BURG LIEBENZELL GEESTELIJK LEVEN Columbia ontdekt de Bijbel Anglicaanse kerk over engelen en demonen MIEBEL BIJ DE MASSAJEUGD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 18 OKTOBER 1958 Een noodzakelijke voorwaarde Midden in het schwar*. Avald, waar honderden Majoor Wilbert H McElva toen hem gevraagd werd: ..Aan welke jaren oude eiken tich ma jestueus verheffen, staat een slot. Een eeuwenoude burcht. voorwaarde moet een piloot van een ruimteschip in de eerste plaats voldoen om de zware reis door de ruimte te kunnen maken?" De arts, die hoofd is van de medische dien6t bij de Amerikaanse luchtmacht antwoordde: ..De wil om het doel te bereiken". Op de nieuwe kadettenschool van de luchtmacht zullen de jonge men sen een speciale opleiding ontvangen voor de ruimtevaart. De ma joor zal daar de jongens moeten selecteren, die niet alleen maar de held willen uithangen, maar de wil bezitten om het doel te bereiken. Geestelijk geldt dezelfde regel. Hoe veracht de ,,wil" ook is in som mige al te ..calvinistische" kerken, de Bijbel ruimt een grote plaats voor haar in. Christus zei: ..Toch wilt gij niet tot Mij kom men om leven te hebben." (Joh. 5:40». En bij de poorten van Jeru zalem zei Hij: ..Ik heb uw kinderen willen vergaderen.en gij hebt niet gewild." Iemand heeft eens gezegd, dat een zoekende zondaar en een zoeken de Zaligmaker elkaar altijd vinden. Van Christus wordt gezegd: ..De Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden." (Joh. 1910) en tot Israël sprak God: „Dan zult gij Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zoekt met uw ganse hart" (Jeremia 29:13). De moeilijkheid met velen van ons is dat wij niet „met ons ganse hart" zoeken. We willen God niet bereiken, maar een leven dat ons zint. En dan zijn we goddeloos genoeg om God van doel tot middel te maken. We willen God wel dienen als Hij ons gelukkig maakt. We zoeken niet God, maar ons geluk en daarom kunnen we Hem dikwijls niet vinden en vinden we ook het geluk niet. Van ruïne tot centrum van ch ristelijke een heidsgedach te Enkele jaren geleden was dit kasteel nog een ruïne, een zwijgend en aan het verval door de getijden overgeleverd stuk historie, een overblijfsel van een roemrijk verleden. Een herinnering. Thans is deze burcht geen ruïne meer. Jonge mensen, bezield met een nieuwe geest, vervuld van een nieuwe gedachte, groeven het puin rond deze ruïne weg en zij stutten de wankele muren op de onwrikbare grondvesten. Het waren jonge mannen en vrouwen, de jeugd van 63 landen, die de handen ineensloegen en van het ineengestorte slot een nieuw gebouw formeerden. Thans rijst weer fier de toren van Burg Liebenzell boven de zware boomkruinen uit. Aan het gebouw is een nieuw leven gegeven, uiterlijk. Maar wat meer ie. ook inner lijk. De oude burcht in het Schwarzwald is namelijk het centrum geworden voor de manifestatie van de eenheids gedachte van de jeugd van deze eeuw. Een eenheidsgedachte die zijn basis vindt in het besef van de grote waarde van het Christendom. De mensen van deze burcht weten het: Zonder Christus is eenheid in de wereld een onmogelijkheid. redevoeringen en het den van geschriften Gustaf Adolf Gedat, een 55-ja- rige Duitser is de man die de jeugd wist te grijpen voor dit prachtige project. Vrijwel zijn hele leven werkte deze man een uitermate dynamische per soonlijkheid aan de vorming rsprei- meesten kwameri ,r het enkele weken, hun rUk„ebl,d .p- ka?; gelegd en zijn geschriften wer- Wei, dat velen voor den verboden, opgevraagd eh een onmogelijkheid vernietigd. hadden gehouden. En nu staat de De oorlog overleefde Gustaf burcht er, nieuw Adolf Gedat en direct in 1945 Van buiten en nam hij met kracht het lamge- nieuw van binnen legde werk onder de evangeli- en steeds komen er sche jonge mannen in Duits- nieuwe jeugdgroe- land weer op. Hij werd lande- pen om er ronfe. Hjk licretaril vin de Duitse renties Ie beleggen. CJMV en lid vin hel hooldbe- om er met .,kaar •tuur van de YMCA ,preken over Hij was een van de medeop- „ieuv,.e we_ richters van het georganiseer- w„-ld de jeugdwerk op het Duitse C ëlattcland, een aparte, aan de JMV geparenteerde organisa- De meesten blij- tie en hij is o.m. ook vice-pre- ven veertien dagen sident van de International en dan maken zij Council for Christian Leader- plaats voor nieuwe ship. groepen. De burcht Naast dit jeugdwerk spreekt biedt slaapgelegen- hij ook in het Duitse politieke heid aan omstreeks leven zijn woord mee. want 50 jongelui. die hij is afgevaardigde voor de overdag de vaste Bundestag van de kieskring staf de helpende Reutlingen-Tübingen. een func- hand moeten bie- tie die te vergelijken is met den om te zorgen die van een Tweede-Kamerlid dat de maaltijden in Nederland. op tijd opgediend Eenheid "'T,d<M\' Met het Kerstfeest sterk en de Nieuw- Gutlaf Adolf Gedat. Leve jeugdwerk. Christelijke Gedreven door jaarsviering zijn 0,0,1 uoor „nheid ia d« ee„ vü,tig"ul bü de basis te heemden meest eenhéid voor studenten, de gast met lijn op- »P Bure Llrtel>- een kerkelijke de"jeugd. H?j" besefte "dat duurds niet lang of de jonge eenheid, de oekumene. kram Nu de <"Kht In gegeven moest worden Gustaf Adol! kreeg bestuurt- hij tol rijn pion Boor een orpo- functies te vervullen en na de „ilat(e „„or de jeupd. die booen !°"k,nd.t het wer eerste wereldoorlog werd hu denken dat het wer- lid van het hoofdbestuur van d< Politieke partijen en bonen ke„ gedaan wereld en beginnen, Europa, sai vattingen v aan de eenheidsgedachte, vooral bij de jeugd, na de tweede wereldoorlog naar vo- Als man van de CJMV deed hij dat op zijn manier, een wellicht onovertroffen manier. de Duitse Christelijke Jeugdbe- de godsdienstige stromingen weging. staan. Het moest 'worden, zoals Ifnlcelc jaren na dc oorlog h de CJMV, d,ê kernachtig drukte: „ïm £sj! .«STSLSLÜ Maar dit Is niet het geval. Het niet stroken met de activi teitszin van de burchtbewoners. Burg Liebemell, hoog in hel u-oud boten het aardige dorpje. Belgische en Franse meisjes schillen aardappelen op de binnenplaats ran de burcht. Rechts op de achtergrond liggen nog de stukken steen, die in de 12de eeuw souden worden gebruikt als katapultkogels bij een eventuele aanval van het kasteel. .1 - y-=- "".V p"'T" ~J uua in tiiia lauu cvcii wcnciiu ia wvaviaui»i.j*,tir FÖrdCrung ti-beT- Gustaf Adolf Gedat ontmoeten onder de internationale afkor- konfessioneller, überparteilicher en ondanks de bescheidenheid ting YMCA, als vertegenwoordi- ;eds ten aanzien van ger van de Duitse Christelijke und ubernationaler Zusammen- persoon aan de dag jeugd naar Amerika gestuurd, orbeit. Kregen Wij een indruk Hiermee startte oen jarenlange oekumenische arbeid voor ver- En zo werd de jeugd van al- scheidene Christelijke ver-- le landen opgewekt mee te Volgend jaar hoopt Jeugdwerk «ntjingen en organisaties Hü helpen aan het bouwen van t, heb'ben.' maakte vele reizen door Noord-v>een huis, van waar men deze - en Zuid-Amerika. door heel gedachte zou kunnen uitdragen. Velen bezochten Burg Lie- Aai* en Afrika en door alle lan- En lij kwamen, de jonge ma.- he„!tlI rceds Df„ week ,iJn die hij steeds ten aanzien zijn eiger legde, krt van hem en zijn werk. leg van een sportveld tussen de bomen, terwijl de jeugd der tig kilometer verder op het ogenblik een ruïne uit 1955 aan het restaureren is. Van deze ruïne tracht men een verblijf personen te maken. Zijn jeugd en zijn schoolja ren bracht hij door in Oost- Pruisen. Vrij vroeg kwam hij in het jeugdwerk en dit werk bleef hij iijn leven trouw. Het den van Europa. Men kan hem vrouwen tussen de 20 Nel bouwden vijf jaar lang aan de Hartmann eh Anneke van Eek ruïne Burg Liebenzell, die da- uit Zevenbergen (N.B.) voor AlleK voor Christu» teert uit de twaalfde eeuw. Het vertrokken hele jaar door kwam de jeugd. ae lwee°e Hij schreef in tal van artikelen Gemiddeld werd met een ploeg naar de burcht m het Schwarz- en In 1933 verscheen van zijn V*n 40 menSen gewerkt' De waId" hand een boekwerk ,,Eln Christ De Engelse pers iheeft grote aandacht besteed aan het feit, dat de Anglicaanse Synode onlangs in Canterbury uit voerige debatten over het onderwerp „Engelen en demo nen" heeft gehouden. Merkwaardige zienswijzen van geeste lijken der Britse staatskerk kwamen daarbij tot uitdrukking, De aanleiding tot de debatten was een vraag, die aan de Synode was voorgelegd over de gebedsgenezing. Ondanks de protestantse ketterjacht die in het roomse met een angst voor de open Bij- Columbia al geleid heeft tot tientallen doden is de invloed b?u™hït'Iübi!te.ï'i„T:'Sïg van het reformatorische christendom zeker niet verminderd. En als de mensen wel kunnen ie- Onder druk van het protestantisme, die het persoonlijk zen en sc^'Jv*n dan is de Pri)s Bijbellezen stimuleert, heeft de Rooms-Katholieke Kerk de struikelblok' Een "Bijbel kost on" Bijbel uit het stof van de traditie weer opgegraven. Dit «eve.er twee dagen loon van een door en door roomse land is dit jaar begonnen met de gemiddelde werkman, jaarlijkse viering van een „Katholieke Bijbel Week". De week wordt een maand eerder gehouden dan de „Bijbel Zondag" van de Evangelische Kerken in Columbia, die valt op de zondag na de reformatiedag. erlcbt die Probleme der Welt'1, dat een oplaag van meer dan 300.000 bereikte. Zeer positief stelde hij zich in dit boek te genover het nationaal-socialis- me en hij besloot zijn boek met de slagzin: „Alles für Deutsch- land, Deutschland für Chris tus". Met de machthebbers We kunnen In ieder geval blij van het derde rijk raakte hij De eerste Bijbelweek bracht uit- itekende artikelen over het gezag van de Schrift in rooms-katholie- ke eh neutrale bladen. De verkoop van de Bijbel ging r--* 1 omhoog. De eigenaar godsdienstige artikelen Achtergrond Dat de protestantse belangstel- sprongen ]jng voor Bijbel deze interes- »pn santé reactie v - ■katholici en met name Goebbels en Ro senberg trokken fel tegen hem van leer. In 1936 vertrok hij naar Afrika maar in 1938 keer- zijn boodschap verdraaiden de hij naar zijn vaderland te- ei|.n lusten en tazlcbten_ te rus. Dat 0„tvi„g hem verre van vriendelijk. Er werd hem een verbod voor het houden van geten dat zelfs de Bijbel een kerk niet altijd tot reformatie dwingt. Er zijn te veel voorbeelden In de kerkgeschiedenis van secten die de Bijbel een grote plaats gunnen. Medellin "(500.000 moeite om voldoende Bijbels protestantisme '..„T *5Sj2r&3££ kad grond heeft, blijkt wel tikel in het dagblad „El Obrero Catolico": „Het protestantisme volgen. Een open Bijbel alleen is JU nog geen garantie dat het w< het Columbiaans ,,Jke Evan*elle wordt geleerd. >aanse vertalingen verkrijgba; ni van de vertaling van Nacar en Cologna en die van de geleerden Bover en Cantera. Dc beide ver talingen zijn vanuit de oorspronke lijke talen gemaakt en niet van de Latijnse Vulgata. dat de katholieken klaarbaar vacuum hebben gescha pen door onvoldoende aandacht aan de Bijbel te besteden. Het is een pijnlijke waarheid, verdrietig om uit te spreken, maar het feit mogen we niet verborgen houden en we moeten onmiddellijk een op lossing vinden. Het leek wel alsof wij katholieken de lieflijke verbrei ding van de Heilige Boeken vrees- Ze bevatten uitstekende kantte- den. Terwijl de onwetende volge- ling van de secten de Heilige Schrift met ernst en toewijding be studeert en met grote vrijmoedig- Blondje en zwartje XXXIII Opmerkelijk keningen. Het is opmerkelijk d: deze. ook in protestantse krln K gewaardeerde vertalingen Een begrafenis pleegt ge volgd te worden door een periode van zogenaamde na zorg. Ik vermoed dat dit over al zo gebeurt. De dood ontred- BWIo dert de achterblijvende,,. dis üi Qeen'éat'h,) daarover kunnen spreken; wie garandeert dat een zo vraag stel. bewijst dat scherpe taakverdeling een mis uias. Want we hebben overeenkomstig effect zal heb- in dat allemaal daargelaten: Har al kie was plotseling de meest trouwe, de meest ordelijke, de Igemeen geen tijd Laat ik het heel voor- te theoretisch allerlei mogelijk- ichtig formuleren: zoals een heden te overwegen. En zeker meest gezeggelijke en boven- medisch specialist me het ge- geen tijd om met zo'n stuk of dien de meest vroegtijdig ko- wat mensen rond één problee Aft enerzijds te kampen hebben hunnen helpen als ik 't topje te gaan zitten dubben en pie- vnpt mor reele 0" nrutp mnoi. lozen worden boven andere Spaan- heid de teksten toepast. de 'rwcldigende meerderheid van ijdige de Katholieken niets van de Bij- hrijft bel en wij koesteren zelfs een uitgaven, die zeker niet nauwkeurig zijn en zeer e kanttekeningen bevatten. de Amerikaanse zendeling Robert doemwaardige W. Lazeas in het blad ..Eternity", voor Zijn heilige bladzijden." Natuurlijk zijn deze katholieke Bijbels nog altijd enige malen duurder dan de zeer goedkope uit gaven van de Bijbelgenootschap pen. De gewone man plukt dan ook nauwelijks vruchten van de geste gen verkoop in de vorm van goedkopere uitgaven. De klokkenluider Ernstig kwaad Dit is een schande en een ern stig kwaad omdat het goddelijke woord, 'verklaard door de leer van de Kerk. de ziel het leven schenkt en een bron is van heiligende ge dachten-en ons stimuleert tot gees telijke volmaaktheid.' Wat dit hoofdartikel zegt. heb ben de protestanten geeds honderd jaar lang gezegd, maar het feit dat de rooms-katholieke pers deze Woorden spreekt is in Columbia bijna een wonder. schappelijk gebied, en di derzijds maar al te vaak be stookt worden door allerlei vage en vreemde gevoelens. Gevoelens verwijt, van berouw HjJ kerheïd. Nog daargelaten dat wéét, "op God die grote vijand, waarvan Pau- vertrouwt, Al lus zegt dat hij de laatste is, dwingt tot een min of meer bewuste overweging op de zin ia uie van het leven. Vandaar dus die beweging nazorg. Maar wie zou deze ten 2odra de gees. i Hankie gaan behar- telijke schuld en zelf- da, bi, allien God af- thans wanneer hij de figuur die zich in arts toch min of meer 'n leek zou gezegd hebben: „Nou ik voorheen is als het over de bijzondere ga nog wel weer ei kwalen gaat. zo kan een pre dikant de indruk opwekken familie van Hankie aan en dat de anderen zouden heb- God gelooft, ben geknikt, blij dat het van eens verant- getaald had: bij dié het scheelde maar weinig of D- Uil de VOLKSWIJK Het was duidelijk dat dit één door worden dan de andere ze had ingeschreven uoo» bejaardensociè'teit. om het zo p zeggen. En ook dat niet g alleen, maar Hankie wist op de p woordelijkheid meest verrassende manieren te af was. Maar pos en vooral te onpas onze p zó ging het vicaris te ontmoeten. En dat hier en toen allemaal zo toevallig, en zo tr niet. De re- spontaan, en vooral ook ;o m- v deze nemend plus zo sereen-gehaaid of gehaaid-sereen dat het al- P lemaal volkomen onschuldig dergenen moest zijn, die met stafleden die werkelijk niet dit gezin een goed contact ge- zonder geloof en zonder ver- de trouwen hun werk kunnen schuwen. kennelijke nood stagnatie komt. En daar- ons bedrijf? Hankie. Hankie kinderspel was met daarachte eigen persoon. een laaiende vuurgloed kregen had. Dat Te vroeg In z(jn bock „Kon-Tiki-cilanrT vertelt Ben?t Danirltson van zer. duikers, die geestelijk gestoord waren. Eén van hen luidde de hele dag de kerkklok. „Ze hebben een tyd lang geprobeerd hem klokkeluider te maken en hem te leren alleen maar te luiden voor het morgen- en avondgehed, maar het ia niet gelukt. Nu heeft men het zo geregeld, Hat men hem morgens en avonds een ogen blik opsluit. Wanneer dc kerk klokken zwijgen, weten we, dat Kerk het tijd voor de kerk is, vertelde worden. Te lang is" de Colum- Want vanaf die dag dat ze voor lantaarnpalen jammerend P t;icaris was komen waar- smolten. Het was daarom dal die opeens een 'k peinzend zei: ..Wie neemt p n: Joke als clubleidster verrichten toch een beetje ander kind geworden. Of kon daar van Hankie; Tim als clubleider gedegradeerd. Net alsof chris- "r broertjes; Ro- ten zijn minder is dan dominee „kind"'- zijn. En tegelijk wordt die pre- vijftien Volgens de schrijver van ..Eter nity" is het nog te vroeg om te spreken van een protestants succes. In ieder geval zal de pro testantse. apologetiek erdoor ver gemakkelijkt worden. Maar het is de vraag, of de grote massa van i-katholieken door de de Bijbel gewonnen zal spreken Goed, goed, amper dat was ze ondertus- nog een kind. Jawel meneer, jawel mevrouw, vijf- is. Ik weet niet of ik hel tien jaar is kind; dat speelt nog plioaties, weet nu duidelijk gemaakt heb. Dat met poppen en zo. Maar ik rjfsen kunnen de nazorg op zich?' zag complicaties, 'r. nald. de vicaris. Een buiten- ■3 staander zal natuurlijk direct dikant daardoor geïsoleerd. de oplossing van ons dilemma alsof die geen normaal - g uit zijn mouw kunnen schud- ~- den: deze geestelijke zorg is ,..r, de taak van de aanstaande pre- zal wel niet' Misschien moet betwijfeVdat. ik betwijfel dat wijk- men daarvoor beter de gedach oie zegt tenweteld A gééste- kennen! In elk geval: wie dikant, zoal niet van de predikant zelf. Maar nu dat het hier om et lijke zorg gaat voor wat betreft forsopgescho- de volkswgk ten meisjes in stad en dorp. En ik betwijfel het nog veel erger Helemaal voor wat betreft de meisjes in dat alleen geestelijken zou de nazorg op zich nemen? de volkswijken van de grote ,Jk natuurlijk!" zei Ro- Id. Want die zag geen com- jonge vica- on moge l\jk ongehaaid-sereen zijn. Ja, natuurlijk!" zei Joke sereen. MIEBEL. biaanse geest vergiftigd geweest Het ging bij de Anglicaanse kerkelijke leiders om een afba kening van de geestelijke gaven en het gebruik daarvan bij de kerkelijke ziekenzorg en tegen de praktijken van sommige sekten, die met religieuze voorstellingen en verwachtingen het vertrouwen van zieke mensen misbruikten. Een predikant uit Oxford bracht grote verbazing onder de aanwe zigen, toen hij verklaarde vast te geloven aan een regelrechte invloed van goede cn boze gees ten. soals in de sprookjes over goede feeën en boze heksen. Vol gens hem waren vele mensen, die In psychiatrische Inrichtingen wer den verpleegd, in werkelijkheid bezeten van boze geesten. ZIJ le den niet aan een ziekte van de hersens, zei hij. Medicijnen zou ten deze mensen nooit helpen, aldus deze Oxfordse predikant. Over de betrekkingen tussen ge nezing door het gebed en demo nen kwam men echter niet tot overeenstemming. De aartsdeken van Aston stelde voor een theologische commissie te benoemen, die zich moest gaan bezighouden met het complex van problemen, dat aan deze materie vastzit. Maar de Synode volgde hem niet. Zijn voorstel werd afgewe zen, omdat men vreesde, dat de boulevardpers zou gaan schrijven ovèr de staatskerk, die niet aan de macht van de duivel geloofde. Dat gebeurde overigens toch, maar in de koppen werd het nu: ..De kerk weet eigenlijk niet ze ker. of zij wel in de macht van Satan gelooft." .Montgomery wordt niet R.-katholiek De laatste weken gingen er ge ruchten. dat Lord Montgomery tot het rooms-katholicisme zou willen overgaan. De vroegere veldmaar schalk gaf na het overlijden van Paus Pius XII opnieuw aanleiding voor die geruchten. Hij schreef n.l. een artikel, waarin hij van zijfi grote waardering voor Paus Pius getuigde. In het verleden heeft de Britse legeraanvoerder ook vaak de Paus in Rome bezocht, maar nu heeft hij in een artikel in de „Sunday Times" verklaard, dat hij „nu voor eens en voor altijd wil zeggen, dat hij nooit van plan is geweest om rooms-katholiek te worden, en dit ook «tooit zal doen." 2? 1C&AIVI4* Ds. H. G. Groenewoud In het Hervormd Weekblad De Gereformeerde kerk, in een artikel over de catechese: Hrt het olk ilat het g< heeft Concreet gezegd: de zwak heid der Hervormde Gemeen ten, de weerloosheid van haar leden, is veelal gevolg van ge brek aan kennis. DUALISTISCH hebben we di Acboonheid, n w jj ons aan g de kerk grim. irht v reld belijden wjj de i de duivel. W«.\K\ Ds. Th. Delleman in het Geref. Weekblad (Kampen), in een artikel over de gezins- week: trhep van lev God. s veiligheid. Iirfdevollle gemeenschap. De beid van bouwlieden en wi gen uit Sion, w-sar de Here wo< GEESTELIJK TUI IK eealeljjk tbiii» ren pl zich veilig wrtrn. omt het oude Bijbel» euvvigr God i» u een wc Alle po- i het Woord gingen aangewer Gods krachteloos te maken en in het vuur te werpen, opdat het verleerd sou worden Doch al dit pogen om de woorden de» Herrn weg te werken *gn nooit duurzaam gedaagd. Strijden tegen God betekent altgd verlii .J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 17