Protestanten in RQBI* ETHERGOLVEN' KLEINE „VERDACHTE" MINDERHEID VAN GOEDDEELS NAAM-CHRISTENEN Met kritiek alleen komen we heus niet verder Roermond heeft z'n steunzender UW Siborsky ontwikkelt nieuwe helikopters «M Uitvoer dekte bij na invoer D£ in de pijp! 7 WOENSDAG IS OKTOBER 1938 Door T. KNECHT 7~\OOR de zending zijn wij verknoeid. Als alle zendelingen weggaan is er kans op een opleving!" Deze niet zonder heftigheid uitgesproken woorden werden mij toegevoegd door een jonge voorganger van de her- vormd-preshyteriaanse Arabischekerk ergens in Syrië. Ik zal zijn naam niet noemen noch de plaats waar ik hem ontmoette. Dit laatste werd mij trouwens telkens gevraagd door vrijwel alle geloofsgenoten die ik in Syrië sprak. Het is kenmerkend voor hun situatie. Of ze dan dingen vertelden die minder gunstig zijn voor hun land en hun regering? In 't algemeen ge sproken zeker niet, maar de sfeer in hun land is zó anti-Westers, dat zelfs ieder contact met vreemdelingen die als vertegenwoordigers van de min of meer imperialistische mogendheden kunnen worden aangezien, gemeden moet worden. Zeker door leden van de kleine protestantse minderheid die, wanneer christen-burgers in dit land in 't algemeen al als Arabieren tweede klas worden beschouwd, gerust Arabieren derde klas genoemd kunnen worden! Arabieren zijn in 't algemeen bijzonder gastvrije mensen en christelijke Arabieren doen hierin voor hun Moslim-landgenoten zeker niet onder. Des te opmerkelijker was het dat verschillende predikanten die mij graag te woord stonden, dat maar liever niet deden bij hen thuis, maar liefst ergens op „neutraal terrein" waar zo min mogelijk getuigen van de ontmoeting zouden zijn. Het was juist vóór de uitroeping van de Verenigde Arabische Republiek, door het volk vrijwel unaniem met uitbun dige vreugde begroet, en juist na de uit wijzing van enkele Amerikaanse zende lingen die brieven uit Israël hadden ont vangen. Via een ander land dan altijd. Sinds eind '56 toen alle Engelsen en Fransen het land verlieten, hadden slechts enkelen van hen weer een verblijfs1 gunning aangevraagd en gekregen. Met deze kennis als achtergrond meende ik wel iets te begrijpen van de felle uitspraak van de jonge Syriër waarmede dit artikel begon. Ik vroeg hem echter zich nader te verklaren. „Zowel financieel als personeel heb ben wij te veel op de zending geleund." ging hij verder. „Er heerst in onze ge meenten geen missionaire geest en geen offerbereidheid. Het voortdurend vragen en krijgen van financiële hulp van buiten landse kerken en associaties, het aan kloppen bij zendelingen om hulp voor emigratie naar de Libanon of liefst naar de Verenigde Staten, maakt ons min of meer verdacht. Zeker, het leven voor de christen is hier moeilijk. Hij wordt steeds minder als volwaardig burger be schouwd. De bevolkingsgroepen die een verschillende godsdienst hebben, leven zeer geïsoleerd van elkaar. Dat kunt u al zien aan de wijfcindeling van onze steden naar godsdienstige overtuiging. Er zijn Moslim- en ohnlstenwijken; de laatste zijn ten minste weer verdeeld in wijken voor Armeniërs en anderen, hier en daar bevinden zich ook nog Joodse wijken. De Zo leven protestanten rond de oude wereldzee contacten over en weer zijn meestal 1 slechts oppervlakkig en formeel. Als een Moslim en een Christen over en weer bezoeken brengen, wordt er al gauw over gepraat. De publieke opinie neemt dit niet en vindt, merkwaardig genoeg aan beide zijden, dat er met een Moslim die Christen wil worden, iets aan de hand moet zijn. Dat doet men niet zonder be- ?c paalde egoïstische motievenDaarom zal onze mentaliteit radicaal moeten ver- anderen", sprak de jonge voorganger ge- 3decideerd. „Wij zullen weer moeten leren dat iedere Christen missionaris behoort te f zijn, dat hij offerbereid in het leven moet staan, wars van de neiging zo het maar enigszins mogelijk is te emigreren". 1 Weinig bekeringen „Maar komen er als gevolg van de arbeid van zendelingen en Arabische predikanten dan geen bekeringen van Islamieten voor?" t „Ja, ze ontbreken niet, maar het zijn h» er zeer weinige. U moet u ook realiseren dat zo'n overgang wettelijk niet mogelijk is. De overheid doet alles om de status tf quo te bewaren; deze gedragslijn dateert jo el uit de mandaatstijd. Men wordt als te christen of als Moslim geboren en behoort daarmee tot een gesloten groep die van- jj, ouds als min of meer autonoom werd be- e schouwd. Dit hangt samen met de opvattingen '3 van het Mohammedaanse religi reoht dat het westerse begrip van staat el en recht niet kende. Het religieuze recht aa beheerst het gehele leven. Voor de n te levensgebieden geldt dit nu niet n >t die zijn geseculariseerd, maar alles wat t met huwelijk, echtscheiding, erfrecht- a kWesbies e.d. te maken heeft, ressorteert nog onder religieuze gerechtshoven. Zo ,e hebben sinds vele eeuwen Moslims Christenen de laatsben weer voor i schillende denominaties apart ieder hun eigen rechtspraak gehad. Dit heeft 't denk- beeld te behoren tot een volstrekt ge- sloten groep, tot naties in de natie, in d( 1 hand gewerkt. De religieuze rechtbanken mogen alleen zaken behandelen van i loofsgenoten. Men is daarom als Moslim V. of Christen geregistreerd en ook op het identiteitsbewijs staat de godsdiens a: soms ook de kerkelijke denominatie gegeven. Nu zijn overgangen binnen het ohristendom wel mogelijk, maar naai e christendom vanuit de Islam niet, lt Moslim die zach toch bij een christelijke kerk aansluit, bevindt zich dus in een ju- si ridisch vacuum. Uiteraard zal hij zich b v j niet meer naar de Mohammedaanse huwe- r lijksefchiek gedragen en zich ook niet 4 meer door het corresponderende recht *- billen laten leiden. Een christelijk Hof mag echter zijn huwelijk niet sluiten, noch i. hem in andere gevallen recht doen. j dat het hem als Moslim moet blijven beschouwen. Maar toch hoezeer deze formele J barrière de overgang ook bemoeilijkt, j, zwaarder is de informele, sociale druk waaraan de bekeerling komt bloot te ■taan. Op zijn minst moet hij rekenen met een volledige uitstoting uit zijn fa milie. En dat betekent in deze culturen nog heel iets anders dan in de uwe! Maar ook daarbij zal het niet altijd blij ven. De zendingsgeschiedenis in dit land vertelt van gevallen waarbij be keerlingen ernstig werden gemolesteerd en zelfs van dodelijke „ongelukken" Gemengde huwelijken hier zeldzaam .Komen er gemengde huwelijken voor die de barrières kunnen doorbreken?" „Deze zijn zeer zeldzaam. Men liet hier dergelijke dingen veel meer als lid zijn groep dan als individu, it een christen trouwt met een Mos lim-meisje behoort vrijwel tot de on mogelijkheden; het komt meer voor dat Moslim met een christen-meisje trouwt, maar dan gaat het meestal over het Mohammedanisme. Dergelijke overgangen scheppen echter vrijwel nooit mogelijkheden de andere groep geestelijk te benaderen." „Wij moeten getuigen" „Hoe ziet u in deze situatie de taak i de toekomst van de Protestanten In Syrië?" „Wij moeten getuigende christenen worden; wil men slechts als naam christen blijven voortleven dan is het inderdaad beter te emigreren. Beter voor de kerk; deze leden staan haar slechts in de weg bij de vervulling van de taak :e in de nieuwe situatie heeft. Want hoe langzaam ook, de oude bindingen in de Islam zijn bezig te verslappen. Verwe reldlijking neemt toe. Vele Moslims zullen in de toekomst openbaar uit drukking durven geven aan wat zij van daag alleen nog maar denken. Het com munisme is hierbij wel een reëel gevaar, maar ook de kansen voor het christen- do^p zullen stijgen. Onmiskenbare voor waarde hiervoor is echter herleving van het geloof! Verstarring en kansen „Kunt u mij Iets vertellen over de positie van de verschillende christelijke kerken tegenover de Islam en over hun kansen wanneer de verhoudingen even tueel grotere zendingsactiviteit zouden mogelijk maken?" „Wat de Orthodoxe kerken betreft, moet worden gezegd dat zij alle zeer zijn verstard. Daarom hebben.ze van de Mos lims ook niet zoveel te vrezen. Met de Rooms-Katholieke en Protestantse kerken staat dat anders; hoewel, zoals ik u al zei, lang niet aan de norm voldoende, hebben zij toch altijd het karakter van zendingskerk bewaard. Deze pretentie maakt hen tot verklaarde tegenstanders van de Orthodoxe Moslims. Overigens moet u wel onderscheiden met welke richting binnen de Islam u te doen hebt. De mystiek ingestelde Moslim staat positiever tegenover mystieke aspecten in het christendom en zal zich over 't algemeen tot het Protestantisme niet aangetrokken voe len. Anderen die sterk de gedachte van de eenheid der Godheid naar voren brengen, achten zich meer verwant aan het Protestantisme dan aan het Katho licisme of de Orthodoxe erediensten aan wie zij „ontgodendom" en „beel dendienst" verwijten. Maar natuurlijk betreft dit alleen de enkele leidende geesten onder de Moslims die zich wel eens over deze verhoudingen hebben uitgesproken. Voor de in onze dagen sterk geagiteer de nationalistische volksmassa's geldt echter dat zij in hun sympathieën in hoge mate geleid worden door het in hun oog al of niet „nationale" karakter van een bepaalde kerk. En ook daarom zullen wij alle krachten moeten inspan nen om in alle opzichten selfsupporting te worden I Geschiedenis En daarmee wa- bcland. Een paar dagen later sprak ik een van de lei dende figuren van het Protestantisme in Syrië. Hij ver telde mjj eerst iets over de geschiede nis van het Pro testantisme In zijn land. „Omstreeks 1840 waren de eerst* zendelingen geko men uit Amerika en Engeland om er te werken onder d* ingeslapen Ortho- loxe kerken. Het vas eerder bun icdoeling die ker ken te reformeren dan nieuwe kerken te stichten. Maar de verdrukking door de Orthodoxen van hen die geestelijk tot nieuw leven waren ge wekt. was zo fel. dat men gedwongen was nieuwe kerken te stichten. De *ne groep zendelingen volgde nu op de an dere, met als resultaat dat reeds in bet begin van onze eeuw een zestal kerken van verschillende denominatie een of meer gemeenten hadden in het gebied dat nu de landen Syrië en Libanon uit maakt. Die verdeeldheid heeft ons veel geschaad. Inplaats ven naar bekeringen te streven onder Moslims en leden van de Oosterse kerken gingen de zende lingen van steeds nieuwe groepen er sekten (vooral Amerikaanse) elkaar be concurreren en trachtten zij onder de wederzijds aanhang volgelingen te werven Na de grote vervolging van de Armeniërs in Turkije vestigden zich ook sterfte gemeenten van Armeense pro testanten in ddt land. We zijn nu bezig het protestantisme in Syrië en Libanon tot grotere eenheid te brengen. De v naamste protestantse kerken die in de mandaatstijd toen Syrië en Libanon één waren, slechts één kerkverbond kenden, hebben deze eenheid ook na het zelfstan dig worden van beide op het ogen blik ndet zo bevrienden staten gecon tinueerd, Wij willen nu trachten zo veel mogelijk alle protestantse kerken in de beide lan den in één synode te verenigen. Sommi gen willen echter een synode voor Syrië en een voor Libanon, maar over deze zaken kunt u beter voorgelicht worden door de voorzitter van de Presbyteriaanse Evangelische kerken in Syrië en Libanon, ds. Fa rid Andeh in Beiroet. Hij is tevens president van de Hoge Raad van de Evangelische Gemeenschap in de beide landen". Kleine minderheid „Dat zal ik graag doen, maar misschien kunt u m\j enig inzicht geven in de positie van het protestantisme van Syrië?' „Zeker! U moet dan steeds in het oog houden dat de Protestanten maar een kleine minderheid vormen in het geheel van de ongeveer 4 miljoen tellende be volking maar ook in het geheel van het christelijk volksdeel dat ongeveer half miljoen zielen sterk is. Van dat half miljoen behoren ongeveer 350.000 tx| Orthodoxe en Oosterse kerken (Armeens Orthodoxe, Syrisch Orthodoxe, Grieks Orthodoxe en Jacobieten-kerk). De rooms-katholieken en een kleine groep Maronieten (die de Oosterse ritus volgen maar ook wel de paus erkennen) hebben rond 100.000 leden. Er zijn ongeveer 10.000 Protestanten die vrijwel allen in de loop van de achter ons liggende eeuw overge komen zijn uit de Orthodoxe kerken; het aantal Moslims dat werd gewonnen ii zeer gering. Wat de sociale positie vai het ohristendom als geheel onder om volk aangaat, mogen wij zeker niet kla gen. Tot op heden is het nog zo dat de christenen een meer dan proportioneel aandeel hebben in publieke en semi-pu- blieke functies. Als het meer ontwikkelde deel der natie hadden zij lange tijd grote voorsprong. Nu de Moslims deze voorsprong gaan inlopen, worden zelfsprekend de christenen min of i teruggedrongen. Maar daarover moeten wij niet te veel klagen. Vooral de Orthodoxen hebben zich te veel op dergelijke machtsposities be roemd. Nee, veel ernstiger is de vraag naar het geestelijk gehalte, naar de echte expansiedrang om wille van het geloof En deze is in onze kerken, helaas ook in de protestantse gering. In Damascus komt gemiddeld sleohts 50 pet. vai Arabische Protestanten ter kerke. Onder de Armeniërs die in het noorden van hei land (Aleppo) grote gemeenten hebben, is het meeleven wel beter. Felle nationalisten „Er gaan de laatste Jaren vele Ara bische jongeren voor hun studie naar Europa en Amerika. Acht u het niet mo gelijk dat z(j daar in christelijke zin zul len uurden beïnvloed?" luidde m()n vol- Helaas voor zover ik kan waarne men komen ze nog fanatieker thuis dar ze er heen-gingen. Ook onder de universi tair gevormden is het nationalisme zeei fel en al wordt het niet innerlijk be leefd, het Mohammedaanse geloof er vaart men als iets dat behoort bij hei nationale. Daarom zal dit land ook z niet communistisch worden. Daar komi nog bij dat de landheren die nog over veel invloed beschikken, en de rijken in 't algemeen, uiteraard niets van het com munisme moeten hebben. Zij vrezen ech ter die arme volksmassa's en zijn daarom, verstandig genoeg, begonnen met de uit voering van een sociaal program (land- verdeling, gezondheidszorg en sociale zekering) dat het volk verre van extremisme zal houden." Hoewel het laatste moet worden gegeven verschillende waarnemen niet bepaald tot de vrienden van huidige regiem behoren, verzekerden m(j dat op hel sociale terrein In enkele jaren veel verbeterd is meende ik mijn sprekspartners te moeten wijzen op denties en mogelijkheden die de lezi uit vorige artikelen kent. De internatio nale politiek zou het land overigens ook niet met rust latenIn dit verband vroeg ik naar de opvattingen die in het Aleppo, tweede stad van Syrië, heeft een sterke Christelijke minderheid, nl. een kwart van de bevolking. Damascus, het Paulus vanaf de mu neergelatei Syrische Protestantisme leven over het conflict met Israël. „Wij zijn allen tegen de Joodse staat" was het antwoord. „Het gevoel te be horen tot een natie, tot een gemeen schap van Arabieren, groeit ondanks alles, onder Moslims en Christenen. De stichting van Israël is daar voor een groot deel debet aan. Het onrecht de Palestijnse Arabieren aangedaan, heeft ook de christenen zeer aangegrepen. Onder de Arabische refugees uit Pa lestina bevonden zach ongeveer 10 pet christenen, die zich nu grotendeels In Libanon bevinden. Ze zijn vaak feller dan de anderen in hun anti-Joodse ge zindheid. Een oplossing van het con flict? Die zie ik niet. Er zijn mijns in ziens slechts twee mogelijkheden: óf de westerse machten trekken hun handen van Israël af en dan zal die 9taat den vernietigd óf de status quo blijft gehandhaafd. Over een derde reële mogelijkheid, die van een derde wereld oorlog, sprak de predikant niet, noch over de mogelijkheid van een ve ning in Christus' geest; dat scheen te irreëel In het vervolg van mij reis was ik weliswaar in staat enige correctie aan te brengen op dat „wij zijn allen tegen de Joodse staat" maar deze correctie betrof slechts de overtui ging van een zeer kleine minderheid. De kortzichtige partijdigheid aan beide zijden, de haat soms bij Chris ten-Arabieren, moeten wel tot grote beschaamdheid leiden over de on macht van het empirisch christen dom. In volgende artikelen zullen we dit nog uitvoeriger moeten bezien. VV7E KUNNEN wel kritiek laten horen op de zaterdagavondprogramma's van radio en televisie en op het beleid dat N.R.U. en N T S. in dezen I voeren, maar daarmee alleen komen we er niet. Het is gemakkelijk te zeggen: „Zo niet!".... maar het antwoord uit Hilversum zou dan zijn: I Hoe dan wél?" Ongetwijfeld zal deze vraag aan de orde komen wanneer jl we het mogen beleven dat er werkelijk een nieuwe omroepwet tot stand komt, want daaraan wordt meteen herverdeling van de zendtijd verbon- i den. Die herverdeling brengt op haar beurt nieuwe vormen van coördi- j natie mee en tot zolang zouden we alleen de omroepverenigingen in over- J weging kunnen geven ook rekening te houden met andere wensen voor de zaterdagavond. Wat dc zendtijdverdeling aangaat, dat is geen zaak van de overheid; deze wordt opgemaakt in overleg met de Radio- raad, die daarbij natuurlijk rekening hoydt met de wensen van de omroepver enigingen. Daarbij zal nog wel een nootje den gekraakt, want het is al bekend dat er heel wat wensen van de omroepor ganisaties op tafel zullen komen. Daar over zullen we het later nog hebben Voor Roermond is het gisteren ee heugelijke dag geweest. De hoog boven de stad oprijzende televisietoren, wi de steunzender voor het zuiden is gebracht, werd officieel in werking ge steld. Ir. Van den Toorn, directeur- generaal van de PTT, verklaarde de der gereed voor gebruik en Roermonds burgemeester bracht de zender daarna met een druk op de knop in werking, nadat hij in een geestig speechje had ge zegd hoe trots zijn stad op deze aanwinst is. „We noemen hem „de hypotheekbe waarder", aldus de burgemeester, „want hij staat temidden heel wat nieuwe da ken, die nog zilver zijn van de rijksvoor- schotten, waarmee zij zijn gebouwd". Direct na het plechtig gebeuren kon digde de NTS zich aan op het scherm en werd speciaal voor de Limburgse kij kers een NTS-jubileumfilmpje gedraaid. tot in de puntjes verzorgd... OP DE Luchthaven Rotterdam is gistermiddag gedemonstreerd hoe een Sikorsky S 58-helikopter van de grond af kan worden bestuurd. Vertegenwoordigers van leger, lucht macht en marine sloegen deze de monstratie gade. Zoals bekend heeft de Sabena al enkele jaren een Si korsky S 58 in gebruik. De Neder landse marine zal in de loop van het volgende jaar een aantal 'waarschijn lijk vier) van deze toestellen in be drijf nemen. Het van de grond af besturen 16 voor ons land een nieuwtje. Hiervan wordt gebruik gemaakt om aan de romp van het toestel grote vrachten te bevestigen. Door aan een neerhangend koord te trek ken, kan een lid van het grondpersoneel het toestel in alle richtingen sturen. Het koord is verbonden met een speciale apparatuur via welke commando's naar de automatische piloot kunnen worden doorgegeven. Op deze wijze is het moge lijk in korte tijd lasten aan het toestel te bevestigen; op de grond heeft men een beter overzicht over het gebied direct onder het toestel dan de vlieger. Het Sikorsky hefschroefvliegtuig. een produkt van de Sikoreky-fa brieken ln Stratford (V.S.), is ontwikkeld uit het type S 55, een kleiner toestel, waarvan de Nederlandse Marine enkele exempla ren in gebruik heeft. De S 58 kan twaalf passagiers, acht brancards of een lading van 1820 kg over een afstand van onge veer 275 km met een kruisnelheid van 157 km per u Belangrijke plaats dag bij de demonstratie aanwezig. Hij gaf als zijn mening te kennen, dat de helikopter binnen de komende vijf tien jaar een zeer belangrijke plaats in het luchtverkeer zal gaan innemen. Bij de Sikoreky-fabrieken zijn thans nog vier nieuwe types helikopters in ontwik keling: de S61, die 26 passagiers zal kun nen vervoeren; de S 63 voor 16 passa giers; de S 62, een snel toestel voor 11 passagiers; en de S 60. een kraan-heli kopter. Al deze toestellen worden uitge voerd met een of meer gasturbines. De S 60. die in de loop van het volgend jaar op de markt zal worden gebracht, vijf ton vracht kunnen verplaatsen. Het is met dit toestel bijv. mogelijk een pre fabricated huis in zijn geheel te plaatsen. In september is de uitvoer bijna even groot geweest als de invoer. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek be liep de invoer f 1167 miljoen tegen vo rige maand f 1063 miljoen. De uitvoer was f1150 v.m. f950) miljoen. Het dek kingspercentage was 99 (89). Ook in ver houding tot september vorig jaar waren de cijfers gunstig. Terwijl de invoer f 14 miljoen hoger was dan een jaar tevoren, was de uitvoer niet minder dan f 88 miljoen hoger en het dekkingspercen tage was 7 punten gunstiger. In de negen maanden tot eind septem ber was het maandgemiddelde van de invoer f 203 miljoen lager dan een jaar tevoren en dat van de uitvoer f 33 mil joen hoger. Van de invoer werd 88% door uitvoer gedekt. Het invoersaldo was in de eerste negen maanden f 1168 miljoen tegen vorig jaar f3291 miljoen Jelle P. opnieuw verhinderd De rechtbank te Arnhem heeft gis teren de 29-jarige Jelle P. uit Mussel- morgen de 29-jarige Jelle P. uit Mussel- kanaal bij verstek veroordeeld tot een gevangenisstraf van acht maanden met aftrek. Hem was diefstal van een porte feuille met 400,— en van 25,— ten laste gelegd. In het eerste geval ten koste van een familie in Lunteren. die hem gastvrij had opgenomen en in het tweede geval ten nadele van een meisje in Ede Hij had eigenlijk ln de landkolonie „Groot Batelaar" te Lunteren moeten vertoeven, maar hij was daar van verlof weggeble ven. Bij het voorkomen van zijn zaak had hij van Musselkanaal uit opgebeld om te zeggen, dat hij „verhinderd" was. De officier had tegen P. tien maanden gevangenisstraf met aftrek, waarvan vier maanden voorwaardelijk, en een proeftüd van drie jaar geëist Commentaar In 't bronsgroen eikenhout TI7F ZIJN GISTERAVOND een paar uur „In het bronsgroen eikenhout" geweest ter ere van het in gebruik ne men van de Roermondse televisiesteun- zender en we mogen zeggen, dat de Re gionale Omroep Zuid zijn best heeft gedaan om een gevarieerd echt Lim burgs programma uit Sittard op het beeldscherm te brengen. Jammer ge noeg was de ontvangst niet overal zui ver; trillingen van buitenlandse zenders wierpen een beweeglijke sluier over het beeld. We kregen een stukje film te zien van de 's middags gehouden Openings plechtigheid, waarmee „de hypotheek bewaarder" in gebruik werd genomen en later op de avond was er nog een in teressant filmpje over de betekenis van de mijnen. En verder lieten de Limbur gers zien wat zij presteren op het ge bied van muziek en zang, voordracht en folklore: het een wat fijner dan het ander, maar dit gegeven paard moeten we maar niet »ti de bek kijken. Er was genoeg aardigs. De jongetjes van de kunstrijdersvereniging „Heidebloem", deden knappe kunstjes op de fiets, de Kon. Schutterij Oirsbeek marcheerde kranig op, de Kon. zangvereniging uit Venlo liet een goed Limburgs lied ho ren en zo was er variatie genoeg. Het poppentheater „Die Blauwe Scuyte" uit Maastricht zorgde voor geestige conference, waarbij regionale gra; Verstoorde rust... Douwe Egberts COOPVAERT sachte geurige pijptabak Bepalen we ons nu tot de zaterdag- avond, dan l(jkt ons het bezwaar verschillende lezcra heel aannemelijk: e(j klagen erover dat de programma's paald niet altUd geschikt z(Jn voor kin-1 deroren, terwijl toch de zaterdagavond j] bij uitstek dc gezinsavond It. Vooral het platte gedoe, dat verschei dene programma's van beide media dik- I wij Is kenmerkt, achten tU weinig op voedend en daarin hebben zU zeker ge- lUk. Neen, van een vrolijk, luchtig program ma op zaterdagavond zullen we niet be derven, Integendeel, een beetje ontspan ning na een week arbeid mag er best] zijn. We hebben, en dat dient eerlijk gezegd,! er wel meermalen goede voorbeelden van gehad. Een aardige quiz mag er best zijn, wat gezellige muziek en zang en een behoorlijk ahownummer even goed. Maar het schijnt ndet mogelijk te zljn,| programma's van een zeker gehalte vol te houden, dat ze niet ontaarden I onnozele sleur of in de al even vervelen-] de kolder Wanneer we dat dan niet magen gen, want het is, vooral voor de radio-1 afdelingen ook geen kleinigheid eikei week met iets goeds te komenl dani doen we toch een stem opgaan voor weren van uitschieters, waarbij het al-I leen maar om de goedkoopste reacties I gaat: de platheid, de zouteloosheid en dei niet-geestlge kolder. Een tweede wens geldt de coördinatie fl van de programma's: ls het nu waarlijk 1 niet mogelijk, één van de twee radio-i programma's op zaterdagavond een t serieuze Inslag te geven, opdat degenen *8 die graag een goed concert of een inter-F essant hoorspel beluisteren, ook i hun trek kunnen komen? Dat er één avond ln de week i ontspanningsprogramma op het beeld-[B scherm „moet" zijn willen we nemen. Dat ten slotte de zaterdag-1 avond daarvoor het meeet-gecigend is. óókhiervoor kunnen we dus al-F leen maar pleiten voor beter gehalte.! zolang er maar op één kanaal tegelijkg kan worden uitgezonden. Maar zoals het op 't ogenblik staatl met het ether-amusement op zaterdag-F avond: twee radio- en één televdslepro- gramma, allemaal op dezelfde leest ge-i schoeld, ls het toch wel van het goede |f teveel. vanavond Het muziekprogramma van de NCRV f] brengt om 8.20 uur een concert door het j] Concertgebouworkest onder leiding Eduard van Beinum. U hoort dc tweede suite uit de Water Music van Handel het derde pianoconcert van Beethovei solist Rudolf Firkusny. Om 9.35 uur geeft I Wim ter Burg weer les in muziekbeluls- tl teren en om 10.10 uur zingt het Jugend P Kamerchor Wachau. 0 Tussen 8 en 8.50 uur zendt de VARA een reportage uit van de voetbalwedstrijd N Nederland—Denemarken, in Rotterdam te spelen. Tussen lichte muziekprogrartv I ma's in spelen Paul Godwin en Alexa» der Zakin, viool en piano, de Sonate 108 in d van Brahms. vanavond Toneelavond van de AVRO met 9 uur het spannende spel „Ik heb de 'I graaf vermoord" door Alec Koppel, bewerking van Walter van der Kamp. Een thriller, die niet bedoeld is kinderogen en -oren. Vooraf mogen ze j] wél kijken naar een nieuwe aflevering van „Luipaard op schoot", avonturen aan de krokodillcnrivier van Armand en Michaele Denis. Deze film begint om half negen, na het weekjournaal van de NTS. Programma voor donderdag Hllre I. 402 N-ws 7.15 Grsn Morgengebed en IK kal 8.00 Nw» 8.15 Gram 8.50 V d vrouw 9.36 Waterw 9.40 Gram. NCRV 10.00 Gram 10.30 Morgendlenvt. KRO: 11.00 V zieken 11.45 Vocaal Dubbettrwartct 13.00 Mid- jl dagklok-noodklok 13.03 Gram 12.25 Wi] van h land 12.35 Land- en (ulnbouwmeded 12.3fl Gra 12.50 Act 13.00 Nwi 13.15 7-onnewDze* 13.30 [1 Lichte muz 13 45 Gram NCRV; 14 00 Mei pole-ork 14.45 Gram 16.20 Cello en plano 16 00 Bijbellezing IA 30 Gram 17 00 V d leugd 17.3>~ Gram 17.40 Beuraber 17 45 Amua mu*. 18.50 Sociaal pe/tpccliel, ca.iv 19 00 N*i ei 18,15 Si om me o van Overzee 18.30 Vocaal en wcerber 19.10 Op de man af 19.15 Gram 19 3 19.50 CHU pol eau» 2000 Oeva 23.20—24 00 Oro^^l llirnuo II. 298 m. 1007 kc/a. AVRO: i 7.10 Oym 7 20 Gram VPRO 7.50 Das-: 9 00 Gym tl 9.40 Mor «er. 00 1 er or* XJO De 122.05 Strijkkwrar Sportact 23.00 Nw. 23 15 Kc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1958 | | pagina 7