraal opgevoed SSTbS t begon. De leeuw was in min8te de moesten. Maar ook iici nadeel omdat hij zwaar onder hen zijn er, die nog be- hem zijn kracht en vlugheid had ontnomen. Maar heiden vochten met dezelfde wanhoop voor hun leven. Met uiterste krachtsinspanning slaagde 8a- Zs hebben er geen recht op, K*—as In de leeuw *- 1 i de figuur van Philip Tur ner. de Engelsman, die na de oorlog in Libye te hebben ge vochten, besloot de blanke be schaving de rug toe te keren veeboer te worden Geen recht gen Als Zuidwijk is volgebouwd en helemaal bewoond telt deze besloten gemeenschap een 25.000 zielen. En onze Kerk zal dan een idealen gemeenschap zijn van 1250 lidma- trouwen ten. We groeien snel. Ten tijde Ds. Janssens is 33 jaar. Hij werd geboren in Drenthe, bij As sen. en hij zegt van zichzelf: ik ben een boerenzoon. Hij studeer de theologie aan de Vrije Uni versiteit. In 1950 deed hij zijn in trede in Koudum (Fr.), zijn eer ste gemeente. „Het ite. Toen ik er kwa: de kerk geen orgel. Ik ben begonnen met een aktie ten behoeve van een orgel. Dat ook gekomen. En er is consistorie gebouwd". Van Koudum vertrok hij naar Appingedam. „Daar heb ik ge ijverd voor een verpleeghuis voor langdurige zieken". Van Appinge dam kwam hij naar Rotterdam- Zuidwijk en „ik vond het bedje hier niet gespreid" Ds. Janssens is siast man. een rr IfrivY' Philin Turner redde bonJo er 1,1 de '<*euw te do- want terwijl ze op deze ma- «nPH»«,rtP Sshnnio den: Sabonj.0 glimlachte niet nier de naam van God gebrui- eens. Hij ging naar het dode ken, vervloeken ze Hem op dier, trok de speer uit het II- hetzelfde moment Maar zij chaam. wankelde honderden zijn het uiteindelijk toch ge- w verder, bleef staan, weest, die het vertrouwen van ■Thet dier stak r'^n 9Pecr met de bene- de Afrikanen hebben gewon- a a _.lf „rn denpunt in de grond, zodat het nen. Omdat zij de enigen wa llL 7^ vS rode blad boven hem ult9t«k- ren. die niet namen, maar uit- stig gewond. Zo w* en zakte dan In volkomen uit- sluitend kwamen om te geven. putting neer. terwijl de aarde De blanken in de steden wer- als een rode cirkel zich tollend den echter hun grootste vijan- lj uom hem heen scheen te bcwe- den, omdat alles wat missie Hoofdpersoon Ken. HIJ hoorde niet eens meer, en zending zeiden over de goe- En deze Sabonjo werd de dat dc hHr natuur opnieuw be- de God, die geen verschil kent hoofdpersoon van het boek. In gon te spreken over de ster- tussen blank cn zwart, door de boeiende beelden heeft de vende leeuw en dc oude man blanke christenen in de ete- schrijver de strijd van de oude d,„® hom overwonnen had. den werden verloochend, irriiver met de leeuw geschil- Vliegen gonsden om hem heen. En bovendien laat de Afri- Traag druppelde het bloed op kaan Afrikaan blijven. Hij het dorre gras van de onafzien- moet groot worden in eigen hare savanne van Tanganjika." land. tussen eigen volk." Zo heeft Wim Hornman kans gezien ook nog een belangrijke En even boeiend als dit aan- boodschap ln „Sabonjo, de on- grijpende gevecht heeft de stulmlge" te leggen voor al- schrijver de levensgeschiedenis len, die begrip willen krijgen van Sabonjo verteld. Zijn op- voor de problemen van Afrl- voeding tot krijger in de man- ka. jatta (de krijgerskraal) van het Masai-dorp op de savanry». WSn^HornmaaTmatref'frlzJe ('Htave A. W. Sljthoff het leven van de oude Sabonjo. een „aunoni" (hoofdman) de trotse stam der Masai, de erfvijanden der Kikoejoes. Sa bonjo was door een leeuw gevallen, slaagde J_JET eiland Skye aan Schotse westkust is een de dig paradijs, bestaan nauwelijks kent. Skye is noch opgenomen in de lijst enthou- Van toeristische mogelijkheden, met vele nocj, js er een bekende industrie men het kleine eiland Skye hebben in vroeger eeuwen vele kastelen ge staan, waarvan de doorluchtige bewoners zich van het vasteland om politieke redenen hadden 1~\E Schotse clan der MacDonalds constituering telden 550 lidmaten, maar thans be draagt dat aantal reeds ruim 900 En deze snelle groei doet het werk in omvang toenemen, en daarnaast het aantal problemen stijgen. De garage. mei een sroot eer- gevestlgd Nu de tijd het bereiken en» aaIlgtbr„ken da, „e rijn plannen. Dat m m,,r ,„uglrekk.„ i„ d. g,. put h„ u,t het Bybelumord. dat beslotgnl,eid va„ ook als randschrift u aange- bracht in het kerkrejel ran de Hiiisltamer, waar de kaehel be- Gere/ormeerde Kerk ean Rot- haaelijk snort, terwijl de wind terdam-Zuidwijk. Dat rand- om het huis giert en de najaars kerkdiensten hielden. schrift luidt: Omnia Fieri Fos- stormen de bomen van hun laat werd te klein. We zagen een andere ruimte en vonden die in een school en in een nood-wijk- gebouw. Langzaam aan zijn we overal uitgegroeid. Nu ook al uit de school, en nu weten we niet meer waar we heen moeten De school is aan een maximumaan tal bezoekers gebonden. Dubbele diensten kunnen het eiland Skye. niet houden enorm probleem". Plaats „Als onze lidmaten van elders Zuidwijk intrekken moeten we hen in de kerk kunnen ontvangen. Crcdenti Alle dingen ste bladeren beroven, zouden zijn mogelijk voor wie geloof:, met onze gedachten kunnen Het utas de tekst van zijn tn- treepreek, en het zou ook wel eens de tekst kunnen worden by de ingebruikneming van het nieuwe kerkgebouw, dat er gaat komen. En met dat woord voor ogen gaat hij op het ogenblik op pad. „Van de ongeveer zes ton. die staat nieuw kerkgebouw vraagt, pastle oeger de onbetwiste mees- moeten terugtrekken. Het kasteel ter van Skye geweest. Het graf- is Moil bijvoorbeeld of Duntulm monument, dat de kleine eiland er Castle, waarvan de ruïne's nog gemeenschap oprichtte voor Flo- vinden zijn. ra MacDonald herinnert eraan Lord MacDonald zelf is de hoofd- persoon in vele verhalen, die van vader-op-zoon overgaan. Als u in Wie Skye vanuit de Portree de avonduren rond het haardvuur baai nadert en het kleine dorpje zit. genietend van uw pijp en Kyleakin aan de voet van mach- whiskey, dan komen de tongen tige heuvelruggen ziet, weet dat bij de oude eilandbewoners lo^ hij de nodige rust zal genieten, en rollen de meest fantastische voeten. In die de spookfiguur gevoegd bij de vijf ronddolende zusters zijn in» staat van Skye een min of meer apart eiland te maken. Overigens is het verleden van Schotland dus ook van Skye bijzonder rijk en veelomvattend om er een veelheid aan verhalen uit te putten. del de wijlen op Dunvegan Castle op °P Skye komen vooral studen- verhalen zeilers en bergbeklimmers, uren herleven de Daar zijn bijvoorbeeld de „vijf jaren, waarin edelen en landjon- ruig gebergte Zusters". Het is de verzamel- kers. ridders en lords hun toe- Temldden ligt het stoere kasteel volkomen eenzaam en overgelaten aan de nukken van de elementen. Het eeuwen. Dunvegan Het ^oe romantiek horen bij den verder vijf heuvelruggen: n, die duidt op de legende, bij de gratie van uw fantasie ge- »r eens lang geleden vijf zus- stalte. Lord MacDonald zou sinds op het eiland zijn verdwenen, zijn dood in geestesgedaantc vcr- t „waarom" wor- blijf houden op de Old Man of de fantasie over- Storr, een hoekig en puntig ge- gelaten. Legenden kan men u op vormd stuk berg en deze tiek van clans, kilts en bagpipes levend houdt en Schotland een waardige plaats in de wereld van de literatuur heeft geschonken. Maar dat is een verhaal apart. Als u het bergeiland verlaat en vlucht op Skye zochten, krijgen u keert terug in de wereld het razendsnelle verkeer en de vlakheid van het grootsteedse le ven, dan kan het niet anders of u denkt met enige weemoed te rug aan dat eiland van Lord MacDonald en de zijnen. Op de savanne Het kunstmatige opzwepen de lust om te doden van deze stam. die zich de heerser weet van de savanne en geen me dedogen kent met de leden van andere volkeren. In het hoofd stuk „De krijgers rukken op" gaf Hornman het relaas van een overval door de Masai op de Kikoejo?-stam. „De koeien loeiden, alsof ze het gevaar voor hen zagen. Hun domme koppen met goe dige, melancholieke ogen wa ren angstig vooruitgestoken en hun magere lichamen trilden, omdat ze vermoeid waren. Hun staarten sloegen op en neer. Soms viel er een door een kuil in de grond en zij werd dan vertrapt door de andere, die loeiend verder liepen. Het was een grote, donkere, enorme massa van trillend leven, dat stofwolken uit de savanne sloeg en dreunend de rust van dc steppe verstoorde in een pa nische vlucht.. Saidim (pas later kreeg hij de krijgersnaam Sabonjo) en zijn krijgers wachtten. Saidim gaf zijn krijgers een teken. Hij kwam langzaam overeind. De koeien holden voort. Dof dreunde de sa vanne Stofwolken splraalden omhoog. Hoeven vertrapten al les wat ze op hun weg tcgen- Lelde» jong meisje van de Masai- mold kaalgeschoren en aak de oren blijvend beschadigen. 'sierd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 13