CHRISTELIJK WYBERT LADY ISABELLA Kloof tussen Reformatie en Rome werd duidelijker Bereidheid tot samenspreking met Chr. Geref. Kerken Puzzel ra n In geheel Europa worden herdenkingen voorbereid Tafelpoten met krassen? Prachtbijts Ceta-Bever! Easi Lynne Een woord voor vandaag Kanttekeninj Prof. W. Kremer over de dood van de Paus dood van Paus Pius XII heeft temidden van allerlei irenisch en oecumenisch gepraat de gapende kloof tussen de Reformatie en Rome ontstellend aan duidelijkheid doen winnen, schrijft prof. W. Kremer in De Wekker, het orgaan van de Christelijke Gereformeerde Kerken Hij schrijft DE vorige week is in Rome Paus Pius XII gestorven. Te oor deler. naar de brede publicatie moet het een wereldschokkend feit geacht worden. Nauwkeurig zijn we met de kleinste bizonder- heden van de ineenstorting van dit verouderde leven op de hoogte ge bracht. Het kon. gezien in het licht van het aureool dat deze kerkvorst In zijn leven droeg, wetnig glorieus worden geacht. De typische merkwaardigheid deed zich voor. dat door een on tijdig gegeven teken, de publici teit het van de snelle stap van de dood won: terwijl de Paus nog leefde, werden de kranten in Rome reeds verkocht, die zijn cood meldden. Wie op de sterfdag, om de gees ten te i be (proeven, gelegenheid had eens naar de uitzendingen var. de K R O. te luisteren, werd getroffen door het woordenboek dat op deze dag gehanteerd werd om positie en kwaliteit van de gestorvene te karakteriseren. Bij na goddelijk, zo was men ge- neigd te zeggen, bij al deze kwa lificaties. Wie over dit alles nadacht en bij dit alles maar niet onmiddel lijk overgleed tot de grauwe or de van die trieste herfstdag, zag hier de gapende kloof, die er tus sen Reformatie en Rome ligt en die, te midden van allerlei Ire nisch en oecumenisch gepraat wel ontstellend aan duidelijkheid Ongetwijfeld was de gestorvene een knap diplomaat. Zijn leven heeft het bewezen. Het moet er kend dat hU het embleem van z(jn aangenomen blazoen voor ogen gehouden heeft. Het Is een vredes duif op een rots midden In de woelige wateren. Overigens echter is het om vsn te huiveren dat men aan een mens zulk een plaats toekent, als de Paus in de Roomse kerk heeft. Met welk een last was deze mens beladen geweest en waar over heeft hij verantwoording moeten afleggen voor het aange zicht Gods. Rechtmatige opvolger op de stoel van Petrus en daar door opperherder over millioenen zielen; hoofd van de zichtbare kerk aangesteld om Christus het onzichtbare Hoofd van de kerk te representeren; hoogste geeste lijke macht op aarde, zowel met het hoogste leergezag als met de hoogste rechtspraak in de kerk bekleed; onafhankelijk van elke aardse instantie omdat hij zijn bevoegdheid rechtstreeks worden; de sacramenten kunnen alleen :n gemeenschap met hem gezien worden en gevierd; on feilbaar als hij dogma's afkon digt ieder moet deze gehoorza men. sprekend in encyclieken :s zijn woord authentiek. Geen won der dat bij zulk een formulering van de positie van dit kerkhoofd. de menigte, wanneer hij zijn gra cieus zegenend gebaar en vader lijk zegenwoord gaf, als eens een andere menigte, leefde in de ge dachte: Een stem Gods en niet eens mensen. OMGEVEN door een hof vol devo tie en adoratie, bewaakt door een militaire hofhouding, wo nend in een eigen stad-staat; ge zocht door duizenden bij duizen den die ter audiëntie kwamen; ingewijd in al de spanningen en intriges van de wereldpolitiek, heeft deze mens bijna twintig jarfr lang deze positie bekleed. Bewust heeft Pius XII de Roomse kerk verder afgevoerd op het pad van de Mariavere ring. daarmede een ontzaglijke verantwoordelijkheid op zich la dende In deze snel wisselende tijd heeft deze heerser van typisch werelds-kerkelijke allure telkens zijn woord gesproken, zodat een ganse reeks encyclieken op zijn naam staat. Wij kunnen gerust zeggen dat de positie van de paus steeds gro ter geworden is. Zo ziet trouwens Rome het zelf ook. De Kerk. hoe langer hoe meer gescheiden van de wereld, dringt hoe langer hoe dichter opeen rondom de rots. Zi] begint te lijken op de ontel bare schare, die het Lam om ringt dat staat op de berg. De man die de lamswollen pallia af neemt van het Agnesgraf, en aan alle metropolieten der we reld uitdeelt vanaf het graf van den rotsman, wordt meer dan ooit zichtbaar als de plaatsbekle der van het Lam. T EZEN wjj dit alles, wij kunnen alleen maar dankbaar zjjn dat wij kinderen der Reformatie zijn. Immers die Reformatie heeft dit gezag als menselijk, al te men selijk. onderkend en afgewezen, op grond van de Heilige Schrift, waarin Christus zelf spreekt tot de kerk. Wat er dan achter deze toene mende verering speelt? Het Is de zucht naar het sichtbare. Men wil een uiterlijke Instantie die een laatste beslis send woord spreekt. Men wil concreet tastbaar geleld worden. Eigen verantwoordelijkheid over dragen op een groter verheven figuur. Voor millioenen Is het woord van Augustlnus een uit komst „Roma locuta ree flnlta est" (Rome heeft gesproken; dit la beslissend). Augustlnus bedoelde het in cri- tische zin ten opzichte van de rijzende positie van de toenma lige bisschop van Rome. De mas sa van het katholicisme ziet het als een reddingsboei in dit storm- getij der wereld. En sluit ie positie van zulk een vergoddelijkte mens niet aan bij een oertrek van de primitief zoekende mens, die leidslieden en vorsten graag ziet in onmiddel lijke relatie tot de godheid, waardoor krachten uit een ande re wereld nader komen en heil brengend geacht worden? Wie leest en luistert in deze dagen bemerkt dat men dit „god delijke" achteraf al meent opge merkt te hebben in de jeugdja- 1 jeugddaden van de nu ge- Trouwens heel de dogmatiek van Rome. die immers leert dat er een voortgaande vleeswording van Christus is ook nu, leidt als vanzelf in de richting van deze gedachten. Christus wordt zichtbaar in de gestalte van zijn kerk en vooral in haar hoofd op aarde. Welk een kloof gaapt hier tussen Re formatie en Rome! ZEKER ook de Reformatie, Cal- vljn met name, weet van een unlo mystlca, ter. verborgen een heid van de kerk met de leven de Christus. Maar het is de Christus, die door Woord Geest Zijn kerk leidt en zegent. En het is juist de kracht van het levende Woord Gods en van de werkende Heilige Geest, die door Rome naar de achtergrond geschoven worden. Straks kiest men een nieuwe paus en zal. wanneer de beslis sende keuze gevallen is. van het balcon van de St. Pieter, de dui zenden. die spanningsvol wachten door het hoofd van het conclave worden toegeroepen: Ik verkon dig u grote blijdschap, wij heb ben een paus! En de adoratie begint opnieuw. Laat het ons te dichter drin gen naar het Woord Gods en naar de kracht van de Heilige Geest opdat wij daardoor de kracht en gemeenschap van Christuj kennen. Wij dragen dan gaarne de vloek, die Rome over ons uit sprak toen het aan het slot van de uitspraken betreffende onfeil baarheid van de paus schreef: ..Als iemand zich echter vermeet, deze onze bepalmg tegen te spre ken. wat God verhoede, die zij vervloekt." En de Geest van God verlene ons de genade om deze vloek- spraak te beantwoorden met on ze gebeden om bekering van ve len van deze misvatting en ver duistering van de glorie van Christus als de Koning van Zijn duurgekochte kerk. De synode van Spakenburg NA een avond van wikken en wegen over de formulering, heeft de generale synode van de vrijgemaakte gereformeerde ker ken besloten om deputaten te be noemen voor samenspreking met de christelijke gereformeerde ker ken. Dit besluit viel met algemene stemmen. De praeses noemde deze beslissing een van de belangrijk ste, die de synode had genomen. Naast het voorstel van de commissie lag er een tegenvoorstel van de predi kanten Bruin en Janssen. Van lieverlede kon men tot een synthese komen tussen beide stukken, die principieel niet. ds. P. K. Keizer te Groningen een woord ter verduidelijking van de bedoeling, die de commissie met haar herziene voor stel had. In 1937 bestond er een hoopvol contact tussen de gereformeerde en de christelijke Advertentie OVERAL DREIGT BESMETTING Gebruik regelmatig Zuid-Afrika geeft studiebeurzen De regering van Zuid-Afrika heeft be sloten enige stipendia beschikbaar te stellen aan Nederlanders, die weten schappelijk onderzoekingswerk willen verrichten aan een Zuidafrikaanse uni versiteit of hogeschool. De universiteiten van Pretoria, Stel- lenbosch, Potchefstroom, Witwatersrand, Natal en Oranje Vrijstaat hebben zich bereid verklaard een Nederlander te werk te stellen De beschikbare beur zen bedragen 600 Afr. ponden per jaar. r- 2 3 U 5- O f V y E E li p 11) u 20 Li jlr C JiJ in 30 -51 3»i jt> 37 1. stad In Irak 18. element, alk. 23. hert 30. Londense mist 31. meisjesnaam 32. zie 31 34. bep. kleverig plantensap 35. knoeier, ook vod. prul 38. schijntje (spreekt.) 39. oorzaak, werkend middel 12. ongeluksgetal 14. magistraat 19. uitgezonderd, afk. 27. bodem, grondslag 29 Ned Fabr v Kunstzijde. 31 onbegroeide 33. zangstem 34. omheining Deputaten benoemd in hoop op hereniging (Van een onzer verslaggevers) kerken dit hoopvolle contact te zijn gehandhaafd. Maar later trad een ver wijdering in. welke in 1951 haar diepte punt bereikte. Er was een schuldgeven aan weerszijden en zo is het tot heden, getuige de sindsdien gevoerde co pondentie. De vraag is nu of deze moeilijke situatie niet doorbroken kan worden. In deze verschrikkelijke tijd van verstrooiing en verwijdering tussen christenen willen de vrijgemaakte kerken streven naar vereniging met allen, die de verschijning van Jezus Christus hebben liefgehad. Ds. Keizer zei, dat hiervoor veel gebed nodig is. God mocht zich wenden en opstaan: dan gebeuren er grote dingen. Want dan wordt er liefde verwekt jegens elkaar, inplaats van verwijdering. Zodra er liefde is, veranderen beide partijen ten opzichte van elkaar. Dan ontstaat er echte oecumenische beweging, hetgeen iets anders is dan het oecume- nistische streven, dat onder sommige kerken openbaar wordt, doch waarbij men niet vraagt naar de wil van God. in zijn Woord geopenbaard. Ds. Keizer achtte het voorstel om ja zeggen tegen de chr. geref. kerken niet In strijd met het neen zeggen tegen ..de synodale gemeenschap, die ons uit wierp". Als er liefde tot elkaar is, zullen de vooroordelen verdwijnen. Dan verwijt men de chr. gereformeerden van vrij gemaakte zijde geen „mysticerende prediking", of, omgekeerd „theoretise rende prediking". Is die liefde er, dan zullen de vrijgemaakte kerken niet de kans lopen om tot secte te vervallen. Ook onder de vrije evangelischen, de baptisten, de gereformeerden en de hervormden zitten nog gelovigen naar wier gemeenschap men zoeken moet. Want er is een isolement. De vrijge maakte kerken groeien niet genoeg. Na veertien jaar is haar ledental 90.000. terwijl het er eigenlijk 900.000 behoor den te zijn vond ds. Keizer. Nadat het besluit was gevallen, hield de praeses, ds. J. van Bruggen te Assen een toespraak, waarin hij verklaarde dat het kennelijk de bedoeling der synode was om de in 1951 gestremde samen spreking uit het slop te helpen. Daarbij had de synode niet haar eigen zin willen volgen namelijk om als synodes met elkaar te spreken doch willen toegeven aan het verlangen der chr. geref. kerken om via deputaten men te spreken. „Het moge de christelijke gereformeer de broeders duidelijk zijn, met hoe grote ïrnst wij streven naar de eenheid van hen, die Christus liefhebben, temidden van de toenemende verwarring der gees ten", zei ds. Van Bruggen. Daarom hoopte hij dat deze besluiten weerklank zouden vinden in de chr. geref. kerken, en dat er van een „schrif tuurlijk-confessioneel" verschil tussen beide kerken geen sprake zou zijn. Men belijdt immers samen Gods Woord, zo als dat samengevat wordt in de drie formulieren van enigheid zonder toevoe gingen. Ook heeft men dezelfde kerk- regering. Toch ontveinsde ds. Van Bruggen niet. dat er plaatselijk nog veel moet gebeuren. Er bestaan heel wat hindernissen, die ge neraal gezien niet belangrijk zijn. maar locaal verband toch moeilijkheden geven. De synode besloot haar behandeling in dit agendapunt met het zingen van Psalm 102 7 en 8. Nadien hield men zich nog korte tijd bezig met een door ds. A. Kuiper te Axel voorgelezen rapport betreffende de correspondentie met buitenlandse Zo*n scherpe hoest maakt U doodmoe en ondermijnt Uw gestel. U bent e: het vlugst van af met ABDIJSIROOP.' Calvijns 450e geboortedag De 450ste geboortedag van Cal- vijn zal volgend jaar de aandacht van meer dan 45 miljoen christenen van verschillende kerken weer richten op de betekenis van de Reformatie. Onder auspiciën van de Gereformeerde Wereldbond zullen verscheidene herdenkings plechtigheden worden georgani seerd. Aangepast aan en afhanke lijk van de nationale kerkgeschie denis zullen in verschillende landen uiteenlopende plechtigheden wor den gehouden, waardoor ongetwij feld de reformatorische christenen een betere kijk op de Hervorming zullen verkrijgen. De feestelijkheden zullen vooral zijn samengetrokken op Parijs. Genève en Edinburgh. Een Wereldgebedsdag zal op 31 mei 1959 de herdenkingsplechtigheden openen. Een oecumenische dienst in de St. Pierre te Genève en bijzondere her denkingsdiensten door de aangesloten kerken zullen deze datum een bijzonder cachet verlenen. In studiegroepen en door middel van werkprojecten zullen de deelnemers zich kunnen bezinnen op de erfenis van de Reformatie een bezinning, die ook bepalend zal zijn voor de toekomst van hun reformatorisch christen-zijn. In Frankrijk torische gedenkdagen van nationaal be lang voorbereiden. Het hoofdkwartier van de Gereformeerde Wereldbond te Genève zal in dit opzicht coördinerend werken en materiaal daartoe versprei den. In Frankrijk zal op 27 mei worden herdacht, dat in 1959 de eerste Franse Nationale Synode te Parijs werd gehou den. Een gebeurtenis van uitzonderlijk historisch belang voor het Franse Pro testantisme. vooral waar het in 1559 wel een bijzondere moed en toewijding de zaak der Reformatie vereiste uitgerekend in Parijs, toen een bolwerk van het rooms-katholicisme, een syno de bijeen te roepen. Voorts wordt een pelgrimstocht dernomen naar Noyon, waar Calvijn op 10 juli 1509 werd geboden. In Genève De zondag daarop, 31 mei, wordt dan te Genève de Wereldgebedsdag gehou den; op 1 juni wordt de pas gerestau reerde Knox-kapel (Calvijn Auditorium) in gebruik genomen tijdens een plech tigheid. waarbij vertegenwoordigers van alle leden-kerken aanwezig zullen zijn. Deze kapel was destijds het geeste lijk tehuis van de Engelssprekende vluchtelingengemeente van John Knox, de grondlegger van het Calvinisme in Schotland. Tijdens de vervolgingen van de protestanten onder de regering var koningin Mary vonden honderden En gelsen daar een toevluchtsoord. In de eerste jaren van het bestaan van Calvijn-Acaüemie heeft het gebouw i goede diensten bewezen. Calvijn gaf zelf colleges aan honderden inann. die later in hun eigen landen de zaak der Reformatie dienden. De Academie wordt beschouwd als de voorloopster van de Univeritelt van Genève. Het stadsbestuur van Genève zal ook deelnemen aan de viering van het Cal- vijn-jaar. Het zal vooral daarbij de druk leggen op de Zwitserse traditie de landsgrenzen voor vervolgden open te stellen. Institutie 40. Ze keek hem droevig aan met een blik die hij gedurende zijn gehele leven niet weer zou verge ten. ..Nee", zei ze en schudde haar hoofd. „Het Is een naar huis en ik kan hier niet blijven. Ik heb de gehele nacht liggen prakkizeren waar Ik naar toe zal gaan, maar ik weet het niet Ik heb nie mand." Toen ze zweeg en Carlyle zat te denken wat hij moest zeggen, keek de jemgen hem aan. Isabella vertelde dal ze weg zou gaan. Zal ik eens zeggen waarom? Mamma heeft haar gisteren geslagen toen ze kwaad was." ..Hou je mond. Willem!" viel lady Isabella uit, terwijl ze hevig bloosde. „Twee grote klappen op haar wang", ging de kleine Jonkheer door. „en Isabella schreide zo. en ik schreeuwde, en toen heeft mamma mij geslagen. Maar jongens worden altijd geslagen, dat Is goed voor ze. zegt de gouvernante Marvel kwam de kin derkamer binnen toen *e aan de thee zaten en ver telde aan onze gouvernante wat er gebeurd was. Isabella pakte de Jongen beet. trok aan het bel koord en bracht hem naar de deur. Het meisje ram hem mee naar de kinderkamer. Carlyle keek verontwaardigd en tegelijk deelne mend „Is het heus*" zei hij zacht „Je hebt inder daad een vriend nodig." „Ik zal mij in mijn lot moeten schikken", ant woordde ze. toegeveod aan de opwelling, dat ze Carlvle kon vertrouwen. ..Tenminste totdat Lord Mount Severn terugkomt „En dan?" „Ik weet het werkelijk niet", zet ze. terwijl ze tevergeefs trachtte haar tranen te bedwingen- „Hij kan me geen ander huis aanbieden, maar bij lady Mount Severn kan en wil ik niet blijven. Ik zou het niet uithouden. En lk heb het niet verdiend, van door ANN LUDLOW mijnheer Carlyle." „Daar ben ik zeker van", antwoordde hij warm. ..Ik wilde dat ik wat voor je kon doen. Zeg het „Wat zou er gedaan wat." „U kunt niets doen", tel kunnen worden?" Carlyle zweeg. Hoe kwam het dat zijn gezicht zo rood werd. en dat hij blijkbaar moeilijk adem haalde? Zijn betere ik. dat hem steeds vermaande geen domme dingen te doen. had hem blijkbaar plotseling in de steek gelaten, want anders zou hij nooit zoiets onherstelbaars hebben gezegd. ..Er is maar één weg", zei hij, en vatte haar hand. waarmee hij blijkbaar wat zenuwachtig speelde. „Er is één weg om weer op East Lynne „Als mijn woorden u kwetsen, lady Isabella, leg me dan maar het zwijgen op en probeer het me te vergeven. Zou ik u mogen vragen om naar East Lynne terug te keren als eigenares?" Ze begreep op geen stukken na wat hij bedoelde; ze voelde de drijfveer van zijn woorden zelfs niet. „Terugkeren naar East Lynne? Als eigenares?" herhaalde ze, wat verward. „Als mijn vrouw." Toen was misverstand uitgesloten. Het gaf haar een schok en ze verwonderde zich. Ze stond daar naast hem, sprak vertrouwelijk met hem. schatte hem hoog als haar beste vriend, steunde op hem als een sterke steunpilaar, ze hield zelfs van hem als van een broer en liet hem haar hand in de zij ne houden. Maar zijn vrouw worden! Nooit was iets dergelijks in haar gedachten opgekomen. Haar eer ste reactie was er dan ook een van afkeer en ze trok haar hand terug en deed alsof ze de kamer uit wilde gaan. Maar Carlyle liet haar niet gaan. Hij hield niet alleen haar ene hand vast. maar hij nam ook de andere, en sprak, nu het ijs eenmaal was gebroken, woorden van liefde. Geen zinloze woorden, maar woorden van ernst en warme tederheid, berekend om haar hart en haar oor te behagen. En als in haar hart niet het beeld van een ander was, dan had ze misschien direct al „ja" gezegd. Ze werden plotseling gestoord. Lady Mount Se vern kwam binnen en zag meteen wat er aan de hand was. De houding van Carlyle. wat voorover gebogen. de manier waarop hij haar handen vast hield. en het ontstelde gezicht van Isabella spraken duidelijke taal. Ze wierp het hoofd in de nek, zo dat haar neus als het ware speurend vooruit stak en bleef staan op de rand van het karpet. Haar koude blik vroeg opheldering, zo duidelijk als een blik dat maar kan doen. Carlyle keerde zich om naar haar toe en wilde haar gaan begroeten. Isa bella kon nog juist de naam noemen: Lady Mount Severn. „Het spijt me, dat Lord Mount Severn niet aan wezig was. Hij kent mij namelijk. Ik ben Carlyle". (Wordt vervolgd) In 1959 is het tevens 400 jaar ge leden. dat de definitieve uitgave van Calvijns wereldberoemde Institutie van de pers kwam. In Duitsland er trouwens ook ver daarbuiten wordt bij zondere aandacht geschonken aan dc betekenis van d Heidelbergcr Catechis mus (1563), die ook ongeveer aan een vierde „eeuwfeest" toe is. Tussen de herdenkingen van Genève en de Heidelberger door zal dc Gerefor meerde Wereldbond de aandacht van d< leden-kerken richten op Schotland, waai in 1960 de 400e gedenkdag van de Re formatie in de Church of Scotland wordt gevierd. In. oktober 1960 wordt een zondere zitting gehouden van de gene rale synode van de Church of Scot land. die wordt beschouwd als de moe derkerk van de Presbyteriaanse kerken in de Engels-sprekende wereld. Film De Gereformeerde Wereldbond zal documentaire film over de geschiede nis van de Reformatie doen vervaardi gen. De film begint bij het Humanisme en de periode van Zwingll en zal ver volgens een beeld geven van de voort gang van de Reformatie van de ver nieuwde Kerk door Europa. Vooral zal de documentaire flitsen geven van de moderne zendingsopdracht en de oecu mene. die voor de kerken der Reforma tie tegenwoordig zo kenmerkend zijn. Zowel de film als het overige mate riaal, dat de Gereformeerde Wereld bond zal verspreiden, zal opnieuw de aandacht vestigen op de overwinnings gang van de Reformatie door vele lan- Hoe komt het toch, dat Philadelphia, een van de zeven ge* 7 meenten in Klein-Azië, die (Openbaringen drie) een brief van de Heer ontvangen, zo boven de andere geprezen wordt? Zon J dit niet het geheim zijn: dat deze kerk een zendingskerk irasfl „Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven." Daar gehoorzaamde men aan de opdracht: de boodschap door geven. Misschien is er niets wat zozeer het geloof versterkt als ge tuigen van dat geloof. Altijd weer ligt het gevaar op de loer dat we met ons geloof egocentrisch worden. Maar het moet zich richten op de ander. t Is dat zo moeilijk? Ja. Maar al hebben wij kleine kracht dat wordt over de kerk van Philadelphia ook gezegd als wij Christus' Woord maar bewaren en Zijn bevel bewaren om Hem te blijven verwachten, dan zorgt Christus voor de open deut TWEE NIEUWE TIJDSCHRIFTEN J7EN postbestelling heeft ons van daag twee nieuwe tijdschriften bezorgd, elk gespecialiseerd, maar tegelijk in populaire vorm: het ene is gewijd aan de emigratie, het an dere heeft tot doel medische voor lichting. Een bewijs, dunkt ons, dat, ondanks alles wat reeds in ons land verschijnt en dat is veel juist aan gespecialiseerde voorlichting in populaire trant nog steeds behoef te bestaat. Het tijdschrift „Emigratie" is een uitgave van het Emigratiebestuur in samenwerking met de Intergou vernementele Commissie voor Eu ropese Migratie. Onder de redacteu ren treft men aan de heren mr. ir. B. W. Haveman en T. Cnossen. Het blad ziet er aantrekkelijk uit en noodt tot lezen. Het ligt, ook jour nalistiek bezien, in goede, vakbe kwame handen. Emigreren is nog altijd een ingrij pende daad, die rijpe overweging behoeft en kennis van zaken. Hoe- velen hebben niet reeds elders een nieuwe toekomst gezocht? Eind sep tember immers vertrok de 100.000ste emigrant naar Australië. Veruit de meesten slaagden, stellig mede als resultaat van de voorlichting, waar van de emigratie vergezeld behoort te gaan en ook gaat. BETER BEGRIP /NOK wanneer wij ons voor een al gemeen probleem geplaatst zien, moeten we ons realiseren, dat er over de gehele wereld een betere waardering van de mens moet ko men. We mogen niet altijd zeggen: hij is een Fransman, dus; hij is een Engelsman, dus; hij Is een Duitser, dus; of: hij is een Jood, dus. Zo gaat het niet. Wij moeten in de ver houding van mens tot mens meer begrip krijgen voor de menselijke waarden. Aan deze uitspraak van de Westduit- se president, prof. dr. Theodor Heuss, moesten wij dezer dagen denken, toen wij vernamen, dat het officiële Westduitse bezoek aan Engeland niet bij alle Britten in goede aarde was gevallen. De koele houding van een groot deel van het Britse volk is begrijpelijk, maar tevens betreurenswaardig. Het is nu al meer dan dertien jaar gele den, dat de vrede werd getekend. Britten en Duitsers maken deel uit van dezelfde Navo-strijdmacht. En dus mocht worden verwacht, dat men de Westduitse president, als gast van koningin Elizabeth, op hoffelijke wijze zou ontvangen. In de gedachten van de Britten spe len niet alleen de herinneringen aan twee wereldoorlogen een rol van be tekenis. Het is ook de na-oorlogse geschiedenis, die hun houding te genover de Duitsers beïnvloedt. Die voorlichting heeft door mooie blad nog extra versterk^, gekregen. Wij vermoeden dat l blad er wel in zal gaan: bij de ei granten zelf, maar ook bij wie q emigranten zo hun persoonlijke bts den hebben en deze ook wensen ie te houden. Het adres: Piet Heinplïj( 6, Den Haag. Het andere tijdschrift, „Spreektf" thuis", wordt uitgegeven in samfD werking met de Koninklijke Ned(«i landse Maatschappij tot Bevorderifca der Geneeskunst, een lichaam ifcn gezag in ons land. „0 Niet voor niets betrachten, op I gebied van de medische bericht^, ving, in het algemeen de Nedtfj landse kranten een grote reserve fce terughoudendheid; al te spoedig i»n« mers kunnen hier verwachtingen fit wekt worden. Se Anders staat het met de medlstp1 voorlichting. Maar ook zij behol te liggen in vertrouwde handje Zulks is bij dit tijdschrift stellig r'( geval. Deskundigen als prof. dr. Pe A. Lindeboom, de arts H. Frese r" de tandarts D. A. van Houte mak^ deel uit van de redactieraad. f_ ook hier is de uitgave aantrekkelC en journalistiek goed verzorgd, Q adres: Witte de Withstraat 73, W terdam. West-Duitsland is een sterke eco* mische macht, een geduchte conc rent, met wie rekening gehoui moet worden. In het Europese eert spelen de Duitsers nog wel i de eerste viool, maar ze zijn in geslaagd, de Britten te overste men. En het zal niet lang meer ren, of ook op militair gebied is Bondsrepubliek weer een factor betekenis. Daarbij komt nog, dat de Duife langzaam maar zeker bezig zijn, economisch opzicht de p bezetten, die de Britten het Middenoosten hebben inge l men. Dit is alles heel moeilijk verteren voor de Britten, die i feiten slechts constateren, zoifcCc zich af te vragen, waar de woordelijkheid voor deze ontwil^a ling ligt. De Britten dienen zich te realise! i dat het negeren van de Duitsers i* niets leidt. Een koele bejegenl I van Heuss kan zijn weerslag vin in West-Duitsland, waar het trouwen jegens Engeland nog ste sluimert. Een dergelijke ontwikkeling slechts nadelig zijn voor het s L ven naar samenwerking in Euroj verband. En daarom geldt ook 7 de Britten, dat zij meer begrip n ten opbrengen voor hun vroej t. vijanden en huidige bondgenoten,) Duitsers. tz IYO-school te Utrecht Te Utrecht is dinsdag de eerste ge meentelijke school voor individueel voortgezet onderwijs geopend door de wethouder van onderwijs, de heer H. van der Vllst. De school geeft in haar b-afdeling een opleiding, die gelijk staat met die aan een driejarige "hbs of een vierjarige mulo-school met b-programma. l.V.O.-diploma is het vorig jaar door het ministerie als zodanig officieel er kend. Daarnaast bestaat nog een I.V.O.- a-diploma, dat verkregen wordt na eer driejarige opleiding. Het is de bedoeling deze laatste opleiding in de toekomst in nauw verband te brengen met het nijverheidsonderwijs. Het I.V.O. kent geen eindexamen met zijn nerveuze spanningen, maar heeft dit vervangen door een reeks proeven, die in de loop van de schooljaren wordt afgenomen, en die door ë?n eindproef (bijgewoond door een gecommitteerde van buiten de school) wordt bekroond Het I.V.O. waarin de principes van de onderwijsvernieuwing tot uiting worden gebracht, heeft door zijn methodiek de gelegenheid zich behalve op de intellec tuele vorming van de kinderen zich ook op hun karaktervorming en op hun ming tot lid van de samenleving te rich ten. Het onderwijs is sterk maatschap pelijk gericht. Godsdienst is tegen de wetenschap In de Sowjet-republiek Turkmenistan, dicht bij de Perzische grens, is een uni versiteit voor het atheïsme geopend. Per semester worden 60 colleges gege- de studenten opnieuw wor den geconfronteerd met de anti-religieu ze gedachten, die de revolutie van 1917 inleidden. De Sowjet-partijkrant Prawda heeft onlangs de atheïstische agitators weer de raad gegeven de gelovigen niet be- lachelijk te maken, maar „hun gedul- ®ÏÏÏÏ?8Ia ,is,=de t.oesta,_ncLl dig en vriendelijk het anti-wetenschap-|mmst ongunstig met 15 pet. onbevo pelijke karakter van de godsdienst uit gegeven lessen. Daarna volgen de lj te leggen." (23 Pct-). de HBS-en (27 pet.) en middelbare scholen voor meisjes pct.). De handelsdagscholen hebben ongunstigste percentage: 31. Wegens gemis aan docenten 1430 lessen niet worden gegeven.Ch gens is het aantal bevoegde docec het laatste jaar met bijna 300 gester 1 nl. van 6900 tot ong. 7250 7300. 1 berekende tekort aan bevoegde lera 1930 (in 1957) tot 2300 (in IS Sinomen, daar het onderwijs Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterwolde (Gld.): i. Trouwborst te 's-Grevelduin-CapelleJ Hogebeintum (Fr.) (toez.); J. D. kand. te Sliedrecht Toegelaten tot de pvangelie-bedient' T. Schot, kandidaat, Willem Buytew lei straat 203a te Rotterdam. CHRISTELIJKE GEREF. KERKE) j Tweetal te Driebergen: F. Bakke ej Huizen (N.H.) en C. Smits te Sliedxf (voorheen te Driebergen). EVANG. LUTHERSE KERK Beroepen te Enkhuizen-Hoorn-Medf, blik: Prop. C. Schroder te Baarn. HERV. KERK Beroepen te Sneek (voor buitengesj werkzaamheden onder de Vrijz. Hel C A. B. Bekius te Bergen (N.H.). CV ïl ber.). Lerarentekort meU 400 man gestegen.; Het aantal lessen bij het i dend hoger en middelbaar onderwijs, 4 wordt gegeven door onbevoegde do ten. stijgt nog steeds, zo blijkt all jongste gegevens van het Centraal "sau voor de Statistiek. Verleden jaar september werden L. percent van alle lessen gegeven onbevoegden, maar per 15 septenT dit jaar bleek dit percentage te gestegen tot 23.5 pct. Bij het onder in het Frans is dit percentage het ho^ nl. 41. Hoge percentages gelden voor de vakken biologie (35), Duits Nederlands (31). Engels (30) en wis de (28). den. Een pelgrimstocht naar Hongarije, ar 2 miljoen protestanten wonen, is voorbereiding. Verder wonen nog 1 miljoen protestantse Hongaren buiten hun landsgrenzen. Ook Polen, Tsjecho- Slowakije. Roemenië en Zuid-SLavië heb ben actieve Protestantse kerken, aldus de Oecumenische Persdienst, waaraan wij de gegevens voor dit artikel ont leenden. sterk heeft uitgebreid het laatste ji

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 2