GEDACHTENWERELDEN BOTSEN WELKE INTERPRETATIE GEEFT HET CHRISTENDOM VAN SYRIË'S „ARABISCHE ERFENIS"? De „weerman maakt zijn eigen programma's Ontwapening in fasen Rapacki doet concessies aan westelijke landen Kolonel Aref gearresteerd in Irak Fijn, woensdag Week doorzagen... en melkfles omspoelen! Pciuski oning Bommenwerper met kernwapen neergestort WOENSDAG S NOVEMBER 1958 Doqr T. KNECHT ONDERWIJS zal erop gericht zijn een generatie te t_ die physiek en mentaal sterk is, die gelooft in God, zedelijkheid en deugd, die trots is op de Arabische erfenis, die toegerust is met kennis, bewust is van zijn plichten, die arbeidt in het algemeen belang en vervuld is van de geest van broederschap en solidariteit die onder alle burgers behoort te heersen". Aldus artikel 28 van de Syrische grondwet. In het handvest, in 1956 opgesteld door de gezamenlijke politiekepartijen, komen we ook de volgende op merkelijke zinsneden tegen, die slaan op onderwijs en opvoeding. „Aan de manschappen van het leger moet geestelijke leiding worden gegeven ter versterking van hun geloof in God, en een militaire en nationale opvoeding door middel van radio-uitzendingen, tijdschrif ten en publikaties en door het houden van verschillende bijeen komsten. Het atheïsme, slapheid en morele degeneratie zullen wor den bestreden". Moet men de Syrische regeringsstatds- tsieken geloven, dan is er op onderwijs gebied in 'luttele jaren van zelfstandig heid ongehoord veel tot stand gekomen. Ik schrijf dit wat sceptisch omdat zowel het opstellen van fraaie plannen als het vervaardigen van geflatteerde statistie ken alle staten rond de Middellandse Zee min of meer eigen schijnt te zijn. Toch. volgens waarnemers die het weten kun nen, is er in Syrië op onderwijsgebied de laatste twaalf jaar buitengewoon veel gepresteerd. De statistiek dan geeft 1945 een aantal van 738 lagere scholen met 99.703 leerlingen; in 1956 warer er 2717 met 345.367 leerlingen. Middelbare scholen bezat Syrië in 1945 slechts 17 met 60^9 leerlingenIn 1956 wa4 het getal der leerlingen meer dan vertienvoudigd nl. 63.435 en het aantal scholen 267. Het universitair onderwijs had in 1934 500, in 1955 ruim 5000 deelnemers waarvan 25 pet meisjes. De private lagere scholen en middelbare scholen waaronder die van verschillende "kerkelijke gemeen schappen werden in 1955 door resp. 59.376 en 24.205 leerlingen bezocht. Uit deze korte opsomming blijkt wel hoezeer het ontwikkelingsproces vai voor kort nog „sluimerende" volk wordt gestuwd door denkbeelden die in hun oorsprong typisch westers zijn. De be langrijke plaats, die de lichamelijke op voeding krijgt (ook de meisjes doen sport), de grote vlucht die het onderricht aan meisjes krijgt in 't algemeen (sinds de leerplicht werd ingevoerd enkele jaren geleden vormen zij 50 pet van de leer lingen der lagere scholen), dit alleen al zijn veranderingen in het oude levens schema waar men een generatie geleden nog niet van droomde. Om nog mat zwijgen van de emancipatie van de vr die over de hele linie voortgang maakt. Het poneren van de kennis als machts factor, de verschuiving van de betekenis van de religie vroeger de het gehele leven doordringende kracht bij uitstek, nu steeds meer functie van het natio nalisme dat nationalisme zelf, de s dariteitsidee ten slotte zoals die in geciteerde art 28 van de grondwet uiting komt, het zijn alle concepties die ontsproten zijn aan het westerse denken. Of men wil of niet om zich te emanci peren moet ook dit volk zich een wes terse civilisatie aanmeten die in menig opzicht botst met de .Arabische erfenis", waar Syrië's jeugd nog steeds volgens art. 28 trots op behoort te zijn. Christelijk onderwijs Het is duidelijk dat ook voor het chris telijk onderwijs meestal^ van de ver schillende kerken uitgaand hier eer jk een heel mooie opdracht ligt. Hoe de psychische en sociale aspecten die kenmerkend waren voor de „Ara bische erfenis" in het omvormingsprocet dat gaande is, op werkelijk christelijke wijze een inhoud te verlenen die de van het Evangelie kan doorstaan? Ziedaar het probleem waarover Ik met de in haar dienst aan de Arabische jeugd vergrijsde directrice uan een protestants lyceum een gesprek mocht hebben. Ik laat haar nu even aan het woord: „Wat bij deze jeugd zo opvallend is? In de eerste plaats het gebrek aan indi viduele gewetens- en persoonlijkheids vorming. Ik heb de kinderen vaak ge vraagd naar en ze opstellen laten maken over hun eerste herinnering aan goed en kwaad. Meestal kreeg/ik ten antwoord: „Waarom zou men eigenlijk zich het verleden moeten herinneren?" Men leeft nog in een zo sterke verbondenheid met het patriarchale gezin, waar de vader in overeenstemming met de traditie bepaalt wat goed is en slecht, waar hij ook de toekomst van het oudere kind In handen houdt. De individuele verantwoordelijk heid. die veronderstelt dat men aan de hand van de lessen van het eigen verleden zich oriënteert in de toekomst, is afwezig. Als tweede karakteristieke trek van deze jeugd zou ik willen noemen: haar geloof aan en opvatting van het wonder. Men zou kunnen zeggen dat zij leeft In één grote wonderwereld, waarin alles op zich zelf staat en waarin de wet van oorzaak en gevolg geen gelding heeft. Ik zal u een voorbeeld geven: een paar weken ge leden was er 1 'er in de buurt een grote ontploffing. Ik heb toen de grootste moeite gehad mijn toch heus niet onintel ligente leerlingen enig begrip van dit verschijnsel bij te brengen. Ze dachten dat het geluid de oorzaak was! Dan is er het fatalisme waarin het Arabische kind dus de mens! zich wel zeer van het westerse type onderscheidt. Hij neigt er toe alles wat hem overkomt als Gods beschikking over hem passief te aanvaarden. Hij voelt zich onmachtig en is niet in staat iedere situatie te zien als een nieuwe opdracht voor hem om zijn menszijn te verwerkelijken. Ten 6lotte moet ik nog noemen de grote volg zaamheid van de leerlingen. Ze zijn veel gemakkelijker dan Europese kinderen; sterk gevoelsmatig ingesteld als ze zijn, hechten ze zich zeer aan de personen die hen onderwijzen. Ze willen on6 altijd graag zeggen wat ons plezier doet. Het is dan ook niet moeilijk onder hen „be keerlingen" te maken". Tot zover het exposé van de directrice. Ik merkte op hoe reëel de gevaren van dictatuur en collectivisme z(jn bij eei mentaliteit zoals tjj die beschreef. Op> merkelijk is in dit verband ook, dat van politieke part(jen in westerse zin in geen van de Arabische landen sprake is of Dc politieke strijd speelt zich af enkele leidende figuren of families. Ik kan niet alles weergeven uit het gesprek met de directrice, maar moet vols met te vermelden dat z\j de door haar beschreven karaktertrekken vrijwel ge heel negatief waardeerde. Een afwijzing dus van wat onmiskenbaar behoort tot de „Arabische erfenis", een erfenis wel tc verstaan van Arabische christenen moslims belden. Wat mijn gesprekspartner daar tegenover wilde plaatsen was. om kort te gaan, een geest van rede en rede lijkheid. het streven naar de ontwikke ling van een verantwoordelijk Individu en een sfeer van christelijke Hefde. Nu het sinds maart 1957 volgens de richtlijnen van het toen gesloten verdrag van Arabische culturele eenheid, niet meer mogelijk is moslim-kinderen op christelijke scholen aan de bij bellessen en het gebed te laten deelnemen, wordt het zo mogelijk van nog meer belang dat men ze in de „gewone" lessen iets van de geest van het Evangelie kan meegeven. Hoe, is een moeilijke vraag. Welke krachten in Syrië en in de Ara bische wereld in 't algemeen zullen triomferen? Wat er van de Arabische er fenis, van de oude trant van gevoelen, denken en samenleven zal overblijven? Of het rationalisme in zijn westers huma nistische vorm of in zijn historisch-mate- riaJistische verschijning de harten in be zit zal nemen, of dat misschien toch het christelijk geloof zijn hervormende kracht zal doen gelden, wie zal het zeggen? De laatste mogelijkheid zal door de waar nemer, die ziet was voor ogen is, naet hoog worden aangeslagen. Slechts een wonder kan de grotendeels verstarde ker ken tot nieuw leven brengen. Dit brengt mij1 toch nog even terug op het gesprek met de directrice. Tegenover het wondergeloof dat zc onmiskenbaar deel uitmaakt van de Ara bische geestelijke erfenis, wilde zij stellen het exacte denken volgens de wet va oorzaak en gevolg.* Nu, wie met deze we te werk gaat komt in zijn prognose va: de ontwikkeling in het Midden-Ooste: zeker niet uit b(J dd kerstening van d volken daar. Waar ter wereld wel? Zo: het niet goed zijn toch wat meer waar dering te hebben voor dat ene aspect va\ het Arabische erfgoed, het geloof, hoe verminkt misschien ook, maar toch het geloof dat God hgel concreet alle schij baar noodzakelijke verbonden en onaf wendbare ontwikkelingen kan en wil doorbreken? De vraag dient zich hier aan welk Evangelie de christelijke zending het Midden-Oosten eigenlijk denkt te bren gen; de vraag ook in hoeverre er waar den zijn in het Arabisch erfgoed, die wor den miskend en dreigen verloren te gaan. enagde Amerikaanse en Britse Bijbelge nootschap) moeilijke jaren achter de rug, en wij-moeten vrezen dat nog zwaardere zullen volgen. Vaak is het moeilijk het depot te Damascus van Bed roet uit t> voorraden. Tot nu toe is de winkel echter steeds open gebleven, hoewel de beheer der, een protestant geworden moslim, soms angstige momenten heeft meege maakt. Op een morgen zag hij voor de etalage drie jonge mannen die niet veel goeds in het schild schenen te voeren. Eén hoorde hij zeggen: „Zulke Anglo- Amerikaanse leugenaars!" Een boek in duizend talenl Hoe denken ze nu dat wij zoiets zullen slikken? Dé heer Youssef Sayes ging toen naar de deur en vroeg hun binnen te komen om zelf zijn boeken- voorraad te komen bekijken. Ze kwamen binnen,en toen toonde hij hun het boek „Een boek van duizend talen" (A book of a thousand tongues) dat geschreven is door dr. Eric North van het Amerikaanse Bijbelgenootschap. Ze keken nieuwsgierig naar de tekstgedeelten uit allerlei bijbel vertalingen die in het boek zijn weerge geven en stonden perplex toen gedeelte dn hun eigen taal vonden. Toen ze de zaak verlieten hadden ze alle drie een exemplaar van de vier evangeliën Het Bijbelgenootschap werkt ook colporteurs in Syrië, hoewel dit door de „anti-imperialistische" stemming die heerst de laatste jaren steeds moeilijker wondt Het is bijzonder zwaar werk dit colporteren, vermoeiend door de grote afstanden en het reizen onder allerlei weersgesteldheden. Maar ook gevaarlijk in een soms vijandige omgeving. Als il lustratie het relaas van een colporteur die in 57 dagen niet minder dan 25 steden dorpen afreisdp. Hij begon bij de Euphraat in Noord-Syrië. De Assyriërs voi bevolkingsgroep die grotendeels christe lijk is; ze hebben hun eigen kerk spreken een eigen taal. De voorziening Bijbels in hun taal laat echter nogal t te blij colporteur te horen dat hij Bij bels en schriftgedeelten in niet minder dan 16 talen en dialecten, waaronder ook de hunne, bij zich had. Na de Assyriërs kwam een bedoelnenstam aan de beurt. Wat de colporteur vreesde werd bewaar heid. Hij ging van tent tot tent maar overal gaven de bedoeïnen hem beleefd te verstaan dat ze niets aan zijn boeken hadden: ze konden nu eehmaal niet lezen (naar schatting is 50 pet. van dc Syrische bevolking nog analfabeet). Eindelijk kreeg de colporteur het hoofd van de s spreken en deze bleek als enige lukkig de leeskunst machtig. Hij kocht het boek Genesis en de vier Evangel! Toen ging het weer. verder naar Het zou te vér voeren hier verder op in te gaan. Het ging er slechts om te illus treren voor welke vragen christen-opvoe ders komen te staan temidden van Oos terse culturen-in-crisie-situatie. Het blij ken vragen te zijn die ook voor ona in het westen van centraal belang zijn. Helaas zijn er ook In een land als Syrië :n menigte christelijke kerken en is de kleine protestantse minderheid in vele groepen en groepjes opgesplitst die ook lemen als die ik aanduidde, weer ieder op min of meer verschillende wjjzc benaderen. Men zou soms wensen dat het mogelijk zou zijn een ieder, christen en iiet-christen, eenvoudigweg een Bijbel in de hand te geven om dan samen heel naïef opnieuw te beginnen. En daarom doet juist overal het werk van de Bijbel genootschappen zo sympathiek aan. In Syrië heeft het Bijbelgenootschap (hier zoals in alle „bijbel-landen" het ver- Het gebouw vdn de „morgen zending" te Aleppo wordt nu „Eglise de Christ" genoemd om dat de zending officieel ver boden is. andere grote rivier, de Tigris; toen de reis ten einde was na 8 weken waren 1400 bijbelgedeelten verkocht. Gelukkig hebben de wanordelijkheden, die soms door fanatieke moslims voor de winkel in Damaskus worden gesticht, nog nooit erge vormen aangenomen. Wel gaat men met de uiterste voorzichtigheid tc werk: wan neer de menigten weer eens de straten bevolken naar aanleiding van een of an dere politieke gebeurtenis, om daar met hartstocht van hun vreugde of woede blijk te geven, dan doen de colporteurs maar beter in huls te blijven. Maar op rustige dagen kan het bijv. voorkomen wat één der colporteurs ver telde: „Ik liep in de beroemde straat „genaamd de Rechte" toen toen ik bij fontein een troepje soldaten zag die bezig waren zich te verfrissen. Ik naderde hen en vertelde ze dat in de boekeidie verkoop het „levende water" te vinden Toen ze vroegen wat ik bedoelde, las ik ze het betreffende gedeelte uit het e ge lie voor. Ze vonden het wel erg mooi maar weigerden toch te kopen omdat als moslims vreesden daarmee kwaad doen. „Als onze profeet boos op mij wordt omdat ik het boek van Christus koop, wilt u dan in de dag van het laatste oordeel de schuld op u nemen?" vroeg er een. Ik zei hun dat ik dat graag zou doen, maar op één voorwaarde, n.l. dat ze elke dag tenminste vijf regelen uit het boek van Heiland zouden lezen. Daarmee gingen akkoord, de koop werd gesloten en vt schillende Arabische evangelieën v< huisden naar de zakken van de soldati De Druzen Een aparte tak van het werk vormt de colportage onder de Druzen. Zij vormen een religieuze gemeenschap die een sterk besloten karakter draagt en grotendeels zelfs geheime riten heeft. Hun religie die gebaseerd is op christelijke zowel als Mohammedaanse geschriften, werd in de elfde eeuw gesticht en sindsdien hebben zij in het Midden-Oosten een onafhanke lijke rol gespeeld die ook menigmaal in politiek opzichit van groot belang was. Zo heeft een gedeelte van de Druzen zich in 1948 in de strijd om Palestina bij de Israëliërs aangesloten. In Syrië leven rond 100.000 hoog in het bergland bij de Jordaanse grens. Om hun dorpen te reiken moeten soms lange voetreizen worden gemaakt. De Druzen bleken steeds een zeer aandachtig en eerbiedig gehoor te zijn als de colporteurs uit de Bijbel vertelden. Vaak vroegen ze uitvoerig ovei de eerste en de tweede komst van Chris tus, en velen van hen die de leeskunst machtig zijn, koohten in de afgelopen jaren een of meer bijbelboeken. Zo is er in dit werk veel dat tot blijd schap stemt. Soms ontvangt het Bijbel genootschap van de meest onverwachte zijden aanvragen. Om te besluiten het verhaal van een van die verrassende be stellingen dat de heer Youssef Sayes met veel genoegen vertelde. „Op een avond stond ik juist op het punt naar bed te gaan toen een militaire wagen voor onze deur stilhield. Er stapten een sergeant, een korporaal en drie soldaten uit. Mijn vrouw was hevig geschrokken en ook ik wist niet wat ervan te denken. Ik hield me echter kalm in het vertrouwen dat God met ons zou zijn. En bovendien, we hadden toch niets gedaan waarvoor men ons zou kunnen arresteren. Ondertussen begonnen de soldaten op onze deur te trommelen en ik haastte mij open te doen „Kom mee naar uw winkel, dadelijk!" luidde het bevel dat ik kreeg. „Zijne Excellentie de president heeft een Bijbel nodig!" In de winkel kozen ze twt leer gebonden Bijbels uit, een in Arabisch en een in het Erans. Ze betaal den en namen heel vriendelijk afscheid.' YV7ANNEER het op televisie-avonden zo tegen achten loopt, stopt voor de Vitusstudio in Bussum een wagen van het K.N.M.I. Meestal is het, alle goede voornemens ten spijt, toch weer op het nippertje en dus wipt de „weerman" haastig naar buiten en zoekt zijn weg naar de presen tatiestudio, waar ook de omroepster van de avond haar werk doet. De „weerman" kan rekenen op een van de vijf omroepsters, maar de omroep ster op haar beurt kan een van de drie K.N.M.I.-medewerkers die voor het televisieweerbericht zorgen, verwachten. Gladde vogels onder u kennen schien de drie „mouwen" waaruit de tekenende hand steekt, wel uit elkaar, misschien ook herkent u de stemmen, maar de meeste kijkers moeten het heb ben van het toevallig-verschijnend nous- puntje, willen zij weten, wie van de drie „weermannen" het nieuws brengt. Gewoonlijk brengt de weerman zijn drie bruingele weerkaarten mee, plus de donkerrode lippenstift (en eentje in reserve!) waarmee hij tekent. In de kleine studio, die nog nieuw is en verder wordt gebruikt voor de pro gramma-aankondigingen, de dagsluitin gen en een enkel klein interviewtje, staat de draaibare driepoot met de drie vlakken gereed. Tijdens het tekenen vertellen kan de weerman met zijn voet een pedaal bedienen, waardoor de drie poot draait. Maar een enkele keer brengt hij ook een landschaptekening mee, waarop hij dan wolkenformaties of andere weer- bijzonderheden tekent. En over dat punt willen wij het nu eens hebben: de omroepverenigingen (en ook wij!) krijgen nog wel eens vragen hierover. Het publiek vindt het leuk, die landschaptekeningen. „Laat u die toch eens vaker komen", zo is dan de vraag aan Hilversum en „waarom zien we die zo zelden?'1 luidt die Wel, de waarheid is, dat geen omroep organisatie daaraan iets kan veranderen, ook de NTS niet: het weerbericht is een programma van het KNMI en de weerman heeft carte blanche om er van te maken wat hij wil. De landschap- of andere tekeningen moet u dus beschouwen als een extraatje van de weerman zelf. Iets anders is, dat een heleboel kijkers teleurgesteld zijn omdat het aardige inleidinkje op Het weerbericht, het weerhuisje met het grappige muziekje, ineens is verdwi Dit was n.l. iets van de NTS: een klein stukje film, dat dagelijks aan het' journaal werd geplakt en er na dikwijls afdrhaii De POOLSE MINISTER van bui tenlandse zaken, Rapacki, heeft gisteren, na zijn terugkeer uit Oslo, een wijziging voorgesteld van zijn reeds eerder ingediend plan voor atoomvrije zone in midden-Europa. Zijn vorige voorstel kwam in feite neer op een onmiddellijke demili tarisering van centraal-Europa, met name van de landen Tsjechoslowa- kije, Polen en Oost- en West-Duits- land. De westelijke landen hadden dit voorstel verworpen omdat het de NAVO zou ontdoen van zijn kern- schild en de Amerikaanse troepen uit Europa zou verdrijven. Rapacki noemt zijn nieuwe plan „een tegemoetkoming aan het Westerse blok" Het komt hierop neer dat het maken kernwapens in de vier genoemde Radio-Bagdad heeft gisteravond bekendmaking van de Iraakse legerleiding omgeroepen, waarin werd gezegd kolonel Abdel Salem Aref is gearresteerd. Aref was vice-premier en onderminister van binnenlandse zaken in dc eerste, na de revolutie in Irak gevormde regering. Kortgeleden werd de kolonel, die als een groot bewonderaar van Nasser be kend staat, van deze functies ontheven volgens berichten udt Bagdad zou hij worden benoemd tot ambassadeur van Irak bij de Weetduitse Bondsrepubliek. Hij verliet het land en werd gisteren ge arresteerd toen hij zonder toestemming an de regering terugkeerde. Blijkens de bekendmaking van de radio zal Aref terechtstaan wegens het in g< brengen van de veiligheid der repu bliek. Het snelle dalen van Arefs ster begon, toen hij aandrong op volledige eenheid met Nassers Verenigde Arabische republiek. Maar gekheid nu terzij....: een schone melkfles hóórt erbijI landen moet worden verboden, terwijl legers in het betrokken gebied de aan wezige kernwapens niet mogen kopen. Voor dit plan zou een geschikte con troleregeling moeten worden ingesteld. Nadat een dergelijk akkoord zou zijn pndertekend, moeten er besprekingen worden gehouden tussen Oost en West over de afschaffing van atoomwapens door Amerika en Rusland, de enige twee mogendheden, die dan nog over dit soort, wapens in Midden-Europa beschikken. Deze afschaffing zou gepaard moeten gaan met een geleidelijke vermindering van de conventionele bewapening en strijdkrachten. Rapacki verklaarde, dat deze wijzi ging in zijn plan 'het maximum was waartoe men kon gaan, ofschoon hij het mogelijk achtte, dat het voor „hen, die Westduitsland met kernwapens uitrus ten," niet voldoende zou zijn. Echt smullenI „Brandpuntje" op het televisiescherm Een ongeruste lezer heeft dikwijls laat dat na het afzetten van zijn (onlangs aangeschafte) televisietoestel een felle lichte stip achterblijft, die hij „een brand puntje" noemt. Een goede, maar niet- technische kennis heeft hem nu gewaan- schuwd dat dit verschijnsel de beeldbuis kan laten „doorbranden". Wij haasten ons, u gerust te stellen brandt niets en er brandt ook niets door. Wanneer de beeldbuis goed warmgelopen Is en u het beeld sterk zwart-wit had ingesteld, wil er na het afzetten var toestel wel eens zon lichtpuntje blijven U kunt dat heel gemakkelijk wegkrij gen; u schakelt het toestel met de knop weer even in en meteen weer uit. Daar mee verdwijnt het lichtje gewoonlijk ter stond. Ziet u nóg iets, dan herhaalt u d« handeling even Daar komt de voethal! De Ned. televlaie-sbichtihg haast zich, de teleurgestelde voetbal-enthousiasten te troosten door twee wedstrijden uit te zenden. Op woensdag 12 november kunt u tussen 7.50 en 9.50 uur kijken naar d< wedstrijd tussen het Bondselftal en Zuid- Afrika op het PSV-terrein te Eindhoven en op woensdag 19 november in de middag naar de ontmoeting Duitsland— Oostenrijk in Berlijn. Aangezien de uitzending op woensdag 12 november een groot deel van de avond in beslag neemt, zal de toneelavond de KRO, op die datum bepaald, verscho- worden naar vrijdag 14 november, zelfde tijd. De wedstrijd DuitslandOostenrijk wordt in Eurovisie uitgezonden, i schaadt het avondprogramma niet. Commentaar ECHTE GELDERSE Bij Abllanc in de Amerikaanse staat Kansas is gisteren een straalbommenwer- per van het type B-47 verongelukt. Het toestel had een kernwapen aan boord, dat niet is ontploft. De vier bemanningsleden van het vliegtuig konden zich, op de piloot na, met parachutes in veiligheid brengen. IN EEN VAN DE LANGSTE Eurovisie uitzendingen heeft Nederland gisteren gedeeld in een unicum op televisiegebied. de weergave van een pauskroning in Rome. Twintig jaar geleden zagi de fotografen geen kans het plechtige moment van de kroning vast te leggen er werden slechts twee onvoldoende op namen gemaakt. En nu taaren miljoenen televisiekijkers in de gelegenheid dc vooi velen onbekende hoogtepunten van de ge beurtenissen vlak voor zich te zien De Italiaanse televisie is er in geslaagd technisch goede camerabeelden te en bij het doorgeven naar vele trad geen noemenswaardige storing op en dat in een uitzending van bijna vier Het Nederlandse commentaar nauwelijks voldoende, maar werd met opzet bescheiden oehouden. Rijkei de voorlichting, die vla de KRO-radio werd gegeven. De drie reporters hadden het niet gemakkelijk om het gebeuren voor de luisteraarduidelijk te maken De verbinding met Rome, die om half negen zou doorkomen, liet een half uur op zich wachten. Gisteravond nog is de volledige televisie-uitzending op telerecording in de Amerikaanse staten uitgezonden. De techniek is toch wel verbluffend. beter op werd, zoals u zelf hebt kunnen constateren. „We hebben het nu weer eens achter wege gelaten", is alles, wat de NTS daarvan zegt. Misschien komt zij binnen kort weer eens met een ander aardig heidje, maar daarvan is. nog niets be kend. We kunnen meteen nog een andere vraag beantwoorden: het weerbord heeft geen gedrukte of geschilderde landkaar ten*: het is een blanco bord, waarop de weerman iedere avond zijn drie kaarten hecht. Voor de uitzending tekent hij dan vast een ander, zodat de uitzending vlot kan verlopen. De weerman is een merkwaardige fi guur, nfet alleen bestaat hij uit drie pert sonen, maar ook krijgen de kijkers hem vrijwel nooit verder dan mouW en neua te zien. Toch..... is hij een van de meest populaire en drukst-beluisterde televisie- medewerkers. En niemand zou hem graag missen op het scherm, ook al komt hij gewoonlijk met een zak vol depressies, een arm vol storingen en een enkele op klaring in z'n vestzakje. vanavond Ds. D. Henatra gaat voor in de dank dienst voor gewas en arbeid in de Chr. Geref. kerk te Oud-Beijerland. die de NCRV tussen 8 en 9 uur uitzendt. Aan sluitend de rubriek geestelijke liederen, o.l.v. Kees Deenik en om 9.30 een ge sprek met Rotterdams burgemeester in de serie „Dit grote kleine land". Om 9.50 begint dan een concert door de Kon. Mil. Kapel, o.l.v. Rocua van Yperen. De VARA presenteert tussen 8.15 en 9 uur weer een gevarieerd Weens muziek programma en zendt daarna het hoor spel „Alarm" van Nick Funke udt. Om 10.05 uur recital door de cellist Leonard Rose en de pianist Jean Antoinette vanavond Met „Luiaard op echoot" begint om balf 9, na het NTS-Joumaal, de AVRO- uitzendang. Daarna het televisiespel „On der het melkwoud" van Dylan Tbomaa, vertaald door Hugo Claus en geregis seerd door Ton Lensiak. Ntet voor kin derogen en -orenl Tips uit het buitenland Tussen 9 en 10 uur treedt het BBC- Symfonle Orkest op, gedirigeerd door Ian Why te, in het Home Service-pro gramma van de BBC, op 434 m. U hoort een ouverture van Dvorak en de 2de syfonie van Sibelius. Houdt u van Gerahwin? Zijn pianocon cert dn F kunt u om 8.40 beluieteren in het Duitse programma op 309 m. 971 kHz. Uitvoerenden zijn de pianist Willy Stech en het Keulse Omroep Symfonie Orkest, dirigent Franz Marazalsk. Hsndig rroTamma voor morgen DONDERDAG NOVEMBER 1958 Hilversum I. *m m. 746 kc/s. KRO 7 00 Nws 7 15 Gram 7.30 V d kind 7 40 Gram 7.45 Morgengebed on lit kul 8 00 Nwa 8 15 Gram 8.50 V d huisvrouw 9.35 Wsterst 9 40 Schoolradio NCRV: 10 00 Gram 10 30 Mor gendienst KRO: 11.00 V d zieken 11 45 Gram 12.00 Middagklpk-noodklok 12 03 Sopraan en orgel 12 25 V d boeren 12 35 Land- en tuin- bnuwmeded 12 38 Gram 12.50 Act 13.00 Nws 13.15 ZonnewtJzer 13 20 Lichte muz 13 40 Idem. NCRV: 14 00 Strijkork en koor 14 45 Gram 15 05 Meisjeskoor 15 25 Radio Phll- hnrm ork 16 00 Bijbeloverdenking 16 30 So praan. bos en klavecimbel 17 00 V d jeugd 17 30 Gram 17 40 Beursber 17 45 Lichte muz. 18 15 Friese .ultz 18 30 Gram 18 50 Sorlaal perspectief, caus 19 00 Nws en weerbcr 19 10 ..Op de man af. caus 1915 Kamerkoor 19 30 Radiokrant 19 50 Pol raus 20 00 Gevar progr 22 00 Periodieken Parade 22 10 Orgel- roncert 22 40 Gram 22 4 5 Avondoverdenklng 23 00 Nws 23 15 Zaalsportultsl 23 20—24 00 Radio Phllharm ork en solist Hilversum II. 298 m. 1007 kc/s. AVRO: 7 70 Gram VPRO 7 50 8^5 Gram [opening AVRO 800 Nw 9 00 Gyi Gram 9 40 Morgenwijding 10 00 Gram V d kleuters 1100 TuMrn de wal ei schip, caus 11.15 Gram 1145 Wat mo ipvoeder get11st 00 Lichte muz 12 30 Land- "j-33 Orgelspel 12 50 Uit het 1JJ5 M<(Jpd bouwmeded bedrijfsleven, caus 13 00 >f gram 13 20 Mctropolc ork 13 55 Beurs- lorecltal 14 30 Logboek 1943 d Jeugd 17 45 Lichte n 16 30 Gram 1 18 00 Nws 18.11 nPHim Sportpriiaije 18 55 Gesproken brief uit Lnn- ton V d kind 19 05 Gevar prngr 20 00 20 05 Kamerork 21 25 Het huls aan de i. hoorspel 22 30 Gram 22 40 Act 22 50 Sportact 23 00 Nws 23 15 Koersen van New 23 16 Act of gram 23 25-24 00 Gram. levlsleprogr. NTS 20 00 Journ en wcor- z KRO: 20 20 Gastenboek 2100 Pro gr Jonge mensen 21 25 Van paarden en m 21 45 Herdenk! ngeprogr Glacomo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 7