Vrije mensen en gebonden kunsten CHERUBIlj Cultureel venster ecleci MUZIEK VAN GLUCK IBERT vrouw, moeder en moordenare en Nederlandse poëzie van de 20e eeuw ZONDAGSBLAD ZATERDAG 25 OKTOBER 195 mede PROF. Ir. P. DONK zijn ambt als hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft heeft aanvaard, vraagt een rui mere belangstelling dan alleen i het academisch gehoor, zichzelf is het ook al een niet dagelijks of zelfs jaarlijks voor- ^i^atzelMe" jaar^lMT komend verschijnsel, dat aan de Technische Hogeschool te Delft, kwam in Delft een paar een hoogleraar in zijn intreerede over kunst spreekt. En men zou ^'erder nieuw tijdschri j i .1 r - de pers, dat een bijdrage toi ae de vraag kunnen stellen of in deze wereld van geïndustrialiseerde ontwikkeling van een nieuw productie, waarvan Delft voor velen het symbool is, nog wel schoonheidsbewustzijn wilde zijn Dlaats is voor kunst In dat blad manifesteerde zich piaars is voor kunst. voor het «ent de ..Stijlgroep waartoe Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Bart van der Leek en de architecten J. J. P. Oud en G. Rietveld behoorden. Op het moment dat Prof. Huijte- i zijn gebouw vi Dit gebied heeft de laatste ja ren een naam gekregen: „Indu striële vormgeving". Het woord ..kunst" komt in deze naam niet meer voor. niet alleen uit protest tegen de geladen inhoud van dit echter woord U1* de vorige eeuw. maar ook omdat niet het maken van ft van kunst beoogd wordt, maar van ,n iets, waarvoor prof. Donk geen an der woord heeft dan het begrip „iets goeds". Industriële vormgevers bonden kunsten". Onder gebon< den kunsten verstaan wij die kun sten, die aan een bepaald ge De rationele regels kan men leren, de irrationele moet men. wellicht onbewust. aanvaarden. bruiksdocl gebonden jtijn. Maar Maar zij blijven hulpmiddelen i j het r. hoger onderwijs, zegt Donk, ligt meerdere, dat daar\ i de autonome status, zowel ._JI de hoogleraar als van de student. Beiden zijn vrij. Natuurlijk wordt dit beginsel doorkruist door de noodzaak van samenwerking en -it de behoefte om gezamenlijk tot U AT l£00Kl result.,t te konten. persoonlijk moeten i trie geheel of vrijwel geheel machinaal de volledige inrichting en outillage van onze woon- en Decoratieve werkruimten. De industriële vorm- grote m_ JWBU U >ns dage de decoratieve W" teven. Zij hebben de taak van gestor- de vroegere ambachtsman overge- HERONTDEKKE' VAN Kunst zo schitterend en vol sfeer go vors hebben had ingericht zegt prof. Donk°R op dat moment kunst in haar oude ven en is er een nieuw schoon heidsbewustzijn tot ontwikkeling Koningsdroom gekomen. Maar de tijd gaai voort, opdrachtgevei Prof. Donk ziet dat duidelijk in. i de maker van want hij vervolgt: „Ik vermoed, kunstwerk? Wij zijn niet dat ook vandaag i Maar in principe la er toch een minimum aan richtlijnen en een maximum aan eigen ver antwoordelijkheid. De stu- dent wordt noodzakelijker wijze gedwongen, een eigen persoonlijke keuze te doen. De hoogleraren schrijven niemand leta voor: iedere toehoorder moet zelf maar onderwijs i [cbonden kunsten, omdat laarvoor geen verleden. voorbeeld aanwezig I, dat voldoende zekerheid steun geeft Hooglera van de moderne het aandraaien luilekkerla techniek, waar verder ergens is begonnen. Ik weet alleen niet waar. En wist ik het. dan zou ik het vermoedelijk noch noch begrijpen." Kettingreactie geei Maar ook zij werken voor een jdrachtgever. Tot na de eerste ereldoorlog was voor de enke ling opdrachtgever de levensstijl aan het Franse hof in de achttien opbloei de eeuw het ideaal. De man in het sprookje aan het hof der Lodewijkën was acteur in een groot levensspel, dat voortdu rend om decors vroeg, die het spel steunden en verheerlijkten. De man uit het sprookje van van daag werkt hard en komt ver moeid thuis en vraagt om een :n alge- technisch volmaakte achtergrond voor zijn zo anders gericht ge concentreerd leven. „Een leven" zegt prof. Donk „dat hij in verband zal trach ten te brengen met een vrije uiting van de menselijke geest en met een ongecompliceerde relatie tot de natuur, twee bronnen, die nog altijd ons bestaan voeden." IlllllllllllllllllllllIlllll Opera uii de Griekse D, jongt Griek Je.on iLudmg Suth.u,) ring, rijn liefde nil too, eoeia 'Slim Beltin MelnnderJ in de open, .Meden" myWOIOgie Links Kreoesa's vader Koning Kreon van Korinthe Tomaslav Neralie). V. i de hun eigen neugten het verkrijgen student wereld opbou' Er is natuurlijk steeds onzeker ben allen een heid geweest, of een werkstuk als h9*er re"*t dl een uiting van kunst kon worden gewaardeerd, maar er waren toch altijd zekere algemene normen, waarover geen twijfel bestond. Te genwoordig zijn die er niet meer. behalve dan deze ene. dat het geen men maakt „iets" moet zijn. Of anders gezegd, dat de student, aan de vrijheid overge laten, zijn diepste overtuiging in een werkelijkheid weet om te "ld eer. WIJ heb- aterie. WH willen aan de dingen om nn« heen een eigen karakter, zicht geven. Is dit nu niet de taak gebonden kunsten? En woorden zij daarmede niet uitdrukkingsmi< beeldende kunsten hangt altijd samen met een ver andering in de instelling van de mens ten opzichte van de hem omringende Wij hebben te doen met een kettingreactie van de ontwik keling der technische hulpmiddelen en de dwang om dienovereenkom- yo stig technisch te denken. Zj Voor de kunstenaars ons aanvankelijk een onaanvaardbaar bonden kunsten zich op het ogen gebeuren. Velen van hen hebben blik bevinden, de invloed van de geprotesteerd. Zij hebben getracht industriële produktiewijze op de de hun oude werkwijze kunstmatig te| j - WS beant- handhaven en schoonheidsidealen het verleden tot (Van onze kunstredacteur) E GESCHIEDENIS van Medea is een fel geladen harts- -L' tochtdrama, een zielestrijd die beurtelings ontroerend en wreed is. Het was Euripides, de Griekse treurspelschrij ver, die dit verhaal met diep psychologisch inzicht neer schreef. Hater der vrouwen, is Euripides eens genoemd. Het kan zijn, maar meer dan de oudere Griekse schrijvers Aischylos en Sophokles heeft hij de mensheid een zeer realistische spiegel voorgehouden. De ellende en de droef heid, die de mensen door hun hartstochten in het leven brachten, heeft hij veel sterker laten doorvoelen. Euripides heeft een mensenwereld vol werkelijkheidsverbeelding gebracht. Drie facetten behandelt deze inaugurele rede drie facetten: het stadium ontwikkeling, waarin de ge- vroegere tijden als de te brengen. Dit lukte natuurlijk vormgeving en de actuele vraag de gebonden kunsten leven het taak van de kunst werd gezien: de dingen een gelaat vreugde van God? In welk stadium bevindt zich erken een zoda- zelfs tot nog niet lang uige vorm te geven, geven tot geleden werd in geschriften de dal bef de ac"ter- verontwaardiging geuit over de 'de kunstenaar "nc Maar los van Euripides is die mythologische figuur van Medea toch steeds een interessant raad sel. Een wilde en ontaarde vrouw zegt men. een wild beest ook wel. aan wie al het menselijke vreemd is. Maar aan de andere zijde ont dekt men in die Medea toch ook weer de echte vrouw, die zich juist door haar volledig vrouw-zijn zo laat leiden, laat meeslepen door haar gevoelens, waarin lief de en haat vlak naast elkaar lig- het onderwijs in de gebonden door de industriële produktie Er heeft. Deze drie facetten vallen voor de hoog- al zijn er voor het werk van een bepaalde kunstenaar wel enkele de aan te wijzen. Er zijn bewuste, ationele regels ordening, die met persoonlijke ke toevoeging overtuiging toegepast, een belang rijke functie in het werkstuk kun nen hebben. Daarnaast zullen er onbewuste of irrationele richtlij nen ontstaan, die de Technische Hogeschool der dan de tijd waarin de Mrste nngjjj| i" ro"CT T" overrompeling door de nieuwe pro- srippen: duktiemiddelen begon. De tegen- belangrij- woordige generatie van kunste- architec- naars op het gebied van de gebon den kunsten heeft de machine aan vaard en is mentaal in staat, met werd opgericht in 1874. kreeg zij „Ornament". In die t" de versiering of lie1 plakt opge- <1,,, machine sie te realiseren, die getuigen van het leven van vandaag. Toch zijn er nog wel weerstan den om deze vorm van schoon heid altijd en overal volledig te aanvaarden. Het is hier echter geen vraag van graag of niet, maar van menselijke aanpassing die generaties duurt. jitgegroeid tot een decoratie, een functioneel onder deel van de ar chitectonische Tlhans bü de be noeming van prof. Donk is de naam gewijzigd in: „In- „Want zegt prof. Donk het machinaal vervaardigde pro- dukt is er en zal er in steeds toenemende mate zijn i dit produkt en kunsten. geleerde spreker de ^be komst. zij vormen echter geen tegen stellingen, waaruit hjj bij zijn onder wijs een keuze zal moeten doen. In tegendeel, zij zijn in merkwaardige har- Dit is belangrijk, want juist deze merkwaardige har monie opent de mogelijkheid om aan vrije jonge mensen op een vruchtbare wijze onderwijs te geven in de beoefening de gebonden J>- i ier Evangelisten"in offerer/ geschilderd np klankbord van de Xed. Herv. kerk te Oosterbeek. Het werk is van prol. ir. P. Donk. ker nog niet aan het einde van de ontwikkeling. Woorden zijn ge brekkig. en wat erger is. zij wor den soms strijdleu- Deze moei lijkheden met de woorden zü?» een symptoom van onze strijd m,y. het verleden. En het daarbij te overwinnen K verleden in het algemeen niet fout dacht of handelde, integen deel soms onbereikbaar voor treffelijk. maar dat het voor een groot deel onnavolgbaar is in de juiste waardering vorm moeten en kunnen blijk- gen. Medea. die zo hartstochtelijk liefhad, dat ze alle tegenstanden uit de weg ruimde. Die tegenstan den waren mensen. In haar blinde passie zag Medea dat niet, zag ze ook niet dat de dood van haar eigen kinderen veroorzaakt werd door de in haat veranderde liefde. Me dea-verhaal HET verhaal is kort, Medea hielp de jonge Griek Jason het Gulden Vlies veroveren. Zij kreeg deze Jason zo hevig lief. dat ze haar eigen vader verried, haar eigen broeder doodde. Jason zeg de haar zijn eeuwige liefde toe en van hem kreeg ze twee kinderen. Later wordt Medea om een jonge Griekse prinses (Kreoesai door Jason versmaad, niet alleen uit liefde maar ook om politieke voor delen. Dan begint de grote ziele strijd van Medea. In haar verla tenheid. in haar broedende wraak zucht. verzint ze iets om Jason te pijnigen. De prinses krijgt van haar als huwelijksgeschenk een vergiftigd huwelijkskleed. Kreoesa sterft in de huwelijksnacht. En als Jason dan weeklaagt zoals men alleen in de Griekse mytholo gie kan weeklagen komen de haatgevoelens zo sterk naar voe ren. dat ze haar eigen twee kin deren. die de zijne zijn. zelf doodt. Dan verlaat Medea het toneel en volgens het relaas van Euripides maakt ze (als tovenares) een luchtvaart met de lijken van haar kinderen, die zij dus zelfs nog aan de vader ontrooft. Een dergelijk drama, waarin „Moederschap", gepolychromeerd ijzeren plastiek van prof. ir. P. Donk, de nieuwe hoogleraar in Delft, in de hal van de Industrie school voor Meisjes te Oosterbeek. i Euri- nan de opera „Orpheus dice" en aan de opera-i res .Alceste" en ,Jphigénie en Aulide". Dat deze componist, die Christoph Willibald Gluck heette, 'd t^h°t tV(*e'13 ziJn teuen 1714-1787ook nog ballettenkomische opera's, sonates, symfonieën, solo-concerten (o.m. voor glasharmonika, waarop Gluck een waar virtuoos was), verschillende liederen, koor werken, enz. schreef (van z\jn talrijke Italiaanse en Franse opera's is er ook maar een enkele bekend) wordt vergeten. Gluck was d< Persoonlijke voorkeur Mh"w ««■•••"'••iAh.wy.t.ij» Hel ..pockelbook" heeft ook In Nederland al sinds enige Jaren de markt veroverd en dat feit heeft o.a. ook voor de poëzie nieuwe mogelijkheden geopend, met name voor de verzamelbundels. De uit gevers gaan na waaraan op dit ge bied nog behoefte bestaan kan en komen soms zo tot. voor ons land althans, verrassende mogelijkhe den. Zo heeft men (bedoeld Is de combinatie Bert Bakker. Daamen N.V.. Den Ilaagi de gelukkige gedachte gehad aan de bekende, verleden Jaar 70 geworden dichter J. C. Bloem te vragen een bundel gedichten samen te stellen uit de letterkunde van vier landen geheel volgens zijn persoonlijke voorkeur en hij elke dlrhter of dichteres een kort commentaar te geven. gebouw voor Decoratieve Kunst, waarin voor hem een oud ideaal gestalte kreeg: onderwijs te mo- „De Vierde Wijze" HIEUW STUK KERSTKITSCH Waf denkt u van de Romeinse h opjdma,, die hu de kinder- "J" mnnrrl to Rothlohom tor,mil lui dlng! Gr0te re,zen moord te Bethlehem, terwijl hij een moeder van een kind tracht weg te trekken, declameert: „Vooruit! Gezwind! Geef hier Uw kind! Neen. ga u niet rerzetten, Want op mijn woord. Ge kun4, de moord. Nu toch niet meer beletten." Dit is een der liedjes. Ant. Brouwer zijn Kerstspel elkaar heeft ge- Bloem is voor een zodanige bloemlezing de aangewezen man. ten eerste omdat hij in het lezen en het „met oordeel genieten" (Verweyi van gedichten vergr.jsd is. zodat zijn keus de bezonkenheid van een lang leven waarborgt, en in de tweede plaats omdat hij kritisch uiterst weinig heeft ge schreven, waardoor z,ijn keus iets onbevangens heeft behouden. In het bijeenbrengen en rangschik ken bespeurt men niets van zucht tot verklaren, onderwijzen of min of meer opdringerig aanprijzen Zoals een goed gerangschikt boe ket de vrouwehand verraadt, is in deze verzameling iets van geest en smaak, van zijn grote liefde luimige stukken, historische stuk- zoon van een bos- opzichter in Eras- bach en zijn vader wilde een gelijk beroep voor de jongen. Dat heeft wel een schaduw op zijn jeugd doen vallen. Gluck liep weg uit het ouder lijke huis en ver diende zijn brood met het spelen in kerken en in dans zalen. Later stu deerde Gluck nog wiskunde en kwam hij tot een werke lijke muziekoplei- werden gemaakt i het eerste succes als componist, o.m. naar Engeland. Toen Gluck echter 37 jaar was werd hij het leven van vierde wijze" rijmd. Een spel. dat is. dat het ook bij ander heden. b.v. Pasen (sic) den opgevoerd. vestigde zich in Wenen. Om zich niet te vervelen trouwde hij de 18-jange Marianne De Perg. de enige dochter van een „ccll Re_ zeer rijke koopman. De materiële gemaakt rijkdom sloot echter de echte lief- Christnph fTillibald Gluck. wiens Concert mor fluit en strijkorkmt door Philips werd vastgelegd op een klein plaatje. gelegen- dit schoons. dé niet uit, want het is een heel gelukkig huwelijk geworden. Men kan de betekenis van Gluck - -— h, ontwikkeling aramauscne spanning arhiiCluck voor- Hlcr sPreekt de lyricus, die „J'ai perdu mon Euridice", prachtige aria. maar die toch dramatische spanning mist. i de opera, waarbij Gluck v H. H. Kok Bzn te Zwolle, deelt stond dat de muziek niet overheer- tnee dat het ..Toneelfonds Kok- Send moet zijn. doch in diensi Zwolle" omvat: Ernstige stukken, moest staan van het drama. De de poëzie, overgegaan, vooral ken. lekespelen. kerstspelen ook door de soberheid ngetn- bijbelse spelen. Bij welke stukken niet de schone ontwikkeling der genhe.d van de kort^ commenta- nf spelen deze ..Vierde Wijze" muziek. Öf hij Bloem heeft alle „deskundigheid" er buiten weten te houden en al leen daarom al is het een bunde/ die men ter hand neemt om van de daarin bijeengebrachte verzen werkelijk te genieten. te lachen tegelijk, maar het is wel Ook in zijn „Orpheus lijn. Die lyricus Gluck ontdekt men ook in het Concert voor fluit en strijkorkest in G. dat Gluck schreef in 1759. De fluit was een lievelingsinstrument van Gluck en in zijn opera's zal men dan ook meerdere solotrekjes voor de fluit zijn passages, die beslist niet horen. Het driedelige werk (Alle- volledig de psychologische gro-Adagio-Allegroi heeft doen herkennen. Men denkt vaak aan dc Orpheus-opera wat sfeer tekening en melodieuze beleving betreft, maar toch is het weer heel anders. Het is een heerlijk Concert, dat ^el te weinig wordt gespeeld. PHILIPS heeft het werk in de serie Classical Favourites uitge bracht in een vertolking door het Weens Symfonisch Orkest o.l.v. Bernhard Paumgartner en met als solist Hubert Barwahser, de solo-fluitist van het Concertge bouworkest (45 toerenplaat 400 074 AE>. Het is een uitnemende vertolking geworden, gaaf ge speeld en opnametechnisch bijzon der fraai gerealiseerd. Een prach tig plaatje met echte muziek en vreugdevol EEN componist, die veel liefde voor de fluit heeft is de Franse toondichter Jacques Ibert (geboren 1890". die in 1919 de hoogste onderscheiding voor compositie, de zgn. „Prix de Rome" ten deel viel. In Rome werd hij directeur van de Villa Medici, een Franse academie. Eerst na de tweede wereldoorlog keerde hij naar Parijs terug. Tijd genoot van Honegger en Milhaud, die beiden lid waren van de Groupe des Six. bleef Ibert toch een strenge individualist, in die zin, dat hij zich niet bij een be paalde stroming of groep aan sloot. Hij bleef onafhankelijk en zijn muziekbron kwam oorspron kelijk van het impressionisme. La ter had Strawinski veel invloed op Ibert is een enorm groot vak man. die het metier in alle onder delen beheerst. Er is geen instru- kerkmuzikaal werk. een orgelcom positie. een orkestwerk, een lied als een stukje filmmuziek door hem met even grote liefde worden behandeld en ook met evenveel vakkennis. En bij al cie werken valt allereerst de grote aristocra tische houding op. Ibert is het type van de echte klassieke Pa- rijzenaar, de aristocraat tot in zijn vingertoppen. Bij een dergelijke houding loopt men natuurlijk het .gevaar, dat de muziek er een beetje onder kan lijden. De expressie verliest dan door het charmerende kleed. Maar Ibert is daarvoor een veel te OMEGA heeft Ibert op heel bij zondere wijze geëerd en wel door het uitbrengen van een grote plaat, waarop aan de en? zijde VIA NAALD tN PLAAT had met Ibert. De componist ver telt hier heel veel over zichzelf en over zijn leven en in dit opzicht is de plaat van onschatbare waar de (30 cm. langspeelplaat 163786'. De andere plaatzijde geeft enige werken van Ibert. nl. twee liede ren „Mon amante a les vertus de l'eau" en „On me dit", gezongen door Jean Giraudeau, het spran kelende „Jeux" voor fluit en pia no (Lucien Lavaillote, fluit en Franqoise Gobert, piano) en hot Blaaskwartet (H. Lebon, fluit, G. Goubet, hobo, H. Druard. klarinet en F. Aubecq. fagot). De uitvoering der werken staat boven alle kritiek. Hier wordt met dezelfde noblesse gemusiceerd als Ibert gecomponeerd heeft. Maar het belangrijkste is. dat men thans in de gelegenheid is enkele minder bekende werken van Ibert te beluisteren. Ibert is wel een componist van deze tijd, maar wie deze werkjes beluistert zal bijzonder enthousiast zijn over de heerlijke lyriek die men ook in onze eeuw nog kan vinden in de toonkunst. CORN. BASOSKI Dirigent Vitt„.u.e de herontdekking bracht i rubinis opera „Medea" maand in Berlijn het werk zulke sterke psychologische span ningen zijn, heeft meerdere kun stenaars geboeid. Ze hebben het verhaal herdicht of ze hebben het gehele gebeuren in muziek willen vatten. Ook hebben ze fragmen ten geschilderd, realistisch of ro mantisch. Misschien kent u wel die enorm romantiserende schilde ring van Anselm Feuerbach uit 1870: Medea die in opperste en ontroerende liefde haar beide kinderen aan de borst klemt, met naast haar de treurende dienares Neris. Een romantiek die Euripi des volkomen vreemd was. Dit schilderij van de 19e eeuwse schil der kent niet het zieledrama van Euripides" relaas, coeh slechts een pathetische schoonheid. Herontdekking "T\E Italiaanse componist Luigi Cherubini (17601842) heeft ook naar de Medea-geschiedenis gegrepen. Men verwacht een der gelijke heidense dramatiek niet bij een man als Cherubini, die zuivere kerkmuziek schreef, die frisse speelopera's componeerde, die puur spel van noten gaf in zijn strijkkwartetten. Maar men vergist zich. Cherubini stond op de grens van twee werelden: hij verbond Gluck met Wagner. En zijn opera „Medea" kan men zien als een schakel tussen Mozart's „Zauberflöte" en Beethoven's „Fi- delio". Van beiden iets en toch een eigen karakter. Het libretto (in het Frans, want Cherubini leefde van 1786 tot zijn dood in Parijs) schreef Francois Benoit Hoffmann. In 1797 was het werk voltooid. De eerste opvoering had nog hetzelfde jaar plaats in Pa rijs en in IflOO 7 febr) volgde een opvoering in Ber lijn. Meerdere op- telrol. Begin van deze mac heeft dezelfde Gui het wi in Berlijn uitgebracht bij 1 Berliner Festwochen. Het althans voor mij nieuwe ontdekking gewordi^ Waaraan voor een heel grl deel ook de sopraan Inge Boji debet is. Zulke dramatische ztf en zulk volkomen overtuigt dramatisch spel kan men eigt lijk einmalignoemen. Berli dat zich zo enorm herbout heeft het aangedurfd deze opt opnieuw uit te brengen, dal mee in ontdekkingskunst V voorbeeld gevend aan opera's in steden, die zich behoeven op- te bouwen, j vaak in gezapigheid uoortschol melen. Cherubini-muzi^ TJEEFT Cherubini. nu dat gehP zieledrama in klanken omvj Ach. men zou kunnen zeggen t dit minder belangrijk is. Het B langrijkste is of hij muziek h^ weten te schrijven, echte muzi| En dan ook muziek die in stc is de optredende figuren nieuwT ven in te blazen. Beethoven, Vef en Wagner zouden het allen f ders gedaan hebben, ze zoudeif een enorme pathetische spannl aan hebben gegeven, een o» spanning wellicht van de figurT waarvoor meer de muziek danL mens op de voorgrond komt.^ Maar Cherubini's muzikale dinKsbodem was Mozart en hem had hü de gave karakteri ringskunst geleerd. Van Mozart 1 kwam hij tot de meer subjl tieve bewogenheid van een hoven. En zo ontstond een wr dat In zijn totaliteit een enon' periode in de muzickgeschiedeo omvat. Een werk ook, dat n schoonste lyrische fragmenten n de sterkste dramatische acci uit het gehele oeuvre van C bini bevat. Een verrassend i Wie nu Euripides' relaas lel kan zich het toneel voorstellj waarin Medea haar beide kir. ren beurtelings hartstochtet koestert en fel van zich afst<f Dit is bij Euripides i pende schildering van hartstoi verblinding en hevigste ring geworden, getekend met „grote gevoeligheid voor overgi gen en halftinten". De tekst Cherubini voor zich kreeg niet zo sterk in beeldend vei gen als het verhaal van Euripidt dit opzicht bemerkt Maar Cherubini heeft ook ni naar de kracht van een Euripiif gezocht, hij heeft zich laten L den door de stroming van z| eigen muziek, door de welvii van zijn eigen melodieën, door f suggestieve bewogenheid van zt eigen vocale kunst. Van begin u eind heeft dit werk me geboeC heeft het me ontroerd, Juist d« voeringen volgden, maar later is het werk volkomen in vergetelheid ge raakt. Men wist dat ra ..Medea' geschreven. Twee jaar ge leden bracht di rigent Vittorio Gui de heront dekking. Dat was in de Scala te Milaan met Ma ria Meneghini- Callas tn de ti- Bij de Uitgeverij Het Spec trum, Utrecht/Antwerpen, is als pocket-uitgave een bundel ge dichten verschenen onder de titel „Nederlandse Poëzie van de 20ste E e u w" (Van Holst tot heden), samengesteld en van een inleiding voorzien door C. J. Kelk en Bert Voeten. In het woord vooraf (afgrijse- lijkerwijze „Voorwoord" ge noemd) staan enkele belangrijke uitspraken. „We hebben ons vooral beziggehouden met de authenticiteit, de echtheid van het karakter der opgenomen ge dichten. Ook hebben wij een zekere voor keur getoond voor verzen, die een zekere aandacht voor de mens in zijn huidige situatie aan de dag leggen Een groots gedicht, maar dat de schoonheid en niets dan de schoonheid dient, stelden wij in dit geval ten achter bij een minder groots dat echter het vermogen bezit de lezende mens van nu nauwer met de dichtende mens in contact te brengen". Zo konden ook figuren van het twee de plan. „die aan het geheel van onze dichtkunst een bepaalde op merkelijke kleur hebben toege voegd". worden opgenomen. Een goed ding is ook dat zoveel mo gelijk, ook wat de gedichten zelf betreft, naar chronologische volg orde is gestreefd, waardoor men de wijziging in de smaak, die zich de laatste veertig jaren vol trokken heeft en die ook binnen het kader van de existentieel ge tinte poëzie merkbaar is, zich als het ware onder zijn ogen ziet vol trekken. Het is verbazingwekkend hoevele gedichten in zo'n handig boekje gestopt kunnen worden, zo dat de lezer alleszins, ook kwan titatief. waar voor zijn geld krijgt. Verzen zijn en blijven nu een maal dankbare objecten om, op alle mogelijke manieren gerang schikt, bepaalde aspecten en be paalde ontwikkelingen in de poë zie te demonstreren. De Franse schilder Ingres, die xeffj een groot muziekliefhebber was -* een voortreffelijk violist, h meerdere malen de componist Ch rubini, een vriend van hem, ge tretteerd. DU portret schilde Ingres tijdens Cherubini's verbl in Home tussen 1834 en 1841. E jaar later voltooide Ingres het uer Parijs). den volkskoren elk gewild cffe wist te vermijden zonder iets a suggestie of uitdrukkingskracht Het is een grootse gebeurtei geworden in Berlijn, waarvoc erg dankbaar ben. En die tei volging dient, ook door onze derlandse Opera. Maar dan i sterk gezongen en gespeeld, one even sterke leiding als Vittorio G er aan gaf. En met gelijke ster regie als die van Carl Ebe Naast de reeds genoemde In Borkh noem ik de sopra Britta Meiander als Krt alt Sieglinde Wagner als de dien res Neris en Ludwig Suthaus i Jason. Een geniale opera over een ir thologische vrouw, bij wie èn mt derlijke. èn puur-vrouwelijke-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 18