PIUS XII LEVEN DE TEKST VAK DE ENGELSE REFORMATIE Censuur voor Christenen op Ceylon ZONDAGSBLAD I ZATERDAG 25 OKTOBER 1958 I Timotheus 115 I/s ive.eens tijd hadden jonge Franse schrijfster van „zinloze sex", Frangoise Sagan fceeft terecht gestaan wegens het veroorzaken van een ongeluk roekeloos autorijden Na de rechtzitting zei Frangoise: „Ik dat men mij wil veroordelen, omdat men een voorbeeld wil tellen. Maar als ik naar de gevangenis ga, zal mij dat werke lijk de kans geven, met mijn roman op te schieten." ;oises verzuchting had iets heel niet gezucht: H JBHI :n en te bidden. Eigenlijk móest je |iek zijn om daarvoor tijd te vinden. paar weken zijn een paar maanden geworden. Bovendien ben „ideaal ziek Al wekenlang ben ik vrij van pijn en de enige •'an de dokter is: plat liggen! Uren per dag de tijd om te te mediteren, te bidden. waar ik de grootste moeite mee heb? Om tussen het was- een in een ziekenhuis veelvuldige ceremonie en de door tijd te vinden voor rustig Bijbellezen. Ik moet vaak 's avonds tot de ontdekking de Bijbel hebben af- De biechteling bekeerde zijn biechtvader dat ik het te druk heb om gebed vaak maar eeh laffe gezegd: Ik ben zo druk •rlijk erkennen dat ik n dat de dingen van elke dag rokken als in mijn drukke tijd. eb nu ontdekt dat mijn excuu: tig tijd te nemen voor Bijbel e ■itvlucht is geweest. Luther heeft randaag, dat ik wel drie uur mag bidden. Naarmate zijn werk- jaamheden toenamen, groeide zijn gebed. i hebben we het zo vaak moeite met ons „stil zijn voor Niet omdat de werkzaamheden ons leven vullen, maar t ze ons beheersen Als ik me 's avonds afvraag waarom :er de tijd voor gebed heb laten voorbij glippen, dan weet t weer iets zich gedrongen heeft tussen mijn Bijbel en mijn Misschien was het mijn werk, misschien een boek, soms rievoudig antivoord antwoord heb ik gevonden in de brief van Johannes aan de erk van Efeze (Openb. 2:5). De apostel moet die ge beente. die met ditzelfde probleem worstelt een drievoudig ant- oord geven: Gedenk Bekeer Doe! 1 wil dat we terug gaan naar het ogenblik waarop Hij wer kelijkheid werd in ons leven. Voor de kerk is dat het ogen- 'ik van de geboorte. Tot de hervormden zegt God: Gedenk de •stigduizend die onder de inquisitie het leven lieten, omdat niets wilden laten komen tussen hen en Mij. Tot de Chris- lijk Gereformeerden: Gedenk hoe in de dagen van de Afschei- ng uw grootouders geen boete en straf vreesden als zij in hun izelschapjes zich rond de Bijbel schaarden. Tot de Gerefor- ieerden: Gedenk hoe eens uw ouders de artikelen in de Heraut ipelden. Maar wat God zegt tot de kerken in hun geheel ipreekt Hij ook tot een ieder van ons afzonderlijk. Weet u log hoe u wat zenuwachtig friemelend voor in de kerk stond bijna onhoorbaar „Ja" fluisterde om uw geloof te belij- Weet u nog hoe u eens toen u geen uitkomst meer •ist, God beloofde alles te doen wat Hij u vroeg? Toen was Heer dichtbij en God zegt: Gedenk! God zegt ook: Bekeer. Hij zegt met: „Ik zal u bekeren!" Teen, Hij geeft een opdracht. God eist van de kerkmens even bekering als van de zwartste heiden. Bekeren wil zeggen: truggaan naar de plaats waar we van de weg af zijn ge- jjJaakt. We moeten terug naar de plaats waar we God ontmoet Rebben, waar Hij weer de eerste plaats inneemt. In de loop der God Eén onder velen geworden. We hebben Hem on- [emerkt op de keukenplank van ons leven gezet, klaar voor iet gebruik. Maar Hij moet de Kok zijn van ons leven. laatste woord is „Doe!" God spreekt niet over goede wer- n in het wilde weg, maar over net doen van de eerste wer- Voor de mensen van Thessalonica bestonden deze werken it het volgen van Paulus, van God en het aannemen van het i/oord (I Thess. 1:6). Van een andere gemeente wordt ge- .iegd: „Ze gaven zich eerst ^an God en daarna aan elkaar!" ps« i i. Ieder godsdien stig reveil of ker kelijke reforma tie is vaak terug te brengen tot een bepaalde tekst uit de Bij bel, die op de her vormer een grote indruk maakte. Luther zal voor immer verbon den blijven met: „De rechtvaardi ge zal uit geloof leven". Ook de Engelse reforma tie is terug te brengen tot een Bijbeltekst: „Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Chris tus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden on der welke ik een eerste plaats in neem." (I Tim. 1:15). Toen de grote hervor mer Hugh Latimer door deze woorden gegrepen werd kreeg hij ze echter uit de tweede hand. Hugh Latimer. Maar weinigen hebben gehoord van de kleine Bilnev. Toch achter het vele werk door Latimer verricht, vinden we de kleine Bilney die hem op <ie goe de weg bracht." BIECHT Toen Latimer de preekstoel de kerk van St. Mary had verla ten en door het gangpad uitgang liep, kw gevangen genomen. Tijdens de korte regering van Ed ward VI werd hU weer vrijgelaten en kon hij weer vrijuit van de kan sels zijn boodschap van bevrijding ver kondigen. Maar onder de rooms- katholieke Mary die in 1553 de troon besteeg, werd hy weer in de gevangenis geworpen. De Australische predikant F. W Boreham. die op meesterlijke wij ze historische stof in zijn preken heeft verwerkt beschreef de laat ste dag van Latimers leven. Sa men met Nicholas Ridley was hij op weg naar de brandstapel. de - dicht in de buurt van Thomas Bilney. dat deze zijn toga kon vastgrij pen Latimer draalde zich om en fluisterend vroeg de kleine stu dent: „Alstublieft vader Latimer, mag Ik bij u biechten?" De ge leerde knikte en zei hem te vol gen naar de rust van een cljka- IN OXFORD Bilney knielde vertellen wat er met hem was gebeurd. Hij vertelde van de leeg te van zijn hart, van het bezoek van Erasmus. van zijn verlangen naar werkelijk voedsel. Hij ver telde hoe hij haastig de boeken van Erasmus had gekocht e n hoe het Nieuwe Testament hem had gegrepen. Er stonden tranen in zijn ogen toen hij cies wat ik zocht vond ik daar. Het was of het er met branden de letters stond gedrukt: Dit is een getrouw woord en alle aan neming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zon daars te behouden, onder welke ik De woorden stroomden nu met grote vrijmoedigheid uit mond. „Vader Latimer naar de priesters gegaan en zij wezen me gebroken fonteinen aan, waarin geen water achter bleef, van d. Engel,. reformatie, hoefde JJ„ b^Tond£; Bilney werd niet de grote wt mijn 2iel erond „iergedrukt SltaJ'r'! werd toen ik h°e Christus kruisi0en dle door God j„u! in de werefd kw ~n schakel dB* HUGH LATIMER Er is opwinding en drukte n de straten van Oxford. Voor wie verdringt het volk zich om hem langs het huis van de burgemeester te zien gaan naar het plein voor Balliot College Vrouwen hangen uit de ramen. en tljxa- wjnfcei(ers 2jjn ran achter hun toonbank weggelopen. Gezellen begon te hebben hun gereedschap in de steek gelaten. Koetsiers hebben hun paarden verlaten om hem te zien. Het is Hugh Latimer. Hij is wat magerder dan toen in Londen, hij heeft zijn kansel verlaten voor de cel. De men sen verdringen zich weer om hem, zodat hy maar voetje J.f®* voor voetje verder komt. maar ditmaal verdringen zij zich om te schelden. Het oude verhaal herhaalt zich van het „Hosanna" de ene dag en het Weg met Hem. Kruisigt Hemde vol gende. De menigte is een wissel vallig meester. De kroon is op onder hoo/tl (geplaatst Het Vader Latimer, ik ben hof eerbiedigt nu de wenken van een nieuwe meesteres. De regering is omgezwaaid en de mensen hebben hun leiders ge volgd. Zij kronen nu de mensen gisteren nog wilden en kruisigen nu de mannen die z\j toen wel wilden Kleine Bilney was de eerste', dea"^ "HuahL'tmer dco«ï daren lc behouden en dat Hij ook kronen. Moor Hugh Lotimer I-.,a.» grote nugn L.aumer ac ogen voor miJ kwam En nu. vader La- zijn metgezel zijn niet -o wiss' timer gerechtvaardigd door het „ollij uan karakter. Nog alt onie He^e 'ï.^rïC^ 4"r if. economische het protestan- maakte. Er woedde deJ3ritse eilanden, af- strijd om de macht over" de kerk kt-j—i j 1 je landerijen, die de kerk be- In zekere komstig uit Nederland. Hoeveel kerk wenteling door- geweldige Here Jezus Christus.' LEEGTE ook mogen hebben op tat. De grote kloosters stierven uit Erasmus. toch gaf deze grote hu- en hun bezittingen moesten in an- n;,~ T° -- manist ^de? stoot tot de vorming dere handen overgaan. De jonge Ook h?j kende^e^na Tot grote verbazing Engeland". Zijn geweten is enige gids. Zijn tong is nog steeds vrij. Zijn ziel is niet te koop." e kerk. In het be- priester Hugh Latimer verdedigde i iici uu- priester nugn uaumer veraeaigae «.„j. doceer- de heerschappij van rijn kerk. Hij ■f.e aan die zelf de oiecntvav-er zijn i Mgen hart. ^»mer zien rustig uitkleden en ulp bij de bad hij vervolgens vurig tot God. Bijbel wilden lezen, omdat zijn r a irme-ir cninnM. ac» aiia.n a e. „i-_ Nieuwe Testament en liet de gro te prediker de verzen uit het vraagt God ook Bijbel wordt weer een levend boek als zijn auteur voor ons levende werkelijkheid wordt. En God wordt weer God in leven als wij Hem weer Heer laten zijn van ons leven, minder is Hij niet tevreden. Bilney, wiens hoofd volge propt was met Latijn en Grieks, maar wiens hart leeg was met een Goddeloze godsdienst. DIEPE INDRUK Latimer ging als een ander mens met een andere boodschap zijn Londen terug. Onzekei Jazzgeen surrogaat voor godsdienst Latimer werkte slch op uit een boerenhutje naar een bisschoppe lijk paleis en stond ondanks zijn aanvallen op de mensen, die het held was zekerheid geworden, de recht opeisten om zelf Gods Woord holle honger van zijn hart te bestuderen, bekend als „de eer- vervulling veranderd. HIJ bezat lets7 wat hij zelf nog niet HJkste man van Engeland". Deze een spreekbui had kunnen vinden e< hij besloot breed geschouderde, knappe prles- godsdienst' leder boek vni en Iedere zin te ontleden geheim van de geleerde te ont- bridge dekken. Toch veranderde niet de „Lof der zotheid" de richting van zijn leven maar de vertaling van de Bijbel uit het Grieks In het werd al spoedig lezen Ier werd een Engelse Paulus, toen tot bisschop gekozen, de universiteit va en aantal colleges biechteling. Bilney opende zijn Tgen bisschop Ridley, die de lei- - -- -* - ding had over de terechtstelling zef. h'j: „Weest u maar gerust, I Timotheus le- mijnheer Ridley en doe uw werk. o gegrepen had- Door Gods genade zullen wij van daag en kaars in Engeland aan steken die naar ik vertrouw nim mer zal worden uitgedoofd." Toen zette het vuur van de fakkels de stapels hout in brand en de vlam Ul is nimmer uitgedoofd, omdat ach- i werd te: de brandstrpel van Latimer, nieuwe achter het protestantisme WELSPREKEND Maar Latimers boodschap werd niet door iedereen gewaardeerd Hij kon niet met alle winden sische eland1 een tekst, I Timotheus 1:15, staat. Die tekst greep de kleine Bilney en de grote Latimer; die tekst herschiep het geestelijk le- van Engeland en de angelsak- Latijn die in 1516 Al de studenten Waarom boeit de jazz ons? ze vraag, gesteld op een iferentie van de Evange- :he Akademie, heeft zes- Duitsers, van jong tot d, drie dagen bezig gehou- }n. „Waarom hebben oudere ënsen bijna geen belang- ■klling voor jazz?" De hele ins wordt bij de moderne ez betrokken, vond Joachim nst Behrendt, die voor de idduitse radio een jazz- briek verzorgt, en dat is juist het aantrekkelijke. Sij bedoelde daar niet mee het nische element van de „swing", is volgens Behrendt, echt de tiek van het protest" van jon- i tegen de maatschappelijke tie van vandaag. Schimmel uit Hagen, ging verder op in. Hij vond dat enkele vorm van de heden- _se cultuur zo sterk tot de jeug. generatie spreekt als de jazz. orm van muziek vervult Ê1 sterk de behoefte aan zake heid, vitaliteit en oplossing van ^blemen van de jeugd van van. daag. Wij moeten echter vooral de jazz niet als een soort surrogaat godsdienst zien. Een oplossing voor bepaalde vragen is lang niet het zelfde als bevrijding door het ge loof. Dominee Schimmel deed vooral zijn best er voor, dat de be oefening van jazz door officiële instanties werd aangemoedigd. In Bielefeld bestaat een jazz club. die door de gemeente wordt gesubsidieerd, en die in het alge. meen „de moeite waard was om na te doen". Immers, vaak wor den de jonge jazz-liefhebbers door het onbegrip van de ouderen in een soort ghetto-positie in een vol slagen afzondering, gedrongen. Menigeen bevindt zich er best bij en raadgevingen van welwillende ouderen met begrip voor de si tuatie worden van de hand -gewe- Ook de jazz in de Amerikaanse negerkerken kwam ter sprake. Men kan de verhoudingen in Ame rika niet precies In Europa over nemen, maar bepaalde elementen zouden de kerkdiensten ook in ons werelddeel oorspronkelijker en le vendiger kunnen maken. Ook oude. re conferentiegangers hoopten dat de Duitse Evangelische Kerk open zou staan voor dergelijke gedach- komen. Bilney was net meerder jarig geworden, toen hij zijn eerste Bijbel zag. Later beschreef hij welk een diepe Indruk de Bijbel op hem maakte: gereed ge- de jncjruk gekomen van de wel sprekende betogen te prediker. Ook Thomas Bilney ging naar hem luisteren en voel de zich van het eerste ogenblik af tot hem aangetrokken. Hij be sefte dat er iets ontbrak in de vrede die ik nergens Prediking. Latimers ogen waren Ik liep naar de pries- nog niet opengegaan voor de - -p aar p- s waarheid van het verzoenend ster- Jezus Christus. Tijdens ziek - ters die mij boeten en pelgrims reizen oplegden. Toch vond arme, zieke ziel in dit alles Bcc.i nr> j.., bevrediging. Maar eindelijk hoorde „Sy hS Latime/ de ogen te de laatste tijd voortdurend ezus. oen -aVonti door de regering bemoeilijkt. De meningsuiting van de bracht. In feite is alleen dat wat in de partijpolitiek van pas komt en soortgelijk papegaaiengepraat voor de radio toegestaan. Over deze toestand heeft het Christian News Bulletin dit alles geen h«t betoog welde het verlangen Christenen op Ceylon wordt Nationale Christelijke Raad mogen openen e gegeven door Erasmus. Ik kocht J;i, k« het boek, maar was meer geïnte resseerd in het Latijn dan in de goddelijke boodschap, want diezelfi God, 'ik ben kuèln rawr^de °P godsdienstige uitzendin- kleine Bilney en zal nooit iets gen VOOr de radio bestond al 6Uuuci.jfte uuuwniap, wam toen a. zi.TPk ^ang censuur, maar de laatste ntot,wit het Woord S1 maanden worden voortdu- ik kan hi^ dan doen in Uw heillse naam!" ren(j coupures aangebracht. Thomas Bilney In religieuze uitzendingen en de dingen niet meer bij de naam worden genoemd. God betekende. Toen ik het eerst er in las me alles nog duidelijk geest halen las ik deze en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld geko- zondaren te behouden j ÏT i. benouden ,n de k!elne onbekei^e zien onder welke ik een eerste plaats eeest Van een waarachtig ;em." Deze ene zin door de ïrlijke werking van Gods Geest. Ceylon in zijn oktober- het een en ander geschreven. Het censuurprobleem en het beleid, dat de regering i,n dit opzicht volgt, worden duidelijk aan de kaak gesteld. Voorbeelden van censuur? Een zin voor een radio-uitzending, waarin werd gesproken „over het feit dat er weieens verschil van mening bestaat binnen de rege ring" was blijkbaar te veel voor de luisteraars. En dat „er soms een zeker gebrek aan doelmatig heid bestaat bij het beheren van agstuk. dat de ziekenhuizen" was een wijsheid, werkelijk inte- d'c oolt al onder het rode pot- ir de radio «-—■"«««j dat mijn hele vreugde." SCHAKEL Daarom schree. ds. Donald Grey over het beleid van de regering de Christen onder een regering, Barnhouse in een artikel over de- mag openlijk besproken worden die voorkeur had voor de Boed- ze kleine man: „Onder degenen Op deze manier worden de op- die bekend zijn met de geachie- rechtheid, eerlijk denken en de Deze woorden beschrijven de ge- denis. kennen velen de naam van waarheid lelijk in het nauw ge- p>«ar aan de M Christus-gestal 7*n. wil ay ni *r de wereld i mjjn overtuiging kerk niel loc geloofsbeleving van gevi Hie heeft ^3-i kerk het woord I 'P-èilige Schrift ala het getuigenis het Woord God*. Hierin ligt liet iS'heimenis der verkondiging veran- H, dat ons wjjst wie de Christus de Gezegende des Vaders is. I' I'M EE* ZICHT W. C. Lamain in De Ba- Ier, orgaan der Staatkundig ^reformeerde Partij: Ferkelyk, het wordt voor Gods Ik een wonder wanneer zü nog \J#i beweldadigd i "«den. een t Gods \|l»on. In de wedergeboorte heeft n|#ds Geest het dat volk geleerd om yJl waarheid tot God te bidden, maar IK loopt zo laag af, dat zij later in In leven moeten gaan bidden om In gebed en gaan zuchten om een ut. O, wat een onuitsprekelijke ■dom ia het om een biddende Ho- briester te mogen ontvangen en kt wy in Zyn gezegende voorbede |d plaats mogen ontvangen. Dat bft meer waarde dan duizenden "*eldcn by elkander. Blondje en Zwartje XXXIV Neen, er was niets sereens in Joke. Niet op die dag, toen ze het zo geweldig natuurlijk vond dat Ronald zich belastte met de nazorg van de familie Hankie. En evenmin op die avond, enkele dagen later, toen ze met een kwaadaardig ge zicht in onze stafkamer haar clubregister zat bij fe werken. Nu zijn we er aan gewend dat bij tijden onze meest directe medewerkers en medewerk sters zulke gezichten opzetten. Voor de oudere stafleden is dat een soort attentiesein: weest op uw hoede, hoogspan ning, gevaar, of hoe je het maar noemen wilt. Dergelijke gelaatsuitdrukkingen nopen je op hef slachtoffer te gaan letten. Het is daarbij het beste om dat onopvallend te doen; je moet zorgen dat de persoon in kwestie niet het gevoel krijgt gade geslagen te worden, maar je moet ook zorgen dat hij of zij in die periode een beetje geholpen wordt. Zo in de trant van: Hè, ik heb echt zin vanavond eens uit te gaan, ga je méé? Of: Mag ik die club van jou eens waarnemen het lijken me zulke schatten van kinderen.' Als je dat 'n beetje handig inkleedt, krijgt de patiënt wel gelegen heid om op z'n eentje de kater de baas te worden, of hij „Ik stel me aan als een ouwe biecht op een vertrouwelijk geit!" verklaarde Joke nader was ook een vrij lastige king voor me, want urmengezicht haar lijsten be- moet je zoiets nu ontkennen want dan kwaaie bok, dat zou ze gezegd hebben: „Niks" of ..Bemoei je met je eigen geit zaken!" Neen. ik schonk zoetjes thee voor haar entoe geweest zijn, maar een Ik hoefde myn hersenen echter niet aan dit vraagstuk te wijden, want ik haalde een gevulde koek Joke barstte zelf al los uit onze cantine naast haar kopje, volgens stil aan arbeid, terwijl ik vaststelde dat ze de thee I opdronk en de koek opat legde die i ping ver- nijn eigen ,Jk heb me aangesteld als eenHet vergelijkings materiaal scheen niet voor handen te zijn, Ithans niet Uit de VOLKSWIJK de ge wenste kracht. „Zat me daar 'n maand te rug suf te keneurig keek als voorheen. hoewel het \k voor die haar lievelingskoeken waren, lammelingen bedenken kon. „Loop naar de maan!" zei hè. Ik zal je één ding zeggen!" Joke opeens, en ze scheurde Ze keek me dreigend aan, als een blad uit haar cahier. Het een schoolhoofd, dat het hope- kwam m< minstens arbeidstijd aan de vergetelheid prijs gaf: er stonden nog al aantekeningen op. daarmee ,oze O'val uit de vierde klas haar voor het laatst waarschuwt, „Lukt het r voorgoed van school verwijderd wordt. ,Jk zal je één ding zeggen. Het zou weg gegooid geld zijn geweest. Ge vast. Onder dergelijke stelde ik lukkig dot jullie tenminste nog je verstand gebruikt. Wil je standigheden moet je gelijk wel geloven dat ik boven gezegd zelfs niet de plezier met hun koppen tegen zieke toenadering. morgen de club af, en ze komt dit gebouw niet meer in.. En als ik hier met myn stage klaar ben, zwaai ik meteen om en ga over naar het bedrijfs leven. Ze halen het bloed onder je vingers vandaan!" Misschien begrijpt U al die uitspraken niet. Indien U dat inderdaad niet doet, bent U kort van memorie of ik ben onbeholpen in mijn wekelijkse verslagen. Mijn ydelheid ver biedt me dat laatste aan te nemen. In elk geval waren Joke's onthullingen mij zeer duidelijk. Overgezet in nor maal Hollands: ze deelde mee dat het vrij erg misgeschoten van haar geweest was, toen ze meende dat Hankie's een bus tocht naar een speeltuin nodig hadden. Verder dat ze momen teel bijzonder het land had aan alle clubkinderen, omdat die zo klaarblijkelijk niet pasten in haar opvattingen omtrent hun leven en streven. Voorts dat haar liefde voor Hankie was omgekeerd in haat. En tenslotte dat ze er de brui aan gaf. En op dat ver heven moment stapte Ronald hinnen en zei kraaiend als een haan, die een worm gevonden heeft: „Zeg, nou raad je nooit wie er op catechisatie wil komen! Hankie.'.'.'.'.' Is dat niet heerlijk?????" „Mijn zegen heb je!" zei Joke en maakte dat ze weg kwam. MIEBEL. dhisten" zou worden verbeeld. Het stujc heette „Wierook voor Caesar". Ook een nieuwsbericht over de hulp van de Wereldraad van Ker ken bij de jongste watersnood op Ceylon moest worden geknipt uit een Singhalees Christelijk half uurtje, dat op de band was opge nomen. „Wij kunnen geen matige woorden vinden om dit te com mentariëren". schrijft het Chris tian News Bulletin, waaraan wij via de Oecumenische Persdienst de gegevens voor dit artikel ont lenen. „Daarom geven wij u dat maar zonder commentaar door" besluit het Ceylonese orgaan. Christelijke symbolen 24 Christelijke symboleh, door 8. S. Smedinr. Uitgave Van Keulen NV, Den Haag. Wat is eigenlijk de betekenis van het zilveren Hugenotenkruis- je, dat we zo vaak zien als han gertje of als revers-speldwat be tekenen de letters P en X door elkaar; wat bedoelt men met de Davidsster? De Doopsgezinde pre dikant ds. S. S Smeding te Noordhorn (Gr.) heeft een 24-tal van deze en dergelijke symbole/i verzameld en er een beknopte uitleg bij gegeven. Meer nog: hij gaf een handleiding uit voor het knippen van deze oud-Christelijke tekens en een werkschrift, waar in deze knipsels kunnen worden geplakt Op die manier wordt be reikt, dat door visuele indrukken het gesproken geloofsonderricht wordt ondersteund, en bovendien, dat kinderen van 12 tot 18 Jaar een intelligente handenarbeid ver richten, die hun vreugde in de ste plaats bedoeld voor de cathe- cheet. die zijn leerlingen de een voudige tekst, eventueel met ei gen woorden aangevuld, zal moe- Wie neemt de tiara van over: 7ANDAAG zijn de kardinalen te Rome in hun c V clave bijeengekomen om de nieuwe leider con clave bijeengekomen om de nieuwe leider van de rooms-katholieke kerk te kiezen. Ongeveer 50 van de 55 overlevende leden van het kardinaalscollege zullen met tweederde meerderheid plus één iemand uit hun midden, of een aartsbisschop die nog nimmer de kardinaalshoed heeft gedragen de tiara op het hoofd zetten. Voor de verkiezing hebben de timmerlui en metselaars van het Vaticaan alle uitgangen op één na afgesloten De kardi nalen zullen vergezeld van twee assistenten per persoon en drie geneesheren naar binnen gaan Dan zal de deur door een Italiaan van adelijken bloede worden afgesloten. Voor de keuze is gevallen zal geen van hen het gebouw mogen ver laten Slechts in geval van een ernstige ziekte en dan nog alleen als alle drie geneesheren het besluit ondertekenen, zal een kardinaal het kiescollege mogen verlaten. Met nat stro Iedere morgen en iedere middag zal er twee maal worden gestemd. Zolang geen keuze gemaakt is, worden de briefjes met nat stro verbrand zodat een zwarte rook de buitenwereld zal verkondigen dat de kerk nog geen nieuwe „vertegenwoor diger van Christus" gekregen heeft. Pas als de beslissing is gevallen, vertelt een witte rook het goede nieuws De gekozen kerkelijke leider wordt gevraagd „Acceptasne electionem?" Zijn antwoord is dan „Accepto". Lang niet volledig PP1 na de oorlog een groot aantal kardinalen benoemd, maar In de laatste jaren zijn er verschillende gestorven, zodat de rooms- katholieke kerk nu nog slechts 55 overlevende kardinalen telt. Zij zullen niet allen aanwezig kunnen zijn. De Hongaarse kardi naal Mindzenty zit nog altijd geïsoleerd in de Amerikaanse am bassade te Boedapest, waar hij tijdens de opstand van twee jaar geleden zijn toevlucht heeft gezocht. De regering van Ka- dar wil Mindszenty niet laten gaan en wil hem nog altijd ge vangen nemen, als hij de ambassade zou verlaten Ook kar dinaal Stepinac, die een gevangene is van Tito, zal zeer waar schijnlijk niet aanwezig zijn. De regering van Joegoslavië be weert. dat deze kardinaal de leiding had van de schandalige aanvallen op communisten, waarbij duizenden op de meest walgelijke wijze werden vermoord. Te oud en te. ziek Een aantal kardinalen is te oud en te ciek om het conclave bij te wonen. De verbannen Chinees Tien ligt in een Duits ziekenhuis. Ook de gezondheid van de zesentachtigjarige Fran se kardinaal Grente en de Zuid-Amerikaan Caro Rodrigeuz, die de negentig al gepasseerd is staat hun de reis naar Rome Ondanks de aandrang die in de afgelopen jaren op de overleden paus schijnt uitgeoefend te zijn, heeft Plus XII ver zuimd het college aan te vullen. Hij had zelfs zijn camerlengo, die de tijdelijke leiding zou overnemen na zijn dood niet aan- Sewezen. Onmiddellijk na het overlijden van de paus moesten e dertien in Rome aanwezige kardinalen de camerlengo uit hun midden kiezen. Waarom de paus gewacht heeft met de benoeming van nieu we kardinalen is niet recht duidelijk. In Januari 1953 benoemde hij er in één keer niet minder dan vier en twintig, waardoor het college weer even voltallig was. Door deze benoemingen nam de invloed van de nlet-Italianen in het kiescollege toe. In het midden van de vorige eeuw waren er nog maar acht buitenlandse kardinalen, tegen het einde van de eeuw vijfen- toen 44 buitenlanders Vrees voor buitenlanders Vreesde hij de invloed van de buitenlanders te zeer om land genoten tot deze hoge kerkelijke functie te verheffen zodat het evenwicht van het begin van deze eeuw weer zou wor den hersteld? De gissingen die in de pers zijn verschenen zul len wel altijd gissingen blijven. „Wie het conclave binnentreedt als de toekomstige paua komt er als een gewoon kardinaal uit," zegt een oud spreekwoord om te laten zien, hoe riskant het is met voorspellingen voor de dag te komen Toch is er al heel wat gegist. Reeds in 1954 toen de paus ziek werd kwamen de Haagse Post en de Linie al uit met namen die in de kringen van het Vaticaan naar voren werden gebracht. Ook Amerikaanse bladen hebben al herhaaldelijk lijsten van favorieten gepullceerd. T egenstellingen Er zijn verschillende tegenstellingen die de keuze van de nieuwe paus zullen beïnvloeden: 1. ITALIAAN OF NIET-ITALIAAN: Vanaf de tijd dat de ,?n"i!n^Cr Ad^lan,i, VI '1522-23de tiara droeg heeft geen FB j" evoerd. De iaanae kar- uc wan uiucg scepter in het Vaticaan gevoerd niet-Italianen tegen 18 Itali niet veiuouaing nu van ai niet-itaiianen tegen 18 Italia dinalen, maakt het mogelijk dat voor het eerst in meer dan vier eeuwen een buitenlander zal worden gekozen. Het zou een teken zijn van de ontwikkeling, die in de rooms-katholieke kerk gaande is. Langzaam maar zeker wordt de roomse kerk meer internationaal Van Amerikaanse zijde is kardinaal Spell- man al enkele malen naar voren geschoven, maar een naam *1"* n„,ar voren komt is Agaglanian. de drle-en-zestigjarige patriarch van de rooms katholieke Armeniërs, die ongetwijfeld knapste koppen is uit de kerk. Hij is door Pius XII benoemd tot hoofd van alle rooms-katholieke zendingswerk nl.«tL.n d£™*30t de we8ter«e theologen zich willen S£2£cïï£e„"" oo.l.r,, 2. POLITICUS OF PASTOR. Tot tweemaal toe werd de kerk nu geregeerd door een politicus. De laatste paus heeft het leven in de gemeente nimmer gekend en het - gelijk dat de kerk nu weer eens verlangt naar type van een paus Dan zou het gezag echter ÈjjÏÏSJJ? k<w,«, h,t I. d, vr-.r^fV, 3. LIBERAAL OF SOCIAAL. Het Is niet onmogelijk dat de economie een woordje zal meespelen. Meer en meer krijgt de arbeideaabeweging. die een tamelijk dirigistische economi sche politiek voorstaat vat op de kerk Het is helemaal niet onmogelijk dat de kerk. die altijd wat achteraan komt. nu het socialisme begint te tanen een „socialistische" paus zal kiezen Dat zou dan het hoogtepunt kunnen wezen van de so- clale koers die de kerk de laatste jaren vaart. In dit geval hi- il Ja" "rt«b'«chnp Montini van Milaan genoemd, die ln 1953 de kardinaalshoed weigerde. IQ de laatste 800 jaar gekozen! noolt meer iemand v"n buiten het conclave 4. OOST OF WEST: De keuze kan ook nog beïnvloed wor den door de verhouding ooat-west in de wereldpolitiek. Het lijkt niet waarschijnlijk dat noch een representant van de Navo- Dolitiek. noch een vertegenwoordiger van de kerk achter het iizeren gordijn naar voren wordt geschoven. Misschien zullen r. T,n daarom liever nog hun stem uitbrengen op een Italiaan politieke precedenten te scheppen. Italia; W ie wordt gekozen Wie zal uiteindelijk gekozen worden? Misschien geen ven de favorieten ala Agarlanlan, Rirl. Lercaro. Montlnl. Rufflnl, Ron- calll, Ottavlani. of Valerl, wier foto's In sommige bladen heb ben geprijkt. Het la helemaal niet onmogelijk dat onder de Invloed van de genoemde factoren geen van hen de tweederde meerderheid plus één aal halen. In dat geval Is bet niet on mogelijk ust het college de stemming zal uitatellen door een compromls-candldaat te kiezen, een oudere man, die niet al te veel Jaren meer voor «Ich heeft. Dan la de keus ruim, want van de Italiaanse kardinalen behoren er maar drie tot de „Jongelingen" onder de aevenUg en van het hele kleacoUege

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 17